Skip to content

עיקר החדשות *מהדורת הבוקר* יום שישי ה-21 בדצמבר 2018

כותרות המהדורה     "הרוסים יאפשרו לישראל חופש פעולה נגד מטרות של איראן וחיזבאללה" – מאחורי הקלעים של היציאה האמריקנית מסוריה (בטחוני)     הצבא החל לנטרל את מנהרות הטרור של חיזבאללה בגבול הצפון; תושבי לבנון הוזהרו להתרחק מפתחי המנהרות (בטחוני)     דיווח פלסטיני: שעות אחרי שהמחבל מעפרה חוסל, יצא אחיו ששוחרר בשנה האחרונה מהכלא הישראלי וביצע […]
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

כותרות המהדורה

    "הרוסים יאפשרו לישראל חופש פעולה נגד מטרות של איראן וחיזבאללה" – מאחורי הקלעים של היציאה האמריקנית מסוריה (בטחוני)

    הצבא החל לנטרל את מנהרות הטרור של חיזבאללה בגבול הצפון; תושבי לבנון הוזהרו להתרחק מפתחי המנהרות (בטחוני)

    דיווח פלסטיני: שעות אחרי שהמחבל מעפרה חוסל, יצא אחיו ששוחרר בשנה האחרונה מהכלא הישראלי וביצע את הפיגוע בגבעת אסף; המצוד אחר המחבל נמשך (בטחוני)

    ידיעות אחרונות: הפרקליטות סבורה כי עבירת השוחד בתיק 2000 היא גבולית וייתכן שתוגש בסופו של דבר כעבירה של מרמה והפרת אמונים (פוליטי)

    חקירות נתניהו | פרקליטי רה"מ ליועמ"ש: "תבהיר שלא מדובר במשחק מכור" (פוליטי)

    סבב התיקים בממשלה מסתבך: כולנו תדרוש את תיק הקליטה (פוליטי)גורם בפנטגון: הנסיגה האמריקנית מסוריה נועדה לאפשר לטורקים לטבוח בכורדים; להגנתם: שוקלים הכורדים לשחרר אלפי מחבלי דעא"ש (חוץ)

    טלטלה נוספת בממשל טראמפ: שר ההגנה מתפטר בשל הנסיגה האמריקנית מסוריה – "מגיע לך מזכיר הגנה שעמדותיו תאומות לאלו שלך" (חוץ)

    אחרי סוריה: הממשל האמריקני מסיג כמחצית מכוחותיו באפגניסטן (חוץ)

    צרפת: שוטרים הצטרפו למחאת האפודים הצהובים; כוחות צבא חסמו את גישתם למשרד הפנים (חוץ)

    צפון קוריאה: לא נתפרק מנשק גרעיני אלא אם ארה"ב תסיר כל איום גרעיני מצדה

    מסמכים מסווגים חושפים: באירופה חשדו שפוטין הציב נשק גרעיני בקרים (חוץ)

    למרות הגשם הסוער: הפגנת חרדים התקיימה אמש בכיכר השבת בירושלים נגד הכרסום המתמשך בפטור מטעמי דת הניתן לבנות, ועל רקע מעצרה של בת חרדית לכלא הצבאי בנסיון לגייסה בכפייה; במוצאי שבת הפגנה נוספת (דת ומדינה)

    ביום שלישי הקרוב, למשך שבע שעות: וועדה מיוחדת בכנסת צפויה להתכנס בכדי לקדם את החוק לגיוס חרדים (דת ומדינה)

תחזית מזג האוויר

היום(שישי) בוקרמעונןחלקיתעםגשםמקומימאזורהשפלה/השרוןעדמרכזהנגב. תנשברוחמשתנה 7-17 קמ"ש, משבירוח 24 קמ"ש.

צהרייםמעונןחלקיתועדייןקייםסיכוילגשםמקומיבמרכזהארץ. הטמפרטורותיעלו. תנשב רוח משתנה 7-17 קמ"ש. משבי רוח 24 קמ"ש.

מצב ים התיכוןגבהגלי, גובהגליםבתלאביב 130-220 ס"מ, טמפרטורתפניהיםהתיכון 21 מעלות.

אזהרות מטאורולוגיות יםגבוה, סכנתשיטפונותבנחליהמזרח.

 שבת-  (22/12): בוקרמעונןחלקיתמעונן. תנשב רוח משתנה 0-10 קמ"ש, משבי רוח 15 קמ"ש.

צהרייםמעונןחלקיתמעונן. הטמפרטורותללאשינוי. תנשברוחמערביתצפוןמערבית 7-17 קמ"ש. משבירוח 24 קמ"ש.

ערבטפטוףעדגשםקלבאזורהשפלהוהגליל.

 ראשון(23/12):טמפ' רגילותלעונה.

גשם קל בגליל ומרכז הארץ.

 שני(24/12): טמפ' רגילותלעונה.

חדשות

מחדל: "נכנסו ברכב למחנה צבאי בגבול הרצועה – ללא אישורים, ולקחו נשקים של חיילים"

שרשרת מחדלים קשים במחנה צבאי בגבול הרצועה: שני אנשי ביקורת מיחידת הבקרה המטכ"לית של הצבא הצליחו להיכנס ברכב בלילה למחנה בלי אישורי כניסה ותעודות. הם הסתובבו במקום במשך יותר משעה, נכנסו לחמ"לים והצליחו לקחת נשקים של שני חיילים. בעקבות האירוע הועמדו לדין קצינים וחיילים. (כאן)

נתניהו: אנשי מודיעין ישראלים "מבקרים באיראן כדי להתעדכן"; איראן: נתניהו הורה לשב"כ לבדוק אם לחברי כנסת ואנשי מודיעין יש קשרים עם איראן

מספר ימים לאחר שנתניהו אמר כי אנשי מודיעין ישראלים "מבקרים באיראן כדי להתעדכן" ולעקוב אחר תכנית הגרעין שלהם, מיהר מנהל הריגול הנגדי במודיעין האיראני להגיב בראיון לסוכנות הידיעות "איסנ"א" ואמר כי דברי נתניהו הן "הערות הזויות". לדבריו, הן נועדו להסיט את תשומת הלב מהעובדה שהמודיעין האיראני חדר חדירה ל"שירותי הריגול" הישראליים באמצעות גיוסו של השר לשעבר שגב, וטען כי בעקבות פרשת שגב הורה לכאורה נתניהו לשב"כ לבדוק אם לחברי כנסת, אישים פוליטיים ואנשי מודיעין יש קשרים עם איראן. (מעריב)

    שוטרים על ארבע: 28 כלבים חדשים התגייסו למשטרה * בתום הליך מיון קפדני שכלל מאות מועמדים נבחרו הכלבים החדשים שיצטרפו למאות נוספים שכבר עובדים בשירות המשטרה

    אחרי שעות של חיפושים: אותרו שני חיילים שנעדרו במהלך אימון צבאי * שני חיילים שביצעו ניווט לילי בסמוך למצפה רמון טעו במסלול והקשר עמם אבד בליל חמישי בסביבות השעה 02:00 בלילה. כוחות גדולים החלו בחיפושים באזור בסיוע מסוקים ויחידת החילוץ, וכעבור למעלה מ-4 שעות הם נמצאו בריאים ושלמים * האירוע יתוחקר.

    בית משפט בגרמניה, החליט שלא להעמיד לדין שומר נאצי לשעבר במחנה ההשמדה מיידנק – שנחשד בסיוע לרצח * בית משפט בגרמניה החליט לא להעמיד למשפט שומר נאצי לשעבר, בן 97, ששמר במחנה הריכוז וההשמדה מיידנאק, המואשם בסיוע לרצח. בטענה שהוא חולה מדי כדי לעבור את ההליכים המשפטיים. * כשהיה בן 22, הוא שירת כמתנדב באס-אס, במחנה ההשמדה שהוקם ליד העיר לובלין בפולין תחת הכיבוש הנאצי. בכתב האישום נטען כי בין היתר הוא השתתף ב"אקציית ארנטפסט", שבמהלכה הוצאו להורג 17 אלף אסירים יהודים במיידנק ב-3 בנובמבר 1943. הם נורו למוות לאחר שחפרו את קבריהם. התביעה טענה שהנאשם ידע כי האנשים שעליהם שמר יירצחו בהמשך.

    בית ביישוב בנגב נפגע מזליגת ירי של תרגיל מצרי; אין נפגעים * קליעים פגעו (חמישי) במתחם מגורים בכפר הנוער ניצנה. בחסדי שמים, החדר היה ריק ולא היו נפגעים, אך נזק נגרם לרכוש. על פי ההערכות, הקליעים בקוטר 0.5, נורו על ידי הצבא המצרי במהלך תרגיל צבאי, וזלגו לשטח ישראל.

פוליטי

ידיעות אחרונות: הפרקליטות סבורה כי עבירת השוחד בתיק 2000 היא גבולית וייתכן שתוגש בסופו של דבר כעבירה של מרמה והפרת אמונים

העיתון 'ידיעות אחרונות' העומד במוקד תיק ,2000 טוען כי בחוות הדעת שהגישה פרקליטת מיסוי וכלכלה היא ממליצה להעמיד את נתניהו לדין על עבירת שוחד, מרמה והפרת אמונים בתיק 1000 (המתנות מארנון מילצ'ן), ואת מילצ'ן בעבירה של מתן שוחד. בתיק 2000, שיחות מוזס-נתניהו, היא ממליצה להעמיד לדין את נתניהו על בקשת שוחד ואת מוזס (מו"ל ידיעות אחרונות) על הצעת שוחד. עם זאת, הפרקליטה סבורה בחוות דעתה שעבירת השוחד בשני תיקים אלו היא גבולית, וייתכן שבסופו של דבר הם יוגשו כעבירה של מרמה והפרת אמונים, כשתיק 2000 משמש כעדות שיטה לתיק 4000.

– פרקליט המדינה הכחיש כי גיבש את דעתו והמלצתו והבהיר כי יקבל אותה במקביל להחלטת היועץ המשפטי לממשלה. עם זאת גורמים בכירים מעריכים כי ניצן יאמץ את החלטתה של פרקליטת מיסוי וכלכלה, בשל נסיונה הרב בניהול תיקים פליליים ובקיאותה בראיות.

– היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט יכנס בראשית השבוע הבא את הצוות המורחב העוסק בתיקי ראש הממשלה בנימין נתניהו, לקראת ההחלטות בפרשות השונות. ההערכה היא שמנדלבליט יכריע בתיקים בעוד חודשיים.

– ע"פ הדיווח ב'חדשות כאן' על המלצות הפרקליטות בתיקי נתניהו, הצוות המלווה את התיקים ניתח את טענות ההגנה של נתניהו, ואת המקרים של אותם פוליטיקאים שהזכיר רה"מ, בטענה שאם הוא נחקר גם הם צריכים להיחקר. הצוות דחה את טענות נתניהו בעניין

חקירות נתניהו | פרקליטי רה"מ ליועמ"ש: "תבהיר שלא מדובר במשחק מכור"

בעקבות הפרסומים כי פרקליט המדינה ימליץ על כתב אישום בגין שוחד נגד רה"מ בתיק 4000, שיגרו עורכי דינו שלחו מכתב ליועמ"ש בו הם דורשים שיביע עמדה תקיפה נגד ההדלפות ולהבהיר כי החקירות נגד נתניהו אינן "משחק מכור". לדבריהם, לפי חוק יסוד: הממשלה הסמכות הבלעדית לדון ולהכריע בעניין חקירתו והעמדתו לדין של ראש הממשלה היא בידי היועץ המשפטי לממשלה בלבד. "אם אכן של התנהלות נפסדת זו, של הדלפות חוזרות ונשנות, הינה לכבול את שיקול דעתו של היועץ המשפטי לממשלה ולהציב בפניו עובדה מוגמרת באשר לתוצאות הליכי החקירה שנוהלו בעניינו של ראש הממשלה, מדובר בתופעה שלא ניתן להפריז בחומרתה, החותרת תחת אמון הציבור בתקינות התנהלותם של גורמי האכיפה ואשר בינה לבין עיקרון שלטון החוק, אין ולא כלום". "בנסיבות אלה, אנו מצפים כי היועץ המשפטי לממשלה ישמיע קול חד וברור כנגד אותה התנהלות, יבהיר כי עניינו של ראש הממשלה איננו מתנהל כ"משחק מכור", שבו כלה ונחרצה עם הגורמים המוסמכים להגיש נגדו כתב אישום בכל מחיר, וכי בידו להתעלם מהלחצים הבלתי פוסקים המופעלים עליו".

– בלשכת היועץ המשפטי לממשלה מסרו כי התגובה של מנדלבליט לדברים נאמרה מוקדם יותר בוועידת 'גלובס' בו המליץ לקחת בעירבון מוגבל מאוד כל פרסום שאינו מוסמך. (החדשות)

סבב התיקים בממשלה מסתבך: כולנו תדרוש את תיק הקליטה

בשבועות האחרונים סוגיית התיקים מעסיקה את הח"כים ואת שרי הליכוד, שקיוו לקבל את תיק החוץ ואת תיק הקליטה לאחר פרישת ישראל ביתנו מהקואליציה. אולם ע"פ הדיווח ב"ישראל היום" בשבוע הבא מתכוונים אנשי כולנו להעלות דרישה לראש הממשלה לקבל לידיהם את תיק הקליטה. * כזכור, בשבוע שעבר הודיע נתניהו לחברי הקבינט כי בכוונתו לשמור את תיק הביטחון אצלו, אך ימנה שר קליטה חדש בתוך שבוע ושר חוץ חדש במהלך החודש הבא.

    כחלון: אם יוגש כתב אישום, נתניהו לא יוכל להמשיך לכהן כראש ממשלה * שר האוצר משה כחלון אומר כי אם יוגש כתב אישום נגד ראש הממשלה נתניהו, הוא לא יוכל להמשיך לכהן בתפקיד. * הדברים נאמרים בעקבות המלצת פרקליט המדינה להעמיד לדין את נתניהו על עבירות שוחד בתיקים בהם הוא נחקר.

בטחוני

"הרוסים יאפשרו לישראל חופש פעולה נגד מטרות של איראן וחיזבאללה" – מאחורי הקלעים של היציאה האמריקנית מסוריה

העיתון 'ישראל היום' מדווח הבוקר, כי בטרם החליט נשיא ארה"ב טראמפ על הוצאת היועצים הצבאיים האמריקניים מסוריה, התנהל מאחורי הקלעים שיח דיפלומטי שכלל ציר ישראלי-ערבי-אמריקני מול רוסיה. גורם ביטחוני ירדני בכיר אישר ל"ישראל היום" כי הושגו הבנות בין וושינגטון, ירושלים, עמאן וריאד לבין נשיא רוסיה פוטין, שלפיהן הצבא הרוסי בסוריה יפעל לריסון חיזבאללה ואיראן במדינה. * אך יתרה מכך, רוסיה אף תמשיך לאפשר לישראל את חופש הפעולה כנגד מטרות של חיזבאללה ואיראן ונגד אמצעי לחימה "מפירי איזון" בסוריה. לדברי הבכיר הירדני, ההבנות הללו בין טראמפ לפוטין הן שאפשרו את היציאה האמריקנית מסוריה.

– ב'חדשות עשר' דווח לפני כשלשה חודשים הציעה רוסיה לישראל תוכנית לפיה איראן תוציא כוחותיה מסוריה, בתמורה להוצאת הכוחות האמריקנים מסוריה, והקלה בסנקציות שהוטלו על איראן לאחר פרישת ארצות הברית מהסכם הגרעין. ישראל סירבה להצעה מאחר ולא הסכימה להתגמש בנושא הסנקציות נגד איראן

– ארה"ב הודיעה למועצת הביטחון של האו"ם כי בכוונתה "להשתמש בכל האמצעים שברשותה" על מנת להביא לנסיגת הכוחות האיראניים מסוריה. עוד נאמר כי ארה"ב מחוייבת להרוס באופן סופי את התבססות דאע"ש בסוריה וברחבי העולם, וכי היא תוסיף לקדם פתרון דיפלומטי למשבר בסוריה

 

    נתניהו וטראמפ שוחחו על נסיגת הכוחות האמריקניים מסוריה * יממה לאחר ההודעה האמריקנית על נסיגת הכוחות מסוריה, ראש הממשלה נתניהו מסר כי הוא שוחח עם הנשיא דונלד טראמפ על המשך שיתוף הפעולה נגד איראן. * מדובר בשיחת הטלפון השנייה בין המנהיגים השבוע, ברקע שינויי המדיניות האמריקאים בסוריה והמאבק בחיזבאללה והגרעין האיראני. מוקדם יותר אמר נתניהו כי ישראל "תמשיך לפעול בצורה תקיפה מאוד נגד הניסיונות של איראן להתבסס בסוריה. ואני יודע שאנחנו עושים זאת בתמיכה ובגיבוי מלא של ארצות הברית".

הצבא החל לנטרל את מנהרות הטרור של חיזבאללה בגבול הצפון; תושבי לבנון הוזהרו להתרחק מפתחי המנהרות

לראשונה מאז תחילת המבצע להשמדת המנהרות לפני שבועיים וחצי, בישראל התחילו אמש לפוצץ את המנהרות בגבול לבנון. במהלך המבצע אותו לבנתיים ארבע מנהרות ועם חשיפתם הם מולכדו וכוחות הנדסה החלו לבצע תהליך מחקר על תוואי המנהרה. בצבא הבהירו כי כל מנהרה תנוטרל באופן שונה: "יש מנהרות שנחצבו בסלע, אחרות כוסו בטון, חלקן בעלייה וחלקן בירידה. לכל מנהרה יש שיטה ייחודית לה, וזה ייקח תקופה" * בישראל אף הזהירו את תושבי לבנון מלהתקרב לפתחי המנהרות ושהייה סמוך לפתח המנהרה. וציינו כי במידה ויידרשו סגירות שטחים או שיישמעו קולות, התושבים יעודכנו.

    ישראל יידעה את יוניפ"ל על פיר מנהרה חמישית בכפר רמיה שבלבנון * ישראל יידעה את יוניפ"ל על פיר של מנהרה חמישית היוצאת מהכפר הלבנוני, רמיה, לכיוון מחנה בירנית הסמוך לגבול. כך הודיע דובר צה"ל.

דיווח פלסטיני: שעות אחרי שהמחבל מעפרה חוסל, יצא אחיו ששוחרר בשנה האחרונה מהכלא הישראלי וביצע את הפיגוע בגבעת אסף; המצוד אחר המחבל נמשך

על פי מקורות פלסטינים, אחד המחבלים שביצע את פיגוע הירי בגבעת אסף בשבוע שעבר שבו נהרגו שנים, הוא עאסם ברגותי תושב הכפר כובר, שהיה כעשור בכלא הישראלי ושוחרר רק לפני תשעה חודשים * הוא יצא לבצע את הפיגוע שעות ספורות אחרי שאחיו צלאח שביצע את הפיגוע בצומת עפרה חוסל. המצוד אחריו נמשך, לפי דיווחים פלסטינים כוחות צבא פוקדים את בית משפחת המחבל מדי יום ומאיימים להרסו.

שוב: נסיון פיגוע ירי בצומת עפרה; אין נפגעים

כ-10 ימים אחרי הפיגוע בצומת עפרה, שוב ניסיון ירי לטרמפיאדה במקום: אש נפתחה מהכפר הסמוך עין יברוד לעבר הטרמפיאדה שבכניסה ליישוב עפרה בשעה שעמדו בה מספר ישראלים. לא היו נפגעים. חיילים שהיו במקום השיבו אש לעבר מקורות הירי ופתחו בסריקות * עדי ראייה במקום: "עמדנו כאן בטרמפיאדה ביציאה מעפרה לכיוון נווה צוף. ואז התחילו יריות מהכפר עין ירוד. ברגע ששמענו את היריות נשכבנו מאחורי הבטונדה"
בהמשך לדיווח על ירי בצומת עפרה מכיוון הכפר הסמוך עין יברוד, בסריקות של לוחמי צה"ל במהלך הלילה נמצאו קליעים סמוך לטרמפיאדה באזור.  כוחות צה"ל חוסמים צירים וממשיכים בסריקות אחר החשודים.

בעקבות הפיגועים שאירעו בשבוע שעבר בצומת עפרה ובגבעת אסף בהם נפלו שני לוחמי צה״ל, סמל-ראשון יובל מור יוסף וסמל יוסף כהן ז״ל ונפצעו שמונה אזרחים ולוחם, פעלו כוחות צה"ל השבוע במרחב הכפר כובר ממנו יצאו המחבלים.

במסגרת הפעילות לוחמי צה"ל בשיתוף שב"כ ומג"ב ביצעו מיפוי הנדסי של בתי המחבלים לקראת הריסתם.

אחרי יומיים של שקט: תושבי שדרות טוענים "חודשו רעשי החפירות"

אחרי יומיים של שקט, שבמהלכם התושבים לא שמעו רעשים מוזרים, ושעות ספורות אחרי שהצבא והעירייה הודיעו כי לא נמצאה שום מנהרה שנחפרה מעזה לשדרות, בשדרות מדווחים על חידוש רעשי החפירות וקולות הנקישה מבטן האדמה. ותושבי העיר זועמים על הזלזול במערכת הביטחון לטענות: "הזוי שהצבא מתייחס בזלזול לתלונות של תושבים ששומעים רעשי חפירות ושולח שני גששים עם פנסים כדי לעשות בדיקה אם אכן יש מנהרות בשטחם". * אחד מתושבי העיר אמר כי "בעירייה טענו שמדובר ברעשים שנגרמו כתוצאה מבנייה אבל זה הסבר הזוי ולא הגיוני כי הרעשים נשמעים גם בליל שבת וביום שבת וגם באמצע הלילה ואין בשעות או בימים האלה שום בנייה"

    "מחשש להתנקשות בחייו": נתניהו ביטל ביקור מתוכנן באלבניה * כלי התקשורת באלבניה פרסמו אמש כי ראש הממשלה נתניהו, ביטל בחודש שעבר ביקור מתוכנן במדינה. בדיווחים האלבניים נטען כי סיבות אפשריות לביטול הן הפעלת לחץ על אלבניה לצאת נגד פעילות איראנית במדינה וכן חשש מהתנקשות בחייו של ראש הממשלה הישראלי. (חדשות10)

    נסראללה נפגש בלבנון עם מנהיג הג'יאהד האיסלאמי החדש * מנהיג חיזבאללה חסן נסראללה והמנהיג החדש של הג'יהאד האסלאמי, זיאד נח'אלה, נפגשו היום בפעם הראשונה מאז נבחר נח'אלה לעמוד בראש הארגון לפני כשלושה חודשים. * מחיזבאללה נמסר כי הצדדים דנו בקשר ההדוק בין ההתנגדות בלבנון ובזירה הפלסטינית. הפגישה מהווה איתות מאיראן לישראל, שאם תתקוף יעדים איראניים היא תעמיד את עצמה נגד שתי חזיתות

מדיני

    דיווח: שר האוצר כחלון נפגש ביום רביעי עם שר האוצר הפלסטיני * שר האוצר כחלון נפגש ביום רביעי עם שר האוצר הפלסטיני בלשכתו בירושלים, כך נחשף בחדשות 'וואלה'. ע"פ הדיווח, הפגישה לא עסקה בנושאים מדיניים אלא היא חלק מתיאום כלכלי שוטף בין ישראל לבין הרשות בנושאים הקשורים לבנקים הפלסטיניים, למיסוי ולהסדרת משק החשמל.* כחלון מקדם בשנה האחרונה תכנית בינלאומית לחיזוק הכלכלה הפלסטינית, שתוצג בחודש הבא בפורום הכלכלי העולמי בדאבוס, אך עדיין לא ברור אם הפלסטינים יגיעו לוועידה, בשל החרם והנתק המוחלט בין הרשות הפלסטינית לממשל האמריקני מאז העברת השגרירות לירושלים.

    דיווח: רוסיה תנסה להביא לפיוס בין חמאס לפתח; מנהיג חמאס זומן למוסקבה * רוסיה מתכוונת לפעול למען השגת פיוס פנים פלסטיני בין חמאס ופתח, וזו הסיבה המרכזית לכך שמוסקבה הזמינה את יו"ר הלשכה המדינית של חמאס, אסמאעיל הנייה, לבקר במוסקבה, כך דווח העיתון "א-שרק אל-אווסט". מהדיווח עולה כי הרוסים הודיעו לשני הצדדים וגם לישראל על הכוונה והוסיפו כי צעד זה יסייע להשגת יציבות אזורית ולהקים מדינה פלסטינית.

    לראשונה: ישראל תממן מאבק משפטי בינ"ל בחרם * המשרד לנושאים אסטרטגיים הודיע שישקיע מעל ל-3 מיליון שקלים בהקמת רשת משפטנית בינלאומית למאבק בחרם על ישראל. במקביל, המשרד יחל לתקצב ארגונים משפטיים ברחבי העולם שיפעלו נגד ה-BDS. בהודעה מטעם המשרד הסבירו שהכוונה היא לפנות לפורום המשפטי הבינלאומי – שנמצא בקשר עם כאלף עורכי דין מרחבי העולם. (החדשות)

    אנשי ארגון "עד כאן" מחו ביום רביעי מול בתיהם של שגרירי גרמניה, שבדיה, ספרד ועוד, בדרישה לעצור את הכספים שארצותיהם מעבירות ל"מוקד להגנת הפרט", המסייע למחבלים לטענתם. הוצגו שלטים המראים את סכום התרומה של כל מדינה וכיתוב תודה בשם החמאס ו"המוקד להגנת הפרט"

    ראש הממשלה קיים בבאר שבע פגישה משולשת עם נשיא קפריסין וראש ממשלת יוון. בפגישה נידון ההסכם הבין-ממשלתי להקמת צינור הגז שצפוי לייצא גז מישראל דרך קפריסין ויוון לאירופה

חוץ

גורם בפנטגון: הנסיגה האמריקנית מסוריה נועדה לאפשר לטורקים לטבוח בכורדים; להגנתם: שוקלים הכורדים לשחרר אלפי מחבלי דעא"ש

גורם בפנטגון אמר לפוקס ניוז כי טראמפ החליט על נסיגת הכוחות האמריקניים מסוריה, אחרי ששוחח בטלפון עם נשיא טורקיה. ארדואן התריע בפני טראמפ כי כוחות טורקים מתכננים להיכנס לסוריה, כדי לרדוף אחרי כוחות כורדים, והזהיר אותו שכוחות אמריקניים לא יפריעו למשימה הטורקית. * שר ההגנה הטורקי שהתייחס לנסיגה המתוכננת של ארה"ב מסוריה אמר כי "הלוחמים הכורדים ייקברו בתוך העמדות שלהם אחרי שהאמריקנים יעזבו"

– בעקבות הנסיגה האמריקנית, שוקלים הכורדים לסגת מחלק מאזורי הגבול עם טורקיה, זאת במטרה להגן על אזורי מפתח מפני פלישה אפשרית של הצבא הטורקי. הכורדים, מחזיקים 3,200 מחבלי דאעש במתקנים שונים ברחבי צפון סוריה, ויאלצו לשחרר רבים מהם אם ייסוג מהשטחים ששוחררו במהלך חמש השנים האחרונות.

– מנהיג הכורדים, מסעוד ברזאני, הביע דאגה נוכח הנסיגה האמריקנית מסוריה: "רבים מהכורדים בסוריה הם פליטים. הם סבלו בשנים האחרונות ממתקפות טרור, מצב פוליטי מעורער ואיומים נוספים, וזאת בעוד שהלחימה בדאע"ש טרם הסתיימה"

בכיר בבית הלבן: הנסיגה מסוריה תוביל גם להפסקת התקיפות האוויריות של ארה"ב

בכיר בבית הלבן הודיע כי הכרזתו של דונלד טראמפ, על נסיגת הכוחות האמריקאיים משטח סוריה, יביא גם לסיומן של ההתקפות האוויריות של הקואליציה שמובילה ארה"ב נגד דאעש. * המלחמה האווירית בראשות ארה"ב הייתה קריטית למאבק נגד דאעש בסוריה ובעיראק, כאשר מעל 100,000 פצצות וטילים נורו לעבר מטרות "המדינה האיסלאמית" בשתי המדינות מאז 2015

– צרפת וחברות נוספות בקואליציה הבינלאומית נגד ארגון "המדינה האסלאמית" דנות עם ארצות הברית על לוח הזמנים והתנאים לנסיגת הכוחות האמריקאים מסוריה. משרד החוץ הצרפתי טען כי על וושינגטון לקחת בחשבון את יציבות האזור על מנת למנוע משבר הומניטארי נוסף.

– מקור בממשל הצרפתי: צרפת תשאיר כוחות צבאיים בסוריה לאחר נסיגת הכוחות האמריקניים

– טראמפ התייחס להחלטה ואמר כי היציאה האמריקנית אינה הפתעה, ותהה האם "ארה"ב רוצה להיות השוטר של המזרח התיכון, בעיקר שהיא לא מקבלת כלום מכך ומבזבזת את חיי חייליה ומיליארדי דולרים כדי להגן על אחרים, שברוב המקרים לא מעריכים את מה שאנחנו עושים עבורם. האם אנחנו רוצים להיות שם לנצח? הגיע הזמן שמדינות אחרות יילחמו סוף-סוף". לדבריו "רוסיה, איראן, סוריה והרבה אחרים לא מרוצים מכך שארה"ב עוזבת את האזור, מכיוון שכעת הן יצטרכו להילחם בלעדינו בדעא"ש ואויבים אחרים שהם שונאים"

– נשיא רוסיה פוטין, התייחס אף הוא להחלטה האמריקנית לסגת מסוריה ואמר "איננו יודע מה עומד מאחוריי הנסיגה הזו, אבל הוא מסכים עם טראמפ לגבי העובדה שכוחות דאעש הובסו". עוד אמר פוטין כי "הרבה פעמים ארה"ב אמרה בעבר שתצא מאפגניסטן אבל לא עשתה כן, עוד לא ראינו סימנים של עזיבה אמריקנית בסוריה"

טלטלה נוספת בממשל טראמפ: שר ההגנה מתפטר בשל הנסיגה האמריקנית מסוריה – "מגיע לך מזכיר הגנה שעמדותיו תאומות לאלו שלך"

מזכיר ההגנה של ארצות הברית, הגנרל ג'יימס מאטיס, הודיע לנשיא טראמפ על התפטרותו מהתפקיד, וזאת בשל הנסיגה האמריקנית מסוריה, לה התנגד הגנרל. במכתב לטראמפ הוא כתב "מכיוון שיש לך זכות למזכיר הגנה שדעותיו תואמות יותר לדעותיך בנושאים אלו ואחרים, אני מאמין שהדבר הנכון בשבילי יהיה לעזוב את התפקיד". * לפי דיווח של CNN, ההתפטרות הגיעה אחרי פגישה בין השניים אמש (חמישי) במהלכה עשה מאטיס ניסיון נוסף לשנות את דעתו של הנשיא בנוגע לנסיגה מסוריה, אולם אחרי שטראמפ סירב להקשיב לעצתו, הבהיר שר ההגנה כי לא יוכל להישאר בתפקידו, והתפטר.

אחרי סוריה: הממשל האמריקני מסיג כמחצית מכוחותיו באפגניסטן

לאחר ההודעה על נסיגה של צבא ארה"ב מסוריה, הבית הלבן הורה לצבא ארה"ב להסיג 7,000 חיילים, שהם כמחצית מכוחותיו באפגניסטן, כך דווח ב-CNN. ע"פ הדיווח ה"וול סטריט ג'ורנל" הנסיגה תתבצע כבר בשבועות הקרובים.

צרפת: שוטרים הצטרפו למחאת האפודים הצהובים; כוחות צבא חסמו את גישתם למשרד הפנים

בשד' שאנז אליזה בפריז הפגינו אמש יחד מאות שוטרים ואנשי תנועת "האַפודים הצהובים", וניסו לצעוד לעבר משרד הפנים, שם הושג הסכם שכר בין הממשלה לנציגי האיגודים המקצועיים של השוטרים, שהמפגינים אינם מסכימים לו. את דרכם של המפגינים חסמו ז'נדרמים צבאיים הכפופים למשרד ההגנה

צפון קוריאה: לא נתפרק מנשק גרעיני אלא אם ארה"ב תסיר כל איום גרעיני מצדה

צפון קוריאה הצהירה אתמול שלעולם לא תוותר באופן חד צדדי על הנשק הגרעיני שברשותה, אלא אם ארה"ב תסיר כל איום גרעיני מצדה. ההצהרה, שפורסמה על ידי סוכנות החדשות הרשמית של צפון קוריאה, מגיעה על רקע עיכוב במשא ומתן בין שתי המדינות. שיחות ההמשך למפגש בסינגפור מתעכבות בשל הדרישה של פיונגיאנג שהסנקציות שהטילה ארה"ב עליה יוסרו בטרם יחל כל תהליך של התפרקות מנשק גרעיני.

מסמכים מסווגים חושפים: באירופה חשדו שפוטין הציב נשק גרעיני בקרים

האקרים, ככל הנראה סינים, פרצו למחשבים באיחוד האירופי במשך שנים והגיעו לחומר רב – אם כי, ברמת סיווג נמוכה, באחד המסמכים שנחשפו בניו יורק טיימס, מלפני עשרה חודשים, נכתבה אזהרה לפיה חצי האי קרים, שרוסיה סיפחה מידי אוקראינה ב-2014, הפך ל"אזור חם שייתכן שכבר הוצבו בו ראשי נפץ גרעיניים". באופן פומבי, גם האיחוד האירופי וגם ארצות הברית לא רמזו כי יש עדות מסוימת לנוכחות נשק גרעיני בקרים. * המסמכים, שמתפרסים על פני שלוש שנים של פעילות דיפלומטית, נחשפו על ידי חברת האבטחה Area 1, שהעבירה את המידע ל"ניו יורק טיימס". העיתון ציין כי הטכניקות שהפעילו ההאקרים דומות לאלו שמפעילה יחידת סייבר של הצבא הסיני. ההאקרים פרצו לשרתים בקפריסין, השיגו את הסיסמאות והתחברו לשרת ההודעות הכולל של האיחוד האירופי.

אלבניה גירשה את השגריר האיראני: "מעורב בתכנון פיגוע נגד ישראל ונגד אופוזיציונרים איראנים"

אלבניה גירשה אמש את השגריר האיראני במדינה ודיפלומט נוסף לאחר ש"הפרו את מעמדם הדיפלומטי" והיו מעורבים בתכנון פיגוע – שלא יצא לפועל – נגד ישראלים במדינה לפני כשנתיים. בארה"ב בירכו על המהלך * לפי מקור במשרד היועץ המשפטי לממשלה האלבנית, המוסד הישראלי דיווח כי יש ניסיון של מספר אנשים להכניס חומרי נפץ מסוכנים לאירוע שהיה אמור להיערך בעיר שקודר

– על פי הדיווח בבלוג TiranaEcho, גירוש השגריר האיראני מאלבניה הגיע לאחר שארה"ב וישראל דיווחו לאלבנים על כוונה להתנקש באופוזיציונרים איראנים מתנועת מוג'הידין ח'לק, שהורשו להתיישב במדינה. חברי התנועה חשפו בעבר מידע על תוכנית הגרעין האיראנית ופעילויות טרור של משטר האייתוללות * אלבניה היא ביתם של כ-3,000 חברי ארגון הגרילה האיראני, מוג'אהדין ח'לק, שמתנגד למשטר באיראן ומתמקד בניסיונות להתנקש בבכירי המשטר של הרפובליקה האסלאמית.

    נשיא רוסיה, פוטין: "אנחנו רוצים לנרמל את המצב עם אוקראינה סביב ים אזוב"

    נשיא רוסיה, פוטין: "אנחנו מודאגים מהפריסה של מערכות ההגנה של חיל האוויר האמריקני ביפן"

    ארה"ב: חבר הנהגת הרוב הרפובליקני בבית הנבחרים האמריקני, קֵוִין מקארת'י, סבור כי הקונגרס יוכל להתגבר על המבוי הסתום באשר לדרישתו של הנשיא טראמפ להקציב 5 מיליארד דולר לבניית חומה בגבול עם מקסיקו. אם לא תושג הסכמה, עלולה פעילות הממשל להיפסק בחלקה בשבת

    – בית המשפט האמריקני לערעורים אישר לממשל טראמפ לגרש 100 עיראקים למולדתם * בית המשפט האמריקני לערעורים אישר את מדיניות ממשל טראמפ במאמציו לגרש 100 מהגרים עיראקים מחוץ לגבולות ארה"ב, בעקבות העובדה שהורשעו בפשעים לפני שנים. זאת, לאחר שבית משפט בערכאה נמוכה יותר חסם את הצעת טראמפ לשלוח את המהגרים בחזרה לעיראק. (רויטרס)

    – כתבי אישום נגד שני אזרחים סינים החשודים במתקפת סייבר בשם ממשלת סין * משרד האוצר האמריקאי הגיש כתבי אישום נגד שני אזרחים סינים המואשמים בביצוע מתקפות סייבר בשם ממשלת סין. השניים מואשמים בחדירה ללפחות 45 גופים כולל סוכנויות ממשל אמריקאיות וחברות טכנולוגיה ביטחוניות ומסחריות. על פי האישומים, השניים פעלו דרך שירותי הביון הממשלתיים של סין על מנת לגנוב מידע כלכלי חשאי וקניין רוחני. (רויטרס)

    ברזיל: כתב אישום הוגש נגד נשיא המדינה בחשד לביצוע עבירות שחיתות והלבנת כספים * התובעת הכללית של ברזיל הגישה כתב אישום נגד נשיא המדינה, מישל טמר, בגין שחיתות והלבנת כספים. האישומים המיוחסים לנשיא נחשפו במהלך חקירת שוחד שקשורה לזכיונות בנמלים. * טמר צפוי לסיים את כהונתו בסוף השנה, כשלתפקיד יושבע הנשיא הנבחר ז'איר בולסונארו. רויטרס)

    גרמניה: עשרה בני אדם נפצעו כתוצאה מהתנגשות רכב בתחנת אוטובוס, בעיר רקלינגהאוזן שמערב המדינה. המשטרה המקומית חוקרת את נסיבות המקרה

    סודן: שני בני אדם נהרגו בהפגנות, הוכרז מצב חירום באל-קדריף * מצב חירום הוכרז בעיר אל-קדריף שבמזרח סודן לאחר שלפחות שני בני אדם נהרגו במהלך הפגנות. כמו כן, הוטל עוצר בעיר משעה 18:00 עד השעה 06:00. (רויטרס)

    צרפת: הרוג תשיעי בהפגנות "האפודים הצהובים". הוא נהרג על ידי משאית שפרצה מחסום סמוך לעיר אז'ן

בריאות

    תוך שבוע: חולי חצבת על ארבע טיסות מאירופה לתל אביב * משרד הבריאות הודיע ביממה האחרונה על ארבע טיסות לישראל מאודסה, פרנקפורט, איסטנבול ולונדון שהמריאו לארץ שהו בני אדם שחלו במחלת החצבת המדבקת. משרד הבריאות מסר כי נוסעי הטיסה שאינם מחוסנים בשתי מנות כנגד חצבת מתבקשים לפנות בהקדם ללשכת הבריאות הקרובה לביתם על מנת לברר את הצורך בקבלת חיסון, וציינו כי אנשים שנולדו בריאים לפני שנת 1957, נחשבים מחוסנים טבעית נגד המחלה. * בתוך כך, אשה בת 82 מתה ביום רביעי בבית החולים הדסה עין כרם מסיבוכים של מחלת החצבת, והיתה למקרה המוות השני מהמחלה בישראל ב-15 השנים האחרונות * על פי משרד הבריאות, מתחילת השנה אובחנו בישראל כ-2,700 בני אדם כחולים בחצבת. (חדשות 10)

 

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן