Skip to content

עיקר החדשות (מדינה בלחימה – מהדורת הבוקר) יום ראשון 05 במאי 2019

כותרות המהדורה     מלחמה בדרום |הרקע להסלמה: ארבעה מחבלים חוסלו במהלך צעדות השיבה, לאחר שמוקדם יותר שני חיילים נפצעו בינוני וקל מירי צלף פלסטיני בגבול רצועת עזה (מלחמה בדרום)     הדרום תחת אש: הרוג מפגיעה ישירה בבית באשקלון; מאות טילים נורו מרצועת עזה לעבר ישראל (מלחמה בדרום)     בתגובה לשיגור הרקטות לעבר ישראל: יותר מ-200 […]
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

כותרות המהדורה

    מלחמה בדרום |הרקע להסלמה: ארבעה מחבלים חוסלו במהלך צעדות השיבה, לאחר שמוקדם יותר שני חיילים נפצעו בינוני וקל מירי צלף פלסטיני בגבול רצועת עזה (מלחמה בדרום)

    הדרום תחת אש: הרוג מפגיעה ישירה בבית באשקלון; מאות טילים נורו מרצועת עזה לעבר ישראל (מלחמה בדרום)

    בתגובה לשיגור הרקטות לעבר ישראל: יותר מ-200 יעד טרור של חמאס ושל הג'יהאד ברצועה הופצצו, כולל מנהרה מנהרת טרור התקפית של הג'יהאד האיסלאמי שחצתה לשטח ישראל בדרום הרצועה, וביתו של מפקד הקומנדו הימי של חמאס; לפחות 7 הרוגים (מלחמה בדרום)

    הג'יהאד האיסלאמי מאיים: "אם התקיפות בעזה יימשכו – נפגע בכור בדימונה, בבתי הזיקוק בחיפה, בנמל אשדוד ובנתב"ג" (מלחמה בדרום)

    גורם ישראלי בכיר: "לפנינו לפחות שני ימי לחימה"; הקבינט יתכנס הצהריים כדי לאשר כמה פעולות עתידיות מתוכננות; יחידות קרקעיות נערכות להורדה לעזה (מלחמה בדרום)

    למרות מאמצי התיווך – "אין מגעים להפסקת אש" (מלחמה בדרום)

    בשל ההסלמה בדרום: בוטלו הלימודים בישובים שבטווח של 40 ק"מ מרצועת עזה; כ-210 אלף תלמידים ו-20 אלף מורים יישארו בבתיהם, הלימודים במכללת ספיר ובאוניברסיטת באר שבע הושבתו אף הם (מלחמה בדרום)

    לקראת הסלמה בדרום אמריקה? מדורו: "על צבא ונצואלה להיות ערוך לקראת תקיפה אמריקאית" (חוץ)

    סופת ציקלון עוצמתית הגיעה להודו; לפחות שני בני אדם נהרגו (חוץ)

    טראמפ ופוטין שוחחו על האפשרות לכונן הסכם בקרת נשק גרעיני משולש בין וושינגטון, מוסקבה ובייג'ינג (חוץ)

    הרמטכ"ל האיראני: "צופים מתקפה אמריקאית בקרוב, על צבא היבשה להיות במוכנות עליונה" (חוץ)

תחזית מזג אוויר (השירות המטאורולוגי)

    היום: מעונן חלקית בעננות בגובה רב. תחול עלייה ניכרת בטמפרטורות וייעשה חם מהרגיל, בעיקר בהרים ובפנים הארץ. הלילה: מעונן בעננות בגובה רב ובינוני.

    שני: מעונן חלקית עד מעונן בעננות בגובה רב ובינוני. תחול עלייה ניכרת נוספת בטמפרטורות וייעשה שרבי ברוב אזורי הארץ. ייתכן טפטוף ואובך.

    שלישי: מעונן חלקית. תחול ירידה משמעותית בטמפרטורות והן ייעשו נמוכות מהרגיל בעונה. ייתכן טפטוף.

    רביעי: מעונן חלקית. הטמפרטורות יוסיפו להיות נמוכות מהרגיל בעונה.

מלחמה בדרום

הרקע להסלמה: ארבעה מחבלים חוסלו במהלך צעדות השיבה, לאחר שמוקדם יותר שני חיילים נפצעו בינוני וקל מירי צלף פלסטיני בגבול רצועת עזה

במהלך צעדות השיבה שהתקיימו ביום שישי האחרון בגבול רצועת עזה בהשתתפות כ-4,000 פלסטינים בחמישה מוקדים שונים, ביצע צלף פשל הג'יהאד האיסלאמי לסטיני ירי לעבר כוחות צבא בדרום רצועת עזה, מהירי נפצע שני חיילים אחד באורח בינוני ואחת באורח קל מאוד. * בתגובה, כלי טיס תקף עמדה צבאית של ארגון החמאס ברצועה, ממנה נהרגו שני מחבלים מהזרוע הצבאית, גדודי אל קסאם, ושניים נוספים נפצעו באורח קשה. וכלי תקשורת פלסטינים דווחו על תקיפות נוספות במרכז הרצועה, ועל פצועים נוספים כתוצאה מכך. כמו כן, שני פלסטינים נוספים נהרגו במהלך הפרות הסדר בגבול הרצועה.

– בעקבות מות המחבלים הודיעו הפלגים הפלסטינים בעזה בהובלת גדודי אלקסאם כי הם נערכים להגיב על מותם של הפלסטינים, וכי הגבירו את כוננותם לרמה הגבוהה ביותר.

– חילופי האש התרחשו בזמן שנציגי הג'יהאד האיסלאמי וחמאס שהו במצרים בניסיון להביא להרגעה באזור ולאפשר את ההסדרה עם ישראל.

הדרום תחת אש: הרוג מפגיעה ישירה בבית באשקלון; לפחות 450 שיגורי טילים זוהו כשנורו מרצועת עזה לעבר ישראל

החל משבת בשעה 9:58 ועד עכשיו נורו מעל 450 רקטות מכיוון רצועת עזה לעבר שטחי ישראל. ולראשונה מאז מבצע צוק איתן לפני חמש שנים נהרג אזרח ישראלי מפגיעה ישירה של רקטה באשקלון, רקטות נפלו בבאר שבע, בחצר בית באופקים ובמקווה בקרית גת. בתים במועצות האזוריות חוף אשקלון ושער הנגב ספגו פגיעות ישירות, ונפילות נוספות זוהו באשקלון ובמועצה האזורית אשכול. * מערכות כיפת ברזל יירטו כ-100 שיגורים. ולמעלה מ-70% מהשיגורים נפלו בשטחים פתוחים.

– במהלך היממה האחרונה נשמעו נשמעו בכל רחבי הדרום וגם בעיר אשקלון אשדוד ובאר שבע. אזעקות נשמעו גם באזור צפוני יותר, במזכרת בתיה, בצומת ביל"ו ובבית שמש. מפיקוד העורף נמסר האזעקות שנשמעו בשפלה ובבית שמש הופעלו כיוון שמערכת ההתראה עובדת בשיטה כזו שלפיה תחילה ישנו רדיוס פגיעה אפשרי גדול יותר שמצטמצם בעת מעוף הרקטה באוויר.

– במהלך הלילה האחרון (מוצ"ש) בשעה 2:30 נהרג גבר כבן 58 נהרג מפגיעה ישירה של רקטה בבית פרטי באשקלון. * בנוסף אתמול (שבת) נפצעה אישה כבת 80 באורח קשה לאחר שרקטה פגעה ישירות במבנה בקריית גת. בתיעוד פגיעת הרקטה, ניתן לראות כי האישה שמעה את האזעקה והאיצה צעדיה בחיפוש אחר מרחב מוגן, אך הרקטה פגעה מטרים ספורים ממנה. ההדף העז הטיח את האישה במדרכה, וכתוצאה מכך היא ספגה חבלה קשה בראשה ונפגעה מרסיסים בגפיים.

– אחת הרקטות שנורתה אתמול אחר הצהריים (שבת) לקריית גת פגעה בבית מגורים של משפחה דתית ולמזל היא לא התפוצצה. המשפחה התכוונה להתיישב לסעודת שבת, ומיהרה לממ"ד כשנשמעה האזעקה. כמו כן, מקווה בקריית גת נפגע אמש מפגיעת רקטה איש לא נפגע מהירי

– רקטה נוספת פגעה ישירות בבית במועצה האזורית חוף אשקלון. בני הזוג שמתגוררים בבית הצליחו לברוח למרחב המוגן ולא נפגעו, אך נזק רב נגרם לביתם.

– בסך הכל משבת בבוקר טיפלו החובשים והפרמדיקים של מד"א ב-83 נפגעים, מהם 24 פונו לבתי החולים, בהם חמישה שנפגעו קל מרסיסים, שניים שנחבלו בדרכם למרחב המוגן, ו-16 שלקו בהתקף חרדה. 9 אנשים נפגעו מרסיסים, בהם אישה כבת 80 מקריית גת שנפצעה באורח קשה, וגבר כבן 50 מאשקלון שנפצע באורח בינוני.

– ארגוני הטרור הפלסטינים הודיעו כי הם מקבלים אחריות לירי הרקטות בסבב ההסלמה הנוכחי. לדבריהם, הירי הוא תגובה לירי והרג בני העם הפלסטיני, ובייחוד "חיסול" שני פעילי הזרוע הצבאית של חמאס אתמול. עוד איימו הפלגים: "אם ישראל תמשיך את התקיפות – נרחיב את טווח הירי".

בתגובה לשיגור הרקטות לעבר ישראל: יותר מ-200 יעד טרור של חמאס ושל הג'יהאד ברצועה הופצצו, כולל מנהרה מנהרת טרור התקפית של הג'יהאד האיסלאמי שחצתה לשטח ישראל בדרום הרצועה, וביתו של מפקד הקומנדו הימי של חמאס; לפחות 7 הרוגים

בתגובה לשיגור הרקטות מרצועת עזה, תקפו מטוסי קרב וכוחות שריון יותר מ-200 יעדי טרור של חמאס והג'יהאד האסלאמי ברחבי רצועת עזה, חלקם בעודם היו מאוישים. בין היעדים שלושה בנייני מפקדה של חמאס והג'יהאד האסלאמי. בנוסף, הושמדה מנהרת טרור ההתקפית של הג'יהאד האסלאמי. המנהרה שנועדה לצורך ביצוע פיגוע טרור בשטח ישראל, נחפרה על ידי פעילי הג'יהאד האיסלאמי מכמה מוקדים, כשעומקה היה מעל 20 מטרים והיא כללה מספר כניסות. * כמו"כ הותקף מבנה צבאי בחאן יונס שהוגדר כ"ביתו של אחראי מערך הקומנדו הימי של ארגון הטרור חמאס" ויעדים נוספים של שני הארגונים.

– באחד המבנים בשכונת רימאל במערב העיר עזה ששימש את מנגנון הביטחון הכללי והמודיעין הצבאי של חמאס, שכן גם משרד של סוכנות הידיעות הטורקית אנאדולו. * כמו כן, הותקף מתחם צבאי משותף לחמאס ולג'יהאד האיסלאמי בבית לאהיא. וכן הותקפו גם מספר מתחמים צבאיים נוספים, שני משגרי תלול מסלול ומספר עמדות תצפית לאורך קו הגבול.

– רשתות התקשורת הפלסטיניות דיווחו כי מפקד הגזרה הצפונית בסראיא אל-קדס, הזרוע הצבאית של הג'יהאד, ניצל מניסיון חיסול בצפון הרצועה,

– ארבעה פלסטינים נהרגו בתקיפות, בהן תינוקת בת שנה וחודשיים ואמה. עם זאת, בצבא מכחישים כי התינוקת ואמה נהרגו כתוצאה מתקיפות ישראלית. * בהמשך, פלוגות אל-קודס, הזרוע הצבאית של הג'יהאד האסלאמי, הודיעה כי שני פעילים של הארגון נהרגו לפנות בוקר בתקיפה ישראלית באל-בוריג' שבמרכז הרצועה

– במערכת הבריאות הפלסטינית החליטו להעלות את רמת הכוננות בבתי החולים נוכח המשך ההסלמה ברצועה. כמו כן, בעקבות המצב, חלק מבתי הספר ברצועה לא יקיימו לימודים, וזאת בהתאם לשיקול דעתם של המנהלים.

הג'יהאד האיסלאמי מאיים: "אם התקיפות בעזה יימשכו – נפגע בכור בדימונה, בבתי הזיקוק בחיפה, בנמל אשדוד ובנתב"ג"

בעקבות המשך התקיפות בעזה: החמאס והג'יהאד האיסלאמי בוחנים את הגדלת טווח הירי. אתמול אחר הצהריים העביר החמ"ל המשותף של הפלגים הפלסטיניים בעזה מסר לישראל, שלפיו אם התקיפות ברצועה יימשכו "התגובה תהיה קשה יותר ונרחבת יותר". הגיהינום יהיה הגורל של חיי המתנחלים אם תימשך ותתרחב תוקפנות הכיבוש הציוני על עמנו והתנגדותנו. למקבל ההחלטה על המלחמה אנו אומרים אל תחלום ולא תקבל רגיעה שאת מחירה ישלם העם הפלסטיני". * הג'יהאד האסלאמי מסר כי "מול הרג התינוקות והפגיעה בבניינים אזרחיים, ישראל תשלם מחיר כבד והפלגים ירחיבו את מעגל הירי".

– הזרוע הצבאית של הג'יהאד האיסלאמי פרסמה סרטון, שבו מופיע איום על ישראל בכיתוב בעברית: "מעגל האש יתרחב". בסרטון הוצגו תמונות ונקודות ציון של נמל אשדוד, הקריה למחקר גרעיני בדימונה, בתי הזיקוק בחיפה ונמל התעופה בנתב"ג".

– דובר חמאס הזהיר כי "ההתנגדות תישאר מוכנה להגיב על פשעי הכיבוש, לא תאפשר לו לשפוך את דם עמנו ומחוייבת להגן עליו ועל תהלוכות השיבה".

– דובר החזית הדמוקרטית ברצועה, מסר כי ארגונו מטיל על ישראל את האחריות להסלמה ברצועת עזה. "מדגישים כי ההתנגדות מוכנה להגיב ולא תעמוד בחיבוק ידיים כדי להגן על עמנו אם תסלים התוקפנות הישראלית".

גורם ישראלי בכיר: "לפנינו לפחות שני ימי לחימה"; הקבינט יתכנס הצהריים כדי לאשר כמה פעולות עתידיות מתוכננות; יחידות קרקעיות נערכות להורדה לעזה

ראש הממשלה בנימין נתניהו יכנס היום בשעה 12:00 בצהריים את הקבינט המדיני-ביטחוני כדי לקבל את אישורו לחלק מכמה פעולות עתידיות מתוכננות. בכינוס צפוי להשתתף גם שר החינוך וחבר הכנסת לשעבר נפתלי בנט. * במקביל, בשטח מתגברים את כוחות כיפת ברזל ופיקוד העורף לקראת גל ירי נוסף מהרצועה. כמו כן, יחידות קרקעיות נערכות להורדה לעזה. * גורם ישראלי בכיר אמר כי גוברת ההערכה כי לא ניתן יהיה לשוב מיד לרגיעה בגבול הדרום, וכי "לפנינו לפחות יומיים עד שלושה ימי לחימה". לדבריו, הנחיית ראש הממשלה הייתה "לתת מהלומה קשה" ברצועת עזה.

– בנוסף, בעקבות המתיחות, הוחלט בצבא על חסימת אזורים וצירים הסמוכים לגדר המערכת: צירי הגישה מערבה מכביש 232, גבעת 'קובי' בשדרות, גבעת הפעמונים, אתר ״חץ שחור', גבעת נזמית וגבעת הפרש הבודד. בנוסף, הוחלט על סגירת חוף זיקים למבקרים.

למרות מאמצי התיווך – "אין מגעים להפסקת אש"

גורמים בכירים במודיעין המצרי העבירו הלילה (ראשון) מסר תקיף לשליח האו"ם למזרח התיכון, ניקולאי מלדאנוב: "הפסק להודיע בשמנו על מגעים להפסקת אש. כרגע אין מגעים עם המשלחות הפלשתינית בקהיר. הצדדים אינם מעוניינים במאמצי תיווך לרגיעה". * על פי מקורות מצריים, נמשכים המאמצים להביא להפסקת אש בין חמאס לישראל: "הלילה היה מבוי סתום. הבוקר יימשכו המגעים הקדחתניים למניעת הידרדרות למלחמה" * בכלי התקשורת הערביים דווח על המאמצים המצריים למניעת הידרדרות. עיתון "אל-קודס" דיווח כי גורם בזרוע הצבאית של הג'יהאד האסלאמי זומן בדחיפות לקהיר.

– בכיר הג'יהאד האיסלאמי, נפאז עזאם, הנמצא בדיוני ההסדרה בקהיר המזוהה עם ארגון הטרור אמר שהמצרים מפעילים מאמצים גדולים כדי לעצור את ההסלמה. אך הוסיף שארגונו הדגיש את המחויבת להבנות שכבר סוכמו, ומהן ישראל מתחמקת.

– בכיר בחמאס אמר אמש ל'כאן חדשות' כי הכנסת 30 מיליון הדולרים מקטר לעזה עשויה להוביל לרגיעה. הוא הסביר שמדובר בכסף המיועד לדלק, קצבאות ופרויקטי תעסוקה זמניים של האו"ם. לדבריו, "אם ישראל תכניס את הכסף לעזה – אפשר שזה מה שירגיע את המצב".

בעקבות ההסלמה: המעברים בין רצועת עזה לישראל נסגרו

עיתון "א-שרק אל-אווסט" דיווח כי בישראל החליטו לסגור את המעברים בין רצועת עזה לישראל עד להודעה חדשה, בעקבות המצב הביטחוני * למרות סגירת המעברים: בישראל אפשרו כניסה של דלק לתחנת הכוח ברצועה, דרך מעבר כרם שלום, כדי למנוע הידרדרות אזרחית-הומניטארית ברצועה

בשל ההסלמה בדרום: בוטלו הלימודים בישובים שבטווח של 40 ק"מ מרצועת עזה; כ-210 אלף תלמידים ו-20 אלף מורים יישארו בבתיהם. גם לימוד י מכללת ספיר ואוניברסיטת באר שבע הושבתו

בעקבות ההסלמה: באר שבע, אשקלון, עומר, אשדוד, נתיבות, יבנה וקריית מלאכי הורו על פתיחת כל המקלטים הציבוריים בעיר.

– פיקוד העורף הנחה אמש (מוצ"ש) את העיריות והישובים שבטווח של עד 40 קילומטר מרצועת עזה שלא לקיים לימודים מחר בבוקר, וזאת בשל החשש מהמשך שיגור הרקטות. בעקבות זאת לא ייתקיימו לימודים בערים אשקלון, קרית מלאכי, קרית גת, אשדוד, באר שבע, נתיבות, יבנה והיישובים הסמוכים להן, וכ-210 אלף תלמידים ו-20 אלף מורים יישארו בבתיהם.

– בנוסף לכך, מקומות עבודה יופעלו רק בתנאי שקיים מרחב מוגן תקני שניתן להגיע אליו בזמן, וניתן יהיה לקיים התקהלויות של עד 300 איש בשטחים סגורים בלבד. מתחמי קניות במבנה סגור עד 300 איש בשטחים פתוחים לא יפעלו. בשאר הארץ אין שינוי בהנחיות.

– גם תנועת הרכבות מושפעת מהירי לעבר יישובי הדרום, כאשר תנועת הרכבות במקטע אשקלון באר שבע לא חודשה הערב, ותחנות שדרות, נתיבות ואופקים לא נפתחו. הרכבות במסלול לבאר שבע ישנו את מסלולן, ורכבות קו הנגב המערבי יסיימו את נסיעתן בתחנת אשקלון.

בעולם מגנים את ירי הרקטות לעבר ישראל

בקהילייה הבינלאומית כבר נשמעות תגובות על ההסלמה בדרום. מחלקת המדינה האמריקנית שיחררה הודעת תמיכה בישראל לאור ההסלמה האחרונה. "אנו מגנים בחריפות את מטח הרקטות הנמשך על ידי חמאס והג'יהאד האיסלמי מעזה על אזרחים חפים מפשע ברחבי ישראל", נכתב בהודעה. "אנו קוראים לאחראים לאלימות לחדול מידית. אנו עומדים עם ישראל, ותומכים באופן מלא בזכותה להגן על עצמה". עוד ציינו כי עומדת אזהרת מסע לאמריקנים הנמצאים בישראל, שמתבקשים להישמע להנחיות.

– באיחוד האירופי גינו את ירי הרקטות מרצועת עזה לישראל. "ירי הרקטות מעזה לישראל חייב להיפסק מיד. יש צורך להפסיק את ההסלמה של מצב מסוכן זה כדי להבטיח את ההגנה על חייהם של אזרחים", נמסר בהודעה. "לישראלים ולפלסטינאים יש הזכות לחיות בשלום, בביטחון ובכבוד. רק פתרון מדיני יכול לשים קץ לאלימות".

חדשות

"שוק פייסל הגדול" המצוי בכניסה לנהרייה בפתח הכפר מזרעה, נשדד בליל שישי האחרון. השודדים חדרו למתחם לקראת חצות בעת שבסופר הענק בצעו את ספירת כספי המזומן. להערכת יודעי דבר נשדדו למעלה מחצי מיליון שקלים. תושב מזרעה כבן 40, עובד המקום נורה ברגלו במהלך השוד ופונה לבית החולים לגליל במצב בינוני. המשטרה הטילה איפול על החקירה.
  
עובד עיריית ירושלים נפגע הבוקר מאבן בראשו שהושלכה לעברו ברחוב החומה השלישית שבבירה. 
העובד פונה במצב קל לבית החולים. שוטרים שהגיעו למקום החלו לאסוף ממצאים בשטח במטרה להגיע לחשוד במעשה.

חוץ

לקראת הסלמה בדרום אמריקה? מדורו: "על צבא ונצואלה להיות ערוך לקראת תקיפה אמריקאית"

לאחר שכבר הודיע על כך שהביס את כוחות האופוזיציה: נשיא ונצואלה, ניקולס מדורו קורא לצבא ונצואלה "להגן על הבית" מפני תקיפה אמריקאית. בנאום שנשא בבסיס צבאי במדינה בנוכחות אלפי חיילים וקצינים, קרא הנשיא מדורו לצבא "להיות מוכן להגן על המדינה בנשק שלוף אם יום אחד האימפריה הצפון אמריקאית תעז לגעת בונצואלה, באדמה הקדושה",

סופת ציקלון עוצמתית הגיעה להודו; לפחות שני בני אדם נהרגו

סופת הציקלון "פאני" הכתה היום (שישי) בחופי הודו וגרמה למותם של לפחות שני בני אדם שני ההרוגים נפגעו מקריסת עצים. בכמה אזורים באודישה דווח על הצפות. הרוחות החזקות עקרו עצי קוקוס, וגרמו לשיבושים באספקת החשמל ובקווי הטלפון. * מעל מיליון בני אדם פונו מבתיהם לקראת הסופה. כ-10,000 כפרים ו-52 ערים בתשעה מחוזות נמצאים ברדיוס הסכנה של הסופה. 11 מחוזות הונחו להיערך לסופה, וכ-900 מקלטים למפונים נפתחו.

– הסופה פגעה במזרח המדינה, סמוך לעיר פורי שמדינת אודישה. הסופה מקבילה בעוצמתה להוריקן בדרגה "4" והרוחות הגיעו למהירות של 240 קמ"ש. מדובר בסופת הציקלון העוצמתית ביותר זה 20 שנים בתת-היבשת. הסופה הקודמת השווה בעוצמתה ל"פאני" פקדה את הודו ב-1999 והביא למותם של כ-10,000 בני אדם. אותו אסון בשלהי המיליניום הקודם הוביל את הודו לבצע הערכה מחדש של כל אסטרטגיית ההתמודדות עם אסונות טבע.

טראמפ ופוטין שוחחו על האפשרות לכונן הסכם בקרת נשק גרעיני משולש בין וושינגטון, מוסקבה ובייג'ינג

נשיא ארה"ב דונלד טראמפ ונשיא רוסיה ולדימיר פוטין שוחחו ביום שישי במשך כשעה על מגוון נושאים, ביניהם ניסוח אמנת גרעין חדשה על המתיחות בוונצואלה ועל פירוק צפון קוריאה מגרעין, זוהי שיחתם הראשונה של שני המנהיגים מאז פרסום דו"ח החקירה שהסעירה את ארה"ב בנוגע לחקירת המעורבות הרוסית, וכמובן שגם נושא זה עלה בשיחה. לטענת הקרמלין מי שיזם את השיחה הייתה וושינגטון, כי השניים הסכימו להמשיך במגעים ברמות שונות והביעו שביעות רצון מ"התנהלות השיחה המועילה והמעשית".

– טראמפ ופוטין שוחחו על האפשרות לכונן הסכם בקרת נשק גרעיני משולש בין וושינגטון, מוסקבה ובייג'ינג, או על האפשרות להאריך את ההסכם הנוכחי בין רוסיה וארצות הברית. * כזכור לפני שבעה חודשים הודיעה ארה"ב כי היא תפרוש מהאמנה לפירוק נשק גרעיני לטווח בינוני, ואוסר על אוסר על ייצור ואחזקת טילים לטווחים שבין כ-500 ל-5,500 קילומטרים – טילים המאיימים על בעלות בריתה של ארצות הברית, אך לא עליה.

– בנוגע לוונצואלה, אמר טראמפ לפוטין כי "ארצות הברית עומדת לצד העם בוונצואלה", והדגיש כי הוא רוצה להעביר אספקה שתסייע למדינה, פוטין מצידו אמר כי כל התערבות חיצונית בעסקיה הפנימיים של ונצואלה מחלישה את האפשרות לסיום המשבר הפוליטי במדינה.

הרמטכ"ל האיראני: "צופים מתקפה אמריקאית בקרוב, על צבא היבשה להיות במוכנות עליונה"

הרמטכ"ל האיראני, קרא אתמול במהלך כינוס של המפקדים הבכירים בצבא האיראני, לכל הכוחות הצבאיים של ארצו להתכונן למלחמה ובמיוחד למתקפה לילית – "על כל הכוחות שלנו והיחידות שלנו להיות בכוננות עליונה כאילו הם חיים בצל מתקפה לילית ולהיות מוכנים לקרב בכל רגע". * מוסווי קרא לכל יחידות הצבא להתאמן ולבצע תמרונים הגנתיים על מנת לחזק את ההגנה שלהם: "האיומים של האויבים היום רציניים מתמיד וכמובן שאיומים אלה מבחינתם לא יבוצעו בצורה של מתקפה קרקעית, אך בכל זאת עלינו לשמור על הכוח הצבאי שלנו. על חיל היבשה להיות במוכנות עליונה מאחר ומדובר בחיל שאחראי על כל המבצעים".

צפון קוריאה ביצעה ניסוי שיגור טילים לטווח קצר

קוריאה הצפונית ערכה בסוף השבוע ניסוי ושיגרה מספר טילים קצרי טווח מהחוף המערבי של העיר ונסאן לכיוון מזרח, במסגרת הניסוי נורו מספר טילים הנעים במרחק של 70-200 ק"מ. יצויין, כי ירי טילים קצרי טווח אינו פוגע בהבטחותיה של קוריאה הצפונית, לפיהן לא תבצע ניסויים בטילים ארוכי טווח, או בכאלו הנושאים ראש נפץ גרעיני.

– כזכור, לפני כשבועיים דווח כי המנהיג קים ז'ונג און פיקח על ניסוי מסוג חדש של "נשק טקטי" מונחה – כך דווח ב-KNCA, סוכנות הידיעות הרשמית של המדינה. לא צוין באיזה סוג נשק מדובר, אך על פי הדיווחים המילה "טקטי" מרמזת על נשק לטווח קצר, בניגוד לטילים הבליסטיים ארוכי הטווח המאיימים על ארה"ב. קים כינה את הניסוי "אירוע בעל משמעות כבדת משקל".

– קוריאה הדרומית מסרה כי בשיתוף עם ארצות הברית, השניים מנתחות את פרטי השיגור, שאירע בסביבות השעה 09:00 שעון קוריאה הצפונית. ממשרד ההגנה של יפן נמסר כי הטילים לא התקרבו לחופי המדינה ולא נשקפה מהם סכנה. מהבית הלבן נמסר כי וושינגטון מודעת לשיגורים וכי הכוחות האמריקניים עוקבים אחר המצב.

מטוס צבאי שהגיע ממתקן הכליאה בגואנטנמו לארצות הברית החליק מהמסלול – ונחת בתוך נהר בפלורידה

מטוס בואינג 737 שעשה את דרכו ממפרץ גואנטנמו שבקובה לארצות הברית ועל סיפונו 136 נוסעים ושבעה אנשי צוות, החליק אתמול ממסלול הנחיתה בבסיס הצבאי בג'קסונוויל שבפלורידה לנהר סנט ג'ורג'. המטוס, מדגם בואינג 737, ניסה לנחות בזמן סופת ברקים חזקה. הוא לא הצליח לבלום בעת הנחיתה והחליק בסוף המסלול אל תוך נהר סנט ג'ונס. * במשטרה המקומית הבהירו כי המטוס, מדגם 737-800, לא שקע במי הנהר – אך 21 בני אדם נפצעו באורח קל ופונו לטיפול בבית החולים.

– המטוס הופעל על-ידי חברת מיאמי אייר אינטרנשיונל, המפעילה עבור הצבא האמריקני שתי טיסות בשבוע ממתקן הכליאה בגואנטנמו לארצות הברית. מרבית הנוסעים הם חיילים, קרובי משפחתם ואזרחים שעובדים עם הצבא

בצל משבר הברקזיט: מכה לשמרנים וללייבור בבחירות המקומיות

בצל הקיפאון בברקזיט: שתי המפלגות הגדולות בבריטניה, המפלגה השמרנית השלטת, ומפלגת הלייבור האופוזיציונרית רשמו ירידה ניכרת בכוחם בבחירות למועצות המקומיות שנערכו ביום חמישי האחרון ברחבי אנגליה. * לאחר שנספרו כל הקולות ברחבי הממלכה, המפלגה השמרנית רשמה הפסד של 1,322 מושבים במועצות המקומיות. בכך הצטמצם מקומה ב-25 אחוז מההצבעות הקודמות. מפלגת הלייבור, שבדרך כלל שואפת להשיג מאות מושבים בבחירות האמצע, איבדה 81 מושבים. * הנהנים העיקריים מזניחת שתי המפלגות העיקריות, היו הליברלים הדמוקרטים הפרו-אירופאים, שניהלו קמפיין לפיו יש לערוך משאל עם חדש במטרה לשנות את ההחלטה על הברקזיט. הם זכו ב-700 מושבים, יותר מפי שניים ממספר מושבם בסבב הקודם. הירוקים, מפלגה נוספת שקוראת גם היא למשאל עם נוסף על הברקזיט, זכתה ב-194 מושבים.

– מפלגת העצמאות הבריטית הפרו-ברקזיט, הפסידה מושבים בסבב הנוכחי, אך מנהיגיה הקודמים הקימו מפלגה חדשה פרו-ברקזיט שקראה לבוחרים להישאר בבית ולא להצביע או לפסול את קולותיהם בקלפי.

האו"ם מזהיר: "10 מיליון אנשים בקוריאה הצפונית סובלים ממחסור במזון – בשל בצורת גלי חום והצפות"

דוח שפרסם האו"ם ביום שישי בבוקר מזהיר מפני רעב קיצוני במדינה המבודדת, לאחר שהיבול החקלאי התדרדר לשפל של עשור. על פי הדוח, מנות סיוע המזון שחילק המשטר בפיוניאנג בחודש ינואר האחרון היו הנמוכות אי פעם לחודש זה במדינה, וירדו מ-380 גרם ליום ב-2018, ל-300 גרם בלבד, ירידה של כמעט 25%. * לפי הדו"ח, "היבול האחרון היה הגרוע זה 10 שנים, וזאת בעקבות בצורת, גלי חום והצפות. 10.1 בני אדם יסבלו מחוסר ביטחון תזונתי חריף, ועל פי ההערכות לא יהיה להם די מזון עד ליבול הבא".

    מצרים קיבלה את הצוללת השלישית מגרמניה * מצרים קיבלה ביום שישי את הצוללת השלישית מתוך ארבע מגרמניה. טקס הקבלה נערך במספנות טיסינקרופ בנוכחות מפקד חיל הים המצרי. הצוללת באורך 62 מטרים ובעלת שמונה צינורות טורפדו קיבלה את השם "S43" ותעבור למצרים באופן רשמי בעוד מספר חודשים. לפי ההערכות שווי העסקה עומד על מיליארד אירו. (כאן)

 

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן