Skip to content

פלסטיני שיידה אבנים הוצא להורג או נורה כהתגוננות?

בתחילת החודש תוך סערת הבחירות, נורה צעיר פלסטיני למוות לאחר שיידה אבנים לעבר רכב מתנחל מהתנחלות אלון מורה. המתנחל העיד כי הפלסטיני ניסה לדקרו ולכן ירה בו יחד עם מתנחל נוסף. תחקיר בצלם מעלה טענה קשה להריגה לא מוצדקת בלשון המעטה
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

ביום רביעי, ב-3 באפריל 2019, במהלך קמפיין הבחירות שתפס את עיקר הכותרות בארץ, התפרסמה ידיעה בכלי התקשורת ולפיה מוחמד אל פתאח, פלסטיני בן 23, תושב ח'ירבת קייס שבמחוז סלפית, אב לילדה צעירה, נורה למוות בכיכר שממול הכפר ביתא, בסמוך למחסום חווארה, על ידי שני ישראלים, אחד מהם לפחות מתנחל מאלון מורה וכפי שסיפר מאוחר יותר, גם היורה השני בא מאותה התנחלות.

מבדיקה ראשונה שנערכה באותו יום נטען כי מוחמד חסם רכב שבו היו האב והבת והתקרב לעברו עם סכין שלופה. נהג הרכב הפרטי ונהג משאית שעבר במקום ירו במחבל ופצעו אותו קשה. פתאח פונה לבית החולים בילינסון שבפתח תקווה, ושם כך נמסר, נקבע מותו.

אחד משני היורים, יהושע שרמן, נהג הרכב הפרטי, מנהל מערך השטח של איחוד מפלגות הימין ותושב אלון מורה, שחזר לאחר האירוע את הרגעים הדרמטיים וסיפר: "יצאתי לעבודה במטה ונסעתי מאלון מורה לכיוון תפוח. בצומת הבייתות קפץ על הרכב מחבל עם סכין וניסה לפתוח את הדלת. יצאתי החוצה, ותוך כדי שהמחבל ניסה לעקוף את הרכב לכיווני, ניטרלתי אותו בירי תוך כדי סיוע של תושב נוסף מיישוב סמוך שנסע מאחוריי".

דובר צה"ל או המשטרה, לא פרסמו כהרגלם מייד את תצלום הסכין המוטלת בסמוך לגוויית המפגע. וגם ההסבר שפרסמו ולפיו ניסה מחבל לדקור אדם הנוסע ברכבו נשמע מוזר ומעורר תהיות.
אך בצה"ל ובמשטרה מיהרו לסכם את הנושא ובדובר צה"ל פרסמו באותו יום כי "סוכל ניסיון פיגוע דקירה בצומת הביתות שבמרחב החטיבה המרחבית 'שומרון'. המחבל נורה על ידי אזרח ונוטרל לאחר שניסה לבצע פיגוע דקירה במרחב. אין נפגעים". עולה הרושם כי כמו מקרים רבים אחרים, לא נעשה ניסיון מדוקדק לוודא מה באמת אירע בשטח.

שני המתנחלים יורים בפלסטיני (מתוך סרטון האבטחה הקטוע)
שני המתנחלים יורים בפלסטיני (מתוך סרטון האבטחה הקטוע)
מוחמד אל פתח ובתו (צילום באדיבות המשפחה )
מוחמד אל פתח ובתו (צילום באדיבות המשפחה )

התחקיר: פתאח לא ניסה לדקור. הוא יידה אבנים ונורה פעמיים

בארגון זכויות האדם "בצלם" החליטו לגבות עדויות ולתחקר את האירוע.  מתחקיר בצלם עולה שבאירוע שדווח כאמור כניסיון פיגוע דקירה, מוחמד עבד אל-פתאח לא התנפל עם סכין, אלא עמד  ויידה אבנים על מכוניות ישראליות.
לאחר מכן, כך נטען ב"בצלם", הוא נורה על-ידי המתנחל שעצר את רכבו, נורה, נפצע והתמוטט את הכביש.
מהתחקיר עולה כי לאחר הפלסטיני שכב כבר פצוע על הקרקע מתנחל זה ומתנחל נוסף שעצר גם הוא במקום ירו בו שוב והרגו אותו.
עוד העלה התחקיר עובדה חמורה לא פחות,  חיילים הגיעו אל מצלמות האבטחה ומחקו את תיעוד הווידיאו של האירוע.

על פי העובדות שחשף הארגון עולה כי בשעה 8:30 חצה את הכביש עבד אל-פתאח ונעמד מול כיכר הכפר הסמוך ביתא, ליד פח אשפה, והחל ליידות אבנים לעבר מכוניות עם לוחיות זיהוי ישראליות הנוסעות מאזור חווארה לכיוון הכפר זעתרה וצומת תפוח.
הפלסטני עשה זאת לאור יום ובאזור חשוף. הוא יידה אבנים לעבר שתי מכוניות שחלפו, ואז השליך אבן שלישית שפגעה במכוניתו של שרמן. נהג המכונית, יהושע שרמן, עצר ואז נשמעו שתי יריות, ככל הנראה מתוך הרכב, יריות שלאחריהן, כך נטען, יצא שרמן מהמכונית.

בשלב זה התמוטט הפלסטיני וכרע בין פחי אשפה. על פי הנטען, שרמן התקרב אליו וירה לעברו כמה כדורים נוספים. ותוך כך משאית שנסעה בכביש עצרה אף היא ונהגה ירד ממנה.
בצלם טוענים כי הוא נעמד ליד שרמן והשניים ירו כמה יריות נוספות לעבר עבד אל-פתאח, שכאמור, בשלב הזה כבר שכב פצוע על הקרקע. ואז לפי פרסומי צה"ל, עבד א-פתאח מת מפצעיו זמן ולאחר מכן, בבית החולים בילינסון נקבע מותו.

סרטון קטוע

השתלשלות אירועים זו נראית בבירור גם בתיעוד וידיאו חלקי של האירוע שפורסם באתר סרוגים. בסרטון ניתן לראות את רכבו של שרמן עוצר בסמוך לעבד אל-פתאח, ואז כעבור כ-15 שניות שרמן יוצא ממנו. אז מגיעה למקום משאית ונהגה עוצר. בשלב זה הסרטון נקטע ומיד בהמשכו רואים את שרמן ואת נהג המשאית יורים בעבד אל-פתאח.

צעיר פלסטיני אחר העובד באחת החנויות הסמוכות נפצע מאחת היריות שנורו בבטנו. הוא הועבר לטיפול בבית חולים רפידיא בשכם ושוחרר לביתו ארבעה ימים מאוחר יותר ב-7.4.19.
דקות ספורות לאחר הירי של שני המתנחלים הגיעו למקום ג'יפים צבאיים וחיילים שפיזרו את התושבים שהחלו להתאסף באמצעות רימוני הלם.

חלקי תיעוד נמחקו מהצלמות שפורקו והוחזרו

מיד לאחר מכן נכנסו כשמונה חיילים לשני בתי עסק באזור כדי לבדוק את מצלמות האבטחה המותקנות בהם. הם פירקו את אחד ממכשירי ה-DVR באחד מהם ועזבו את המקום.
כעשרים דקות לאחר מכן חזרו החיילים לאותה חנות, התקינו מחדש את המכשיר שפירקו וצפו בצילומים. שני חיילים אף צילמו את המסך במצלמות הטלפונים הניידים שלהם. בשלב זה, כך העלה התחקיר, הם מחקו את התיעוד ממכשיר ה-DVR ועזבו את המקום.

בצלם טוענים כי בניגוד לפרסומים ולהסברים בתקשורת, שרמן ירה בעבד אל-פתאח ללא כל הצדקה, לאחר שזה כבר התרחק מהרכב וכרע מאחורי פחי האשפה שהיו במקום. "וודאי וודאי שלא הייתה כל הצדקה ליריות הנוספות שירו בו שרמן ונהג המשאית, בעודו שוכב פצוע על הקרקע", קובעים בארגון.

בצלם טוענים בתוקף כי "כוחות הביטחון שהגיעו למקום התעלמו מכל אלה. הם לא עשו דבר כדי לעצור את שני המתנחלים, אלא מיהרו להרחיק את הפלסטינים מהמקום ואז ניגשו למשימה הדחופה של מחיקת כל תיעוד של האירוע במטרה להבטיח שהאמת לא תצא לאור ונגד המתנחלים לא יינקטו שום צעדים".

"זהותם של שני היורים ידועה היטב ומן הסתם – אם יהיה מי שירצה בכך – לא יהיה כל קושי לאתרם, ולו לצורך חקירה. ואולם בהתחשב בהתנהלות זו של כוחות הביטחון לאחר האירוע, ובהתנהלותה ארוכת השנים של ישראל, ברור כי לא קיים סיכוי ממשי לכך" מסכמים את האירוע בארגון.

דובר צה"ל: המחבל יידה אבנים ואז גם ניסה לדקור ונורה

בדובר צה"ל דוחים את הטענות מכל וכל. בדובר צה"ל מודים כי פתאח יידה אבנים, אך לאחר מכן, כך דובר צה"ל, הוא ניסה לסצע םיגוע דקירה ואז נורה.

"בתאריך ה-3 באפריל 2019 אירע ניסיון פיגוע דקירה בצומת הביתות שמרחב החטיבה המרחבית "שומרון", נמסר מדובר צה"ל, "המחבל נורה על ידי אזרחים ונוטרל לאחר שזרק אבנים על מכוניות ישראליות ובהמשך התקרב לאחת המכוניות וניסה לבצע פיגוע דקירה במרחב".
ולמרות זאת מוסר דובר צה"ל כי התיק לא נסגר וכי "האירוע מתוחקר".

עוד נטען  בצה"ל כי בזירת האירוע נמצאה הסכין ששמש את המחבל וכי המצלמות אכן נפרקו על ידי כוחות הביטחון כחלק מחקירת האירוע והוחזרו לבעליהן.
בדובר צה"ל לא התייחסו לטענה החמורה כי חלקים מסרטוני הווידאו פשוט נמחקו.
ממשטרת ש"י ששוטריה גבו עדויות לאחר התקרית, טרם התקבלה תגובה.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן