Skip to content

למרות האיומים – רחובות צרפת נצבעו בצהוב גם השבת

הרבה איומים, הזהרות, מעצרי מנע, ומתקפה תקשורתית חסרת תקדים על תנועת האפודים הזוהרים השיגו בדיוק את ההיפך ומספר המפגינים בכל רחבי צרפת חזר לעלות. כשהתביעה למשאל עם בחסות האזרחים נישאת בפי כל.
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

שבוע שלם עסקה ממשלת צרפת בחקיקה שתגביל הפגנות, בהצהרות לוחמניות, באיומים על המארגנים ומעצרים "מונעים" ונסיונות לשלילת הקרדיט הציבורי של תנועת צהובי האפודים שנתמכת על ידי רוב מכריע בקרב אזרחי צרפת. רק כדי לגלות שהם הצליחו… להעלות את מספר המפגינים בכל רחבי צרפת.

5000 צהובי אפודים צועדים לאורכה ולרוחבה של העיר - צילום: עמית מנדלזון

במארסיי העיר השניה בגודלה בצרפת נאספו כ- 5000 איש וצעדו לכל אורך העיר בליווי מסיבי של שוטרים חמושים. מתוך תקווה להפגנה שלווה וללא אלימות, תקווה שנגוזה מיד עם טיפת הדם הראשונה (של מפגין כמובן).

הנשים מובילות - צילום: עמית מנדלזון

מי הם בעצם צהובי האפודים ומדוע לא כל כך פשוט יהיה לסתום להם את הפה? צהובי האפודים הם …אזרחים צרפתים מכל שכבות האוכלוסיה, מכל הדתות וכל המוצאים. הם אלו שברכבם נמצא אפוד צהוב על פי החוק (חוק שהיום יש רבים שמצטערים עליו בדיעבד). הם בני כל הגילאים מתלמידי תיכון בני 15 המוחים על רפורמה במערכת החינוך שתקשה עליהם לבחור באופן חופשי (או לממן) את לימודיהם האקדמיים. וכלה בפנסיונרים שהפנסיה החודשים שלם לא מספיקה, עקב יוקר מחיה מטורף. בין צהובי האפודים תמצאו שמאלנים, ימניים, אנרכיסטים, קומוניסטים וגם … עושי צרות.

מסיכה - צילום: עמית מנדלזון

עצם הנסיון לשלול מהתנועה, הוא בעצם נסיון לסתום את פיו של האזרח הצרפתי. אבל גם הנסיון הזה נובע מעצם העובדה שאין לתנועה מנהיגים, כך שאין את מי לקנות או לשחד (להבדיל מראשי האיגודים המקצועיים שהתמסרו זה מכבר).

הקרבן הראשון - צילום: עמית מנדלזון

לצהובי האפודים במארסיי יש קצת יותר על הלב, יש להם גם ראש עיר שאחראי ישירות למותם של 8 אנשים עקב הזנחה של תושבי מרכז העיר מעוטי היכולת והעדפת פרוייקטים תיירותיים שמחסלים במהירות את איכות החיים של תושבי מארסיי. ותושבי מרכז העיר, למודי הקרבות, לבשו כולם אפודים צהובים ויצאו לרחובות על פי המשטרה היו ברחובות צרפת 85 אלף איש, היות ולא היו מארגנים כדי להציג מספר משלהם אני יכול להמר בשקט ובבטחה על מספר כפול, שכן במארסיי המשטרה טענה שמדובר ב – 2500 למרות שהיו במקום לפחות 5000 איש. ההתארגנות הספונטנית להפגנות יורדת לפרטים מרשימים וכך נוצרה קבוצה של פרמדיקים המגישים עזרה ראשונה לנפגעים ברב המפגינים. אחרים כתבו על גב האפוד שלהם מספרי טלפון של עורכי דין למקרה של מעצרים. נפגעי גז מדמיע ימצאו מיד מי שיספק להם תמיסת מלח להקל על האפקט. מפגין שנפגע ונופל יגרר לצד ויקבל טיפול מיידי מחבריו. סולידריות…

חישוב לקוי של כיוון הרוח - צילום: עמית מנדלזון

ההפגנה אמנם סתמה את כל העיר, אבל היה ברור שהעימותים יגיעו וזה רק עניין של זמן ומקום. המשטרה בחרה במקום הגרוע ביותר לעימות הראשון. אחרי שמפגין נורה בכדור גומי והוכה קשות על ידי המשטרה. הותקפו השוטרים באבנים, בקבוקים, וכל מה שטכנית אפשר לזרוק. המשטרה עשתה שימוש נרחב בגז מדמיע וכדורי גומי אך המיקום היה בעוכריה בשדירה הרחבה ביותר בעיר שמסוגלת להכיל את כל 5000 המפגינים. ורק כשהמשיכה השיירה יכלו חלק מהשוטרים לצאת מהמצור אליו נקלעו.

מחזירים מלחמה - צילום: עמית מנדלזון

הצועדים בראש עשו כמיטב יכולתם להרגיע את הרוחות, אבל הרוחות שנשבו כבר היו רוחות מלחמה. והעימות הבא היה מול בניין העיריה – אחד הבניינים העתיקים ביותר בעיר שהפך בחודשים האחרונים לסמל לכל מה במייצג הקפיטליזם, האופורטוניזם ומה שנקרה הקליינטליזם (העדפה של קליינטים ומקורבים).

חזיזים על המרפסת של ראש העיר - צילום: עמית מנדלזון

ומכאן כרגיל המשטרה עשתה את מיטב המאמצים להדוף את המפגינים מהנמל הישן במעלה הרחוב הראשי למרות הידיעה הברורה שכל מה שיקרה בדרכם של המפגינים יעלה באש. גם הפעם עשתה המשטרה שימוש בכדורי גומי על עיתונאים (כן זכיתי לספוג כדור גומי נוסף) או באלימות פיזית ישירה תוך נסיון למנוע מהם לצלם.

הודפים את המפגינים אל מחוץ לנמל הישן - צילום: עמית מנדלזון

שעה מאוחר יותר כששובל של פחי אשפה בוערים אחריהם פנו פעילי שכונות מרכז העיר במעלה הגבעה לאחד ממוקדי הקרבות LA PLAINE ואחריהם כ-100 שוטרים מותשים.

אווירה חמה - צילום: עמית מנדלזון

עוד שבת של הפגנות הסתיימה וההכנות לשבת הבאת ה"מערכה ה- 10"  (Act X) כבר החלו הן בארמון האליזה והן ברחובות צרפת.

כל יחידת האופנוענים של משטרת מארסיי - צילום: עמית מנדלזון
error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן