Skip to content

תחקיר בצלם: פלסטיני שנעצר כחשוד במעורבות בפיגוע ירי בסמוך לעופרה – חוסל בידי שוטרים

ארגון זכויות האדם טוען כי ממצאי תחקיר העלו כי הפלסטיני לא ניסה להימלט בעת שנורה בחודש דצמבר האחרון, אלא נורה מטווח אפס דרך שמשת המונית בה נהג. המשטרה דוחה טענות אלו בתוקף
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

ארגון זכויות האדם "בצלם", טען השבוע כי הפלסטיני סאלח ברר'ותי, שנורה בידי שוטרי הימ"מ ב 12 לדצמבר 2018, ונפטר מאוחר יותר ע"פ טענת המשטרה בבית החולים אליו פונה, נורה למעשה למוות בביצוע סוג של חיסול ממוקד בעת לכידתו.
ברר'ותי היה חשוד במעורבות בפיגוע הירי ב-9.12.18, בטרמפיאדה הסמוכה להתנחלות עפרה שמצפון מזרח לרמאללה. פיגוע בו נפצעו שבעה בני אדם, בהם המתנחלת שירה איש-רן, שהייתה בחודש השביעי להריונה ויולדה בבית החולים. בנה התינוק, עמיעד ישראל איש-רן, הולד בניתוח חירום  לאחר פציעתה של אמו אך מת לאחר שלושה ימים.
בצלם טוענים כי ממצאי תחקיר שבוצע בידיהם מעלים חשד לפיו ברר'ותי נורה בכינון ישיר מטווח אפס בידי השוטרים שכיתרו את המונית בה נהג.

על פי הנטען, תחקיר בצלם חושף כי בניגוד להודעות השב"כ והצבא, סאלח ברר'ותי (28) לא ניסה – ולא יכול היה לנסות כפי שנטען על ידי המשטרה – לברוח או לדרוס איש, אירוע שבעקבותיו נורה.
תחקיר הארגון העלה תמונת מצב ולפיה  שני כלי רכב חסמו באותו יום את המונית שבה נהג וכעשרה מאנשי כוחות הביטחון, לבושי מדים כהים, ווסטים למיגון ובפנים רעולות,  ירדו מהם, הקיפו את ברר'ותי וירו בו מטווח אפס, "במה שנראה כמו הוצאה להורג". בארגון טוענים כי "ניסיונותיהם של גורמים רשמיים להצדיק בדיעבד הרג זה רק מבטיחים שגם הפעם איש לא יידרש לתת את הדין".

ביום רביעי – 12.12.18, בסביבות השעה 18:30, חסמו שני כלי רכב של כוחות הביטחון את דרכה של מונית שנסעה בכביש ראשי בכפר סורדא שבמחוז רמאללה. במונית נהג החשוד סאלח ברר'ותי, נשוי ואב לילד בן חמש, תושב הכפר כובר שמצפון רמאללה.
שני כלי רכב, אחד מאחור ואחד מלפניו, עצרו את המונית. כעשרה אנשי כוחות הביטחון, בהם שוטרי ימ"מ, ירדו משני כלי הרכב, הקיפו אותה ואז, כך לטענת בצלם, ירו בו מטווח אפס. לאחר מכן הוציאו אנשי כוחות הביטחון את ברר'ותי כשהוא פצוע מהמונית, אזקו את ידיו ולקחו אותו מהמקום.
מאוחר יותר הצבא מסר למשפחתו כי הוא נפצע אנושות במהלך האירוע ומת מאוחר יותר בבית החולים.
ברר'ותי, כך טען השב"כ, היה פעיל בזרוע הצבאית של חמאס, ונחשד
במעורבות בפיגוע הירי בסמוך לעופרה.

אחד העדים לאירוע, ס.ח'., תושב הכפר עארורה, במחוז רמאללה,  מסר בעדות  שנתנה ב-13.12.18 לתחקירן בצלם, איאד חדאד, את שהתרחש:

  "הרכב שנסע לפניי – ג'יפ אזרחי, מסוג סאנג-יונג, בצבע כחול, עם לוחית פלסטינית, התנגש פתאום ברכב שנסע לפניו. מהרכב הכחול ירדה קבוצה של אנשי כוחות מיוחדים, רעולי פנים, עם מדים שחורים ווסטים, שהחזיקו רובים. עוד קבוצה ירדה מרכב אחר, מיניבוס מרצדס לבן, שנסע לפני הרכב שנפגע. כולם התנפלו על האוטו. הנהג התחיל לסגור את החלון. שמעתי 4-3 יריות "תק, תק, תק" שקולן היה מאוד חלש – אני חושב שהיה משתיק קול – שנורו בכיוון ישיר אל הנהג, ממרחק קצר. זגוגית החלון התנפצה, ואחר כך הם פתחו את הדלת, משכו את הנהג והשכיבו אותו על האדמה".

מימין שמשת המונית מנופצת ומשמאל תמונת הפלסטיני של סלאלח ברר'ותי (צילום: סוכנות מען)
מימין שמשת המונית מנופצת ומשמאל תמונת הפלסטיני של סלאלח ברר'ותי (צילום: סוכנות מען)

ברר'ותי לא יכול היה להימלט, או לנסות לדרוס איש כפי שנטען בהודעת צה"ל אודות האירוע, ניסיון בריחה שבעקבותיו נורה. חושפים ב"בצלם",  מהסיבה הפשוטה שהנהג הצעיר היה מוקף באנשי כוחות הביטחון וכלי הרכב של כוחות הביטחון חסמו את דרכה של המונית שבה נהג משני עבריה. ולן "כך, כשהוא מכותר, ירו בו אנשי כוחות הביטחון מטווח אפס, ופצעו אותו אנושות", טוענים בארגון.
וקובעים כי "לא ניתן להצדיק את הריגתו בפעולה שנראית כמו הוצאה להורג – ולא כמו פעולת מעצר".
עוד טוענים ב-בצלם, שלמרות כל זאת, ניסיון העבר מלמד כי גם הפעם איש לא ייתן את הדין.
"בין אם תיפתח חקירה בנוגע לנסיבות הריגתו של ברר'ותי ובין אם לאו, ישראל מכשירה באופן שיטתי הפעלת כוח קטלני נגד פלסטינים בידי כוחות הביטחון", מסכמים בארגון.

תגובת משטרת ישראל

במשטרת ישראל דוחים האשמות אלו בכל תוקף ואומרים: "בטענותיו המופרכות שוב מנסה ארגון בצלם לפגוע בלגיטימיות של כוחות הביטחון בפעילותם מול הטרור. לאחר שאותר המחבל צאלח ברגותי ברמאללה, פעלו הכוחות למעצרו. ברגותי שנסע ברכבו נעצר על ידי הכוחות ובמהלך הניסיון לעצור אותו ולאחר שזיהה את הכוחות הוא החל בנסיעה בניסיון לדרוס את הלוחמים שנאלצו להשיב לעברו בירי שהביא לפציעתו. ברגותי מת מפצעיו במהלך טיפול רפואי שקיבל מכוחות הביטחון."

 

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן