Skip to content

עיקר החדשות (מהדורת הצוהרים) יום ראשון 27 בינואר 2018

כותרות המהדורה     נסראללה מלגלג על ישראל: "גילוי המנהרות מלבנון באיחור של 13 שנה – כישלון טוטאלי של המודיעין הישראלי שעדיין מחפש אחר מנהרות נוספות"; מאיים: "מבצע כיבוש הגולן עדיין בתוקף: אולי זה יהיה מהאוויר אולי אפילו עם אופנועים"; טוען: "האינטרס של הישראליים שיהיו לנו טילים מדויקים בכדי שלא תיפגע אוכלוסייה אזרחית" (בטחוני)     בדרך […]
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

כותרות המהדורה

    נסראללה מלגלג על ישראל: "גילוי המנהרות מלבנון באיחור של 13 שנה – כישלון טוטאלי של המודיעין הישראלי שעדיין מחפש אחר מנהרות נוספות"; מאיים: "מבצע כיבוש הגולן עדיין בתוקף: אולי זה יהיה מהאוויר אולי אפילו עם אופנועים"; טוען: "האינטרס של הישראליים שיהיו לנו טילים מדויקים בכדי שלא תיפגע אוכלוסייה אזרחית" (בטחוני)

    בדרך להתבודדות: צעיר נפצע קל לאחר שהותקף ע"י פלסטינים שניסו לחוטפו; כוח כוננות שהגיע לחלצו נתקל במארב והשיב אש; פלסטיני נהרג ונוספים נפצעו; חמאס: "הפשע מחייב את הסלמת המאבק בכיבוש" (בטחוני)

    צרפת ביקשה מישראל שלא לתקוף בלבנון עד הרכבת ממשלה חדשה במדינה (בטחוני)

    שגריר ארה"ב בשיחות סגורות: תכנית השלום של טראמפ תוצג אחרי הבחירות, אבל לפני הרכבת הממשלה הבאה (מדיני)

    מנהיג הרוב הדמוקרטי בבית הנבחרים קרא להכרה בריבונות הישראלית ברמת הגולן (מדיני)

    טראמפ והקונגרס סיכמו: הפסקה זמנית של שלשה שבועות בהשבתת הממשל – הדיונים על מימון החומה בגבול עם מקסיקו יימשכו (חוץ)

    מנהיג האופוזיציה בוונצואלה לתומכיו: "תמשיכו להפגין גם אם יעזו לחטוף אותי" (חוץ)

    דיווח: שכירי חרב רוסים הגיעו לוונצואלה על מנת לאבטח את מדורו (חוץ)

    האיחוד האירופי – למדורו: בחירות תוך שמונה ימים – ולא, נכיר במנהיג האופוזיציה כנשיא (חוץ)

    חשד שסעודיה עורכת ניסויים בטילים בליסטיים בסיס סודי בלב המדבר – "שני כני שיגור עם טילים מכוונים לישראל ולאיראן" (חוץ)

    אנטישמיות: בית כנסת בנתניה הושחת; ספרי קודש נשרפו, כתובות נאצה נכתבו על הקירות (חדשות)
פלסטיני נורה למוות בידי מתנחלים חמושים. פלסטיני נוסף נפצע קשה מירי המתנחלים, האירוע החל בצעיר יהודי שנתפס לטענת הפלסטינים בעת ביצוע פשע שנאה והזעיק את חבריו החמושים  (ביטחוני)

חדשות

מעריב': בעקבות דרישת בכיר במשרד המשפטים – המשטרה לגל"צ ולחדשות 13: השמידו מיידית או שתעבירו לידי המשטרה את החומרים שהתקבלו מהטלפונים הפרוצים של אפי נווה.

זעזוע: בית כנסת בנתניה הושחת; ספרי קודש נשרפו, כתובות נאצה נכתבו על הקירות

מזעזע: ספרי קודש נשרפו, וכתובות נאצה נכתבו על קירות בית כנסת שהושחת אמש (מוצאי שבת) בעיר נתניה. במשטרה מדווחים כי עם צאת השבת השחיתו אלמונים את בית הכנסת ברחוב מקדונלד בעיר. כשהשוטרים הגיעו למקום הם גילו ספרי קודש שנשרפו במקום וכן ריסוס של כתובות נאצה, באחת מהן נכתב "hail satan", ועל קירות נוספים הופיעו סמלים המזוהים עם פעילות של כת השטן – כוכב מחומש וצלב הפוך

תושב ערערה בנגב בן 24 נעצר עד יום 28.1 (שני), בחשד כי תקף מינית תיירת בסמוך לדימונה

בתאריך 17.1 בשעות אחה"צ התקבל במשטרת ישראל דיווח מתיירת כי הותקפה מינית והיא נמצאת בצומת חצבה.

מתחקור ראשוני של שוטרים שהגיעו למקום עלה כי התיירת לקחה טרמפ בכביש 25 סמוך לדימונה עם גבר אותו אינו מכירה ומהלך הנסיעה ביצע בה מעשה מגונה.עם הגיעם לצומת חצבה ניצלה שעת כושר ברחה מהרכב ודיווחה למשטרת ישראל

משטרת ישראל חשפה ועצרה לפנות בוקר (ראשון)  15 חשודים שהטילו בשנתיים האחרונות את אימתם על קבלנים וחקלאים באזור הצפון. מקץ פעילות סמויה של מספר חודשים עצרה המשטרה את החשודים אשר סחטו קבלנים וחקלאים.  לאלו שבחרו שלא להיכנע לסחיטה ולא לשלם היו החשודים גורמים נזקים כבדים, מציתים ציוד או גונבים חלקים מכלים חקלאיים במטרה להפחידם ולאלצם לשלם.

לפנות בוקר, בהינתן האות פשטו מאות שוטרי משטרת ישראל ובהם יחידות היחידה המרכזית, לוחמי יחידות מיוחדות ,בלשים, חוקרים, לוחמי משמר הגבול, כלבנים, חבלנים, לוחמי יס"מ, טכנאי זיהוי פלילי, מסוק מהמערך האווירי ובשיתוף חקירות מכס ומע"מ חיפה ברשות המיסים על בתי החשודים שעל פי החשד פעלו בתקופה האחרונה לסחוט קבלני עבודות עפר וחקלאים באזור הצפון.

על פי החשד, מאז פירוק ארגון הפשיעה בשנת 2017 בראשות גולן ופרג' הייב והגשת כתבי אישום כנגד חברים בארגון וכנגד חברות שעסקו בסחיטה ודמי חסות. החלו מספר חשודים לפעול בניסיון להשתלט על תחום השמירה באתרי עבודה או בשטחים חקלאיים.
לאחר חקירה סמויה שהתנהלה ביחידה המרכזית בחודשים האחרונים, תוך שימוש בכלל המשאבים והאמצעים הטכנולוגים ובשיתוף פעולה עם פרקליטות מחוז צפון וחיפה, נעצרו לפנות בוקר 11 חשודים(22-55 טובא, מנד א,ואדי סלאמה, ביר אל מכסור, עבדון).
במהלך החיפושים נתפסו: כספים במזומן בסך כ- 200 אלף ₪, תחמושת רבה בתפזורת,240 גרם סם מסוג מריחואנה, וכן נתפסו 4 כלי רכב ואופנוע שבתום ההליך המשפטי בכוונת המשטרה לבקש את חילוט הרכוש והכספים. בשבוע שעבר נעצרו 4 חשודים (22-29 טובא) שעדיין נתונים במעצר ובסך הכל עצורים בפרשייה זו 15 חשודים. בנוסף בחקירה זו צפויים להיחקר עשרות רבות של מעורבים. העצורים יובאו החל מהשעה 12:00 לדיונים בבקשה להאריך את מעצרם בבית משפט השלום בנצרת

בטחוני

נסראללה מלגלג על ישראל: "גילוי המנהרות מלבנון באיחור של 13 שנה – כישלון טוטאלי של המודיעין הישראלי שעדיין מחפש אחר מנהרות נוספות"; מאיים: "מבצע כיבוש הגולן עדיין בתוקף: אולי זה יהיה מהאוויר אולי אפילו עם אופנועים"; טוען: "האינטרס של הישראליים שיהיו לנו טילים מדויקים בכדי שלא תיפגע אוכלוסייה אזרחית"

אחרי היעדרות בולטת, שנמשכה יותר מחודשיים, וחרושת שמועות בדבר מצבו הבריאותי מזכ"ל חיזבאללה, חסן נסראללה, התראיין אמש לרשת אל־מיאדין הלבנונית והתייחס למבצע 'מגן צפוני' במסגרתו התגלו ששה מנהרות שנחפרו מלבנון לעבר ישראל

– השתיקה: לטענתו, הוא החליט לשתוק עד לסיומו של המבצע בכדי שלא לסייע לישראל במערכה התקשורתית "נפגשתי עם בכירי חיזבאללה ברגע שהמבצע התחיל. חשבנו לדבר ביומו הראשון או השני, אך בסופו של דבר החלטנו לא לדבר עד לסיום המבצע. החלטנו לא לעזור להם (לישראל) במבצעי התודעה העצומים האלה, ולכן לא דיברתי עד שהמבצע הסתיים".

– המנהרות: נסראללה ציין כי הוא הופתע שישראל גילתה באיחור את המנהרות. לדבריו, אחת המנהרות נחפרה לפני 13 שנה וחלקן הוקמו טרם החלטה 1701 של מועצת הביטחון של האו"ם ומלחמת לבנון השנייה. "אחת המנהרות שנחשפו בשבועות האחרונים – נחפרה לפני 13-14 שנה והיא חודרת לשטחי פלסטין הכבושה. כלומר כל מנגנוני המודיעין הישראלים 14 שנה לא גילו אותה". * נסראללה סירב להתייחס לטענה הישראלית שהחיזבאללה הוא זה שחפר את המנהרות שחדרו לשטח ישראל. "הישראלים מחכים לתשובה שלי ואני לא אתן להם את הסיפוק הזה. אני לא חייב להגיד שאני או חיזבאללה חפרנו את המנהרות הללו. אנחנו מעדיפים תמיד לשמור על עמימות ביטחונית. ישראל טוענת שצד כלשהו חפר את המנהרות אבל אין לה הוכחה לכך ואין סיבה שניתן לה תשובה". * הוא הוסיף כי לא יחשוף אם ישנן מנהרות נוספות בגבול וכי ישראל משקרת כשהיא טוענת שהמבצע הסתיים ובפועל החיפושים בשטח נמשכים.

– מבצע כיבוש הגליל: בראיון טען מזכ"ל חיזבאללה כי השמדת המנהרות במסגרת מבצע מגן צפוני לא פגע ביכולת הארגון לפתוח בתוכנית לכיבוש הגליל "יש חור משמעותי בחשיבה הזאת כיוון שסוגיית הפלישה לגליל לא תלויה במנהרות. ומאיפה הם יודעים שכל המנהרות נחשפו? אני חוזר ואומר – אם נחליט להיכנס לגליל במקרה של מלחמה על לבנון, הם לא ידעו איך ניכנס, מתחת לאדמה, מעל האדמה, מהאוויר".

– טילים מדויקים: בסוגיית הטילים המדויקים שבידי חיזבאללה אמר נסראללה "יש לנו טילים מדויקים שיכולים לפגוע בכל מטרה שאנחנו רוצים במלחמה הבאה. אנחנו לא צריכים להעביר ללבנון עוד טילים מדויקים. יש לנו מספיק טילים שישיגו את המטרות שלנו בכל מלחמה עתידית". בדבריו אף פנה לישראלים: "תגידו לנתניהו שהאינטרסים שלכם הם שלחיזבאללה יהיו טילים מדויקים, כדי שאם נשגר טיל לעבר בסיס צבאי בתל אביב אז הוא יפול שם ולא במרחק של 500 או אלף מטרים, אבל אם לא יהיו לנו טילים מדויקים, הם עלולים לפגוע בבית שלכם ".

בדרך להתבודדות: צעיר נפצע קל לאחר שהותקף ע"י פלסטינים שניסו לחוטפו; כוח כוננות שהגיע לחלצו נתקל במארב והשיב אש; פלסטיני נהרג ונוספים נפצעו; חמאס: "הפשע מחייב את הסלמת המאבק בכיבוש"

פלסטיני בן 38 נורה למוות נהרג בשבת מירי של המתנחלים במהלך עימות באזור שבין הכפר אל-מועייר, מזרחית לרמאללה, לבין המאחז עדי עד הסמוך, פלסטיני נוסף נפצע באירוע באורח קשה. וחילוקי דעות בין ישראלים לפלסטינים בדבר אופי ומהלך התקרית.

– הנער שנפצע סיפר איך פרצה התקרית: "בשבת הלכתי לעשות התבודדות כמאתיים מטר מהיישוב, הגעתי ופתאום ראיתי 3 ערבים, שעשו לי מארב, הם תקפו אותי, הרביצו לי, וניסו לגרור אותי לכפר. הצלחתי לברוח לעדי עד, ובדרך הבנתי שנדקרתי ביד, ראיתי דם, הזעקתי את כיתת הכוננות, והם פתחו במרדף אחרי התוקפים". בהמשך, כיתת הכוננות שהגיעה למקום נתקלה במתקפת אבנים עזה ממארב שהפעילו הערבים ובתגובה השיבו בירי חי לעבר הפלסטינים בעקבות הירי נהרג פלסטיני אחד ונוספים נפצעו.

– דובר היישוב עדי עד סיפר כי "האירוע התרחש בשטח היישוב, בפאתיו הדרומיים, 200-300 מטרים מהבתים. בחור ישראלי טייל לבד בשבת ופתאום הותקף באלימות קשה ע"י ערבים שגם דקרו אותו. הוא הצליח לברוח ולהזעיק עזרה. בשלב הזה, יצאה הודעה לכיתות הכוננות באזור להגיע למקום, הגיעו כוחות מכל היישובים ליד, אחד זיהה קבוצת ערבים באזור, רכב שלנו דלק אחריהם ונתקל במארב של כ-150 ערבים שתקפו אותו בברזלים ואבנים. בשלב הזה הגיעו כוחות צבא שגם ביצעו ירי הרתעתי. לא ברור מהירי של מי הפלסטיני נפגע, ירו שם במשך שעתיים".

– מנגד ראש המועצה המקומית אל-מועייר, אמין אבו עליא טוען, כי קבוצת מתנחלים מחבליםניסתה לתקוף כמה בתים שנמצאים בצדו הצפוני של הכפר. הנר שכביכול "התבודד", נתפס הלכה למעשה מבצע פשע שנאה בציוד חקלאי. הוא ה\זעיק את כיתת המתנחליםן החמושים של המאחז הלא חוקי ו "הם פתחו בירי לעבר הבתים ולמקום יצאו עשרות צעירים שנפגעו מירי המתנחלים. יצרנו קשר עם מפקדת הקישור והתיאום ולמקום הגיעו חיילים שגם פתחו בירי. אנחנו לא יודעים בדיוק מי נפגע מירי החיילים ומי מזה של המתנחלים, אבל ללא ספק יש נפגעים מירי המתנחלים, שתקפו ללא שום סיבה את הבתים". * על פי הדיווחים בתקשורת הפלסטינית, מתנחלים ניסו להיכנס לאזור הכפר והציתו כלי רכב חקלאי, ואז החלו העימותים בין הצדדים וגם כוחות הביטחון הגיעו למקום. בכפר התקיימו הערב תהלוכות זעם וקריאות לנקמה.

– מזכ"ל הוועד הפועל של אש"ף מסר כי "ממשלת ישראל נושאת באחריות המלאה לפשע הנתעב שהתרחש בכפר אל-מועייר".

– דובר החמאס מסר כי "תקיפת המתנחלים בכפר אל-מועייר היא פשע מלחמה שמבצעים המתנחלים בגיבוי הצבא. הפשע הנתעב מחייב הגברת ההתנגדות והמאבק בכיבוש ובמתנחלים".

– בארגון הג'יהאד האסלאמי בגדה המערבית כינו את התקרית "פשע נתעב שהתרחש בגיבוי הצבא והטרור הציוני נגד תושבי אל-מועייר. אנו מדגישים שזולת ההתנגדות אין שום דרך להגן על הכפרים והערים".

צרפת ביקשה מישראל שלא לתקוף בלבנון עד הרכבת ממשלה חדשה במדינה

אחרי שישראל שיגרה בשבוע שעבר מסר ללבנון באמצעות צרפת ולפיו כי ישראל תטיל על ממשלת לבנון את האחריות לתוקפנות של ארגון חיזבאללה, אמר שר החוץ הצרפתי ל'מעריב' כי הוא ובכירים אחרים בממשל ביקשו שישראל תמתין עד להרכבת ממשלה חדשה בלבנון לפני שתגיב צבאית. * לדבריו ארצו הפסיקה לאחרונה להעניק סיוע לצבא הלבנוני והנשיא מקרון ביטל את ביקורו בלבנון שתוכנן לחודש הבא. "אנחנו מגנים בתוקף את משלוחי הנשק על ידי איראן לזרוע הצבאית של החיזבאללה. אנחנו רוצים מעל הכל, ואמרנו זאת לנשיא ישראל, שהלבנונים עצמם יתגברו על מצב הסכסוך הפוליטי שלהם כדי להקים בהקדם ממשלה". (מעריב)

דיווח: בכירים במודיעין המצרי חוששים כי טהראן מנסה להביא להסלמה בעזה מול ישראל

בכירים במודיעין המצרי הזהירו הבוקר (ראשון) בריאיון לעיתון "אל-ערבי אל-ג'דיד" שרואה אור בלונדון כי אירן רוצה להביא להסלמה ברצועת עזה, זאת לאור המתיחות הגוברת בין ישראל לאיראן בסוריה בשבועות האחרונים. על פי הדיווח, החשש עלה בעקבות פגישות שנערכו לאחרונה בטהראן בין בכירים ברצועת עזה לבכירים איראניים. * בנוסף, במצרים חוששים כי הקטארים עוברים מסיוע כספי גרידא לתפקיד של מתווכים בעניינים ביטחוניים ופוליטיים ובכך חותרים בעצם תחת תפקידה של קהיר כמגשרת האזורית.

צעדות השיבה נמשכות: פלסטיני נהרג בגבול הרצועה, 22 נפצעו; בן 16 חוסל ברמאללה לאחר שיידה אבנים לעבר רכבים

כ-10,000 פלסטינים בשתתפו ביום שישי בצעדות השיבה בגבול רצועת עזה. הפלסטינים יידו ארבעה מטעני צינור נזרקו לעבר חיילים סמוך לגדר המערכת בצפון רצועת עזה. המטענים התפוצצו בשטחי ישראל * משרד הבריאות בעזה מסר כי צעיר בן 25, נהרג מירי ישראלי, צעיר נוסף נפצע באורח אנוש, ולפחות 21 נוספים נפצעו בעימותים.

– במקביל, נער בן 16, תושב הכפר סילוואד שמזרחית לרמאללה, נהרג מירי ישראלי. מהצבא נמסר כי הוא נורה לאחר שיידה אבנים לעבר מכוניות בכביש 60.

– בעיתון הלבנוני "אל-אחבאר" דווח ביום שישי בבוקר כי השליח המיוחד הקטארי, הבהיר לחמאס כי ישראל נמצאת במוכנות צבאית לקראת עימות קרוב, ואילו בארגון אמרו כי אם ישראל תתקוף, הם יגיבו באופן משמעותי מהסבב שאירע לפני חודשיים, לאחר שהכוח הישראלי המיוחד נחשף בחאן יונס.

– בכיר חמאס, ח'ליל אל-חיה, התראיין לערוץ "אל-אקצא" ממוקד אחת ההפגנות והתגרה בראש הממשלה. "בהתחמקותו מהבנות הרגיעה, נתניהו מנסה להרוויח עוד קולות חדשים בבחירות הבאות", והוסיף: "בוא נראה אם המדיניות הזו תשיג לך קולות חדשים או תפיל אותך בבחירות".

מדיני

שגריר ארה"ב בשיחות סגורות: תכנית השלום של טראמפ תוצג אחרי הבחירות, אבל לפני הרכבת הממשלה הבאה

שגריר ארצות הברית בישראל, דיוויד פרידמן אמר בסוף השבוע האחרון בשיחות סגורות כי תוכנית השלום של נשיא ארצות הברית, טראמפ, צפויה להיות מוצגת אחרי הבחירות הקרובות – אבל עוד לפני הרכבת הממשלה הבאה. * לדברי גורמים שנחשפו לתוכן הדברים, פרידמן אמר לבני שיחו כי הממשל מתכנן לפרסם את תוכנית השלום שלו בסוף חודש אפריל, כשבועיים-שלושה אחרי הבחירות שייערכו ב-9 באפריל. * שר החוץ האמריקני, אמר בשבוע בנאומו בפורום הכלכלי הבינלאומי בדאבות כי התוכנית צפויה להתפרסם אחרי הבחירות. לדבריו, ארצות הברית התחילה לשתף גורמים באזור בחלקים מסוימים בתוכנית (וואלה)

מנהיג הרוב הדמוקרטי בבית הנבחרים קרא להכרה בריבונות הישראלית ברמת הגולן

התפתחות משמעותית במאמץ לקבל הכרה אמריקנית בריבונות ישראל בגולן: מנהיג הרוב הדמוקרטי בבית הנבחרים של ארה"ב, סטני הוייר, הצטרף לקריאה "לאפשר לישראל להמשיך לשלוט ברמת הגולן". בכך הפך למנהיג הדמוקרטי הבכיר ביותר התומך בעמדה. קדמו לו יו"ר ועדת החוץ בבית הנבחרים אליוט אנגל וחבר הבית ג'וש גוטהיימר, שאף שלח מכתב בעניין לנשיא ארה"ב דונלד טראמפ.

– המהלך של הבכירים הדמוקרטים מקל מאוד על הנשיא טראמפ להיענות לציפייה הישראלית להכרה בגולן, שכן עד כה רק בכירים בצד הרפובליקני קידמו את הנושא. כעת, עם תמיכת ההנהגה הדמוקרטית, הנושא יוצא באופן נדיר מחוץ לתחומי המחלוקות הפוליטיות הקשות בארה"ב.

– יצוין כי על שולחן הסנאט האמריקני מונחת יוזמת חקיקה של הסנאטורים הרפובליקנים טד קרוז וטום קוטון להכיר בריבונות ישראל בגולן, והרעיון זוכה לתמיכה גם בקונגרס.

– לפני שלושה שבועות הפך רה"מ נתניהו את המאמץ לפומבי כאשר העלה את הסוגיה במסיבת עיתונאים שקיים עם היועץ האמריקני לביטחון לאומי ג'ון בולטון שם אמר כי "הגולן חיוני לביטחוננו, וכאשר תהיה שם, תוכל להבין מדוע לעולם לא נעזוב אותו ומדוע חשוב שכל מדינות העולם יכירו בריבונותנו". (ישראל היום)

ישראל מאיימת להטיל מס נגדי על מוצרים מאירלנד במידה וחוק החרם נגד ההתנחלויות יקודם

שר הכלכלה והתעשייה מאיים להטיל מכס על מוצרים איריים הנמכרים בישראל, אם חוק החרם האירלנדי יקודם. בכירי משרד הכלכלה הונחו על לפעול לנקיטת צעדים כלכליים־מדיניים חריפים נגד אירלנד. * בצעדים הנשקלים: היטל מס על מוצרים איריים המיובאים לישראל, הפסקת הסכמים כלכליים ומסחריים עם אירלנד ועצירת שיתופי פעולה נוספים עם האירים. * בנוסף, לישראל הגיעו אינדיקציות כי "מועצת זכויות האדם של האו"ם", שוקלת שוב לפרסם את רשימת החברות הבינלאומיות הפועלות ביהודה ושומרון. הרשימה הוכנה כבר לפני שנתיים, אך בסיוע ארה"ב וגורמים נוספים הצליחה ישראל עד כה למנוע את פרסומה. (ישראל היום)

סוף לסאגת הכסף הקטארי: הכסף יועבר למשפחות נזקקות בעזה באמצעות האו"ם

אחרי שחמאס סרב לקבל את הסיוע הקטארי בשל צרכים פוליטיים, הוא הודיע לשגריר הקטארי כי הוא מסכים שכספי הסיוע של קטאר יועברו דרך האו"ם לטובת פרויקטים הומניטריים ברצועה, בין היתר, הכסף יועבר למשפחות נזקקות ולצורך שיפור מערך הרפואה והחשמל. * 94 אלף משפחות נזקקות בעזה יקבלו 100 דולר לחודש במשך ארבעה חודשים.

    סגן שר החוץ הרוסי: מחויבים לביטחון ישראל; מכחיש ברית עם איראן בסוריה * יומיים בלבד לאחר שדוברת משרד החוץ הרוסי קראה לישראל להפסיק את "המתקפות השרירותיות על סוריה", אמר סגן שר החוץ הרוסי סרגיי ריבאקוב בראיון לרשת CNN כי רוסיה ואיראן אינן בעלות ברית בסוריה ומוסקבה מחויבת לביטחון ישראל

    מגעים ברמאללה לקראת הקמת ממשלה חדשה בשבעות הקרובים; מסתמן: רה"מ יוחלף * בכיר פתח עזאם אל-אחמד אמר כי ברמאללה מתקיימים מגעים להקמת ממשלה חדשה בשבועות הקרובים, וכי במסגרתם בוחנים ברשות את הגדלת המשכורות לפקידיה מעבר להיקף של 50%. * יו"ר הרשות אבו מאזן ביקש מנציגי הוועד המרכזי של פתח לקיים מגעים מול פלגים נוספים כמו החזית הדמוקרטית, היוזמה הלאומית ועוד כדי לבדוק את צירופם לממשלה החדשה. * בשלב זה לא ברור מי מהשרים הבכירים יוחלפו, אבל לפי ההערכות, ראש הממשלה, ראמי חמדאללה, יסיים את תפקידו. המועמדים להחליפו הם חבר הוועד המרכזי של פתח, מוחמד א־שתייה, השר לעניינים אזרחיים חוסיין א־שיח ומזכ"ל הוועד הפועל של אש"ף, סאיב עריקאת.

    נציגי פתח חמאס והג'יהאד האסלאמי צפויים להיפגש במוסקבה בחודש הבא * נציגי הפלגים הפלסטינים הודיעו כי קיבלו הזמנה למפגש כלל פלסטיני שיתקיים במוסקבה ב-14-13 בפברואר, בחסות משרד החוץ הרוסי. המפגש צפוי להימשך יומיים או שלושה.. * הרוסים כבר אירחו בשבועות האחרונים משלחות מהפת"ח, החמאס והגיהאד האיסלאמי.

חוץ

טראמפ והקונגרס סיכמו: הפסקה זמנית של שלשה שבועות בהשבתת הממשל – הדיונים על מימון החומה בגבול עם מקסיקו יימשכו

אחרי 35 ימי השבתה: נשיא ארה"ב טראמפ הכריז בנאום בבית הלבן כי הגיע להסכם טנטטיבי עם מנהיגי הקונגרס, שיאפשר פתיחה מחדש של הממשל האמריקני. לפי הצעת החוק שאושרה בסנאט ובקונגרס, ונחתמה על ידי טראמפ, הממשל יפתח מחדש לשלושה שבועות בינתיים יימשכו הדיונים על העברת מיליארדים לבניית חומה בגבול מקסיקו-ארצות הברית. * טראמפ הזהיר בסוף נאומו, כי אם לא יקבל "עסקה הוגנת" הוא ישבית את הממשל שוב או ישתמש באמצעים אחרים שהחוק מעמיד לרשותו – כנראה רמז להכרזה על מצב חירום בגבול, מהלך שיאפשר לו להשתמש בתקציבים קיימים להקמת החומה.

– בעוד ימים ספורים, לפי התכנון, טראמפ יוזמן ככל הנראה לבית הנבחרים כדי לשאת שם את "נאום מצב האומה" השנתי. וסביר להניח שטראמפ ינצל את המעמד כדי לתקוף אתה המפלגה הדמוקרטית בנושא החומה

מנהיג האופוזיציה בוונצואלה לתומכיו: "תמשיכו להפגין גם אם יעזו לחטוף אותי"

בהופעה ציבורית ראשונה מאז הכריז על עצמו נשיא המדינה, מנהיג האופוזיציה בוונצואלה חואן גואיידו נאם ביום שישי בעצרת בקראקס בהשתפות 500 בני אדם ואמר לתומכיו להמשיך להפגין כדי ללחוץ על המשטר "גם אם הוא יעז לחטוף אותי". * אף שהיו שוטרים מסביב לעצרת, לא נראה היה שמישהו מהם נערך לעצור את גואיידו, אף שרבים מתומכיו חששו מאפשרות זו.

בכיר ראשון בצבא ונצואלה מכיר בנשיא הזמני גואיידו

הנספח הצבאי בוושינגטון הצהיר כי הוא תומך במנהיג האופוזיציה שהכריז על עצמו כנשיא. * גוואידו בן ה-35, אמר כי שלושה גורמים קריטיים להקמת הממשלה החדשה בראשותו: העם, הקהילה הבינלאומית והצבא. וקרא לתומכיו לשתף עם מכריהם המשרתים בצבא את הנוסח של חוק חנינה שבכוונתו להעביר, ושלפיו תינתן חנינה לחברי הצבא שישתפו פעולה עם ההפיכה נגד מדורו ועם החזרת הדמוקרטיה לוונצואלה. הוא גם קרא לחיילים לאפשר להכניס למדינה את הסיוע ההומניטרי שארה"ב הבטיחה לשלוח לוונצואלה. * בכירים לשעבר בצבא ונצואלה שעדיין מקיימים קשרים קרובים עם גורמים בצבא אומרים שכדי שלגוואידו יהיה סיכוי לזכות בתמיכת חלקים מהצבא הוא יצטרך להמשיך להמריץ את הציבור ולהוכיח לקציני הצבא הסקפטיים, אלה שיש להם הרבה מה להפסיד, שהבטחתו לתת להם חנינה היא הבטחה כנה. * מוקדם יותר אמר גוואידו כי הוא ישקול להעניק חנינה לנשיא מדורו עם יאפשר העברת השלטון במדינה באופן יציב.

דיווח: שכירי חרב רוסים הגיעו לוונצואלה על מנת לאבטח את מדורו

סוכנות הידיעות רויטרס דיווחה בסוף השבוע כי קבלני אבטחה פרטיים רוסים הגיעו לוונצואלה מוקדם יותר בשבוע שעבר במסגרת תגבור האבטחה סביב נשיא המדינה, ניקולס מדורו. המאבטחים משתייכים לחברת "וגנר", שרוב עובדיה הם אנשי שירותי הביטחון הרוסים לשעבר, אשר סייעו לרוסיה באוקראינה ובסוריה. * אחד המקורות דיווח לרויטרס כי ככל הנראה, נמצאים במדינה כ-400 אנשי ביטחון. עם זאת, גורמים אחרים טענו כי המספר קטן יותר. * דובר הקרמלין מסר בתגובה כי "אין לו מידע בנושא". * רוסיה, אשר העניקה לנשיא מדורו תמיכה בהיקף של מיליארדי דולרים, הבטיחה השבוע כי תעמוד לצד הנשיא במידה וארה"ב תנסה להפיל את שלטונו, זאת לאחר שמנהיג האופוזיציה חואן גואידו כבר הכריז על עצמו כנשיא המדינה.

חרף הכרזת הנשיא מדורו: ונצואלה אישרה לדיפלומטים האמריקנים להישאר במדינה חודש נוסף

ממשלת ונצואלה הודיעה הלילה כי היא מאריכה את שהותם של הדיפלומטים האמריקנים שבשטחה בחודש נוסף. זאת, לאחר שביום רביעי הכריז נשיא המדינה מדורו כי אנשי השגרירות האמריקנית צריכים לעזוב את ונצואלה בתוך 72 שעות. ממשל טראמפ סירב לציית להנחיה, בטענה כי מדורו איננו הנשיא הלגיטימי של ונצואלה. * משרד החוץ בוונצואלה הודיע כי מתנהל כעת משא ומתן בנוגע להקמת משרד לאינטרסים אמריקניים במדינה, ועל כן אנשי שגרירות ארה"ב יכולים להישאר במדינה, כל עוד מתנהלים הדיונים שייארכו במסגרת מגבלת זמן של 30 יום, ובמידה שלא יגיעו להסכמה בתוך פרק זמן זה – הדיפלומטים האמריקניים יצטרכו לעזוב את המדינה בתומו.

שגריר רוסיה באו"ם: ארה"ב מובילה ניסיון הפיכה מדינית בוונצואלה

נציגי רוסיה וארה"ב התעמתו במהלך דיון המיוחד במועצת הביטחון של האו"ם בעקבות המשבר בוונצואלה. שר החוץ האמריקני אמר כי "הגיע הזמן שכול המדינות יבחרו צד: או שאתם עומדים לצד כוחות החופש, או שאתם לצידו של מאדורו". שגריר רוסיה באו"ם האשים את ארה"ב בניסיון "להוביל הפיכה מדינית" בוונצואלה. ואמר כי על ממשל טראמפ להבהיר אם בכוונתו להשתמש בכוחות הצבא נגד ממשלתו של הנשיא ניקולס מדורו. * טרם הפגישה ניסחה ארצות טיוטת הצהרה לפיה המועצה תומכת במועצה הלאומית, שבשליטת גואידו כ"גוף הנבחר באופן דמוקרטי היחיד במדינה". עוד נכתב בטיוטה כי יש להתחיל בהליך שיביא לבחירות דמוקרטיות חופשיות והוגנות במדינה, תחת פיקוח בין-לאומי. * קודם לכן ניסתה רוסיה, שתומכת בנשיא המכהן ניקולס מדורו למנוע את קיום הדיון, אולם ניסיונה נכשל לאחר שרוב חברות המועצה הצביעו נגדה.

האיחוד האירופי – למדורו: בחירות תוך שמונה ימים – ולא, נכיר במנהיג האופוזיציה כנשיא

מדינות האיחוד האירופי האיחוד האירופי, ובראשם גרמניה, בריטניה, צרפת וספרד הודיעו למדורו להכריז על קיום בחירות תוך שמונה ימים, על מנת לפתור את המשבר הפוליטי שנוצר במדינה הסוציאליסטית. שרת החוץ של האיחוד הוסיפה כי אם לא יתקיימו בחירות, האפשרות של הכרה בגואיידו כנשיאה הרשמי של ונצואלה נמצאת על הפרק. * שר החוץ בממשלתו של מדורו, דחה את האולטימטום שהציבו מדינות אירופה. לצד זאת אמר במהלך הדיון באו"ם כי ההצעה לקיים דיאלוג עם ממשל טראמפ עומדת בעינה.

    דיווח: ארצות הברית ביקשה מישראל לתמוך פומבית בסילוק נשיא ונצואלה * ארצות הברית ביקשה מישראל באופן רשמי להביע תמיכה במהלך האמריקני לסילוקו של נשיא ונצואלה ניקולס מדורו והכרה בראש האופוזיציה גואידו כנשיא בפועל. מסר דומה העבירה ארה"ב לבנות ברית נוספות ברחבי העולם. עד כה, ישראל לא הגיבה רשמית להתפתחויות במדינה הדרום אמריקאית. מחשש כי במידה ויתמכו בראש האופוזיציה, המשטר יתנכל לקהילה היהודית שמונה כ-6,000 איש כיום. * היום צפוי להתקיים דיון במשרד החוץ בירושלים, שמטרתו לגבש המלצות שיוגשו לראש הממשלה, שיצטרך להכריע אם ישראל תמשיך בשתיקתה או תצטרף למדינות המערב ותתמוך באופוזיציה בוונצואלה. (החדשות13)

חשד שסעודיה עורכת ניסויים בטילים בליסטיים בסיס סודי בלב המדבר – "שני כני שיגור עם טילים מכוונים לישראל ולאיראן"

צילומי לוויין מסעודיה חשפו בסיס במרחק של 230 ק"מ מהבירה ריאד שככל הנראה עוסק בניסוי וייצור של טילים בליסטיים המסוגלים לשאת ראשי קרב גרעיניים. עם זאת, החוקרים לא יודעים מהיכן הסעודים רכשו את הידע הטכני לפיתוח הטילים.

– לפי הצילומים שנחשפו ב"וושינגטון פוסט", הבסיס הצבאי שבו מתנהלים הניסויים נמצא סמוך לעיר א-דוואדמי, כ-230 ק"מ מערבית לבירה ריאד. השבועון הצבאי "ג'יין דיפנס" זיהה לראשונה את הבסיס ב-2013, ולפיו שני כני השיגור נראים מכוונים לפגוע בישראל ובאיראן עם טילים בליסטיים שהממלכה רכשה בעבר מסין. התמיכה הסינית בצבא הסעודי אינה חדשה, ובייג'ינג מכרה לממלכה לא מעט מל"טי תקיפה ומערכות להגנה אווירית על אף ההתנגדות האמריקנית.

– בתצלום האחרון מלפני חודשיים, נראה מבנה שגודלו מצביע על אפשרות להרכבת טילים במקום. בפינת הבסיס נראה כן להצבת הטילים באופן אופקי במטרה לבחון את המנוע, ומומחים העריכו כי מתקנים מהסוג הזה מצביעים על יכולת לייצר טילים שמסוגלים לשאת ראש קרב גרעיני.

– בכירים בריאד ובשגרירות הסעודית בוושינגטון סירבו להגיב לממצאי התחקיר.

– בשנה שעברה אמר יורש העצר הסעודי לרשת CBS כי "סעודיה לא מעוניינת לפתח נשק גרעיני, אבל אם איראן פיתחה פצצה גרעינית, אין ספק שנלך בעקבותיה, ובהקדם האפשרי"

– המורדים החות'ים בשכנתה של סעודיה, תימן, כבר שיגרו לעברה טילים בליסטיים, וחלקם הגיעו עד ריאד. על פי החשד, איראן היא שסיפקה את הטילים הללו למורדים, אך איראן והחות'ים עצמם הכחישו זאת.

ברזיל: לפחות עשרה בני אדם נהרגו ו-300 נוספים מוגדרים נעדרים כתוצאה מהתמוטטות סכר במכרה ברזל בדרום המדינה

אסון בברזיל: זרמים חזקים של מים ובוץ הכו בסכר במכרה עופרת בדרום-מזרח המדינה והובילו לקריסתו. לפחות עשרה בני אדם נהרגו ולמעלה מ-300 נוספים הוכרזו נעדרים. לפי הרשויות בברזיל רק 100 מתוך אותם פועלים אותרו עד עכשיו. * הקריסה יצרה הצפה של פסולת כרייה בצבע אדום שמעלה חשש לזיהום נרחב באזור, ועל פי הדיווחים, של עדי ראיה, זרמים אדירים של מים ובוץ החלו לפרוץ מהסכר הקורס והציפו את המכרה, כולל את הקפיטריה שבמקום בשעת ארוחת הצהריים. * בעקבות התמוטטות, התבקשו תושבי העיירה הסמוכה וילה פורטקו להתפנות מבתיהם, כאשר החשש הוא מהתפשטות הביצה שנוצרה בעקבות ההתמוטטות. * רק לפני שלוש שנים נהרגו 19 בני אדם באותו אזור לאחר שסכר נוסף שקרס קבר תחתיו כפר שלם והשיטפונות הזרימו חומרים רעילים לאחד הנהרות הגדולים שזורמים באזור.

הפיליפינים: לפחות 27 נהרגו ועשרות נפצעו במתקפת טרור במדינה

לפחות 27 אנשים נהרגו ו-43 נפצעו בשני פיגועי טרור באי ג'ולו. בין ההרוגים היו אזרחים וחיילים. דובר הצבא אמר כי לפחות חמישה מההרוגים הם אנשי כוחות הביטחון. * הפצצה הנוספת התפוצצה במגרש חנייה הסמוך למתחם לאחר שכוחות בטחון הגיעו למקום בשל הפיצוץ הראשון * הפיגוע היה באזור המוסלמי במדינה. האי ג'ולו משמש כבסיס לקבוצות של מיליטנטים איסלאמיים, בהם קבוצת אבו-סאיאף. * הפיגוע בא יומיים בלבד אחרי ש במשאל העם שנערך ביום ראשון שעבר הצביעו 85%, בעד הקמת מחוז אוטונומי מוסלמי חדש בדרום הפיליפינים, בתקווה לשים קץ לאחד הסכסוכים הממושכים ביותר בעולם שהותיר את האזור עני ולא מפותח.

ארה"ב: יועצו לשעבר של טראמפ נעצר בידי ה-FBI בחשד חשיבוש חקירת המעורבות הרוסית בבחירות ושוחרר בתנאים מגבילים

הבולשת הפדרלית בארה"ב (FBI) עצרה ביום שישי לפנות בוקר את היועץ הפוליטי הרפובליקאי רוג'ר סטון, שנחשב במשך שנים לאחד האנשים הקרובים לנשיא טראמפ. והאשימה אותו בשבעה סעיפים בהם הצהרת שווא, שיבוש ראיות ושיבוש הליך רשמי. היועץ לשעבר הואשם כי שימש – בהנחיית "גורם בכיר בקמפיין הבחירות של הנשיא" – כאיש קשר בין קמפיין הבחירות של טראמפ לבין אתר ויקיליקס, שגנב אלפי תכתובות מייל מבכירי הקמפיין של המועמדת היריבה, הילרי קלינטון. גופי המודיעין בארה"ב מגדירים את ויקיליקס, שפעל בעבר באופן עצמאי, כאתר שנתון כיום להשפעת שירותי הביון של רוסיה ומשרת בפועל את האינטרסים של מדינה זו. * הוא שוחרר בערבות בגובה של 250,000 דולרים. ובית המשפט הטיל הגבלות על חופש התנועה של סטון, עד לשימוע הבא שיערך בעניינו.

– סטון שימש כיועץ של טראמפ במהלך קמפיין הבחירות בשנת 2015, אולם עזב אותו בשל חילוקי דעות. בעבר אמר סטון כי הוא צופה שמולר אכן יגיש נגדו כתב אישום בפרשה.

– דוברת הבית הלבן התייחסה למעצר ולכתב האישום: "תגובתי הראשונה הייתה – 'זה לא קשור בשום אופן לנשיא או לבית הלבן. הנשיא לא עשה שום דבר לא כשורה. הוא קשוח עם רוסיה'".

– יו"ר בית הנבחרים האמריקני מטעם הדמוקרטים מסרה בתגובה למעצר: "זה מעניין מאוד לראות את האנשים שהנשיא מוקף בהם. אנחנו חייבים לברר את האמת על האמינות של הבחירות ב-2016".

למרות הנסיגה: ארה"ב שוקלת להישאר בבסיס אל-טנף בסוריה

האתר "פוריין פוליסי" מדווח כי הממשל האמריקני שוקל להשאיר יחידה צבאית בגבול הדרום-מערבי של סוריה, סמוך לירדן, על-מנת לסכל את הפעילות האיראנית באזור. לפי הדיווח, הנשיא האמריקני דונלד טראמפ בוחן את הישארות הצבא בבסיס אל-טנף שנמצא על הציר שמחבר בין איראן, עיראק, סוריה ולבנון – כדי למנוע את האיום מטהרן על ישראל. * במקביל, גורמים אמריקניים אמרו לסוכנות הידיעות בלומברג כי ישראל לוחצת על ארצות הברית לשמור על נוכחות צבאית בדרום סוריה גם אחרי הנסיגה על מנת להרתיע את איראן

    איראן אם אירופה תטיל נגדנו סנקציות בשל תוכנית הטילים: "נשקול מחדש את יחסינו עם אירופה" * דובר משרד החוץ האיראני, בהראם קאסמי, הגיב לאיומים שמסרה צרפת ולפיהם במידה ולא תהיה התקדמות בנושא הטילים היא תטיל נגדה סנקציות משמעותיות, ואמר כי "היכולות הצבאיות שלנו הן חלק ממעצמת ההגנה הלגיטימית של המדינה, וערובה לביטחון הלאומי של הרפובליקה האסלאמית, המבוססת על הרתעה", "אם יוטלו סנקציות נוספות על איראן נשקול מחדש את יחסינו עם אירופה. נמשיך לקדם את יכולותינו ההגנתיות"

    הסכסוך בן 27 השנים תם: הפרלמנט היווני אישר שינוי שמה של מקדוניה * הפרלמנט היווני אישר ביום שישי את שינוי שמה של מקדוניה לצפון מקדוניה ובכך חתם את הסכסוך ארוך השנים בין שתי המדינות. בהחלטה זו, הסירה יוון את התנגדותה להצטרפות צפון מקדוניה לנאט"ו. * ההסכם לשינוי שמה של מקדוניה אושר ברוב של 153 קולות מתוך 300 המושבים בפרלמנט באתונה – שניים יותר מהנדרש. ונתקלה באופוזיציה חזקה שאף עלתה לראש הממשלה היווני ברוב הפרלמנטרי שלו, אחרי ששותפו הימני בקואליציה פרש ממנה במחאה.

    אפגניסטן: גורמים בטליבאן: גובש הסכם עם ארה"ב, הכוחות ייסוגו תוך 18 חודשים * בתום שישה ימי שיחות עם השליח האמריקני המיוחד: בכירים בטליבאן הודיעו כי גיבשו הסכם עם נציגי המשא ומתן האמריקנים, לפיו הכוחות הזרים ייסוגו מאפגניסטן תוך 18 חודשים מזמן החתימה. גורמים בטליבאן הוסיפו כי תנאי הכרחי בהסכם כלל הפסקת אש, אך בשלב זה לא אישרו לוח זמנים. כמו כן, אמרו כי יפתחו בשיחות עם נציגים אפגניים רק לאחר כניסתה של הפסקת האש לתוקף. * השליח אמר בתגובה כי השיחות יימשכו, וכי "שום דבר עדיין לא סופי". לדבריו, נעשתה "התקדמות משמעותית" עם טליבאן וכי נדרשים דיונים בין הממשל באפגניסטן לבין הארגון לטובת הסכמה על כל תכנית פעולה. * גורמים בוושינגטון טרם אישרו את הפרטים, וגם בטליבאן לא שחררו הודעה רשמית בנושא. (רויטרס)

    ארה"ב: סקר משותף של ה"וושינגטון פוסט" ושל רשת ABC מעלה: 40% מהאמריקנים תומכים בהדחת טראמפ. עוד פורסם בסקר שרק כ-43% מהנשאלים הביעו אמון בעבודת התובע המיוחד רוברט מולר, שחוקר את ההתערבות הרוסית בבחירות

    רוסיה: מפציץ מסוג Tu-22M3 של צבא רוסיה התרסק בשבוע שעבר באזור מורמנסק, ושלושה מתוך ארבעת אנשי הצוות נהרגו, לאחר שהטייס ניסה לנחות במזג אוויר קשה לאחר גיחת אימון. * המטוס שהתרסק הוא מפציץ לטווח ארוך, שמסוגל בין היתר לשאת טילים בעלי ראש נפץ גרעיני. ברוסיה עדיין נבחן מה בדיוק גרם לתאונה הטרגית.

 

 

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן