Skip to content

טבח במסגדים בניו זילנד – 49 בני אדם נרצחו

מסע הרצח תועד בשידור חי בחשבון הפיסבוק של ברנטון טרנט, בן 28 מאוסטרליה שנעצר ל אחר מכן בידי המשטרה. משטרת ניו זילנד הורתה לתושבי בהעיר קרייסטצ'רץ', בה אירע הטבח, להישאר בבתיהם ולהימנע מיציאה. ראש ממשלת ניו זילנד: "זה היום השחור ביותר בתולדות המדינה
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

ברנטון טרנט, בן 28 מאוסטרליה, חדר לפנות בוקר לשני מסגדים בעיירה קרייסטצ'רץ' שבדרום ניו זילנד, פתח באש ובטבח באנשים. הוא תיעד את מסע ההרג ושידרו בשידור חי בחשבון הפייסבוק שלו. ראש ממשלתת ניו זילנד הגדירה את היום כיום השחור ביותר בתולדות המדינה.

הטבח בניו זילנד (צילום מסך)
הטבח בניו זילנד (צילום מסך)
הרוצח ברנטון טרנט (צילום מסך חדשות ערוץ 4 )
הרוצח ברנטון טרנט (צילום מסך חדשות ערוץ 4 )

משטרת ניו זילנד פתחה הבוקר (שישי) במצוד אחר ככל הנראה מספר גברים חמושים שככל הנראה פתחו באש על מתפללים במסגד בעיר קרייסטצ'רץ' שבדרום המדינה. כלי תקשורת במדינה דיווחו בתחילה על 27 הרוגים במספר מתקפות מתואמות על מסגדים. מאוחר יותר דיווחה המשטרה על 49 הרוגים שנורו במטחי אש של 205 יריות. ראש ממשלת ניו זילנד ג'סיקה ארדרן, כינסה בדחיפות מסיבת עיתונאים ובמהלכה אמרה כי: "זהו אחד הימים השחורים ביותר בהיסטוריה של המדינה שלנו". ארדרן סירבה למסור אומדן רשמי של הנפגעים. העיר קרייסטצ'רץ', הנה בירת מחוז קנטרברי שבאי הדרומי של ניו זילנד, והיא העיר השנייה בגודלה במדינה.


ראש ממשלת ניו זילנד ג'סינדה ארדרן במסיבת העיתונאים

"המצב הוא חמור ומתפתח במהירות כל הזמן", סיפר מפקד משטרת ניו זילנד מייק בוש. "מעורב בו יורה פעיל וכוחות גדולים מאוד של המשטרה מוזרמים לזירת האירוע, אך הסיכון לאזרחים עודנו גבוה מאוד", הוסיף בוש. על פי דיווחים לא רשמיים, אדם אחד נעצר על ידי המשטרה בחשד למעורבות במתקפה. האדם שנעצר תיעד בחשבון הפייסבוק שלו את מסע הטבח.  לפני מספר ימים פרסם צילומי מחסניות כדורים של כלינ נשק. חשבון הפייסבוק נחסם לא מזמן והוסר.  בתיעוד נראה כיצד הוא חודר למסגד. על כלי הנשק של הרוצח או הרוצחים נראות כתובות בצע לבן המזכירות תיעודי קורבנות טרור אסלאמי וקרבות בין נוצרים למוסלמים המתקפה ומסע ההרג צולם ושודר בשידור חי באותו חשבון פייסבוק.

ראשת ממשלת ניו זילנד, ג'סיקה ארדרן, כינסה מסיבת עיתונאים במהלכה אמרה כי: "זהו אחד הימים השחורים ביותר בהיסטוריה של המדינה שלנו". ארדרן סירבה למסור אומדן רשמי של הנפגעים.
האירוע התרחש במסגד בשכונת הגלי פארק בעיר. נבחרת הקריקט הפקיסטינית שהתה בסמוך למקום האירוע אך הרשויות מסרו כי לכל חברי הקבוצה שלום.

עדי ראייה באזור סיפרו כי ראו מספר בני אדם שרועים מחוץ למסגד כשהם מדממים. כל משרדי הממשלה בעיר הושמו תחת אבטחה כבדה וכן בתי החולים ובתי הספר.

לפי סוכנות הידיעות אי-פי, האדם שטען כי הוא אחראי על הירי השאיר מסמך של 74 עמודים נגד מהגרים. במסמך הוא מסביר את הסיבות למעשיו ושהוא רואה בכך מעשה טרור. הוא סיפר שהגיע לניו זילנד מאוסטרליה כשהוא בן 28, על מנת להתכונן ולהתאמן לקראת התקיפה.
האדם טען שאמנם הוא ייצר קשר ותרם כסף להרבה קבוצות לאומניות, אך פעל בגפו ושום ארגון לא לקח חלק בפיגוע.

משטרת ניו זילנד פרסה קצינים חמושים ברחבי קרייסטצ'רץ'. המשטרה ביקשה מתושבי האזור להיסגר ולהישאר בבתיהם ולהימנע מיציאה החוצה. בהמשך, התקשורת המקומית דיווחה על אירוע ירי במסגד נוסף בעיר. בתקשורת המקומית דווח על לפחות 27 הרוגים.

לן פנהא, שנכח בסמוך למקום, סיפר כי ראה אדם לבוש שחורים נכנס למסגד בעיר ואז שמע עשרות יריות, ובעקבותיהן עשרות אנשים נמלטו מהמסגד באימה. הוא הוסיף כי ראה את היורה נמלט לפני שכוחות החירום הגיעו למקום. "ראיתי אנשים מתים בכל מקום", סיפר לכתב ה-CNN.

"מבעית לשמוע על יריות במסגד בקרייסטצ'רץ'. לעולם אין הצדקה לשנאה מסוג כזה", הגיבה לכך איימי אדמס, חברת פרלמנט ניו זילנדית ותושבת העיר.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן