Skip to content

לחוות את יפן דרך פורצלנים, רישומים והדפסים במוזיאון טיקוטין בחיפה

מוזיאון טיוקטין לאמנות יפנית פתח שלוש תערוכות חדשות המציגות את הפורצלן היפני המרהיב שיוצר עבור השוגון ומלכי אירופה, את המגילות והרישומים המתארים את שש עונות השנה ולא ארבע, באמנות היפנית ואת אמנות ההדפס היפני ביניהם הדפס מודרני של הדלעת המפורסמת של קוסמה יאיוי.
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

שלוש תערוכות חדשות שנפתחו במוזיאון טיקוטין, מנגישות הצצה לאמנות היפנית העתיקה והעכשווית.

כחול ולבן / פורצלן יפני עבור השוגון ומלכי אירופה

התערוכה מציגה כלי פורצלן  שיוצרו בהזמנת משפחות אצולה יפניות , והמצביא הצבאי – השוגון.  כ- 140 פרטי פורצלן ביניהם צלחות גדולות, כלי קטורת, אגרטלים , כלי מיסו ועוד שיוצרו בעבודת יד הם מהמאה ה- 17 עד המאה ה- 20. כלי הפורצלן מצוירים ביד, בנושאים שונים : תיאור של הטבע, דמויות, בעלי חיים ואפילו ציורים של הסוחרים שדרכם הועברו לאירופה. אוסף הפורצלנים הנדיר וממרהיב ניתן בתרומה למוזיאון על ידי משפחת תלמור, ומוצג לראשונה במוזיאון טיקוטין לאמנות יפנית .הפורצלן היפני היה כה נחשק שלמרות שיפן היתה סגורה שנים רבות למערב, עבודות הפורצלן מצאו את דרכם לאירופה, לטובת מלכי אירופה ובני אצולה. אחד האצילים הפאודלים, ששלט באזור בו היה ייצור פורצלן, הפך כפר שלם למקום בו ייצרו פורצלן אך ורק עבור המצביא הצבאי של יפן – שוגון. הכפר היה מגודר כולו ושומרים הוצבו בגבולותיו למנוע גנבה של רעיונות עיצוביים ומניעת מכירת הפורצלן . כלי שלא עמד בתקן הושמד. הכלים נקראים עד היום נאבשימה , על שם שליט הכפר.

צלחת גדולה נוף מתנת מיה וגיא טלמור לזכרה של אמם אורנית (שגן) טלמור צילום סטס קורולוב
צלחת גדולה עגורים ובמבוק תרומת מאיה וגיא טלמור, לזכר אמם אורנית (שגן) טלמור צילום סטס קורולוב

היופי שבארעיות /  עונות השנה באמנות היפנית

בתערוכה מוצגות מגילות מצוירות, הדפסים ורישומים מאוסף המוזיאון. נושא התערוכה הוא עונות השנה ביפן, המחזיקה ברעיון של 6 עונות במקום 4 המוכרות לנו: עונת המונסון – העונה הגשומה ועונת הטייפון – עונות הרוחות העזות, אביב, חורף וסתיו. כל ששת העונות מקבלות ייצוג בתערוכה. היפנים ידועים בעיסוקם בעונות השנה, גם באמנות וגם בשירה ובספרות.  לכל עונה יש ביטוי בצורה של בעל חיים או פרחים וצמחים המשגשגים הכל עונה. הצופה צריך להיות בקיא בסיפרות ובשירה על מנת שיוכל לזהות את העונה המדוברת. המוצגים בתערוכה מתחילים מהמאה ה- 17 ומגיעים עד ימינו, המאה ה- 21. אוצרת התערוכה, ד"ר אילנה זינגר בליין בחרה להקדיש את התערוכה לכל ניפגעי המונסון ההרסני בעיר ירושימה וקורשיתי בחודש יוני האחרון.

בית-פרטי-בקיאמאצי-קיוטו-נישיגימה-קאטסויוקי-אוסף-מוזיאון-טיקוטין
גשר-שין-אוהאשי-בלילה-קאוואסה-האסוי-אוסף-טיקוטין

 הדפסים יפניים מודרניים מאוסף המוזיאון

בתערוכה מוצגים כ-30 הדפסים, רובם מהמאה ה-20. התערוכה מייצגת את תקופת האמנות המודרנית ביפנית, תקופה בה האמנים עובדים באופן אינדבידואלי, ללא חוקים נוקשים של נושא ומסורת ומביאה את הביטוי האישי של האמן. אם באמנות המסורתית הופיעו נושאים מובחנים כמו שחקני קבוקי, ציפורים ופרחים וכדומה, ההדפס המודרני אינו מוגבל לשום נושא, בהדפס המודרני נמצא עבודות סוריאליסטית , מופשטות ופיגורטיביות.  גם מידותיו של ההדפס המודרני אינן מוכתבות מראש ובתערוכה מוצגים הדפסים במגוון גדלים שנבחרו בהתאם לרצונו של האמן. באמנות העכשווית השימוש בטכניקות הדפס מגוונות, שהן שפת ביטוי בינלאומית, והתכנים השונים מבטאים את רצונם של האמנים לעסוק בנושאים אוניברסליים מנקודת המבט של עולמם הפרטי. אך בכל זאת לכולם לפחות מכנה משותף אחד: שליטה מלאה בטכניקות ההדפס המגוונות ומיומנות גבוהה בניקיון הביצוע. שלמות ומושלמות הם ללא ספק מרכיב בולט במורשת האמנות היפנית לדורותיה.

אחת העבודות הבולטות והחשובות  בתערוכה הוא הדפס של האמנית היפנית הידועה קוסמה יאיוי, עם עבודתה המפורסמת "הדלעת הצהובה".

קוסמה יאיוי מתוך תערוכות הדפס

אמן חשוב נוסף המציג בתערוכה הוא האקו מאקי המציג עבודות בהם 3 אפרסמונים ואגסים המודפסים הדפוס בלט ציבעוני.

מוזיאון טיקוטין לאמנות יפנית השוכן במרכז הכרמל בחיפה הוא מוזיאון המוקדש כולו לתרבות היפנית והיחיד מסוגו במזרח התיכון. המוזיאון מציג מגוון נרחב של כ-7,000 מוצגי אמנות יפנית מסורתית ועכשווית, בהם ציורים והדפסים, ספרים מעוטרים עתיקים, פרגודים, חרבות עתיקות וחפצי אמנות שונים. המוזיאון מאפשר לקהל הישראלי ללמוד ולהכיר את התרבות היפנית ולהעשיר את חייו האמנותיים, ולעודד חקר האמנות והתרבות היפנית.

התערוכות ינעלו בחודש ינואר.

מוזיאון טיקוטין לאמנות יפנית, שד' הנשיא 89, חיפה | טל. 04-8383554 | 

שעות פתיחה : א'-ה' 19:00-10:00 , ו' 13:00-10:00 , שבת  19:00-10:00

 

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן