Skip to content

השולט במדיה שולט באספסוף

האמת, שהיתה פעם משהו מוחלט, הפכה להיות עסק נזיל, ואינני בא לומר שכל מה שמפורסם במדיות השונות הוא שקר מוחלט, אבל כמעט הכל זה קומבינציה של חצאי אמיתות והשמטת פרטים רלוונטיים כדי לשרת אינטרסים פוליטיים או כלכליים של מישהו, בקיצור זנות חוקית.
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

קראתי בעיתון, ראיתי בטלויזיה, אמרו ברדיו …ועכשיו, עד כמה שזה נורא יש לנו גם את: היה על האינטרנט. כל המשפטים הללו משמעותם עבור הדובר היא: "בוודאות נכון". לא פלא ששתיים מפרשיות נתניהו עוסקות ישירות בשליטה על מדיה. נתניהו יודע, שמי ששולט במדיה שולט באספסוף. וזה מתאים לו.

למדיה אינטרסים משלה, למרות שתאורטית לפחות תפקידה הוא: "כלב השמירה של הדמוקרטיה", הלכה למעשה כסף יהפוך אותה בקלילות לכלי בידיים פשיסטיות. כתבות שתולות שבינן לבין האמת אין שום קשר, אבל… לכסף אין ריח ולקוראים אין שכל. כתבות סנסציוניות שהכותרת שלהן מתומרנת במקרה הטוב, במקרה הרע הכתבה עצמה חסרת פרטים רלוונטיים שיהפכו את הסיפור כולו על פניו.

ככלל: ככל שהמדיה עשירה יותר ופופולרית יותר כך היא פחות אמינה והיא יכולה להרשות לעצמה אחרי הכל היא פונה לאספסוף ומי יעז לצאת נגדה?

אלו שפניהם אל המדיה הפופולרית ביותר, הם אלו שהסקת מסקנות או הטלת ספק (לא בהכרח בסדר הזה) אינם הצד החזק שלהם. שימוש בהגיון, פשוט לא בא בחשבון, לפעמים זו טפשות ולפעמים פחד, פחד מהאמת הכואבת.

האמת, שהיתה פעם משהו מוחלט, הפכה להיות עסק נזיל, ואינני בא לומר שכל מה שמפורסם במדיות השונות הוא שקר מוחלט, אבל כמעט הכל זה קומבינציה של חצאי אמיתות והשמטת פרטים רלוונטיים כדי לשרת אינטרסים פוליטיים או כלכליים של מישהו, בקיצור זנות חוקית.

דוגמא קלאסית מהבוקר בעיתון: כותרת סנסציונית מ- YNET: "שחקני נבחרת אנגליה הסניפו קוקאין במועדון" שימו לב לגרשיים שכן מדובר בציטוט של מישהו. מן הכותרת ניתן להבין שכל שחקני נבחרת אנגליה הסניפו קוקאין, בכתבה מצויין שמדובר בשני שחקנים בלבד. (וזו רק דוגמא קטנה מהבוקר).

במדינה דמוקרטית אין פרות קדושות

בישראל יש יותר פרות קדושות מאלו המסתובבות ברחובות הודו. אבל במדינה דמוקרטית אין פרות קדושות והכל בר ביקורת, בישראל מדיה שתעז לגעת בפרה קדושה (צה"ל, הדת היהודית או השואה למשל) דמו בראשו (חד משמעית). אז ככה, צה"ל איננו מיסודות מדינת ישראל – אבוי למדינה שבסיסה הקיומי הוא צבא. לצבא יש תפקיד וגם העובדה שרובינו המכריע נאלץ לשרת בצבא, עדיין לא הופך אותו לצבא מוסרי (אחרי הכל הוא מקבל פקודות מהדרג הכי פחות מוסרי – הפוליטיקה) ובטח שבטח לא יסוד, למרות שמדינת ישראל היא נטולת יסודות לחלוטין.

ישראל היא מדינת צבא ורבים מאזרחיה מתקשים להשתחרר מהשירות הצבאי שלהם. ישראל היא גם מדינה דתית שאזרחיה גם האפיקורסים הכי גמורים יתגוננו כשיאמרו עליהם "ששכחו מה זה להיות יהודים" ורוב אזרחיה גאים באמונתם ובמציאות המדונה אותה יצרו.

דובר צה"ל מוסר

כשדובר צה"ל או המשטרה או כל גוף אחר מוסר הודעה לעיתונות, מן הראוי לבחון אותה בשבע עיניים, אחרי הכל הדובר מייצג גוף והודעותיו נגועות באינטרסנטיות, דובר צה"ל למשל משקר במצח נחושה זה שנים כמעט בכל נושא או אירוע. למה? כי הוא איננו משרת את הציבור הוא משרת את הצבא. המדיה למרות שתפקידה לבחון ולהטיל ספק תפרסם את הודעתו כמו שהיא, כאילו היתה תורה מסיני ואיש לא ישאל את השאלות הרלוונטיות, איש לא יטרח לבדוק.

אבל כל הללו הינם מחלות בינלאומיות, ולמרות שהמדיה בישראל נמצאת כרגע במצב הגרוע ביותר בקרב המדינות הקוראות לעצמן דמוקרטיות, הרי שהכל נכון גם לגבי מקומות רבים אחרים בעולם. מרד צהובי האפודים בצרפת הוציא גם את המדיה הצרפתית מהארון. וכל המדיה גויסה כדי לסייע למקרון לדכא את המרד. לפני כשבוע פירסם דובר המשטרה קטע מסרט וידאו בו מוצגים צהובי האפודים מכים שוטרים על אופנועים, כדוגמא לאלימות המפגינים, BFMTV והעיתון LE MONDE מייד פרסמו את ה"סנסציה".  24 שעות מאוחר יותר פורסם הסרט המלא ואז מסתבר שהשוטרים הם אלו שפצחו בקטטה ולמרות שזה לא תפקידם, התקרבו למפגינים כדי להשליך רימוני גז מדמיע אל תוך הפגנה שלא היתה אלימה (עד לאותו רגע). איש כמובן לא טרח להתנצל.

מילים מילים

למדיה יש גם דרך להפוך את הלגיטימי ללא לגיטימי ולהיפך: "כוחות הסדר" זה השם של המשמר הרפובליקני והג'נדרמים בצרפת, שכל הוויתם היא דיכוי אלים של הפגנות דמוקרטיות לגיטימיות. מה שיוצר מצב בו כל מי שמתנגד הוא בעצם  נגד הסדר או בקיצור אנרכיסט, עושה צרות. בכל העולם קיים "הקומץ" כאן מדובר במילה שפועלת לשני הכיוונים. האחד להמעיט בערכה של תופעה בעייתית על ידי צמצומה ל"קומץ" של אנשים. במקרה האחר להמעיט מתופעה כללית חיובית על ידי השימוש במילה האומרת בעצם "רק חלק קטן". מי שקורא עיתונים כבר ימצא דוגמאות רבות אחרות.

המאמר הנ"ל לא נועד כדי להרחיק את הקוראים מהמדיה אלא לוודא שיטילו ספק, שיפעילו את ההגיון וינסו להוציא מאוסף של מילים את האוצר האמיתי… האמת. אישית אני חושב שהעיתונות של היום מבזה את הדג העטוף בה

8 Comments

  1. גידי
    12 בינואר 2019 @ 20:15

    פיצוצים הרוגים ופצועים ומי שומר על המקרוני הדביל . התקשורת ה pc / !
    קרבות רחוב ואלימות בפריז, "האפודים הצהובים" לא מוותרים, עד שמקרוני, שמתחבא באליזה – יתפטר. הם דורשים ש"אליטה" שלמה השולטת במדינה – (התקשורת, הפוליטיקאים הנצחיים, בתי המשפט והאקדמיה) תפנה את מאחזי הכוח, כמו אצלנו.
    ומי שומר על ההומו הדביל באליזה המושחתים של התקשורת שמאל קיצונית נכון כמו אצלנו.
    מסכנים הצרפתים שחצי עם עני חי מ1800 יורו בחודש.
    הספר הנמכר בצרפת הוא"התאבדותה של צרפת" של איזה יהודי.
    מה שקורה בצרפת הוא מה שיהיה בכל אירופה העם מתקומם נגד מנהיגים דבילים פרוגרסבים שהפכו את האיחוד למקלט של מסתננים מוסלמים ואפריקנים.
    אצלנו ינצח נתניהו והליכוד עם 40-45 מנדטים קואליציה של יהודים ציוניים ולאומיים תרכיב את הממשלה.
    יהיה שמח.

    • עמית מנדלזון
      12 בינואר 2019 @ 22:42

      גידי אתה כל כך טיפש שאתה פשוט לא מבין. או אולי לא רוצה להבין וזה עוד יותר גרוע. אין שום קשר למסתננים (אין מסתננים באירופה) או מבקשי מקלט או מוסלמים (יש המון מוסלמים ויהודים ונוצרים בין צהובי האפודים) ומקרון ? הוא משרת של היהודים (משפחת רוטשילד הגנבים שאתה קורא להם "הנדיב הידוע"). המחאה בכל אירופה היא על יוקר המחיה… אני חוזר בשביל טמבלים כמוך יוקר המחיה. אם לא יכנס לך לראש סימן שאתה מקרה אבוד. ולמען האמת נמאס לי מהתגובות הגזעניות שלך. אז או שתנסה להבין מה קורא ולהגיב כשיש לך מידע … או שפשוט אחסום אותך.

  2. segev
    11 בינואר 2019 @ 14:28

    לא יודע איך השאל יכול לנצח בצורה כזאת, תמיד מכניסים לו מקל בין הגלגלים. בכל אופן, מעניין מה יעלה בבחירות הבאות.

  3. גורן
    9 בינואר 2019 @ 15:46

    לצערנו לכל עיתון אג'נדה משלו והוא תומך במנהיג זו או אחר התקשורת מעולם לא הייתה אובייקטיבית אתה מדבר על סרטון שבו רואים רק את החלק שהמפגנים פוגעים בשוטרים בצרפת אצלנו זה גם קורה אבל כאשר מדובר למשל במפגנים ערבים המתנפלים על חייל וכאשר החייל מגיב אז רק את הקטע הזה מראים לנו ולא רק בהקשר הפוליטי התקשורת מזמן איבדה את האמון של הציבור לפחות בישראל כיום יש אמצעים אחרים כמו סרטונים בפייסבוק אתרי חדשות עשרות וכמון תחנות טלוויזיה בזמנו הראו באחד הערוצים חייל תוקף מפגין ערבי כאשר עברתי לבדוק חדשות למשל בערוץ 20 אז רואים שהחייל שתקף את המפגין לא תקף אותו סתם אלה לפני זה דחף את החייל המפגין הערבי וזו דוגמית קטנה בדיוק כמו בצרפת שהעלתה לכן התקשורת הכתובה והמשודרת לא אובייקטיבית כל עיתונאי יש לו את האג'נדה שלו אתה כותב שמי ששולט במדיה שולט באספסוף נו אני מבין שכולם כאן הם אספסוף הערה שחצנית לא? מה יקרה מחר והעבודה ומר"צ ולפיד ירכיבו ממשלה כתוצאה של בחירת אותו "אספסוף" אתה אוהב להכליל

    • עמית מנדלזון
      9 בינואר 2019 @ 19:42

      זה לא יקרה כי האספסוף הוא תמיד …הימין, ערוץ 20 איננו חדשות הוא ערוץ תעמולה דתי ימני. ויש הבדל בין דחף ותקף. אבל כעקרון אתה צודק, למרות שזה לא אמור להיות כך למדיה יש אג'נדה פוליטית והיא איננה גלובלית. דמוקרטיה היא ערך גלובלי למשל. וזו בדיוק הסיבה שלעולם השמאל לא ינצח כשיש ערוצי תקשורת כמו ערוץ 20 כמו ישראל היום כמו ידיעות אחרונות כמו מעריב

      • גורן
        11 בינואר 2019 @ 2:43

        עמית
        השמאל לא ינצח לא בגלל התקשורת של ערוץ 20 או ישראל היום או שאר העיתונים השמאל לא ינצח כי הסחורה שלו הוכחה שאינה ברת קניה סחורה שהוכיחה עצמה שאינה מתאימה לשכונה שאנחנו חיים בה 48/67/ בריחה מעזה /טרור ערבי מאז 1920 דבר לא השתנה אתה יכול לקורא לעם טיפש אספסוף זה לא משנה את האמת הערבים הוכיח שאנחנו כאן נטע זר ושלום לא יהיה [ אבו מאזן אמר שישראל היא התנחלות אירופית שהקולנלזים הברטי תקע כאן נגד האומה הערבית]נזכרתי אחרי בחירות 77 הציע יצחק בן אהרון מוותיקיי תנועת העבודה להחליף את העם .נו מה קורה במהפכה בצרפת לפי התחזיות שלך הייתה צריכה להיות שם מהפכה………

        • עמית מנדלזון
          11 בינואר 2019 @ 11:13

          השמאל לא יכול לנצח וזה לא בגלל הסחורה שלו. הימין הדתי יהרוס את מה שנשאר מהגרוטאה המקרטעת הזו שנקראת מדינת ישראל. השמאלנים יברחו ומה שישאר זה רק בורים ועמי ארצות יראי שמיים וחסרי השכלה. לגבי מהפכה… מהפכות הן לא עניין של 24 שעות. מהפיכה היא תהליך ולא אירוע

  4. sara peled
    6 בינואר 2019 @ 17:13

    נהדר! כל מילה בסלע!

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן