Skip to content

סטרט אפ ניישן גם לערבים

שלושים סטרט אפים בבעלות ובניהול יזמים ערבים ישראלים הציגו את מרכולתם בכנס שיזמו המשרד לשיוויון חברתי ושגרירות ארצות הברית בישראל. מישראל תצא גם תורה ערבית
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

לפני שנים רבות כתבתי בגלובס סדרת כתבות על שיתופי פעולה ישראלים פלשתינאים, בתקווה שאלו יהוו צעד בונה אמון שבעזרתו ניתן יהיה להתקדם בתהליך השלום. שיתופי הפעולה האופטימיים לא הניבו את התוצאות המקוות, לצערנו.
ביום רביעי שעבר ערכו המשרד לשיוויון חברתי ושגרירות ארצות הברית כנס שבו נחשפו נתונים לגבי המצב בהייטק שמובל על ידי יזמים ערבים בישראל, ונחשפו כשלושים חברות סטרט אפ מבטיחות. בחלקן שותפים יזמים ערבים ויהודים בהובלת החברות המבטיחות.

זוהי כתבה ראשונה בסדרה על החברות המבטיחות הללו ועל סיכוייהן האמיתיים להצלחה.
והרי החדשות הרעות תחילה. הערבים מהווים כעשרים אחוז מאוכלוסיית המדינה, אך חלקם בתוצר הלאומי הגולמי הוא רק 8% ובהייטק עומד כיום ייצוגם על 3%.
החדשות הטובות הן שחלקם בין הסטודנטים להנדסה, המאגר הטבעי להייטק וסטרט אפים, הולך ועולה. בדרך להגשמת שאיפותיהם יתקלו במכשולים רבים ומורכבים יותר מהסטודנטים היהודים, אבל אנחנו מקווים שעם הזמן ועם הוכחת יכולותיהם וכישרונותיהם הם יצליחו וישתלבו בצורה טובה יותר בהייטק הישראלי והעולמי.

מעודד שיתוף פעולה - שגריר ארה"ב דיויד פרידמן (צילום: אביבה רוזן)
מעודד שיתוף פעולה - שגריר ארה"ב דיויד פרידמן (צילום: אביבה רוזן)
יזמים בכנס הסטארט אפ (צילום: אביבה רוזן)
יזמים בכנס הסטארט אפ (צילום: אביבה רוזן)

ראשיתו של שיתוף הפעולה הזה בין השגרירות למשרד הממשלתי בארגון הכנס הוא בביקורו של שגריר ארצות הברית בישראל, דיוויד פרידמן, בפארק התעשייה בנצרת, שם חזה בסטרט אפים רבים של מייסדים ערבים, וחלקם מנוהלים בשיתוף של ערבים ויהודים. הוא התרשם ורצה לתרום לקידום הסטרט אפים והיזמות הערבית בישראל. לדבריו: "במבט קדימה, השלום באזור תלוי בפיתוח כלכלי ובשיתוף פעולה בין אנשים כמוכם: ערבים, יהודים, חילונים, דתיים, ישראלים ופלסטינים. אם נעבוד יחד, נוכל להניח בסיס איתן לשלום בר-קימא בארץ שמשתוקקת לשלום כזה שנים רבות".
לדברי גילה גמליאל, השרה העומדת בראש המשרד לשיוויון חברתי: "אינטגרציה כלכלית של כל מגזרי החברה הם יסוד אסטרטגי חשוב בחוסן הלאומי שלנו. חיבור החברה הערבית לחזון אומת הסטארט אפ הוא יעד חשוב, ואנחנו משקיעים בו מאמצים רבים. כביטוי לכך, תשקיע הממשלה בשנת 2019 כ 75 מיליון ₪ באזורי תעשייה ביישובי המיעוטים, כאשר 21 מיליון ₪ מתוכם יושקעו בפארק ההייטק בנצרת. זאת, לאחר שכבר הקציתי יחד עם שר הכלכלה אלי כהן ושר התחבורה ישראל כץ 25 מיליון ₪ להקמת מתחמי הייטק ביישובי המיעוטים".
בכנס זה בישר ראש עיריית נצרת, עלי סאלם, על הקמת אוניברסיטה חדשה בישראל, בנצרת. בשלב הראשון יוקצו לאוניברסיטה זאת 10 אלפים מ"ר שיפותחו במשך חמש שנים לאוניברסיטה שבה ילמדו יחד סטודנטים ישראלים, ערבים ויהודים.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן