Skip to content

"מיהו יהודי" בקאמרי: מערכון משעשע, שנמתח יותר מדי

הטקסט של המחזאי ז'אן קלוד גרימברג לא מחדש הרבה ונע בין שנינות לבנאליות, אבל בזכות שני שחקנים מעולים - שלמה וישינסקי ורמי ברוך, אפשר להעביר שעה בכיף ולצאת מההצגה עם חיוך
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

★★★★★

אחרי שאנחנו כבר יודעים (באמת יודעים?) מיהו בני גנץ, אפשר לבדוק "מיהו יהודי". המחזאי הצרפתי-יהודי ז'אן קלוד גרימברג מעלה את השאלה הניצחית דרך מפגש משעשע, בדרך כלל, בין שני שכנים בחדר מדרגות של בניין דירות בפאריז. שכן אחד הוא איש רוח יהודי, מחזאי ומרצה, והשכן האחר הוא קתולי, שאנחנו לא יודעים עליו הרבה, מלבד שהוא נמצא כאן בשליחות אשתו הסקרנית. זה לפחות מה שהוא מספר.

"למה היהודים לא אוכלים חזיר". וישינסקי וברוך. צילום: אור דנון

המיפגש בין השניים מספק כמה מצבים משעשעים, חלקם על גבול האבסורד, שבהם נבחנות שאלות "הרות גורל". החל מ"למה היהודים לא אוכלים חזיר" ועד – "למה היהודים לא מחזירים את השטחים כדי לפתור את הסכסוך עם הפלשתינים". המחזאי מנסה, בין השאר, להגדיר את ההבדלים בין אנטישמי לגזען ובין יהודי לאתאיסט, אבל קשה לומר שהוא מתעמק בנושאים אלה ואחרים. מדובר בקומדיה במשקל קל, עם דמויות סטריאוטיפיות וטקסט שנע בין שנינות לבנאליות.

לאחר שהבנו את הפרינציפ, ההצגה, שביים אמיר וולף, מתחילה לחזור על עצמה ונראית כמו מערכון שנמתח יותר מדי. למזלנו נמצאים על הבמה שני שחקנים מעולים – שלמה וישינסקי ורמי ברוך. השניים מצליחים להעביר את השעה הזו בכיף. הם לא צריכים להתאמץ במיוחד. כל אחד מהם עשה כבר תפקידים טובים ומעניינים יותר. להצגה הזו הם באו להנות. וכשהשחקנים נהנים – הקהל לא משתעמם.

"מיהו יהודי" היא הצגה קטנה וקלילה, שלא מחדשת הרבה, אבל גורמת לקהל צאת מהאולם עם חיוך. גם זה משהו בימים סוערים אלה.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן