Skip to content

זו לא תערוכה – זה בית חולים אמיתי המטפל ברעות החולות של החברה

הביתן הישראלי בביאנלה לאמנות עכשווית בונציה 2019, הופך לבית חולים שדה אמיתי. יש דלפק קבלה, יש קבלת סרט מתאשפז ליד, יש המתנה בתורים ויש טיפול. בבית החולים הזה, אין פרוטקציה, אין קיצור תורים - הכל שוויוני. הטיפול כרוך בישיבה על כסא טיפולים, תוך צפייה בסרט האמור ליידע אותך על הרעות החולות בחברה. לא צפית? לא […]

איה בן רון – בית חולים שדה X / אבי לובין / הביתן הישראלי בביאנלה ה־58 לאמנות בוונציה

11 במאי – 24 בנובמבר, 2019

1.FHX.AyaBenRon.Care-Chair.Photo-NoaYafe

בהצצה מרתקת להכנות של העבודה המייצגת את ישראל בביאנלה הידועה, נחשפנו לתהליכי עבודה וחשיבה מאד לא שגרתיים. הביקור בביתן הוא למעשה תצפית משתתפת טיפולית שאורכת כ-20 דקות, לא כולל המתנה בתורים. הנה דברי האמנים:

Team_Photo-NoaYafe

בית חולים שדה X הוא מוסד בינלאומי נייד, שנוסד על ידי איה בן רון. זהו ארגון המוקדש לחקר הדרכים בהן אמנות יכולה להגיב ולפעול לנוכח רעות חולות וערכים שהושחתו בחברה. בית חולים שדה X לומד מהמבנה, הפרקטיקה ושיטות העבודה של בתי חולים, מוסדות רפואיים ואתרי הבראה, ומציע מרחב שבו קולות מושתקים יכולים להישמע, ועוולות חברתיות להיראות.

בית חולים שדה X נולד מתוך הכוונה ליצור תנאי צפייה מתאימים ומרחב בטוח לסרט (2017) No Body, סרטה של בן רון על התעללות במשפחה, בו היא מספרת את סיפורה לאחר שנים רבות של שתיקה. הוא הוקם מתוך הרצון ליצור מקום שבו אנשים יוכלו לראות ולהקשיב לסיפור זה כמו גם לסיפורים אחרים שצריכים להישמע.

בכניסה לבית החולים, באזור הקבלה, המבקרים לוקחים מספר ומחכים לתורם. בזמן ההמתנה, הם צופים בתוכנית הטלויזיה של בית החולים (FHX TV Program) – עבודת וידאו של בן רון, שמציגה את האידיאולוגיה של בית החולים ומספקת מידע על המחלקות השונות של בית החולים, ועל ערכות הטיפול שלו שנקראות Care-Kits.

כשמגיע תורם, המבקרים ממשיכים למחלקות בית החולים: מחלקת ה-Safe-Units שכוללת שלושה תאים שבהם המבקרים לומדים כיצד לצעוק ״צעקה המכילה את עצמה״; ומחלקת ה-Care-Chairs שבה מתקני ישיבה עם מסך אישי ואוזניות, שיוצרים את התנאים הנדרשים עבור צפייה אישית ב- Care-Kits.

3. AYA BEN RON, STILL FROM FHX TV PROGRAM, PHOTOGRAPHER ODED KIMHI

כל Care-Kit מורכבת מסרט קצר מאת יוצר/ת שהוזמן/ה על ידי בית החולים, המספר סיפור אישי וחושף אי-צדק חברתי. מיד לאחר הסרט מופיעות שתי דעות שניותדעות שניות הן תגובות קצרות של מומחים/יות מרקעים ותחומי דעת שונים: פילוסופיה, משפט, רפואה, פסיכואנליזה, חינוך, אנתרופולוגיה, ועוד. דרך הדעות השניות, מבקרי בית החולים נחשפים לפרספקטיבה חדשה ומקבלים מידע נוסף בנוגע לסרט שבו צפו.

2.FHX.AyaBenRon.Safe-unit.Photo-NoaYafe

בית חולים שדה X הוקם על ידי איה בן רון, המייסדת והמנהלת שלו, ופותח יחד עם האוצר אבי לובין, והמפיק מיכי גוב. נקודת ההתחלה שלו היא הביאנלה בוונציה, ומשם הוא ינדוד בין אתרים שונים ברחבי העולם, יתרחב ויתפתח. בשלב זה, בית חולים שדה X מספק שלוש Care-kits, בנוסף ל- No Bodyסרטה של בן רון.

בעתיד ימשיך בית החולים לתמוך ולהפיק Care-kits נוספות יחד עם אמנים מקומיים ובינלאומיים.

איה בן רון – מייסדת, מנהלת, אמנית – אמנית מולטידיסציפלינרית. פרופסור באוניברסיטת חיפה ובמכללת הדסה, ירושלים. עבודתה כוללת פרויקטים תלויי מקום, מיצבים, עבודות וידאו וסרטים דוקומנטרים, וכוללת שיתופי פעולה עם בתי חולים ומוסדות רפואיים בארץ ובעולם.

אבי לובין – אוצר– אבי לובין הוא אוצר וחוקר בתחום האמנות העכשווית. אוצר גלריית המדרשה – הירקון 19, ועורך מייסד שותף של מגזין תוהו – מגזין אמנות מקוון הרואה אור בשלוש שפות: עברית, ערבית ואנגלית.

מיכי גוב – מפיק – מפיק אירועי אמנות חזותית ואמנויות הבמה. גוב הפיק אירועים רבים בתחומי המוזיקה, המחול, התיאטרון, האמנות והטלוויזיה. בנוסף, יזם, אירגן וניהל סיבובי הופעות בינלאומיים של קבוצות מחול ומוזיקאים.

הביתן הישראלי

בביאנלה ה־58 לאמנות בוונציה

ג'ארדיני, ונציה

מארגנים משרד התרבות והספורט – היחידה למוזיאונים ואמנות פלסטית | משרד החוץ – אגף קשרי תרבות ומדע | שגרירות ישראל, רומא

תומכים

מפעל הפיס; אוניברסיטת חיפה; ZAZ10TH  ; הקליניקות המשפטיות בפקולטה למשפטים, אוניברסיטת חיפה;  המרכז לקבלת החלטות ע"ש ליאון צ'רני; פורום ליאון צ'רני לדיפלומטיה חדשה, אוניברסיטת חיפה; קרן גנדיר; נט״ל – נפגעי טראומה על רקע לאומי; קרן אאוטסט לאמנות עכשווית; דוד ומיכל פורר; טיאף: הקרן לחקר האמנות הישראלית, אוניברסיטת תל אביב; וסותבי'ס ישראל

 

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן