Skip to content

עיקר החדשות (מהדורת הצהרים) יום שני 14 בינואר 2019

כותרות המהדורה כתב אישום נגד בעלה של אימאן עוואד: רצח אותה ושלח בשמה הודעות כדי לטשטש ראיות (חדשות)     נהגים שימו לב: המשטרה התקינה עשרות מצלמות לתיעוד משתמשי הדרך (חדשות)     בשורה לתושבי יהודה ושומרון: 'רפורמת הפרגולות' יוחל גם מעבר לקו הירוק (חדשות)     הוארך צו איסור הפרסום על הפרשה חשאית שמרעידה את מערכת המשפט […]
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

כותרות המהדורה

כתב אישום נגד בעלה של אימאן עוואד: רצח אותה ושלח בשמה הודעות כדי לטשטש ראיות (חדשות)

    נהגים שימו לב: המשטרה התקינה עשרות מצלמות לתיעוד משתמשי הדרך (חדשות)

    בשורה לתושבי יהודה ושומרון: 'רפורמת הפרגולות' יוחל גם מעבר לקו הירוק (חדשות)

    הוארך צו איסור הפרסום על הפרשה חשאית שמרעידה את מערכת המשפט (חדשות)

    עקב סכסוך עבודה: הטיסות בין נתב"ג לאילת בוטלו למשך יממה; הטיסות (חדשות) הבינלאומיות המתוכננות לצאת מחר מטרמינל 1 יצאו מטרמינל 3 (חדשות)

    התקיפה הישראלית בסוריה: בכירים ב"אל-קודס" האיראני ובחיזבאללה נפגעו בתקיפה שכוונה נגד מחסני נשק איראנים בסוריה (בטחוני)

    הרמטכ"ל: "מטוס קרב ישראלי נפגע מירי סורי באחד הפעולות בסוריה בשנתיים האחרונות" (בטחוני)

    ראש הסוכנות לאנרגיה אטומית האיראני: אנו נערכים להעשיר אורניום ל-20% (חוץ)

    דיווח: הבית הלבן ביקש מהפנטגון להכין תוכנית צבאית נגד איראן (חוץ)

    טראמפ מאיים: "נהרוס את הכלכלה הטורקית במידה והם יתקפו את הכורדים" (חוץ)

תחזית מזג אוויר

התחזית: מזג אוויר גשום ברחבי הארץ; המשך שבוע קר; ברביעי בערב ייתכן שלג קל בירושלים

מזג האוויר היום במרכז הארץ יהיה מעונן חלקית. ייתכן גשם מקומי, עם הפוגות ארוכות. ברחבי הארץ תורגש ירידה קלה בטמפרטורות. בצפון ירד גשם לפרקים, שילווה בברקים וברעמים. קיים חשש להצפות במקומות המועדים לכך. במרכז הארץ ובדרומה ייתכן אובך. בחרמון ירד שלג * מחר (שלישי) הגשמים יתמעטו, אך הטמפרטורות יהיו ללא שינוי ניכר. מזג האוויר צפוי להיות מעונן חלקית עד בהיר. החורף ישוב אלינו בעוצמה ביום רביעי עם גשמים מלוום בסופות רעמים בצפון הארץ ורוחות חזקות. במהלך היום הגשמים יתפשטו עד לצפון הנגב ויעשה אביך בדרום. הסערה תתגבר החל משעות אחר הצהריים, אז יחל לרדת שלג בהרי הצפון המתנשאים לגובה של יותר מ-700 מטרים. בשעות הערב והלילה ירד שלג גם בפסגות הרי המרכז וקיים סיכוי למספר שעות של שלג גם באזור ירושלים. * ביום חמישי מזג האוויר יהיה מעונן חלקית, אך יהיה קר מאוד.

– בעקבות מזג האוויר הסוער: אם ובנה חולצו מביתם שבעראבה שהוצפה. שלושה בני אדם חולצו בהצלחה לאחר שנתקעו בנחל חילזון ברכביהם. שני רכבי שטח שקעו בשלולית מתחת לגשר לוטן שביציאה מסכנין.

חדשות

כתב אישום נגד בעלה של אימאן עוואד: רצח אותה ושלח בשמה הודעות כדי לטשטש ראיות

מוחמד לבאבידי מואשם שדקר את אשתו ההרה בסכין קצבים שהכין מראש ופעל להחביא או לשבש את הראיות. לאחר הרצח הוא הלך עם חבר לעשות קניות עבור אשתו ושלח מסרון לעצמו מהטלפון שלה: "אל תאחר אהובי" (הארץ)

הוכפל מספר הסטודנטיות למדעי המחשב: "אבל בעבודה מעדיפים בנים"

תוך 8 שנים הוכפל מספר הנשים שלומדות מדעי המחשב במוסדות להשכלה גבוהה, אבל הן עדיין מהוות פחות משליש מכלל הסטודנטים במקצוע. יו"ר הות"ת, יפה זילברשץ: התחום משתנה, כפי שבעבר המשפטים והרפואה נחשבו לתחומים גבריים (ynet)

בית המשפט לענייני משפחה בתל אביב-יפו החליט לבטל מינוי אפוטרופוס לאישה בת 58 המתמודדת עם מאניה דפרסיה, כשקבע כי מוגבלות נפשית אינה עילה למינוי אפוטרופוס.

מדובר באישה בת 57, אשר לפני מספר חודשים פנתה לסיוע המשפטי במשרד המשפטים, וביקשה לבטל את מינויו של אחיה כאפוטרופוס על רכושה, לאחר שבעבר מונה לשמש כן, בהסכמתה, עקב כניסתה לחובות ובכדי להגיע להסדר עם הבנק. בפנייתה סיפרה האישה כי היא מסוכסכת עם אחיה וממילא אינו דואג לענייניה. בעקבות פנייתה הגיש עו"ד רפאל קלימי, מהסיוע המשפטי במשרד המשפטים, בקשה לבית המשפט לביטול האפוטרופסות, ובשבוע שעבר פסק השופט ארז שני כי הוא מקבל את בקשתה של האישה, וקבע כי מוגבלות נפשית אינה מהווה עילה לאפוטרופסות.

מתוך פסק הדין: "מוכן אני לומר כי התנהלותה של המבקשת אינה כפי המקובל.. היא מתקשה לאבחן מתי כדאי לדבר ומתי כדאי שלא לדבר. אלא שבכל אלה וגם אם תאמר שבחירות של אדם לנהוג חוסר אחריות כלכלית כפי מחלתו או לא כפי מחלתו, אין כדי לשלול חירותו של אדם, ומאניה דיפרסיה כשלעצמה אינה עילה, בוודאי לאחר תיקונו של החוק למנות אפוטרופוס לאדם.. לא שוכנעתי כי התנהלותה היומיומית המוזרה בעבר של המבקשת ויחסיה המסובכים עם יוצאי חלציה וקרוביה הם טעם מספיק לשימור צו מינוי אפוטרופוס שניתן בהסכמה".

עו"ד מיטל סגל-רייך, ממונה ארצית תחום כשרות משפטית וזקנה: "פסק הדין מנתק את הקשר בין מוגבלות נפשית ובין הסדרים משפטיים כובלים, וקובע כי לקושי בניהול עניינים ולכניסה לחובות נדרשים מענים מכבדים ומסייעים, אך לא פטרנליסטיים בדמות אפוטרופסות. יתרה מכך, בית המשפט הופך את נטל ההוכחה ומטיל אותו על בעל הכח, האפוטרופוס, ולא על החוסה, שאינו חייב בהוכחה כי הוא ראוי לחירות משפטית"

נהגים שימו לב: המשטרה התקינה עשרות מצלמות לתיעוד משתמשי הדרך

אגף החקירות והמודיעין במשטרת ישראל התקין בחודשים האחרונים עשרות מצלמות בכבישי האורך והרוחב, שמטרתן להציג את תמונת המצב של כלי הרכב ולסייע לחוקרים ליצור פרופיל על כל כלי רכב – היכן נסע, מתי, מוצא הנסיעה ויעדה. * לטענת מומחה בתחום, המצלמות בעלות יכולת לזיהוי לוחיות רישוי ורמת חדותן מאפשרת לזהות את הנוסעים ברכב. * המצלמות נמצאות במרבית הצמתים של כבישי האורך מצפון הארץ ועד אילת, בהם כביש 2, 4, 6, 90, ובכבישי הרוחב 1, 5, 7. אמצעי התיעוד הוצבו על עמודי התאורה ומקבלים את אספקת החשמל ממערכות של "נתיבי ישראל". לצד כל מצלמה הותקנו מערכות מצברים ותקשורת, שמעבירות את התמונות בזמן אמת למוקד מיוחד של אגף המודיעין. גורם במשטרה ציין כי כל צילום נשמר במערכת הקלטה. (וואלה)

בשורה לתושבי יהודה ושומרון: 'רפורמת הפרגולות' יוחל גם מעבר לקו הירוק

מפקד פיקוד המרכז, חתם הבוקר על צו המחיל את "רפורמת הפרגולות" גם ביהודה ושומרון, משמעותו של החוק הוא פישוט הליכים והפחתת משמעותית של הבירוקרטיה בתחום התכנון והבניה בארץ. * תיקון 101 לחוק התכנון והבניה, או בשמו "חוק הפרגולות", מאפשר למעשה הקלות או פטור למי שמעוניין להוסיף בחצר ביתו פרגולה, מחסן או סככה וכן מפשט הליכים למי שמעוניין לסגור מרפסת בחצר ביתו. למעשה, הוא חוסך את כל ההליך הבירוקרטי שהיה עד אז מול ועדות התכנון והבניה של המועצות והעיריות. * החוק, כאמור, נכנס לתוקף בשנת 2014 אך לא היה תקף ביהודה ושומרון, שכן, כל חוק חדש מחייב חתימת צו אלוף של מפקד פיקוד המרכז, על מנת שיוחל ביהודה ושומרון. (ישראל היום)

הוארך צו איסור הפרסום על הפרשה חשאית שמרעידה את מערכת המשפט

בית המשפט האריך את צו איסור הפרסום שהוטל על חקירה שמנהלת המשטרה ועוסקת בפרשה משפטית חמורה, לה עשויות להיות השפעות כבדות על מערכת המשפט הישראלית. הצו היה אמור לפוג מחר, בית משפט השלום האריך אתמול את תוקף הצו ב-30 יום.

– הפרשה החדשה מסעירה את מסדרונות בתי המשפט. השופטים מרבים בימים האחרונים לדבר במבוכה בינם לבין עצמם על הפרשה שעוד צפויה לזעזע את אמות הסיפים של עולם המשפט בישראל. אולם בשלב זה לא ניתן למסור כל פרטים.

– עו"ד אילן בומבך מלשכת עוה"ד התייחס בראיון ל103 לפרשה וציין כי מדובר בפרשה מחרידה ומדאיגה מאוד, ואם היא נכונה הרי שאימון הציבור במערכת המשפטית תרד לקרקעית. להערכתו צו איסור הפרסום לא ישרוד חודש. זה משהו שבטח יוסר

– בפעם הראשונה הגיש את הבקשה ראש היחידה הארצית לחקירות הונאה, זאת מאחר וקצינים ביחידה מודרים מהפרשה ואתמול מי שהופיע בפני בית המשפט הוא קצין אחר. * למרות שדרך כלל יחידת לה"ב מנהלת את מהלכיה המשפטים מול בית המשפט בראשון לציון, הצווים האחרונים הוצאו באמצעות בתי משפט שונים

עקב סכסוך עבודה: הטיסות בין נתב"ג לאילת בוטלו למשך יממה; הטיסות הבינלאומיות המתוכננות לצאת מחר מטרמינל 1 יצאו מטרמינל 3

מרשות שדות התעופה נמסר הבוקר (יום ב') כי בעקבות סכסוך עבודה ואי הסכמות בין העובדים למשרד האוצר בוטלו הטיסות הפנים ארציות שהיו מתוכננות להמריא היום מנתב"ג לאילת, ובוטלו גם הטיסות בכיוון ההפוך. הטיסות הבינלאומיות המתוכננות לצאת מחר מטרמינל 1 יצאו מטרמינל 3 * גורמים בוועד רשות שדות התעופה טוענים כי "הסיבה בין היתר שלא ייצאו טיסות טרמינל 1 היא שחוץ מסכסוכי העבודה הרגילים הפתוחים, כח האדם בטרמינל חסר, ויוצאות ממנו כמויות עצומות של טיסות. העובדים מתקשים כבר לתפקד. עוברות בו 100 טיסות ואנחנו קורסים" העובדים מסרבים להעסיק עובדי קבלן ודורשים לקלוט עובדים שיועסקו בצורה ישירה מטעם הרשות עצמה, אך משרד האוצר מסרב לכך. * חברת ישראייר הודיעה כי היא מעבירה את כלל טיסותיה היום לשדה דב.

בצל הבחירות: בעדה הדרוזית מחדשים את המאבק בחוק הלאום; גנץ ולפיד הצהירו כי יפעלו לתיקון חוק הלאום

חמישה חודשים עברו מאז שחוקק חוק הלאום, והיום (שני) מתכוונים בעדה הדרוזית לחדש את המאבק בחוק. ראשי המחאה הצהירו כי ברקע הבחירות המתקרבות, ילכו לבתי הפוליטיקאים וידרשו מהם לשנות את נוסח החוק. הפעילים שהגיעו הבוקר לביתו של גנץ הבהירו כי בהמשך יגיעו גם לבתיהם של בנט שקד, לפיד, כחלון וראש הממשלה

– בשעות הבוקר הגיעו פעילים מהעדה הדרוזית לביתו של גנץ, על מנת למחות על חוק הלאום. הרמטכ"ל לשעבר בני גנץ המתמודד לכנסת בראשות מפלגת 'חוסן לישראל' שוחח עם הפעילים ואמר: "אעשה כל שביכולתי לתיקון נכון של חוק הלאום". מעבר לכך סירב גנץ לענות על שאלות הכתבים שהגיעו למקום.

– ראש המוסד לשעבר, תמיר פרדו, שהיה אף הוא במקום, הביע תמיכה ברמטכ"ל לשעבר, ואמר כי "אני לא נכנס לפוליטיקה אבל אתמוך ואעזור לבני בכל מה שיצטרך".

– גם ח"כ לפיד הביע תמיכה התיקון חוק הלאום: "חשוב שיהיה חוק שתואם את ערכיה של מדינת ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית, ולכן אחד הדברים הראשונים שנעשה כשנגיע לשלטון יהיה תיקון חוק הלאום הנוכחי לחוק הלאום של בני בגין ו'יש עתיד'"

    יו"ר ועדת הבחירות: שקיפות בתעמולה תסכל התערבות זרה * יו"ר ועדת הבחירות העלה בדיון בעתירה שקוראת להחיל שקיפות על תעמולת בחירות ברשת את נושא ההתערבות האפשרית בבחירות ע"י מדינה זרה. השופט מלצר פנה לעו"ד שמייצג את הליכוד, הסיעה היחידה שמתנגדת להחלת השקיפות, וביקש ממנו לנסות ולהגיע להסכמה עם הסיעות האחרות (ynet)

    בג"ץ: הבתים בשייח ג'ראח יישארו בידיים יהודיות * לאחר יותר מעשור של הליכים משפטים, החליטה הנשיאה חיות כי הבית שנקנה על ידי חברת 'נחלת שמעון' בשכונת שייח ג'ראח, יעבור לבעלי הקרקע היהודים והמשפחה הערבית המתגוררת שם תתפנה מביתה (כיפה)

פוליטי

היום בחירות באיחוד הלאומי על ראשות הרשימה; במידה וסמוטריץ ינצח השר אריאל יפרוש מהפוליטיקה

אחרי הטלטלה הגדולה בגוש הימין עם הקמת המפלגה החדשה של נפתלי בנט ואיילת שקד, הערב (שני) יתקיימו הבחירות לראשות האיחוד הלאומי. 128 חברי מרכז האיחוד צפויים להכריע את זהות היו"ר הבא בין היו"ר הנוכחי, השר אורי אריאל, לח"כ בצלאל סמוטריץ'. אם יפסיד, השר אריאל צפוי שלא להיכלל בכלל ברשימת המפלגה, משום שנרשם רק לבחירות לתפקיד היו"ר. מלבד בחירות היו"ר, חברי מרכז האיחוד הלאומי צפויים לבחור גם את חברי הרשימה לכנסת.

– ההערכה בימין היא כי האיחוד הלאומי צפויה לרוץ בבחירות הקרובות ביחד עם הבית היהודי. אולם בניגוד לעבר, הפעם באיחוד הלאומי ידרשו – וצפויים גם לקבל – נציגות שווה ברשימה לכנסת. * בנוגע למקום הראשון ברשימה המאוחדת, קיימת הצעת פשרה שלפיה מפלגה אחת תזכה במקום הראשון, ואילו השנייה תקבל את תפקיד השר הבכיר יותר, אם המפלגה תיכנס לקואליציה שתקום.

    דיווח: מגעים לריצה משותפת בין יש עתיד לציפי לבני; לפיד מכחיש * דיווחים על מגעים לריצה משופת של יש עתיד עם התנועה. לפיד ולבני אף נפגשו ושוחחו על הנושא כמה פעמים בזמן האחרון ובפרט מאז שיו"ר העבודה אבי גבאי פירק את השותפות עם התנועה. בריאיון ל-103 הכחיש לפיד את הדיווח: אני לא יודע מאיפה הביאו את זה, זה המצאות. אפילו לא ראיתי את הדיווח הזה עדיין. כל הזמן יש ספקולציות"

    השר אריאל מהבית היהודי דורש להיכנס לקבינט במקום בנט ושקד שפרשו מהמפלגה * שר החקלאות אורי אריאל דורש מראש הממשלה לפטר את אייל שקד או נפתלי בנט מחברות בקבינט ולהכניסו במקומם – זאת לאחר שעזבו את מפלגת הבית היהודי. לדבריו, השניים נכנסו לקבינט המדיני-ביטחוני בשל היותם מייצגי "הבית היהודי" ולאחר משא ומתן קואליציוני בין המפלגה לליכוד. לטענתו, מרגע שעזבו לטובת המפלגה החדשה, פיטורי לפחות אחד מהם הוא מחויב המציאות. (החדשות)

    הממשלה אישרה: גלנט מ'הליכוד' ואלי כהן מ'כולנו' יצורפו לקבינט * הממשלה אישרה אתמול (ראשון) את צירופם של השרים יואב גלנט ואלי כהן כחברי ועדת השרים לענייני ביטחון לאומי (הקבינט המדיני-ביטחוני). בנוסף, הוחלט שהשרים יובל שטייניץ וזאב אלקין יכהנו בקבינט ברוטציה ביניהם. * גלנט, שהתפטר ממפלגת כולנו, ישוב לשורות הקבינט המדיני-ביטחוני כנציג הליכוד. ושר הכלכלה והתעשייה כהן מונה על תקן הנציג השני של סיעת כולנו שהתפנה לאחר שגלנט עזב את כולנו והצטרף לליכוד. עבורו זו תהיה הפעם הראשונה שבה הוא יהיה חלק מהקבינט.

בטחוני

התקיפה הישראלית בסוריה: בכירים ב"אל-קודס" האיראני ובחיזבאללה נפגעו בתקיפה שכוונה נגד מחסני נשק איראנים בסוריה

העיתון "אל ג'רידה" היוצא לאור בכווית מפרסם הבוקר (שני) פרטים חדשים על התקיפה הישראלית בסוריה ביום שישי האחרון, וטוען כי התקיפה כוונה לפגוע בקצינים במשמרות המהפכה ובחיזבאללה. ע"פ הדיווח המבסס על מקורות במשמרות המהפכה האיראניים התקיפה הישראלית בנמל התעופה של דמשק פגעה בבכירים בכוח "אל-קודס" האיראני, בבכירים בחזבאללה ובבכירים בצבא הסורי שהתכנסו לדון בתוכנית רוסית-טורקית למתקפה נגד אנשי ג'בהת א־נוסרה באזור אדליב. כמו כן, הותקפו על פי הדיווח גם מחסני נשק ומתקני צבא נוספים. * לפי המקורות, התקיפה התבצעה רגעים לאחר סיומה של הפגישה ויציאת הגורמים שהשתתפו בה. המקורות ציינו כי למרות זאת שני קצינים ממשמרות המהפכה וכן בכירים בחזבאללה נפגעו באורח קשה, זאת בנוסף למספר קצינים סוריים.

– במקביל, בלוג המודיעין "אינטלי טיימס", חשף אמש (ראשון) תמונת לוויין שמוכיחה כי מחסן סמוך לנמל התעופה בדמשק הושמד כליל בתקיפה הישראלית. * אותו האנגר בנמל התעופה הותקף גם לפני ב-2016, כלומר לפני שלוש שנים, לאחר שזוהה כמחסן שמשמש לאחסון טילי M-600 (הגרסה הסורית לטילי פתח-110). הוא שוקם כבר באוקטובר באותה השנה, אך כאמור הושמד לחלוטין בתקיפה הישראלית שנערכה בין שישי לשבת.

הרמטכ"ל: "מטוס קרב ישראלי נפגע מירי סורי באחד הפעולות בסוריה בשנתיים האחרונות"

הרמטכ"ל שמסיים מחר את תפקידו, סיפר הבוקר (שני) בראיון לרשת ב' כי במהלך הפעילות הישראלית בסוריה בשנתיים האחרונות, נורו לעבר מטוסי חיל האוויר יותר מ-400 טילים. "לצערי במקרה אחד נפגע מטוס 16-F, אך הטייסים צנחו בשלום".

חמאס העביר מסר תקיף למצרים: "אם ישראל תתקוף – נסיג את כוחות הריסון מהגדר"

חמאס העביר מסר תקיף למצרים לפיו: אם ישראל תשוב לתקוף מוצבים של חמאס בעזה, הארגון יסיג לאלתר את כל כוחות הריסון שלו מגדר המערכת. וכן אם הכסף הקטרי לא ייכנס לעזה, תהיה הידרדרות. * מקור בחמאס טען בשיחה עם 'כאן חדשות' כי "ישראל מתחמקת מיישום השלב השני בהבנות הרגיעה וזו הסיבה להסלמה בשבועות האחרונים". לדברי אותו הגורם השלב השני היה אמור להיכנס לתוקף כבר לפני חודש והיה אמור לכלול בין השאר הסרת מגבלות מעל הייבוא לעזה (לרבות חומרים דו שימושיים), הגדלה של הייצוא מעזה, והגדלה של מרחב הדיג למרחק של 18 מיל ימי. (כאן)

הרמטכ"ל: "הרש"פ סיכלה בימים האחרונים פיגוע של חמאס"

בסקירה בישיבת הממשלה טרם סיום תפקידו שהתקיימה אתמול, אמר הרמטכ"ל היוצא כי הרשות הפלסטינית סיכלה בימים האחרונים פיגוע של חמאס. ותפסה לאחרונה נשק וחומרי נפץ של התארגנות צבאית של חמאס בשטח A בגדה המערבית. לדבריו, הרשות נלחמת בחמאס מתוך האינטרסים שלה, אולם האינטרס הישראלי הוא לחזק את מנגנוני הביטחון הפלסטינים, ולאפשר רווחה כלכלית לתושבים כדי לשמור על היציבות בשטחים

אח בבית חולים נעצר בחשד שתכנן לחסל את ח"כ אורן חזן

ערבי ישראל תושב נצרת, אח מוסמך העובד באחד מבתי החולים בירושלים, נעצר בחודש שעבר בחשד שתכנן להתנקש בחייו של חבר הכנסת חזן (הליכוד) וכן לבצע פיגועים נגד אישי מציבור נוספים. כאשר בעת שניקתה את הבית, הבחינה במסמכים ובתוכנית החיסול אותה יזם בנה. בעקבות אותו מידע, נעצר החשוד, ובחקירתו הודה כי איים על חזן אך הכחיש כי התכוון לפגוע בו.

    משרד הבריאות הפלסטיני: מת מפצעיו נער בן 14 שנורה ביום שישי * משרד הבריאות בעזה מסר הבוקר (שני) כי מת מפצעיו נער בן 14 שנפצע ביום שישי בעימותים עם ישראל. בכך עלה לשניים מספר ההרוגים.

    דיווח: הממשל בוושינגטון צפוי להטיל בקרוב עוד עיצומים על חיזבאללה * העיתון הלבנוני "אל-אח'באר" מדווח כי תת שר החוץ האמריקני, דיוויד היל, אמר למארחיו בביירות שהממשל בוושינגטון צפוי להטיל בקרוב עוד עיצומים על חיזבאללה. לפי הפרסום, היל הצהיר שהעיצומים לא יכללו רק את חיזבאללה עצמו – אלא את כל מי שיוכח שיש לו קשר לפעילותו

    – דיווח ב-Infobae: ארגון חזבאללה זוכה לסיוע מממשל מדורו בוונצואלה, ומחזיק במכרות זהב במדינה

מדיני

    דיווח: מלך ירדן ונשיא מצרים דנו בתוכנית השלום של טראמפ * מלך ירדן, עבדאללה השני, ונשיא מצרים, עבד אל-פתאח א-סיסי, נפגשו אתמול ודנו בתוכנית השלום של טראמפ. שני המנהיגים הדגישו בפגישתם כי יש צורך לתמוך ב-"אחים הפלסטינים", במאמציהם להקמת מדינה פלסטינית בקווי 67', שבירתה מזרח ירושלים. וציינו כי יש לעצור את ההסלמה הישראלית בירושלים ואת ההפרות במסגד אל-אקצא * לפי הדיווח בעיתון הלבנוני "אל-אח'באר", א-סיסי הביע חשש שארה"ב "תכפה את עמדתה", ואמר לעבדאללה כי שר החוץ האמריקני, מייק פומפאו, "מבקש לנקוט גישה חדשה כלפי הסוגייה הפלסטינית".

    הפוליטיקאי העיראקי מית'אל אל-אלוסי קורא לנשיא עיראק: שים קץ ל"מצב המלחמה" עם ישראל ופתח איתה בהידברות. אל-אלוסי, שאף ביקר בעבר בארץ, כתב: "כמו עוד מדינות ערביות, גם עיראק צריכה לחתום על הפסקת אש עם ישראל ולמנוע מצב שביטחוננו יהיה חשוף למפגני כוח בינה לבין איראן"

    בכיר בפתח דיווח לעיתון במפרץ כי אבו מאזן הסכים להשיב את פקידי הרשות הפלסטינית למעבר רפיח. הבכיר אמר כי השיחות שניהלה משלחת המודיעין המצרי בעזה וברמאללה היו חיוביות, וכי בפתח החליטו לתת למצרים ארכה של 60 ימים למאמצי הפיוס עם חמאס

    בכיר איראני: "הטענות על מצבו הקשה של נסראללה – שקר של הציונים" * על רקע הדיווחים בלבנון על מצבו הרפואי הקשה של מזכ"ל חיזבאללה חסן נסראללה: פרסם חוסיין עמיר אל-להייאן, יועצו של יושב ראש הפרלמנט האיראני הודעה הדוחה בתוקף את השמועות על התקף הלב שעבר נסראללה. לדבריו "הטענות האחרונות של הציונים בנוגע למחלתו של נסראללה והתקף הלב שעבר הם השקר הגדול ביותר של השנה החדשה". * הדברים מגיעים לאחר דיווחים לא מאומתים שהגיעו מלבנון שגרסו כי נסראללה, שלא נראה בתקשורת בחודשים האחרונים, עבר התקף לב ומאושפז במצב קשה בבית החולים. זאת, לצד דיווחים אחרים על כך שנסראללה מתמודד בשנים האחרונות עם מחלת הסרטן. הדיווחים לא אושרו על ידי שום מקור רשמי במדינה, ובארגון חיזבאללה התעלמו מהדיווחים.

חוץ

ראש הסוכנות לאנרגיה אטומית האיראני: אנו נערכים להעשיר אורניום ל-20%

ראש הסוכנות לאנרגיה אטומית של איראן אמר אמש (ראשון) כי טהראן החלה בהעשרת אורניום בכור המחקרי בטהראן – "הרפובליקה האיסלאמית החלה 'בצעדים ראשונים' בדרך להעשרת דלק גרעיני לדרגה של 20%". כך דווח בסוכנות הידיעות "טסנים". סלאחי הסביר בריאיון כי "אירן רק נערכת להעשרה", כלומר בכוונת משמרות המהפכה להיערך למצב בו יבחרו לחדש את ההעשרה הנרחבת של האורניום. ראש הארגון לא פירט בדבר ההתקדמות של אירן אך רמז: "אנו כמעט מוכנים". * אם איראן תחדש את העשרת האורניום שלה לרמה של 20%, פירוש הדבר יהיה שהיא פורשת מהסכם הגרעין.

דיווח: הבית הלבן ביקש מהפנטגון להכין תוכנית צבאית נגד איראן

ה'וול-סטריט ג'ורנל' מדווח כי צוותים של המטה לביטחון לאומי, בהובלתו של היועץ לביטחון לאומי ג'ון בולטון, ביקשו מהפנטגון להכין מספר אופציות צבאיות בהן ארה"ב תנחית מכה צבאית על אירן. * בתגובה לבקשתו של בולטון, הציג הפנטגון מספר תוכניות – שהציעו לתקוף באופן סמלי בלבד מטרות באיראן. השר לשעבר מאטיס, ובכירים צבאיים נוספים התנגדו לתקיפה משמעותית יותר. תקיפה כזאת, טענו הבכירים, עלולה להאיץ בעיראק לדרוש מארצות הברית להוציא את כוחותיה מהמדינה.

– ע"פ הדיווח ב'ניו יורק טיימס' בכירים במשרד ההגנה האמריקני התנגדו לתוכניתו של היועץ לביטחון הלאומי, ג'ון בולטון, שביקש לתכנן תקיפה אפשרית באיראן. על פי הגורמים בפנטגון – התוכנית עלולה להחריף את המתח מול איראן, דווקא בתקופה בה ארצות הברית עסוקה בנסיגה מסוריה, ומאבדת עמדות מפתח במזרח התיכון.

– הסיבה לבקשה של בולטון, כך דווח, הייתה תקיפה שבוצעה על מתחם שגרירות ארה"ב בעיראק לפני ארבע חודשים, על ידי קבוצה שקשורה למשטר בטהרן, במהלכה ירו פעילי טרור טילים על הרובע הדיפלומטי בבירת עיראק, בגדד, מקום שבו נמצאת גם שגרירות ארה"ב.

טראמפ מאיים: "נהרוס את הכלכלה הטורקית במידה והם יתקפו את הכורדים"

על רקע נסיגת הכוחות האמריקניים מסוריה: איים הלילה נשיא ארצות הברית, טראמפ, בהרס הכלכלה הטורקית אם אנקרה תפגע בכורדים. כמו כן, ציין הנשיא כי ארה"ב מעוניינת ביצירת אזור חיץ של כ-30 קילומטר. והוסיף כי הוא מתנגד גם לפרובקציה כורדית נגד הטורקים.

– דבריו של טרמפ באים על רקע החשש כי לאחר הנסיגה האמריקנית יוותרו הכורדים לבדם בצפון מזרח סוריה ויאלצו להתמודד הן מול דאעש, שאמנם נחלשו מאוד, והן מול צבא טורקיה הלוטש עיניים לחבל הארץ.

– דובר הנשיאות הטורקית השיב לאיום של נשיא ארצות הברית, וקבע כי "זו תהיה טעות פטאלית להשוות בין הכורדים-הסורים לבין המיליציות הכורדיות שהם ברשימת טרור של ארצות הברית". עוד מסר הדובר כי הוא מצפה מוושינגטון "להמשיך ולכבד את הברית האסטרטגית עם טורקיה שאינה רוצה שיאשימו אותה בפעילות טרוריסטית. אין הבדל בין דאעש ל-PKK, PYD ו-YPG (ארגוני הכורדים הפועלים בטורקיה ובסוריה). נמשיך להילחם נגד כולם ".

מחר ההצבעה על הברקזיט בפרלמנט הבריטי; מסתמן: רוב נגד ההסכם

הפרלמנט הבריטי יתכנס מחר בערב להצבעה ההיסטורית על הסכם הברקזיט שגיבשה רה"מ עם מנהיגי האיחוד האירופי על תנאי הפרישה של בריטניה ממנו, והחברים צפויים להצביע נגד ההסכם ברוב גדול. לפי הערכת ה-BBC, להסכם של מיי יש רק כ-240 תומכים בפרלמנט הבריטי, הרבה פחות מהדרוש. בפרלמנט יש 650 מחוקקים. * ההסכם שגיבשה רה"מ עם האיחוד האירופי סופג ביקורת קשה מכל הצדדים בממלכה. מתנגדי האיחוד האירופי טוענים כי ההסכם משאיר את בריטניה כבולה לאיחוד וכי מדובר למעשה בפרישה-למחצה בלבד, ואילו תומכי האיחוד האירופי טוענים שיש לקיים משאל עם חדש, משום שלפי סקרים שונים רוב הבריטים תומכים כעת, משהבינו את השלכות הפרישה, בהישארות באיחוד. * מנהיג האופוזיציה, ג'רמי קורבין מהלייבור, הודיע כי אם מיי תפסיד בהצבעה בפרלמנט ביום שלישי הוא ימהר לבקש לערוך הצבעת אי-אמון של הפרלמנט כולו. קורבין, מבקר חריף של ישראל, חותר לעריכת בחירות חדשות, שבהן יש לו סיכוי להוביל את הלייבור לשלטון אחרי כמעט עשור באופוזיציה.

פולין: ראש עיר נדקר במהלך אירוע צדקה

ראש העיר הפולנית גדנסק שבצפון המדינה, נדקר אמש (ראשון) על ידי אדם שפרץ לאירוע צדקה לאומי, בו נכחו מאות אנשים. ראש העיר נפצע באורח קשה והובא לבית החולים. * ארגון הצדקה שערך את האירוע מגייס כספים לרכישת ציוד רפואי למערכת הבריאות הפולנית. * החשוד, ששוחרר לאחרונה מהכלא, הצליח לחדור לאירוע באמצעות תג מזויף עליו כתוב כי הוא שייך לתקשורת. * התוקף צעק מהבמה כי אף שהוא חף מפשע הוא אסיר של ממשלת פולין. הממשלה מונהגת על-ידי מפלגת "המצע האזרחי", שאליה השתייך בעבר ראש העיר.

הסכם פשרה על שמה של מקדוניה עלול להביא לנפילתה של ממשלת יוון בימים הקרובים

ביום שישי האחרון הפרלמנט במקדוניה אשרר את שינוי שמה של המדינה הבלקנית הקטנה ל"רפובליקה של צפון מקדוניה", בהתאם להסכם שהושג בין מקדוניה ליוון בקיץ האחרון. בעקבות האשרור, הנהגת המפלגה הלאומנית "היוונים העצמאיים", שמתנגדת להסכם, הודיעה באתונה על פרישתה משורות ממשלת יוון.

– לאחר אשרור ההסכם על שם המדינה בפרלמנט של מקדוניה אמור היה הפרלמנט היווני לנקוט מהלך דומה. אולם, שר ההגנה היווני העומד בראש "היוונים העצמאיים" להם שבעה חברי פרלמנט בלבד, הודיע אתמול לראש הממשלה על החלטת מפלגתו לפרוש מהממשלה. * הלאומנים היווניים מסרבים לאפשר את השימוש במונח "מקדוניה" בשמה של שכנתה הצפונית של ארצם, בנימוק שמקדוניה היא מחוז ביוון.

– למפלגת השלטון הראשית, מפלגת השמאל הרדיקלי "סיריזה" בראשות ציפראס, יש 145 צירים מבין 300 חברי הפרלמנט. ציפראס הודיע על כוונתו לקיים ביום רביעי הצבעת אמון בממשלתו. אם ציפראס לא יזכה ברוב, הוא יכריז על בחירות מוקדמות. (ישראל היום)

ארה"ב חתמה על מזכר הבנות להרחבת בסיסה האווירי בקטאר

שר החוץ של ארצות הברית חתם על מזכר הבנות עם קטאר על הרחבת ושיפוץ הבסיס האווירי אל-עדיד, שמשמש את המטה של הפיקוד המרכזי של צבא ארצות הברית ומשכן עשרת אלפי חיילים אמריקנים. זהו הבסיס האמריקני הגדול ביותר במזרח התיכון. * הוא הודה כי אין התקדמות במגעים לסיום המצור שמטילות שכנותיה של קטאר עליה. "זה נמשך זמן רב מדי" (AP)

טראמפ: "הנזק שנגרם כתוצאה מהגבול הפרוץ – גרוע יותר מהשבתת הממשל"

נשיא ארה"ב, טראמפ, כתב כי "הנזק שנגרם למדינה שלנו מהגבול הפרוץ הוא סמים, פשע וכל כך הרבה דברים רעים אחרים. הנזק הזה הרבה יותר גרוע מהשבתת הממשל, אותה הדמוקרטים יכולים לתקן בקלות". * טראמפ, כזכור, מתנה את הפסקת ההשבתה של חלקים בממשל בכך שהקונגרס, הנשלט בידיי הדמוקרטים, יעביר מימון לבניית החומה בגבול עם מקסיקו.

איראן: מטוס מטען צבאי התרסק סמוך לטהרן; 15 הרוגים

מטוס של צבא איראן התרסק הבוקר בזמן הנחיתה בעיירה ספדשט שבמחוז אלבורז, כ-50 קילומטרים ממערב לטהרן, ו-15 בני אדם שהיו עליו נהרגו. אדם אחד – מהנדס הטיסה – שהיה על המטוס שרד. * לפי דיווחים מאיראן מדובר במטוס תובלה בואינג 707, שהיה אמור לנחות בשדה תעופה אחר, המיועד למטוסי תובלה, אבל נחת משום מה דווקא בשדה הלא-מסחרי ששוכן ארבעה קילומטרים מהיעד, ליד אזור מגורים. * בתקשורת הממלכתית דווח כי מזג האוויר באזור היה סוער בעת ההתרסקות. * התעופה האיראנית סובלת ממטוסים מיושנים בשל הסנקציות הבינלאומיות ובשנים האחרונות היא חוותה כמה תאונות קטלניות.

    ונצואלה: את מנהיג האופוזיציה נעצר על ידי המודיעין ושוחרר * סוכני המודיעין בוונצואלה עצרו לזמן קצר את מנהיג האופוזיציה וראש הקונגרס, חואן גואידו, בעת שהיה בדרכו לעצרת פוליטית. בהמשך הוא שוחרר * גואידו אמר ביום שישי האחרון כי הוא מוכן להתמנות לתפקיד הנשיא, לאחר שהאופוזיציה הכריזה כי כהונתו השנייה של הנשיא ניקולאס מדורו היא בלתי לגיטימית. (רויטרס)

    סוריה: שלוש חברות תעופה מהמפרץ העבירו לאחרונה בקשה לגורמים הרלוונטיים בסוריה כדי להכשיר את הקרקע לקראת חידוש הטיסות לנמל התעופה הבינלאומי של דמשק. כך עולה מדבריה של מנכ"לית מוסד התעופה הערבי הסורי

    – שר החוץ של קטאר, אמר כי הוא אינו רואה צורך לפתוח מחדש את השגרירות של מדינתו בדמשק, וכי הוא אינו רואה סימנים מעודדים לנורמליזציה של הקשרים עם ממשלת סוריה. כמו כן, הוסיף כי קטאר עדיין מתנגדת להצטרפותה מחדש של סוריה לליגה הערבית

    תימן: החות'ים מאיימים לבצע עוד מתקפות באמצעות מל"טים

 

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן