Skip to content

"המלאך": פרשת הריגול של אשרף מרואן

האיש שעורר יותר שאלות במותו מאשר בחייו, קם לחיים בסרט המשודר בנטפליקס, פרי יצירתו של הבמאי אריאל ורומן
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

ב-27 ביוני, 2007, סוחר הנשק והמיליארדר בן ה-63, נפל למותו מהמרפסת של דירתו בקומה הרביעית שבבניין יוקרתי בלב לונדון. במותו, כמו בחייו, השאיר אשרף מרואן שאלות רבות שלא נענו, והחשובה שבהן הייתה: האם הוא החליק, או שמא נדחף? ואם נדחף, אז על ידי מי? עד עצם היום הזה, המקרה נשאר בלתי פתור.

"המלאך": סרט ריגול מסקרן, אם כי לא ממש מותח

השאלה הנוספת הנוגעת לחייו של מרואן: האם אכן היה סוכן 'מוסד' ישראלי – או בכלל סוכן מצרי כפול? יש עדויות התומכות בשתי האפשרויות, ועל כך בדיוק הסרט "המלאך", המבוסס על ספרו של פרופ' אמר' אורי בר-יוסף: 'המלאך: אשרף מרואן, המוסד והפתעת מלחמת יום כיפור'.

מרואן תואר לאורך השנים ובכמה מקורות כ'מרגל הגדול ביותר של המאה ה-20', ואכן הוא אחד האנשים שעורר שאלות רבות – בחייו ואחרי מותו. אולי הפרט המעניין ביותר בחייו היה שהוא חתנו של נשיא מצרים, ג'מאל עבד אל-נאצר, ויועצו המיוחד ואיש סודו של יורשו, אנואר סאדאת. העובדה שחתנו של הגיבור של כלל האומה הערבית באותה תקופה, נאצר, יכול להיות מרגל של 'המוסד' הישראלי, נחשבת לבלתי נתפסת בעיני רבים.

השחקן התוניסאי-הולנדי מלא האנרגיה, מרואן קנזארי ("המומיה", "רצח באוריינט אקספרס"), מגלם את דמותו של מרואן ועושה עבודה נהדרת בהצגת אדם סבוך ומסובך. מותחן הריגול בן השעתיים מבוים על ידי הבמאי הישראלי אריאל ורומן ("קרימינל", "אייסמן") והופק בתקציב צנוע יחסית של 12 מיליון דולר, תוך שאתרי הצילומים כללו את לונדון, בולגריה ומרוקו. הסרט לא הופץ באופן מסחרי בבתי הקולנוע (להוציא הקרנות בודדות בלבד בחו"ל), אלא משודר ישירות בנטפליקס, ואכן מקבל תחושה של סרט טלוויזיה מאשר סרט קולנוע.

מלבד ורומן כבמאי, שובצו גם שחקנים ישראליים, ואפשר לאתר בקלות את ששון גבאי המגלם את סאדאת, ובין השאר גם את צחי הלוי, אורי פפר, ספיר אזולאי, מיקי לאון ועוד. בעוד "המלאך" מסופר מנקודת מבט ישראלית, הסרט מפוכח באופן שבו הוא מעביר את המסר. הקצב האיטי מזכיר יותר סרטי ריגול כמו "החפרפרת", ופחות סרטים מלאי פעולה ומתח, כמו "ג'ייסון בורן", אם כי עדיין מסקרן מספיק בשביל הצפייה. "המלאך" מותיר את הצופים עם הרושם שמרואן הוא גיבור לא רק בישראל, אלא גם במצרים, בכך שהוא חיפש (וללא ספק על הדרך העשיר את עצמו) במטרה להביא שלום למזרח התיכון.

XXX

___
המלאך | The Angel
בימוי: אריאל ורומן
תסריט: דיוויד אראטה
שחקנים: מרואן קנזארי, ששון גבאי, צחי הלוי
מקור: ארצות הברית
שפה: אנגלית, עברית, ערבית
באקרנים בישראל: 14.09.18
הפצה בישראל: נטפליקס | Netflix
זמן: 120 דקות
error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן