Skip to content

אלימות בכפר מנדא וחשש מפניה במועצה המקומית ינוח ג'ת

בעוד שבכפר מנדא נעצרים עשרות אנשים בגלל אלימות, במועצה המקומית ג'ת ינוח שבגליל המערבי המתח גואה בקרב תושבים כשלתחושתם אין טיפול משטרתי בתלונותיהם בגין אלימות
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

עשרה חשודים נעצרו הלילה (חמישי) בכפר מנדא שבגליל בעקבות קטטה שהתפתחה בין שתי משפחות המתגוררות בכפר. הסכסוך מגיע על רקע  הסלמה שהגיעה לאור תוצאות הבחירות לרשות המקומיות בחודש אוקטובר שעבר. במהלכה של הקטטה נורו זיקוקים בכינון ישיר לעבר בתים וכלי רכב, הושלכו אבנים ונגרם נזק לכלי רכב ורכוש. בשבוע האחרון נעצרו 34 חשודים אחרים החשודים במעורבות באירועים האלימים בכפר. כמו כן, כתוצאה מהפרות הסדר, שני שוטרים נפצעו באורח קל ופונו לבית חולים להמשך טיפול רפואי. מאז הבחירות שנערכו בסוף אוקטובר ועד כה נעצרו כ 334 בני אדם החשודים בהתפרעויות וקטטות על רק הבחירות.  כוחות המשטרה שהגיעו הלילה למקום האירוע תפסו 37 זיקוקים ומהמשטרה נמסר כי צפויים מעצרים נוספים.


כפר מנדא הלילה

כך גם בירכא – קטטות, אלימות והפרות תסדר נרשמו מאז הבחירות . גבר כבן 40 נפצע בערב שבת האחרונה באורח בינוני כתוצאה מירי. צוות מד"א ואיחוד הצלה שהגיע למקום העניק לפצוע טיפול רפואי ראשוני ובהמשך פינה אותו למרכז הרפואי בנהריה עם פציעה חודרת בגפיים. מדובר בקטטה על רקע תוצאות הבחירות למועצה המקומית. ביום חמישי דחה בית המשפט עתירה לפסול את התוצאות למרות שציין ליקויים ומחדלים.

נביה חבקה - פגעו בי מאחור עם מקלות ואבנים
נביה חבקה - "פגעו בי מאחור עם מקלות ואבנים"
מודאג - תא"ל (מיל) מעידה חצבאני ראש המועצה היוצא
מודאג - תא"ל (מיל) מעידה חצבאני ראש המועצה היוצא

תא"ל מיל', מיעדה חסבאני (59), ראש המועצה המקומית ג'ת ינוח שבגליל המערבי שהפסיד בבחירות, מודאג. לדבריו חקירות המשטרה הנוגעות לתקיפות ואלימות פיזית בהן נפגעו מצביעים ממחנהו, שאירעו לפני הבחירות  ולאחריהן, לא הובילו לשום מקום וחוסר המעש הזה גורם למתח רב בקרב תושבי המועצה ש/הצביעו עבורו.
"אלימות פיזית, הפחדה והשתקה, הביאו לכך שחלק מתומכי חששו להצביע והאלימות  באה חשבון עם אחרים מתומכי לאחר הבחירות. הנקמנות פורשת כנפיים ואני חושש שהאלימות תפרוץ בכל רגע נתון", הוא אומר.
אני עדיין מחכה למיצוי הדין עם אלו שתקפו אותי באלימות, יממה לפני הבחירות", מעיד נביה חבקה (27) מתנדב משטרה שהותקף מאחור לאחר שביקש לחלץ את בנו בעת מהומה שאירעה בכפר (ינוח'). אני בחור חזק וכשהבינו שלא יוכלו להפיל אותי פנים אל פנים, תקפו אותי מאחור. ספגתי חבטות קשות ממקלות ואבנים שהוטחו בראשי". חבקה הובהל לבית החולים הגליל המערבי, שם נתפרו חתכים שנפערו בגולגולתו. "אני עדין מחכה שהמשטרה תפעל", אומר חבקה.
בוחרים אחרים ממחנה חסבאני מחכים אף הם לטיפול משטרתי בתלונותיהם.


חששנו מלינץ'

כך גם כנען חסבאני (24), נשוי ואב לילדה קטנה. כנען מספר  שיממה לאחר הבחירות, הגיעו לביתו עשרות אנשים המשוייכים למחנה המפסיד. בסלון בית הוריו, מספר כנען על אירוע שהתרחש לאחר הבחירות. "כמה מאות בני אדם מהמחנה המנצח   התגודדו בסמוך לבית, צעקו והשליכו אבנים. חששנו והזמנו משטרה שהגיעה, אחד השוטרים עלה וצילם את ההמון המוסת, אך מאז ועד היום לא נעשה כלום בנושא התלונה", אומר הצעיר ומוסיף: התחושה  היא שהמשטרה נמנעת או מעכבת את הטיפול בתלונה.  לדברי כנען הוא ניסה לברר במשטרת מעונה  ונענה ללא הרף כי תלונתו בטיפול, אך כלום לא התרחש.
מגפון בדק עוד מספר תלונות וביניהן של אדם נזאל (37), סלמאן חסבאני (50), רמזי בריקאת (40), תייסיר חבאקה, ויוסף חסבאני (56), כולם תושבי ינוח שהגישו תלונות במקרים שונים כשתקיפתם הפיזית בידי מתנגדיהם הנה הקו המנחה לאורך כל התלונות, וגם למתלוננים אלו נמסר כי הנושא בטיפול ותו לא.
"התקשרתי פעמיים לאחר הבחירות לסנ"צ רונן ברודצקי מפקד תחנת מעונה וביקשתי לברר מה נעשה בתלונות שהוגשו לתחנה והבעתי את חששותיי מפני התפרצויות אלימות כפי שזה קורה במקומות אחרים, כמו בירכא ובכפרים אחרים", אומר חסבאני, "אך לצערי מעבר למילות  הרגעה לא נעשה דבר".
– מעדה חסבאני, במשטרה ידעו לספר לי על תלונות הדדיות שהוגשו לתחנת מעונה.
"בדקתי היטב. כל התלונות שהוגשו נגד אנשי המחנה שתמך בי, כללו רק תלונות נגד אלו מאנשי שהתלוננו במשטרה וגם אלו, הגיעו רק אחרי הבחירות. כלומר תלונה נגדית לתלונה שהוגשה בדיבעבד"
מגפון פנה אל מודי סעד, ראש המועצה הנבחר בבקשה לתגובה והאחרון ביקש שלא להתראיין ולהעביר את השאלות  אליו בדואר אלקטרוני אך למרות שהדבר נעשה, בחר ראש המועצה שלא להגיב עד להעלאת  כתבה זו בראיון או בכתב.

תגובת המשטרה

בימים שקדמו לבחירות, במהלך הבחירות ובימים שלאחר מכן  פעלו כוחות המשטרה בנחישות כנגד אירועי אלימות שהתרחשו בכפר, בניסיונות להפר את הסדר הציבורי ובניסיונות לפגוע בחופש הבחירה ובתקינות ההליך הבחירות.

בכל מקום בו נדרשה לכך, פעלה המשטרה כנגד כל פעילות בלתי חוקית, שעלולה הייתה לפגוע בטוהר הבחירות ובהליך קיומן התקין.

בנוסף, בהתאם לחומרי החקירה שנאספו בגין הפרות סדר ואלימות במהלך הבחירות ובהתאם לתלונות הדדיות שהתקבלו בתחנת המשטרה נפתחה חקירה במסגרתה נחקרו עדים רבים אך מטבע הדברים לא נוכל לפרט אודות חקירות מתנהלות, אולם נציין כי המשטרה תמשיך לחקור את המקרים ביסודיות ובמקצועיות במטרה להגיע לחקר האמת ולמצות את הדין עם כל מי שניסה להפר את הסדר ולפגוע בהליך הבחירות.

 

1 Comment

  1. אליק מאור
    3 בפברואר 2019 @ 17:55

    הערה:
    פנו אלי מס' אנשים וביקשו להגיב לכתבה.
    הסברתי להם: חברים, ניתן להגיב כאן.
    כל תגובה שאיננה כוללת מילות נאצה ואו לשון הרע. תפורסם במלואה
    תודה
    אליק

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן