Skip to content

הבולרו של ראוול והפסנתר של ליסט בביצוע בלט גיור מגיעים לארץ

להקת המחול החשובה ביותר בעולם המחול ההונגרי מגיעה לישראל עם היצירות ה"בולרו" למוסיקה של ראוול, ו"הפסנתר" למוזיקה של פרנץ ליסט בביצוע חי על הבמה של הפסנתרן הבינלאומי יאנוש באלאזש 3-1 ביוני 2019 בתיאטרון ירושלים , תיאטרון גשר והיכל אמנויות הבמה הרצליה
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

"גיור" – להקת הבלט החשובה והמובילה של עולם המחול ההונגרי העכשווי – תגיע בחודש יוני הקרוב לישראל כחלק מאירועי שנת תרבות הונגריה בישראל החושפים את העשייה העכשווית ובועטת של תרבות הונגריה.

הפסנתר בביצוע בלט גיור מהונגריה. Photo credit - Vera Éder

הלהקה מגיעה לארץ עם שתי יצירות מפסגת הרפרטואר שלה:   ה"בולרו" של ראוול לכוריאוגרפיה של אנדרס לוקאש (ANDRÁS LUKÁCS) וה "פסנתר", לכריאוגרפיה של לאסלו ולקי (VELEKEI LÁSZLÓ) מנהלה האמנותי של הלהקה , למוזיקה של פרנץ ליסט בביצוע חי על הבמה של הפסנתרן הבינלאומי, יאנוש באלאזש (BALÁZS  JÁNOS).

הבולרו של ראוול בביצוע בלט גיור . Photo Sándor Orosz

כיום מופיעה הלהקה על הבמות החשובות בעולם ובהן:תיאטרון ג'ויס בניו יורק, אולם המלכה אליזבת בלונדון, סקאלה במילאנו, ובמדינות וערים רבות כמו:  אוסטריה , אתונה, פריז, אמריקה, יפן, סין, הודו, רוסיה, דנמרק וערים רבות נוספות. הלהקה  מבצעת רפרטואר מגוון הדורש מהרקדנים מיומנויות רבות- מבלט קלאסי ועד לריקוד עכשווי, מתיאטרון מחול ועד הפקות ילדים.

את  ה"בולרו"  למוסיקה של ראוול יצר אנדרס לוקאש במקור עבור להקת המחול הלאומית של וינה בשנת 2012  הוא מעיד על היצירה: "נגשתי בזהירות למוסיקה המפוארת של ראוול, כי הבולרו הוא יצירה המנוגנת בכבדות ועמוסה בקלישאות. רבים כבר יצרו למוסיקה הזאת, כולל כמה קלאסיקות (מוריס ביארט, איוון מרקו) בלתי נשכחות.  הבולרו שלי הוא יצירה ללא שום עלילה, המיועדת לעשר רקדניות ועשרה רקדנים, אשר רוקדים בתלבושות אחידות, בגלימות שחורות ענקיות ומנסים לתת את האשליהשל סלון נשפים מונומנטלי אפל עם נימה קרה".

קטע מתוך היצירה –  https://youtu.be/WyWWb054tf4

היצירה הנוספת "פסנתר"  של  הכוריאוגרף לאסלו ולקי למוזיקה של פרנץ ליסט תבוצע במיוחד לביקור בישראל עם הפסנתרן הבינלאומי, יאנוש באלאזש.

למרות גילו הצעיר באלאזש, הוא אחד הפסנתרנים ההונגרים המצליחים והמוצלחים ביותר בתחום מוסיקה הקלאסית בימינו, ידוע בשל הופעותיו באולמות הקונצרטים היוקרתיים ביותר בעולם. הוא זוכה פרסים בינלאומיים רביים ומאז  2017 הוא חבר בחבר השופטים של תחרות  המוסיקה הקלאסית הטלוויזיונית המופקת על ידי הטלוויזיה ההונגרית. השנה הוא התמנה למנהל האמנותי של מרכז התרבות ע"ש ז'ורז 'צ'יפרה.

מנהלה האמנותי של הלהקה  לאסלו ולקי,  יליד 1978, את דרכו בעולם המחול החל כשהיה בן 10 , למד ריקודים סלוניים ולאחר מכן סיים את הכשרתו כרקדן בבית ספר לאמנויות בפס Pécs)). לבלט גיור הצטרף בשנת 1997, שנתיים לאחר מכן הפך לסולן הלהקה  ו מ 2015 למנהלה האמנותי של הלהקה.

בלט גיור מתוך הפסנתר. photo credit - Vera Eder

בלט גיור נוסד בשנת 1979 על ידי קבוצת רקדנים בוגרי מכון הבלט ההונגרי כשבראשם עמד  איוון מרקו, שנפרד אז מלהקת מוריס בזאר לטובת המהלך.  תחת הנהגתו נוצרו כוריאוגרפיות של מחול מודרני ובעצם הלהקה שתפסה מקום מרכזי בחיים האמנותיים בהונגריה, לימדה את הקהל שפת מחול חדשה ומודרנית. בשנת 1991, עם עזיבתו  של איוואן מרקו התמנה יאנוש קיס (János Kiss) למנהל הלהקה. בהנהגתו, החל עידן חדש בתולדות הלהקה כאשר היא ממשיכה לשמור על אלמנטים מסורתיים של תיאטרון מחול תוך אימוץ מגוון רחב יותר של סגנונות והרחבת שיתופי פעולה אמנותיים עם  אמנים, מלחינים, מעצבי במה ,סופרים וכוריאוגרפים בעלי שם עולמי ובהם רוברט נורת', ליבור ואקוליק, מארי ברולין-תני, גינתר פיק, רוברט קוהאן, אלכסנדר שניידר-רוסמי לצד עבודה עם הכוריאוגרפים של הלהקה – ויליאם פומין, ברברה בומביץ ואוטו דמקאץ'.

מתוך הבולרו של ראוול. בלט גיור . Photo Sándor Orosz

המופעים נערכים בשיתוף השגרירות ההונגרית בישראל  בתאריכים 3-1 ביוני 2019 בתיאטרון ירושלים, תיאטרון גשר והיכל אמנויות הבמה הרצליה

מועדי המופעים בערים השונות

1.6.19 , מוצ"ש, שעה 20:30 בתיאטרון ירושלים , מרכוס 20 , ירושלים .

2.6.19, יום ראשון, שעה 20:30 בתיאטרון גשר .

3.6.19, יום שני , שעה 20:00  , היכל אמנויות הבמה הרצליה, ז'בוטינסקי 15 הרצליה.

הפסנתר בביצוע בלט גיור. photo credit vera Eder

 

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן