Skip to content

ארבעה "בני חורין" נהרגו ואיש לא יודע למה

על מקרים רבים בהם נפצעים או נהרגים פלסטינים איש מאיתנו לא שומע ובדרך כלל גם לא יודע. מגפון מביא לפניכם ארבע מקרים "קלאסיים", בהם נורו למוות פלסטינים בלא עוול בכפם והארץ לא רעשה, שרי הממשלה לא חיפשו תחנות שידור להתראיין ולזעוק נקם ושלם וראש הממשלה לא העלה סרטון בנושא. בכל המקרים הללו "נפתחה חקירה" ותו […]
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

בזמן שאנו סבנו סביב שולחנות החג והללנו את יציאתנו מעבדות לחרות, ישבו ארבע משפחות פלסטיניות שלתחושתן הסובייקטיבית יקיריהן הוצאו להורג ללא סיבה כלשהי ומבלי שהיוו איום מוחשי קטן כגדול על חיילי צה"ל או אנשי זרועות הביטחון בכלל.
ארבע מקרי הרג של ארבעה צעירים פלסטינים שאיש לא נתן הסבר למשפחותיהם עד כה כמו גם איש לא נתן את הדין, ומן הסתם, לולא היינו כותבים על כך, נסיבות מותם ומותם, היו מטואטאים אל מתחת לשטיח ונדחקים אל שכחת הזיכרון. לפחות בארבעה מקרים אלו, לא ניתן להכלילם באמירה הסתומה: אזרחים תמימים שנקלעו אל קו האש. במרבית המקרים נמסר על ידי צה"ל כי נפתחה חקירה. בכל המקרים הללו, החקירות עדיין בתוקף ומעלות עובש.
מגפון ביקש איפה לברר מה עלה בגורל חקירת הריגתם של מוחמד שאהין, בן 23, אחמד מנאסרה, בן 22, סאג'ד מוזהר, בן 17, ו
מוחמד דאר עדוואן, בן ה- 24.

מוחמד שאהין, בן 23 – השקיף על מיידי אבנים ונורה למוות באש חיה

מוחמד שאהין
מוחמד שאהין

ביום שלישי, 12.3.19, בסביבות השעה 15:00, נכנסו חיילים ושוטרי מג"ב לעיירה סלפית שמדרום-מערב לשכם. כארבעים צעירים יידו אבנים לעבר כעשרה אנשי כוחות הביטחון שהיו במרחק של כמאה מטרים מהם והסתתרו מאחורי מכלי אשפה.
אנשי כוחות הביטחון השליכו לעבר מיידי האבנים רימוני הלם וירו לעברם רימוני גז, כמו גם כדורי מתכת מצופי גומי וגם אש חיה. שלושה מהצעירים מיידי האבנים נפגעו מירי כדורי "גומי" וצעיר נוסף נפצע מירי חי בידו.
במרחק של 100 מטרים מאיזור התקרית, עמד מוחמד שאהין וצפה בעימותים ועל פי אחד מעדי הראייה, שאהין אף סירב לבקשת חברו כי יצטרף למיידי האבנים ואמר: "לא, אני תמיד נפגע למרות שאני לא עושה כלום".
ולכן הוא עמד בטווח ביטחון במרחק של כמאה מטרים מאנשי כוחות הביטחון, ובמרחק של כעשרים מטרים ממיידי האבנים שעמדו בינו לבין הכוח. זה לא עזר לו. בסביבות השעה 16:30 ירו בו אנשי כוחות הביטחון כדור חי אחד והרגו אותו.

תגובת דובר צה"ל: "נפתחה חקירת מצ"ח, ובסיומה יועברו הממצאים לבחינת הפרקליטות הצבאית".

 

אחמד מנאסרה, בן 22, סייע למשפחה שנורתה ב"טעות" לאחר שמכוניתה נתקעה ונורה למוות

אחמד מנאסרה
אחמד מנאסרה

ביום רביעי, 20.3.19, בסביבות השעה 21:00, נסעו ארבעת בני משפחת ר'יאדה: האם – מייסאא, והאב – עלאא ואתם שתי בנותיהם הקטינות, בנות ה-5 ו-8 . הארבעה נסעו מהכפר אירטאס לביתם שבנחאלין, ממערב לבית לחם.
כשהגיעו במכוניתם בסמוך למחסום הצבאי נשאש/אפרת צפון, התגלתה תקלה ברכב.
עלאא ר'יאדה נאלץ לעצור את מכוניתו בשל תקלה. כאן המקום לציין כי באותה עת היה המחסום פתוח לתנועה ולא מאוייש בידי חיילים שיכלו לטעון כי הרכב היווה לגביהם סיכון כלשהו,.
במגדל תצפית שניצב במרחק של כחמישים מטרים מהמחסום היו באותה עת חיילים. שוב, יודגש כי איש מהחיילים לא עמד על הכביש, לא ביקש לעצור כלי רכב ולא היה בקרבת המחסום הפתוח לתנועה.

הרכב עצר מעט לפני המחסום ומיד לאחר שר'יאדה יצא ממכוניתו לבדוק מהי התקלה שה דביתה את מנוע הרכב, הוא נורה על ידי החיילים ממגדל התצפית, נפגע מייד  ונפצע בבטנו. אשתו, מייסאא ר'יאדה יצאה מהמכונית וזעקה לעזרה, נוסעי מכונית אחרת שעברה ברגע זה במקום עצרו כדי לסייע לה. שלושה מהם  נשאו את הפצוע אל הרכב ופינו את עלאא ר׳יאדה לבית החולים.
הנוסע הרביעי, אחמד מנאסרה בן 22, מוואדי פוכין, החליט להושיט עזרה לאם שנותרה במקום עם בנותיה וניסה לסייע למייסא ר'יאדה להתניע את המכונית. החיילים שבמגדל התצפית החליטו לטווח גם אותו וירו בו. הוא נהרג במקום. צה"ל פרסם גרסאות שונות לגבי נסיבות הירי, כאלו המנסות לטייח ולחפות  כשהגרסה האחרונה שבהן התייחסה לפתע לאיזה עימות דמיוני שלא אירע כלל, בין פלסטינים כלשהם לחיילי התצפית. עימות שכלל בגרסה האחרונה גם יידוי אבנים, והכיוון ברור. בלשלב הבא יתכן ותחקיר יעלה כי החיילים חשו ב"סכנה מיידית" ופתחו באש.

תגובת דובר צה"ל: "נפתחה חקירת מצ"ח, ובסיומה יועברו הממצאים לבחינת הפרקליטות הצבאית".

סאג'ד מוזהאר
סאג'ד מוזהאר

סאג'ד מוזהר, בן 17, פראמדיק חובש מתנדב – ביקש לסייע לפצוע ונורה למוות

ביום רביעי, ה-27.3.19, בסביבות השעה 6:00 בבוקר, נכנס כוח צבאי שמנה בין 40 ל -50 חיילים ושוטרי מג"ב למחנה הפליטים א-דוהיישה שמדרום לבית לחם. במקום התפתחו עימותים בין הכוחות לתושבי המחנה, שיידו לעברם אבנים. לאחר שכוחות הביטחון עצרו שלושה תושבים, החל הכוח הצבאי ושוטרי מג"ב  לנוע ולעלות בסמטה שבסופה המתינו להם כלי הרכב הצבאיים.
כעשרה צעירים חמומי מוח רדפו אחריהם והמשיכו ליידות לעברם אבנים. בשלב זה ירה אחד מאנשי כוחות הביטחון באחד התושבים, מ.ג'., בן 20, וזה נפגע ברגלו והתמוטט.
סאג'ד מוזהר, פרמדיק מתנדב בן 17, עמד וצפה במתרחש במרחק של כמה עשרות מטרים מאחורי הפצוע.  
ברגע שהבחין במ.ג'.  נפגע, נפצע ומתמוטט מהירי,  רץ מוזהר לעברו כדי להעניק לו טיפול רפואי כשלגופו אפוד כתום מזהה של אנשי צוות רפואי. בעודו מנסה להושיט עזרה הוא נורה בבטנו על ידי איש כוחות הביטחון. הוא הועבר לבית החולים בבית לחם, שם מת מפצעיו.

תגובת דובר צה"ל: "נפתחה חקירת מצ"ח, ובסיומה יועברו הממצאים לבחינת הפרקליטות הצבאית".

מוחמד דאר עדוואן, בן 24, נורה בגבו בעת שנמלט

מוחמד דר עדואן
מוחמד דר עדואן

ביום שלישי, 2.4.19, בסביבות השעה 3:30, נכנסו לשכונת כפר עקב שבצפון מזרח ירושלים מעל עשרה כלי רכב של כוחות הביטחון. במהלך נסיעתם, מספר צעירים יידו אבנים לעבר כלי הרכב. כוחות הביטחון נכנסו לאחת הסמטאות, והצעירים – שבשלב זה מנו כעשרה – המשיכו ליידות לעברם אבנים ואף השליכו לעברם שני מטענים מאולתרים.
קבוצת חיילים נוספת איגפה את הצעירים, פתחה לעברם באש חיה ופצעה שניים. הצעירים נמלטו מיד מהמקום. אחד מהם, מוחמד דאר עדוואן, בן 24, נמלט לכיוון ההפוך ובמהלך מנוסתו אף חלף על פני קבוצת החיילים, שירו לעברו. תוך כדי שאלו יורים בו הוא המשיך במנוסתו, כשהיורים לא חדלים  ויורים עליו ירי מאסיבי. בתיעוד וידיאו שצילם אחד התושבים ובתיעוד ממצלמות אבטחה בבניין סמוך נראה דאר עדוואן כשהוא נפגע בגבו ונהרג בעת שנורה מאחור על ידי כוחות הביטחון.

תגובות:
דובר צה"ל: "לא בטיפולנו, אלא בטיפול פרקליטות המדינה"  ( לאמור: היורה לא היה חייל או איש צה"ל).
פרקליטות המדינה: "לא תחת טיפולנו אלא תחת טיפול המשטרה".
משטרת ישראל: "לא בטיפולנו פנה לפרקליטות".
פרקליטות המדינה: אוקי, אם כך פנה לדובר צה"ל, זה תחת טיפולם".
דובר צה"ל: "לאחר בדיקה ולאחר שוחחנו עם הנוגעים בדבר בפרקליטות המדינה, אנו מתעקשים כי התיק נמצא בטיפול הפרקליטות".
בשלב זה פרקליטות המדינה לא הגיבה, היא יצאה לחופשת פסח.  

תגובת ארגון בצלם: "איש מההרוגים לא סיכן את חייהם של אנשי כוחות הביטחון ואף אחד מהאירועים לא צריך היה להסתיים במותו של אדם. כפי שבצלם התריע אינספור פעמים בעבר – אין מדובר במקרים חריגים או ב"עשבים שוטים" אלא באירועים שהתרחשו כחלק מהתנהלותם השגרתית של חיילים ושוטרים, מכוחה של מדיניות פתיחה באש קטלנית ומסוכנת שמיישמת ישראל."

 

 

 


 

1 Comment

  1. שמואל
    21 באפריל 2019 @ 15:26

    בצורה שהוצגה אין זה ברור שההרוגים
    לא היו מעורבים בהתפרעויות.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן