Skip to content

פסטיבל ימי ענף הזית חוזר

פסטיבל ימי ענף הזית מתקיים זו השנה ה-24, במהלך הפסטיבל אירועים ברחבי הגליל ובחברה הדרוזית. סיורים מודרכים במטעי זיתים, מסיק זיתים, ביקורים בבתי בד, סדנאות טעימות שמן זית, כבישת זיתים דוכני אוכל אותנטיים ועוד. הפסטיבל מתקיים בסופי השבוע של 1-3 בנובמבר וב 8-10 בנובמבר
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

הימים מתקצרים להם, מזג האוויר הופך נעים (בגליל אפילו קריר) ריח הסתיו באוויר. הסתיו הוא כמובן עת מסיק הזיתים והוא מביא עימו כמידי שנה  ב- 24 שנים האחרונות את פסטיבל ימי ענף הזית. פסטיבל שכולו מוקדש לזית, למוצריו ובעיקר לאנשים סביבו. פסטיבל ימי ענף הזית בחסות המשרד לפיתוח הנגב והגליל, הרשות לפיתוח הגליל, ומועצת ענף הזית מתקיים מדי שנה בתקופת מסיק הזיתים בתחילת נובמבר ברחבי הגליל, הגולן והעמקים ולקראת הפסטיבל יצאנו לטעום כזית ממה שיש לפסטיבל ולגליל להציע.

פסטיבל ימי ענף הזית ה-24 (צילום:דן בר-דוב)
פסטיבל ימי ענף הזית ה-24 (צילום:דן בר-דוב)
פסטיבל ימי ענף הזית ה-24 (צילום:דן בר-דוב)

תחנתנו הראשונה היא בכפר בית ג'אן. בית ג'אן הוא הכפר הגבוה בישראל  ומהגדולים בכפרי הדרוזים. ממוקם על פסגת ההר ונמצא בלב שמורת הטבע הר מירון בגליל העליון המרכזי. חלקם של הבתים בכפר בנויים בגובה 1020-1030 מ' על הר צפריר והר הארי ובחורף הכפר מתכסה במעטה שלג צחור. הכפר משתרע על פני שבע שלוחות הר בשטח של כ-5,000 דונם . הכפר מונה היום כ- 14,000 תושבים וכלל האוכלוסייה הינם מהעדה הדרוזית.  הכפר בית ג'אן ייחודי באופיו התיירותי, מציע היום למעלה מ 300 חדרי אירוח ומתחמי תיירות פעילים ומרכזי מבקרים ייחודיים. בין המקומות המומלצים לביקור הן המעבדות החדשות של ד"ר דבור, גן עדן לתמציות טבעיות שהקים ד"ר זיאד דבור, פרמקולוג במקצועו ששירת בעבר כרוקח הראשי של צה"ל, שמה שמנחה את העשייה שלו  הוא הניסיון (יש לומר המוצלח למדי)  לחבר בין צמחי מרפא מקומיים, מסורת  לבין ידע מדעי. כאשר תוך כדי כך הוא יוצר מקומות עבודה לנשים מקומיות.

שאדיה סעד שהין מנהלת מרכז המבקרים של ד"ר דבור (צילום:דן בר-דוב)

תחנה שנייה היא ב"בית העתיק" בית מהתקופה הצלבנית בבית ג'אן, אחת מאותן עדויות להיסטוריה המקומית. הבית הבנוי צורת קשתות ובתוכו בור מים צורת פעמון הנקיים לשתייה שם יערוך לכם נידאל (יש לבטא ניד'אל) חלבי, צאצא לבעלי הבית המקוריים, היכרות עם סיפורו של הישוב ועם העדה הדרוזית. נידאל גם ימשיך אתכם  למערת "אג'יאל" הסמוכה, מערה שגודלה כשלוש-מאות מ”ר ששימשה לצורכי תפילה בכנסייה סודית של הנוצרים הראשונים בגליל, למקור מים של תושבי הכפר ולמקום מסתורם של תושבי הכפר והעיקר השראה ללא מעט סיפורים שאת חלקם תוכלו לשמוע במקום.

ב"בית העתיק" בבית ג'אן ,שיהיה למזל (צילום:דן בר-דוב)
ה"בית העתיק" בבית ג'אן (צילום:דן בר-דוב)
ה"בית העתיק" בבית ג'אן (צילום:דן בר-דוב)
סימטא בבית ג'אן (צילום:דן בר-דוב)

תחנתנו הבאה היא בית הבד אבו עפיף שבחורפיש. מרכז המבקרים של שמן זית אבו עפיף, מזמן חוויה של טעימות שמן זית, לימוד דרך הפקת שמן הזית המסורתית העוברת במשפחת עפיף מאב לבן ,חנות למוצרי שמן זית ומפגש עם משפחה דרוזית ששמן הזית הוא שמה השני. מרכז המבקרים החדיש והמודרני הוא המשך ישיר לבית הבד הראשון של המשפחה שהוקם על ידי אבו עפיף  בשנת 1952, אז היה זה בית בד מסורתי, אמנם האובניים לא הונעו על ידי חמורים, אך מכיוון שחורפיש טרם חוברה לרשת החשמל, הונעו האובניים באמצעות כבל שחובר לגנרטור. כיום יש בבית הבד שלושה קווי יצור מודרניים ואת בית הבד ומרכז המבקרים מנהל לוטפי, בנו של אבו עפיף.

בבית הבד של אבו עפיף (צילום:דן בר-דוב)
סבון משמן זית בבית הבד של אבו עפיף (צילום:דן בר-דוב)
בבית הבד של אבו עפיף (צילום:דן בר-דוב)

תחנה נוספת היא אצל רוקמות התחרה, מיזם תעסוקה לנשים שהוקם בלב חורפיש. פעם בשבוע מתכנסות נשות הכפר בבית אבן רחב ידיים, לומדות את מלאכת הסריגה והרקמה ויוצרות פריטי נוי ואופנה בסגנון מסורתי. ביקור במקום כולל הסבר על המיזם, מעמד האישה הדרוזית בעבר ובהווה ולבסוף סיור קצר בגרעין הכפר. כמיטב מסורת האירוח המבקרים כאן יתקבלו במאור פנים, קפה ועוגה. הביקור בתיאום מראש. למעוניינים קיימת אפשרות להשתתף  בסדנת סריגה או רקמה.

איבתיסאם פארס מציגה בגאווה את מעשה ידיה (צילם וטעם:דן בר-דוב)
ממטעמיה של איבתיסאם פארס (צילום:דן בר-דוב)
ממטעמיה של איבתיסאם פארס (צילום:דן בר-דוב)

וכמובן אי אפשר לבקר באזור בלי לטעום ממטעמי המטבח הדרוזי.  אנחנו התארחנו בביתה של איבתיסאם פארס המציעה חווית אירוח דרוזי בביתה רחב הידיים  שבחורפיש.  האוכל שאיבתיסאם מבשלת ומגישה לאורחיה הוא  דרוזי מסורתי,  אותו היא למדה מאמה ומסבתה, כשישבה לידן בהיותה ילדה עם כשעיניה פעורות והתאהבה. אחרי שנישאה הבינה שהיא נמשכת לאוכל יותר משהיא נמשכת ללימודים, לקחה קורסים לבישול והפכה את הבישול למקצועה. איבתיסאם מארחת בביתה הפרטי, ונותנת אפשרות ללמוד על המסורת ההיסטוריה והבית הדרוזי ולהנות מחווית אירוח דרוזי בלתי נשכחת בבית משפחה דרוזי. כמו כן היא עורכת סדנאות בישול דרוזי בהן היא שמחה לחלוק את הידע הרחב שלה בנושא. לתאום לאירוח קבוצות ולסדנאות 0506917337

פירוט לגבי המועדים והאירועים ניתן למצוא באתר הפסטיבל http://olivefest.org.il

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן