Skip to content

עיקר החדשות – מהדורת הבוקר – יום שישי ה 08 במרץ 2019

כותרות המהדורה     מתיחות שיא בהר הבית: חמאס קורא להסלמה; מגעים אינטנסיביים מול ירדן (בטחוני)     על רקע המתיחות בהר הבית: כוננות בגבול הרצועה, בישראל נערכים לאלימות בצעדות השיבה (בטחוני)     דיווח: התפתחויות משמעותיות במו"מ בין ישראל לחמאס – הסכם בין הצדדים עשוי להיסגר כבר בימים הקרובים; מקורות בחמאס: "זו ההזדמנות האחרונה שתינתן לישראל" (בטחוני) […]
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

כותרות המהדורה

    מתיחות שיא בהר הבית: חמאס קורא להסלמה; מגעים אינטנסיביים מול ירדן (בטחוני)

    על רקע המתיחות בהר הבית: כוננות בגבול הרצועה, בישראל נערכים לאלימות בצעדות השיבה (בטחוני)

    דיווח: התפתחויות משמעותיות במו"מ בין ישראל לחמאס – הסכם בין הצדדים עשוי להיסגר כבר בימים הקרובים; מקורות בחמאס: "זו ההזדמנות האחרונה שתינתן לישראל" (בטחוני)

    אתמול בירושלים: אלפי חרדים במפגן מחאה שקט נגד מעצרו של אברך חרדי עקב התנגדותו לגיוס; בריוני המשטרה התפרעו במקום באכזריות קשה (דת ומדינה)

    החרדים כנגד נשות הכותל: הבוקר – אלפי תלמידות חרדיות וחרדים ניסו למנוע תפילת הנשים באלימות קשה (חדשות)  

תחזית מזג אוויר (השירות המטאורולוגי)

    היום: מעונן חלקית עד נאה. תחול עליה קלה בטמפרטורות. הלילה: בהיר עד מעונן חלקית.

    שבת: נאה ועליה קלה נוספת בטמפרטורות. הטמפרטורות תהיינה רגילות בעונה.

    ראשון: נאה. הטמפרטורות ללא שינוי ניכר.

    שני: בהיר עד מעונן חלקית, ללא שינוי של ממש בטמפרטורות.

חדשות

אלפי חרדים ותלמידות סמינרים חרדיות תקפו הבוקר והתעמתו עם נשות הכותל.  החרדים הוסעו באוטובוסים ממקומות שונים בארץ בהוראת רב הפלג החרדי קיצוני הרב חיים קנייבסקי, שקרא לציבור מאמיניו למנוע את תפילתן. תחת אבטחה כבדה התפללו הנשים ופונו מרחבת הכותל המערבי (מגפון ניוז)
"בסך הכל אני לקחתי אותה לגן כמו בכל יום"  אמר נהג הצעיר שנתפס בידי שוטרי התנועה נוהג מבלי שהוציא רישיון נהיגה לשוטרים בזמן שהסיע את אחותו בת ה- 3 לגן הילדים.

שוטרי משטרת ישראל שפעלו לאכוף עבירות בריונות בכביש ועבירות מסכנות חיים בעיר טבריה, עצרו בשעת בוקר מוקדמת נהג (21)שלא היה חגור בחגורת בטיחות ובנוסף הסיע פעוטה(3)שאינה יושבת בהתקן ריסון ואף לא חגורה בחגורת בטיחות. בבדיקה מהירה הוברר שהנהג נוהג למרות שמעולם לא הוציא רישיון נהיגה. בחקירתו מסר החשוד שמדי בוקר מסיע את אחותו לגן הילדים, רכבו של החשוד הושבת ל-30 ימים והוגש כנגדו כתב אישום בהליך מזורז לבימ"ש.

המשטרה חשפה מעבדת הידרו בתוך בניין חדש בחריש ועצרה שני חשודים בני 25
במסגרת פעילות סיור שגרתית של שוטרי תחנת עירון אמש באזור חריש, הבחינו בשעת ערב מאוחרת באדם המסתובב באחת השכונות באופן שעורר את חשדם ולפיכך בקשו ממנו  להזדהות.

החשוד בן ה – 25 ניסה תחילה להתחמק משאלות השוטרים בדבר מענו ומעשיו במקום וציין כי הוא גר באזור, לאחר מכן הציג תיעוד על כך שגר בחדרה ולבסוף הודה בהיסוס כי הוא גר בדירה שכורה בחריש, יחד עם שותף תושב פרדס חנה.

השוטרים בקשו לאמת את דבריו של החשוד וליוו אותו אל הכתובת שציין ועם כניסתם אל בניין הדירות החדש שכמעט ואינו מאוכלס, הריחו ריח חזק בחדר המדרגות שכבר לא הותיר  ספק בדבר מעשיו במקום ואכן נכנסו לדירה שבה עפ"י החשד גידל החשוד יחד עם שותף לשכירות, מעבדת הידרו גדולה בכל חדרי הבית .השניים נעצרו לחקירה בתחנת המשטרה בעירון.

פוליטי

סקר ישראל היום: הליכוד 26 מנדטים בלבד; הימין – 50, השמאל – 49, החרדים – 12, הערבים – 9

סקר "ישראל היום" שמתפרסם הבוקר מעלה כי לו התקיימו הבחירות היו מתקיימות היום היה הליכוד מאבד שלושה מנדטים ומקבלת 26 מנדטים בלבד, זאת לעומת חוסן לישראל שמקבלת 33 מושבים (ירידה של חמישה מנדטים לעומת סקר קודם של העיתון). במפת הגושים אין שינוי: מפלגות הימין (כולל 2 של עוצמה יהודית ו-4 של זהות) והסיעות החרדיות מקבלות יחד 62 מנדטים, לעומת גוש השמאל והערבים שמגיע ל־58. * הסקר בחן את השפעת פרסום כתב החשדות נגד נתניהו על אופן ההצבעה בבחירות לכנסת. רוב מוחץ של 86% אמר כי פרסום כתב החשדות לא שינה את הצבעתו. 14% אמרו שדווקא שינה.

– ע"פ הסקר, לו הבחירות היו מתקיימות היום, הרי שתוצאות הבחירות שהיו מתקבלות הן: כחול לבן – במקום הראשון עם 33 מנדטים; הליכוד – 26; חד"ש-תע"ל – 9; איחוד מפלגות הימין – 8; הימין החדש – 8; העבודה – 8; יהדות התורה – 8; מרץ – 8; זהות – 4; כולנו – 4; ש"ס – 4; גשר – 0; יחד – 0; ישראל ביתנו – 0; רע"מ-בל"ד – 0

בטחוני

ארבעה דייגים פלסטינים  נעצרו על ידי צה"ל  לאחר שחרגו לטענת הצבא  מהגבול הימי. הארבעה נלקחו לחקירה.

מתיחות שיא בהר הבית: חמאס קורא להסלמה; מגעים אינטנסיביים מול ירדן

כוננות רבה במערכת הביטחון: המוני מוסלמים אמורים להגיע היום (שישי) לשער הרחמים ולמקומות נוספים בהר הבית. בווקף איימו השבוע שאם השער לא יהיה פתוח במהלך כל התפילה, המוסלמים יפרצו אותו בכוח. כשמדובר בהר הבית, נקודה רגישה ביותר בסכסוך הישראלי-פלסטיני, מדובר בסכנה של התפרצות אלימה והסלמה מהירה.

– תפילות יום השישי יתקיימו היום בצהריים במתכונת של תפילת מחאה, שחלקה תיערך בשערי מסגד אל-אקצה ובעיקר באזור שער האריות. מטרת תפילת המחאה מחוץ לשערי הר הבית היא לנסות ולייצר את אותה אווירה מתוחה שהייתה בעת משבר המגנומטרים והובילה לבסוף להתקפלות ישראלית ולהסרת האמצעים האלקטרוניים שהוצבו בשערי הכניסה להר.

– בחמאס הכריזו על יום זעם וקראו לרבבות לעלות להר לתפילה בשער הרחמים כדי להגן על הר הבית: "תנועת ההתנגדות האיסלאמית חמאס קוראת לכם להתגייס, נשים וגברים, זקנים, ילדים וצעירים להשתתף באופן פעיל בתפילות יום השישי, 8 במרס 2019 בתוך רחבת התפילה בשער הרחמים במסגד אל-אקצא". גם הרשות הפלסטינית, באמצעות שר ההקדשים, יצאה בקריאה דומה.

– בניסיון לפתור את המשבר סביב מתחם באב א-רחמה בהר הבית, גורמים ישראלים יצאו לירדן וגורמים ירדנים הגיעו לירושלים. המגעים צפויים להימשך גם היום (ו'), במאמץ להגיע להבנות עוד לפני תפילות יום השישי בהר הבית, מחשש שיפרצו במהלכן מהומות.

– כוחות מתוגברים נפרסו באיזור כדי למנוע מהאלימות לגלוש מהר הבית וכדי להימנע עד כמה שניתן מנפגעים. במערכת הביטחון מביעים אמנם חשש מהפוטנציאל האלים של התפילות, אולם הוחלט שלא להגביל את כמות או גיל המתפללים שיורשו להיכנס להר, בין היתר כדי להימנע מהסלמה במשבר וכדי לאותת כי לישראל אין עניין בשינוי הסטטוס קוו על ההר.

על רקע המתיחות בהר הבית: כוננות בגבול הרצועה, בישראל נערכים לאלימות בצעדות השיבה

על רקע המתיחות בהר הבית: בעוטף עזה נערכים להפרות סדר היום בגבול הרצועה, לפי ההערכות, ייתכן שהן יהיו אלימות באופן חריג בעקבות ההסתה סביב המתיחות בהר הבית ויכללו פעולות טרור ושיגורי בלוני נפץ לשטח ישראל.

דיווח: התפתחויות משמעותיות במו"מ בין ישראל לחמאס – הסכם בין הצדדים עשוי להיסגר כבר בימים הקרובים; מקורות בחמאס: "זו ההזדמנות האחרונה שתינתן לישראל"

אתר החדשות "אל-חליג' אונליין" מדווח מפי מקורות פלסטינים רמי דרג כי ביממה האחרונה חלו התפתחויות משמעותיות במו"מ בין ישראל חמאס, שנעשה בתיווך המודיעין המצרי, וכי הסכם בין הצדדים עשוי להיסגר כבר בימים הקרובים. במסגרת ההסכם יתחייב חמאס להפסיק בהדרגה את המהומות על הגדר, אותן הוא מכנה "צעדות השיבה". * המצרים ערכו פגישות בין הצדדים וכעת נראה שהושגה פריצת דרך במו"מ, בעיקר מצד ישראל, שהסכימה לבצע את השלב הראשון בהסכם. * מקורות בחמאס מסרו ל"אל-חליג' אונליין" כי "זו ההזדמנות האחרונה שתינתן לישראל, כל סנקציות או מכשולים משמעותן הסלמה ועימות גדול – שכולם חוששים מהשלכותיו".

– על פי הדיווח, העסקה שנרקמת כוללת שני שלבים עיקריים ומטרתה להביא לרגיעה כוללת ורחבה, שתימשך יותר מ-10 שנים. השלב הראשון יימשך 15 ימים, ומטרתו להביא להקלה במצב ההומניטרי ברצועת עזה, כאשר ישראל תסכים להרחיב את שטח הדיג באופן הדרגתי, מתשעה מיילים ל-15. השלב השני יכלול רגיעה מתמשכת, בפיקוח מצרים, כאשר ירושלים תגדיל את הספק החשמל לעזה כך שיספיק לשמונה שעות ביממה לפחות. נוסף על כך, ישראל תתחייב לאפשר מעבר סחורות לתוך ומחוץ לרצועה. כמו כן, במסגרת ההסכם נידונו הקמת שדה תעופה ונמל ברצועת עזה.

    ההתחממות בגבול הדרום נמשכת: ירי בוצע לעבר עמדה צבאית סמוך לגדר הרצועה, הצבא הגיב באש טנקים * ירי בוצע אתמול (חמישי) לעבר עמדת צבאית בגבול הרצועה, הסמוכה לנחל עוז שבעוטף עזה. החיילים במקום זיהו שלוש פגיעות בעמדה. לא היו נפגעים באירוע. * בתגובה לירי, תקף טנק ישראלי עמדה צבאית של חמאס בצפון רצועת עזה * האירוע התרחש בזמן שראש הממשלה נתניהו ערך סיור באזור גדר הגבול ישראל-מצרים

    בלון נפץ ששוגר לעבר ישראל התפוצץ ברצועה וגרם לבהלה * עשרות זרי בלוני נפץ שוגרו במהלך יום האתמול (חמישי) לעבר יישובי העוטף, זה היום השישי ברציפות, מתוכם שלושה התפוצצו מעל שדות נגב ואשכול. אחד מבלוני הנפץ ששוגרו התפוצץ ברצועה גרם לבהלה, בתחילה דיווחו כלי תקשורת פלסטיניים כי פגזי ארטילריה של ישראל נורו לעבר עמדת "כוח הריסון" של חמאס, ממזרח לרפיח. אך בהמשך, התברר כאמור כי מדובר בבלון נפץ שנחת בצד הפלסטיני.

חוץ

איראן: אחראי על הוצאות להורג המוניות, קודם לעמוד בראש מערכת המשפט

המנהיג העליון של איראן עלי חמינאי מינה את איש הדת הרדיקלי איברהים ראיסי לראש מערכת המשפט החדש. הוא היה אחד מארבעת שופטי הדת שגזר ב-1988 עונש מוות על מתנגדי משטר ואנשי שמאל רבים, אך זה לא מנע ממנו להפוך למועמד בולט להיות המנהיג העליון הבא של איראן. * לפי הצו הרשמי של חמינאי, ראיסי נדרש להחדיר רוח חדשה במערכת המשפט, להילחם בשחיתות, להשיב את זכויות הציבור והחירויות הלגיטימיות ולפקח על יישומם של חוקים. בהצהרתו אמר חמינאי: "אני ממנה אותך לראש מערכת המשפט, כאדם שמכיר אותה אחרי שנים ארוכות שבהן שירת בה" * המינוי עשוי לערער עוד יותר על השפעת המחנה המתון בראשות רוחאני במסגרת המערכת הפוליטית הסבוכה של הרפובליקה האסלאמית. המהלך סימן אותו כיורש אפשרי לחמינאי (וואלה)

המשטר באיראן מאיים על העם: "לא נהסס להשתמש במיליציות לדיכוי הפגנות"

ראש בתי הדין המהפכניים בטהרן איים שלשום בנאומו בסמינרים הדתיים בעיר קום לפני אנשי ותלמידי דת כי השלטון לא יהסס להטיס למדינה חברי מיליציות שיעיות הנאמנות לכוח קודס של משמרות המהפכה, אם האופוזיציה תצא במחאה נגד השלטון. ע"פ הערכות, מדובר על איתות מצוקה מצד השלטון, שחש יותר ויותר מאוים מהאופוזיציה בעקבות הזעם על המצב הכלכלי שנגרם מהסנקציות ומהדומיננטיות ההולכת והגוברת של משמרות המהפכה בפוליטיקה האיראנית (ישראל היום)

תאילנד: בית המשפט החוקתי פירק את המפלגה שהציבה את אחות המלך כמועמדת לראשות הממשלה

בית המשפט החוקתי של תאילנד הורה אתמול (חמישי) על פירוק מפלגת אופוזיציה שהעמידה כמועמדת לראש הממשלה את אחותו של המלך. בית המשפט החוקתי אמר כי הצבת הנסיכה כמועמדת פוגעת בניטרליות של בית המלוכה של תאילנד. הוא הרחיק את ראשי המפלגה מהפוליטיקה למשך עשור והיא לא תוכל להתמודד בבחירות מול ראש הממשלה המכהן. * כניסתה האפשרית של אחותו של המלך בת ה-67 טלטלה את הממלכה, והובילה את המלך עצמו להביע את התנגדותו לצעד. בעקבות זאת, הסירה הנסיכה את מועמדותה בחודש שעבר יום אחרי ההכרזה. * ההחלטה צפויה להקשות על תומכיו של ראש המשלה לשעבר תקסין לנצח בבחירות שיתקיימו בהמשך החודש. עד כה המפלגות הנאמנות לתקסין גברו על המפלגות הממסדיות בכל מערכות הבחירות מאז 2001, אבל מאז 2006, כולן הופלו בהפיכות צבאיות או פורקו על ידי בתי המשפט. (רויטרס)

ארגוני זכויות אדם הגישו כתב אישום מפורט נגד אסד בבית הדין הבינלאומי בהאג בגין פשעי מלחמה שביצע

כתב אישום הוגש אתמול (חמישי) נגד נשיא סוריה, בשאר אל אסד, על פשעים נגד האנושות בבית הדין לפשעים בינלאומיים בהאג. התביעה הוגשה בשמם של 28 עקורים סורים שהיגרו לירדן בשל המלחמה שפרצה במדינה ב-2011. מגישי האישום נשענים על תקדים שהתרחש בשנה שעברה, שבמסגרתו הגישו ארגוני זכויות אדם מבנגלדש כתב אישום נגד בכירים במיאנמר על פשעים נגד האנושות שבוצעו נגד בני המיעוט המוסלמי במדינה.* עד כה, התביעה לא התאפשרה בשל העובדה שסוריה מעולם לא חתמה על אמנת בית הדין הבינלאומי לפשעי מלחמה, וכן בשל כך שסין ורוסיה, בעלות בריתו של משטר אסד, מנעו בעבר בקשה של ארגון האומות המאוחדות להגיש תביעה שכזו.

נשיא אלג'יריה הודיע כי הוא שבע רצון מההפגנות המתנהלות נגדו ללא אלימות, אך הזהיר מפני ארגונים בוגדניים שיחדרו למחאה נגדו

סוכנות הידיעות האלג'יראית הרשמית פרסמה אתמול (חמישי) מסר מטעמו של הנשיא, עבד אל-עזיז בותפליקה שבו הביע שביעות רצון מההפגנות הלא אלימות בארצו נגדו. ההפגנות פרצו לנוכח הכוונה של בותפליקה בן ה-82 להתמודד לקדנציה חמישית. עם זאת, באותה נשימה הזהיר הנשיא מניסיון של גורמים בוגדניים, כלשונו, בתוך אלג'יריה או מחוץ לה לנצל את ההפגנות לצרכיהם, מה שעלול להוביל למלחמת אחים ולאנרכיה.

    ארה"ב: ארבע שנות מאסר נגזרו על מנהל קמפיין טראמפ לשעבר פול מנפורט ; התביעה דרשה לפחות 19 שנה * בית משפט בווירג'יניה גזר הלילה (שישי) 47 חודשי מאסר על פול מנפורט, מנהל קמפיין הבחירות לשעבר של נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ, בגין שורה של עבירות מס וכספים בהן הודה. גזר הדין קבע כי העונש שדרשה התביעה, 19 עד 24 שנות מאסר, הוא "מוגזם". * בנוסף לעונש המאסר, הורה השופט למנפורט לשלם למדינה לפחות שישה מיליון דולר ועוד 50 אלף דולר קנס. * מנפורט, מצידו, דיבר כארבע דקות בטרם הקראת גזר הדין, בעודו יושב על כיסא גלגלים. הוא ביקש מהשופט "להביע חמלה" בגזר הדין, ולמרות שלא הביע חרטה על מעשיו אמר כי הוא "חש מושפל ומתבייש".

    – בסתירה לעדותו בקונגרס: עורך דינו לשעבר של טראמפ בחן בקשת חנינה מטראמפ * מייקל כהן, פרקליטו לשעבר של נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ, הנחה בשנה שעברה את עורכי דינו לבחון מול צוות היועצים המשפטיים של טראמפ בקשת חנינה נשיאותית – כך אישר אתמול (חמישי) לני דייויס, עורך דינו הנוכחי של כהן. * הצהרתו של דייויס עומדת בסתירה לדברים שכהן עצמו אמר רק לפני שבוע, בעדות פומבית בפני ועדה בקונגרס. כהן הצהיר בשבועה כי מעולם לא ביקש וגם לעולם לא יסכים לקבל חנינה מטראמפ, וטען כי החליט להופיע בפני הוועדה כי החליט לספר את האמת. (וואלה)

כלכלה

האוצר הודיע: הגירעון בחודש האחרון זינק ל-3.5% לעומת היעד שהוצב – 2.9%.

חריגה משמעותית מיעד הגרעון: מנתוני האוצר שפורסמו הלילה (בין חמישי לשישי) עולה כי שיעור הגרעון בפברואר עמד על 3.5% – לעומת יעד של 2.9%. בעוד שבשנה שעברה באותה התקופה עמד הגירעון המצטבר על עודף של 2.3 מיליארד שקל, כעת הוא עומד על מינוס 5.6 מיליארד שקל. * באוצר מסבירים שבחודש פברואר ניתנו החזרי מס ומע"מ בשיעור גבוה יחסית. לא ברור אם הדבר נובע מהאטה במשק או משיפוץ אפשרי של נתוני הגרעון בשנה שעברה.

 

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן