Skip to content

טיול לחג: הר גריזים ויקב טורא שבשומרון

חווית הביקור בהר הברכה- הר גריזים ויקב טורא שבשמרון
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

בואו נודה על האמת, טיול בשומרון לא נשמע כמו האפשרות הראשונה לבילוי משפחתי בפסח.
רובנו מכירים מכותרות העיתונים, מקומות כמו הר ברכה , הר גריזים ורחלים, נשמעים יותר כמו ישיבות הקו ופחות כמו אטרקציות תיירותיות. כך שהוזמנתי לסיור בהר גריזים וביקב טורא הייתי סקפטית, אבל מתוך המודעות לתדמית יצרו בשומרון פריחה תיירותית,  זה ניכר היטב לנוסעים בכבישי השומרון: אתרים כמו נחל קנה, הר גריזים ושכונת השומרונים, שומרון העתיקה, תחנת הרכבת בסבסטיה, הר כביר ו"המרפסת של המדינה" הופכים לאיטם ולאטרקציות תיירותיות מרכזיות המושכות אלפי מטיילים בשנה. הכול משולט באופן בהיר וברור, והכי חשוב נמצא בווייז ככה שאין חשש שתגיעו בטעות לכפר הלא נכון
גן לאומי הר גריזים
את הסיור פתחנו בהר ברכה – גריזים- ההר ידוע כקדוש לשומרונים, אליו הם עולים 3 פעמים בשנה. במקום נחשפו שרידי המתחם המקודש הקדום של השומרונים, וסביבו שרידי עיר גדולה מן התקופה ההלניסטית. מפסגת ההר נגלים נופי הרי שומרון ולמרגלותיו נראית העיר שכם כאילו היא מונחת על כף היד
שמורת הר גריזים מנוהלת ומאובטחת מ 2012 על ידי רשות הטבע והגנים. השומרונים המתגוררים בסביבתה, אפשרו לרשות הטבע והגנים, לפתוח כאן מרכז מבקרים שמשמר את הארכאולוגיה שנשתמרה בו.תצפית מהר גריזיםתצפית מהר גריזים

בפסח יתקיים באתר פעילות ענפה בניהן מיצג חדש בכיכובו של צבי יחזקאלי, וכן משחק משימות חוויתי עצמאי המתאים לכל המשפחה, תצוגת אוסף תמונות נדירות של הקהילה השומרונית לפני מאה שנה וצילום האתר ממעוף ציפור.במקום יתקימו סיורים מודרכים ותתקיים  סדנא להכנת עפיפונים בתשלום סמלי .
ימי פעילות: ראשון עד רביעי 21-24.4 ( פסח ) בשעות : 10:00 –  15:00.
כל הפרטים באתר


כרם טורא ויקב טורא

ארז סעדון מצביע על הכרם הלבן
ארז סעדון מצביע על הכרם הלבן
יקב "טורא" ( טורא= הר בארמית) הינו יקב משפחתי אחוזתי, אשר ממוקם בישוב רחלים והוקם ע"י ורד וארז בן סעדון שנטעו את הכרם הראשון שלהם בהר ברכה ב-1997 והיום הם מעבדים 250 דונם של כרמים מניבים ועוד כ-60 ייכנסו לניבה בשנים הבאות. זהו סיפור אהבת אדמה שמתחבר לרומן של ורד(42) וארז(44), שאת סיפורם ורד מספרת למבקרים במרכז המבקרים שלהם.  הכרמים התגלו ככרמים מהאיכותיים ביותר בארץ, הם נהנים מטרואר ייחודי ונדיר ומתנאי גידול אולטימטיביים. תנאים אלו נובעים ממיקומו של הכרם על הר בגובה 850 מטר, החשוף לרוח המערבית. הערפל השורה על הכרם עד שעות הבוקר המאוחרות ומזג האוויר במקום (16 מעלות בלילות הקיץ עם לחות של 98%, ומינוס 4 מעלות בחורף ולפעמים גם שלגים) חברו יחד עם אדמת הטרה-רוסה הסלעית ומעניקים לענבים איכות יוצאת דופן שהפכה לשם דבר באזור וברחבי הארץ. זהו מיקום אופטימלי לגידול ענבי יין משובחים, מרוכזים ואיכותיים. בתחילה לא חשבו להקים יקב אולם עקב קשיי שיווק הענבים, למדו את הנושא וכיום הם מעסקים כ-18 עובדים מייצרים יותר מ-100 אלף בקבוקים בשנה כאשר כמחציתם מיועדים ליצוא.

שמן זית טורא
יקב טורא ממוקם בישוב רחלים שבשומרון ובמרחק כמה דקות ממנו, בישוב שילה שוכן בית בד בבעלות ארז וורד בן סעדון לייצור שמן זית כתית מעולה בכבישה קרה ברמת חמיצות של עד 0.3 החל משנת 2014. כרמי הזיתים מהם מופק שמן הזית ממוקמים על גדות נחל שילה. כ-300 דונם שטחם, בהם גדלים על אדמת טרה רוסה סלעית, באקלים קריר ובשמש בריאה, זנים כמו פיקואל ברנע וארבקינה, לאחרונה אף נכנסו זיתים חדשים מזנים סורי ופישולין. המיקום המיוחד והזנים שנבחרו הם הנוסחה לייצור שמן זית כתית מעולה כפי שמסביר ארז בן סעדון: "גידול בהר הגבוה מקבל בין 600 מ"מ גשם בשנה, חמיצות של עד -0.3, בגלל הגובה, הקור והטמפ' הנמוכה לאורך כל השנה. מה שהופך את שמן הזית שלנו למוצר מעולה ואיכותי".

מוסיפה ורד בן סעדון " אנו מאמינים שלעשות את כל התהליך במקום אחד ,לגדל ולייצר מוצר סופי, מביא את התוצר לאיכות הגבוהה ביותר. היה חשוב לנו להיות עצמאיים ולשלוט ברמת האיכות של המוצר ללא תלות, לכן הקמנו בית בד והתחברנו גם לתחום שנקרא שמן זית."
במקום ישנו מרכז מבקרים שבו תופרים חבילה לפי צרכי הלקוח מאירוח לטעימות יין ועד לאירועים עם ארוחות בשריות/ חלביות
בביקורי במקום נהינו מארוחה בשרית מעולה וטעימות שמן ויין.

ארוחה במרכז המבקרים
ארוחה במרכז המבקרים

בפסח יקיים מרכז המבקרים פעילויות חינם לילדים ולהורים:: טעימות יין ושמן זית תוצרת היקב, מפגש עם המייסדים ורד וארז בן סעדון בעלי היקב, שיספרו לכם כיצד ואיך הקימו את היקב, הסבר על עולם היין כמו תהליך ייצורו והפקתו.
כמו גם הקרנת סרט הסבר מיוחד על תהליך ייצור היין ביקב לילדים.

צילום: שחר בן סעדון
צילום: שחר בן סעדון

סמוך ליקב ממוקם המעיין המשודרג לזכרו של אייל יפרח ז"ל. המעיין המלאכותי צופה אל עבר הרי השומרון הירוקים ובנוי בצורת אייל, וסביבו ציליה, מדשאה, פינות פויקה ומנגל ושולחנות פיקניק לטובת המטיילים.

אחד ממארזי המתנה של יקב טורא
אחד ממארזי המתנה של יקב טורא

מרכז מבקרים יקב טורא, יישוב רחלים

זמני פתיחה בחוה"מ פסח

21-24 אפריל בין השעות 09:00-17:00. ב-25.4 בין 10:00-13:00

כניסה ללא תשלום. רצוי לתאם מראש.
לתיאום: 052-7966613

לקראת החג מבצעים ואריזות שיי איכותיים של יין, שמן זית, חרוסתודבש.ומשתלמים

חנות האון ליין: https://shop.turawinery.com/
את היינות ניתן להשיג: ברשת "דרך היין". חינאווי, שר המשקאות, במלונות הילטון, ובמרכז המבקרים ביקב טורא.

ארז וורד סעדון
ארז וורד סעדון

הדרך חזרה עוברת בסערה ימים של בחירות ויכוחים סוערים, ימין שמאל ומה שבינהם.. אני מביט החוצה ומנסה להכיל את המהפך שעבר עליי מהבוקר. התכוננתי לרכב ממוגן ירי, צמיגים בוערים וכבישים זרועי אבנים. הייתי סקפטית. אולם, חבל הארץ התנ"כי הזה, שבה את ליבי. שתיתי יין מצוין ונפעמתי מתנופת ההתחדשות שניכרת בכל מקום.

והכי חשוב, גיליתי אנשים מאירי פנים שעובדים את האדמה באהבה אמתית ושורשית ומאמינים בעבודת כפיים עברית, אנשים טובים שאוהבים את הארץ, כמוני למרות המחלוקות בינינו,.
חברים,רכשו מתוצרת יקב טורא, והכי חשוב, סעו לשומרון, עדיין אפשר לבקר שם והדרכים מסומנות בוואיז

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן