Skip to content

ברברה וולפר על הרנסנס התרבותי ישראל-צרפת

בעיצומה של עונת התרבות ישראל-צרפת, נפגשה סיגל גליל, כתבת האמנות והתרבות של מגפון , לראיון בלעדי עם ברברה וולפר, יועצת התרבות ומנהלת המכון הצרפתי בישראל. היא שומעת על הרנסאנס התרבותי בין שתי המדינות, ועל הסוכריות הממכרות ב-400 אירועי תרבות ומדע שמתרחשים במקביל אצלנו ובארץ הבאגט והבארט, מוסיקת השאנסון, וריקודי הקאן-קאן.

טוב אני חייבת להתוודות: אני פרנקופילית שרופה!!!

כבר בילדותי חלמתי להגיע לגן העדן הרחוק הזה, שראיתי על הגלויות היפהפיות מצרפת שקיבלנו מדוד אהרון בפריז. מגדל אייפל, חוף התכלת של הקוט ד'אזור בניס, תמונות נוף של הסיין, הגשרים הרומנטיים, הפסלים היפהפיים הזרועים בעיר האורות, הציתו לי את הדמיון, והפכו את צרפת למולדת החלומית שלי. 

בילדותי אבא שלי היה מקריא לי שירים בצרפתית. מאוחר יותר, המוסיקה של השאנסונרים האלמותיים שבקעה מהרדיו הישן כישפה אותי. שארל אזנבור, אליל נעורי אדאמו, איב מונטאן, ז'אק ברל, ברברה, אדית פיאף, ליאו פרה, זילבר בקו, ופרנסואז הארדי,  הם והצלילים שלהם ליוו את תקופת הילדות וההתבגרות שלי והפכו להיות חלק ממנה.

לאט לאט גיליתי שצרפת היא גם מכרה זהב של סופרים: ויקטור הוגו ועלובי החיים שלו, אמיל זולא שוינסנט ואן גוך העריץ, גוסטב פלובר, ואונורה דה בלזק, ז'ול ורן ואלכסנדר דיומא, אלבר קאמי ומרסל פרוסט, מארסל פאניול וגיא דה מופסן. 

לפילוסופים הגדולים בעולם כמו דקרט, כבר התחברתי בתיכון… ואחריהם שטפו במאה העשרים גל חדש של הוגים בצרפתית כמו דרידה, לאקאן, רולאן בארת' ואחרים.  בחשיפה המשוחדת שלי לתרבות צרפת גיליתי את האימפרסיוניסטים ששינו את פני האמנות, מונה, רנואר, פיסארו, דגא וטולוז לוטרק, וגם אלה שבאו אחריהם: אנרי מאטיס, איב קליין.  בארץ הטריקולור אמנים זרים הפכו לענקי תרבות מובילים בתולדות האמנות העולמית:  פיקאסו, דאלי, שאגאל, בראנקוזי ועוד רבים אחרים. ואולי הכי חשוב, גיליתי איך ואן גוך הפך להיות ואן גוך דוקא בצרפת…

תקצר היריעה לספר על איך שהפכתי למעריצה של תרבות צרפת…  ואיך צרפת הפכה להיות המדינה שביקרתי בה הכי הרבה פעמים מכל המדינות האחרות בעולם, ועדיין אני מתגעגעת לחזור אליה שוב ושוב ושוב.

צרפתית הפכה להיות השפה שאני הכי אוהבת בעולם, עד כדי כך שאני הולכת לסרטים צרפתיים, רק כדי לשמוע את השפה…  משהו שמרגיש לי בבטן כמו שפת אם אחרי העברית…

ואחרי הווידוי האישי הזה, החלטתי לפגוש את ברברה וולפר, יועצת תרבות צרפת ומנהלת המכון הצרפתי, לראיון חגיגי לספר לנו על האירועים התוססים שמתרחשים במסגרת עונת התרבות המשותפת ישראל-צרפת.

אני מתארחת בחדר היפהפה והמואר שלה בבניין המכון הצרפתי בפינת רוטשילד אלנבי בתל אביב. הכניסה אל הבניין , איך לא? דרך המסעדה בקומה הראשונה של הבניין.

מחומר הרקע שקיבלתי לפני הראיון מסתבר שאת החגיגה הגדולה הזאת שנועדה בין היתר לציין את חגיגות ה-70 למדינת ישראל, ולקשרים בין שתי המדינות, התחילו  באירוע מרשים במוזאון הגראד פאלה בפריז. לרגל פתיחת האירועים בצרפת התארח ראש הממשלה בנימין נתניהו במוזיאון הגראנד פלה בפריז, בפתיחת תערוכת   IsraeLights  המוקדשת לחדשנות ישראלית, בנוכחות הנשיא הצרפתי עמנואל מקרון.

מוזיאון הגרנד פלה בפריז מארח תערוכת חדשנות ישראלית במסגרת עונת התרבות ישראל-צרפת. צילום: רוברט וויל, ויקימדיה

מהי עונת התרבות ישראל צרפת?

ברברה וולפר: זוהי מסורת צרפתית שהתחילה בסוף שנות ה-80 ומטרתה דיאלוג בין צרפת ומדינות אחרות. צרפת מארגנת עונות תרבות בעשרות מדינות ברחבי העולם, ומאפשרת להכיר את הגיוון התרבותי של המדינה המארחת, ושל צרפת המתחדשת והיצירתית מחוץ לגבולותיה.

עונת התרבות צרפת-ישראל 2018 היא תכנית שאפתנית הכוללת יותר מארבע מאות אירועים תרבותיים ומדעיים, מפגשים מקצועיים ופורומים שמתקיימים במקביל בצרפת ובישראל בין יוני לנובמבר 2018. העונה שלנו מגוונת ורב-תחומית. החל באמנות עכשווית, דרך מוסיקה, מחול, תיאטרון וקולנוע, היא מציגה אמנים בעלי שם עולמי ואמנים פורצים. העונה מציעה גם מקום חשוב לאמני רחוב וקבוצות 'סטריט-ארט' צרפתים וישראלים שיציגו במקומות שונים ובפסטיבלים בפריז, בטולוז, בביון, בתל אביב, בחיפה ובמקומות נוספים.

ברברה וולפר, יועצת תרבות צרפת, ומנהלת המכון הצרפתי . צילום: יח"צ.

בעונת התרבות המשולבת  נערכים שיתופי פעולה בין בתי ספר לאמנויות ולעיצוב, בתי ספר למשחק  או אירועי מחול ותיאטרון, עונת צרפת-ישראל מזמינה מאות צעירים להיפגש, להכיר זה את זה ולהקים פרויקטים משותפים.

בצרפת מתקיימים שני אירועים מרכזיים: להקת "בת-שבע" ותזמורת ירושלים "מזרח מערב", שני הרכבים מזהירים בעוצמת השפה האמנותית שלהם והוירטואוזיות של המבצעים. בישראל, שני אירועי תרבות צרפתיים מגיעים לישראל בפעם הראשונה: ה'פקנרופולי של לה רושל' ו"היום המשוגע" של נאנט.

העונה המשולבת -ישראל צרפת מחול. צילום: יח"צ

אנחנו חוגגים גם  קשרי מדע ומציינים את המפגש בין פרס 'נובל' ומדליית 'פילד' ומעניקים תשומת לב מיוחדת לתכנית החלל האזרחית הישראלית שפותחה בשיתוף צרפתי.

לא שכחנו כמובן גם את השפה, את משענתה של התרבות, את הבסיס למחשבה ולדיאלוג: כמה אירועים יוקדשו לה, כמו גם שני פסטיבלים יפים: "ספרים על הבמה" בישראל במסגרת השותפות עם ה"קומדי פרנסז", ו"ספרות ישראל" בצרפת.

בכל מדינה וכן בצרפת עצמה ממונה אוצר עבור העונה. השנה מונו שני אוצרים  ליצירת העונה המשולבת ישראל-צרפת: בצרפת עבור ישראל – עמנואל הלפרין, בישראל עבור צרפת – ססיל קאיו-רובר.

למה זה חשוב הדיאלוג הזה בין התרבויות של ישראל וצרפת?

נדמה לנו שיש בארץ דימוי ישן של צרפת. ואנחנו רוצים להביא את מה שקורה עכשיו בסצנה התרבותית בצרפת.  ומצד שני לעדכן את התדמית של ישראל בצרפת דרך התרבות שלה.

מה מיוחד בעונת התרבות ישראל-צרפת השנה?

השנה זו הפעם הראשונה שהפסטיבל הוא כפול ומתרחש בישראל ובצרפת. השנה גם אמנים ישראליים מגיעים לצרפת, ומציגים את התרבות הישראלית העכשווית.

מהי מטרת עונת תרבות הכפולה הזאת?

לנסות לבנות יחסים ארוכי טווח. שאנשים יכירו בכל מקום בעולם את תרבות צרפת.

איך זה התחיל הפרוייקט הכפול הזה בין ישראל לצרפת?

בשנת 2013 הנשיא פראנסואה הולנד ביקר בישראל , ויזם את הרעיון של הפסטיבל פרנקופולי הכפול גם בצרפת וגם בישראל. והשנה, ב-2018 זו הפעם הראשונה שמציגים תרבות ישראלית במסגרת הפסטיבל הזה. זה רגע מאוד חשוב עבורנו לשים פוקוס על ישראל בצרפת.

המטרה שלנו לשנות את הקלישאות שיש בציבור בישראל על צרפת, ובצרפת על ישראל. חשוב לנו להראות מה קורה במציאות עכשיו במדינות האלה.

מה כולל הפסטיבל?

הפסטיבל כולל אירועי תרבות ומדע ושיתופי פעולה בין ישראל לצרפת. מדובר בתוכנית סימולטנית שכוללת 250 אירועיים ישראליים בצרפת, ו-120 אירועים צרפתיים בישראל.  יש פרוייקטים לצעירים, בתחומי המצאות ושיתופי פעולה בין מדענים באוניברסיטאות ובמוסדות מחקר בין שתי המדינות.

מתי מתרחשת עונת התרבות ישראל צרפת?

אנחנו בעיצומה של העונה. אירועי הפסטיבל משתרעים על פני 6 חודשים . הם התחילו ב-21 למאי השנה ויסתיימו בסוף נובמבר.

איזה אירועים בולטים עדיין ניתן לראות בארץ במסגרת עונת התרבות?

למשל תערוכה במוזאון פתח תקווה של טטיאנה טרובה, היא פרוייקט שהמכון הצרפתי יזם.

תערוכה של טטיאנה טרובה במוזאון פתח תקוה. יוזמה של המכון הצרפתי.

במוזאון הרצליה יש תערוכה של זוג שמציג עבודות וידיאו מן האוסף שלהם. עבודות מאוד מעניינות. יש קבוצה עם האופרה באסטי. יש ראפרים ועוד…

מה קורה בתחום הספרות?

בפסטיבל "ספרים על הבמה" השנה לראשונה יתנו מקום של כבוד לפרסומים אחרונים של סופרים צרפתים שתורגמו לעברית ולסופרים ישראלים שתורגמו לצרפתית. בין האירועים:  ערב הוקרה לסופר הישראלי הגדול אהרון אפלפלד בהשתתפות ולארי זנטי ואריק ג'נובז מה'קומדי פרנסז', עיבוד לבמה בכמה קולות של ספרה האחרון של רונית מטלון שנפטרה בטרם עת, "והכלה סגרה את הדלת" ועוד ועוד. הפסטיבל ייערך בין ה- 26-23 בנובמבר 2018.

פסטיבל books on stages  זהו פסטיבל קריאה עם שחקנים מקצועיים של ספרים צרפתיים המתורגמים לעברית . החלק הראשון בתיאטרון יפו. מיכאל דיון Dion  עושה מימיקה לטקסט של ז'אן ז'נה.

מה קורה בתחום הקולנוע?

כמו כל שנה אנחנו מציגים סרטים צרפתיים בפסטיבלי הסרטים בארץ. בפסטיבל ירושלים  פסטיבל הקולנוע ירושלים נפתח עם הקרנת קונצרט של הגרסה המשוחזרת של הסרט "עלובי החיים" משנת 1925 ,בליווי מוסיקלי של המלחין ז'אן-פרנסואה זיז'ל על הפסנתר

פסטיבל הקולנוע בירושלים נפתח בהקרנה משוחזרת של הסרט עלובי החיים מ-1925

לחובבי הקומדיות  ייתקיים פסטיבל הקומדיות הצרפתיות "או לה לה"  בסינמטקים ברחבי הארץ. מטרת הפסטיבל  להקרין בארץ את מיטב הקומדיות הצרפתיות מהתקופה האחרונה, ולחשוף את המגוון היצירתי הגדול של הקולנוע הצרפתי בז'אנר הזה. בתכנית הפסטיבל – מבחר של ארבע-עשר סרטים עכשויים מאת הבימאים המובילים בצרפת וגם כמה כשרונות צעירים מהדור החדש, יחד עם ארבע קלאסיקות שיוקרנו במחווה מיוחדת.  סרטי הפסטיבל יוקרנו בין התאריכים 24-15 בנובמבר 2018 ,בסינמטקים של תל אביב, ירושלים, חיפה, ראש פינה, שדרות וחולון.

בחודשים אוקטובר נובמבר יערכו שמונה סינמטקים בישראל ובצרפת תכנית מיוחדת של חילופי מנהלי תוכניות  סינה-ריל : חילופי מנהלי תכניות סינמטקיםישראל-צרפת.  במסגרתה מנהלי התוכניות ממדינה אחת "ישתלטו" על התוכניות של הסינמטקים במדינה השניה ויציגו את הסרטים הישראלים/צרפתים שהשפיעו על תרבות הקולנוע המקומית ככלל ועל הקו המנחה שלהם בסינמטקים בפרט. בפרוייקט ישתתפו בישראל: סינמטק ירושלים, סינמטק חולון, סינמטק תל אביב, סינמטק חיפה. ובצרפת: סינמטק טולוז, מכון ז'אן ויגו פרפיניאן, סינמטק ניס, סינמטק גרנובל. 

מפגשי   "בזהות בדויה" – של יוצרי סדרות טלוויזיה ישראליות וצרפתיות ייערך בפסטיבל הסרטים חיפה"הלשכה" ו"פאודה" הן שתי הסדרות הנצפות ביותר בצרפת ובישראל ושתיהן זוכות גם להצלחה בינלאומית מסחררת. לרגל העונה, פסטיבל הסרטים ה-34 בחיפה מארח מפגש מיוחד בין שתי הסדרות המובילות. התכנית כוללת הקרנה של מבחר פרקים משתי הסדרות במעמד היוצרים ואנשי ההפקה (שחקנים, מפיקים, במאים), וכן גם פאנלים מקצועיים בהשתתפות היוצרים והשחקנים בסדרות הלשכה ופאודה, לצד אנשי תעשיית הקולנוע והטלוויזיה בישראל.

בזהות בדויה - מפגשי סדרות טלוויזיה מצליחות בצרפת ובישראל בפסטיבל הסרטים בחיפה.

הדיונים יעסקו בדמיון ובשוני בפיתוח, הפקה ושיווק של סדרות בישראל ובצרפת, על תהליך כתיבת התסריט ועל עתידן של שתי הסדרות. הדיונים וההקרנות של סדרות המופת הללו, זו מול זו, מבטיחים אירוע מקצועי ותרבותי מרגש הן לקהל היוצרים והן לקהל הרחב.

גם בפסטיבל  "ערבה 2018"  פסטיבל קולנוע בינלאומי בדרום תהיה נוכחות צרפתית. התוכנית תכלול את הקרנתם של חמישה סרטים צרפתיים עכשוויים וקלאסיים, ואירוע מרכזי בנוכחותכם של חמישה אורחים מתעשיית הקולנוע בצרפת, וכן אורחים נוספים מקרב סגל שגרירות צרפת בישראל והמכון הצרפתי בישראל. כל ההקרנות ילוו במפגש שאלות ותשובות עם הקהל, בנוכחות היוצרים ו/או מומחים בתחומי הקולנוע והתרבות הצרפתית. פסטיבל הקולנוע "סרטים בערבה", מתקיים בלב שמורת הטבע עשוש, במדבר הערבה הישראלי. כל הסרטים מוקרנים על מסך ענק, תחת כיפת השמיים, תוך שימוש בציוד טכנולוגי מתקדם.

ומה בתחום המחול הצרפתי?

במסגרת שיתוף הפעולה עם עונת ישראל צרפת הועלו בפסטיבל ישראל  המופעים :(ללא כותרת) (2000) / טינו סגל (7-8 ביוני), סולו מחול של האמן טינו סגל,  10,000 מחוות /של בוריס שרמץ שרמץ, מהכוריאוגרפים הנועזים והמרגשים ביותר שפועלים כיום באירופה, ביצירה ל-18 רקדנים שלכל אחד מהם אוסף תנועות סינגולרי, והוא לעולם אינו חוזר על אותה תנועה יותר מפעם אחת.

להקתו של בוריס שרמץ בפסטיבל ישראל. צילום אורסולה קאופמן. יחצ פסטיבל ישראל.

 

דאנס פראנס – מרכז סוזן דלל, תל אביב

בחודש אוקטובר במסגרת פסטיבל "דאנס פראנס" יועלו בסוזאן דלל שלוש יצירות מחול על ידי להקות המחול העכשווי המובילות בצרפת: "סופה של מערכה"מאת יובל פיק, המרכז הלאומי לכוריאוגרפיה ריליו לה-פאפ כן תתקיים שיחה עם היוצרים. "פרופסור" – מאת מוד לה פלאדק, המרכז הלאומי לכוריאוגרפיה אורליאן, גם כאן תתקיים שיחה עם היוצרים, ו"היפהפייה הנמה" – בביצוע להקת הבלט של האופרה הלאומית של ריין. כוריאוגרפיה: הלן בלקבורן.

היצירה "פרופסור" בדאנס פראנס, צילום: קרולינה אבליין

 

בפסטיבל המחולות בכרמיאל הופיעה להקת המחול מיראז' של מץ בצרפת ביצירה  "חיית פרא לבנה" ,  BEAST WHITE כוריאוגרפיה וביצוע: שרה בלטזינגר.

חיית פרא לבנה בפסטיבל המחולות כרמיאל צילום: יח"צ

ה"חיה הלבנה" מטילה אותנו אל לב הפרדוקסים כדי להתקרב לרעיון של מקרוקוסמוס ו-מיקרוקוסמוס. ביצירה האינטראקטיבית הזאת, הרקדנית נעה בחלל מוגבל שבו היא צריכה לתזמר את העירום שלה. גופה הופך למשדר של אנרגיות מגנטיות הממשיכות בממדים הרבים. היצירה מציעה לצופים לחוות את היקום בו נוצרת הברית בין הגוף, הקול והתמונה כאורגניזם חי אחד.

ומה בתחום הפילוסופיה?

המכון הצרפתי אירגן רבי שיח בליל פילוסופיה בתל אביב. תוכנן מסלול פילוסופי חגיגי ומרתק בין מספר מוקדים באזור שדרות רוטשילד, בהם נערכו לאורך כל הלילה דיונים, פאנלים, שיחות והרצאות על מגוון הסוגיות הבוערות בפילוסופיה בת זמננו. השנה, ליל הפילוסופיה היה אירוע הפתיחה של עונת התרבות המשולבת בין צרפת וישראל, שהוכרזה לרגל 70 שנה להקמת המדינה.

השקת עונת תרבות ב"לילה של פילוסופיה"

 באירוע הייחודי הזה השתתפו 18 פילוסופים ואינטלקטואלים צרפתים, גרמנים, אוסטרים וגם פילוסופית אמריקאית אחת, כולם בעלי שם עולמי, ולצדם כ-80 הוגים מישראל.  בהמשך לליל הפילוסופיה, המכון הצרפתי, יחד עם אוניברסיטת תל אביב והמכון למדעי המדינה בפריז, אירגנו כנס בנושא המורשת הפילוסופית של מחאות הסטודנטים במאי 68, במלאת 50 שנה לאותם אירועים.

 מה קורה בתחום האמנות?

 הבאנו את התערוכה הגדולה והחשובה של כריאטיאן בולטנסקי למוזיאון ישראל. זוהי תערוכה רטרוספקטיבית  של האמן הצרפתי בולטנסקי, מהאמנים המוערכים והחשובים בזירת האמנות העכשווית, עוסקת במנגנון ההנצחה ובוחנת את הזיכרון דרך חפצים ותצלומים שהאדם מותיר אחריו. בעבודתו האמנותית הוא בוחן טקסי זיכרון ושרידים מחברות ותרבויות שונות ומשלב אותם עם זיכרונותיו שלו. אוצרות התערוכה : לורנס סיגל ומירה לפידות. התערוכה נפתחה בחודש יוני.

ברברה וולפר בכנס בפתיחה של תערוכת כריסטאן בולטנסקי במוזאון ישראל. צילום יח"צ

האטלס הגדול של הדיסאוריינטציה – טטיאנה טרובה

אני ממליצה בחום ללכת לתערוכת יחיד מקיפה של האמנית הצרפתייה ממוצא איטלקי טטיאנה טרובה, המוצגת במוזיאון פתח תקוה עד ל-29 בספרטמבר.  התערוכה נפרשת על שני אולמות התצוגה הראשיים של המוזיאון וכוללת עבודות פיסול חדשות שנעשו במיוחד לרגל התערוכה ועבודה גדולה נוספת שהיא הצבה ספציפית לחלל.

האטלס הגדול של הדיסאוריינטציה בתערוכתה של טטיאנה טרובה במוזאון הרצליה. צילום: יח"צ.

טרובה משלבת בין הנוכח והנעדר, העבר והעתיד, טרנספורמציה שנוצרת במעבר ממצב אחד לאחר ומנקודת זמן אחת לאחרת – אלה נושאי העיסוק העיקריים שלה.  טטיאנה טרובה, היא אחת היוצרות המפורסמות בעולם האמנות העכשווית. עבודותיה הוצגו ברחבי העולם, בין היתר בביאנלה של ונציה, בפאלה דה טוקיו ובתערוכת יחיד במרכז פומפידו בשנת 2008 .

בשנת 2007 זכתה בפרס מרסל דושאן ביריד הבינלאומי לאמנות עכשווית בפריז .  אוצרת התערוכה: הדס מאור, מוזיאון פתח תקוה לאמנות. התערוכה מוצגת בין ה-7 ביוני ועד ה-29 בספטמבר.

העבודות נושאות את המתח בין הרך לבין הנוקשה, בין הקבוע לבין הארעי, בין קטסטרופה לבין אוטופיה, בין עבר הווה ועתיד, ובעיקר, בוחנות שאלות של פרספמ קטיבה, זמן, זיכרון ואת מושג הבית. מתוך כך, מעלה התערוכה גם שאלות הנוגעות לתלישות, להגירה, ולחימ פוש אחר הקשר ומשמעות תרבותיים רחבים יותר. חלל התצוגה השני יוקדש לעבודה ”Prepared Space ”הפורשת כעין מפת ניווט גדולה על פני החלל כולו.

עוד תערוכה שאני ממליצה מאוד עליה היא "לנשום" – עבודות וידיאו מאוסף איזבל וז'אן-קונרד למטרה, המוצגת במוזאון הרצליה לאמנות עכשווית. בתערוכה תשע עבודות וידאו מרחבי העולם שנבחרו במיוחד מתוך אוסף למטרה (Lemaitre) על ידי מארי שק, אוצרת והיסטוריונית של האמנות מארי שק, במוזיאון הרצליה לאמנות עכשווית. היצירות עוסקות בחיי ההווה שלנו מכיוונים שונים, מנסות להשהות אותו ולהבין אותו אחרת. אוצרת: מרי שק.

לנשום, עבודת וידיאו במוזאון הרצליה מאוסף איזבל וז'אן-קונרד למטרה. צילום-Enrique Ramirez

קווים, נופי מלחמה: מאז'ינו, בר-לב  זוהי תערוכה שבה מוצגות התייחסויות של אמנים עכשוויים לקווי הגנה היסטוריים ועכשוויים בארץ וברחבי העולם. זהו נושא בוער מתחילת ההיסטוריה ועד היום. התערוכה מורכבת מצילומים, עבודות וידאו-ארט, כתבות עיתונאיות מצולמות ומיצב מרכזי. אוצרים ראשיים: גליה גור זאב וספי הנדלר. אוצרת התערוכה: גליה גור זאב. התערוכה מוצגת , אוניברסיטת תל אביב, הגלריה האוניברסיטאית באוניברסיטת תל אביב.

תערוכת צילום שוניות אלמוגים היא הפקה משותפת בין מוזיאון הטבע בפריז ומוזיאון הטבע ע"ש שטיינהרדט באוניברסיטת תל אביב. התערוכה תוצג בפריז ובתל אביב ובמקביל יתקיימו בשני המוזיאונים מפגשים שילוו את התערוכה, בהשתתפות מדענים העוסקים בביולוגיה של שוניות האלמוגים ובשמירת הסביבה הטבעית שלהן וכן צלמים המתמחים בצילום תת-ימי. יולי-נובמבר 2018 מוזיאון הטבע ע"ש שטיינהרדט, אוניברסיטת תל אביב.

תחרות צילומי שונית אלמוגים במוזאון הטבע בפריז ובמוזאון הטבע באוניברסיטת תל אביב. צילום יח"צ

ומה בתחום פרוייקטים מיוחדים?

פרוייקט לתקן את העתיד – Reparer le future  הוא שיתוף פעולה בין בית הספר הלאומי הגבוה לאמנויות בפריז -סרז'י ENSAPC ומכללת שנקר – הנדסה, עיצוב ואמנות. במסגרת סדנאות שיתקיימו בפריז ובתל אביב, סטודנטים לאמנות משני המוסדות יתחלקו לזוגות ויעבדו יחד לפי תחומי היצירה שלהם (אמנות חזותית, סרטים, פרפורמנס, כתיבה), בפרויקט יצירה שיעסוק בעיר, גוף וגבולות, בהמשך ל"מפעל הפסאז'ים", יצירתו המונומנטלית הבלתי גמורה של וולטר בנימין. העבודות ואירועי הסדנאות יפורסמו ברשת באופן מתמשך ויוצגו בצרפת ובישראל.

מה קורה בתחום המדע?
 מוזיאון המדע בירושלים יארח את תערוכת "מסיכון לסיכוי" והמוזיאון בפריז יארח במהלך שנת 2018 את תערוכת "אשליות, מבלבלים את המח" שפותחה ונבנתה בירושלים. 22 ביוני – 10 בדצמבר

ועוד, ייערך פורום רפואי כלכלי בינלאומי בנושא רפואה גנומית בשיתוף מכון המחקר המוביל בצרפת: GENOPOLE. הרפואה הגנומית כבר קיימת ולמרות שהיא כבר חדרה למרחב הרפואי, נותרו עדיין שאלות רבות ללא מענה. פורום זה מציג את השאלות הללו בצורה ברורה ככל האפשר וכן שואף לספק  כמה תשובות. מנהלת: מוריאל חיים. מלון אלמא, זכרון יעקב

  
יריד  ! Choose France

ב-1 בנובמבר 2018, באוניברסיטת תל אביב, יגיעו נציגים ממוסדות ללימודים גבוהים בצרפת כדי לפגוש סטודנטים ויציגו בפניהם את האפשרויות ללמוד בצרפת. צרפת היא המדינה הרביעית במספר הסטודנטים הזרים הגבוה ביותר ולה מוסדות חינוך המציעים לימודי מצוינות בתחומים רבים. ביריד יוצגו אפשרויות למציאת מקורות מימון,  לארגון השהות בצרפת ולאתר את המסלול שיענה על הצרכים. 1 בנובמבר

ומה מציעה העונה בתחום המוזיקה
 
פסטיבל Francofolies באשדוד . פסטיבל הפרנקופולי הוא פסטיבל מוסיקה צרפתית המפורסם ביותר מסוגו ומאז 1985 ,עם קהל נאמן של למעלה מ-150,000 איש המגיעים מדי שנה לעיר הנמל לה רושל במערב צרפת, להופעות של כל ענקי השאנסון הצרפתי: סרג' גינסבורג, לאו פרה, ברברה, ז'אן- ז'אק גולדמן, קלוד נוגארו ושארל אזנבור. שם גם התגלו הכשרונות הצעירים והמבטיחים שהפכו בתורם לכוכבי הדור החדש במוסיקה הצרפתית: זאז, מתייה שדיד, ג'יין, Gims Maître ,קאמי, שרלוט גינסבורג או ספוראנו…

הפרנקופולי באשדוד מגישה תכנית מגוונת ועשירה, חוצת דורות וסגנונות מוסיקליים ומייצגת את כל הזרמים השונים בזמר הצרפתי העכשווי, יחד עם האווירה החגיגית המיוחדת שכל כך מזוהה עם הפסטיבל.

פסטיבל המוזיקה Francofolies מתקיים מדי שנה בעיר לה-רושל במערב צרפת. הפסטיבל נוסד בשנת 1985 על ידי ז'אן-לואי פולקייה, במטרה להעלות על נס את המוזיקה הצרפתית דרך תכנית אקלקטית ומגוונת הנותנת במה לכל הסגנונות המוזיקליים מכל הדורות. לרגל העונה, הפסטיבל נודד לאשדוד, עם תכנית הופעות בחול המועד סוכות שתשלב בין מוזיקה ישראלית לצרפתית. והשנה מגיעה ג'יין בירקין שתשיר סרז' גיינסבורג, הזמר רפאל עם ריף כהן , אמיר ומג'יק סיסטם. 

רפאל וריף כהן בפסטיבל פרנקופולי מופע צרפתי ישראלי באשדוד בחול המועד סוכות

מוזיקה קלאסית – היום המשוגע בישראל

"היום המשוגע" הוא פסטיבל מוזיקה קלאסית שנוסד ב-1995 בעיר נאנט וחל כל שנה בסוף חודש ינואר-תחילת פברואר. יוצר הפסטיבל ומפיקו הוא רנה מרטן והקונספט מיובא היום לערים רבות ברחבי העולם. במסגרת הפסטיבל יתקיימו יותר מ-30 קונצרטים קצרים שאורכם לא עולה על 45 דקות במחירי כרטיסים השווים לכל נפש. אלמא מרכז אמנויות, זכרון יעקב. האירוע הזה ייתקיים בין 13-11 באוקטובר

 פסטיבל "Tropisme"

פסטיבל "Tropisme" לתרבות פופ ודיגיטל נערך במונפלייה שבדרום צרפת מזה ארבע שנים, ולרגל העונה הפסטיבל נודד השנה לתדר בתל אביב לערב מיוחד של וידאו-מפינג ומוזיקה אלקטרונית. Chloe היא אחת מענקיות הסצנה האלקטרונית בצרפת, Kazy Lambist הוא אחת ההבטחות הגדולות בדור החדש של האלקטרו-פופ-מייד-אין-מונפלייה. שני האמנים הופיעו בתחילת ספטמבר בבית רומנו בתל אביב בערב מיוחד של מוזיקה אלקטרונית ואמנות דיגיטלית חדשנית.

   Kazy Lambist, Gregoire Alexandre  מוזיקה וחדשנות צילום יח"צ  גרגווא אלכסנדר

ומה בתחום התיאטרון?

 המחזה "הציפורים כולן" מאת וואג'די מועוואד נולד מהצטלבות בין סיפורים. לאחר שכבר שאל בעבר על אחריותו האישית וזו של עמיתיו בסיפורים שעסקו במלחמת האזרחים בלבנון, כעת מועוואד מנסה לחצות את הקו האדום שתמיד הציב לעצמו, לכתוב את ועל מכאוביו של האויב. זהו מפגש ייחודי של האחד עם הרעיון המוחלט של האחר. סיפורו האינטימי של איתן, מדען גרמני צעיר ממוצא ישראלי המתמודד עם עברו המסוכסך והאלים של אביו, מראה כיצד, במאבקי אחים, שום מציאות, אינה יכולה לשלוט באחרת. כתיבה ובימוי: וואג'די מועוואד.  המופע בערבית, עברית, אנגלית וגרמנית, ייערך בתיאטרון הקאמרי. בין 30-23 בנובמבר.

כיצד אתם מקדמים את לימודי השפה הצרפתית בישראל?

האקתון "השפה הצרפתית וחדשנות דיגיטלית"  – ממש עכשיו מתרחש האקתון בתוך הבניין של המכון הצרפתית. זהו מרתון של 28 שעות רצופות במטרה לפתח את "השפה הצרפתית וחדשנות דיגיטלית". האקתון נערך במהלך יריד ה- DLD)  Digital-Life-Design), יריד החדשנות בתל אביב במטרה לקדם את הדימוי הדינמי והחדשני של השפה הצרפתית. צוותים מתחומים שונים יגיעו ויחשבו במשך 28 שעות על פתרונות חדשניים לשיפור לימוד השפה הצרפתית, בעיקר באמצעות הדיבור. פרס ראשון: שישה כרטיסי טיסה לפריז כולל לינה כדי להציג את הפרויקט לאנשי מקצוע ב"איל דה פרנס", אזור המטרופולין של פריז. מימון בחממה בישראל למשך שלושה חודשים.

וכמובן יש את הקורסים שלנו לצרפתית ברמות שונות שאנחנו מציעים בסניפי המכון הצרפתי בתל אביב, ירושלים, חיפה ונצרת.

מה בתחום המדע?

במסגרת אירועי עונת ישראל-צרפת יתקיימו מגוון פעילויות בתחום המדע בשתי המדינות ובמיוחד בתחום החלל. משרד המדע והטכנולוגיה יזם בשיתוף עם צרפת מגוון פעילויות סביב הלוויין "ונוס" – לוויין לחקר הסביבה שפותח ונבנה בשיתוף פעולה בין סוכנות החלל הישראלית במשרד המדע לבין סוכנות החלל הצרפתית. הלוויין שוגר באוגוסט האחרון לחלל ומאז מצלם תמונות בכ-110 אזורי טבע וחקלאות ברחבי העולם, תמונות שיעמדו בקרוב לשימוש החוקרים.

הלוויין ונוס שיתוף פעולה מדעי ישראלי צרפתי. צילום יח"צ

איך אפשר לעקוב אחרי הפעילות של המכון הצרפתי?

יש לנו דף בפייסבוק, ויש לנו כמובן גם אתר באינטרנט ובו מידע מפורט על הפעילות של המכון הצרפתי בתחומי התרבות השונים, כמו גם כל התוכנית המפורטת של עונת התרבות צרפת-ישראל 2018.

ולסיום, מה החלום שלך?

אני הייתי שמחה לעניין את אחד המוזאונים הגדולים בארץ לעשות תערוכה גדולה בישראל על איב קליין.  והייתי מאושרת להביא לישראל גם תערוכה גדולה על ניקי דה סנט פאל.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן