Skip to content

עיקר החדשות – מהדורת הערב – יום שני 11 במרץ 2019

כותרות המהדורה     סקר החדשות13: המפלגות הגדולות נחלשות; גוש הימין גודל ל-64 מנדטים; 5 מנדטים שהצביעו בבחירות הקודמות למפלגות ימין יצביעו הפעם ל-כחול לבן (פוליטי)     היועמ"ש: חומרי החקירה בפרשיות נתניהו יפורסמו למחרת הבחירות; שימוע בתוך ארבעה חודשים מהיום (פוליטי)     בעקבות המו"מ עם ישראל: הוועדה הלאומית העליונה לצעדות השיבה ושבירת המצור הורתה להפסיק את […]
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

כותרות המהדורה

    סקר החדשות13: המפלגות הגדולות נחלשות; גוש הימין גודל ל-64 מנדטים; 5 מנדטים שהצביעו בבחירות הקודמות למפלגות ימין יצביעו הפעם ל-כחול לבן (פוליטי)

    היועמ"ש: חומרי החקירה בפרשיות נתניהו יפורסמו למחרת הבחירות; שימוע בתוך ארבעה חודשים מהיום (פוליטי)

    בעקבות המו"מ עם ישראל: הוועדה הלאומית העליונה לצעדות השיבה ושבירת המצור הורתה להפסיק את הפרות הסדר הליליות (בטחוני)

    דיווח: חמאס עצר מנהיג ארגון טרור שמזוהה עם איראן בעזה, אילץ אותו למסור נשק ורקטות שהיו בידי ארגונו והזהירוהו לבל יחזור לפעילות טרור ברצועה (בטחוני)

    הרוטור פגע בעמוד חשמל, ומסוק של חברת החשמל התרסק על הר מירון; הטייס נפצע באורח קל (חדשות)

    "איחר בשתי דקות וניצל מהתרסקות המטוס" | יום אבל הוכרז באתיופיה בעקבות ההתרסקות; ההערכה שהמטוס התרסק בגלל פגיעת ציפור; אותרה הקופסה השחורה (חוץ)

    יום חמישי ללא חשמל בוונצואלה: המדינה לקראת קריסה חברתית; שדות התעופה מושבתים (חוץ)

    על רקע המחאות: נשיא אלג'יריה הודיע לא יתמודד לכהונה נוספת, אך הבחירות נדחו למועד לא ידוע (חוץ)

    בחדר סודי: מנהיג טליבאן חי במשך שנים באפגניסטאן בסמוך לבסיסים אמריקניים, למרות שארה"ב הבטיחה עליו פרס של מיליונים (חוץ)

תחזית מזג אוויר (השירות המטאורולוגי)

    הלילה: מעונן חלקית.

    שלישי: מעונן חלקית עד מעונן בעננות בגובה רב. תחול עלייה ניכרת בטמפרטורות, והן תהיינה גבוהות מהרגיל בעונה.

    רביעי: חם ויבש מהרגיל. במשך היום יחדור לאזורינו אוויר קריר יותר ולח. הרוחות יתחזקו וייעשה אביך. לקראת הערב יחל לרדת גשם בצפון הארץ אשר יתחזק ויתפשט בהדרגה לצפון הנגב וילווה בסופות רעמים. שלג ירד בחרמון.

    חמישי: עד שעות אחה"צ צפוי גשם מקומי מצפון הארץ ועד לצפון הנגב. בבקעת הירדן, מדבר יהודה וים המלח קיים חשש לשיטפונות. בחרמון ירד שלג. הטמפרטורות ירדו במידה ניכרת ויהיו נמוכות מהרגיל בעונה.

    שישי: מעונן חלקית, עד הצהריים ייתכן גשם קל בצפון הארץ ובמרכזה. תחול עליה קלה של הטמפרטורות.

חדשות

הרוטור פגע בעמוד חשמל, ומסוק של חברת החשמל התרסק על הר מירון; הטייס נפצע באורח קל

מסוק של חברת החשמל שביצע עבודות לבניית קו מתח גבוה עבור חברת חשמל בשמורת הר מירון בין היישוב מירון להר מירון התרסק היום (שני) על צלע ההר. הטייס שהיה לבדו במסוק נפצע באורח קל והוא קיבל טיפול רפואי. * בתיעוד מההתרסקות נראה המסוק קרוב מאוד לעמוד חשמל. ניתן לראות כיצד רוטור הזנב פוגע בכבל החשמל ולאחר מכן מתרסק על הקרקע. הפגיעה לוותה בקול של זרם חשמלי.

מטוס משוויץ שהיה בדרכו לישראל נפגע מלהקת ציפורים והושבת; אין נפגעים

מטוס של חברת התעופה "איזיג'ט" שהמריא מז'נבה שבשוויץ נפגע היום (שני) לפני נחיתתו בישראל מלהקת ציפורים בעת ששהה בגובה 3,000 רגל ובמרחק 20 קילומטר מנתב"ג, נזק נגרם למטוס, והוא הושבת לאחר שנחת. אין נפגעים באירוע * מהחברה נמסר כי נכון לעכשיו טיסה מספר EZY1526, שהייתה אמורה להמריא מישראל עם המטוס שנפגע, מבוטלת עד שיישלח מטוס חלופי.

מחדל: פליט מדארפור נכלא "בטעות" במשך 208 ימים – יפוצה ב-157 אלף ש"ח

רשות האוכלוסין וההגירה כלאה "בטעות" במשך 208 ימים פליט מדארפור שהיה זכאי לתעודת זהות. בשבוע שעבר דחה בית משפט את טענת משרד הפנים לפיה לא יכול היה לאתר את שמו – וכך למנוע את מעצרו, ובפסק דין ראשון מסוגו קבע כי היא תפצה אותו בסך 157 אלף שקלים, בתוספת הוצאות משפט והחזר אגרה.

– הפליט הגיע לישראל בשנת 2007 אחרי שברח מהמלחמה בארצו, והגיש בקשה למקלט מדיני. באותה שנה הורה שר הפנים כי 600 אזרחי סודאן מחבל דארפור שזוהו על ידי נציבות האו"ם לפליטים יוכרו ויוענק להם רישיון ישיבה מסוג א/5 – תעודת זהות של תושב ארעי, אשר מלבד הזכות לעבוד, מעניקה גם זכויות סוציאליות להן זכאים אזרחים וכן חופש תנועה מישראל ואליה. הפליט פנה מספר פעמים למשרד הפנים, לרבות בסמוך להחזקתו במתקן חולות אך פניו הושבו ריקם, ההודעה היחידה שקיבל היתה בשנת 2014, אז הודיעו לו כי הוא ייכלא בחולות. רק לאחר 208 ימים במאסר התברר כי למעשה הוא היה חלק מרשימת הזכאים לתעודת זהות. (הארץ)

טראמפ: "אם הייתי מתמודד לראשות ממשלת ישראל – הייתי זוכה ל-98% תמיכה"

אתר אקסיוס פרסם אמש (ראשון) קטעים מנאום של נשיא ארצות הברית טראמפ בהם פנה לקהל בוחרים יהודים. על רקע סגירת הקונסוליה המספקת שירותים לפלסטינים בשבוע שעבר, הזכיר טראמפ את החלטתו להעביר את השגרירות האמריקנית לירושלים וטען כי לאורך כהונתו פעל רבות למען ישראל. "אם הייתי יכול להתמודד לראשות ממשלת ישראל – הייתי זוכה ל-98% תמיכה". טראמפ הוסיף כי "אני לא מבין איך היהודים יכולים להצביע עבור הדמוקרטים. מדובר במפלגה ששונאת את העם היהודי". * על פי הדיווחים של הנוכחים באירוע – שלא היו יכולים להקליט את הנאום לאחר שהמכשירים הסלולריים שלהם נלקחו מהם בתחילת הערב – טראמפ גם התייחס אל יריביו הפוטנציאלים במרוץ לנשיאות בשנת 2020. הוא כינה את סגן הנשיא לשעבר ג'ו ביידן – "טיפש", והודיע למאזיניו כי החליט להחליף לברני סנדרס את הכינוי מ"ברני המטורף" ל-"פרופסור המשוגע".

הערכות משטרת ישראל למחאת תושבי אילת בגין כוונת סגירת שדה התעופה שדה דב ופירוט חסימת צירי התנועה ע"י משטרת ישראל באילת.

"משטרת ישראל תאפשר את מימוש זכות המחאה ובתנאי שמדובר במחאה  לגיטימית, חוקית ומאושרת. מנגד – המשטרה תמנע ותאכוף את החוק כנגד כל מי שיפעל באלימות ויפר אותו."

מחר יום שלישי (12.3.19) תתקיים מחאת תושבי אילת והערבה בגין הכוונה לסגור את שדה התעופה שדה דב בתל-אביב. נוכח המחאה שתתקיים באילת, שד' התמרים והרחובות הסמוכים  יסגרו לתנועה הצירים הבאים החל מהשעה 09:00 ועד סיום המחאה (צפי סיום בשעה 16:00)

במשטרת ישראל התקבל הערב דיווח על קטטה ברחוב הערבה ביבנה.

כוח משטרה שהגיע למקום פתח בסריקות ולאחר זמן קצר איתר חשוד במעורבות באירוע, בן 32 מיבנה ועצר אותו לחקירה.

במקביל התקבל דיווח על פצוע דקירה, בן 28, שהגיע עצמאית לבית החולים קפלן כשהוא פצוע באורח קל.מחקירה ראשונית עולה חשד לפיו האירוע על רקע פלילי, נסיבות האירוע נבדקות

פוליטי

סקר החדשות13: המפלגות הגדולות נחלשות; גוש הימין גודל ל-64 מנדטים; 5 מנדטים שהצביעו בבחירות הקודמות למפלגות ימין יצביעו הפעם ל-כחול לבן

סקר חדשות 13 שנערך היום (שני) מעלה כי אם הבחירות היו מתקיימות היום, המפלגות הגדולות יורדות במספר המנדטים (כחול לבן ירדה מ-36 ל-31, והליכוד, ירדה מ-30 ל-28), ומפלגות הימין הקטנות: זהות וישראל ביתנו מצליחות לחצות את אחוז החסימה עם 4 מנדטים כל אחת, כשבכך גודל גוש הימין ל-64 מנדטים בסך הכל. יחד עם זאת יצוין, כי מפלגת זהות, הבהיר כי יתכן ותתמוך בגנץ לראשות הממשלה, וגם ישראל ביתנו איננה דוגמא למפלגה שניתן להקים עליה קואליציה יציבה, בנוסף, נציגי עוצמה יהודית שכלולים בוש איחוד הימין צפויים ככל הנראה לשבת באופוזיציה.

– ע"פ הסקר, כחול לבן אף מצליחה להעביר קולות מגוש הימין לשמאל כש-8% ממצביעי הליכוד ב-2015, 13% ממצביעי הבית היהודי ו-17% ממצביעי ישראל ביתנו אמרו כי יצביעו למפלגתם של גנץ ולפיד. מדובר בכחמישה מנדטים

– ע"פ הסקר, לו הבחירות היו מתקיימות היום תוצאות הבחירות היו כדלהלן: כחול לבן – במקום הראשון עם 31 מנדטים; הליכוד – 28; איחוד מפלגות הימין – 7; העבודה – 7; חד"ש-תע"ל – 7; הימין החדש – 6; יהדות התורה – 6; מרץ – 6; רע"מ-בל"ד – 5; ש"ס – 5; זהות – 4; ישראל ביתנו – 4; כולנו – 4; גשר – 0; יחד – 0

עדכוני בחירות: מספר בעלי זכות הצבעה בבחירות הקרובות עלה בכ-8%; ועדת הבחירות אישרה רשימת שמות וכינויי מפלגות

היום (שני) פרסמה הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה. כי כ-5.8 מיליון בעלי זכות הצבעה חיים כיום בישראל ויוכלו להצביע בבחירות לכנסת שיתקיימו בעוד כחודש, מדובר בעלייה של כ-8%, שהם 434 אלף מצביעים, מאז הבחירות הקודמות ב-2015. הגידול במספר הבוחרים מגיע משלוש קבוצות עיקריות: צעירים שחצו את גיל 18, עולים חדשים שהגיעו לארץ בין מערכות הבחירות, וכן ישראלים שחזרו להתגורר בארץ אחרי שהתגוררו בחו"ל במשך יותר משנה. * 79% מבעלי זכות הבחירה הם יהודים, 16% ערבים ו-5% נוספים מוגדרים כ-"אחר", ובהם נוצרים לא ערבים ועולים במרשם האוכלוסין. * כ-14% מבעלי זכות הבחירה הם צעירים בני 24-18, כ-30% בני 39-25, ו-32% בני 59-40. חלקם של בעלי זכות בחירה בני 60 ומעלה עומד על כ-25%.

– אתמול (ראשון) בערב הודיעה ועדת הבחירות המרכזית על האותיות שהוקצו לכל 43 המפלגות שמתמודדות בבחירות. המפלגות הקיימות שמרו על האותיות שלהן, ומפלגת כחול לבן" נשארה עם האותיות שייצגו את יש עתיד בבחירות הקודמות. * מפלגת בל"ד – שנפסלה מהתמודדות על ידי הוועדה – תוכל להשתמש באותיות "דע"ם" אם התמודדותה תאושר על ידי בית המשפט העליון.

– החוק קובע שכל הפתקים של כל הרשימות יהיו בדיוק באותו הגודל – 7 על 10 סנטימטרים. גודל הכתב גם הוא קבוע – צירופי האותיות יודפסו בפונט פרנק ריהל בגודל 181 לאותיות הגדולות ו-24 לאותיות הקטנות. המטרה היא לשמור על שוויוניות מלאה בין כל המפלגות.

– נציג מפלגת כולנו ביקש להוסיף בפתק המפלגה את הכינוי "הימין השפוי" ועורר תרעומת. נציגי הימין בוועדה קבלו: "מה זה הימין השפוי? אנחנו לא שפויים?". אבל השופט מלצר ציין: "אני לא רואה איך אפשר למנוע את זה". נציג כולנו התעקש כי "זה לא מעיד על אחרים אלא רק עלינו", והכינוי אושר.

– ועדת הבחירות המרכזית אישרה את שמה של רשימת "כחול לבן", זאת לאחר שראש עיריית מעלה אדומים בני כשריאל עתר לוועדה בטענה כי מפלגתם של בני גנץ ויאיר לפיד נושאת שם דומה לרשימתו. * העתירה, מבוססת על הסעיף בחוק הבחירות שעל פיו "רשימת מועמדים לא תישא כינוי, אות או אותיות העלולים להטעות". * ועדת הבחירות המרכזית הגיעה להסכמה שמר כשריאל ימשוך את עתירתו ובתמורה הצהירה כחול לבן שבעוד חמש שנים, אם מר כשריאל ירצה להתמודד שוב הוא יהיה רשאי לעשות זאת תחת השם "כחול לבן". * בנוסף, אישר יו"ר ועדת הבחירות המרכזית, את התמודדותו של טל רוסו ברשימת העבודה, זאת לאחר שנטען כי רוסו לא השלים את תקופת הצינון הנדרשת בחוק עבור בכירי מערכת הביטחון.

– בנוסף החליטה ועדת הבחירות המרכזית לאפשר לח"כ בן דהן לרוץ בבחירות הקרובות במסגרת רשימת הליכוד לבחירות לכנסת ה-21. זאת במסגרת ההסכם שאליו הגיע יו"ר הליכוד עם יו"ר הבית היהודי במסגרתו הוחלט לשריין מועמד של הבית היהודי במקום ה-28 של רשימת הליכוד, בכדי לקדם את איחוד מפלגות הימין. 19 מחברי הוועדה הצביעו נגד הפסילה, לעומת 10 שהצביעו בעדה. לא היו נמענים. גם בהצבעה זו לא השתתף יו"ר הוועדה, המשנה לנשיאת בית המשפט העליון, השופט חנן מלצר.

היועמ"ש: חומרי החקירה בפרשיות נתניהו יפורסמו למחרת הבחירות; שימוע בתוך ארבעה חודשים מהיום

היועץ המשפטי לממשלה הודיע היום (שני) לבאי כוחם של החשודים בפרשות 1000, 2000, ו-4000, ביניהם ראש הממשלה, כי לאחר שקילת עמדותיהם, ובשים לב למכלול נסיבות העניין, החליט להיעתר בחיוב לבקשת באי כוחו של ראש הממשלה ולהשהות את מסירת חומרי החקירה בתיקים הקשורים לראש הממשלה עד לאחר מועד הבחירות, וזאת ביחס לכלל החשודים. * ובשל כך, חומרי החקירה האמורים יועמדו לרשות הסנגורים החל מה-10 באפריל, יום לאחר הבחירות. כמו כן, ביקש היועמ"ש מפרקליטי ראש הממשלה לקבוע את התאריך הסופי למועד השימוע בתוך שלשה חודשים מהבחירות. * שר המשטרה ארדן תקף היום בראיון ל-103 ואמר כי: "היועמ"ש טעה כשקבע כי השימוע לנתניהו ייערך תוך כדי הרכבת הממשלה"

חסר לו כסף
נתניהו עתר לבג"ץ בדרישה לאפשר לו לקבל נדבות עבור להגנתו המשפטית

ראש הממשלה עתר היום (שני) לבג"ץ נגד ועדת ההיתרים במשרד מבקר המדינה, בדרישה להתיר לו לקבל מימון של שני מיליון דולר ממקורביו עבור הגנתו המשפטית. * בעתירה נטען כי החלטת ועדת ההיתרים לפני שבועיים לדחות את הבקשה התקבלה בחוסר סמכות ולוקה בחוסר סבירות קיצונית – "מול מערכה כבדה וחסרת תקדים זו והמשאבים העצומים שהשקיעה המדינה כדי לחקור ולגבש את החשדות בעניינו של ראש הממשלה, עומד אדם בודד ויחיד, בשר ודם, הנדרש לגייס משאבים אדירים, לצד תעצומות נפש כדי לממש את חזקת החפות העומדת לו ולהיאבק על חפותו". * לדברי פרקליטי רה"מ "ההחלטה מבוססת ביסודה על מבחן שגוי שכלל וכלל אינו רלוונטי לענייננו, 'מבחן היכולת הכלכלית', שנועד בעיקרו לצרכים שונים כגון בקשה לפטור מאגרת בית המשפט. כשם שאין מקום למשוא פנים ולהצדקתו של אדם בדין רק בשל דלותו, כך אין גם מקום למשוא פנים לחיובו של אדם בדין, רק בשל היותו בעל אמצעים. הוועדה זקפה לחובת ראש הממשלה את מצבו הכלכלי, והיא כלל לא הייתה מוסמכת להיזקק לו והיא אף לא טרחה לברר אותו ולא אפשרה לרה"מ להתייחס לנושא. החלטת ועדת ההיתרים חותרת תחת עקרונות היסוד של השיטה, היא ניתנה בחוסר סמכות ובחריגה מסמכות והיא לוקה בחוסר סבירות קיצוני".

בטחוני

בעקבות המו"מ עם ישראל: הוועדה הלאומית העליונה לצעדות השיבה ושבירת המצור הורתה להפסיק את הפרות הסדר הליליות

היומון "אל-ערבי אל-ג'דיד", הרואה אור בלונדון דיווח הבוקר (שני) מפי מקורות ב"וועדה הלאומית העליונה לצעדות השיבה ושבירת המצור" כי התקבלה הוראה להפסיק זמנית את העימותים הליליים על הגדר ברצועת עזה, וזאת כחלק מההבנות החדשות שהושגו עם ישראל בחסות המתווך המצרי. * המקורות ציינו כי יופסק זמנית גם השימוש באמצעי מאבק "קשים" כדי להעניק למתווך המצרי הזדמנות להפעיל לחץ על ישראל למממש את התחייבויותה בדבר הקלת המצור ברצועה, כחלק מיישום ההבנות שהושגו לאחר סבב ההסלמה האחרון.

– עיתון א-רסאלה של חמאס דיווח על גיבוש תהליך הסדרה עם ישראל, שיחל כבר השבוע. ישראל דרשה שהמפגינים בצעדות יתרחקו 300 מטר מהגדר, ושבלוני הנפץ וההפגנה הקבועה בצפון עזה בימי שלישי ייפסקו לחלוטין. בחמאס דרשו, בין היתר, הרחבת שטח הדיג, הגדלת כמות החשמל וקבלת הכסף הקטרי

– ביום חמישי האחרון דווח ב-"אל-חליג' אונליין" מפי מקורות פלסטינים רמי דרג כי חלה התפתחות משמעותית במשא ומתן בין ישראל לחמאס, שנעשה בתיווך המודיעין המצרי, וכי הסכם בין הצדדים עשוי להיסגר כבר בימים הקרובים. על פי הדיווח, העסקה שנרקמת כוללת שני שלבים עיקריים ומטרתה להביא לרגיעה כוללת ורחבה, שתימשך יותר מ-10 שנים. המצרים ערכו פגישות בין הצדדים וכעת נראה שהושגה פריצת דרך במו"מ, בעיקר מצד ישראל, שהסכימה לבצע את השלב הראשון בהסכם.

דיווח: חמאס עצר מנהיג ארגון טרור שמזוהה עם איראן בעזה, אילץ אותו למסור נשק ורקטות שהיו בידי ארגונו והזהירוהו לבל יחזור לפעילות טרור ברצועה

העיתון הפלסטיני אל-קודס דיווח הבוקר (שני) כי מנגנוני הביטחון של חמאס שחררו את הישאם סאלם, ראש ארגון הטרור שמזוהה עם איראן ברצועת עזה – א-סאברין, ופעילים נוספים לאחר שנעצרו בשבוע שעבר. * על פי הדיווח, השחרור נעשה לאחר שסאלם מסר נשק ורקטות שהיו בידי ארגונו ואף שני מטות שבהם ישבו הפעילים. * עוד דווח כי בחמאס הזהירו את סאלם פן יחזור לפעילות טרור ברצועה. (כאן)

מדיני

בעזה מבקשים: הקמת מאגר מים בסיוע ישראל; בישראל הבהירו: התנאי להתקדמות – שקט מוחלט בגבול

לפי דוח של האו"ם, כבר בשנה הבאה לא יהיו עוד מים ראויים לשתייה בעזה, מצב שמטריד גם את ישראל וגורמים בינלאומיים. * אמש (ראשון) פורסם ב'חדשות כאן' כי ברצועה מבקשים לקדם פתרון למצוקת המים הקשה בעזה, ומעוניינים באפשרות הקמתו של מאגר מים בסיוע של ישראל. * בישראל מבהירים כי התנאים להתקדמות בהבנות מול חמאס הם שקט מוחלט בגבול, כולל הפסקת ירי הרקטות ושיגור בלוני התבערה לעוטף עזה.

בצל בלוני התבערה: קטאר החלה בחלוקת 5.5 מיליון דולר למשפחות נזקקות ברצועת עזה

הפעימה הרביעית של המענק הקטארי לרצועת עזה החלה הבוקר (שני), כאשר 55 אלף משפחות נזקקות הגיעו למשרדי הדואר, וכל אחת קיבלה תשלום של 100 דולר. תשלום המענק למשפחות נזקקות הוא השני במספר. זאת לאחר שלפני כחודש וחצי חילקה קטאר מענק במזומן על סך 100 דולר ל-94 אלף משפחות פלסטיניות. * כזכור, קטאר הפסיקה את מנגנון התשלום במזומן לפקידי חמאס אחרי ההחלטה שקיבל הארגון בשל דחיות חוזרות ונשנות בהכנסת הכסף על ידי ישראל. במקום התשלום לפקידים, הודיעה קטאר לפני חודש וחצי שהיא תממן פרויקט העסקה לטווח קצר לצעירים תושבי רצועת עזה בשיתוף עם האו"ם.

    חבר מועצת הווקף, חאתם עבד אל-קאדר, אמר על משבר שער הרחמים בהר הבית כי הם מעוניינים בשיפוץ המבנה, אך ללא סגירתו וללא התערבות ישראל. לדבריו, בווקף העבירו את האחריות על טיפול בנושא לירדן, וזו הצליחה "להוריד את ישראל מהעץ"

חוץ

"איחר בשתי דקות וניצל מהתרסקות המטוס" | יום אבל הוכרז באתיופיה בעקבות ההתרסקות; ההערכה שהמטוס התרסק בגלל פגיעת ציפור; אותרה הקופסה השחורה

אתיופיה הכריזה על יום אבל בעקבות האסון שבו נספו אתמול (א') 157 איש שהיו בטיסת "אתיופיאן איירליינס" מאדיס אבבה לניירובי.

הקופסאות השחורות: הרשויות באתיופיה איתרו היום (שני) את שתי הקופסאות השחורות של המטוס הכוללות את ההקלטות מתא הטייס ורישומי הטיסה, על פי הדיווח, הוקלט על אחת מהן קולו של הקברניט. * מומחים של חברת בואינג ורשות התעופה האמריקאית יצאו לאתיופיה במטרה לתחקר את האירוע. החוק הבינלאומי קובע שאתיופיה צריכה להוביל את חקירת ההתרסקות, אך בחקירה תשתתף גם המועצה האמריקנית הלאומית לבטיחות בתחבורה (NTSB). המועצה האמריקנית תשתתף בחקירה מכיוון שהתכנון והבנייה של המטוס היו בארה"ב. בינתיים, ברשות התעופה האזרחית במשרד התחבורה ביקשו להצטרף לחקירה. זאת, כיוון שעל פי הנוהל הבינלאומי, מדינה שאזרחיה נספו בתאונה אווירית רשאית להשתתף בתחקור האירוע.

– שגריר ישראל באתיופיה, אמר היום (שני) ל'כאן חדשות' כי מתחזקת ההערכה כי ציפור פגעה במטוס הבואינג, נשאבה למנועו והובילה לבסוף להתרסקות. לדבריו, החוקרים הגיעו למסקנה זו בגלל גובה הטיסה הנמוך שבו אירעה התקלה.

ההתרסקות: המטוס המריא משדה התעופה באדיס אבבה ב-08:38 שעון מקומי. שש דקות אחר כך אבד הקשר בין הטייס למגדל הפיקוח. והדיווח על ההתרסקות הגיע אחרי כשעתיים, ב-10:48. המטוס התרסק חמש דקות לאחר ההמראה, באזור העיר בישופטו – 62 ק"מ מדרום מזרח לאדיס אבבה.

– עד ראייה שראה את ההתרסקות סיפר: "עשן היתמר מהחלק האחורי של המטוס, ואז הוא התרסק בקול פיצוץ רם", לדבריו, הוא ראה את המטוס סוטה ממסלולו, בעוד שמזוודות ובגדים בוערים החלו ליפול מכלי הטיס. עד ראייה נוסף, תיאר גם הוא את הרגעים שלפני ההתרסקות: "ראיתי עשן ושמעתי קולות מוזרים. חפצים קטנים, שנראו כמו ניירות, נפלו מהמטוס. פתאום נשמע רעש מוזר, המטוס ביצע פנייה פתאומית – והתרסק".

הנספים: בהתרסקות נספו שני ישראלים – תושבי זכרון יעקב ומעלה אדומים. ובסך הכל נספו בו 157 בני אדם כולל שמונה אנשי צוות. הנוסעים היו מ-32 לאומים שונים, רובם מקניה. 18 מקנדה, 9 מאתיופיה, 8 מסין, 8 מאיטליה, 8 מארצות הברית, 7 מבריטניה, 7 מצרפת, 6 ממצרים, 5 מהולנד, 4 בעלי אזרחות מהאו"ם, 4 מהודו, 3 מרוסיה, 2 ממרוקו, 2 מישראל, 1 מבלגיה, 1 מאוגנדה, 1 מתימן, 1 מסודן, 1 מטוגו, 1 ממוזמביק ונוסע אחד מנורבגיה. לפי גורם באו"ם על המטוס היו 19 עובדים של הארגון, שהיו בדרכם לעצרת שנתית של תוכנית הסביבה של הארגון.

– בשדה התעופה בניירובי המתינו קרובי המשפחה של הנוסעים ליקיריהם במשך שעות. אלו היו שעות מורטות עצבים. בשדה התעופה הם לא קיבלו עדכון על האסון, וחלקם שמעו את הבשורה האיומה מהעיתונאים.

הניצולים: אנטוניס מברופולוס נשיא הארגון הבינלאומי לפסולת מוצקה, היה אמור להגיע לקניה לכינוס שנתי של האו"ם בנושא איכות הסביבה, אבל אל השער הוא הגיע שתי דקות אחרי שהדלת נסגרה, ואנשי נמל התעופה התעקשו שיירשם לטיסה מאוחרת יותר. אחרי שנרשם לטיסה מאוחרת יותר התבקש לפתע להתלוות לשוטרים אל תחנת המשטרה בנמל התעופה, וזאת בכדי לבדוק היטב את זהותו, משום שבהיותו הנוסע היחיד שנרשם אך לא עלה לטיסת המוות – היה צורך לוודא שאין לו קשר להתרסקות. כשניסה לברר מדוע מונעים ממנו לעלות גם לטיסה הבאה השיבו לו השוטרים "במקום לכעוס תתפלל. המטוס התרסק, אתה היחיד שניצל".

– מברופולוס היה הנוסע היחיד מבין הנוסעים הרשומים שלא עלה למטוס. אולם בכלי התקשורת דווח על שני ישראלים נוספים בעלי עסק משותף באפריקה, שהיו אמורים להיות על המטוס שהתרסק אך ניצלו לאחר שמסיבות עסקיות החליטו לבטל את טיסתם לבירת קניה לפני ימים אחדים בלבד.

השבתת המטוסים: מטוס הבואינג מדגם 737, כמו זה שהתרסק אתמול לאחר המראתו מאדיס אבבה, הוא אחד ממטוסי הנוסעים הנפוצים ביותר בעולם. יותר מ-10,000 מטוסים מסוגו ממריאים ונוחתים בכל יום נתון. * במהלך היום, הודיעו חברות רבות בעולם הודיעו כי הן מקרקרעות את השימוש בדגם המטוס שהתרסק. חברת "אתיופיאן איירליינס" מסרה כי כל מטוסי בואינג 737-MAX8 שברשותה יושבתו. סין הנתחה את חברת התעופה במדינה לקרקע 96 כלי טיס מסוג זה, חברת "קיימן איירוויז", הפועלת במושבה הבריטית איי קיימן, השביתה שני מטוסים כאלו, וכך הודיעה גם קוריאה הדרומית.

– בדו"ח שפורסם ב"וול סטריט ג'ורנל", נטען כי פגם במערכת האוטומטית גורם לכך שאף המטוס יכול לרדת בחדות כלפי מטה, דבר המונע מהטייסים להחזיר את השליטה לידיהם. "כאשר המצב הזה קורה, המטוס עלול לצלול בחדות למטה או להתרסק"

יום חמישי ללא חשמל בוונצואלה: המדינה לקראת קריסה חברתית; שדות התעופה מושבתים

ונצואלה נכנסה היום (שני) ליום החמישי מאז שמערכת החשמל קרסה והותירה את רוב המדינה, כולל הבירה קראקס, בחושך. ככל שחולף הזמן פוחתות התקוות לפתור במהירות את משבר החשמל, שמקרב את המדינה לסף קריסה חברתית. * המשטר של מדורו לא מצליח לשקם את האספקה לרחבי המדינה, ואזרחים זועמים עומדים בתורים כדי לקבל מים ודלק. בעלי עסק נאלצו לחלק בחינם את האוכל שבמקרריהם, מחשש שיתקלקל, בעוד שחנויות אחרות נבזזו. * שלשום אמר הארגון הלא-ממשלתי "רופאים למען בריאות" כי המחסור בחשמל בבתי החולים, בנוסף למחסור בגנרטורים או לתחזוקה הלקויה שלהם, הובילה למותם של 17 מאושפזים ברחבי המדינה.

– אלכס וסקז, אחד העיתונאים האחרונים במדינה שעובד ברשת בלומברג סיפר בראיון ל'חדשות כאן' כי כרגע זה בלתי אפשרי לצאת מהמדינה באמצעות טיסה "אין טיסות משדות התעופה הגדולים. מטוסים לא עוזבים את המדינה. רשת בלומברג שאני עובד אצלה אמרה לי שהיא רוצה לארגן לי תכנית הימלטות. ונצואלה היא לא אי. אנחנו תמיד יכולים לעבור את הגבול לברזיל או קולומביה".

– לבנתיים, משרד האוצר האמריקני הטיל עיצומים על בנק רוסי בשל עסקיו עם חברת הנפט הממשלתית של ונצואלה

על רקע המחאות: נשיא אלג'יריה הודיע לא יתמודד לכהונה נוספת, אך הבחירות נדחו למועד לא ידוע

על רקע מחאות נרחבות נגדו בשבועות האחרונים: נשיא אלג'יריה עבד אל-עזיז בוטפליקה הודיע כי לא יתמודד לכהונה חמישית. וכי הבחירות, שהיו אמורות להתקיים בחודש הבא, נדחו למועד לא ידוע. יתקיים סבב חילופי תפקידים בממשל וחוקה חדשה תעלה להצבעה במשאל עם.

– בשבועות האחרונים הפגינו עשרות אלפים מדי יום נגד הנשיא, ויותר מאלף שופטים ברחבי המדינה הודיעו כי הם מסרבים להשתתף בפיקוח על הבחירות אם בוטפליקה אכן יתמודד. כמו כן, סדקים כבר החלו להופיע במה שתואר כ"מבצר" סביב האליטה השלטת, כשמספר הולך וגדל של בעלי בריתו של בוטפליקה במפלגת FLN הצטרפו לעצרות מחאה שבהן קראו לנשיא לפרוש.

– בוטפליקה ששב אתמול לארצו לאחר ששהה שבועיים בבית חולים בשווייץ, עלה לשלטון לפני 20 שנה. ובשנת 2013 הוא לקה בשבץ ומאז מיעט להופיע בפומבי. במשך כמה שנים הוא לא נאם בפני האומה. ומתנגדיו טוענים שאין כל הוכחה לכך שהוא כשיר מבחינה רפואית להנהיג את המדינה, שנשלטת לדבריהם על ידי יועציו. * בסוף השבוע הגישה ארגון "עורכי דין ללא גבולות", עתירה יוצאת דופן לבית המשפט בז'נבה, ובה דרשה למנות אפוטרופוס לנשיא אלג'יריה, לפי העתירה, "בריאותו השברירית" של הנשיא בן ה־82 מותירה אותו נתון למניפולציות על ידי מקורביו.

הודו: בעוד חודש, במשך 39 יום; מאות מיליונים יבחרו את הפרלמנט

קרוב ל-900 מיליון אזרחי הודו יקחו חלק בבחירות הכלליות בהן יקבע ההרכב של הבית התחתון בפרלמנט, הקרוי גם "בית העם". * ההצבעה תיערך בשבעה שלבים לפי הסדר ב-29 מדינות הודו ועוד ב-7 טריטוריות מאוחדות, בתאריכים מ-11 באפריל ועד ה-19 במאי. ספירת הקולות צפויה להסתיים עד ה-23 במאי. * הבית התחתון מונה 545 נציגים הנבחרים ישירות על ידי כל אזרח של הודו מעל גיל 18. והמפלגה שתקבל את רוב הקולות תמנה את ראש הממשלה.

בחדר סודי: מנהיג טליבאן חי במשך שנים באפגניסטאן בסמוך לבסיסים אמריקניים, למרות שארה"ב הבטיחה עליו פרס של מיליונים

ספר ביוגרפי חדש, שקטעים ממנו פורסמו אתמול (ראשון) ב"גרדיאן" הבריטי טוען כי מולה עומר, מייסד טליבאן ומנהיגה הקודם שוושינגטון הציבה פרס של עשרה מיליון דולר על ראשו אחרי פיגועי התאומים, חי במשך שנים במרחק הליכה מבסיסים אמריקאיים באפגניסטאן, וכוחות אמריקאיים שביצעו חיפוש בבית שבו הסתתר לא מצאו את החדר הסודי שנבנה במיוחד עבורו.

– במשך ארבע השנים הראשונות שבהן הנהיג את המורדים האפגנים, עומר חי בבירת המחוז, קלאת, במרחק הליכה ממעון המושל ומהבסיס האמריקאי המרכזי באזור. מקום המקלט של מנהיג הטליבאן היה מתחם קטן עם חצר קטנה ובית חימר שהוסתר מאחורי קירות גבוהים. שם הוא בנה חדר סודי שהכניסה אליו הוסתרה על ידי ארון גבוה שהוצמד לקיר. כוחות אמריקאיים היו קרובים פעמיים לתפוס את עומר. בפעם הראשונה, סיור אחד עבר לידו כששהה בחצר. מהר הסתתר מאחורי ערימה גבוהה של עצי הסקה, אבל הכוחות חלפו מבלי להיכנס למקום. בפעם השנייה, כוחות אמריקאיים ביצעו חיפוש בבית, אולם לא מצאו את הכניסה הנסתרת לחדר הסודי. עומארי לא ידע אם החיפוש היה חלק מסיור שגרתי או בתגובה למידע מקדים שקיבלו האמריקאים.

– ב-2004 החליט עומר לעבור למקום מסתור אחר בכפר קטן ומרוחק, שלעתים התייבש, כ-30 ק"מ מדרום מזרח לעיר קלאת, באזור ששמו שינקאי. שם נבנה לו צריף קטן בחלקו האחורי של בית שבו התגוררה משפחה מורחבת של תומכי טליבאן. על שפת נהר שהיה מחובר לתעלות השקיה תת-קרקעיות המגיעה עד להרים שאפשרו למנהיג הטליבאן נתיב בריחה לעת צורך אם כוחות אמריקאיים או אפגניים יגיעו לאזור ויערכו בו חיפושים.

– זמן קצר לאחר מכן, החלה גם ארה"ב לבנות בסיס אחר במרחק של כמה ק"מ ממקום מחבואו החדש. על אף שחרד לגורלו, עומר בחר שלא לברוח שוב. הוא מיעט לצאת, אלא כשהשמש הפציעה בחורף, והיה מסתתר במנהרות לעתים קרובות בזמן שמטוסי חיל האוויר האמריקני חלפו בשמיים או כשכוחות רגליים סיירו באזור.

– בספר נטען שעומר חלה בשנת 2013, לא קיבל טיפול רפואי וסירב לנסוע לפקיסטן לטיפול. הוא מת מאוחר יותר באותה שנה. ממשלת אפגניסטן מיהרה להכחיש את הטענות לכשלים שעלו בספר, ואמרה כי מדובר ב"טענות הזויות". "יש לנו מספיק ראיות שמראות שהוא חי ומת בפקיסטן".

לראשונה מאז המהפכה האסלאמית: מפקד כוח קודס קיבל את עיטור הכבוד היוקרתי ביותר של איראן

מפקד כוח קודס במשמרות המהפכה של איראן, גנרל קאסם סולימאני, קיבל את עיטור הכבוד היוקרתי ביותר של איראן, מסדר זולפיקר, כך דיווחה אתמול (ראשון) סוכנות הידיעות פארס, בדיווח לא צוין מתי זה קרה. * סולימאני הוא הגנרל הראשון שמקבל את האות מאז המהפכה האסלאמית ב-1979. המסדר הוטבע ב-1921, ומאז קיבלו אותו עשרה מפקדי צבא תחת משטרו של השאה.

    איראן: עורכת דין איראנית למען זכויות אדם, נשלחה ל-38 שנות מאסר ונענשה ב-148 מלקות, לאחר שהואשמה בהפצת מידע נגד המדינה, העלבת המנהיג העליון וריגול. * הארגון המרכז לזכויות אדם באיראן, שבסיסו בניו יורק, אמר כי בשנה שעברה ייצגה סתודה מספר מפגינות איראניות שמחו נגד חוקי הרפובליקה האסלאמית. * העונש ניתן ימים לאחר מינוי איש דת קיצוני לראש מערכת המשפט החדש (רויטרס)

    סודן: הפרלמנט הצביע על קיצורו של מצב החירום הלאומי * הפרלמנט בסודן הצביע על קיצורו בשישה חודשים של מצב החירום הלאומי עליו הכריז הנשיא עומר אל-באשיר בחודש שעבר. * מצב החירום הוכרז בניסיון לדכא את מחאות ההמונים המאיימות על שלטונו של הנשיא. (רויטרס)

צרכנות

מוצרי החלב יוזלו?: ארה"ב מעוניינת בהסרת המכסים מצד ישראל על יבוא גבינות בעלות חיי מדף ארוכים

בשבוע הקרוב יגיעו לישראל נציגים מטעם הממשל האמריקני כדי לדון בשינוי הסכם הסחר החופשי שנחתם עם ישראל ב־1985, בנושא חקלאות, דך דווח ברשת 'בלומברג'. האמריקנים מעוניינים בהסרת המכסים מצד ישראל על יבוא תוצרת חקלאית מארה"ב, ובכללה אגסים, תפוחים וגבינות בעלות חיי מדף ארוכים. מהלך כזה, עשוי להוביל לירידת מחירי הפירות וחלק ממוצרי החלב. * בהתאחדות החקלאים מתנגדים בתוקף לדרישות הבית הלבן ומאיימים כי הרפתנים והחקלאים יפגינו במחאה מול משרד ראש הממשלה.

 

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן