Skip to content

"קראפטולוגיה" מעוצבת במלון רויאל ביץ' תל אביב

שילוב בין ARTCRAFT לטכנולוגיה, מניב מיצגים שימושיים כגופי תאורה, כלים מקרמיקה, תכשיטים, מגזרות לייזר וסריקות דיגיטליות. כשמשלבים חומרים קלאסיים עם טכנולוגיות חדישות, נוצרות יצירות ייחודיות, לעיתים חד פעמיות שלעולם לא נראה בייצור סדרתי. "קראפטולוגיה", תערוכה בלובי מלון רויאל ביץ' תל אביב.
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

בשעת בוקר מוקדמת, עת השמש עולה מהמזרח, מוטל צל ענק על חוף תל אביב, צל מגדלי המגורים ומלונות היוקרה, הצל המחייב את המשתזפים להתמקם בהתאם לתנועתו. ליושבים במרפסות המגדלים אין זה מפריע, כי הם אינם ערים בשעות אלו. אחד המגדלים המטיל את צילו על החוף, הוא מלון רויאל ביץ' בן ה-23 הקומות, השייך לרשת מלונות היוקרה של ישרוטל. המלון שנפתח בשנת 2013 ממוקם דרומית לדלתת אלנבי וקרוב לכל המקומות שהתיירים אוהבים, כך שרבים מנחילי התיירים ששטפו היום את תל אביב ביומה הראשון של שנת 2019 – זרמו ממלון זה. אני מקווה, שבשהותם הם נהנים מהאמנות המוצגת במלון, שהרי מיום פתיחתו, מארח המלון תערוכות קבועות ומתחלפות ומשתתף כשחקן קבוע בסצנת האמנות העכשווית התל אביבית, המתקיימת בניצוחו של אוצר הרשת, שרון תובל. את המלון עיצב האדריכל הגרמני הארלד קליין, שייצר קונצפט עיצובי עכשווי, גאומטרי בגווני האפור והשחור, המייצר ניגוד למראה הים המרהיב הנשקף מהחלון. בפתיחת המלון הכריז קליין, כי בלובי לא יוצגו דברי אמנות על מנת לאפשר לאורח "להיכנס ולהתאקלם בשלווה". לעומת זאת, במסדרונות כל הקומות תלויות עבודות של יוצרים ישראלים צעירים המתמחים במדיה הדיגיטלית במסגרת החממה הדיגיטלית DIGIART, כך שהאורחים השלווים יכולים להנות מהם בשקט.

התערוכה הנוכחית, מוצגת בלובי המלון, חרף כוונתו התכנונית של קליין וגם בקומות 6-18 (תעלו במעלית) ונקראת "קראפטולוגיה" – שילוב בין CRAFT (עבודת יד) וטכנולוגיה. בתערוכה מציגים מעצבים ישראליים המשלבים בין עולמות הקראפט המסורתיים, עבודת היד, העמלנות והאומנות לבין הסביבה הטכנולוגית, בין אם הם מגיבים לה, פועלים בהשראתה, או משתמשים באמצעי ייצור טכנולוגיים. בתערוכה מוצגות עבודות מחומרים קלאסיים כמו קרמיקה, עץ, טקסטיל, זכוכית, נייר, מול פיתוחים המתאפשרים ע"י טכנולוגיה חדשה, בין אם בחומר או בטכניקה. את התערוכה אוצרות מור שילוני ומיכל מרחב, בוגרות המחזור הראשון של התוכנית הבינ"ל לאוצרות עיצוב בשנקר. שרון תובל ומירב רהט הם האוצרים המנחים.

מפת מיקומי המוצגים ברחבי המלון

גור ענבר  קדחת, קרמיקה, עבודת יד: תהליך הייצור ידני כולו משלב יצירה על האובניים או יציקה בתבנית גבס, עד שלב העיטור. הוא לוקח דפוסים ודוגמאות טקסטיל מפס ייצור תעשייתי כמו ריפודי מושב באוטובוס, גור ענבר הוא קדר. פועל בסטודיו בקרית המלאכה שבדרום תל אביב. מעצב, יוצר ומייצר כלים בטכניקות עבודה מסורתיות בעיקרן ומבוססות על תהליכים ומיומנויות ידניות. בוגר המחלקה לעיצוב קרמי וזכוכית בבצלאל.

דנה חכים ברקוביץ'  יצירה של פחד, תכשיטים, רשתות רמקולים. היא אוספת רשתות של רמקולים ישנים ומשתמשת בהם כחומר גלם עבור עבודותיה הנעות בין עולם האמנות, עיצוב המוצר והצורפות. בשימוש ייחודי זה המעצבת הופכת את הפסולת של העולם התעשייתי לפריטים אינטימיים הנענדים על הגוף, ומגיבה, באמצעות עיצובן של סדרות קמעות עכשוויים לחרדות המאפיינות את ימיינו. בוגרת המסלול לצורפות ואופנה בבצלאל, לימודי תואר שני בצורפות וכלים באקדמיה לאמנות, סטוקהולם. מרצה בבצלאל. זכתה בפרסים ובמלגות בארץ ובעולם.

טליה מוקמל  Stucco-Neo ,יציקה בתבניות, גבס ובטון, 100×25 סמ'. 2.2 #Cotta Terra ,טכניקה מעורבת. סדרת קערות העשויות מחומרי הבסיס חול וקמח, בשילוב רשת מתכת בעלת דפוס גאומטרי. המתכת נוצרת בטכנולוגיה של צריבה פוטוכימית. שילובה בכלים מוסיף נופח עכשווי למוצר, אך גם מעניק להם מראה עתיק, כמעט ארכיאולוגי. טליה מוקמל, מתעמקת במחקר חומרים וטקסטורות חדשות. בעבודותיה היא עוברת בין הישן לחדש, בחיפוש אחר האיזון הנכון ביניהם. הציגה בתערוכות רבות ברחבי העולם, בשבועות העיצוב במילנו ובפריז, והיא בעלת סטודיו לעיצוב בת"א, בוגרת עיצוב תעשייתי מבצלאל.

כרמל אילן Plant ,פסל צילומי, עץ בכיפוף בטכניקת חום, סריקה באיכות גבוהה שני צדדים, 150×20 ס"מ, 2016. Vortex. ספרים ישנים, קיפולי נייר. תהליך העבודה שנבנה על-ידי אילן מפגיש בין עבודת ידיים סיזיפית ושימוש בחומרי רדי-מייד, לטכנולוגיה עדכנית הכוללת סריקה תלת ממדית של העבודות והדפסתן. יצירותיה של כרמל אילן מבוססות על שיטה של בניית ניירות רבים מקופלים מתוך צלחת עץ, שורות צפופות של נייר מקופל מצטרפות זו לזו בעבודה סבלנית עמלנית וממושמעת. עבודותיה מושתתות על חומר אחד – הנייר, מדגישות את ערכיו החומריים בעידן בו עובר מטען הידע האנושי לאופני שימור דיגיטליים. כרמל אילן הציגה בתערוכות רבות בארץ ובעולם. בוגרת המחלקה לעיצוב אופנה בשנקר, תואר שני בבית הספר לאמנות פרסונס בניו יורק ובית ספר בסיס לפיסול.

נועם דובר  Handmade the to Digital the Embracing , הדפסת 3D ,ניפוח זכוכית, טרה קוטה / זכוכית. העבודה מבוססת על טכניקה שפותחה על ידי המעצב – יצירת תבניות לניפוח זכוכית המודפסות בטרה-קוטה, במדפסת תלת מימד אשר בנה בעצמו. המיצב כולל, לצד התבניות עצמן, כלי זכוכית אשר נופחו בתוך התבניות המודפסות. נועם דובר, מייקר (maker ) מפתח נלהב של טכנולוגיות קוד-פתוח, תוך עניין מעמיק בהיסטוריה של הקראפט, עוסק בחיפוש אחר דרכים לייצר נקודות מפגש בין מסורות עבודה חומרית לבין ייצור דיגיטלי. דובר בוגר עיצוב תעשייתי בבצלאל ותואר שני בהתמחות בקרמיקה וזכוכית, שטוקהולם, שוודיה, הוא מרצה במחלקה לעיצוב קרמי וזכוכית ובמחלקה לעיצוב תעשייתי, אקדמיה בצלאל לאמנות ועיצוב, ירושלים.

סטודיו ויהי  מצב צבירה, מיצב, פורניר מייפל, ברזל. גופי התאורה התלויים, עשויים מחומרים טבעיים וזמינים, ונוצרים בעבודת יד ללא התערבות דיגיטלית, מתוך מה שהחומר מאפשר. הם משקפים את תנועות הידיים שיצרו אותם, את היחסים בין המעצבים לבין החומר, בין החומר לבין עצמו, על אפשרויותיו ומגבלותיו. הם מושפעים מהחשיפה לעולם של דימויים דיגיטליים, ומחקים דפוסים וצורות מהסביבה הממוחשבת. סטודיו ויהי של השותפים צוריאל גוטליב וקטרינה ברנד, מתמחה בעיצוב וייצור גופי תאורה מפורניר עץ בעבודת יד. הסטודיו ממוקם בתל-אביב.

מעין בן-יונה Untitled ,חימר סטון וואר ופורצלן, עבודת יד. מה שמניע את מעין בעשייה שלה הוא חיפוש והתבוננות. לגעת בחומר, לעבוד אתו ולדבר דרכו. בעבודת הגלגל, היא מוצאת חיבור למשהו קדום וראשוני. הכניסה לקצב המונוטוני של הגלגל והעבודה עם החמר מייצרים מקום של שקט וחיבור, המאפשרים לדברים לצמוח ולהיות. בעבודותיה היא משלבת חומרים, טכניקות עבודה והשראות, היוצרים יחד שפה אישית עשירה בטקסטורות ועיטורים, המדמה יצורים אורגניים, חיים. בניית הכלים נעשית בעבודת יד בלבד, אך מדמה אפקטים של ייצור במדפסות תלת ממד ומידול ממוחשב. מעין בן יונה, קדרית ומעצבת, יוצרת בחומרים קרמיים, עובדת בסטודיו בדרום תל אביב. בוגרת המחלקה לעיצוב קרמי וזכוכית בבצלאל.

מירב פלג יצורי נייר, חיתוך לייזר, נייר. יצורים דמיוניים המורכבים משכבות נייר בחיתוך לייזר. עולם המים העמוק והחשוך מלא ביצורים יפים במוזרותם, עשיר בגיוון צורני צבעוני וסימטרי ומהווה השראה לעבודות של מירב פלג, אשר חוקרת יצורים מיקרוסקופיים שצורתם נראית דמיונית להפליא. היצורים נבנים משכבות נייר, שנחתך במכונות חיתוך לייזר מתקדמות לפי מודל ממוחשב, ומונחים בקופסת פרספקס השומרת עליהם כמו במעבדת מחקר. מירב פלג, אמנית ומעצבת בנייר, עובדת במגוון טכניקות בנייר, בשילוב אומנות מסורתית וטכנולוגיות חדשניות. בעשייה היומיומית שלה, מירב בוחנת גבולות חדשים לנייר, אם זה בשימוש בטכניקות מסורתיות כמו קיפולי נייר ומגזרות נייר, בחשיפה לטכניקות חדשות, בחיבור בין ART לבין CRAFT ,ושיתופי פעולה עם שיטות ייצור עכשוויות.

נעילה: 1.3.2019

מלון רויאל ביץ', הירקון 19 תל אביב

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן