Skip to content

מנדלבליט: חוק גירוש משפחות מחבלים – איננו תחוקתי פוגע פגיעה קשה בחירות ובקניין המשפחות

היועץ המשפטי לממשלה הגיב היום לתקיפות שרי הבית היהודי והימין שעמדתו כנגד חוק הגירוש שיזמו בנט ושקד אינו תחוקתי ויעורר גם בעיות משפטיות קשות בעולם. הוא דחה מכל וכל טענות לפיהן עמדתו פוגעת בביטחון המדינה
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט הגיב היום (שני) לטענות בכירים בבית היהודי בפרט ובימין בכלל לפיהן עמדתו פוגעת בביטחון המדינה.
במענה לטענות מתנחלים על פיגועים בגדה המערבית והרצח בגבעת אסף, החליטה הממשלה להעביר חוק דרקוני אותו יזמו השרים, נפתלי בנט ואילת שקד, לפיו אלוף פיקוד המרכז יוכל לגרש משפחות של מחבלים שביצעו או ניסו לבצע פיגועים תוך שבעה ימים ממועד הפיגוע מאזור מגוריהם לאזור אחר בגדה. כיום גירוש בתוך תחומי הגדה אפשרי רק במקרים שבהם ישנו חשד למעורבות בטרור של בני המשפחה עצמם. ההצעה אושרה בלחץ שרי הבית היהודי שהשתתפו  יום קודם לכן בהפכנה כנגד הממשלה בה הם חברים, ולאחר מכן אושרה גם בוועדת השרים לחקיקה. לצד מנדלבליט, גם גורמים ביטחוניים ובהם הרמטכ"ל גדי איזנקוט וראש השב"כ נדב ארגמן התנגדו לה חריפות.

שרת המשפטים כנגד היועץ המשפטי (צילום חיים - צח לעמ)
שרת המשפטים כנגד היועץ המשפטי (צילום חיים - צח לעמ)

מנדלבליט הבהיר כי הצעת החוק לגירוש משפחות מחבלים פוגעת פגיעה קשה בבני המשפחה המיועדים לגירוש, ולכן קיימת מניעה חוקתית, " עמדת היועץ המשפטי לממשלה ביחס להצעת החוק, כפי שהוצגה לפני שרי הממשלה, היא כי הסמכות שמוצע עתה לחוקק פוגעת פגיעה קשה בחירותם ובקניינם של בני המשפחה המיועדים לגירוש, וזאת בגין מעשה של בן משפחה אחר וללא הוכחת מסוכנות מהם עצמם. לכן קיימת מניעה חוקתית מקידום החקיקה המוצעת. בנוסף, ההצעה מעוררת קשיים משמעותיים במישור הבינלאומי", נמסר ממשרדו של היועה"מ.
זו לא הפעם הראשונה ששקד ובנט תוקפים את היועץ המשפטי לממשלה ואת בתי המשפט. בסוף חודש אוקטובר השנה אמרה שקד בנס פורום קוהלת כי "יועץ משפטי, תפקידו כשמו – יועץ. הוא לא מקבל החלטות במקום נבחרי הציבור. אנחנו בוועדת שרים לחקיקה נקבל את ההחלטה בצורה עניינית".

לדברי שקד, "בתחום החקיקה אין דבר כזה וטו על חקיקה, כיוון שהכנסת היא הריבון, והיא זו שצריכה להכריע". לדבריה, "אני מתייעצת עם הייעוץ המשפטי גם לממשלה וגם לכנסת. היו מקרים שהצוות של הייעוץ המשפטי לממשלה חשב שיש קשיים, ולמרות זאת העברנו אותם, כמו החלת חוק האומנה על יהודה ושומרון או חוק המאפשר לתבוע את הרשות הפלסטינית על התערבות שלה בטרור".

שקד הוסיפה כי היא רואה את הייעוץ המשפטי כמו "עורך דין-לקוח" – "מתייעצים, אבל בסוף הריבון הוא המחוקק. בהחלטות מינהליות אם היועמ"ש אומר שיש מניעה משפטית, בוודאי שאנחנו לא מעבירים את ההחלטה. בחקיקה אנחנו יכולים להתייעץ, אבל בסוף נבחרי הציבור הם שמקבלים את ההחלטה"

בנוגע לטענות הבית היהודי כי מנדלבליט פוגע בביטחון המדינה נמסר ממשרדו כ "טענות כאלה ואחרות כאילו עמדת היועץ המשפטי לממשלה פוגעת כביכול בביטחון המדינה משוללות כל יסוד. היועץ המשפטי לממשלה ונציגיו  פועלים  יד ביד עם גופי הביטחון בסיוע לדרג המדיני בשמירה על ביטחון המדינה, תוך עמידה על אופייה של מדינת ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית הפועלת על פי דין."

2 Comments

  1. גורן
    20 בדצמבר 2018 @ 0:26

    לא ניתן להילחם בטרור עם בג"צ ועם בצל"ם נדמה לי שרבין ז"ל אמר משהוא דומה שהרשות תלחם בטרור……..

    • אליק מאור
      20 בדצמבר 2018 @ 7:49

      צודק גורן, בטרור יהודי צריך להילחם עם יותר מ"בצלם" ובג"צ. בסוף זרועות החוק והביטחון יבינו גם את זה

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן