Skip to content

טיול אביבי אל נחלי הגולן

זה הזמן לצאת ולטייל בגולן - ארץ נחלי מים, מעיינות, מפלים ומאגרים. סוף החורף והאביב הן העונות המתאימות ביותר לצאת ולראות את המפלים השוצפים ואת זרימת הנחלים המרשימה ואת מאגרי המים העולים על גדותיהם ולהנות משפע הפריחה
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

השנה מאגרי המים בגולן עולים על גדותיהם  ומושכים תשומת לב אדירה מצד הנוסעים בדרך והעוברים ושבים ביניהם:  מאגר דבש- על ציר המפלים (כביש 808) סמוך לכניסה לשמורת גמלא, מאגר בני ישראל על ציר המפלים סמוך למושב רמת-מגשימים, מאגר מרום גולן ומאגר עורבים בצפון הגולן. לאחר החורף הארוך והגשום במיוחד הגולן כולו ירוק ופורח ומלא בפרחי בר בשלל צבעים וביניהם: חרדל, כרמלית, פרג, כלנית, עירית, חבלבל, רקפת ואירוס הגולן

המלצות למסלולי מפלים בגולן:

מפל סער-

נחל סער, מבט מגשר הידידות (צילום: אתי בן שמעון)
נחל סער, מבט מגשר הידידות (צילום: אתי בן שמעון)
מפל סער (צילום:יעל סלע)
מפל סער (צילום:יעל סלע)

נוסעים בכביש מספר 99 (מקריית שמונה למסעדה). כמאה מטרים לפני הפנייה למצודת נמרוד (כביש 989) יש חניון גדול מצד ימין. מחנים את הרכב ועוברים את הכביש לצד השני. כאן יש נקודות תצפית על מפלי נחל סער ושביל הליכה קצר עם גשר העובר מעל הנחל.מנקודת התצפית על הנחל נשקפים שלושה מפלים. העליון והתחתון בגובה 8 מ' והתיכון בגובה 20 מ'. זהו מפל סער שבחורף ממלאים המים בריכה למרגלותיו. בימי הגשמים בחורף והפשרת השלגים באביב שוצפים במפלים מימי הנחל הזורמים אל נחל חרמון (בניאס). הנחל מתחתר בתפר בין המסלע הבזלתי של הגולן והסלע הגירני של החרמון והוא מהווה גבול טבעי בין שתי יחידות הנוף. מראה המפלים השוצפים בהחלט מרשים ומרנין. מעלינו מתנשאת מצודת נמרוד הציורית שנבנתה על ידי המוסלמים בימי הביניים מפני איום של כיבוש צלבני. המצודה נקראת על שם הגיבור התנכ"י נמרוד, אולם שמה הקדום הוא "קלעת אל צוביבה" שמשמעו- 'המזנקת אל הציד'. מומלץ לסייר במצודה ולהתרשם מן החומות, הביצורים ומן הנוף הנשקף ממנה אל הגליל העליון ועמק החולה. אם טרם שבעתם ממפלי נחל סער, כדאי לקפוץ למפל רסיסים. חוזרים אל הרכב ונוסעים מזרחה לכיוון מסעדה. לאחר כשלושה קילומטרים פונים שמאלה לעין קיניה, כפר דרוזי היושב בפינת חמד ציורית על מורדות החרמון. נוסעים בכביש הגישה לכפר כקילומטר עד שמגיעים לגשר הבנוי מעל הנחל. גשר זה פוצץ על ידי הסורים בזמן נסיגתם במלחמת ששת הימים, על-מנת לעכב את כוחות צה"ל. לאחר המלחמה החליטה ישראל לשקם את הגשר ההרוס על מנת לחזק את האמון בין מדינת ישראל לבין תושביו הדרוזים של הגולן – מכאן שמו של הגשר: "גשר הידידות". מחנים את הרכב בזהירות בצד הכביש והולכים להתרשם מן המים השוצפים במפל רסיסים שמעלינו ותחת הגשר.

מפל עיט-

מפלי מאגר דבש,(צילום: אפרת מוסקוביץ)
מפלי מאגר דבש,(צילום: אפרת מוסקוביץ)

נוסעים מצומת המפלים (מפגש הכבישים 808 ו-87) פונים דרומה לציר המפלים. עוברים את הפנייה למושב אניעם ממשיכים עוד כ-5 דקות נסיעה עד לשלט המפנה ימינה למגרש החניה של מפל עיט הנמצא ממערב לכביש.

מפל עיט הוא אחד המפלים המרשימים בגולן. הוא נשפך אל קניון בזלתי עמוק שאורכו כ-4 ק"מומתנקז אל נחל יהודיה. מרפסת התצפית שמשקיפה לעבר המפל והנחל מאפשרת מבט מרהיב אל הקניון המדהים ואל עמודוני הבזלת במצוק הנחל.

הגישה למפל עיט נוחה ביותר בהשוואה לשאר מפלי הגולן, ובעיקר למפלים שלאורך ציר המפלים. המפלזורם בחודשי החורף והאביב, אולם גם בחודשי הקיץ והסתיו מומלץ לעצור ולבקר באתר.

צילום: אפרת מוסקוביץ
צילום: אפרת מוסקוביץ

שביל נוח ומסודר, היוצא מחניה מסודרת, מוביל למרפסת תצפית לעבר המפל והנחל. מעט אחרי תחילת השביל מגיעים לפיצול פנייה שמאלה מובילה לתצפית עמודוני הבזלת – תופעה גיאולוגית יפה ומרשימה במיוחד – שווה ביקור, בדרך גם חוצים גשר עץ נחמד בתוך סבך צמחיית נחלים. הצד הימני של השביל מוביל לתצפית לעבר שני מפלי הנחל. מומלץ ביותר להגיע אחרי גשם חזק וליהנות מהזרימה המרהיבה. הולכים לאורך כל עמדת התצפית, כ- 10 דקות הליכה, נהנים מהנוף, מהקניון היפה וחוזרים בשביל מעגלי לרכבים.

*למטייב לכת- מפל אטרקטיבי ומיוחד:

מפל עורבים-

ניסע בכביש 959 מגונן לצומת האמיר (וואסט). נעבור את הישוב קלע אלון (מצוק עורבים) ולאחר כקילומטר נפנה שמאלה לדרך סלולה משובשת.

חורף 2019 (צילום: אפרת_מוסקוביץ)
חורף 2019 (צילום: אפרת_מוסקוביץ)

לאורך הכביש המשובש כמה נקודות תצפית אל עמק החולה והגליל העליון. כדאי לעצור ולהשקיף על הנוף היפיפה הנפרש למרגלותינו. ניסע צפונה כשני קילומטר עד נקודת המפגש עם הנחל. המקום משולט בצורה בולטת. נרד אל הנחל במסלול המסומן באדום. בדרך למפל יש לטפס על סלעים וללכת בבוץ החלקלק, לכן יש לצעוד לאט ובזהירות כדי שלא נסיים את הטיול בחדר מיון.

נלך כ-500 מטר בערוץ הנחל עד לנקודה בה ניתן לצפות על המפל הגדול של נחל עורבים. בימות הגשמים שוצפים המים וזורמים במפל שגובהו 30 מ' אל חלקו התחתון, הקניוני של הנחל. בדרכנו וודאי נפגוש בשפני סלע המתגוררים בין הסלעים. במצוקי הנחל מקננים דורסים-נשר, עקב ורחם. נחל עורבים הוא הגדול מבין הנחלים היורדים מן הגולן אל עמק החולה. הנחל מתחתר בסלע הבזלתי הבונה את הגולן ובמצוק שמולנו ניתן להבחין בקילוחי בזלת שונים המצויים אחד מעל השני ובניהם שכבות של קרקע. אלו קילוחי הבזלת שהתפרצו באזור במשך 860,000 שנה.

הזרימה (צילום: אפרת מוסקוביץ)
הזרימה (צילום: אפרת מוסקוביץ)

לפרטים נוספים, המלצות על לינה , מסעדות ומסלולי טיול-
מרכז מידע תיירות גולן 04-6962885
[email protected]
www.tourgolan.org.il

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן