Skip to content

עיקר החדשות (מהדורת הצהרים) יום רביעי 30 בינואר 2019

כותרות המהדורה     אלמונים פרצו לבית הכנסת ניסרו את ארון הקודש שפכו חומצה על ספרי התורה והשליכו אותם בביזיון רב על הרצפה (דת ומדינה)     ראש המודיעין האמריקני: "ההתקפות הישראליות בסוריה הגורמות לנפגעים איראניים, מגבירות את הסיכוי לתגובה איראנית נגד ישראל" (בטחוני)     בכיר איראני מאיים: "טילים של ההתנגדות מוכנים לשיגור לעבר ישראל מעזה ומלבנון" […]
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

כותרות המהדורה

    אלמונים פרצו לבית הכנסת ניסרו את ארון הקודש שפכו חומצה על ספרי התורה והשליכו אותם בביזיון רב על הרצפה (דת ומדינה)

    ראש המודיעין האמריקני: "ההתקפות הישראליות בסוריה הגורמות לנפגעים איראניים, מגבירות את הסיכוי לתגובה איראנית נגד ישראל" (בטחוני)

    בכיר איראני מאיים: "טילים של ההתנגדות מוכנים לשיגור לעבר ישראל מעזה ומלבנון" (בטחוני)

    דיווח: תוניסיה ואלג'יריה סירבו שמטוס רה"מ יעבור בשטחן בדרך למרוקו (מדיני)

    המהפכה בוונצואלה: יותר מ-700 עצורים, בית המשפט העליון אסר על מנהיג האופוזיציה לצאת מהמדינה (חוץ)

    נשיא ונצאולה דחה את האולטימטום האירופי להכריז על בחירות חדשות במדינה; "מוכן לפתוח בשיחות עם האופוזיציה" (חוץ)

    נשיא ונצואלה: "טראמפ הורה לממשלת קולומביה ולמאפיה לחסל אותי" (חוץ)

    "5,000 חיילים לקולומביה" | האם ארה"ב בדרך לעימות צבאי בוונצואלה? (חוץ)

    ראש המודיעין האמריקני: "לא סביר שצפון קוריאה תוותר לחלוטין על הנשק הגרעיני שלה ועל יכולת הייצור שלה" (חוץ)

    דיווח: רוסיה הציעה לבנות תחנת כוח גרעינית עבור קוריאה הצפונית, בתמורה לכך שתתפרק מנשק גרעיני וטילים בליסטיים שברשותה (חוץ)

    המלחמה הקרה | ארה"ב החלה לייצר גרסה מוחלשת של נשק גרעיני שמשוגר מצוללות (חוץ)

    גל קור קיצוני בארה"ב: 53 מעלות מתחת לאפס (חוץ)

    דרמה בבריטניה: הפרלמנט דורש מו"מ מחודש על הסכם הברקזיט (חוץ)

חדשות

עדכון מחירי הדלק לחודש פברואר 2019: המחיר המרבי לליטר בנזין 95 אוקטן נטול עופרת לצרכן בתחנה בשירות עצמי (כולל מע"מ) לא יעלה על 5.91 ש"ח לליטר, עליה של 8 אג' מחודש קודם.

בעקבות אלימות המשטרה: אלפי אתיופים יפגינו היום בין השעות 15:00 ועד 22:00 בתל אביב; כבישים יחסמו כולל איילון

אלפים מעדת  עולי אתיופיה צפויים למחות היום אחר הצהריים נגד יחס המשטרה כלפי יוצאי אתיופיה, בהפגנה שתחל בשעה שלוש בצומת עזריאלי, בתהלוכה לכיוון רחוב אבן גבירול, עד לכיכר רבין. * בעקבות כך, צפויים להיחסם כל הרחובות באזור לשני הכיוונים. * במשטרה מעריכים כי ההפגנה שצפויה להימשך עד לשעה עשר בלילה תגיע גם לנתיבי איילון, ומבהירה כי הנושא אינו טאבו מבחינתה, ויתכן והיא תאפשר את חסימתו. השוטרים שיהיו במעגל הראשון באירוע יהיו שוטרי אגף התנועה לצד שוטרים כחולים, ולא שוטרי יס"מ * מאחר וההפגנה כוללת גם תהלוכות, נאלצו מארגני ההפגנה לקבל אישור מהמשטרה לקיום ההפגנה.

פריצה לבית כנסת בבירה – בלילה שעבר (שבין שני לשלישי) פרצו אלמונים לבית כנסת – בית הכנסת "שיח ישראל" לעולי צרפת שבשכונת קרית יובל בירושלים, ובאמצעות מסור חשמלי ניסרו את כספת ארון הקודש. הם הוציאו את ארבעת ספרי התורה, השליכו אותם בביזיון רב על רצפת בית הכנסת, הסירו את מעילי ספר התורה, והתיזו אקונומיה או חומר חומצתי אחר על ספרי התורה ועל הרצפה. * משטרת ישראל פתחה בחקירה (אידישע פוסט)

שוטרי משמר הגבול של משטרת ישראל יחד עם פקחי רשות הטבע והגנים עצרו 3 חשודים בגין ציד לא חוקי של ציפורי שיר מוגנות בסמוך לבית שאן.

אתמול, התקבל מידע במשמר הגבול בדבר חשודים שביצעו ציד לא חוקי של ציפורי שיר מוגנות. בלשי ושוטרי מג"ב יחד עם פקחי רשות הטבע והגנים נערכו באזור בית שאן למעצר החשודים ברכב.

הכוחות זיהו את הרכב בסמוך לבית שאן ובו שלושת החשודים בדבר ציד של ציפורים מוגנות והביאו למעצרו של הרכב. בחיפוש ברכב נתפסו 10 ציפורי שיר מוגנות מסוג חוחית ותפוחית שעל פי החשד צדו אותם באזור רמת הגולן. עוד נתפסו ברכב רמקולים אלחוטיים, מלכודות וציוד נוסף המשמש לציד של הציפורים המוגנות.

שלושת החשודים, בשנות ה-40 וה-50 לחייהם, תושבי מזרח ירושלים הועברו לחקירה ברשות הטבע והגנים. ציפורי השיר המוגנות הושבו לטבע לאחר בדיקתם.

פוליטי

בנאום רווי מסרים, בני גנץ הכריז על מועמדותו לראשות הממשלה: "ההתגוששות בין דתיים לחילוניים מפצלת אותנו אך אפעל לאיחוד ביהדות"; "נתניהו פטריוט ישראלי כמו רבין אך השלטון הנוכחי מעודד הסתה, פלגנות ושיסוי"

בני גנץ, השיק אמש (שלישי) את קמפיין מפלגתו "חוסן לישראל". הצהיר כי במערכת הבחירות ימנע מכל פעולה שעלולה לפרק או לפורר את החברה הישראלית, הזהיר כי ההתגוששות בין דתיים לחילוניים מפצלת את העם, אך גם הבהיר כי מפלגות תאפשר נישואים אזרחיים, תקדם תחבורה ציבורית בשבת, ואת המתווה הרפורמי בכותל.

– גנץ אף הבהיר גם נתניהו שנשא את נאום שתי המדינות וחתם על הסכם פינוי חברון והסכם וואי עם רב המרצחים יאסר ערפאת הינו פטריוט ישראלי כמו יצחק רבין, והבהיר כי יצעד בדרך זו, אך במידה ולא יצליח להגיע להסכם עם הפלסטינים, אז הוא ישמור על ירושלים מאוחדת, יחזק את גושי ההתיישבות ואת רמת הגולן.

– גנץ התייחס גם לתיקי נתניהו ואמר: "לא אתן יד לפגיעה בטוהר המידות. עצם המחשבה שיכול לכהן בישראל ראש ממשלה שהוגש נגדו כתב אישום מגוחכת בעיניי. לא יקום ולא יהיה". גנץ טען גם כי "העיסוק הבלתי פוסק בהאשמות ובהכחשות בשימוע ובעדי מדינה דחק הצדה את החיים עצמם, התרגלנו מהר מדי למהדורות שנפתחות בתמלולים".

– אתמול אחר הצהריים סיכם גנץ עם יעלון על ריצה משותפת בבחירות הקרובות לכנסת. על פי הסיכום בין השניים, יעלון ישובץ במקום השני ברשימה, ויקבל גם את מקומות 5 ו-8 עבור אנשי רשימתו. * השניים הגיעו להבנות שלפיהן אם גנץ ירצה לשבת בקואליציה בראשות נתניהו, יעלון לא יתנגד לכך. מקורות בשתי המפלגות מסרו לעיתון 'הארץ' כי כניסת יעלון לממשלה תהיה כחלק מכוח פוליטי גדול, בשונה מתקופת כהונתו כשר ביטחון בממשלת נתניהו הנוכחית, שם היה חבר ליכוד מן המניין ללא כוח

– יו"ר יש עתיד התייחס לחיבור של גנץ-יעלון, ואמר כי מדובר ב"אנשים טובים וערכיים, טוב שהם בפוליטיקה, ויהיו דברים עד הרגע האחרון. זה חיבור טבעי ואני מאחל להם בהצלחה".

בטחוני

ראש המודיעין האמריקני: "ההתקפות הישראליות בסוריה הגורמות לנפגעים איראניים, מגבירות את הסיכוי לתגובה איראנית נגד ישראל"

ראש מערך המודיעין הלאומי האמריקני, אמר היום לפנות בוקר (רביעי) בעדות מיוחדת בוועדת המודיעין של הסנאט כי התקיפות של ישראל בסוריה מעלות את הסיכוי למלחמה עם איראן, אך הוסיף כי להערכתו היא אינה מעוניינת בשלב זה בעימות צבאי עם ישראל. לדבריו "איראן ממשיכה לנסות להקים בסיסים צבאיים קבועים וככל הנראה רוצה לשמר את המיליציות השיעיות שהוקמו, למרות ההתקפות הישראליות. אנחנו מעריכים שאיראן מבקשת להימנע מעימות גדול עם ישראל. עם זאת, ההתקפות הישראליות הגורמות לנפגעים איראניים, מגבירות את הסיכוי לתגובה איראנית נגד ישראל".

בכיר איראני מאיים: "טילים של ההתנגדות מוכנים לשיגור לעבר ישראל מעזה ומלבנון"

מזכיר המועצה האיראנית העליונה לביטחון לאומי עלי שמחאני איים אתמול בבוקר כי טילים מוכנים לשיגור לעבר ישראל מעזה ומלבנון "טילים מדויקים נמצאים בידיים החזקות של לוחמי ההתנגדות בעזה ובלבנון והם מוכנים לירות על ישראל אם היא תעשה מעשה טיפשות. ירי הטילים יכולים להפוך את החיים עבורם לגיהינום".

– שמחאני ציין גם כי אין לאיראן כוונה להגדיל את טווח הטילים שברשותה, אך היא תמשיך לשפר את דיוקם חרף הלחצים המערביים שמופעלים עליה: "אין לאיראן כוונה להגדיל את טווח הטילים הצבאיים, אך בהתבססות על הדוקטרינה ההגנתית שלנו, נמשיך לעבוד על דיוקם. יכולות הטילים שלנו לעולם לא יהיו נושא לדיון. התוצר הלאומי שלנו מספיק כדי לענות על הצרכים של כוחותינו".

– בהקשר לפרשת גונן שגב אמר כי "אין בושה גדולה יותר ליישות הציונית, הטוענת שיש לה עליונות מודיעינית, מכך שאחד השרים שלהם הפך למרגל, ולחפירת מאות קילומטרים של מנהרות תחתה. המנהרות נחפרו בידיהם של לוחמי ההתנגדות בעזה ובלבנון".

סוכל פיגוע דקירה לכאורה ליד מעלה אדומים: החשודה חוסלה

פלסטינית הגיעה למחסום א-זעים שליד ירושלים וניסתה לטענת המשטרה לדקור את אחד מאנשי האבטחה שנמצאים במקום. * מאבטח שהיה במקום ירה בה למוות. לא היו נפגעים אחרים באירוע.

מדיני

דיווח: תוניסיה ואלג'יריה סירבו שמטוס רה"מ יעבור בשטחן בדרך למרוקו

אתר "חדשות תוניסיה" מדווח מפי מקורות אלג'יראים יודעי דבר כי שלטונות תוניסיה ואלג'יריה סירבו לאפשר למטוסו של ראש הממשלה לעבור במרחב האווירי שלהן בדרכו לביקור במרוקו, שתוכנן לעוד חודשיים, זאת חרף לחצים מצד ארה"ב, צרפת, סעודיה ואיחוד האמירויות. שהבטיחו ככל הנראה שדבר הטיסה יישמר בסוד ולא יודלף לתקשורת כדי לא לעורר זעם ציבורי * ע"פ הדיווח, תוניסיה ואלג'יריה גם סירבו להצעה צרפתית אחרת לשלוח מטוס מרוקני כדי להעביר את נתניהו מעל שטחו מבלי לעורר תשומת לב. רשויות התעופה האזרחית בספרד עודכנו כי מטוסו של בכיר ישראלי יעבור מול שדה תעופה בדרום המדינה במהלך טיסתו מישראל למרוקו. נוסף על כך, משלחת ביטחונית ישראלית ביקרה בשדה התעופה שבדרום ספרד לפני שבועיים במטרה לערוך את סידורי האבטחה. (החדשות13)

לקראת הבחירות: נתניהו מתכנן "בליץ מדיני"

גורמים מדיניים אישרו אמש (יום ג') כי מתקיימים מגעים לביקור של נתניהו בהודו בתוך כשבועיים, כאורחו של ראש הממשלה. * בחודש הבא, צפוי להתקיים בישראל הפסגה המדינית של קבוצת וישגרד V4 הכוללת את פולין, הונגריה, צ'כיה וסלובקיה, נתניהו מקווה לשכנע את ראשי המדינות הללו להעביר את השגרירויות שלהן בארץ לירושלים – דבר שלא עלה בידו עד כה.

– במקביל, אמור להגיע בקרוב לארץ נשיא ברזיל שהודיע בעבר שיעביר את שגרירות ברזיל לבירה, אך לבינתיים לא יישם את ההבטחה מחשש לחרם ערבי על ארצו. * כשבועיים לפני פתיחת הקלפיות נתניהו יטוס לוושינגטון, כדי להשתתף בכנס ארגון איפא"ק במסגרת הביקור הוא צפוי להיפגש עם הנשיא טראמפ.

– גם במרוקו ייתכן שנתניהו יבקר לפני הבחירות, ובמדינה פורסם כי מתוכנן ביקור מדיני של ראש הממשלה בבירה רבאט. בנוסף, ישראל מקיימת מגעים עם מדינות במפרץ לקראת אפשרות ביקור של נתניהו באחת מהן, ייתכן בחריין – גם כן לפני הבחירות. (ידיעות אחרונות)

ארגון אמנסטי קורא להחרים אתרי מורשת יהודיים בישראל

הבוקר (רביעי) התפרסם בבריטניה דוח של ארגון אמנסטי, שקרא לחרם מצד כמה מאתרי התיירות הפופולריים בעולם נגד אתרי מורשת יהודיים, הארגון חיבר דוח של 96 עמודים בשם "היעד: כיבוש", שבו נטען כי חברות שונות ברשת תורמות להפרה של החוק, פגיעה וקיפוח של פלסטינים על ידי הכוונתם לטיול מעבר לקו הירוק.

– הארגון פונה לממשלות על מנת שיחוקקו חוקים נגד קיום קשר כלכלי עם מוסדות ישראליים ביהודה ובשומרון. לטענת אמנסטי הדבר מנוגד לחוק הבינלאומי. ההאשמה המרכזית של הדוח היא שהחברות הללו מרוויחות מפעילותן בשטחים כבושים בזכות מה שמכונה בו "תיירות יהודית" – ולכן תומכות אקטיבית בהפרות זכויות אדם.

– בדוח נכתב כי בין האתרים בהם ביקרו התיירים הרבים ביותר במהלך שנת 2017 היו בעיר העתיקה בירושלים: הרובע היהודי, הכותל המערבי, ומדגישים את העובדה כי הם ממוקמים בשטח שנכבש במלחמת ששת הימים ומציגים זאת כבעיה שיש לפתור אותה.

    העיתון הלבנוני אל-אחבאר מדווח כי אבו מאזן מתכנן להחריף את צעדיו נגד עזה, ולהפסיק את תשלום המשכורות למשפחות שהידים ואסירים מחמאס. זאת כדי להגדיל את משכורתיהם של פקידי הרשות הפלסטינית בעזה

    העיתון הכווייתי 'אלקבס' מדווח כי שרי החוץ של מצרים, ירדן, סעודיה, איחוד האמירויות, כוויית ובחריין, שייפגשו מחר בירדן, ידונו בין היתר בנרמול היחסים עם ישראל

    סגן נשיא ברזיל: "לא חושבים כרגע על העברת השגרירות לירושלים" * סגן נשיא ברזיל, אמר כי שוחח עם השגריר הפלסטיני במדינה, והדגיש בפניו כי בינתיים ברזיל לא חושבת על העברת שגרירותה בישראל לירושלים, השגריר הפלסטיני השיב לו כי הוא מקווה שמיקום השגרירות אכן לא ישתנה. * ביום ראשון פורסם בעיתון הנפוץ "פוליה", שיוצא לאור בסאו-פאולו, כי ממשלת סעודיה הזהירה את ממשלת ברזיל מפני העברת שגרירותה בישראל מתל-אביב לירושלים.

    נורווגיה: "ההחלטה להרחיק המשקיפים בחברון – הפרה אפשרית של הסכמי אוסלו" * שרת החוץ הנורווגית, מתחה אמש (שלישי) ביקורת על החלטת ישראל שלא להאריך את הקדנציה של המשקיפים בחברון. "משמעות ההחלטה החד-צדדית הישראלית עשויה להיות הפסקה של אחד החלקים החשובים בהסכמי אוסלו", לטענתה "המצב בחברון לא יציב ולכן ההחלטה לסיים כהונת הכוח מדאיגה".

חוץ

המהפכה בוונצואלה: יותר מ-700 עצורים, בית המשפט העליון אסר על מנהיג האופוזיציה לצאת מהמדינה

מאז פרוץ המשבר בוונצואלה, שנמשך זה כשבוע, נעצרו על ידי הרשויות כ-850 ממתנגדיו של נשיא ונצואלה ניקולס מדורו בהם 77 ילדים. אך עם זאת הרשויות בוונצואלה נמנעו מלעצור את גואיידו עצמו.

– אמש אישר בית המשפט העליון של ונצואלה לפתוח בחקירה נגד גואיידו, זאת כיוון ש"פגע בשלום הציבור", ההחלטה התקבלה על בסיס האשמות שגוואידו סייע למדינות זרות להתערב בענייניה הפנימיים של המדינה. נוסף על כך, החליטו השופטים כי גויאדו, שהכריז על עצמו בשבוע שעבר כנשיא המדינה וזכה לתמיכת המערב, יוגבל מבחינה פיננסית וחשבונות הבנק שלו יוקפאו. עם זאת בית המשפט, לא אפשר בהחלטתו לעצור את מנהיג האופוזיציה.

– היועץ לביטחון לאומי הזהיר שכל פגיעה במי שארה"ב הכירה בו כמנהיג הלגיטימי של המדינה תהווה מבחינתה חציית קו אדום. לדבריו, כל פעולה נגד דיפלומטים אמריקאים, נגד גואיידו או נגד האסיפה הכללית שהוא עומד בראשה, יזכו לתגובה נחרצת.

נשיא ונצאולה דחה את האולטימטום האירופי להכריז על בחירות חדשות במדינה; "מוכן לפתוח בשיחות עם האופוזיציה"

נשיא המדינה, ניקולאס מדורו, הודיע כי הבחירות יתקיימו רק בשנת 2025, וזאת ברקע האולטימטום של מדינות מערב אירופה לעריכת בחירות בוונצואלה בהקדם האפשרי. * יצויין, כי בסוף השבוע הקרוב יפוג האולטימטום שהציב האיחוד האירופי למדורו לקיום בחירות חדשות במדינה, או אז יכירו בגוואידו כנשיא ויצטרפו לשורה ארוכה של מדינות שעשו זאת לפניהם. לדברי גוואידו, שילוב בין גיבוי בינלאומי, איחוד באופוזיציה ותמיכה עממית, יוביל לסיכוי גבוה במיוחד לכך שוונצואלה תוכל "להשאיר את הכאוס מאחור".

– נשיא ונצואלה ניקולס מדורו אמר הבוקר לסוכנות הידיעות הרוסית RIA כי הוא מוכן לפתוח בשיחות עם האופוזיציה, בהשתתפות מתווכים בינלאומיים. "אני מוכן לשבת ליד שולחן המשא ומתן ולדבר עם האופוזיציה לטובת ונצואלה, השלום והעתיד שלה".

נשיא ונצואלה: "טראמפ הורה לממשלת קולומביה ולמאפיה לחסל אותי"

נשיא ונצואלה ניקולס מדורו טען הבוקר בראיון לסוכנות הידיעות הרוסית RIA כי נשיא ארה"ב טראמפ הורה לממשלת קולומביה ולמאפיה להתנקש בחייו: "אין שום ספק שטראמפ נתן הוראה להרוג אותי. הוא אמר לממשלת קולומביה ולמאפיה הקולומביאנית להרוג אותי. אם משהו יקרה לי ביום מן הימים, האחראים הם דונלד טראמפ ונשיא קולומביה איוון דוקה". מדורו הוסיף שהוא סומך על שירותי הביטחון של ארצו, ומאמין שוונצואלה תצליח לשמור עליו. "העם בוונצואלה תמיד הגן עליי. יש לנו שירות מודיעין טוב".

"5,000 חיילים לקולומביה" | האם ארה"ב בדרך לעימות צבאי בוונצואלה?

אתמול (שלישי) הגיע היועץ לביטחון לאומי של ארה"ב לתדרוך כתבים בבית הלבן עם מחברת עליה נכתב בכתב יד "5,000 חיילים לקולומביה". קולומביה היא שכנתה של ונצואלה, וכשבבית הלבן התבקשו להסביר את המשפט ענו: "כפי שטראמפ אמר, כל האופציות על השולחן"

– לקולומביה ולוונצואלה יש גבול של 2,200 ק"מ. קולומביה ויותר מ-20 מדינות בעולם הצטרפו בשבוע שעבר לארה"ב והכריזו על הכרה בחואן גוואידו, ראש האופוזיציה בוונצואלה, כנשיא הזמני של המדינה.

– בתוך כך, אתמול החמירה ארה"ב את אזהרת המסע לאזרחיה, מתוך דאגה למצבם הביטחוני ובשל החשש מחטיפתם. כמו כן, האמריקנים החזירו למדינתם עובדי שגרירות נוספים, שעבודתם במקום אינה הכרחית.

ארה"ב העבירה את השליטה בחשבונות הבנק של המדינה לידי הנשיא הזמני

ארה"ב הודיעה אתמול כי היא מעבירה את השליטה בחשבונות בנק של ונצואלה המנוהלים בפדרל ריזרב ובבנקים אמריקאים נוספים לידי מנהיג האופוזיציה חואן גואיידו, שהכריז על עצמו בשבוע שעבר כנשיאה של ארצו. הכספים הללו יממנו את הממשל המקביל שלו, שפועל כדי לארגן בחירות חדשות, וכן למימון יבוא של סיוע הומניטרי למדינה שסובלת ממחסור כרוני במזון ובתרופות, והאינפלציה בה נאמדת במיליון אחוז בשנה.

ראש המודיעין האמריקני: "לא סביר שצפון קוריאה תוותר לחלוטין על הנשק הגרעיני שלה ועל יכולת הייצור שלה"

לקראת פגישתו השנייה של טראמפ עם שליט צפון קוריאה, שצפויה להיערך בסוף החודש הבא. אמר ראש קהילת המודיעין של ארצות הברית, דן קואטס, בשימוע בפני ועדת המודיעין של הסנאט כי רודן צפון קוריאה אמנם הביע תמיכה בפירוז חצי האי הקוריאני מנשק גרעיני, ולא ערך לאחרונה ניסוי גרעיני או ניסוי בטיל בעל יכולת גרעינית. אך "עם זאת, אנו מעריכים כיום שצפון קוריאה תבקש לשמור על יכולותיה הגרעיניות ועל נשק להשמדה המונית", לדבריו, "לא סביר שפיונגיאנג תוותר לחלוטין על הנשק הגרעיני שלה ועל יכולת הייצור שלה, משום שמנהיגיה רואים בסופו של דבר בנשק הגרעיני חשיבות מכרעת להישרדות המשטר".

דיווח: רוסיה הציעה לבנות תחנת כוח גרעינית עבור קוריאה הצפונית, בתמורה לכך שתתפרק מנשק גרעיני וטילים בליסטיים שברשותה

ה"וושינגטון פוסט" מדווח היום מפי בכירים במודיעין האמריקני, כי רוסיה פנתה בסודיות לקוריאה הצפונית והציעה לבנות עבורה תחנת כוח גרעינית, בתמורה לכך שתתפרק מנשק גרעיני וטילים בליסטיים שברשותה. לפי העיתון, המהלך מהווה דוגמה נוספת להתערבות הפומבית והפרטית של רוסיה באזורים שונים בעולם, שלעיתים מנוגדת באופן ישיר עם האינטרסים האמריקניים.

המלחמה הקרה | ארה"ב החלה לייצר גרסה מוחלשת של נשק גרעיני שמשוגר מצוללות

כלי תקשורת בארה"ב, דיווחו שלשום (שני) כי הממשל האמריקני החל לפתח ראש קרב גרעיני חדש שיותקן על גבי הטיל הבליסטי "טריידנט", וע"פ הערכות לנשק החדש עוצמה של בין 5 ל-7 קילו-טון. לשם השוואה, לפצצה שהונחתה על הירושימה בסוף מלחמת העולם השנייה הייתה עוצמה של כ-15 קילו-טון. * סוכנות בטיחות הגרעין הלאומית של ארה"ב (NNSA) מסרה כי היא החלה בייצור הפצצות לבקשת ממשלת טראמפ בשנה שעברה, וכי ראש קרב גרעיני אחד כבר יצא מקו הייצור במפעל בטקסס. (ynet)

גל קור קיצוני בארה"ב: 53 מעלות מתחת לאפס

גל קור קיצוני מכה בחלקים נרחבים בארצות הברית בעקבות מערבולת פולארית נדירה, שתוריד במקומות מסוימים את הטמפרטורות עמוק מתחת לאפס. הרוחות הארקטיות עשויות להביא עמן עד -53 מעלות במקומות מסוימים ולפחות 55 מיליון איש יחוו טמפרטורות נמוכות מתחת לאפס. במדינות ויסקונסין, מישיגן ואילינוי אלבמה ומיסיסיפי הוכרז מצב חירום. ובאייווה קראו לאזרחים להימנע מנשימות עמוקות ולהמעיט בדיבור אם הם יוצאים מבתיהם * בשירות המטאורולוגי הלאומי של ארצות הברית הזהירו כי בשל הטמפרטורות הקיצוניות ניתן לקבל כוויות קור בתוך עשר דקות של שהייה בחוץ.

– כ-2,500 טיסות בוטלו ברחבי ארצות הברית בגלל תנאי מזג האוויר הקשים והחשש להחלקה על המסלול, כשבמצב הנוכחי אין שום דרך להפשיר את מסלולי ההמראה והנחיתה. במהדורות החדשות המקומיות אמרו כי העיריות נערכו למצוא קורת גג עבור חסרי הבית.

– הנשיא טראמפ שנוהג לדחות את הטענה לגבי מגמה של התחממות גלובלית, התייחס למזג האוויר הקיצוני וכתב שמדובר בגל קור שובר שיאים. הוא הוסיף בהלצה "מה קורה עם ההתחממות הגלובלית? חזרי אלינו בבקשה, אנו זקוקים לך!"

עלה ל-84 מספר ההרוגים בקריסת הסכר בברזיל; כ-276 נוספים מוגדרים כנעדרים ו-192 חולצו בחיים

הרשויות בברזיל הוציאו אתמול (שלישי) צווי מעצר עבור חמישה בני אדם, המקושרים לאסון התמוטטות הסכר במינאס ז'ראיס שבדרום מזרח המדינה, שכתוצאה ממנו נהרגו לפחות 84 בני אדם, כ-276 נוספים מוגדרים כנעדרים ו-192 חולצו בחיים. * שלושה מהצווים היו עבור אנשים שעבדו בחברה שהפעילה את הסכר. ושני צווים נוספים הוצאו נגד עובדים בחברה שתפקידה היה לבחון את עבודת הסכר. * השר לפיתוח אזורי בברזיל, גוסטאבו קאנוטו, מסר שכ-4,000 סכרים נוספים נמצאים בסיכון גבוה ומוגדרים כ"בעלי פוטנציאל לנזק", וכי 205 מתוכם מכילים פסולת מינרלית. (חדשות13)

דרמה בבריטניה: הפרלמנט דורש מו"מ מחודש על הסכם הברקזיט

לאחר שבועות של דיונים ולאחר תבוסה על אישור הסכם הברקזיט לפני שבועיים, אישר אמש (שלישי) בית הנבחרים הבריטי ברוב של 317 תומכים מול 301 מתנגדים, תיקון לחוק שקובע כי יש להחליף את הפתרון שנכלל נכון לעכשיו בהסכם בנוגע למצב באי האירי אחרי פרישת בריטניה. האיחוד האירופי ונציגיו הודיעו במהלך היום כי לא יהיו מוכנים "לפתוח מחדש" את ההסכם, אך ייתכן שייאלצו לעשות זאת כדי למנוע פרישה לא מסודרת של בריטניה מהגוש.

– חברי הפרלמנט גם הצביעו בעד תיקון שמצהיר כי בריטניה לא תעזוב את האיחוד האירופי ללא הסכם, אך אין לו תוקף מחייב. 318 חברי פרלמנט הצביעו בעד התיקון, ביניהם חברי פרלמנט שמרנים שערקו, בעוד 310 הצביעו נגדו.

– ראש הממשלה מיי צפויה להזמין היום את מנהיג הלייבור, ג'רמי קורבין, לשיחות על הסכם הברקזיט. לפי הדיווח ב"סקיי ניוז", השניים ייפגשו אחרי הצהריים

    איראן: נשיא המדינה, חסן רוחאני, אמר כי איראן חווה את המשבר הכלכלי הקשה ביותר ב-40 השנים האחרונות שלה. לפי רוחאני, ארצות הברית היא זו שגרמה למשבר ולא ממשלתו

    ארה"ב: התובע הכללי של ארה"ב: חקירת מעורבות רוסיה בבחירות נמצאת בשלבי סיום * מתיו ויטאקר, התובע הכללי בפועל של ארה"ב, הודיע כי חקירת מעורבות רוסיה בבחירות לנשיאות ב-2016 בראשות החוקר המיוחד רוברט מולר קרובה לסיום. "קיבלתי מידע מלא על החקירה. כרגע החקירה קרובה לסיום ואני מקווה שנוכל לקבל את הדו"ח ממולר בהקדם האפשרי".

    טורקיה: האתר נורדיק מוניטור, המופעל בשוודיה בידי עיתונאים טורקים גולים, מדווח כי המשטר באנקרה מפעיל רשת ריגול בנציגויות הטורקיות בעשרות מדינות ברחבי העולם, כדי לאסוף מודיעין על מתנגדיו של ארדואן

 

 

 

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן