Skip to content

חוקר תאונות אוויר ראשי חושף: 2 מטוסי צסנה כמעט התנגשו זה בזה

שני מטוסי צסנה במשימות צילום אזאחית ןצבאית, יצאו מחיפה והרצליה. בקרי הטיסה העלו בשוגג את שניהם לאותו גובה. רק כשהטייסים הבחינו זה בזה, ממרחק מטרים ספורים, הצליחו לסטות ולמנוע תאונה חמורה
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

שני מטוסים קלים מסוג צסנה  האחד מסוג 172 עם מדריך וחניך והאחר מסוג 208 ובו שני טייסים וצלם במשימת צילום אויר, כמעט התנגשו זה בזה לאחר שחלפו האחד על פני השני במרחק של 20 מטר בלבד.
השנים טסו שניהם בגובה 3000 רגל ובקירבה מסוכנת שרק ברגע האחרון במרחק שם 20 מטר  זיהו השניים אחד את השני והצליחו למנוע תאונה קשה.

המקרה החמור הזה אירע לפני שבוע בשמי ישראל , כאשר מדריך טיסה וחניך יצאו מחיפה בדרכם לשדה התופה בהרצליה, גובה הטיסה שניתן להם על ידי הבקר הצבאי היה 2000 רגל, מנגד יצא מטוס צסנה 208 מהרצליה ועליו שני טייסים וצלם שקיבלו מבקר הטיסה האזרחי אישור לטוס בגובה 3000 רגל על מנת לבצע את משימת הצילום שלהם. בשלב מסוים של הטיסה ביקש מדריך הטיסה של  172 לעלות לגובה 3000 והבקר הצבאי אישר לו את גובה 3000 מבלי ששם לב שבגובה הזה כבר יש  מטוס בטיסת צילום ומבלי שהתריע כנדרש. שני המטוסים התקרבו זה לזה קירבה מסוכנת חמורה, כך לפי הדוח של חוקר תאונות אוויר ראשי של משרד התחבורה, ובקרבה מסוכנת מאוד גילו ששני המטוסים טסים בגובה זהה, מבלי שהבקרות הצבאית והאזרחית כאחד גילו את הסכנה.

אילוסטרציה (צילום: יחסי ציבור ו-וויקיפדיה)
אילוסטרציה (צילום: יחסי ציבור ו-וויקיפדיה)

הטייסים ביצעו הפרדה בינהם ודיווחו לבקר הצבאי ולבקרה האזרחית על החליפה אבל לא דיווחו על כמעט תאונה לחוקר תאונות אוויר, כנדרש לפי החוק.
רק כעבור זמן  (למחרת היום) הגיע דו"ח כתוב של הטייס המדריך  למשרדו של חוקר תאונות אוויר שפתח בחקירת המקרה. עורך הדין יצחק רז חוקר תאונות אויר ראשי במשרד התחבורה החליט לפרסם את תוצאות החקירה ולדבריו עשה כך על מנת למנוע הישנות של מקרי אי דיווח, ולחדד ערנות כל הנוגעים במקרה הזה, כדי ליידע ולקדם את תחום בטיחות הטיסה תוך הדגשה של "הסתכלות והימנעות" הטיסה בוצעה בתנאי ראייה טובים ולמרות הבקרה חלה גם על הטייסים אחריות לביצוע הפרדה מכלי טיס אחרים.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן