Skip to content

עיקר החדשות (מהדורת הצהרים) יום שלישי 15 בינואר 2019

כותרות המהדורה     נתניהו: "שיגור הלוויין האיראני – מסווה לניסוי טיל בין יבשתי" (בטחוני)     חמאס מאיים: המצב הנוכחי בעזה יוביל למערכה שאף צד אינו מעוניין בה (בטחוני)     מזכ"ל חיזבאללה מפריך את השמועות: "מצבי מצוין, השמועות על בריאותי – לוחמה פסיכולוגית ישראלית" (בטחוני)     היום: הצבעה גורלית על פרישת בריטניה מהאיחוד האירופי (חוץ)     […]
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

כותרות המהדורה

    נתניהו: "שיגור הלוויין האיראני – מסווה לניסוי טיל בין יבשתי" (בטחוני)

    חמאס מאיים: המצב הנוכחי בעזה יוביל למערכה שאף צד אינו מעוניין בה (בטחוני)

    מזכ"ל חיזבאללה מפריך את השמועות: "מצבי מצוין, השמועות על בריאותי – לוחמה פסיכולוגית ישראלית" (בטחוני)

    היום: הצבעה גורלית על פרישת בריטניה מהאיחוד האירופי (חוץ)

    גורמים הקשורים לחקירת המעורבות הרוסית בבחירות בארה"ב: "אין כל אינדיקציה לשיתוף פעולה בין טראמפ לרוסיה" (חוץ)

    ספרד: חשש לחיי פעוט בן שנתיים שנפל שלשום לבאר בעומק 100 מטרים (חוץ)

    הפרשה המשפטית החמורה; בית המשפט הורה ליאח"ה לנמק את התנגדותה להסרת צו איסור הפרסום; המשטרה הסתפקה בהתנגדות כללית (חדשות)

    מבצע מיוחד: עצמות יהודי הונגריה הי"ד שנרצחו בשואה – יימשו מהדנובה (בעולם היהודי)

    הלילה בחצות: החוק לגיוס חרדים בוטל; המשמעות: הישיבות אינם צריכים להעמיד (דת ומדינה)מכסות לידי הצבא; הממשלה מבקשת מבג"ץ להאריך את החוק בשבעה חודשים נוספים

    חברת 'נתיבי איילון' מבקשת מהממשלה אישור לבנות את 'גשר יהודית' בת"א בשבתות (דת ומדינה)

תחזית מזג אוויר

התחזית: היום רגוע, מחר השלג יגיע; כוננות שלג בירושלים ובצפת

בימים הקרובים צפויה מערכת חורפית עם רוחות חזקות, טמפרטורה נמוכה וסיכוי לשלג בירושלים שעשוי להיערם למספר סנטימטרים. היום החל משעות הצהריים תורגש התחזקות הדרגתית של הרוח. הסערה תחל ביום רביעי – מזג האוויר יהיה קר, גשום וסוער מהצפון ועד הנגב. שלג כבד ירד בחרמון והחל משעות הצהריים גם בפסגות הרי הגליל והגולן. בשעות הערב ייתכן שלג בהרי המרכז שעשוי להצטבר מעט על הקרקע. ובלילה יחלשו הגשמים והרוחות.

– בחמישי יהיה מעונן חלקית עד מעונן, הטמפרטורות עדיין יהיו נמוכות מהרגיל לעונה ועד הצהריים יתכן גשם קל במרכז ודרום הארץ.

– ביום שישי צפויה עלייה קלה בטמפרטורות ויהיה מעונן חלקית.

– עיריית ירושלים השלימה את ההיערכות למזג האוויר הסוער ולאפשרות לשלג. במקרה הצורך תפעיל עיריית ירושלים ציוד ייעודי המונה כ־150 מפלסות שלג, טרקטורים, מפזרות מלח וכלים הנדסיים לפילוס הצירים הראשיים. העירייה הצטיידה ב־250 טונות מלח לפיזור על השלג. אם יירד שלג, תתבצע עבודת פילוס בצירים הראשיים, למתן מענה לכוחות החירום וההצלה לטיפול באירועי חירום והצלת חיים. התושבים מתבקשים לא לנהוג ברכבים פרטיים ולהישמע להנחיות הרלוונטיות לנסיעה בצירי הכבישים בתוך העיר ומחוצה לה. * מנהל החינוך יקיים הערכות מצב בדבר קיום או אי קיום לימודים במהלך השלג ולאחריו. הודעה על הלימודים תתקבל בהתאם

– בעיריית צפת הודיעו כי יופעל מרכז ההפעלה במתכונת מיוחדת – המוקד העירוני יתגבר פעילותו, מפלסות שלג ומפזרות מלח ימוקמו בצירים הראשיים עם שימת דגש לפתיחת צירים חיוניים. ובהמשך צפוי להתקיים דיון הערכת מצב בהשתתפות כלל בעלי התפקיד הפועלים בחירום, בה תתקבל החלטה האם לקיים לימודים.

חדשות

הפרשה המשפטית החמורה; בית המשפט הורה ליאח"ה לנמק את התנגדותה להסרת צו איסור הפרסום; המשטרה הסתפקה בהתנגדות כללית

בית משפט השלום בת"א הורה ליחידה הארצית לחקירות הונאה במשטרת ישראל להגיב עד היום בשעה 12:00 לבקשה דחופה שהגיש "גלובס" וכלי תקשורת נוספים לביטול צו איסור הפרסום הנוגע לפרשה משפטית חמורה שנבדקת בימים אלה ביאח"ה ועלתה לאחרונה לכותרות. בתגובה שהגישה באמצעות ראש מפלג חקירות וסגנו, הסתפקה יאח"ה בהתנגדות כללית להסרת הצו.

– הבקשה הוגשה לאור האינטרס הציבורי שבחשיפת ולו חלק קטן מפרטי הפרשה שעתידה לטלטל את מערכת המשפט, ובשל חרושת השמועות המלווה את הפרשה בשבועיים האחרונים. וזאת על-מנת למנוע את המשך מחול השדים סביב גורמים משפטיים שונים ששמם נקשר בפרשה.

– בשל צו איסור הפרסום, פשטה ברשת חרושת שמועות וגורמים שנמצאים במרכזן של השמועות קובלים כי בשל צו איסור הפרסום הם נמצאים במצב אבסורדי שכן הם אינם יכולים להתגונן מפני אותן שמועות. * לבנתיים, שני מקורות בכירים מבהירים כי לשרת המשפטים אין חלק בפרשה המשפטית. לדבריהם, הפרשה ממוקדת בגורמים אחרים ולא נראה כי היא תתרחב למחוזות נוספים.
הותר חלקית לפרסום: משטרת ישראל עצרה מספר חשודים במעורבות בפעילות פלילית נגד בעלי תפקידים בשירות בתי הסוהר (שב"ס).במסגרת חקירת אירוע פיצוץ מטען החבלה ב-8/10/118 ברכבה של קצינת שב"ס ברחוב איתמר בן אב"י בנתניה ושני אירועי גרימת נזק (הצתה ב-30/10/18  ופיצוץ מטען ב-13/12/18)  לשני כלי רכב שזוהו בטעות כרכבי שב"ס ברחוב הרב ניסים גאון באלעד , חקרה ועצרה משטרת ישראל בשבועות האחרונים מספר חשודים במעורבות באירועים.

בין החשודים נמצאים עתה במעצר נדב גואטה תושב אור יהודה בן 28, מיכאל לייטזדה בן 25 מחולון, משה חדד בן 24 מאור יהודה, גיגה גוגשווילי בן 29 מחולון, וחשוד נוסף בן 24 תושב אור יהודה שנעצר הבוקר ויובא סמוך לשעה 12:00 בפני שופט בבימ"ש השלום בראשל"צ.

בימ"ש השלום בראשל"צ האריך את תוקף צו איסור עד לתאריך   9/2/19 והוא חל עתה על פרטי החקירה בלבד.

משטרת ישראל עצרה גבר בן 19 מנתניה בחשד כי ביצע עבירות מין ותקף נשים בעיר. החשוד נעצר ומעצרו הוארך בבית משפט.

במשטרת ישראל התקבלו תלונות משתי נשים (18, 20) שסיפרו כי גבר תקף אותן בעיר וביצע בהן עבירות מין. מהתלונה הראשונה עולה כי ביום 6.1.19 החשוד תקף בחורה בת 20 ברח' אלחריזי בנתניה, נצמד אליה מאחור וביצע בה עבירת מין. לאחר מכן ולפני שנמלט מהמקום, תקף אותה והיכה בישבנה מס' פעמים.

מהתלונה השנייה עולה כי יומיים לאחר מכן, ביום 8.1.19 החשוד תקף בחורה בת 18 ברח' בן יהודה בנתניה, סתם את פיה בידו ואמר לה כי הוא רוצה לאנוס אותה.

עם קבלת התלונות, נפתחה חקירה אינטנסיבית ומאומצת לאיתור החשוד ויממה לאחר מכן, ביום 9.1.19 זוהה החשוד ע"י החוקרים ואותר בביתו.

מעצרו של החשוד הוארך מעת לעת והיום יתקיים דיון בהארכת מעצרו בבימ"ש השלום בפ"ת.משטרת ישראל קוראת לכל מי שהותקפה באופן דומה, להגיע לתחנת המשטרה הקרובה לביתה.

 פוליטי

דיווח: המשטרה פתחה בבדיקה נגד שר התקשורת; איוב קרא: "אני טלית שכולה תכלת"

עוד תיק תקשורת? המשטרה פתחה בבדיקה סמויה נגד שר התקשורת מ'הליכוד' איוב קרא בנוגע לחשדות שבוצעו בתקופת כהונתו בתפקיד, כך דווח הבוקר בגל"צ. על פי הדיווח, הבדיקה עוסקת בין היתר ביחסיו מול רשות הדואר, שכן הוא שלח לכאורה אלפי איגרות לחברי ליכוד על חשבון הדואר והתערב בסידור עבודה. כמו כן, נבדקים קשריו עם איש עסקים, זאת לאחר שכמה הצטרפו לנסיעתו האחרונה לאתיופיה. * מדובר כאמור בבדיקה סמויה בלבד, ולא בחקירה פלילית, כך שאיש טרם מסר עדות או נחקר בפרשה. * בתום הבדיקה, תעביר המשטרה את החומר שייאסף ליועץ המשפטי לממשלה שיצטרך להחליט האם להורות על פתיחה בחקירה פלילית נגד שר התקשורת או לחלופין לקבוע כי אין ממש בחומר שנאסף ואין בסיס ראייתי לפתיחה של חקירה פלילית בנושא.

– שר התקשורת איוב קרא הגיב לפרסום: "אני טלית שכולה תכלת, לא מודע לחקירת משטרה. אני ישר כמו סרגל, מוזמנים לבדוק כל שקל שהכנסתי לחשבון"

נתניהו מגייס כסף – המבקר ליועמ"ש: בחן העברת 300 אלף שקל לנתניהו מבן דודו לטובת מימון הוצאות משפט

מבקר המדינה, פנה ליועץ המשפטי לממשלה, בבקשה לבדוק איך ולמה ראש הממשלה, בנימין נתניהו, גייס 300 אלף דולר, לפני שאושרה בקשתו למימון הוצאות משפטיות. * כזכור, לפני תשעה חודשים פנה נתניהו ליועץ המשפטי לממשלה עם בקשה לאישור מימון הוצאות משפט. היועמ"ש הפנה את הבקשה לוועדת ההיתרים של מבקר המדינה, שפסלה את הבקשה ממספר סיבות. לאחר מכן, הגיש ראש הממשלה פנייה מחודשת למבקר המדינה בה נוסף פרט חדש ולפיה, למעשה הכסף של בן דודו של נתניהו, כבר גויס. מאחר והכסף כבר גויס, המבקר החליט לבדוק האם הגיוס היה תקין.

ברוב של שני שליש מהקולות: סמוטריץ' נבחר לראשות 'האיחוד הלאומי'

ח"כ סמוטריץ' נבחר אמש (שני) ליו"ר האיחוד הלאומי, במקומו של שר החקלאות אורי אריאל ברוב של שני שליש מהקולות. כאשר מתוך 129 חברי מרכז האיחוד הלאומי, הצביעו 123, ללא קולות פסולים, כאשר מתוכם 83 קולות ניתנו לסמוטריץ, לעומת 40 לאריאל שצפוי לפרוש מהחיים הפוליטיים. * כעת, צפויים באיחוד הלאומי לפעול לאיחוד עם הבית היהודי. בניגוד לפעם האחרונה בה קיבלו באיחוד הלאומי 2 חברי כנסת בלבד בעשירייה הפותחת, הפעם באיחוד הלאומי ידרשו – וצפויים גם לקבל – נציגות שווה ברשימה. * בנוגע למקום הראשון ברשימה המאוחדת, קיימת הצעת פשרה שלפיה מפלגה אחת תזכה במקום הראשון, ואילו השנייה תקבל את תפקיד השר הבכיר יותר, אם המפלגה תיכנס לקואליציה שתקום. * בראיון הבוקר לרשת ב' סימן יו"ר האיחוד הלאומי הנכנס, ח"כ סמוטריץ', כמטרה למפלגתו בממשלה הבאה את תיקי החינוך והדתות.

לפיד וגנץ מנהלים מגעים לאיחוד בין המפלגות; לפיד: "כמו שלא אתאחד עם נתניהו לא אתאחד עם השמאל"

על רקע הניסיונות לאיחוד רשימות לקראת הבחירות: יו"ר "יש עתיד" לפיד, ובני גנץ, יו"ר "חוסן לישראל" מקיימים מגעים אינטנסיביים, אך נכון לעכשיו לא נראה שהמגעים מבשילים. בהנחה שלא יהיה שינוי דרמטי במצבן של שתי המפלגות, אף אחד מבין שני המועמדים לא יהיה מוכן להיות מספר 2 של השני. * בינתיים, גם לפיד ולבני תוקפים האחד את השני. לפיד מבהיר שלא יהיה מוכן להתאחד עם לבני. "כמו שלא אתאחד עם נתניהו לא אתאחד עם השמאל", ולבני מצידה מבהירה שגם היא לא תהיה מוכנה לחבור ללפיד, שאותו היא השוותה לראש הממשלה נתניהו. (החדשות)

גבאי בשיחה עם בכירי מפלגת העבודה: "פועל לחבר בין מפלגות לפני הבחירות; אין לנו פער עם גנץ"

יו"ר מפלגת העבודה, אבי גבאי, אמר במפגש מפלגתי עם ח"כים כי הוא עוסק בניסיונות לחבר בין מפלגות לפני הבחירות, בהקלטה מהמפגש אמר גבאי כי אין פערים עם מפלגתו של בני גנץ, אך הדגיש כי יש עוד מספיק זמן לעשות את החיבורים. * הוא התייחס לאפשר שלא יצליח להוביל לחיבור ואמר כי "אם נצליח לעשות את זה – נהדר, אם לא אז נרוץ בעצמנו. מפלגת העבודה לא קמה אתמול, הערכים שלה ברורים ובסיסיים ביותר: ביטחון, פתרון של שתי מדינות וצדק כלכלי וחברתי. אלה שלושת הדברים הגדולים". (כאן)

בטחוני

נתניהו: "שיגור הלוויין האיראני – מסווה לניסוי טיל בין יבשתי"

בטקס מינוי הרמטכ"ל החדש אביב כוכבי אמר רה"מ כי הטענה של איראן על שיגור כושל של לוויין לחלל היא כיסוי לכוונתה האמיתית לדבריו "איראן משקרת עכשיו שהיא רוצה לשגר לווין לחלל, בפועל היא מנסה טיל בין-יבשתי" * יצויין כי לגרסתה של איראן לפיו היה מדובר בניסוי שיגור לווין לחלל שכשל אין כרגע סימוכין נוספים, כמו למשל אישור מארה"ב – שיכולה לזהות שיגורים של טילים לסטרטוספרה. כך או כך, טיל שמסוגל להניח לוויין במסלול סביב כדור הארץ מעיד על יכולת לייצר טילים ארוכי טווח שיכולים לפגוע באירופה, ואולי אפילו בארצות הברית. (ישראל היום)

מסדר כבוד בקריה: צה"ל החליף רמטכ"ל
הטקס בבסיס שבת"א סימן רשמית את חילופי הפיקוד בצמרת צה"ל – ורב-אלוף אביב כוכבי נכנס לתפקידו כרמטכ"ל במקום גדי איזנקוט. לאחר הענקת הדרגה הבכירה הבוקר, סיירו השניים בירושלים והתפללו בכותל. כוכבי הבטיח: "צה"ל הגביר את המוכנות. במוקד – הגדלת כושר הפגיעה באויב"

מבוכה לאיראן: הלוויין ששוגר לחלל סטה מהמסלול ולא הגיע ליעדו

איראן הודתה הבוקר כי הלוויין – הראשון מבין שניים שמיועדים להגיע לחלל – ששיגרה אתמול לחלל סטה ממסלולו ולא הגיע ליעדו. שר התקשורת של הרפובליקה האיסלאמית ציין כי הטיל שנשא את הלוויין לא הגיע למהירות הנדרשת בשלב השלישי של השיגור לחלל.

– הלוויין ששיגורו נכשל כונה "פיאם" ("מסר" בפרסית), שלפי הדיווחים במדינה צויד בארבע מצלמות שנועדו לשמש בתחומי החקלאות, הייעור ובתחומים אזרחיים נוספים. הוא שקל, כך דווח, כ-100 ק"ג ואמור היה להיות משוגר באמצעות הטיל האיראני "סימורג" למסלול בגובה של 500 ק"מ סביב כדור הארץ. אם השיגור היה מצליח, הלוויין היה אמור להצליח לבצע במשך שנתים צילומים ברזולוציה גבוהה ולאחסן את המידע.

– אתמול פורסמו צילומי לוויין של חברת הטכנולוגיה והמידע ImageSat International שהראו כי איראן נערכת לשיגור של שני לוויינים לחלל באמצעות טילים בליסטיים – זאת למרות אזהרה מפורשת של ארה"ב שלא לעשות זאת. בצילומי הלויין אף נראות משאיות באתר ומשאית שנמצאת ממש סמוך לכן השיגור, שעליו כבר נמצא הטיל. עוד נחשף כי בוצעה הרכבה של מתקן שיגור נייד לטיל בליסטי באתר.

– על פי החלטת מועצת הביטחון של האו"ם, המעוגנת בהסכם הגרעין, נדרשת המדינה להימנע מעבודה על טילים בליסטיים שמיועדים עבור נשק גרעיני במשך שמונה שנים. עם זאת, איראן מחשיבה את תכנית החלל שלה כעניין לאומי, והיא טוענת שהכלים שאותם היא משגרת אינם מפרים את החלטת האו"ם.

חמאס מאיים: המצב הנוכחי בעזה יוביל למערכה שאף צד אינו מעוניין בה

העיתון "אל-אחבאר" הרואה אור בלונדון מדווח הבוקר בשם מקורות בחמאס, כי ארגון הטרור העביר לישראל "אזהרה אחרונה", לפיה המצב ברצועת עזה עלול להוביל למערכה שאף צד אינו מעוניין בה. * לפי הדיווח, בארגון טוענים כי העניקו לישראל מספר הזדמנויות ליישום ההבנות, אך ישראל ממשיכה ב"סחבת – הנובעת מאי היציבות הפוליטית בישראל", ואינה מעבירה את הכספים הקטארים. בארגון מאיימים שההפגנות על הגדר יימשכו, וישמר עיקרון לפיו "הפגזה תיענה בהפגזה, דם ייענה בדם". * עוד מסרו המקורות כי הוועד המארגן של תהלוכות השיבה ייפגש היום כדי לקבוע את "טיב העימות", במידה וישראל תפתח מערכה צבאית ברצועה. (חדשות10)

– ביטאון חמאס "א-ריסאלה" מדווח כי ההערכות הן שמסוף רפיח ישוב וייפתח בשני הכיוונים עוד השבוע, בעקבות הבטחות שמסרו המצרים לחמאס. זה שבוע שמצרים סוגרת את המסוף ליציאת פלסטינים מעזה, ומאפשרת רק כניסת פלסטינים, מאז שהרשות הפלסטינית הסיגה את אנשיה מהמסוף עקב סכסוך עם חמאס

איראן מכחישה: "ישראל לא ביצעה מאות תקיפות נגד יעדים שלנו בסוריה – אין לנו מטרות צבאיות בסוריה, אנחנו רק מייעצים"

משרד החוץ האיראני הכחיש אמש (שני) את דברי הרמטכ"ל היוצא, ולפיהם ישראל ביצעה מאות תקיפות אוויריות נגד מטרות איראניות בסוריה. "הטענות של ישראל כי ביצעה 200 תקיפות אוויריות נגד יעדים איראניים בסוריה בתוך שנתיים מזויפות וחסרות בסיס. מדובר בבריחה קדימה וניסיון לחפות על התבוסות המתמשכות של היישות הציונית באזור והמשך ההתנגדות לכיבוש ולרברבנות הציונית מצד כוחות ההתנגדות ובייחוד העם הפלסטיני העשוק". דובר משרד החוץ בטהראן הדגיש כי "לאיראן אין נוכחות צבאית בסוריה. אין לנו בסיסי צבא בסוריה. הוזמנו לשם על ידי ממשלת סוריה כדי למלא משימות של ייעוץ למען המאבק בטרור".

– במקביל, תמונות לוויין של חברת ImageSat שפורסמו אמש מציגים את מחסני התחמושת שהותקפו בסוף השבוע סמוך לנמל התעופה בדמשק – לפני ואחרי הפצצתם מהאוויר. בתמונות מוצגים המחסנים, שעל פי הדיווחים שימשו לתחמושת איראנית, כשהם פתוחים ופעילים, תוך שמשאיות פועלות לצדם. המידות של המשאיות, וכן של המחסן עצמו, מתאימות להערכה לפיה מדובר במתקן המשמש לאחסון טילים. בחברה מעריכים כי המחסן התאים לטילי פאג'ר 5 או אחרים. הוא הושמד לחלוטין ובמקום נראו שלושה מכתשים גדולים. סמוך אליו נראו מבנה מנהלה ומטוסים. בסוריה טענו כי כמה מהם ניזוקו מרסיסים.

– שר התחבורה הסורי טען כי רסיסי התקיפה בנמל התעופה בדמשק פגעו בכנפיים של כמה מטוסים, והוציאו אותם מכלל שימוש. "היות שמכלי הדלק ממקומים בכנפי המטוסים הדבר גרם להשבתה מוחלטת של מספר כלי טיס"

גוש עציון: מתנחלים משתדלים להקשות על חיי הפלסטינים. המתנחלים מההתנחלות הלא חוקית נתיב האבות שבגוש עציון "נדהמו" לגלות בימים האחרונים כי מי שמעבד את האדמה הנמצאת כחמישים מטרים מביתם הוא מחבל פלסטיני שרצח חייל לפני 29 שנים ושוחרר מהכלא לפני כחמש שנים. מאז השתחרר הספיק סאלח להשתלב במנגנוני הביטחון הפלסטינים, ובין היתר לעבוד בחקלאות. לפני כארבע חודשים הוציא הצבא צו סגירה לשטח שנמצא בסמיכות לבתים, וזאת בגלל שטרם התבררה זיקתו המלאה של סלאח לשטח. אלא שהצו פג לפני כחודש וכעת יכול סאלח לעבוד את הקרקע בצמוד לבתי המתנחלים. * במנהל האזרחי ובצבא טוענים כי סאלח, שמתגורר כיום באזור בית לחם, מעבד אדמות פרטיות עליהם הוכיח בעלות. לאחר שזיקתו לקרקע התבררה ובהיעדר מניעה ביטחונית אחרת הותרה גישתו לקרקע. אלא שהמתנחלים רוצמים את האדמות לעצמם ויעשו ככל שניתן לסלקו מהשטח בכל טענה שהיא. (ynet)

מזכ"ל חיזבאללה מפריך את השמועות: "מצבי מצוין, השמועות על בריאותי – לוחמה פסיכולוגית ישראלית"

בימים האחרונים פרסמו עיתונאים לבנוניים דיווחים על הרעה במצבו הרפואי של חסן נסראללה. בחלק מהדיווחים נטען כי עבר אירוע מוחי או אירוע לב ובאחרים נטען כי אושפז בשל החמרה במחלת הסרטן, הבוקר (שלישי) שודרה בערוץ "אל-עאלם" האירני הכחשה – בקולו של נסראללה: "פעם אומרים שאני מת, פעם אומרים שיש לי סרטן, אני מדגיש בפני כולם שלא יקשיבו לכל השמועות. זהו חלק מהלוחמה הפסיכולוגית הישראלית שנועדה לפגוע נפשית. ובכל הקשור למצב הרפואי, אני לא סובל מאף בעיה רפואית בכלל"

– העיתון הלבנוני "אל-ג'ומוהריה" מדווח כי כמה כלי תקשורת ביקשו מהממונה על ההסברה בחיזבאללה, מוחמד עפיף, הבהרות בעניין מצבו הבריאותי של חסן נסראללה, אך האחרון אמר להם כי אין משהו שראוי לפרסום כיוון שאין שחר לטענה על מחלתו של מזכ"ל חיזבאללה

מדיני

שר המשטרה: "בפעם הבאה שאבו מאזן יוצא לחו"ל – צריך לשקול למנוע ממנו לחזור"; בפת"ח זועמים

ארגון פת"ח גינה אתמול (שני) את דברי שר המשטרה שאמר כי "בפעם הבאה שאבו מאזן יוצא לחו"ל – צריך לשקול למנוע ממנו לחזור". בפת"ח אמרו כי מדובר ב"טרור מטעם המדינה", וכי ישראל תישא באחריות של כל פגיעה בחזרתו של אבו מאזן לאזור. עוד נמסר מהארגון כי צעד כזה נגד ראש הרשות הפלסטינית ייתפס כעבירה על החוק הבינלאומי. (כאן)

התחממות ביחסים עם מצרים: שר האנרגיה בביקור נדיר בקהיר

שר האנרגיה, יובל שטייניץ, ערך אתמול (שני) ביקור ממלכתי נדיר בקהיר, במהלכה השתתף בפורום גז טבעי אזורי ראשון מסוגו לצדם של שרי האנרגיה של יוון, קפריסין, ירדן, הרשות הפלסטינית ונציגים מאיטליה וקיים בשולי הפורום פגישות מדיניות. * שטייניץ הוזמן לכינוס על ידי מקבילו שר האנרגיה המצרי * השר שטייניץ הוזמן לביקור נוסף במצרים בעוד ארבעה חודשים, שבמהלכו צפויה הכרזה על הקמת ארגון הגז הטבעי הים תיכוני בהשתתפות ישראל, מצרים, איטליה, יוון, קפריסין, ירדן והרש"פ, וכן השתתפות של נציבות האנרגיה של האיחוד האירופי כמשקיפה.

נשיא אוקראינה יגיע בסוף השבוע לישראל לחתום על הסכם "אזור סחר חופשי"

נשיא אוקראינה פטרו פורושנקו יגיע בסוף השבוע לביקור בן שלושה ימים בישראל כדי לחתום על הסכם "אזור סחר חופשי" שצפוי להקפיץ את הסחר ואת שיתוף הפעולה הכלכלי בין המדינות ולהגדילו ב-15 אחוזים. (Ynet)

חוץ

היום: הצבעה גורלית על פרישת בריטניה מהאיחוד האירופי

הפרלמנט הבריטי יתכנס היום (שלישי) בערב להצבעה דרמטית על ההסכם שגיבשה ראש הממשלה הבריטית, עם מנהיגי האיחוד האירופי על תנאי הפרישה של מדינתה ממנו. חברי הפרלמנט הבריטי צפויים להצביע נגד ההסכם ובכך לדחוק את מיי להציג הסכם חלופי. * יום לפני ההצבעה הגורלית על הסכם הברקזיט קראה רה"מ לחברי הפרלמנט לבחון פעם נוספת את הסכם הפרישה שלה מהאיחוד האירופי, ולמנוע איום גדול על בריטניה.

– ההצבעה מתקיימת מעט יותר מחודשיים לפני המועד לפרישת בריטניה מהאיחוד. ואם בריטניה לא תעמוד בדד ליין (29 במרץ) היא עלולה למצוא את עצמה פורשת ללא סיכום שיגדיר את היחסים החדשים בינה לבין האיחוד. תומכי ההסכם של מיי מזהירים כי פרישה ללא הסכם תגרום לכאוס כלכלי ותחבורתי בממלכה, ולמחסור במוצרי יסוד.

– החלטה שהעביר הפרלמנט בשבוע שעבר מחייבת את הממשלה להציג חלופה להסכם שלושה ימים בלבד לאחר שיידחה. לנוכח סירובו של האיחוד האירופי לפתוח מחדש את המו"מ על הסכם הברקזיט, עלולה החלטה זו של הפרלמנט לגרור כאוס פוליטי מוחלט בבריטניה.

– דוברה של ראש ממשלת בריטניה תרזה מיי הבהיר כי היא נחושה להישאר בתפקידה, גם אם תפסיד בהצבעת הפרלמנט על ההסכם שלה עם האיחוד האירופי על תנאי הברקזיט

– שר הברקזיט הבריטי אמר כי הוא יישאר בתפקידו אם בריטניה תעזוב את האיחוד האירופי ב-29 במרץ ללא הסכם, מפני שהוא יצטרך לעזור בפיקוח על התהליך.

גורמים הקשורים לחקירת המעורבות הרוסית בבחירות בארה"ב: "אין כל אינדיקציה לשיתוף פעולה בין טראמפ לרוסיה"

מקורות הקשורים לחקירת המעורבות הרוסית בבחירות בארה"ב מבהירים כי הדוח הסופי של התובע המיוחד רוברט מולר לא צפוי להצביע על שיתוף פעולה בין נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ לרוסיה. כך דווח ברשת ABC. כתב הרשת בבית הלבן מציין כי "אנשים הקרובים לחוקר המיוחד מולר מזהירים אותי כי הדוח לא יגיע לשיא. אם מסתכלים על חקירת הבולשת שדווחה ב'ניו יורק טיימס', מולר לא הגיע לשום מקום עם אותה חקירה. הוא כתב את הדוח שלו בזמן אמת עם כתבי האישום האלה ולא ראינו שום דבר ממנו על השאלה המרכזית: האם היה תיאום עם הרוסים במאמץ להתערב בבחירות? או אפילו אם היה ידע מצד הנשיא או מישהו בקמפיין שלו על מה שהרוסים עשו – אין אינדיקציה לכך".

– במקביל, נשיא ארצות הברית הכחיש אתמול בקולו בשיחה עם כתבים ברחבת הבית הלבן את הדיווחים על חקירת ה-FBI בדבר האפשרות שפעל כסוכן עבור ארצו של ולדימיר פוטין. טראמפ גם הכחיש כי ביקש מהמתורגמן להסתיר את פרטי שיחתו עם נשיא רוסיה – "מעולם לא עבדתי עבור רוסיה"

– ברשת CNN דווח כי ועדת החוץ של הסנאט בוחנת אפשרות לזמן את המתורגמן שהתלווה לנשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, בפגישתו עם מקבילו הרוסי, ולדימיר פוטין בשנת 2017

טראמפ שוחח עם ארדואן ודרש שלא לפגוע בכורדים; ארדואן: הבעיה של הטורקים אינה עם כלל הכורדים

על רקע המתיחות בין המדינות: נשיא ארה"ב טראמפ שוחח אמש (שני) עם מקבילו הטורקי ארדואן. טראמפ אמר לארדואן כי הוא רוצה שיינתן מענה לביטחונה של טורקיה, אך הדגיש החשיבות בהימנעות מפגיעה בכורדים ובכוחות הסוריים הדמוקרטיים האחרים שנלחמנו לצד ארה"ב בדאעש. השניים גם דנו ביצירת אזור חיץ מפורז בצפון סוריה, ועל השיתוף פעולה הכלכלי בין המדינות. * ארדואן אמר בשיחה עם טראמפ כי הבעיה של הטורקים אינה עם כלל הכורדים, אלא אך ורק עם לוחמי דאעש, אנשי ה-PKK (אנשי מפלגת הפועלים הטורקית) ולוחמי ה-YPG, לוחמי המיליציה הכורדית בסוריה. * על פי הבית הלבן, מפקד הכוחות המשולבים, ג'וזף דנפורד ייפגש היום עם מקבילו הטורקי, על מנת לדון בנושאים שעל הפרק.

סופת שלגים משתוללת בשבוע האחרון באלפים האוסטרים

סופת שלגים משתוללת בשבוע האחרון באלפים האוסטרים ומובילה למפולות שמבודדות יישובים וחוסמות את הגישה אליהם לכולם מלבד טייסי מסוקים, שפועלים במתכונת חירום. אתרי הסקי ברחבי המדינה נסגרו לאחר שמספר גולשים נהרגו בימים האחרונים במהלך גלישה באלפים הצרפתיים, וארבעה גולשים נוספים נהרגו במערב אוסטריה. * בחלק מהאתרים הרשויות אף יצרו מפולות שלג יזומות, במטרה למנוע הפתעות לתושבים ולנוסעים בדרכים. מספר בניינים ציבוריים נסגרו בימים האחרונים מחשש שהמשקל הרב של השלג שהצטבר על הגגות יוביל לקריסת התקרה, וגם מסילות רכבת רבות נסגרו כדי למנוע אסונות, דבר שמאפשר לצוותים מיוחדים לפנות עצים וערימות שלגים המסכנות את הנסיעה. (החדשות)

ספרד: חשש לחיי פעוט בן שנתיים שנפל שלשום לבאר בעומק 100 מטרים

יותר ממאה כבאים ואנשי כוחות חילוץ בדרום ספרד מחפשים זה היום השלישי ברציפות אחר פעוט בן שנתיים שנפל שלשום אחה"צ לבאר עמוקה וצרה, אחרי שהתרחק מהוריו באזור הררי סמוך לכפר טוטלאן, צפונית-מזרחית לעיר מלאגה. * המחלצים לא הצליחו להיכנס לתוך הבאר, שקוטרה פחות מ-25 סנטימטרים ועומקה כנראה הוא כמאה מטרים. לפי הרשויות, נכון לאתמול (שני) מנסים המחלצים שלוש דרכים שונות כדי להגיע לתחתית הבאר מבלי לפגוע במבנה שלה או לחסום אותה באדמה ובאבנים. (הארץ)

    משרד החוץ של סין קרא לקנדה לשחרר באופן מיידי את הבכירה בחברת "וואווי" שנעצרה בחודש שעבר במדינה, בטענה שבמסגרת התיק נגדה הופרו הליכים משפטיים

    אוסטרליה: הרשויות הכריזו על "קוד אדום" בדרום המדינה, בשל גל החום הכבד הקיצוני שבמסגרתו צפויות הטמפרטורות להגיע לכ-49 מעלות

    ארה"ב: ויליאם בר, מועמדו של הנשיא טראמפ לתפקיד התובע הכללי של ארצות הברית, צפוי להודיע לקונגרס כי הוא תומך בפרסום מסקנות הדוח בנושא חקירת המעורבות הרוסית בבחירות בארצות הברית

    זימבבווה: המשטרה פתחה בירי לעבר נערים שהפגינו נגד יוקר המחיה * כוחות הביטחון במדינה האפריקנית ירו כדורים חיים והשתמשו בגז מדמיע נגד בני נוער שמנסים לאכוף את ההשבתה הכללית של המשק במדינה הדרום אפריקנית, במחאה על יוקר המחיה. * המחאות האלימות פרצו ביום הראשון של ההשבתה בת שלושת הימים, שהוכרזה על ידי איגודי העבודה ברקע המשבר הכלכלי המתגבר במדינה. (חדשות10)

   קטלוניה: המשטרה הודיעה כי עצרה תא טרור שהיה מוכן לפעולה בעיר ברצלונה

    תאילנד: החונטה הצבאית דוחה שוב את הבחירות * מאות בני אדם הפגינו בבנגקוק ובערים נוספות במחאה על דחיית ההצבעה בפעם החמישית תוך פחות מחמש שנים. התירוץ לדחייה הפעם – חשש החונטה שהבחירות יפגעו בהכנות להכתרת המלך החדש (גרדיאן)

בעולם

    אם אין שכר תאכלו פיצה: פקחי תעופה בקנדה הזמינו מאות פיצות לעמיתיהם בארה"ב * כעשרת אלפים פקחים אמריקאים שמשכורתם מתעכבת בשל השבתת הממשל זכו למחוות סולידריות מעבר לגבול. לדברי נשיא איגוד הפקחים הקנדי, 36 מרכזי פיקוח בארה"ב קיבלו כ-300 מגשי פיצה (AP)

בעולם היהודי

מבצע מיוחד: עצמות יהודי הונגריה הי"ד שנרצחו בשואה – יימשו מהדנובה

משלחת צוללנים מיוחדת תצא לחלץ את עצמותיהם של יהודי הונגריה שנרצחו בבירה בודפשט במהלך השואה הארורה ויובאו לקבר ישראל. * בסוף מלחמת העולם השנייה נורו עשרות אלפי יהודים למוות, על גדות נהר הדנובה, על ידי תנועת 'הצלב הברזל' בהונגריה. היהודים הועמדו בשורות, נקשרו בקבוצות על הגדה ונורו כאשר גופותיהם נופלות אל המים, וכל זאת בתקופה של מספר חודשים בלבד. * למרות חלוף השנים, איש לא ביצע ניסיון לאתר ולהוציא את עצמות הנרצחים מהמים ולהביאם לקבר ישראל. * והיום כאמור יחלו החיפושים אחר עצמות קדושי השואה הי"ד בנהר הדנובה בבודפשט. * השם יקום דמם.

דת ומדינה

הלילה בחצות: החוק לגיוס חרדים בוטל; המשמעות: הישיבות אינם צריכים להעמיד מכסות לידי הצבא; הממשלה מבקשת מבג"ץ להאריך את החוק בשבעה חודשים נוספים

הלילה בחצות פקע תוקפו של החוק לגיוס בני ישיבות הדורש הצבת מכסות ויעדים מקרב המגזר החרדי. עם פקיעתו בטל מספר החוקים הישראלי החוק הדורש מפורשות מהמגזר החרדי להציב מתוכו יעדי גיוס בתמורה למתן דיחוי לבני ישיבות אחרים. בכירים בממשלה כבר הבהירו כי הצבא לא יפשוט על בתי המדרשות, והעובדה שהמדינה לא תרצה לפתוח במלחמת אזרחים, תמנע ממנה מלעצור כל חרדי המסרב להתגייס. בנוסף, בני ישיבות אינם נדרשים יותר להתייצב בלשכות הגיוס לצורך קבלת דיחויים * המדינה ביקשה מבג"ץ להאריך את תוקפו של החוק עד שלהי חודש אב הקרוב – שלשה חודשים אחרי הבחירות * ח"כ גליק מ'הליכוד': "הגיע הזמן לעבור לצבא מקצועי – העבדות בעולם הסתיימה כבר לפני מאה שנה אין סיבה שתמשיך להתקיים רק כאן". (אידישע פוסט)

חברת 'נתיבי איילון' מבקשת מהממשלה אישור לבנות את 'גשר יהודית' בת"א בשבתות

אחרי שבניית 'גשר יהודית' שנועד לחבר את מזרח תל אביב ומרכזה ומיועד להולכי רגל ולרוכבי אופניים נדחתה בשל הסערה סביב ביצוע העבודות בשבת, חברת נתיבי איילון מבקשת שוב לחדש את העבודות במשך שש שבתות ברציפות החל מהשבת הבאה * לבינתיים, שר הרווחה חיים כץ מתנגד ודורש למצוא חלופות * סגן שר הבריאות הרב יעקב ליצמן: "לא נאפשר חילול שבת בפרהסיה, במסווה עבודות תשתית דחופות ותיקוני כבישים ורכבות". (אידישע פוסט)

 

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן