Skip to content

עיקר החדשות (מהדורת הבוקר) יום ראשון 17 במרץ 2019

כותרות המהדורה     במידה ובג"ץ יפסול את התמודדות בן ארי: בעוצמה יהודית דורשים תפקיד שר עבור ברוך מרזל (פוליטי)     "תקרית ביטחון לאומי" | סוכנים איראנים נעצרו בבואנוס איירס עם דרכונים ישראליים מזויפים (בטחוני)     בעיצומה של ישיבה עם בכירי המודיעין המצרי, הטילים נורו לעבר תל אביב | הדרמה מאחורי הקלעים, הזעם המצרי, הדרישות והאיומים […]
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

כותרות המהדורה

    במידה ובג"ץ יפסול את התמודדות בן ארי: בעוצמה יהודית דורשים תפקיד שר עבור ברוך מרזל (פוליטי)

    "תקרית ביטחון לאומי" | סוכנים איראנים נעצרו בבואנוס איירס עם דרכונים ישראליים מזויפים (בטחוני)

    בעיצומה של ישיבה עם בכירי המודיעין המצרי, הטילים נורו לעבר תל אביב | הדרמה מאחורי הקלעים, הזעם המצרי, הדרישות והאיומים (בטחוני)

    ליל שישי: מאה מטרות טרור של חמאס הופצצו ברצועה, ביניהם: מפעל תת-קרקעי לייצור רקטות ומרכז מזל"טים; רקטות נורו לעבר יישובי עוטף עזה (בטחוני)

    יום שישי, 7:20 בבוקר: סבב הלחימה בין ישראל לעזה הסתיים – בתיווך מצרי (בטחוני)

    "שוחחו בעברית שלמדו בכלא הישראלי" | דיווח: ראש השב"כ נפגש בשבוע שעבר בקהיר עם בכירי חמאס; על השולחן: גופות החיילים המוחזקים בעזה, והצעה לניהול משותף של ישראל וחמאס במעברי הגבול (מדיני)

    יום שלישי ברציפות: מאות פלסטינים מפגינים נגד המצב הכלכלי הקשה ברצועה; יותר מ-200 עצורים (מדיני)

    לראשונה מתחילת כהונתו: טראמפ הטיל וטו על הצבעת הסנאט לבטל את מצב החירום הלאומי (חוץ)

    הטבח המחריד בניו זילנד: לפחות 50 הרוגים בהם ילדים ועשרות נפגעים; הרוצח תכנן להמשיך במתקפה אך נעצר (חוץ)

    התרסקות המטוס באתיופיה: ההקלטות מהקופסה השחורה שוחזרו בהצלחה; חברת בואינג תוציא תוכנה משודרגת עבור כל המטוסים מהדגם שהתרסק בתוך שבוע עד עשרה ימים (חוץ)

    חשש מפני התפרצות שחפת בצפון הארץ (בריאות)

תחזית מזג אוויר

    היום: בשעות הבוקר עד הצהריים עדיין ייתכן גשם מקומי, וקיים חשש קל לשיטפונות בנחלי המזרח. במשך היום יפסק הגשם, ייעשה מעונן חלקית עם עליה קלה בטמפרטורות. בלילה יהיה קר.

    שני: מעונן חלקית עד נאה עם עליה נוספת של הטמפרטורות. הטמפרטורות יהיו רגילות לעונה.

    שלישי: נאה. עליה ניכרת בטמפרטורות והן יהיו גבוהות מהרגיל לעונה.

    רביעי: מעונן חלקית עד מעונן בעננות בגובה רב. הטמפרטורות יוסיפו להיות גבוהות מהרגיל לעונה.

חדשות

אמש (שבת) הוזעקו צוותי כבאות והצלה ומשטרת ישראל, על ידי תושבים, להוריד בובה בדמות של חייל חרדי אשר נתלתה על גג אחד הבתים בשכונת מאה שערים. צוותי משטרה עם לוחמי האש באמצעות מנוף כיבוי וחילוץ, הגיעו אל הבובה והורידו אותה מגג הבית.

במהלך כל פעולות הורדת הבובה, נתקלו הצוותים בקריאות נאצה קשות כמו נאצים מצד התושבים ואף הושלכו לעברם חפצים (מגפון ניוז)
למרכז הרפואי לגליל הובאו גבר בן 79 ואשה בת 73 (זוג נשוי), תושבי אחד הכפרים בגליל המערבי, שנפגעו באורח קל במהלך ניסיון שוד בביתם. השניים, הסובלים מחבלות בפניהם, עוברים טיפול בחדר המיון
. משטרת ישראל פתחה בחקירה  אחר השודדים שנמלטו
תגובה מהירה של השוטרים הביאה למעצר חשודים תושבי מזרח ירושלים שדדו בעל רכב לאחר שחסמו את דרכו ברכבם

אתמול (שבת) בשעות הצהריים, התקבל דיווח במשטרה כי במזרח ירושלים, רכב ובו מספר חשודים חסם רכב  אחר, וממנו ירדו מספר חשודים שתקפו את הנהג ושדדו ממנו את הטלפון הסלולארי וגרמו נזק לרכב.

מיד עם קבלת התלונה, התחילה המשטרה בחקירה מהירה תוך הפעלת אמצעים טכנולוגים מתקדמים, ותוך זמן קצר נעצר הרכב ובו 2 מהחשודים. הטלפון הגנוב נמצא.החשודים (שנות 50,20)הובא לחקירה

פוליטי

גנץ ליועמ"ש: "בדוק מי אחראי להדלפת 'הפריצה האיראנית"

מפלגת כחול לבן פנתה למנדלבליט בבקשה "להורות על בדיקה דחופה" לגילוי העומדים מאחורי פרסום "הפריצה האיראנית" לסלולרי של גנץ. בפנייה נטען כי העקבות מובילים "ללשכה מסוימת מאוד בירושלים". אתמול תקפו במפלגה: הפרסום – ספין של נתניהו. רה"מ הכחיש כל קשר, ובמקביל השיק קמפיין שטוען כי טהרן מתערבת בבחירות למען גנץ

סקר 'ישראל היום': כחול לבן מגדילה פער מול הליכוד שנחלש דרמטית; גוש הימין מגדיל פער מול גוש השמאל; מרץ עוקפת את העבודה

סקר 'ישראל היום' שפורסם ביום שישי מעלה כי לו הבחירות היו מתקיימות, מפלגת כחול-לבן מצליחה לבלום את מגמת הירידה בסקרים האחרונים, ומקבלת 33 מנדטים, לעומת הליכוד שצונח ל-26 מנדטים בלבד (פער של 7 מנדטים). בחלוקה בין הגושים, גוש הימין-דתיים מזנק ל-66 מנדטים וזאת עקב כך שגם זהות, וגם ישראל ביתנו עוברים את אחוז החסימה. * בגוש השמאל מרצ מובילה עם 8 מנדטים והעבודה אחריה עם 7. והמפלגות הערביות שבבחירות האחרונות קיבלו סך הכל 13 מנדטים יורדים ל-6 מנדטים בלבד אותם מקבלת חד"ש־תע"ל, לעומת רע"מ-בל"ד שלא עוברת את אחוז החסימה.

– ע"פ הסקר, רק 53% מהציבור ענו כי הם רואים במפלגת 'זהות' מפלגה ימנית. 28% אמרו כי הם לא יודעים אם זהות היא מפלגת ימין או שמאל, 13% טענו כי היא מפלגת מרכז, ואילו 6% סבורים כי זו בכלל מפלגת שמאל.

– נתון מעניין נוסף בסקר הוא מידת הוודאות שתומכי המפלגות הגדולות יממשו את הצבעתם – 68% מאלה שאמרו שיצביעו ליכוד, ו-66% מאלה שאמרו שיצביעו כחול-לבן אמרו שהם בטוחים שיבואו להצביע.

– ע"פ הסקר, לו הבחירות היו מתקיימות היום, מפת המנדטים המתקבלת הייתה כדלהלן: כחול לבן – במקום הראשון עם 33 מנדטים; הליכוד – 26; מרץ – 8; איחוד מפלגות הימין – 7; העבודה – 7; יהדות התורה – 7; הימין החדש – 6; חד"ש-תע"ל – 6; זהות – 5; ישראל ביתנו – 5; כולנו – 5; ש"ס – 5; גשר – 0; יחד – 0; מגן – 0; רע"מ-בל"ד – 0

סקר 'מקור ראשון', "נדיב" יותר כלפי הימין: שווין בין 'הליכוד' ל'כחול-לבן'; כולנו וישראל ביתנו לא עוברות את אחוז החסימה אך גוש הימין מוביל

סקר חדש של העיתון 'מקור ראשון' מלמד על שינויים דרמטיים במפת המנדטים, במידה והבחירות היו מתקיימות היום. לפי הסקר, לראשונה מפלגות הליכוד וכחול-לבן שומרים על שווין בין המפלגות, ומקבלות 32 מנדטים כל אחת. אך מבחינה גושית, הימין והדתיים מובילים עם 63 מנדטים (כולל זהות ועוצמה יהודית) זאת למרות ש'כולנו' ו'ישראל ביתנו' אינם עוברים את אחוז החסימה.

– נתון מעניין שעלה בסקר הוא השאלה מה יקרה אם כחול לבן לא תצליח להשיג גוש חוסם ולהרכיב את הממשלה הבאה, 58 אחוזים מכלל המשיבים השיבו כי המפלגה תתפרק לשלוש סיעות. ואילו רק 35 אחוזים סבורים שהמפלגה תישאר מאוחדת באופוזיציה ותגבש חלופה שלטונית. * עם זאת, בקרב מצביעי כחול לבן, עבודה ומרצ התוצאות הפוכות: 65 אחוזים מאמינים שכחול לבן יישארו מאוחדים באופוזיציה, ורק 29 אחוזים חוששים שהאיחוד לא יחזיק מעמד.

– ע"פ הסקר, לו הבחירות היו מתקיימות היום, מפת המנדטים המתקבלת היתה כדלהלן: הליכוד – 32; כחול לבן – 32; העבודה – 10; חד"ש-תע"ל – 9; איחוד מפלגות הימין – 7; הימין החדש – 7; יהדות התורה – 7; מרץ – 6; ש"ס – 6; זהות – 4; גשר – 0; יחד – 0; ישראל ביתנו – 0; כולנו – 0; מגן – 0; רע"מ-בל"ד – 0

במידה ובג"ץ יפסול את התמודדות בן ארי: בעוצמה יהודית דורשים תפקיד שר עבור ברוך מרזל

בעוצמה יהודית דורשים תפקיד של שר בממשלה הבאה בעבור ברוך מרזל אם יפסול בג"ץ את מועמדותו של מיכאל בן ארי לכנסת, כך ייחשף במהדורת 'הבוקר הזה' (ראשון) של 'כאן חדשות' * אנשי עוצמה יהודית אומרים כי באיחוד הלאומי ובבית היהודי לא פסלו את הדרישה הזו. נוסף על כל דורשים בעוצמה יהודית לקדם את איתמר בן גביר למקום החמישי של איחוד מפלגות הימין

בטחוני

במהלך סוף השבוע עצרו לוחמי צה"ל וכוחות שב״כ, מג"ב ומשטרת ישראל באיו"ש עשרה מבוקשים החשודים במעורבות בפעילות טרור, טרור עממי ובהפרות סדר אלימות לעבר אזרחים וכוהב"ט.החשודים הועברו לחקירת כוהב"ט

"תקרית ביטחון לאומי" | סוכנים איראנים נעצרו בבואנוס איירס עם דרכונים ישראליים מזויפים

גבר ואישה, אזרחי איראן שהגיעו מספרד, נעצרו במלון בבירת ארגנטינה בבואנוס איירס לאחר שניסו להשתמש בדרכונים ישראליים גנובים. השניים עוררו את חשד הרשויות במדינה לאחר שבדיקה קצרה של הדרכונים שלהם העלתה שגיאות כתיב בעברית במסמכים. * ארגון האינטרפול אישר כי ברשות השניים נמצאו דרכונים ישראלים שנגנבו מאזרחים ישראלים וזויפו על מנת שיתאימו לסוכנים האיראנים.

– הרשויות בארגנטינה הגדירו את התקרית כ"אירוע של ביטחון לאומי", ועל המקרה הוטל איפול. * במשרד הביטחון המקומי טענו כי מדובר בתיק' רגיש במיוחד, בעיקר לאור ציון 25 שנים למתקפת הטרור על שגרירות ישראל במדינה, שבוצעה בידי סוכנים איראניים. (ישראל היום)

בעיצומה של ישיבה עם בכירי המודיעין המצרי, הטילים נורו לעבר תל אביב | הדרמה מאחורי הקלעים, הזעם המצרי, הדרישות והאיומים

העיתון 'ישראל היום' חושף הבוקר (ראשון) בשם חבר במשלחת המצרים פרטים דרמטיים על מה שקרה מאחורי הקלעים בעת שיגור הטילים מעזה לישראל ביום חמישי בערב: ביום חמישי בשעה 21:07 בערב ישבו ראשי הפלגים הפלסטיניים בעזה ובראשם מנהיגי חמאס איסמעאיל הנייה ויחיא סינוואר עם מחזיק "תיק עזה" במודיעין הכללי המצרי אחמד עבד אל-ח'לק ובכירים נוספים, כדי לדון בתהליך ההסדרה בין רצועת עזה לישראל. דקות אח"כ נכנס לחדר אחד העוזרים של חברי המשלחת המצרית עם פנים מודאגות והגיש לראשי המשלחת את הטלפון הסלולרי שלו. החיוכים התחלפו מיד בפנים חמורות סבר, ובכירי המשלחת פנו אל סינוואר והטיחו בו בזעם: 'עד לאן אתם חושבים שתגיעו עם המשחק הכפול שלכם? אנחנו יושבים כאן כדי לסגור את פרטי הרגיעה מול ישראל ומאחורי גבנו אתה מאשר לאנשיך לשגר טילים אל עבר תל אביב?'

– בכירי המודיעין המצרי אף הבהירו כי "אם ישראל תחליט לצאת למבצע צבאי נרחב בעזה, אנחנו הפעם לא נעשה דבר כדי לבלום את המתקפה הישראלית, גם אם יחליטו הישראלים למוטט את השליטה שלכם בעזה באמצעות סיכולים ממוקדים של כל אחד ואחד מכם. במקביל לכיבוש הרצועה מצרים ובעלות בריתה באזור לא ינקפו אצבע לעצירת התגובה הישראלית".

– מנהיג חמאס סינוואר שהיה מופתע גם הוא מהשיגור הבהיר להם כי "חמאס אינו עומד מאחורי השיגור", ראשי המשלחת לא השתכנעו והמשיכו להטיח בסינוואר. "אתה משקר! דם תושבי עזה שייפגעו מתגובת ישראל יהיה על ידיכם! אתם תביאו במו ידיכם לחורבנה של רצועת עזה ומיטוט משטרכם, ומה שחמור מאוד הוא שהימרתם על ביטחוננו האישי כאשר בזמן שהותנו בעזה ביצעתם שיגור טילים לתל אביב!".

– סינוואר פנה בפנים חתומות אל חברי המשלחת ואמר להם: "לא אבקש מכם לסכן את חייכם ולהישאר בעזה, אולם בטרם תעזבו נבקש כי תיצרו קשר עם עמיתיכם הישראלים ותבהירו להם כי השיגור לא היה מכוון ובטח שלא מתוכנן, וכי פני חמאס אינם להסלמה אלא להשלמת הקצוות האחרונים של הבנות הרגיעה".

– זמן קצר לאחר שהמשלחת המצרים יצאה מהרצועה יצר סינוואר קשר עם ראשי המשלחת ומסר להם כי פעילי חמאס שביצעו עבודות תחזוקה סמוך למערכת השיגור לגוש דן שהוצבה במערב עזה כהכנה לעימות עתידי מול ישראל, הם שביצעו כנראה בשוגג פעולה שגרמה לירי הטילים. לדבריו, חמאס עצר פעיל אחד והבטיח לעצור נוספים ולמצות עימם את הדין.

– ע"פ הדיווח ב'ישראל היום', חברי המשלחת המצרית דרשו שחמאס יודיע על ביטול הפגנות השיבה בשישי האחרון – דרישה שחמאס הסכים לה – וש"הפגנת המיליון" בעוד שבועיים, תיערך במתכונת לא אלימה או יבוטלו כליל.

חמאס: שיגור הטילים לעבר גוש דן, נבע מתקלה טכנית; האחראים נעצרו על ידי חמאס; שרידי רקטה נמצאו סמוך לחולון

מנהיג חמאס בעזה עדכן את בכירי המודיעין המצרי כי שיגור הרקטה נבע מטעות של פעילי שטח של חמאס שהגיעו לאתר השיגור במסגרת תחזוקה, נגעו בכפתור הלא נכון והרקטות שוגרו. לדבריו, חמאס עצר פעיל אחד והבטיח לעצור נוספים ולמצות עימם את הדין. * ע"פ הדיווח בחדשות 'וואלה בעקבות שיגור הטילים, הורה מנהיג חמאס על גל מעצרים וכ-40 פלסטינים הובאו לחדרי החקירות.

– שרידי רקטת ה-M-75 שנורתה ביום חמישי בערב מרצועת עזה לעבר גוש דן, אותרה ביום שישי בשטח בית הספר החקלאי מקווה ישראל הסמוך לחולון. רקטה נוספת התפוצצה באוויר. * מדובר ברקטות ארוכות טווח, שיכולות לשאת ראש נפץ במשקל של 170 ק"ג ולהגיע טווח של יותר מ-75 קילומטרים ונמצאות ברשות חמאס והג'יהאד האיסלאמי. * הסיבה שמערכת כיפת ברזל לא הופעלה בעת הירי אל גוש היא שהרקטות לא איימו על אזור מיושב.

ליל שישי: מאה מטרות טרור של חמאס הופצצו ברצועה, ביניהם: מפעל תת-קרקעי לייצור רקטות ומרכז מזל"טים; רקטות נורו לעבר יישובי עוטף עזה

בתגובה לשיגור שני טילי "פאג'ר" לעבר גוש דן: במהלך ליל שישי תקף חיל האוויר הופצצו כ-100 יעדי טרור ברחבי הרצועה, בהם מתחם אימונים צבאי המשמש כמרכז של מערך הכלים האוויריים הבלתי מאויישים של חמאס בדרום רצועת עזה. אתר תת-קרקעי לייצור אמצעי לחימה רקטיים תקניים ברצועה. בנוסף הותקף מטה הגדה של חמאס בשכונת רימל במרכז העיר עזה האחראי על הכוונת הטרור ביהודה ושומרון * לראשונה מזה זמן רב הותקפו גם כמה מטרות צבאיות של הג'יהאד האיסלאמי, שהכריז על כוננות מלאה בעקבות ההסלמה. * משרד הבריאות בעזה דיווח כי ארבעה נפצעו בתקיפות הישראליות, שניים מהם נפגעו מהתקיפה בעיר עזה ושניים אחרים, נפגעו בתקיפה ברפיח.

– במהלך הלילה, ובמקביל לתקיפות הישראליות ברצועה נורו מספר רקטות ליישובי עוטף עזה, בחסדי שמים אין נפגעים ולא נגרם נזק * בשעה 7:18 בבוקר של יום שישי זוהו שבעה שיגורים שנורו מרצועת עזה לעבר יישובי העוטף. כיפת ברזל יירטה שלוש רקטות בשמי שדרות. בחצר אחד מבתי הספר נמצאו רסיסי מיירט של כיפת ברזל.

– במהלך הלילה העמיד הצבא כוחות קרקעיים בכוננות, למקרה של הסתבכות האירוע, והמתין עם התקיפה האווירית עד שהמשלחת המצרית יצאה מהרצועה. כמו"כ נפרסו סוללות כיפת ברזל נוספות.

יום שישי, 7:20 בבוקר: סבב הלחימה בין ישראל לעזה הסתיים – בתיווך מצרי

אחרי לילה של אזעקות, יירוטים ותקיפות ברצועה: מאז השעה 7:20 לערך בבוקר יום שישי נשמר השקט בגבול רצועת עזה, בג'יהאד האיסלאמי הודיעו כי הם מחויבים להפסקת האש: "כל עוד ישראל תפסיק את התוקפנות נגד העם הפלסטיני, אנחנו מחויבים להפסיק גם כן, בהתאם להבנות הפסקת האש. ישראל נושאת לבדה באחריות להסלמה החמורה הזאת". * אתר החדשות "פלסטין אל-יום", דיווח בשם מקורות מצריים כי "הארגונים הפלסטינים נתנו התחייבות ברורה למשלחת המצרית לפיה הם לא יסלימו את המצב – כל עוד ישראל לא תמשיך להסלים את המצב". תנועת הג'יהאד האיסלאמי מסרה לערוץ "אל-רד" המצרי, כי הפלגים הפלסטינים ינצרו את הירי אם ישראל תעמוד בהפסקת האש.

– במערכת הביטחון מעריכים כי אם היו מזהים בישראל כוונות ברורות של הנהגת חמאס לשיגור הרקטות על מנת לפגוע בעורף ישראל ולקיחת אחריות, היה האירוע נגמר בהתקפה רחבה הרבה יותר מאותן מאה תקיפות במהלך הלילה.

    למרות הפסקת האש: בוקר מתוח בישובי עוטף עזה; רק כרבע מתלמידי שדרות הגיעו לבתי הספר * ביום שישי בבוקר נפתחו בתי הספר בעוטף עזה כסדרם והוחלט כי אין שינוי בהנחיות. אולם הורים רבים העדיפו שלא לשלוח את ילדיהם לבתי הספר ורק כ-25% מהתלמידים בשדרות הגיעו ללימודים

    בצל ניסיונות הרגיעה: באופן חריג, ביום שישי לא התקיימו צעדות השיבה * בצל מאמצי הרגיעה בין ישראל לפלסטינים בעקבות שיגור הרקטות לתל אביב, הודיעה ועדת ההיגוי של צעדות השיבה ברצועת עזה על ביטולן כי ההפגנות שתוכננו להתקיים ביום שישי אחר הצהריים מבוטלות. המארגנים מסרו שהם עוקבים אחר האירועים בשטח ודבקים בהכנות לקראת "הפגנת המיליון" ביום השנה של צעדות הגדר. * ההחלטה באה בעקבות דרישת חברי משלחת המודיעין המצרית מחמאס להודיע על ביטול הפגנות השיבה, וכי "הפגנת המיליון" בעוד שבועיים, תיערך במתכונת לא אלימה או יבוטלו כליל.

ברקע המתיחות בדרום: הצבא אישר תוכנית מגירה לכיבוש הרצועה

בקבינט המדיני-ביטחוני ובצמרת המערכת הביטחונית התגבשה ההבנה שיש למצות את כל ההליכים לפני מלחמה עם חמאס. אך ע"פ הדיווח בחדשות 'וואלה', תוכנית מגירה הוכנה למצב בו תידרש תגיע הוראה ללכת "עד הסוף" ברצועת עזה, ולא על תכנית ביניים. מה שיכלול כיבוש רצועת עזה ופגיעה אנושה בארגון חמאס וביכולת שלו להשתקם מחדש, או לפחות לדחות למועד רחוק מאוד את העימות הבא, עד לפתרון מדיני יציב ומוסכם על שני הצדדים.

מדיני

"שוחחו בעברית שלמדו בכלא הישראלי" | דיווח: ראש השב"כ נפגש בשבוע שעבר בקהיר עם בכירי חמאס; על השולחן: גופות החיילים המוחזקים בעזה, והצעה לניהול משותף של ישראל וחמאס במעברי הגבול

אתר ה'אינדיפנדנט' הלונדוני המופיע בשפה הערבית מדווח כי ראש השב"כ נועד עם בכירים בחמאס בקהיר, לפני שיגור הרקטות לעבר גוש דן בלילה שבין חמישי לשישי. הפגישה בין הצדדים התקיימה בתיווך ראש המודיעין המצרי, שהציע לראש השב"כ לשמוע בצורה ישירה את תנאי החמאס לרגיעה לטווח ארוך ובמקביל להציג את העמדה הישראלית לחמאס גם כן * במהלך הפגישה דיברו חלק מהבכירים בחמאס בעברית, אותה למדו בבתי הכלא. בין חברי המשלחת של חמאס בלטו הבכיר מוסא אבו מרזוק, בליווי שני מפקדי שטח שזהותם לא נמסרה.

– ראש השב"כ הדגיש בפגישה את סוגיית שני גופות חיילים ישראלים המוחזקים ברצועת עזה, והצורך ברגיעה מוחלטת, שכוללות את הפסקת צעדות השיבה, הפסקת הפרות הסדר הליליות על הגדר וכל הפעילויות על הגבול בין רצועת עזה לישראל. מצדו, הבטיח ארגמן כי ישראל מוכנה להקל על הסגר על הרצועה, ושחמאס וישראל יאיישו את מעברי הגבול בכרם שלום וארז, ואף לפתוח מחדש את אזור התעשייה קרני, וזאת בנוסף להסכמה מצרית לפתוח את מעבר רפיח באופן קבוע.

יום שלישי ברציפות: מאות פלסטינים מפגינים נגד המצב הכלכלי הקשה ברצועה; יותר מ-200 עצורים

יום שלישי של המחאה נגד ארגון הטרור חמאס השולט ברצועת עזה: מאות בני אדם הפגינו בשבת ברחבי רצועת עזה נגד המצב הכלכלי הקשה ברצועת עזה, אי-תשלום משכורות והאבטלה הגואה, העומדת על כ-50%. המפגינים קוראים להפסיק את הגבייה והמיסים על הסחורות, להגביל את מחירי הירקות בשוק המקומי ואת מחירי הסחורות ולא להשאיר אותן למשחק של הסוחרים. * במהלך ההפגנה בשבת הצית את עצמו פלסטיני בן 32 בכניסה למרפאה באזור פאח'ורה בג'באליה, לאחר שחמאס גירש אותו מביתו בגלל שלא יכול היה לשלם דמי שכירות. * גורמים מעזה מדווחים כי יותר מ-200 בני אדם נתפסו בגל המעצרים שביצע החמאס, חלקם הגדול מורכב מאנשי פת"ח וממי שהיו ראשי המנגנונים של אבו מאזן ברצועה לפני עליית חמאס לשלטון. תושבים פלסטינים טוענים שהוכו קשות על ידי מנגנוני הביטחון של חמאס אחרי שנעצרו. * ערוץ "אל-ערביה" דיווח כי כוחות חמאס פרצו למשרדים של כמה כלי תקשורת ברצועת עזה ועצרו עיתונאים שסיקרו את ההפגנות נגד הנהגת הארגון על רקע המצב הכלכלי.

– בינתיים, כל הפלגים הפלסטינים ברצועת עזה – מלבד חמאס והג'יהאד האסלאמי – הודיעו על תמיכה בהפגנות הצעירים. בכירי הפלגים השונים בעזה, קראו לאפשר את קיום ההפגנות ולשחרר מיד את העצורים. עוד אמרו כי הם מכבדים את זכויות וחופש הפרט והכלל והזכות להפגין ואמרו כי הם מגנים כל סוג של דיכוי. לדבריהם לא ניתן לקבל דיכוי הפגנות בדרישה לחיים בכבוד והפסקת המסים. * הפלגים הפלסטינים ישובו להיפגש היום בשעות הבוקר לישיבת חירום ובה ידונו בהתפתחויות האחרונות בזירה הפלסטינית.

– יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן שוחח עם גורמים במצרים וקטאר, במטרה למנוע מלחמת אזרחים ברצועה. על פי הדיווחים, יו"ר הרשות גם ביקש בשיחות ללחוץ על חמאס להפסיק לפגוע במפגינים.

המתיחות בהר הבית: מוסלמים שברו את דלתות מתחם באב א-רחמה, ותלו דגלי פלסטין במקום

כ-200 מתפללים מוסלמים שהשתתפו ביום שישי במסגד אל-אקצה, הגיעו למתחם באב א-רחמה, עקרו את דלתות המתחם ואף שברו אותן. המוסלמים גם תלו כמה דגלי פלסטין בכניסה למתחם, שאותו הפכו למסגד. שוטרים שהוזעקו למקום הסירו את הדגלים ועצרו את החשודים במעשה.

– משבר "באב א-רחמה" פרץ לפני כשלושה שבועות, אחרי שקבוצת מתפללים מוסלמים החליטה להיכנס אל המתחם, שהיה סגור בצו בית משפט במשך 16 שנה. המשטרה ניסתה למנוע את כניסת המתפללים למתחם, ובמקום התפתחו הפרות סדר. אולם כעת המתחם פתוח, עד להחלטת בית משפט בענין שתינתן ככל הנראה כבר השבוע

במקום שגרירות: ברזיל בוחנת פתיחת "נציגות" בירושלים

בלשכת נשיא ברזיל, נבחנת האפשרות לפתוח בירושלים שלוחה דיפלומטית של שגרירות ארצו בתל אביב. על פי ההצעה, ובדומה למשרד הסחר שהונגריה פתחה השבוע בבירה, גם הנציגות הברזילאית בבירה תעסוק בתחומים הכלכליים ותהווה נציגות רשמית של הממשלה. * ההצעה הועלתה בעקבות לחצים קשים בקרב חלק ממעגל היועצים של בולסונארו שלא לקיים את הבטחת הבחירות שלו להעביר את השגרירות. לטענתם כי אם ברזיל תלך בדרכה של ארה"ב היא תסבול מפיגועי טרור בתחומה. מנגד, תומכי העברת השגרירות, בראשם הבן אדוארדו, טוענים כי מדובר בהפחדות שווא וכי מאז ארה"ב הכירה בירושלים כבירת ישראל, לא התרחש נגדה ולו פיגוע אחד. (ישראל היום)

חוץ

לראשונה מתחילת כהונתו: טראמפ הטיל וטו על הצבעת הסנאט לבטל את מצב החירום הלאומי

נשיא ארצות הברית טראמפ הטיל בסוף השבוע וטו על החלטת הקונגרס לבטל את מצב החירום שעליו הכריז לצורך מימון החומה בגבול מקסיקו. – "כנשיא, ההגנה על המדינה שלי היא החובה הגדולה ביותר שלי. אתמול העביר הקונגרס חוק מסוכן שאילו היה הופך לחוק, היה מעמיד סכנה מספר גדול של אמריקנים. לקונגרס יש את הזכות להעביר את ההחלטה הזאת ולי יש את החובה להטיל עליה וטו. אני מאוד גאה להטיל עליה וטו". * הדמוקרטים צפויים לקיים הצבעה ביום שלישי הבא בקונגרס בניסיון לעקוף את הטאבו, אולם בכדי לצלוח מהלך כזה עליהם להשיג רוב של שני שלישים בשני בתי הקונגרס, אך בסנאט יש צורך ב-67 קולות כדי להפוך את החלטתו של טראמפ. 12 סנאטורים רפובליקנים אמנם חברו אל הדמוקרטים בהעברת ההצעה, אולם זה לא יספיק להם.

– אתמול אמר התובע הכללי של ארצות הברית, וויליאם בר, כי "ההכרזה של הנשיא דונלד טראמפ על מצב חירום במדינה לצורך מימון בניית החומה בגבול עם מקסיקו מאושרת על פי החוק".

– לפני כחודש הגישו 16 מדינות בארה"ב תביעה נגד הנשיא, בניסיון לבלום את ניסיונו להכריז על מצב חירום לאומי כדי לגייס כספים לבניית חומה בגבול מקסיקו. התובעים טוענים כי הניסיון של טראמפ לעקוף את הקונגרס, שמתנגד ברובו להעברת הכספים לבניית החומה, אינו חוקתי.

הטבח מחריד בניו זילנד: לפחות 50 הרוגים בהם ילדים ועשרות נפגעים; הרוצח תכנן להמשיך במתקפה אך נעצר

לפחות 50 בני אדם נהרגו בהם ילדים ועוד עשרות נפצעו בירי שאירע בסוף השבוע בשני מסגדים בעיר בניו זילנד. רוב הקורבנות באירוע הירי הרצחני הם מהגרים או פליטים ממדינות כמו פקיסטאן, הודו, מלזיה, אינדונזיה, טורקיה, סומליה ואפגניסטן. בין ההרוגים גם מהנדס תוכנה בשנות ה-30 לחייו משכונת אבו דיס שבמזרח ירושלים, שעבר לחו"ל לפני מספר שנים. * בעקבות אירוע הירי העלתה המדינה את רמת האיום הביטחוני שלה לרמה הגבוהה ביותר, וכל משרדי הממשלה בעיר הושמו תחת אבטחה כבדה וכן בתי החולים ובתי הספר

– אזרח אוסטרלי בן 28 קיבל עליו את האחריות לרצח, לדבריו הוא יצא לנקום בפולשים שמאיימים על הגזע הלבן. הוא פעל לבדו ושום ארגון לא הורה לו לבצע את המתקפה. * ארבעה חשודים (כולל האוטרלי) נעצרו, והמשטרה בניו זילנד מסרה כי לא ידוע לה על חשודים נוספים, אולם הדגישה כי ייתכן וישנם מעורבים נוספים שטרם נתפסו.

– ראשת ממשלת ניו זילנד הודיעה כי החשוד המרכזי בטבח, תכנן להמשיך בתקיפות נוספות טרם נתפס על ידי המשטרה. "העבריין היה נייד, היו ברכבו שני רובים נוספים, והוא בהחלט התכוון להמשיך במתקפה". בעקבות הדיווחים לפיהם ליורה היה רישיון נשק בתוקף, הבטיחה רה"מ לבצע רפורמה בנושא אחזקת הנשק במדינה.

– בשידור ישיר של הטבח נראה הרוצח נוהג ברכב כשהוא לובש בגדי הסוואה וכפפות בצבע חאקי וחובש קסדה, לאחר מכן הוא עצר, פתח את הדלת ויצא מהאוטו עם רובה. פותח את הבגז' האחורי ומוציא ממנו עוד שני רובים שכוסו בשמות ובסיסמאות, התקדם לעבר הכניסה למסגד והחל לירות תוך שהוא עובר בין חדרים שונים. כשסיים את הכדורים מרובה אחד הוא משליכו ומתחיל לירות ברובה חדש. הירי נמשך במשך כחמש דקות. ואז חוזר היורה אל מכוניתו, מחליף את כלי הנשק וחוזר למסגד כדי לירות בכל מי שמראה סימן חיים. אחר כך הוא נסע משם במהירות גבוהה ויורה על מכוניות חונות ועל בניינים.

– אחד הניצולים מהפיגוע, עבדול עזיז הוכרז כגיבור, לאחר שהצליח להסיח את דעתו של הרוצח ולהבריחו מהמקום. היה זה כאשר לאחר ששמע את היריות הוא עזב את משפחתו ורץ החוצה כדי להתעמת עם התוקף במגרש המכוניות. בתחילה הוא הרים קורא כרטיסי אשראי שהיה מונח לידו כדי להשתמש בו כנשק. לאחר מכן ראה עזיז את היורה מתקדם לכיוון מכוניתו כדי להחליף רובה, בזמן שהוא מכוון לעברו את הנשק שהחזיק בידו באותם הרגעים. אחרי שהחליף את הרובה, החל הרוצח לירות לכיוון עזיז, שהצליח להתחמק מהירי לעברו כשהתחבא מאחורי מכוניות. עזיז הצליח להרים את רובה הציד שהותיר מאחוריו התוקף (והיה ריק מכדורים), והחל לרדוף אחריו כשהוא אוחז בנשק בידו. "צרחתי לכיוונו 'בוא לפה אני כאן, בוא אני כאן'. ניסיתי לגרום לו להתמקד בי. לא רציתי שהוא ייכנס לתוך המסגד", סיפר עזיז, והוסיף, "החזקתי את הרובה ביד שלי. ואז ראיתי אותו מפיל את הנשק שלו, הוא נמלט ורדפתי אחריו". כשראה את היורה נכנס למכוניתו, השליך עזיז לעברו את הרובה "כמו חץ" כך שניפץ את שמשת המכונית. "הוא היה בהלם. קילל אותי ואז נסע משם".

התרסקות המטוס באתיופיה: ההקלטות מהקופסה השחורה שוחזרו בהצלחה; חברת בואינג תוציא תוכנה משודרגת עבור כל המטוסים מהדגם שהתרסק בתוך שבוע עד עשרה ימים

בעקבות התרסקות המטוס באתיופיה: יצרנית המטוסים בואינג מתכננת לפרסם עדכון תוכנה למטוסים מדגם 737 MAX בתוך שבוע עד עשרה ימים. ביצרנית המטוסים מעריכים כי מנהל התעופה האמריקני יאשר את השינויים בתוכנה עד לסוף החודש. עם זאת, ממנהל התעופה נמסר כי המטוסים לא יחזרו לפעילות עד שהשדרוג לתוכנה לא ייבדק ויותקן על המטוסים.

– שדרוג התוכנה במטוסים מגיע לאחר שמדינות רבות ברחבי העולם, בראשן ארצות הברית, החליטו לקרקע את כל המטוסים מדגם זה. זאת לאחר שהרשות הפדרלית האמריקנית מצאה קווי דמיון בין שני המקרים. בחברת בואינג הודיעו כי הם תומכים בקרקוע סוג המטוס שהתרסק. זאת במקביל לחקירת האירוע ולניתוח נתוני הקופסה השחורה שהחל בימים האחרונים בצרפת. הקלטות תא הטייס במטוס שהתרסק הורדו בהצלחה והן הועברו לחוקרים באתיופיה שם הם אמורים לעבוד על הנתונים כבר היום (ראשון).

– העיתון "ניו יורק טיימס" דיווח ביום שישי כי קברניט מטוס הבואינג 737 MAX 8 של "אתיופיאן איירליינס" בטיסה 302 לניירובי שבקניה שהתרסק לאחר ההמראה מאדיס אבבה ניסה לחזור לנחיתה. שלוש דקות לאחר ההמראה, הוא פנה לפקחים באדיס אבבה: "break, break (שקט בקשר). מבקש לחזור לנחיתה". הוא קיבל אישור, אך נעלם מהמכ"ם כעבור זמן קצר * ע"פ הדיווח, עוד לפני פניית הקרבניט, חשו הפקחים במצב חירום בטיסה 302 לקניה וביקשו מהטייסים בשני המטוסים האחרים להישאר בגובה רב. בזמן זה התפרץ הטייס בקול מבוהל לרשת "שקט בקשר" וביקש לשוב על עקבותיו. שלוש דקות מזמן ההמראה המטוס האיץ אף יותר, הרבה מעבר למגבלות הבטיחות. הטייס הסתובב ימינה וכעבור דקה נוספת נעלם ממסכי המכ"ם בשטח אווירי סגור צבאית. * ב"אתיופיאן איירליינס" סיפרו שצוות המטוס דיווח למגדל הפיקוח על בעיות במערכת בקרת הטיסה (מחשב הטיסה) דקות לפני שאבד איתם הקשר.

– בסוכנות רויטרס דווח כי חוקרים גילו בזירת ההתרסקות של המטוס חלקים של המייצב בזנב המטוס, שלטענתם היו במצב לא שגרתי בדומה לממצאים שנאספו בזירת התרסקות מטוס "ליון אייר" לפני שלושה חודשים.

צרפת: מחאת 'האפודים הצהובים' שבה – סניף בנק הוצת, לפחות 11 בני אדם נפגעו, אם ובנה חולצו מהלהבות

לאחר כמה שבועות של רגיעה יחסית התחדשה אתמול מחאת "האפודים הצהובים" נגד ממשלת צרפת בפריז. המפגינים הציתו חנויות, מכוניות ודוכני עיתונים, ואף השתמשו במסורים חשמליים במסע ההרס בעיר. כמו"כ הציתו המפגינים סניף בנק בבניין בן שבע קומות. האש התפשטה לקומה השנייה, והכבאים חילצו אם ובנה מהלהבות. לפי שירותי הכבאות 11 בני אדם נפגעו קל בעקבות ההצתה, שניים מהם כבאים. * בעקבות האלימות הקשה, ירתה המשטרה גז מדמיע לעבר המתפרעים והשתמשה בזרנוקי מים, כמו"כ נעצרו במהלך המהומות יותר מ-80 מפגינים * שר הפנים הצרפתי, אמר כי פעילי המחאה הצהובה "מחפשים ליצור כאוס ואלימות בפריז. יש 8,000 מפגינים בפריז, חלקם מפגינים, אבל יש ביניהם קבוצה של יותר מ-1,500 בני אדם אלימים במיוחד שנמצאים ברחובות רק כדי להרוס, להילחם ולתקוף"

צפון קוריאה מאיימת: "ללא ויתורים מצד ארה"ב – נחדש את שיגורי הטילים וניסויי הגרעין"

סגנית שר החוץ הצפון קוריאנית, הזהירה במהלך ראיון לסוכנות הידיעות הרוסית "טאס" כי קוריאה הצפונית שוקלת להשעות את שיחות הגרעין עם ארצות הברית והיא עשויה לחדש את שיגורי הטילים וניסויי הגרעין ללא ויתורים מצד וושינגטון. לדבריה, קים צפוי למסור בקרוב הצהרה רשמית על עמדתו בנוגע לשיחות הגרעין ועל הצעדים הבאים שתנקוט פיונגיאנג. * בדבריה טענה כי שר החוץ של ארצות הברית פומפאו והיועץ לביטחון לאומי בולטון יצרו "אווירה של עוינות וחוסר אמון, ולכן פגעו במאמצי המשא ומתן בין המנהיגים העליונים של קוריאה הצפונית וארצות הברית".

    אינדונזיה: לפחות 42 בני אדם נהרגו ו-21 נוספים נפצעו בשיטפונות שאירעו בחלק המערבי של האי פפואה גינאה שבמזרח המדינה, בשל מזג האוויר הסוער המשתולל באזור. * בתים רבים נהרסו ופקקי תנועה רבים נרשמו במקום

    ניקרגואה: עימותים אלימים בין מפגינים למשטרה בהפגנות נגד הנשיא בבירה; לפחות 43 עצורים * הפגנות נגד נשיא ניקרגואה, החלו בבירת המדינה המרכז אמריקאית. המפגינים דורשים את שיחרורם המיידי של כל העצירים הפוליטיים, שנעצרו בהפגנות נגד הממשלה בשנה שעברה. במהלך ההפגנות, על פי עדי ראייה, המפגינים הוכו על ידי המשטרה שאוסרת הפגנות ברחובות המדינה מזה כארבע חודשים. (רויטרס)

    קטלוניה: הפגנה גדולה התקיימה במדריד בעד עצמאות קטלוניה ושחרור האסירים הפוליטיים. * במשרד הנשיאות הקטלאני אמרו ל'כאן חדשות': "לא נפסיק עד שיושג החופש לאסירים הפוליטים והגולים ועד שתכובד הזכות שלהו להגדרה עצמית".

בריאות

חשש מפני התפרצות שחפת בצפון הארץ

בקיבוץ בעמק בית שאן התגלו בימים האחרונים שלוש פרות חולבות הנגועות במחלת השחפת, האחרונה ביניהן אותרה ביום חמישי האחרון והרפת הושמה בהסגר. טרם ידוע אם בני אדם שבאו עמם במגע – נדבקו, ורופאים וטרינרים הזהירו מפני התפרצות המחלה, והעברתה לבני אדם. (החדשות)

 

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן