Skip to content

פרשיות נתניהו: מנדלבליט הקים צוות "איפכא מסתברא" –שיתנגד להמלצת הפרקליטות

עיתוני הארץ וגלובס פרסמו הערב לראשונה כי היועץ המשפטי לממשלה הקים צוות שיבחן את תיקי ראש הממשלה ויכין חוות דעת סנגוריאלית כנגד המלצות להעמדתו לדין – הפרקליטות הכחישה לחלוטין והסבירה כי צוות כזה מכיל מומחים "שמתוקף מומחיותם, וגם מחווים דעתם בנוגע לחומר הראיות והשאלות המשפטיות שמתעוררות, וזאת לשם קבלת החלטה מקצועית ונכונה כאמור"
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

פרסומי עיתון הארץ וגלובס הקפיצו הערב (שלישי) את פרקליטות המדינה בכלל ואת היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט ופרקליט המדינה, שי ניצן בפרט.

על פי הפרסום מנדלבליט, הקים צוות שיבחן את תיקי ראש הממשלה בנימין נתניהו, בנוסף לצוות הפרקליטים המלווה בפרקליטות מיסוי וכלכלה. עוד דווח בהארץ. כי לפי הערכות במשרד המשפטים, הצוות המקביל נועד לאתגר אותם ולהוות להם קונטרה. גורמים במשרד ציינו שלא מדובר בצוות סנגוריאלי, שיחפש את הפרצות בתיקי נתניהו, אלא כזה שייבחן בעיניים נוספות את הראיות.

גם בעיתון הכלכלי גלובס (מקבוצת הארץ) פורסם הערב כי בראש הצוות עומדת המשנה ליועץ המשפטי לממשלה לעניינים פליליים, עמית מררי, ולצדה שני פרקליטים שהצטרפו אליה לפני כחודשיים, רעות גורדון ויונתן קרמר מהמחלקה הכלכלית בפרקליטות המדינה. בקיצור נמרץ על פי הפרסום מדובר בצוות "איפכא מסתברא", שנועד להציג את הזווית הסנגוריאלית של הראיות בתיק, אולם במשרד המשפטים הגיבו לעיתון והכחישו זאת.
בתגובה לפרסומים הזדרז הערב עו"ד משה כהן, דובר משרד המשפטים והוציא הבהרה לגבי הפרסומים השונים בהן שלל הקמת צוות שיכין חוות דעת נגדית להמלצה אפשרית להעמיד לדין את ראש הממשלה בתיקים השונים. "נבקש להבהיר את הדברים הבאים ולהעמיד עובדות על דיוקן", כתב כהן, "תהליך העבודה של הטיפול בתיקי ראש הממשלה, כמו שאר התיקים המובאים בפני היועץ המשפטי לממשלה, הוא תהליך עבודה סדור שמטרתו אחת – קבלת החלטה מיטבית, מקצועית ונכונה, המשקפת את העובדות והדין החל עליהן".

מנדלבליט ונתניהו (צילום: קובי גדעון - לע"מ)
מנדלבליט ונתניהו (צילום: קובי גדעון - לע"מ)

הדובר מסביר כי פרקליטת מחוז תל אביב (מיסוי וכלכלה), הגב' ליאת בן-ארי, עומדת בראש הצוות האמון על ליווי חקירות התיקים בהם נחקר ראש הממשלה כחשוד, והיא הפרקליטה המובילה את התיקים. תחתיה פועלים צוותי משנה של פרקליטים מהמחוז עליו היא מופקדת. ולכן "לאחר שהמחוז יגבש המלצותיו הן תועברנה לפרקליט המדינה וממנו ליועץ המשפטי לממשלה, שיקיים דיונים כדי לגבש החלטה סופית".

לגבי הקמת צוותי חשיבה ודיון מסביר כהן כי "כמקובל, בדיונים אלה משתתפים מלבד היועמ"ש ופרקליט המדינה, פרקליטת המחוז והצוותים הכפופים לה – גם גורמים בכירים נוספים, לרבות משנים לפרקליט המדינה ומשנים ליועץ המשפטי לממשלה, מתוקף מומחיותם, וגם הם מחווים דעתם בנוגע לחומר הראיות והשאלות המשפטיות שמתעוררות, וזאת לשם קבלת החלטה מקצועית ונכונה כאמור".

כהן שולל מכל וכל הקמת צוות שיטען כנגד עמדת הפרקליטות להעמיד את נתניהו לדין וכותב כי "מבין כל הגורמים האמורים  – אין צוות שהוטלה עליו משימה של גיבוש חוות דעת "איפכא מסתברא". תפקידו של כל אחד מהגורמים המעורבים לחוות את דעתו המקצועית ולהביאה אל שולחן הדיונים. זהו תהליך העבודה הנהוג והנכון במסגרת בחינת תיקי חקירה מורכבים מעין אלה". 

"באשר לטענות לפיהן המשנה ליועץ המשפטי לממשלה (פלילי), גב' עמית מררי, מגבשת חוות דעת נגדית לעבודת מי מצוותי הפרקליטות העוסקים בתיקים, נבהיר כי אין לדברים כל שחר. המשנה ליועץ המשפטי לממשלה (פלילי) מסייעת ליועץ בקבלת החלטות בתיקים פליליים במסגרת עבודתם השוטפת. זהו חלק מהגדרת התפקיד הרשמי שלה, כך נעשה גם בתיקים אחרים וכך תנהג גם במקרה זה", כותב הדובר ומסביר כי "במסגרת תפקידה היא נעזרת בסיוע של עוזרים".
למרות כל הכחשותיו הנמרצות ניתן למצוא בדבריו רמיזה לאישור טענות הארץ ו-גלובס. "באשר לפרסומים המתיימרים לשקף עמדה כזו או אחרת של מי מהגורמים המעורבים ביחס לחומר החקירה, נבקש להבהיר כי עד לקבלת החלטה לא נוכל להתייחס או להגיב לפרסומים אלה" כותב הדובר ומוסיף כי "כמובן שאין בדבר כדי לאשר או להכחיש אותם" וכי "כל פרסום כזה יהיה אך ורק באחריות המפרסם" , "כפי שמסרנו בעבר, יש להיזהר מפרסומים בלתי מוסמכים. תהליכי העבודה על תיקי רה"מ כמו עבודה על כל תיק פלילי אחר,  הם הליכים פנימיים וכך הם יישארו עד לקבלת החלטה שתפורסם לציבור כמקובל", מסכם הדובר.



 

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן