Skip to content

משקאות צמחיים – אך לבחור נכון?

איך לבחור נכון משקאות צמחיים? איך אפשר לדעת לאיזה משקה יתרון תזונתי על פני האחר? הינה מספר טיפים להתייחסות לבחינה וקנייה מושכלת כדאי להגיע למוצר המתאים לכם
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

כותבות מאמר זה הן נאוה רוזנפלד ושלומית דיליאון, דיאטניות קליניות, אבוקדו'ס קידום בריאות

שפע המשקאות הצמחיים בסופר מבלבל. שילוב של שיקולים שונים משפיע עלינו עד לרגע שהיד מושטת אל מוצר מסוים ומכניסה אותו לעגלה: הטעם, המחיר, המותג, מסע פרסום אליו נחשפנו לאחרונה וגם המלצה של מכרים או חברים וירטואליים, תאריך תפוגה והאיכות התזונתית.
איך אפשר לדעת לאיזה משקה יתרון תזונתי על פני האחר? הנה מספר נקודות להתייחסות לבחינה וקנייה מושכלת, על ידי קריאת המידע על גבי אריזות של מוצרי המזון השונים. הדבר אמנם דורש מאיתנו להשקיע קצת זמן, במיוחד אם זה מוצר שאנחנו רוכשים בפעם הראשונה, אבל ללא ספק הבדיקה משתלמת.
קצר וקולע
ברשימת הרכיבים שעל גבי מוצר מופיעים הרכיבים על פי סדר יורד. הרכיב הראשון הוא הרכיב ממנו יש הכי הרבה במוצר ואילו הרכיב האחרון הכי מעט. במשקאות צמחיים כדאי לבדוק את אחוז הסויה, האורז או השקדים. ככל שהאחוז גבוה יותר, המוצר איכותי יותר, שכן אחוז הרכיבים התזונתיים של המרכיב הבסיסי גבוה יותר גם הוא. כמו כן, יש לבדוק באיזה מקום נמצא הסוכר ברשימה, רצוי שלא יופיע כלל ואם כן, אז כמה שיותר רחוק מתחילת הרשימה. ופה המקום להכיר את המונח תווית נקייה שמתייחס למוצר שבו רשימת הרכיבים קצרה ומובנת, כלומר הרכיבים מוכרים: ללא תוספי מזון מלאכותיים, ללא מספרים ואותיות או מילים שמשמעותן אינה ידועה. בדרך כלל מוצר עם תווית נקיה הוא מוצר בעל פרופיל תזונתי טוב יותר.
רכיבים טבעיים בלבד
זוהי הצהרה של חברות המזון, המעידה על כך שהמוצר אינו מכיל רכיבים מלאכותיים כמו חומרי טעם, חומרי ריח, מייצבים, צבעי מאכל, חומרים משמרים ועוד. אפשר להשתמש בחומרי טעם וצבע שמקורם צמחי במקום חומרי טעם וצבע מלאכותיים.
הצהרות תזונתיות
לרוב, המסרים על גבי האריזה נכונים ואינם מטעים, שכן בישראל הם כפופים לדרישות תקן שונות. בחנו את ההצהרות, אך יחד עם זאת, יש לשים לב להצהרות שיווקיות או פרסומיות. למשל, ישנם בקבוקי שמן עליהם כתוב "ללא כולסטרול". מה שלא תמיד ידוע לצרכן הוא ששמנים מעולם הצומח אינם מכילים כולסטרול ואין כל צורך בהצהרה זו, שנועדה למשוך אותנו לרכוש אותו.
עוד הצהרות תזונתיות שכדאי שנכיר:
ללא גלוטן – עבור אלו הזקוקים למוצרים ללא גלוטן, חפשו אחר הצהרה מתאימה.
תו GMO NON – מוצרים שאינם כוללים רכיבים מהונדסים גנטית, השימוש בתו החל ב-2012.
תו ידידותי לטבעוניים – פרויקט סימון המוצרים החל בפברואר 2013 כחלק מפעילות עמותת עתיד טבעוני והקריטריונים לסימון המוצרים בתו נקבעו על ידה: מוצר ללא רכיבים מהחי וכן שהמוצר לא נוסה על בעלי חיים.
אורגני – בישראל מוסדרת חקלאות אורגנית על פי תקן משנת 2005. אם בתחילת הדרך היה נראה כי רק בודדים השקיעו בקנייה של המזון האורגני, היום ניתן לראות יותר ויותר אנשים המחפשים אחר תוצרת חקלאית אורגנית ואף אחר מוצרי מזון מעובדים בעלי תו אורגני.
הטבלה אינה משקרת
בטבלת הסימון התזונתי מופיעים ערכים ל-100 גרם מוצר מוצק או ל-100 מוצר נוזלי של אנרגיה (הנמדדת בקלוריות), חלבון, פחמימות, שומנים, נתרן. מומלץ להשוות בין מוצר אחד לשני באותה הקטגוריה. מה בוחנים? למשל, במשקאות צמחיים כדאי לתת עדיפות למוצר שמכיל יותר חלבון, פחות סוכר ופחות נתרן.

סדרת משקאות צמחיים איזולה-ביו (צילום: יח"צ)
סדרת משקאות צמחיים איזולה-ביו (צילום: יח"צ)
  • הכותבות הנן יועצות מקצועיות של "איזולה-ביו" (Isola-Bio), מותג משקאות תחליפי חלב צמחיים, המשווק בישראל ע"י חברת "ליב".
  • הכתוב לעיל אינו מהווה תחליף לייעוץ אישי מותאם על ידי איש מקצוע, דיאטנית או רופא.
error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן