Skip to content

ראשי רשויות בצפון קראו למפכ"ל דנינו לפעול להגברת ביטחונם האישי

ראשי רשויות ערביות בצפון למפכ"ל המשטרה: כמות האמל"ח במגזר שלנו היא עצומה. סלק אותה מהרחובות. עדי אלדר: הפסיקו להדליף כל חקירת ראשי רשויות לתקשורת. דנינו: "האינפורמציה הזאת לא יוצאת ולא תועבר לשום אדם, אלא אם החלטנו לעבור לחקירה גלויה ויש ממצאים ברורים" מאת אליק מאור בכנס ראשי רשויות  מהצפון עם מפכ"ל המשטרה, יוחנן דנינו, קראו ראשי הרשויות […]
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

ראשי רשויות ערביות בצפון למפכ"ל המשטרה: כמות האמל"ח במגזר שלנו היא עצומה. סלק אותה מהרחובות. עדי אלדר: הפסיקו להדליף כל חקירת ראשי רשויות לתקשורת. דנינו: "האינפורמציה הזאת לא יוצאת ולא תועבר לשום אדם, אלא אם החלטנו לעבור לחקירה גלויה ויש ממצאים ברורים"

מאת אליק מאור

בכנס ראשי רשויות  מהצפון עם מפכ"ל המשטרה, יוחנן דנינו, קראו ראשי הרשויות למפכ"ל לפעול מיידית להגברת ביטחונם של ראשי רשויות מאוימים, ולהימנע ככל האפשר מלתקשר כל חקירה של ראש

שלמה בוחבוט ויוחנן דנינו בכנס הרשויות בצפון (צילומים: אליק מאור)
הגברת הביטחון באמצעות שלוב הקהילה במשטרה. שלמה בוחבוט ויוחנן דנינו בכנס הרשויות בצפון (צילומים: אליק מאור)

עיר או ראש מועצה, בטרם מוצתה ועברה לחקירה גלויה. תביעה נוספת, של ראשי רשויות מהמגזר הערבי במיוחד, הייתה לפעול מיידית לסילוק אמצעי לחימה מהיישובים. לדבריהם, השימוש בנשק הפך להיות עניין יומיומי וגלוי ברחבי הצפון.

דנינו הגיב, כי תכנית העבודה של משטרת ישראל, כפי שהוא התווה והחלה לפעול בינואר השנה, היא הגברת בטחון האזרח במדינה על ידי שילוב הקהילה במשטרה. הוא הציג את התכנית לפני הבאים וביקש מהם לבדוק את הצהרתו זו בתום השנה. עוד הצהיר המפכ"ל, כי בכוונתו להרחיב את הסמכויות של פקחי עיריות לפעול ברשויות במקום להזעיק שיטור. לדוגמה: חניה כפולה של רכב ברחוב היא בסמכות המשטרה – דנינו מתכוון לאפשר לפקח לתת דו"ח ולפעול במקום, להזעיק ניידת וכדומה.

יו"ר השלטון המקומי וראש עיריית מעלות-תרשיחא, שלמה בוחבוט, הודיע כי סיכם עם דנינו על  פורום שולחן עגול, בו ישבו בשלב הראשון בתכיפות רבה, ואחרי כן אחת לשלושה חודשים, מפקדי משטרה וראשי רשויות בענייני משטרה ורשויות.

לעצור הדלפות

בוחבוט הציע למפכ"ל ולשר לביטחון פנים לפנות לרשויות ולהיעזר בכל הנוגע לצרכי משטרה הנוגעים לרשויות. "אנחנו כראשי רשויות, יודעים להפעיל לחצים, לתקן תקנות עזר ולפעול לטובת השיטור העירוני, כלומר לטובת הסדר והביטחון הציבורי", אמר בוחבוט.  בעניין חקירות ראשי רשויות, שמודלפות מייד בתקשורת,  יו"ר  האסיפה הכללית בשלטון המקומי, ראש עיירת כרמיאל, עדי אלדר ובוחבוט ביקשו מדנינו להצניע לכת.

"חוקרים איש ציבור," אמר אלדר, "ומייד מוציאים לתקשורת. מגיעים אליו עם צבא צלמים ועיתונאים. אחרי כן, כשאין דבר בגו', התיק נסגר בשקט, אבל שמו מוכפש. אני מבקש לנהוג במשנה זהירות בעניין זה. קודם לבדוק ביסודיות את המקרה ולא לרוץ ולהדליף לתקשורת". בעניין זה אמר דנינו, כי מאז נכנס לכהונת המפכ"ל, הוא הורה על הצנעת המקרים של תלונות מול ראשי רשויות. "אין לכם מושג כמה הרבה תלונות כאלו, שאני מודע להן, ונמצאות על שולחני", אמר דנינו, "האינפורמציה הזאת לא יוצאת, לא תצא ולא תועבר לשום אדם, אלא אם כן החלטנו לעבור לחקירה גלויה ויש ממצאים ברורים בידינו".

נשק ברחובות

ראשי הרשויות הערביות קראו לדנינו לפעול לאיסוף הנשק החם והקר מהרחוב. לטענתם, במגזר הערבי הצטברה כמות גדולה של אמל"ח בידי אנשים פרטיים ובכל מקרה של כעס, יריבות וסכסוכים, הנשק נשלף ומופעל. "אנחנו מופלים לרעה", אמרו ראשי המגזר הערבי. "כשקורה משהו אצלי בכפר", אמר

רוני עטיה, מפקד מחוז צפון
הורחבו סמכויות מפקדי התחנות. במרכז הצילום: רוני עטיה, מפקד מחוז צפון

ראש מועצת בענה, השוכנת מול כרמיאל, "אומרים התושבים: אם זה היה קורה בכרמיאל, מייד הייתה משטרה".

עוד קראו ראשי הרשויות למשטרה לחזור ולפעול במגרשי הכדורגל למניעת אלימות, שמתגברת גם שם. דנינו השיב כי אכן הוא מודע לבעיה של מיעוט השוטרים בישובים ערביים: "אני יודע שהשירות המשטרתי  שם הוא לקוי. כל עוד אין  לנו תחנת משטרה ביישוב, לא אוכל לתת תשובה הולמת". הוא טען כי ויתר על תקנים במטה הארצי כדי שיועברו לתחנות המשטרה.

המפכ"ל גם הרחיב את סמכויות מפקדי התחנות: "הצהרתי, וכך גם פעלתי, להעלות את הדרגות של כל מפקדי התחנות לסנ"צ. לא יהיו עוד רבי-פקדים כמפקדי תחנות," אמר. הוא הסביר שזה לא רק דרגה על הכתף, אלא העצמת היכולת לפעול בשטח ולהפעיל סמכויות.

בעניין פרויקט המצלמות, שלאחרונה צבר תהודה, גילה דנינו כי יש סך הכול 22 מצלמות בפריסה ארצית ורובן ממוקמות בצמתי רמזור. חלקן הקטן הוצב כמצלמות מהירות, בקטעי כבישים שהוגדרו מסוכנים עקב כמות התאונות הקשות שהתרחשה בהם. "אמרו שעשינו כאן עסקה טובה להכנסת כסף לכיס המשטרה", אמר דנינו, "אז הגיע הזמן שתפסיקו לחשוב כך. משטרת ישראל לא רואה שקל אחד מהקנסות שמפיקות המצלמות הללו. הכול עובר ישירות לאוצר".

המשטרה לא רואה שקל מהמצלמות. דנינו
המשטרה לא רואה שקל מהמצלמות. דנינו

דנינו חזר והדגיש כי תוכנית העבודה השנתית של המשטרה בפיקודו היא הגברת הביטחון לאזרח וזאת על ידי הגברת השיטור הקהילתי: "אני לא מצפה להשתוות ללונדון, ששם יש 5,000 שוטרי מקוף. לא ממונעים, לא רכובים, אלא מהלכים ברחובות העיר ותפקידם להרתיע, להשליט סדר, לפתור בעיות נקודתיות, להיות עם הפנים לעבר האזרח. אבל אני רוצה שבכל רחוב או שכונה יהיה לוח שבו אזרחים יוכלו לכתוב, להשאיר פתק, מה הם רוצים, מה הם מצפים, מה הם צריכים. את זה צריך מפקד התחנה לדעת ולחוש".

מהפך במוקד 100

המפכ"ל גילה, שגם במוקד 100 של משטרת ישראל מתקיים מהפך: "לא עד חיילים ושוטרים צעירים וחסרי ניסיון", ישרתו שם, "אלא שוטרים עם ניסיון ועם ותק, כאלו שיידעו לתת מענה הולם למתקשר. יותר מזאת, כיום אין כמעט דוברי ערבית בשבעה מוקדי 100 של המשטרה. אין דוברי שפות זרות. גם כאן אנו משנים".

המפכ"ל דיווח כי למוקד 100 מגיעות 9 מיליון תלונות מדי שנה. מתוכן, יותר ממיליון הן תלונות חוזרות ונשנות באותו עניין. לדברי דנינו, ראש אגף מבצעים של המשטרה, ניצב ניסים מור, העלה הצעה לרדת ברמת הרזולוציה ולהתמקד באזורי התלונות. "נניח שיש ריבוי תלונות מאזור מסוים בעניין רעש וונדליזם או הטרדות. מבתים מסוימים, מרחוב מסוים. בדיקה בפוקוס אזורי תעלה שיש שם גן ציבורי, שבו יש צעירים שמתאספים שם, משתוללים, שותים אלכוהול וכו'. שם אפשר וצריך לפעול מראש ובמקביל ועל ידי כך להפחית את כמות המטרדים והתלונות באותו פוקוס", אמר דנינו.

עוד סיפר, כי אם בשנה שעברה היה היעד הפחתת הפשע בבתי תושבים, הרי שהשנה הראייה משתנה. "ישבתי בתחנה אחת ומפקד התחנה אומר לי בסיפוק, שאצלו ירדה כמות הפריצות כמעט לאפס. תוך כדי כך, אני שומע יריות מהחלון. אמרתי לו: הם לא פורצים אצלך. הם הולכים לעיר אחרת לפרוץ. אבל כאן הם יורים. משתוללים. לכן המדד שלך חייב להיות ברזולוציה הזו, וכך אנו נבחן אותה, בפרמטרים הארציים".

דנינו ציין, גם כי הורה לאגף כוח אדם להגביר מאוד את קליטת שוטרים למשטרה מהמגזר הערבי ולתת לכך עדיפות. בעניין איחוד מחוזות בצפון ובגליל המערבי וחלוקת המחוזות מחדש לשניים (למחוז חוף ומחוז צפון), אמר המפכ"ל כי בכך הוגדלו האמצעים לכל מחוז ואת יעילות הדבר הוא מציע לבחון בסוף שנת העבודה.

מפחיתים נוכחות במגרשי הכדורגל

ראשי הרשויות ביקשו מהמשטרה להפחית משמעותית את היקפי השוטרים בשכר באירועים ציבוריים, המכונים בז'רגון המקצועי אירוע תחת כיפת השמים. לכך הגיב המפכ"ל, כי מבחינת המשטרה הוא בעד שהמשטרה תפחית את השוטרים בשכר ותאפשר לרשויות לשכור שירותי אבטחה מקצועית בהתאם.

לעומת זאת ציין, כי לא ימהר להחזיר כוחות שיטור למגרשי כדורגל, אחרי שהמשטרה התבקשה לא פעם לא להכניס כמויות שוטרים למגרשים, בטענה שהדבר מזיק וגורם לחיכוכים מיותרים במגרש. הוא התייחס לאירוע האחרון במשחק הכדורגל בין מכבי תל אביב להפועל תל אביב, בו נפצעה אוהדת, כשעל המגרש וביציעים התרחשו מהומות. "שלא יחשבו שלא נבצע, ולמעשה כבר ביצענו, מעצרים ונמצה את הדין עם המתפרעים. זה שאין שוטרים במקום, זה לא אומר שכל אחד יעשה ככל העולה על רוחו", אמר דנינו.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן