Skip to content

בכירי מערכת הביטחון על פרשת הצוללות: חייבים ועדת חקירה,יש פגיעה חמורה בביטחון המדינה

אמש כינסו בכירי מערכת הביטחון לשעבר מסיבת עיתונאים בעניין פרשת הצוללות הבכירים דנו בהחלטתו של ראש הממשלה, בנימין נתניהו לאשר לגרמניה מכירה של צוללות לחיל הים המצרי – מבלי לעדכן על הנושא את ראשי מערכת הביטחון דאז. בן הדוד של נתניהו ייצג את טיסנקרופ באמצעות גנור. נתניהו ידע כל מה שהוא טוען שהוא לא ידע
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

ראש הממשלה ושר הביטחון לשעבר, אהוד ברק, קיים אתמול (רביעי) מסיבת עיתונאים עם בכירים לשעבר במערכת הביטחון, שדנה בדבר פרשת הצוללות. בין המשתתפים במסיבת העיתונאים ראש הממשלה ושר הביטחון לשעבר, אהוד ברק; הרמטכ"ל לשעבר, דן חלוץ; ראש המועצה לביטחון לאומי ובכיר המוסד לשעבר עוזי ארד ומנכ"לי משרד הביטחון לשעבר, האלופים (במיל') עמוס ירון ואילן בירן, האלוף (במיל') נעם תיבון.
בתחילת הדיון התייחס ברק להשבת גופתו של זכריה באומל ז"ל ואמר: "יושבים על הבמה אנשים שעסקו בנושא הזה שנים ארוכות וזה יום כואב ומרגש, גם סוגל מעגל. זה רגע שממחיש פעם נוספת את המחויבות של צה"ל וגופי המודיעין שהיא אינסופית ללוחמים שחירפו את נפשם ונפלו בקרב. מי ייתן ונתבשר במהרה שגם גופות פלדמן וכץ יושבו וגם נעדרים אחרים יובאו לקבר ישראל".

 

צילום: ציפי מנשה
צילום: ציפי מנשה
צילום: רפי מיכאלי
צילום: רפי מיכאלי
עוזי ארד (צילום: ציפי מנשה)
עוזי ארד (צילום: ציפי מנשה)

עוזי ארד: היו שיקולים זרים בפרשת הצוללות. חייבים ועדת חקירה,יש פגיעה חמורה בביטחון המדינה

ראש המטה לביטחון לאומי ויועץ ראש הממשלה לביטחון לאומי לשעבר, עוזי ארד, התייחס בהמשך לפרשת הצוללות ואמר: "משנחשפה פרשת הצוללות וכלי השיט שהם תיק 3000, כבר אז באה לי בהפתעה מהממת החשיפה על קיומו של גנור ועל מעורבות דוד שומרון בנושא. זו הייתה עבורי מהלומה בבטן. אמרתי בפומבי שזאת כנראה פרשת השחיתות ואי הסדרים הגדולה ביותר בהיסטוריה של ישראל כי חוברים פה 3-4 אלמנטים: שזה מגיע לאמצעי הלחימה המרכזיים של ישראל, כולל אמצעי לחימה קריטיים ויקרים מאוד. שנית – סדרי גודל של תקציבים – במיליארדים. שלישית: זה הדרג שאליו מגיע, עד לשכת ראש הממשלה, וזה לא רמי דותן. ורביעית, התקיימות פעולות של מתן ולקיחת שוחד בקרב בכירים ישראליים ויש ראיות על כך".
"הראיות קיימות וזה מונח על השולחן", המשיך ארד, "היו שיקולים זרים בפרשת הצוללות. ראש הממשלה הוחרג עוד לפני תחילת החקירה. חייבים ועדת חקירה, כמו הליכי וסדרי קבלת ההחלטות. יש פגיעה חמורה בביטחון המדינה".

צילום: רפי מיכאלי
צילום: רפי מיכאלי

יורם בן זאב: :התברר שבחשכה המוטלת על האפלת דיווחים – צומחות בקטריות רעילות"

יורם בן זאב, שגריר ישראל בגרמניה בתקופת עסקת הצוללות סיפר "תחילת הכהונה שלי בגרמניה היא טיפול בעסקאות הצוללות הרביעית והחמישית ובתחילת 2009 צוללת מספר 6 ואחר כך שאר הצוללות. נתניהו נפגש עם מרקל, הנושא כנראה נדון בחדרים אחוריים. אחרי הדיון עם מרקל נתניהו ביקש שהדיווח שנעביר לארץ יהיה סלקטיבי, שתהיה האפלה, אמברגו. חשבתי שההנחיה הזאת הייתה נכונה. במשך 3-4 שנים של טיפול בעסקה מורכבת ומפותלת כלום לא דלף. אלא שבהמשך התברר שבחשכה המוטלת על האפלת דיווחים – צומחות בקטריות רעילות.

"רק ועדת חקירה יכולה לעסוק בממשקים הקשורים לתהליך קבלת ההחלטה לרכוש צוללת שישית. עם סיום תפקידי למדתי מה עומד ברקע המרת ספק ספינות השטח מקוריאה לגרמניה, מה מצדיק את השינוי הזה וכיצד התהליך נעשה. ונושא נוסף: אספקת צוללות למצרים – שכפי שראש הממשלה אמר שהוא אישר את מכירת הצוללות למצרים, צריכה להישאל השאלה אם הייתה לישראל היכולת לעצור מכירת הצוללות למצרים. אבל אני יודע שאם ישראל הייתה נעמדת על רגליה האחוריות – גרמניה לא הייתה מוכרת צוללות למצרים". אמר בן זאב והקשה: "כיצד שר הביטחון והרמטכ"ל ממודרים משאלה בסיסית? כיצד מפקד חיל הים יכול להתנהל מול צוללות במצרים כשזה מוסתר ממנו? מה מסתירים ממקבלי החלטות? מה עוד מסתירים מהם? מה תפקידם של עורכי דין פרטיים בעסקת רכש של מדינה מול מדינה (G2G). מה הטעם להכניס עורכי דין לעסקאות אסטרטגיות? השעה הגיעה שיינתנו תשובות לשאלות האלה".

עמוס ירון: יש כאן פאול נורא בקבלת ההחלטות בפרשת הצוללות חייבים וועדת חקירה

עמוס ירון, לשעבר מנכ"ל משהב"ט, אמר: "אני לא איש חיל הים אבל אין נושא שעסקתי בו במשך כל כך הרבה שנים כמו נושא הצוללות. מילאתי את תפקיד מנכ"ל משהב"ט במשך 6 שנים ואחרי התחלפו מנכ"לים בקצב של שנה וחצי שנתיים. 6 שנים ומהן 4-5 שנים עסקתי בנושא הצוללות והעיסוק כלל שני תחומים: רכש הצוללות ושני, מה צריך להיות על הצוללות. היו וויכוחים: אין מערכת נשק בצה"ל שעולה כל כך הרבה כסף שאין עליה ויכוחים מההיבטים הכי חיוביים שיכולים להיות ומעולם תקציב הביטחון לא נתן תשובה לכל המרכיבים.

"ישבנו, בדקנו, הגענו למסקנות. ואחרי בדיקה מעמיקה של אדם שלא היה באותה עת מומחה ממנו לנושא הצוללות, תא"ל במיל שאול חורב, שהיה בהמשך יו"ר הוועדה לאנרגיה אטומית. בעקבות ויכוח ביני לבין הרמטכ"ל דאז, דן חלוץ, שאמר שאין צורך בחמש צוללות, שדי בשלוש, ביקשתי מחורב שיבדוק כמה צוללות ישראל צריכה. שאול חורב בדק מההתחלה עד הסוף ואמר לי חמש. לא ארבע ולא שש.

"אתם יודעים מה אפשר לעשות עם 2.5 מיליארד שקל בתקציב הביטחון? אורך חייה של צוללת כ-30 שנה. והראשון שיבוא ויבקש למכור צוללת לפני הזמן יהיה חיל הים – כי חיל הים לא יצליח לעמוד עם מסגרת התקציב שלו באחזקה. המחיר של הצוללת הוא מחיר קנייה, אבל על צוללת מוציאים כל הזמן כסף. כל המתנות האלה מגרמניה הן יקרות – כי אחר כך אנו נמשיך לממן אותן ולשלם עליהן. כל המערכת התנגדה לצוללת שישית".

ירון הוסיף: "יש כאן פאול נורא בקבלת ההחלטות בפרשת הצוללות ואין לנו אלא לבקש שוועדת חקירה תבדוק את זה.

"הוקמו במדינה ועדות לנושאים שונים וזה נושא כל כך זועק – שקשה לי לחיות עם הנושא הזה. מותר לי לדרוש שהנושא ייבדק והלוואי שהכל יהיה בסדר. לא מחפש את ראשו של איש. רק לבדוק את התהליך. מי צריך ספינות של 2000 טון? בשביל מה? תמיד אמרנו שאנחנו לא יכולים להחזיק גם חיל ים גדול וגם חיל אוויר חזק: אחד יחפה על השני. אז הם הולכים ומביאים לי ספינות של 2000 טון. בלי סיבה. אם היו מספרים לי משהו שמצדיק את הנושא הזה – ניחא. שיבדקו את העניין, ללמוד את הנושא למען דורות קדימה.

"ועכשיו מצרים: אין לי שום בעיה שראש הממשלה מחליט שימכרו צוללות למצרים. יכולים להיות שיקולים לזה – כי בתמורה להסכמה כזאת מקבלים תמורות בביטחון ובתחום המדיני. אתה לא יכול למדר בנושא הזה את מי שמופקד על ההתמודדות מול האיום הזה. אתה לא חייב לחשוף את הסוד- אבל תקרא לרמטכ"ל ולשר הביטחון ותגיד להם שמשיקוליי החלטתי לאשר לגרמניה את מכירת הצוללות למצרים".

 אילן בירן: החשש הגדול שלי – והלוואי שאתבדה – שמערכות שלמות שתקו בנושא הזה

האלוף (במיל') אילן בירן, לשעבר ראש אג"א (כיום אט"ל) ומפקד פיקוד המרכז אמר כי גם הוא "סבור שצריך למנות בהקדם ועדת חקירה. הסיבה העיקרית לכך היא שנדרשות פעולות שיבחנו ערכים, נורמות ותהליכים של קבלת החלטות. כל אחת מהפרשות הקשורות לצוללות מחייבת לכשעצמה ועדת חקירה. ועדת החקירה צריכה לבחון את העלויות, את החלופות שהוצגו למערכת נשק זו, ובחינות של אלטרנטיבות ואת השקיפות של ההחלטות בקבינט בנושא הזה. אני עשיתי שיעורי בית ולמדתי שלא היו תהליכים סדורים בחלק גדול מההחלטות שהתקבלו בנושאים האלה".

בירן התייחס לכלי השייט להגנת האסדות, ואמר: "הספינות היו בתוך תהליך מכרז מול 3 מספנות, שהיו צריכות לתת הצעת מחיר של עד 1200 טון. מישהו הלך לדרום קוריאה לבחון אותן, ואז העלו דרישה מבצעית לספינות גדולות כי בגרמניה מייצרים ספינות של יותר מ-2000 טון. מישהו הלך לקנות טנדר וחזר עם וולוו. מחיר האחזקה של הספינות האלה הוא פי 7 מספינות 1200 טון שבחנו בקוריאה. כמנכ"ל משרד הביטחון לשעבר סברתי שדי לנו ב 3 צוללות. אם הצרכים משתנים – וצריך עוד צוללות ראוי היה לעשות עבודת מטה סדורה ושקופה. החשש הגדול שלי – והלוואי שאתבדה – שמערכות שלמות שתקו בנושא הזה. אין רע בלשגות, אבל יש רע בלא לתקן".

דן חלוץ: הריחות הרעים שעולים מהפרשה הזאת דורשים מטהר אוויר והשמש היא המחטא הכי טוב. ואם רוצים לבדוק מניות – שיבדקו גם מניות

הרמטכ"ל לשעבר, דן חלוץ אמר: "אינני מזוהה פוליטית עם אחד. אך יש לי להעיר בכל הקשור לתהליכי קבלת ההחלטות, ולא ההחלטות עצמן. השאלה היא מהו התהליך. חשבתי שצריך 3 צוללות. כאן התקיימו תהליכי קבלת החלטות שונים מאלה של הצוללות הקודמות. וספינות השטח באו לעולם בחטא ויש לברר את החטא הזה – שאין לו הצדקה מבצעית ותקציבית. המכנה המשותף של כל הכלים האלה הוא טיסנקרופ. לא יודע מי נגע ומי קיבל – זה דבר רע".
"הריחות הרעים שעולים מהפרשה הזאת דורשים מטהר אוויר והשמש היא המחטא הכי טוב. ואם רוצים לבדוק מניות – שיבדקו גם מניות. לא היה מה להסתיר ממערכת הביטחון את מכירת הצוללות למצרים והבלוף הזה בשידור חי – שיש סוד הוא הבלוף. כי אין סוד בין רמטכ"ל בין ראש ממשלה, שר ביטחון ורמטכ"ל כי הם צריכים לבנות מענה לאיומים.

"והדבר האחרון אפרופו צוללות איכותיות למצרים: האמריקאים שאפו כל הזמן לשמר את היתרון האיכותי של ישראל מול שכנותיה, הם שאלו אותנו בנוגע לנושא הזה, ובעבר זה נלקח בחשבון. הזכות הזאת נלקחה מאיתנו מרגע שנתנו או קי למכור צוללות מתקדמות למצרים. והשאלה היא איזה צוללות יהיו למצרים. וזה לא שהמצרים אויבים ברגע זה, אלא כדי שנהיה ערוכים למקרה שדברים ישתנו".

אהוד ברק: המלך עירום. נתניהו משקר

צילום: רפי מיכאלי
צילום: רפי מיכאלי


"המלך עירום. נתניהו משקר, נתניהו ידע לאורך כל השנים – גם ב-2007 וגם ב-2010, ששם התחילה השחיתות. וזה מעמיק והוא יודע שבן דודו שמרון עושה את הסכם המכירה, ושיש מעורבות של מיליקובסקי. ראש הממשלה, שהיה משול באותה עת לאזרח פשוט, היה ראש האופוזיציה שמקבל אחת לחודש מראש הממשלה תדרוכים על הנושאים הכי מסווגים במדינה – ואז הוא מופיע מול העם בטלוויזיה בפאניקה ואחוז תזזית וטוען שהיה אזרח פרטי. מתי הוא מכר את המניות שלו? יום אחד לפני השלמת ההשתלטות של גרפטק על החברה של מיליקובסקי" אמר ראש הממשלה והרמטכ"ל לשעבר אהוד ברק.
ברק: "הבן דוד של נתניהו ארגן ב-2007 את ההסכמים של נתניהו ומליקובסקי, ב-2010 ארגן את הסכמי המכירה, הוא ייצג את טיסנקרופ באמצעות גנור, וכל ילד בן 13 רואה את זה – נתניהו ידע את כל מה שהוא טוען שהוא לא ידע. נתתי עדות פתוחה על הנושא הזה במשטרה. קצין בכיר במשטרה ליווה אותי אחר כך לרכב ואמר לי שנראה שאני חושב שהם חוקרים את כל מה שרוצים. ואמרתי לו שכן. הוא אמר לי שאני טועה – והמשטרה חוקרת את מה שמתירים לה לחקור".

ברק: היועץ המשפטי היה חייב לפסול את עצמו והוא חייב להעיד בנושא הזה בוועדת החקירה

ברק תקף  את היועץ המשפטי לממשלה שקבע כי אין לנתניהו נגיעה לפרשת הצוללות  והאשימו בכך שלא אפשר למשטרה לחקור את מה שרצתה לחקור. "מי שחושב שהגרמנים לא מבינים שיש שחיתות בישראל – לא יודע איפה הוא חי. אין דרך להימנע מוועדת חקירה בנושא הזה. והיועץ המשפטי היה חייב לפסול את עצמו והוא חייב להעיד בנושא הזה בוועדת החקירה. היועץ המשפטי היה מזכיר הממשלה – עוזר פוליטי לכל דבר של ראש הממשלה ולכן היה צריך לפסול את עצמו".

ברק הוסיף עוד כי "יושבת על הבמה קבוצת אנשים עם למעלה מ-200 שנות ניסיון ביטחוני. למרות הדעות הנשונות בינינו על מספר הצוללות הנדרשות – אף אחד לא ישב על שמונה ותשע צוללות. הדבר החמור הוא מדוע רה"מ הסיר התנגדותו למכירת צוללות מתקדמות למצרים ומדוע הוא תמך בצוללת השישית".

 

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן