Skip to content

מדהים – החרדים טוענים: "הכנסתנו לשוק העבודה תגרום לנו לעוני ואומללות"

החרדים מציגים מחקר חדש קובע כי הכנסת בחורי ישיבה לשוק העבודה תגרום להם לאומללות ולעוני. אין צורך לצאת לעבוד כי "החברה החרדית משמרת בתוכה רמת קהילתיות גבוהה במיוחד, הכוללת שיעורי התנדבות ותרומות גבוהים, עזרה הדדית, דאגה לנזקקים, מסגרות תמיכה כלכליות"
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

היום (שלישי)  מפרסם אתר החדשות החרדי (האידישע פוסט) מחקר חדש שמגלה לטענתם כי דווקא עובדת הוצאת אברכים מהכוללים לשוק העבודה, תגדיל את שיעור העוני במגזר החרדי.
על פי הנטען, נתונים של המכון החרדי למחקרי מדיניות שהתפרסמו לראשונה ב'גלובס' חושפים כי לא פחות מ-71% מהחרדים מרוצים ממצבם הכלכלי (לעומת 60% במגזר החילוני). יותר מ-98% מהחרדים מדווחים על שביעות רצון מחייהם. 5% בלבד מהחרדים כמעט ואינם מסוגלים לשלם את חובותיהם, בדומה לשיעורו בשני העשירונים העליונים (לעומת 15% במגזר החילוני). שלושה רבעים ממשקי הבית החרדים תורמים תרומות קבועות ובהיקף שנתי של כ-500 שקל. (לעומת רבע מהחילונים שתורמים כ-200 שקל שנתי). ואם מתייחסים למדדים פרטניים המתייחסים לאורח החיים החרדי ובהשוואה פנים מגזרית. חישוב כזה מעלה כי שיעור העוני במגזר החרדי נע בין 8% ל-14% בלבד – כחמישית מהנתון הרשמי.
על פי המחקר, כך טוענים מנהיגי החרדים, דווקא אופייו הסגור של החברה החרדית ותכונותיו מביאות לכך שלמרות ההכנסה הנמוכה באופן משמעותי, משפחה חרדית מצליחה להסתדר ולספק את כל צרכיה. ההוצאה הממוצעת למשק בית חרדי, אף שמספר נפשותיו גדול יותר, קטנה ב-12% מההוצאה הממוצעת למשק בית יהודי לא חרדי, ואם מודדים לפי הוצאה לנפש הפער גדול בהרבה, 48% פחות, ובסכומים מוחלטים, 3,350 לעומת 6,450 שקל לנפש בחודש.  בנוסף, החברה החרדית משמרת בתוכה רמת קהילתיות גבוהה במיוחד, הכוללת שיעורי התנדבות ותרומות גבוהים, עזרה הדדית, דאגה לנזקקים, מסגרות תמיכה כלכליות מגוונות ועוד.  תוצאות המחקר אומרות איפה, כי הפתיחות לעולם החילוני, והחלפת עולם הערכים היא זו שעלולה להביא את אותם אנשים לחוסר שביעות רצון מאיכות החיים שלהם.

צילום ארכיון: מעוף סוכנות לעסקים קטנים במשרד הכלכלה
צילום ארכיון: מעוף סוכנות לעסקים קטנים במשרד הכלכלה

החרדים מפגינים וחוסמים כבישים וצמתים בירושלים ובבני ברק מידי שבוע כשהם מתנגדים אפילו לדרישה המינימלסטית  מחרדים צעירים להגיע אל לשכות הגיוס כדי לקבל לידיהם את הפטור משירות צבאי.
כעת הם מתנגדים בגלוי לשליחת חרדים לעבוד מחשש כי חשיפתם לעולם החילוני, תביא לניתוקם מהחצרות האדמ"וריות  ומנמקים זאת במחקרים "חילוניים". 

כל סטודנט לסוציולוגיה בשנה א' לומד על "מלכודת העוני". מלכודת זו נוצרת כאשר מערכת הקצבאות והמיסוי מייצרים תמריץ שלילי ליציאה לעבודה מכיוון שההפרש בהכנסות ממצב אבטלה למצב עבודה כה נמוך עד שלפרט עדיף להישען על תשלומי הרווחה מאשר לצאת לעבודה. תופעת מלכודת העוני נחקרה בכל העולם ומדינות שונות הציעו מנגנונים ופתרונות להתמודד עם התופעה. נדמה שישראל היא כנראה המדינה היחידה בעולם שהצליחה ללכוד במלכודת זו מגזר שלם – המגזר החרדי.
"אני חי טוב ממך על חשבון המדינה", אמר לכתב מגפון רב חרדי. "ההנחות במס, הפטור שאני מקבל מתשלומי מיסים שונים וארונה. הקצבה החודשית לתלמיד חכם של המדינה, הקצבה מהישיבה וקצבאות הילדים, מכניסות למשפחתי הרבה  כסף, תוסיף לזה את אשתי שעובדת ללא תלוש,  ותראה שבחישוב הכולל אני מרוויח הרבה יותר ממך. אז לאיזה שוק עבודה אתה רוצה שאחזור?".

 

1 Comment

  1. אורן
    20 בדצמבר 2018 @ 9:52

    כל הכבוד למחקר שהוכחי שיותר קל לחיות על חשבונם של אחרים.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן