Skip to content

עיקר החדשות (מהדורת הבוקר) יום שלישי 07 במאי 2019

כותרות המהדורה פרשת הצוללות: המשטרה גבתה עדות מבכירים בחברת טיסנקרופ בגרמניה חוקרי להב 433 החוקרים את פרשת הצוללות גבו בימים האחרונים עדויות משני בכירים בחברת טינסקרופ שהיו מעורבים בעסקאות שביצעה ישראל עם החברה (חדשות)     בשל נסיבות מיוחדות וחשאיות: ישראל סיכמה על הפסקת אש מול חמאס; הרמטכ"ל והשב"כ המליצו לפתוח בהמשך מבצע ביוזמה ישראלית, נתניהו […]
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

כותרות המהדורה

פרשת הצוללות: המשטרה גבתה עדות מבכירים בחברת טיסנקרופ בגרמניה

חוקרי להב 433 החוקרים את פרשת הצוללות גבו בימים האחרונים עדויות משני בכירים בחברת טינסקרופ שהיו מעורבים בעסקאות שביצעה ישראל עם החברה (חדשות)

    בשל נסיבות מיוחדות וחשאיות: ישראל סיכמה על הפסקת אש מול חמאס; הרמטכ"ל והשב"כ המליצו לפתוח בהמשך מבצע ביוזמה ישראלית, נתניהו דואג לעורו (בטחוני)

    בכירים בארגוני הטרור הפלסטיניים: הענקנו לישראל שבוע ליישום הסכם הפסקת האש (בטחוני)

    סיכום לחימה | 690 רקטות נורו לעבר ישראל; 4 בני אדם נהרגו ביניהם אברך חרדי שהיה בדרכו לתפילה. הי"ד; 21 בתים נפגעו, כולל ביתו של חבר ועדת חו"ב (בטחוני)

    סיכום לחימה | 350 מטרות טרור הותקפו בעזה: 2 בכירים חוסלו; 6 רבי קומות, מפקדות של חמאס והג'יהאד, הופצצו (בטחוני)

    בעקבות התרעות פיגוע איראני אפשרי בארה"ב או בבעלות בריתה במפרץ בפרסי: ארצות הברית שולחת כוחות מיוחדים למזרח התיכון (חוץ)

    דיווח: נשיא איראן צפוי להודיע ביום רביעי על נסיגה מסעיפים בהסכם הגרעין כתגובה לפרישת ארה"ב מההסכם (חוץ)

    הערכה בוושינגטון: קושנר מתכוון להתמודד על נשיאות ארה"ב אחרי טראמפ (חוץ)

    מבקר המדינה בדו"ח חריף נגד ארגון מד"א: מחסור עצום באמבולנסים ובצוותים בזמן חירום (חדשות)

תחזית מזג אוויר (השירות המטאורולוגי)

    היום (שלישי): מעונן חלקית. תחול ירידה משמעותית בטמפרטורות והן ייעשו נמוכות מהרגיל בעונה. ייתכן טפטוף.

    רביעי: מעונן חלקית עד בהיר. תחול ירידה קלה נוספת בטמפרטורות. הטמפרטורות יהיו נמוכות מהרגיל לעונה

    חמישי: מעונן חלקית עד בהיר. הטמפרטורות יהיו נמוכות מהרגיל לעונה. משעות הצהרים בהרי הצפון יתכן גשם מקומי ברובו קל.

    שישי: בהיר עד מעונן חלקית. עליה קלה בטמפרטורות.

חדשות

פרשת הצוללות: המשטרה גבתה עדות מבכירים בחברת טיסנקרופ בגרמניה

חוקרי להב 433 החוקרים את פרשת הצוללות גבו בימים האחרונים עדויות משני בכירים בחברת טינסקרופ שהיו מעורבים בעסקאות שביצעה ישראל עם החברה. גביית העדות התקיימה בגרמניה על ידי חוקרים ישראלים. * ישראל ביקשה מגרמניה לגבות מהם עדות עוד בתחילת חקירת תיק 3000, אך הבקשה לחיקור דין התעכבה ואושרה רק באחרונה. (כאן)

"סדקים בקירות, חורים בתקרה, עכברושים וכינים" | מבקר המדינה: שגרירויות ישראל בחו"ל מוזנחים

במסגרת פעילות יזומה של משטרת ישראל בעיר כרמיאל כנגד עסק שבו התנהלו הימורים לא חוקיים, חשפו אמש (6.5.19) השוטרים את העסק שהתנהל במסווה במרכז מסחרי.

בפעילות נעצר חשוד (23 , נהריה) בניהול המקום. בעת פעילות השוטרים נצפה במקום מהמר שעוכב אף הוא לחקירה ובסיומה שוחרר בתנאים. בנוסף נתפס ציוד רב המשמש לקיום ההימורים והפעלת המקום: 8 כוננים, 10 מסכי מחשב, 10 מקלדות, 5 מצלמות אבטחה, DVR, וכ-11,500 ש"ח.החשוד בניהול המקום המשמש להימורים ,יובא היום (7.5.19) לבימ"ש שלום עכו לדיון בהארכת מעצרו.

בדו"ח השנתי של מבקר המדינה שפורסם אתמול (שני) אחר הצהריים הוא מציג הזנחה ותחזוקה לקויה בחלק מ-104 נציגויות ו-147 נכסים נוספים בעולם שהמדינה מחזיקה או שוכרת. ההזנחה הובילה למצב שבו קיים ספק אם ניתן להמשיך ולהשתמש בחלק מהמבנים. * בין הדוגמאות שהמבקר מציג בדו"ח היא זו של בית השגריר באבוג'ה, בירת ניגריה. בשנת 2013 התעוררו כמה בעיות במבנה, ובהן חורים בגגות, בעיות באיטום הגג ונזקי רטיבות. במהלך השנים נדחו בקשות לשיפוצים מקיפים ולא קודמו מהלכים לרכישת נכס או השכרת נכס חלופי. * בית השגריר באביג'אן, בירת חוף השנהב, פונה והשגריר מתגורר בדירה חלופית בשכירות. הניסיונות להשכיר את המבנה המקורי מאז לא נשאו פרי, בין השאר בשל הצורך להכשירו ברמה סבירה למגורים. בנוסף, דו"ח מצוין כי הרהיטים בבית השגריר בבירת ברזיל בלויים, רצפת העץ מתפוררת ומעטפת הבית סדוקה ומתקפלת.

מבקר המדינה בדו"ח חריף נגד ארגון מד"א: מחסור עצום באמבולנסים ובצוותים בזמן חירום

בדו"ח חריף שמפרסם מבקר המדינה הוא מציין כי למרות שמשרד הבריאות קבע שבשעת חירום יש צורך ב-1,351 רכבי הצלה שיפעלו ברציפות בכל משמרת, למד"א היו במועד הביקורת רק 1,091 רכבים. כמו כן, הזהיר המבקר כי בשעת חירום צפוי מחסור של 53% במספר הפרמדיקים ושל כמחצית מהחובשים הנהגים במד"א. בשל מחסור זה יאוישו רק כמחצית מהאמבולנסים בשעת חירום. * המבקר גם מצא שאמבולנסים וניידות טיפול נמרץ מתעכבים בממוצע כחצי שעה בחדרי המיון, בשל העומסים בבתי החולים ואינם יכולים להמשיך למשימות הבאות, דבר שפוגע בזמינות האמבולנסים.

– זווית הטיסה של המטוס זוהתה כאחד הגורמים שהובילו לשני אסונות התעופה. בואינג אמרה כי בשתי התאונות הקטלניות, מידע שגוי מה-AOA הוזן למערכת הרחבת מאפייני התמרון של המטוס (MCAS), שנועדה למנוע את הזדקרותו. החוקרים התמקדו בה אחרי ההתרסקויות, ובואינג מפתחת תוכנה חדשה.

חשש לחדירת נחיל ארבה ענק לשטח ישראל

משרד החקלאות הודיע אתמול (שני) בבוקר על חשש לכניסתו של נחיל ארבה לשטחי ישראל מכיוון ירדן באזור הערבה התיכונה. זאת לאחר שנצפו פרטים בודדים של ארבה ביישובים בערבה התיכונה. * הארבה לא מסכן בני אדם ובעלי חיים אך גורם נזקים לחקלאות. הפעם האחרונה שבה נחיל ארבה "תקף" את ישראל הייתה לפני כשש שנים

פוליטי

דיווח: נתניהו הציע לסמוטריץ' לשמש כשר המשטרה, ושותף בכיר במדיניות משרד המשפטים

המשא ומתן הקואליציוני נמשך, ונתניהו שמסרב להעניק לסמוטריץ' את תיק המשפטים הציע לו באחרונה לכהן כשר המשטרה בממשלה הבאה. וכן שותפות מלאה בינו לבין יריב לוין לגבי ניהול מערכת המשפט, כולל פסקת ההתגברות, וחברות בקבינט לו וליו"ר איחוד הימין רפי פרץ. כך דווח ב'חדשות כאן'.

דרוש תורם חדש: רה"מ ויתר על תרומה מבן דודו לצורך ניהול תיקיו המשפטיים בכדי שלא יצטרך לחשוף את פרטי תיק ההון

ראש הממשלה נתניהו ויתר על מימון הוצאותיו המשפטיות על ידי בן דודו, נתן מיליקובסקי, כדי לא לחשוף בפני ועדת ההיתרים את פרטי תיק ההון שלו. כך הודיע עורך דינו של נתניהו, נבות תל צור. בן צור ציין כי ייתכן ויימצא תורם אחר במקומו. (חדשות13)

בטחוני

במהלך הלילה עצרו לוחמי צה"ל וכוחות שב״כ, מג"ב ומשטרת ישראל באיו"ש 3 מבוקשים החשודים במעורבות בפעילות טרור

הרמטכ"ל אביב כוכבי, הוציא היום את פקודת הרמטכ"ל ליום הכיפורים: חיילי צה"ל, מפקדיו ועובדיו, 

קול הצפירה מפלח את הארץ, חותך את הֲמוַּלַת היום־יום וּפוקד על שקט והתייחדות. אין גבעה ָוָעמק, שביל וּכביש, בית וּשכונה שהקול אינו משׂיג. בכל מקום שאליו ַמַגיע הקול נמצא קבר, וּבכל מקום התנהל קרב שגָָבָה מחיר כבד. הקול מייצג את אלה שנדם קולם, ודמותם ותווי פניהם מופיעים לנגד עיננו. ברגע זה אנו מרכינים ראש וזוכרים, את הבן שהוקפץ ליחידה ויצא מהבית בחיפזון, את הבת ששירתה בחזית, את האב שִהִבטיח לחזור ואת המפקד שצעקנו לו, ולא ענה יותר. אלו פניהם של הטובים ִבִבני ובנות הארץ הזו, פסיפס אנושי המגלם את דמותו הייחודית של ְצְבא ההגנה לישראל ִכִצבא העם.   חיילים וּמפקדים, קול הצפירה נדם, אך הזיכרון שהביא עימו הקול ממשיך להדהד. הוא מהדהד את כאב המשפחות השכולות, את זֲַעֲקות השבר ואת הגעגוע של אלו אשר איבדו את היקר להם מכול. ביום הזה נתחייב להמשיך ללוות אותם ְבְמסע ההתמודדות שלאחר האובדן – מסע מפרך שאינו תם לעולם. מהדהד גם קול הקרבות, האירועים המבצעיים ואירועים שבשגרה, אשר הותירו שורה ארוכה של חללים, ועימם שורה ארוכה של לקחים, שחובה עלינו ליישם בקנאות. וּמהדהדת חובתנו ללכת בדרכם וּלהמשיך את משימתם – הגנה, ניצחון בכל עימות או מלחמה, וגישה משׂימתית. עלינו לאחוז ַבַיד האחת את דגל המוכנות וּבשנייה את דגל ההשתנוּת, מתוך הבנה ברורה שרק בדרך ז ו  נוכל לממש את ייעודנו – מצד אחד לעמוד על המשמר באופן רצוף, דרוכים לכל משימה, ומן הצד האחר להתאים את הכוח הצבאי ַלַשינויים הנדרשים ִבִשׂדה הקרב.  בערב יום העצמאות, כשיונפו הדגלים אל ראש התורן, נחוש גאווה על הישגיה של המדינה ועל חלקו של צה"ל בכך. בקומה זקופה, ומתוך צדקת הדרך, נמשיך את המאבק להבטחת עצמאותנו, וְִלִזכותנו לחיות בביטחון ובשגשוג בארץ ישראל. בשם כל חיילי צה"ל וּמפקדיו, אני מצדיע לנופלים, מחזק את המשפחות – וּמחבק אותן, וּמתחייב שנעשה כל שביכולתנו על מנת להגן על מדינת ישראל. יהי זכר הנופלים ברוך!

בשל נסיבות מיוחדות וחשאיות: ישראל סיכמה על הפסקת אש מול חמאס; הרמטכ"ל והשב"כ המליצו לפתוח בהמשך מבצע ביוזמה ישראלית. מסתמן כי ראש הממשלה בנימין נתניהו הורה לצה"ל לפעול להפסקת אש על מנת שכלום לא יזעזע את פעילותו למניעת העמדתו לדין פלילי (הארץ)

לאחר 36 שעות של הסלמה ישראל הסכימה על הפסקת אש מול חמאס. שנכנס לתוקף החל מאתמול (שני) בשעה 4:30 לפנות בוקר. הג'יהאד האיסלאמי התנגד לרגיעה – אך חמאס לחץ לקבלה. * במהלך ישיבת הקבינט שהתקיים בליל אתמול ונמשכה כחמש שעות דווחו החברים כי חמאס הציע הפסקת אש באמצעות המתווכים המצרים פעמיים: פעם אחת לאחר הפלת הבניין בעזה שלשום, ופעם שנייה אחרי הסיכול הממוקד הראשון שאותת לפלסטינים שהישראלים מסירים את הכפפות וחוזרים למדיניות הסיכולים הישנה.

– גורמים בקבינט סיפרו על "נסיבות מיוחדות וחשאיות" שלא ניתן לפרט אותן, כהצדקה להביא להפסקת אש דווקא בעת הזו. אמירות דומות נשמעו גם לאחר הסבב הקודם, אז התברר מאוחר יותר שישנה חזית נוספת בצפון עם גילוי המנהרות של החיזבאללה, כך דווח בחדשות12.

– גורמים שהשתתפו בישיבת הקבינט סיפרו כי הרמטכ"ל וראש השב"כ המליצו לקבינט לעצור את הלחימה ולא להיגרר למבצע רחב בעזה בעיתוי הנוכחי, בטענה שכיום חמאס מכתיב את תנאי העימות השניים המליצו לצאת למבצע רק ביוזמה ישראלית, שבה ייקבעו העיתוי ותנאי הפתיחה של המערכה. ההערכה שהוצגה לקבינט אמש במהלך ישיבה הייתה כי לחץ מצרי ולחץ מצד חמאס, לצד פגיעה בג’יהאד האסלאמי, יגרום לארגון לעצור את הירי ולבלום, זמנית לפחות, את כוונותיו להוציא פיגוע גבול נגד ישראל. עוד דווח כי בכירים במערכת הביטחון הסתייגו מחיסול חלפן הכספים בעיר עזה מחשש שיוביל לעימות רחב.

– לכל אורך סבב הלחימה בעזה שהו מנהיג חמאס בעזה, יחיא א-סינוואר, ומנהיג הג'יהאד האסלאמי, זיאד נח'אלה, בקהיר . לפי מקורות פלסטיניים, המצרים דאגו להשאיר את מנהיגי חמאס והג'יהאד בקהיר עד שיסתיים הסבב, כך שתהיה להם יכולת השפעה גבוהה יותר עליהם וכדי להעביר מסרים מישראל בצורה מהירה יותר.

בכירים בארגוני הטרור הפלסטיניים: הענקנו לישראל שבוע ליישום הסכם הפסקת האש

בכירים בפלגים הפלסטיניים אמרו אתמול (שני) כי הם העניקו לישראל שבוע כדי ליישם את הסכם הפסקת האש שהושג בין הצדדים, וכי הוא מחייב את ישראל בשורת צעדים שיביאו להקלה במצור על רצועת עזה. לדבריהם, אם הדבר לא יקרה בפרק הזמן שהוגדר, שני הצדדים עשויים למצוא את עצמם בסבב לחימה נוסף בתוך שבועות בודדים.

– לפי דיווחים ערביים, ישראל התחייבה לקיים את כל הבנות הרגיעה בתוך שבוע ועל פי ערבויות בינלאומיות ומצריות. בנוסף, ישראל ניסתה להתנות את הפסקת האש ויישום ההבנות בהפסקת תהלוכות השיבה אלא שהדבר נדחה בתוקף. ישראל הודיעה לארגוני הטרור כי כל אמצעי אלימות על הגדר ישפיע על ההסכם ועל הכנסת הכסף, פתיחת המעברים ועל היקף מרחב הדייג. * מקורות בעזה ציינו כי חמאס הסכים להפסקת אש אחרי קבלת ערבויות מישראל שהכסף הקטארי (שהיקפו לא ידוע) ייכנס לעזה מדי חודש, וכן ייכנסו סחורות ומשלוחי סיוע דרך המעברים.

– מפרטים נוספים, שפורסמו ב'כאן חדשות' על התנאים שהביאו להפסקת האש עולה כי ישראל תאפשר להעביר 30 מיליון דולר מקטר לחמאס כחלק מההסדרה בין ישראל לעזה. הסכום הזה צפוי לעבור בקרוב והוא גבוה מכפי שעבר עד כה.

סיכום לחימה | 690 רקטות נורו לעבר ישראל; 4 בני אדם נהרגו ביניהם אברך חרדי שהיה בדרכו לתפילה. הי"ד; 21 בתים נפגעו, כולל ביתו של חבר ועדת חו"ב

במהלך ההסלמה שהחלה בשבת בבוקר, ונמשכה כ-36 שעות שוגרו מהרצועה כ-690 רקטות, מתוכן יורטו 240, ו-35 רקטות פגעו בשטחים מיושבים, בנוסף ארבעה אזרחים ישראלים נהרגו. * לשם השוואה, במבצע "צוק איתן" שוגרו בממוצע כ-130 רקטות ביום, ובמשך כל 51 ימי הלחימה נהרגו חמישה אזרחים ישראלים ואזרח זר שעבד בחממות. * חמאס והג'יהאד האסלאמי השקיעו מאמצים אדירים להתגבר על יכולותיה של מערכת כיפת ברזל. כך למשל, ביום ראשון בערב שוגרו במהלך שעה אחת 117 רקטות. רוב השיגורים שיועדו ליפול בשטחים מיושבים יורטו, אך אחת מהן נפלה באשדוד ממנו נהרג אברך חרדי חסיד גור בן 21 שהיה בדרכו לבית הכנסת. האברך שמע את האזעקה ורץ לכיוון אחד הבניינים, סגר אחריו את דלת הזכוכית ואז התפוצץ הטיל בכניסה לבניין. הוא ספג רסיסים בחזהו, נפצע באורח אנוש ומת מפצעיו זמן קצר לאחר מכן. הוא הותיר אחריו את רעייתו האלמנה ותינוק בן פחות משנה.

– מוקדם יותר נקבע מותו של הרוג נוסף, לאחר שרקטה פגעה במפעל באשקלון, בסמוך לפועלים שלא הספיקו לתפוס מחסה. שני בני אדם נוספים נפצעו, אחד במצב אנוש ואחד קשה.

– כמו"כ, נהרג גבר כבן 60 מפגיעה ישירה של טיל נגד טנקים ליד שדרות, בזמן שסמוך מאוד למקום חלף אוטובוס חיילים. בתיעוד שפרסם חמאס ניתן לראות רכבת חולפת, ומעט לאחר מכן את רגע הפגיעה.

– בנוסף הפעילו בחמאס רחפנים שניסו לפגוע בחיילים ליד הגבול, וכן שיגרו מהרצועה גם את רקטות הרעם – קצרות טווח אך בעלות משקל אדיר של עשרות עד מאות ק"ג של חומר נפץ. מדובר באחד הקלפים שחמאס הכין לעימות הבא כלקח מהפצ"מרים שהצליחו להרוג בצוק איתן יותר ישראלים מאשר רקטות ארוכות טווח. ביומיים האחרונים נורה מספר בודד של רקטות משודרגות – אך גם הן יורטו.

– בין הבתים שנפגעו כתוצאה מירי הרקטות היה גם ביתו של חבר ועדת החוץ וביטחון, ח"כ אבי דיכטר (הליכוד) באשקלון, אשר שהה בממ"ד בזמן שביתו נפגע מרסיסי רקטות ובחסדי שמים לא נפגע. בנוסף רקטה נפלה בחצר גן ילדים בשדרות, אך לא פגעה ישירות במבנה. כתוצאה מהנפילה, רסיסי הרקטה פגעו בגן וגרמו לו נזק רב. בתיעוד מתוך הגן ניתן לראות הרס רב – חור שנפער בקיר, משקוף שהתפרק וזכוכיות על הרצפה.

– במהלך ההסלמה הכריז ראש הממשלה על "מצב מיוחד בעורף" ברדיוס של עד 40 ק"מ מרצועת עזה למשך 48 שעות. זאת, לראשונה מאז מבצע צוק איתן. מצב זה מוכרז כאשר אוכלוסייה אזרחית מצויה תחת מתקפה ממושכת, והדבר מקנה לשלטונות סמכויות שונות שיאפשרו לשמור על הסדר הציבורי ועל שלומם של האזרחים.

סיכום לחימה | 350 מטרות טרור הותקפו בעזה: 2 בכירים חוסלו; 6 רבי קומות, מפקדות של חמאס והג'יהאד, הופצצו

350 יעדי טרור הותקפו ברצועת עזה, בהם חוליות פעילי טרור, תשתיות טרור כמו מנהרות ותשתיות תת-קרקעיות וכן בתי פעילים שמשמשים כמחסני אמל"ח ייחודי. * לאחר שבמשך תקופה חיל האוויר התמקד רק בחמאס, הפעם הותקפו בסבב הלחימה גם 40 יעדים של הג'יהאד האסלאמי. * במהלך התקיפות ברצועה ניסה חמאס מספר פעמים לפגוע בכוחות חיל האוויר על ידי רחפנים ועליהם חומרי נפץ, אך בחסדי שמים ניסיונות אלו לא צלחו.

– לפי משרד הבריאות בעזה, בסבב הלחימה נהרגו 25 פלסטינים, בהם ילד בן 12 ושני תינוקות בני ארבעה חודשים ושנה וחצי. לפחות 11 הרוגים מתוך 25 ברצועה היו פעילים של הג'יאהד האיסלאמי עוד נמסר כי 154 פלסטינים נוספים נפגעו בדרגות פציעה שונות.

– לראשונה, אותתה ישראל על כך שכוונתה לחזור למדיניות של חיסולים ממוקדים ברצועה, כאשר חיסלה את חאמד אחמד עבד חודרי, בן 34 מרצועת עזה, האחראי על העברות כספים במזומן ובהיקפים גדולים מאיראן לארגוני הטרור ברצועת עזה. מבצע הסיכול הממוקד נעשה באזור אורבני צפוף בלב עזה בהשתתפות כמה כלי טיס. * חיסולו של חודרי שנחשב דמות מרכזית בכל הקשור להעברת הכספים באה בזמן שהדרגים הבכירים נמצאים במסתור וחלקם נמצאים בקהיר בשיחות מתמשכות עם נציגי משלחת התיווך המצרית, אך היא הספיקה להעביר את המסר כי מדיניות ההתנקשויות חזרה לשולחן, בעקבות כך אף פנו בחמאס בבקשה להגיע להסכם הפסקת אש עם ישראל (ראו ידיעה נפרדת).

– מטוסי קרב הפציצו בניין שבו שכן מטה ביטחון הפנים של חמאס בשכונת רימאל בעזה, לאחר שהפעילו את נוהל "הקש בגג" למניעת פגיעה בחפים מפשע. בניין נוסף הופצץ וקרס בהמשך בעזה. כמו"כ הותקף מבנה שבו חמ"ל המבצעים של יחידת הסייבר של חמאס, לאחר שארגון הטרור ניסה לרתום את הסייבר לצורכי פגיעה ביעדים ישראלים". ראש חטיבת הגנה בסייבר ציין כי התשתית שסוכלה "לא הייתה חזקה ויש לה יכולות סייבר בסיסיות. זה פעם ראשונה שתוך כדי לחימה אנו נדרשים לטפל ולהסיר איומים בסייבר. לכל אורך הדרך פעלנו לפניהם. הם ניסו לפגוע במרקם החיים בישראל ולא נפרט מעבר לכך".

מדיני

קטאר תשקיע 480 מיליון דולר בסיוע לפלסטינים בגדה ובעזה

משרד החוץ של קטאר הצהיר הלילה כי המדינה תשקיע 480 מיליון דולר בסיוע לפלסטינים בגדה ובעזה. 300 מיליון דולר מהסכום יושקעו בהלוואות ומענקים לרשות הפלסטינית בתחומי החינוך והבריאות, ו-180 מיליון הדולר הנותרים יושקעו בסיוע הומניטארי דחוף. הכסף ישמש גם לתמיכה בתוכניות של האו"ם ובתחזוק רשת החשמל בשטחים. (רויטרס)

כלי תקשורת סעודים דיווחו על ההסלמה בעזה לפי הנרטיב הישראלי

באל-ערביה, הרשת המשקפת את המדיניות הסעודית, הדגישו את דברי נתניהו ואף מדווחים את הגרסאות הישראליות לאירועים. כך, למשל, מותה של אשה, וילדתה בעזה דווח על ידי הפלסטינים כי נגרם בשל ירי ישראלי, באל-ערביה וחלק מהרשתות האחרות הדגישו את הגרסה הישראלית שהשלושה נהרגו בהתפוצצות רקטה של חמאס סמוך לביתם. ברשתות החברתיות הכל מוקצן וקוטבי, וכך לצד אהדה רבה וגילוי שנאה לצד קריקטורות של נתניהו וישראל, יש לא מעט המאשימים את חמאס במצב ובכך שתושבי הרצועה יחגגו את הרמדאן תחת הפצצות במקום בסעודות. מובילי דעת קהל סעודים אף מטיפים לישראל לכבוש את הרצועה ולשים קץ לשלטון חמאס, וברשתות החברתיות נמצא לכך ביטוי רב.

– בקרב הפלסטינים בגדה צועק השקט לשמיים. אין שום סימן לגילויי מחאה, הפגנות או כל דבר דומה לאות סולידריות עם תושבי הרצועה אחיהם. גם ברשתות החברתיות יש יותר הבעות צער על המצב ואיחולים להפסקת הירי, מאשר ביקורת על ישראל. מנהיגי הרשות ממלאים גם הם את פיהם מים, ולמעט פה ושם כדי לצאת ידי חובה – לא נשמעו התבטאויות או גינויים כלפי ישראל.

חוץ

בעקבות התרעות פיגוע איראני אפשרי בארה"ב או בבעלות בריתה במפרץ בפרסי: ארצות הברית שולחת כוחות מיוחדים למזרח התיכון

ארה"ב שיגרה למפרץ הפרסי נושאת מטוסים נוספת ומפציצים לאחר שהבחינה בכוחות האיראניים ובשלוחות של טהרן המתכוננים למתקפות נגד הכוחות האמריקניים והאינטרסים של ארה"ב באזור. * היועץ לביטחון לאומי ג'ון בולטון אמר שהגעתם של נושאת המטוסים והמפציצים האמריקניים מבהירים לאיראן שארה"ב תגיב ביד קשה למתקפות נגדה, נגד האינטרסים שלה ונגד בעלות בריתה באזור.

– שר החוץ האמריקני, מייק פומפאו, שיגר אתמול (שני) בבוקר איום לעבר איראן על רקע שליחת נושאת המטוסים למזרח התיכון. בשיחה עם כתבים אמר פומפאו כי "אם ארצות תותקף בידי חיזבאללה או ארגון אחר המסונף לאיראן – אנחנו נראה באיראן אחראים לכך".

– גורמים אמריקנים סיפרו ל-CNN שיש מידע מודיעיני "אמין וספציפי" לפיו איראן ובנות בריתה מעוניינות לתקוף כוחות אמריקניים בים, בסוריה ובעיראק. לפי אותם גורמים לארה"ב יש מודיעין רב על שלל מוקדים אפשריים למתקפה איראנית נגד חיילים אמריקנים. בניו יורק טיימס נכתב שגורמים אמריקנים התריעו מחשש לשלומם של החיילים האמריקנים בעיראק.

– בחדשות13 דווח בשם גורמים ישראלים בכירים כי החלטת ארצות הברית להציב את נושאת המטוסים "אברהם לינקולן" במפרץ הפרסי הושפעה רבות מידיעות שהועברו על ידי שירותי המודיעין הישראליים. לדבריהם, המידע שהשיגו המוסד ושאר סוכנויות המודיעין של ישראל הועבר לאמריקנים לפני כשבועיים והיווה חלק מהבסיס להחלטה האמריקנית לשגר נושאת מטוסים נוספת למפרץ. עוד צוין כי בשלב זה לא מדובר בהתרעה ממוקדת, אך ברור שהיעד לפיגוע אינו ישראלי, אלא אמריקני או כזה ששייך לאחת מבנות בריתה של ארצות הברית במפרץ.

דיווח: נשיא איראן צפוי להודיע ביום רביעי על נסיגה מסעיפים בהסכם הגרעין כתגובה לפרישת ארה"ב מההסכם

גורמים באיראן אמרו אתמול (שני) בבוקר כי הנשיא חסן רוחאני יודיע ככל הנראה ביום רביעי על צעדי נגד ליציאתה של ארצות הברית מהסכם הגרעין. צעדי הנגד צפויים לכלול נסיגה מחלק מסעיפי ההסכם – שמחייב את איראן לעצור את פיתוח הגרעין במדינה בתמורה להסרת הסנקציות – אך לא יציאה מלאה ממנו. * לפי הדיווח, מידע על כוונותיה של איראן הועבר לבכירי האיחוד האירופי באופן לא רשמי. לדברי הגורמים האיראניים, הנסיגה הצפויה היא תגובה ליציאתה של ארה"ב מהסכם הגרעין, ו"חוסר המסוגלות של האיחוד האירופי לעמוד בהבטחותיה".

ממשל טראמפ בוחן הידוק של העיצומים על חברות ועסקים פיננסיים שקשורים למכירות מוצרים כימיים

ממשל טראמפ שוקל אכיפה אגרסיבית יותר של העיצומים הכלכליים שלו נגד איראן. העיצומים הנשקלים כוללים פעולה נגד רשתות פיננסיות שמעבירות דולרים אמריקאיים לחברות איראניות בתמורה ליצוא פטרוכימי – המקור השני בגודלו של הכנסות לאיראן אחרי הנפט הגולמי. * מכירות מוצרים פטרוכימיים, לרבות אמוניה, מתנול ואוריאה, כבר אסורות על ידי איראן במסגרת העיצומים האמריקאיים הנוכחיים. אבל כעת שוקלת וושינגטון להגביר את המעקב אחרי חברות כאלו, שעלולות לאבד את הגישה שלהן למערכת הפיננסית האמריקאית.

– לפי מקורות בממשל. העיצומים החדשים נגד בנקים ועסקים יכוונו נגד מסחר איראני, כולל מכירות מוצרים פטרוכימיים של איראן לסינגפור, ומכירות מוצרים שלה לצרכנים באפגניסטן. * בממשל עדיין שוקלים, עם זאת, אם להתעלם מחוזי אספקה קיימים שנחתמו לפני פקיעת הפטורים. מהלך כזה יאפשר לממשל לנוע לקראת היעד של אפס יצוא מאיראן, אך גם להביא בחשבון את הבעיות הלוגיסטיות של ניתוק הודו וסין מהנפט האיראני לחלוטין.

– מכירות פטרוכימים הן רכיב קריטי בתמ"ג האיראני. המדינה הזו מקווה להפיק הכנסה שנתית של 36 מיליארד דולר ממכירות כאלה בשנת 2021, לעומת 15 מיליארד דולר ב-2015. (וול סטריט ג'ורנל)

הערכה בוושינגטון: קושנר מתכוון להתמודד על נשיאות ארה"ב אחרי טראמפ

דיפלומטים בכירים וגורמים מדיניים במטה האו"ם בניו יורק מעריכים שג'ארד קושנר, יועצו הבכיר וחתנו של נשיא ארה"ב דונלד טראמפ, מכין את הקרקע להתמודדות על ראשות המפלגה הרפובליקנית לנשיאות. בשלב ראשון שואף קושנר לחדור לקדמת הזירה הפוליטית הפנימית ולהשיג מעמד של פוליטיקאי מרכזי. להערכתם, הופעותיו של קושנר בציבור לאחרונה והתייחסותו לתוכנית השלום מיועדות יותר לקידום שאיפותיו הפוליטיות לטווח ארוך ולקידום חלומו לרשת את חמיו בבית הלבן. לדברי דיפלומט אמריקאי, "עיתונאים ופרשנים ותיקים בוושינגטון שותפים להערכה על כוונת קושנר להתמודד לנשיאות ארה"ב". (מעריב)

ונצואלה: כלי טיס שעשה את דרכו למפגן צבאי בהשתתפות מדורו התרסק – 7 אנשי צוות נהרגו

מסוק של צבא ונצואלה התרסק ביום ראשון סמוך לבירה קראקס ושבעת אנשי צוותו נהרגו, כך הודיע משרד ההגנה המקומי. המסוק עשה את עצמו מהבירה לשטח צבאי במחוז הדרומי קוג'דס בו נערך תרגיל צבאי מקיף בהשתתפות שליט המדינה, ניקולס מדורו. * מדורו שהביע את תנחומיו למשפחות ההרוגים בתאונת המסוק נמנע מלהאשים את אנשי האופוזיציה במדינה בהתרסקות

לפחות 11 חיילים טורקים חוסלו לאחר שניסו לכבוש שטחים מידי הכורדים בסוריה

11 חיילים טורקים נהרגו במהלך מתקפה שיזמה אנקרה על עמדות של המיליציה הכורדית YPG בצפון סוריה בשטחים שבהם עדיין שולטים הכורדים במובלעת עפרין. המתקפה הטורקית, שלוותה בהסתערות של כוחות המורדים הנאמנים לטורקיה, נתקלה בהתנגדות נחושה ובירי של טילי כתף מהעמדות הכורדיות, מה שהסב אבידות כבדות לכוחות התוקפים. * בין החיילים הטורקים שנפגעו – שלושה קצינים, בהם אחד בכיר בחיל המשלוח הטורקי בסוריה. אתרים כורדיים דיווחו כי הפצועים וההרוגים פונו מזירת הקרבות במסוקים של חיל האוויר הטורקי. * דובר הצבא הלאומי הסורי אמר כי המורדים כבשו שלושה כפרים לפני שנסוגו בשל ההפגזות הכבדות שספגו. הוא הוסיף כי כוחות התומכים בממשל בדמשק הפגיזו את הלוחמים בעת התקדמותם.

בעקבות כישלון מפלגת השלטון: ועדת הבחירות העליונה בטורקיה הנאמנת לארדואן הורתה לקיים בחירות חוזרות לראשות העיר איסטנבול

ועדת הבחירות העליונה של טורקיה הורתה אתמול (שני) על ביטול תוצאות הבחירות המקומיות בעיר איסטנבול, שבהן ניצח מועמד מפלגת האופוזיציה (CHP), וכי הבחירות החוזרות יתקיימו בעוד חודש וחצי * ההחלטה התקבלה אחרי ערעור של מפלגת השלטון "חוק וצדק" (AKP) של ארדואן, שטענה לאי-סדרים בבחירות שהתקיימו לפני פחות מחודשיים בהם הפסיד ארדואן באיסטנבול, העיר הגדולה ביותר בטורקיה, ובבירה אנקרה. * מפלגתו של ארדואן לא קראה לקיים בחירות חוזרות גם למועצת העיר איסטנבול, שם היא זכתה ברוב המושבים. רק לראשות העיר, קרב שבו הפסידה ליריב מהאופוזיציה. * ב-CHP אמרו כי ההחלטה היא סימן ל"דיקטטורה". "זה לא חוקי לנצח את מפלגת AK".

ההפיכה בוונצואלה | מנהיג האופוזיציה: לא שולל פעולה צבאית של ארה"ב

מנהיג האופוזיציה של ונצואלה, חואן גוואידו, אמר בריאיון לעיתון וושינגטון פוסט כי אינו שולל את האפשרות שצבא ארצות הברית יסייע לו להדיח את הנשיא ניקולס מדורו. אולם לדבריו, כל הצעה כזו מצד ממשל טראמפ תידרש לקבל את אישור האסיפה הלאומית שבראשה הוא עומד.

– גוואידו, שניסה לפתוח ביום שלישי בהתקוממות צבאית. הודה אחרי כישלונו כי המהלך זקוק לתמיכה נוספת מצד הכוחות המזוינים, שרובם עדיין נותרו נאמנים למדורו. עם זאת, הוא אמר כי הוא צופה עריקות רבות נוספות משורות הצבא. לדבריו, כל עזרה מצד צבא ארצות הברית לא תהיה פעולה חד-צדדית שלו, אלא יחד עם כוחות מקומיים. הוא לא פירט מעבר לכך, אך בירך על הדיונים בארצות הברית על אודות אפשרויות צבאיות נגד משטר מדורו, משום שלדבריו גם תנועתו שוקלת את כל האפשרויות.

רוסיה: 41 הרוגים בנחיתת חירום של מטוס במוסקבה

לפחות 41 בני אדם, בהם שני ילדים, נספו ביום ראשון בשריפה שפרצה במטוס רוסי שהמריא ממוסקבה לכיוון העיר מורמנסק שבצפון רוסיה וביצע נחיתת חירום בנמל התעופה הבינלאומי שרמטייבו שבמוסקבה. הנחיתה הייתה קשה, ולהבות פרצו בחלקו האחורי. הנוסעים שניצלו נאלצו לברוח ממנו במגלשות החירום המתנפחות ולהתרחק ממנו בריצה. * במהלך חקירת האירוע התגלה כי אחד הדיילים ניסה לפתוח את דלת היציאה האחורית כדי לפנות במהירות את הנוסעים מזנב המטוס שהפך במהרה לכדור אש – אך נלכד בלהבות. * על המטוס היו 73 נוסעים וחמישה אנשי צוות

– הקופסאות השחורות של המטוס חולצו ממנו, והחוקרים בודקים אותן כעת. החוקרים העלו שלוש השערות מרכזיות בנוגע לסיבה לאסון: חוסר ניסיון של הטייסים, כשל בציוד ומזג האוויר הירוד. * כלי תקשורת ברוסיה דיווחו אתמול (שני) בצהריים כי הטייס סיפר שבעת שהם היו באוויר, היה לפתע "אור בהיר ורעש חזק" ולאחר מכן נפגעה התקשורת עם מגדל הבקרה בשל מכת ברק. בשל כך, הוא והקצין הראשון ניסו לבצע נחיתה ידנית וכאשר הם הגיעו לקרקע, הם פגעו במסלול מספר פעמים ונגרם נזק למכלי הדלק המלאים שעלו באש. "המהירות לא הייתה גבוהה, היא הייתה רגילה", טען. "פעלנו בהתאם למדריך הטיסה". למרות דבריו של הקברניט, החקירה גם תתמקד בחשד שהטייסים הפרו את נהלי הבטיחות האווירית.

– אתר Flightradar24, שעוקב אחר טיסות, דיווח כי המטוס הסתובב פעמיים סביב מוסקבה ורק לאחר כ-45 דקות ביצע את נחיתת החירום.

אחרי המתקפה: משטרת סרי לנקה קוראת לתושבים למסור לידיה חרבות, סכינים כלי נשק ומדי צבא ומשטרה שברשותם

הרשויות בסרי לנקה קוראות לציבור למסור לידיהן סכינים גדולות וחרבות, בעקבות המצב הביטחוני המתוח מאז המתקפה לפני כשבועיים. המשטרה אמרה כי סכינים ביתיות אינן נכללות במבצע, שיימשך יומיים. * בנוסף לכלי הנשק, דובר המשטרה קרא לתושבים שיש בידיהם מדי משטרה או צבא למסור אותם לתחנת המשטרה הקרובה ביותר אליהם עד סוף היום. הוא לא אמר אם המשטרה תעניק חנינה למי שיעשה זאת.

דיווח: בואינג ידעה על בעיה במטוסים שהתרסקו כשנה לפני התאונות

חברת התעופה האמריקנית בואינג הודתה כי היא ידעה על הבעיה במטוסי ה-737 MAX כשנה לפני שתי התאונות הקטלניות שבהן הדגם החדש היה מעורב – אולם היא לא פעלה בנושא. החברה אמרה כי אחת מתוכנות ההתרעה במערכות המטוס הייתה אופציונלית ולא סטנדרטית, התקלה קשורה למערכת שנועדה להתריע מפני מידע סותר על הטיסה. החברה אמרה כי היא לא ידעה שאותו מאפיין אפשרי במטוסים רק אם חברות התעופה רכשו חיישן נוסף. בבואינג אמרו כי הם התכוונו לסדר זאת עם עדכון תוכנה שתוכנן לפני התאונות, אך עם זאת, בחברה מתעקשים כי זה לא סיכן את הטיסות. כל המטוסים מדגם זה מקורקעים מאז ההתרסקות באתיופיה לפני כחודשיים

 

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן