Skip to content

רנה שינפלד קצרה תשואות באופרה "ברניקי" שהועלתה בפריז

לראשונה נישמעה השפה העברית על במת הפאלה גרנייה, בית האופרה הלאומי של פריז, הנחשב לבמה הגדולה ביותר באירופה. הרקדנית רנה שינפלד הופיעה באופרה "ברניקי" שעלתה בפריז והיא האמנית הישראלית הראשונה שמופיעה על במה מכובדת זו. תפקידה כלל בנוסף לקטעי תנועה, גם משחק בשפה העברית בעוד שאר משתתפי האופרה שרו ודיברו בצרפתית. בגיל 80 שינפלד נבחרה […]
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

במוצאי שבת (29.9)  עלתה במופע בכורה, האופרה "ברניקי" על במת ה"פאלה גרנייה", הבמה הגדולה והמפוארת ביותר באירופה, בין השחקנים והזמרים הפתיעה בהופעתה על הבמה הרקדנית והיוצרת הישראלית רנה שיינפלד בת ה-80..  מאז הועלתה האופרה 7 פעמים בין 26.9.18-17.10.18,  וצפו בה כ- 14,000 איש. (2000 מקומות).

פוסטר האופרה ברניקי שהועלתה באופרה הלאומית גארנייה בפריז

שינפלד, מעמודי התווך של המחול הישראלי, שוברת שיאים גם קרוב לגיל 80, הינה האמנית הישראלית הראשונה שהופיעה מעל בימות ה"פאלה גרנייה", אחד מבנייני האופרה המפורסמים ביותר בעולם, (והינו מקום ההתרחשות של הרומן "פנטום האופרה" של גסטון לרו).

לפני מספר חודשים קבלה שיינפלד במייל הזמנה מבית האופרה "פאלה גרנייה", להשתתף באופרה "ברניקי", שיינפלד, שלא האמינה למראה עיניה, ביררה היטב את אמיתות הפניה ולאחר שהבינה שמדובר בפניה מהגורמים הנכונים, ענתה בחיוב.

רנה שינפלד מופיעה באופרה ברניקי פאלה גרנייה פריז צילום לנה קירנר

שינפלד, הרקדנית שהופיעה על הבמות הכי יוקרתיות בעולם, נבחרה להופיע בתפקיד של פניצ'ה, נסיכה יהודיה , אשת סודה של ברניקי, בתו של המלך הורדוס.  באופרה שנכתבה על בסיס מחזה של ראסין, תפקידה של שינפלד כלל בנוסף לקטעי מחול, היה להקריא גם טקסט בעברית!!!.

סיפורה של הנסיכה החשמונאית שהפכה למלכת יהודה שימש השראה לספרים, שירים ומחזות. את המחזה "ברניקי"  ש הוצג לראשונה ב-1673 ועליו מתבססת האופרה כתב ז'אן ראסין.

רנה שיינפלד עם מלחין האופרה מיכאל ג'ארל מלחין וכותב הליברטו . צילום: לנה קירנר

את העיבוד לאופרה העכשווית הלחין השווייצרי מיכאל ג'ארל (שגם חיבר את הליברית) וביים קלאוס גוט שיצר את התפקיד לפניצ'ה בעברית והזמין את רינה שינפלד לגלם אותו.

לראשונה נשמעה השפה העברית בפאלה גרנייה, הבמה הגדולה ביותר באירופה, שמארק שאגל הוזמן לעטר את תקרתה. רנה  שינפלד היא היחידה שדיברה בעברית, כאשר יתר זמרי ושחקני האופרה דיברו ושרו בצרפתית.

מירושלים לרומא : סיפור אהבה בין טיטוס לברניקי

שמה של המלכה ברניקי, אוצר בתוכו סיפור כואב של חורבן ופרשת אהבה סוערת בין המצביא הרומי, הקיסר טיטוס לבין האחרונה לבית החשמונאים, אחת הנשים היפות של העולם הקדום. ברניקי היא הקליאופטרה שלנו, והמקום השמור לקליאופטרה הוא המקום הראוי לברניקי בזיכרון הלאומי שלנו. הבמאי- קלאוס גוט, אחד המובילים בעולם בתחום האופרה והתיאטרון. המלחין- מיכאל גארט, שיצירותיו עולות על הבמות היוקרתיות בעולם. הזמרת – ברברה האנינגן, אחת הזמרות הגדולות של תקופתנו, בתפקיד ברניקי.

רנה שינפלד מימין משמאל הבמאי קלאוס גוט באמצע המנצח פיליפ ג'ורדן. צילום: לנה קירנר

תקציר העלילה

התקופה: חורבן בית שני והשלטון הרומאי בארץ- ישראל.  בעקבות מותו של וספאסיאן Vespasian)), אביו של המלך טיטוס, כל הסובבים מניחים שעכשיו טיטוס יוכל לשאת את ברניקי אהובתו, מלכת ממלכת יהודה. במקביל אנטיוכוס שמאוהב נואשות בברניקי מתכנן לברוח מרומא, ולא להתמודד עם נישואיו של חברו טיטוס לברניקה.

בניגוד לצפוי, טיטוס שומע לדעתו של העם הרומי שלא לשאת מלכה זרה. הוא מרגיש שחובתו לרומא היא מעל אהבתו לברניקה ושולח את אנטיוכוס לבשר לברניקי את הבשורה. ברניקי שמודעת ליריבות בין טיטוס לאנטיוכוס על רקע אהבתם אליה, מסרבת להאמין. אולם טיטוס מאשר את זה שהוא לא ישא אותה לאשה וכל תחנוניו שתישאר לא עוזרים. היא מסרבת לשני הגברים – לטיטוס ולאנטיוכוס ועוזבת באופן מיידי את רומא. אנטיוכוס עוזב גם הוא את רומא, אך לא עם ברניקי.

לאורך כל סיפור אהבה קשה זה המלכה ברניקה מלווה בבת לווייתה ואשת סודה  – פניצ'ה אותה מגלמת רנה שינפלד.

אופרה גארנייה פריס. מקור הצילום: ויקיפדיה

העיתון לה-פיגרו משבח  את האופרה ברניקה וכותב על תפקידה של רנה שינפלד:
"רנה שינפלד, עם הכניסות והיציאות המרשימות על הבמה והדיבור בעברית משלימות את העבודה הכללית של יצירה עשויה היטב…"

קוראי הכתבה מוזמנים לצפות בקישור לפריביו לאופרה ברניקה ביוטיוב בו מופיעה גם רינה שינפלד.

 

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן