Skip to content

אושר לקריאה שניה ושלישית: גם שיחות לער"ן – בחינם

השיחות לער"ן - עזרה ראשונה נפשית - תהיינה ללא תשלום וללא תיעוד בפירוט השיחות, כמו השיחות למוקדי הסיוע לנפגעי תקיפה מינית. מאת צבי זינגר
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

השיחות לער"ן – עזרה ראשונה נפשית בטלפון – תהיינה ללא תשלום וללא תיעוד בפירוט השיחות, כמו השיחות למוקדי הסיוע לנפגעי תקיפה מינית. כך החליטה הוועדה לקידום מעמד האישה ביוזמת ח"כ אורלי לוי-אבקסיס. "לאנשים במצוקה כספית זו עלולה להיות שאלה קריטית"

מאת צבי זינגר

להצעת החוק של ח"כ אורלי לוי אבקסיס, לפיה שיחות למוקדי הסיוע לנפגעי ולנפגעות תקיפה מינית יהיו ללא תשלום וללא תיעוד בפירוט השיחות, נוספה עתה גם עמותת ער"ן, שהמתקשרים אליה ייהנו גם הם משיחת חינם. החוק, במתכונתו המתוקנת, אושר אתמול (יום ב') לקריאה שנייה ושלישית בוועדה לקידום מעמד האישה, בראשות ציפי חוטובלי.

ח"כ אורלי לוי-אבקסיס: שיחות חינם לער"ן. (צילום - אתר הכנסת)
ח"כ אורלי לוי-אבקסיס: מדובר בהצלת חיים. (צילום: אתר הכנסת)

"מדובר בהצלת חיים", אמרה ח"כ אורלי לוי אבקסיס, "מספר משרדי ממשלה מפנים אנשים במצוקה לער"ן, ביניהם משרד החינוך וצה"ל. חלק מהאנשים האלה אולי נקלעו למצוקה בשל בעיות כלכליות, והשאלה אם שיחת הטלפון הזו עולה כסף יכולה להיות קריטית".

ההוצאה שתושת על חברות התקשורת בגין החוק תוכר לצורכי מס, כך סוכם בין יוזמת החוק, ח"כ אורלי לוי אבקסיס, יו"ר הוועדה ציפי חוטובלי ורשות המסים. חברות התקשורת לא התנגדו להצעת החוק, למרות שעלות החוק תיפול ישירות עליהן.

כ-150,000 שיחות בשנה שעברה

הערכה של עלות החוק היא שמדובר בסכומים שבין 800,000 למיליון וחצי שקל בשנה, זאת לנוכח נתונים שמסר לוועדה מנכ"ל ער"ן, דוד קורן, לפיהם בשנה האחרונה התקבלו ב-12 סניפי העמותה כ-150,000 שיחות באורך ממוצע של 20 דקות. לדבריו, מבין השיחות האלה כ-800 היו שיחות שנסבו סביב אובדנות. "רק לפני יומיים הורדנו פיזית נער עם חבל, וזה קורה על בסיס יומיומי", אמר קורן.

ער"ןהצעת החוק הסופית תאפשר שיחת חינם לפונים לער"ן – 1201, ולקווי החירום של המוקד לסיוע נפגעי ונפגעות תקיפה מינית 1202 לנשים, 1203 לגברים וכן למוקדים לנשים וגברים דתיים. אם יקומו מוקדים נוספים, הם יוכלו ליהנות מהחוק לאחר אישור שרי הרווחה והתקשורת.

מנתוני איגוד מרכזי הסיוע לנפגעות ונפגעי תקיפה מינית עולה, כי בכל שנה מתבצעות כ-40,000 שיחות למרכזים השונים. מרכז המחקר והמידע של הכנסת בדק ומצא כי מחיר שיחה מטלפון נייח יכול לנוע בין 4 לכ-11.5 אגורות לדקה בהתאם לשעה בה היא מבוצעת. לעומת זאת, מחיר שיחה מטלפון נייד גבוה יותר ויכול לעמוד על כ-60 אגורות לדקה. אם משך השיחה הממוצעת עומד על כ-10 דקות, הרי שהעלות בגין כל השיחות תסתכם בכ-40,000 שקל עבור מחיר של 10 אגורות לדקה, ובכ-240,000 שקל עבור מחיר של 60 אגורות לדקה. העלות בגין יישום הצעת החוק תושת על חברות הטלפונים.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן