Skip to content

המחאה על יוקר המחייה – מעצרי המפגינים נעשו על מנת לגדוע את המחאה באיבה

כך טען עורך הדין גונן בן יצחק, ממובילי המחאה, פעיל חברתי, איש שב"כ בעברו ששוחרר אמש ממעצרו ללא תנאים מגבילים. בירושלים שוחרר אמש ממובילי המחאה ופעיל חברתי דוד מזרחי
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

 

עשרה מפגינים נעצרו בשישי האחרון במהלך הפגנת האפודים הצהובים בתל אביב. המפגינים התכנסו בצומת עזריאלי בשעות הצהריים ויצאו במחאה נגד גל ההתייקרויות מחירים במשק. המפגינים התיישבו במרכז הצומת וחסמו את התנועה.
כהשראה מגל המחאה הצרפתי, לבשו המפגינים אפודים זוהרים. המפגינים צעקו בין השאר: "לא נוותר, לא נוותר. ממשלה עושקת, משחדת, אשר גובה מחירים כאלה. נגיד לממשלה עד כאן. לא ניתן לכם יותר. אנחנו לא מפחדים מכם". וגם: "רקפת (רוסק עמינח מנכ"לית בנק לאומי) מפחדת, אסם גנבים. ביבי משרת את הגנבים".
בשלב מסוים החליטה המשטרה כי מדובר בהפגנה לא חוקית וגל המעצרים החל. עשרה מפגינים נעצרו כשלמעט שניים מהם, שוחררו האחרים בערב שבת בתחנת המשטרה לאחר שחתמו על תנאי הגבלה לעתיד הקרוב. שניים מהם, מפעילי ומובילי המחאה , דוד מזרחי ועורך הדין ואיש השב"כ לשעבר, גונן בן יצחק, סירבו לחתום על התנאים המגבילים וטענו כי מדובר בניסיון השתקת המחאה בעודה באיבה. השניים נעצרו והובאו אתמול (מוצאי שבת) לפני בית המשפט שם שוחררו.

מימין גונן בן יצחק, משמאל דוד מזרחי בעת ההפגנה (צילום ציפי מנשה)
מימין גונן בן יצחק, משמאל דוד מזרחי בעת ההפגנה (צילום ציפי מנשה)

המשטרה שחששה מפני התקהלות ועימותים עם מפגינים בתוך כתלי בית המשפט, הפרידה בין השנים ובחרה להביא את דוד מזרחי לבית משפט השלום בירושלים ואת גונן בן יצחק לבית משפט השלום בתל אביב. לבקשת המשטרה הדיון בעניינם נערך בדלתיים סגורות ולמעט בני משפחה שהורשו להיכנס לאולם, כלי תקשורת וקהל חברי העצורים לא הורשו להיכנס לדיונים בטענה לדיון בדלתיים סגורות.

נותרו מחוץ לכתלי בית המשפט (צילום: ציפי מנשה)
נותרו מחוץ לכתלי בית המשפט (צילום: ציפי מנשה)

נעצרתי מעצר פוליטי ולא היתה שום סיבה למעצרי

בדיון שנערך בתל אביב בפני השופטת טל פישמן לוי, הסביר בן יצחק ואמר: "זאת לא בחירה נעימה להחליט שאני אהיה באבו כביר בתא מסריח 30 שעות". הוא הסביר כי החלטתו שלא להסכים לשחרורו בתנאים מגבילים נבעה מהתובנה שהמעצרים נבעו מרצון המשטרה למחוק ולגדוע את המחאה הזו וגם מחוסר רציונליות. "לא הותר לאנשי, להיכנס לכאן ואני רוצה לדעת מדוע, אני אזרח, הדיון לא אמור להיות בדלתיים סגורות, אני רוצה להבין מדוע אנשי, לא יכולים להיכנס לכאן". "נעצרתי אתמול מעצר פוליטי, לא הייתה שום, סיבה לעצור אותי. נכון שאני בין מארגני הפנה נגד יוקר המחיה, אך גם לקראת ההפגנה ובמהלכה לא עשיתי שום צעד שמצריך את מעצרי מלבד דבר אחד וזה הרצון של מישהו למחוק את ההפגנה באיבה".
לגבי טענת המשטרה כי הוא נחשד בהסתה אמר גונן: " במהלך ההפגנה הייתי עם מיקרופון ואני הודיתי למשטרת ישראל בקול רם על כך שהם שומרים עלינו….בחקירה זה נחשב כהסתה, בסופו של דבר כאשר החל המצב הרבה יותר להסלים, והחלו מעצרים, עצרו אותי בשל כך שהייתי עם מגפון".
לטענת המשטרה כי הוא קפץ ועבר מעל מחסום משטרתי, השיב כי מבחינה אתלטית הוא לא יכול היה גם אם רצה, לקפוץ מעל המחסום וביקש מתובע המשטרה שיציג ראייה מצולמת בה הוא נראה קופץ. התובע השיב בשלילה כי אין בידיהם ראייה כזו.

חוקרי המשטרה שינו את גירסת החקירה והמעצר לאחר סיום החקירה

בשלב זה סיפר בן יצחק לשופטת כי המשטרה ניסתה לטייח את חקירתו ולהתאימה לטיעוניה. הוא סיפר לשופטת כי נעצר על ידי גבר לבוש אזרחית שלא הזדהה בפניו בשום שלב כשוטר. אותו גבר אחז בזרועו וסובבה עד שכמעט ידו נשברה. "רק לאחר מכך הוא בא אלי ואמר לי שלא רצה להכאיב לי והבנתי כי הוא שוטר". גונן סיפר לשופטת כי לאחר שהחוקרת שחקרה אותו בתחנת המשטרה הדפיסה כבר את דו"ח החקירה, נכנס שוטר לא מוכר לו וכתב מול גונן עוד מזכר, חתם עליו והגיש לחוקרת. היא "פתאום אמרה לי שהיא רוצה לחקור אותי על דברים חדשים כגון הסתה…היא סדרה וכתבה את זה כאילו נחקרתי על כך לפני כן". בן יצחק הוסיף כי הוא הוסיף בכתב ידו את תגובתו לניסיון בניית ההאשמה כנגדו ואז החוקרת "קרעה את הדו"ח". היא הדפיסה מחדש ו"אני נאלצתי לחתום על כך". לגבי חוסר הרציונליות של תנאי ההגבלה המונעים ממנו להגיע לאזור צומת עזריאלי הסביר: " אני מגיע כל בוקר בהסעה, אני עובר בצומת עזריאלי, אני הולך ברגל למשרד שלי שנמצא במסגר".

נציג המטרה – "אין לנו צילומים", תעוד מעצרו של בן יצחק מוכח היפך

בשלב זה פנתה השופטת לנציג המשטרה וביקשה לדעת האם יש צילומים שמעידים על הקפיצה של בן יצחק מעל למחסום המשטרתי וכל ההסתה בה הוא נחשד. נציג המשטרה השיב בשלילה.
בבואו לחקור את נציג המשטרה שאל בן יצחק שייצג את עצמו, את החוקר:
– האם צפית בצילומים שמראים את המעצר שלי?
"לא".
– האם ראית צילומים בתקשורת של מעצרי?
"לא".
– "אשתי אמרה שהיא ראתה צילומים של המעצר שלי שנראו בתקשורת"
"לא צפיתי בכך".
– המשטרה לא יכולה לבדוק את טענתי שאני לא קפצתי מעל המחסום
"אין צילומים בתיק ועל כן לא צפיתי".

כאן התעניין גונן ושאל את נציג המשטרה "האם היה צלם שליווה את ההפגנה? והנציג השיב: "אין לי מושג". אלא שבסרטוני המעצר שפורסמו ברשתות החברתיות נראה צלם משטרה מצלם ומתעד את המעצרים וביניהם גם את זה של גונן.
כאן פנתה השופטת פישמן לוי לנציג המשטרה ושאלה האם הייתה זו הפגנה חוקית ומתואמת מראש ונציג המשטרה השיב בחיוב והסביר: לשאלת בית המשפט ההפגנה הייתה חוקית ומתואמת, עד לשלב מסוים שמפקד תחנת לב תל אביב החליט שההפגנה אינה חוקית".

צילום מתוך תיעוד ווידאו של מעצר בן יצחק - מוכיח כי המשטרה תעדה את המעצר כולו
צילום מתוך תיעוד ווידאו של מעצר בן יצחק - מוכיח כי המשטרה תעדה את המעצר כולו


תעוד המעצר – צלם המשטרה מתעד מהשניה הראשונה (0.1.11 שניות)

התרשמתי כי לא מתקיים אף לא אחד מהיסודות שמצדיקים שחרורו בתנאים

"לאר ששמעתי את טעוני הצדדים אני מוצאת שיש לשחרר את החוד ללא תנאים", כתבה פישמן לוי, "מדובר בעורך דין, כפי הנראה פעיל חברתית, אשר הפגין בהפגנה שהחלה כחוקית. התרשמתי כי לא מתקיים אף לא אחד מהיסודות שמצדיקים שחרורו בתנאים". השופטת ציינה גם כי "בשים לב לעובדה שהחשוד עובד בסמוך לצומת עזריאלי הרי שההגבלה על הרחקתו מהמקום אינה מחויבת המציאות".

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן