Skip to content

עיקר החדשות (מהדורת הבוקר) יום ראשון 12 במאי 2019

כותרות המהדורה דיווחים בעולם הערבי: מחר ייכנסו לתוקפן ההבנות בין ישראל והפלגים הפלסטינים ברצועת עזה, שהושגו בתיווך מצרים והאו"ם; הפלסטינים יחדלו משימוש בבלוני תבערה, ובשלב הבא ידונו על חילופי שבויים (בטחוני) הג'יהאד האיסלאמי מאיים בהסלמה צבאית נוספת אם לא תירשם התקדמות בהבנות ההסדרה עם ישראל; חמאס: ישראל התחייבה לבצע את ההבנות (בטחוני) ארה"ב: תוכנית השלום […]
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

כותרות המהדורה
דיווחים בעולם הערבי: מחר ייכנסו לתוקפן ההבנות בין ישראל והפלגים הפלסטינים ברצועת עזה, שהושגו בתיווך מצרים והאו"ם; הפלסטינים יחדלו משימוש בבלוני תבערה, ובשלב הבא ידונו על חילופי שבויים (בטחוני)
הג'יהאד האיסלאמי מאיים בהסלמה צבאית נוספת אם לא תירשם התקדמות בהבנות ההסדרה עם ישראל; חמאס: ישראל התחייבה לבצע את ההבנות (בטחוני)
ארה"ב: תוכנית השלום של טראמפ תפורסם רק לאחר חג השבועות והקמת הממשלה – ותהווה רק בסיס למשא ומתן (מדיני)
"נושאת מטוסים, ספינת מלחמה, מפציצים, טילי פטריוט, ויחידת מארינס" | בשל חשש ממתקפה איראנית: ארה"ב מתגברת כוחות במזרח התיכון, הצבא האמריקני קיבל הוראות להתכונן לעימות נרחב; האיראנים מזהירים: "הצי יושמד בטיל אחד" (חוץ)
על רקע ההסלמה: הבית הלבן העביר לאיראן – דרך שוייץ – מספר טלפון ישיר לבית הלבן (חוץ)
נשיא איראן: "הסנקציות האמריקאיות – חסרות תקדים בהיסטוריה של המשטר האסלאמי" (חוץ)
דיווח: טראמפ מאוכזב מכישלון ההפיכה בוונצואלה (חוץ)
דיווח: פקיסטן הציעה להודו להחיל הפסקת אש בחבל קשמיר, והתחייבה להוציא את הכוחות המיוחדים המוצבים בשטח (חוץ)
יותר מ-40 מדינות בארה"ב תובעת את חברת 'טבע' הישראלית בטענה כי העלתה מחירים בכ-1,000% (כלכלי)

תחזית מזג אוויר (השירות המטאורולוגי)

היום: נאה. תחול עליה בטמפרטורות ויעשה חם ויבש מהרגיל בעונה. אחה"צ לאורך מישור החוף ינשבו רוחות צפוניות ערות. הלילה: בהיר.
שני: בהיר עם התחממות נוספת. יעשה חם מהרגיל עד שרבי. בשעות אחה"צ ינשבו רוחות צפוניות ערות לאורך מישור החוף.
שלישי: בהיר. תחול עליה קלה נוספת בטמפרטורות ויעשה שרבי בעיקר בהרים ובפנים הארץ. אחה"צ לאורך מישור החוף ינשבו רוחות צפוניות ערות.
רביעי: בהיר בדרך כלל. תחול ירידה בטמפרטורות בעיקר בחוף ובשפלה, אך עדיין ישרור שרב בעיקר בהרים ובפנים הארץ

חדשות

– חברת הכנסת קארין אלהרר (כחול לבן) למדלבליט: אל תדחה את השימוע לנתניהו, דחייה משמעותה מתנת פםרק זמן לנתניהו לרוקן את המשפט מתוכנו (מגפון ניוז)
– ממשיך להיות קשה מאוד, מצבו של הפעוט בן השנתיים, שטבע בבריכה בצימר. הוא מונשם ומורדם, במחלקה לטיפול נמרץ ילדים. צוות רופאים מורחב, בהם ד"ר יורי וינר, מנהל מחלקת טיפול נמרץ ילדים, ד"ר הלל פרנקנטל ורופאים ואחיות ממשיכים להיאבק על חייו ולהעניק לפעוט טיפול תומך מציל חיים. סכנה נשקפת לחייו של הפעוט והוריו אינם משים ממיטתו.
ד"ר הלל פרנקנטל מומחה בכיר אומר מצבו של הפעוט קשה מאוד ולא יציב, ועדיין לא ניתן לקבוע אם נגרם נזק מוחי בלתי הפיך כתוצאה ממחסור באויר עקב השהייה מתחת למים.

– חקירת משמר הגבול של משטרת ישראל הביאה להגשת כתב אישום נגד תושב הכפר שיבלי בגין פלישת עדרו לשטחים החקלאיים של בית הספר כדורי בצפון הארץ ואיומים על מנהל בית הספר והשוטרים שביצעו את מעצרו.
ביום ראשון בערב(05.05.19) נעצר הנאשם על ידי שוטרים ומתנדבי המשטרה בשדות החקלאיים הסמוכים לכפר שיבלי השייכים לבית ספר החקלאי כדורי. לאחר שנעצר הנאשם, תושב שיבלי בשנות ה- 40 לחייו לבדיקה, הגיע למקום מנהל בית הספר שעל פי כתב האישום ספג מהחשוד איומים.
מכתב האישום שהוגש בסוף השבוע על ידי חטיבת התביעות של משטרת ישראל בבית משפט השלום בנצרת עולה שפרותיו של הנאשם פלשו לשדות החקלאיים של בית הספר וכי מבמהלך מעצרו הוא איים על המנהל והשוטרים שהיו במקום.
"אני למרות שאני עבריין אני מכבד, אבל אם לא תכבד אותי רק אלוהים יודע מה יקרה לך" אמר הנאשם בין יתר האיומים לאחד השוטרים שביצע את מעצרו.
על פי כתב האישום איים הנאשם בין היתר גם על מנהל בית הספר תוך אמירת קללות וגידופים.
ביום שישי(10.05.19) כאמור הגישה נגדו חטיבת התביעות של משטרת ישראל כתב אישום בגין 3 עבירות של איומים, פלישה של עדרו לשטחים החקלאיים של בית הספר ונהיגה תחת השפעת סמים.
– אלפי פולנים הפגינו נגד החזרת רכוש שהם גנבו מיהודים בתקופת השואה; ר"מ פולין: "לא נאפשר תשלום פיצויים לאף אחד"
– אלפי פולנים הפגינו בסוף השבוע מול שגרירות ארה"ב בוורשה במחאה על חוק אמריקני העוסק בהשבת הרכוש היהודי שהוחרם במהלך מלחמת העולם השנייה, הכוללת גם סעיפים הנוגעים להעברת רכוש שהיה בעבר בבעלות יהודים שאין להם כיום יורשים חוקיים אל ניצולי שואה הזקוקים לסיוע כספי. * המפגינים, שיצאו לדרך מלשכת ראש הממשלה הפולני, הניפו כרזות שעליהן נכתב בין השאר "לפולין אין שום חובות" ו"לא לתעשיית השואה". * ראש ממשלת פולין מטאוש מורבייצקי הצהיר בעצמו בעצרת בחירות: "לא נאפשר תשלום פיצויים לאף אחד, כי אנחנו אלה שצריכים לקבל פיצויים". * פולין הייתה ביתה של אחת הקהילות היהודיות הגדולות ביותר באירופה לפני השואה, והקהילה הזו נמחקה כמעט לגמרי אחרי שהנאצים כבשו את פולין והקימו בה מחנות השמדה כגון אושוויץ-בריקנאו.
– ועדת הכספים תדון היום בתקנות פיצויים להורים שנעדרו מהעבודה בעקבות ירי הטילים לדרום
ועדת הכספים הזמנית, תתכנס היום לישיבה ראשונה לאישור תקנות הפיצוי להורים שנעדרו מהעבודה בסבב ההסלמה האחרונה. * התקנות מתייחסות לפיצוי ישיר ולא לפיצוי נזקים כלכליים ועקיפים בגין אובדן או ירידה בהכנסות ובפעילות עסקית וכלכלית. * בעוד האוצר הגיש תקנות שמוגבלות בזמן, הודיע יו"ר הוועדה כי הוועדה תאשר תקנות קבועות בעניין – ובכך תימנע ההסתבכות הביורוקרטית.

פוליטי

נתניהו טרם הצליח להרכיב ממשלה חדשה; יבקש ארכה של 14 יום נוספים
לאחר כמעט חודש של משא ומתן קואליציוני בלי התקדמות דרמטית עם אף אחת מהשותפות בקואליציה: ביום שלישי יסתיימו 28 הימים שהוקצבו לנתניהו למשימת הרכבת הממשלה, וכעת הוא מתכנן לבקש מנשיא המדינה ריבלין ארכה נוספת כדי להמשיך במשא ומתן הקואליציוני ולהרכיב את ממשלתו החמישית. על פי החוק, הנשיא יכול להעניק תוספת זמן של 14 ימים בלבד. * עד כה התנהלו מגעים ראשוניים בלבד להרכבת הקואליציה הבאה, ולא הושגו סיכומים בין הליכוד לבין אף אחת מהשותפות הפוטנציאליות. וההערכה היא שהשבוע ייפתח באופן מואץ ורציני המשא ומתן של הליכוד עם חמש המפלגות הצפויות להיות בקואליציה: ש"ס, יהדות התורה, איחוד מפלגות הימין, כולנו ו-ישראל ביתנו.
מסתמן: בממשלה הקרובה ימונו לפחות 26 שרים; חוק יסוד הממשלה ישונה
ראשי המפלגות הצפויות להקים את הממשלה הבאה הסכימו לשנות את חוק יסוד הממשלה, ולבטל את ההגבלה על מספר השרים המעוגנת בחוק, כך דווח ב'החדשות 12', הדרישה מראש הממשלה היא למנות שרים ללא הגבלה, ולעגן זאת בחוק יסוד כך שלא יהיה צורך להביא את המינויים לאישור הכנסת בכל פעם שיבקשו לחרוג מהמספר הקבוע בחוק. * ע"פ ההערכות הממשלה תגיע לגודל של בין 26 ל-28 שרים לפחות. מתוכם צפויים להתמנות מהליכוד כ-14-16 שרים, אך רובם ימונו לתיקים בינוניים בחשיבותם שכן התיקים הבכירים יחולקו בין הסיעות הקואליציוניות. בליכוד מעריכים כי תיק המשפטים יימסר ללוין וכי תיק החוץ יישאר בידיו של ישראל כץ, אך הערכות אלה עשויות להשתנות ברגע האחרון בהתאם לדרישות המפלגות האחרות במשא ומתן. כשסמוטריץ' ממשיך לדרוש גם את תיק המשפטים אך עשוי להסתפק בתיק לביטחון פנים שהוצע לו במקום.
– כזכור, בעבר לא הייתה הגבלה על מספר השרים וממשלתו השנייה של נתניהו שמנתה בתחילת דרכה למעלה מ-70 חברי כנסת (וכללה את הליכוד, ישראל ביתנו, העבודה, ש"ס, יהדות התורה והבית היהודי), הייתה לממשלה הגדולה בתולדות ישראל, עם 30 שרים, כאשר חלקם משמשים כשרים ללא תיק. ב-2013, שינתה מפלגת "יש עתיד", את חוק יסוד הממשלה שונה, וגודל הממשלה הוגבל ל-18 שרים. הממשלה ה-34, שכיהנה בכנסת הקודמת, כבר חרגה מההגבלה כאשר בשיאה שירתו בה 21 שרים, אך ללא שינוי חוק היסוד, אלא בהוראת שעה, הפעם נראה כי השינוי בחוק היסוד יאפשר הגדלה משמעותית של הממשלה, וימנע מגבלות אלה גם בעתיד.
דיווח: היועמ"ש צפוי לתת לנתניהו ארכה לצורך למידת חומרי החקירה לפני השימוע
היועץ המשפטי לממשלה צפוי להיענות לבקשת פרקליטי ראש הממשלה בנימין נתניהו ולהעניק לו ארכה נוספת, גורמים במשרד המשפטים מעריכים כי הארכה שתינתן תעמוד על מספר שבועות בלבד וגם זאת בתנאי שיהיה ברור שהוא יוכיח שהוא לוקח את חומרי החקירה וקובע מועד לשימוע. * ע"פ הדיווח ב'כאן חדשות' גם משפחת בעלי 'וואלה' החשודים בתיק 4000 ומו"ל 'ידיעות אחרונות' החשוד בתיק 2000 צפויים לבקש ג"כ לדחות את השימוע בעניינם.
– מוקדם יותר אמר פרקליטו של ראש הממשלה, עו"ד עמית חדד: "פרק הזמן שניתן לשימוע הוא לא סביר. גם בתיקים שהם קטנים בהרבה, הזמן הנדרש ללימוד החומר והכנת טיעון הוא ארוך משמעותית בחודשים רבים. גם אם סוגיית המימון הייתה נפתרת לפני חודשים, עדיין היינו מבקשים דחייה, כי אי אפשר לקיים שימוע בפרק זמן כל כך קצר. אם באמת רוצים לקיים שימוע ולא סתם לסמן וי חייבים לדחות את המועד".
דיווח: פרקליטי נתניהו שוקלים להתפטר מייצוגו
פרקליטיו של ראש הממשלה שוקלים באופן מעשי להגיש את התפטרותם בזמן הקרוב במידה ולא יגיעו להסדר כספי עם נתניהו, כך דווח ב'חדשות כאן'. * ועדת ההיתרים שליד מבקר המדינה אמורה להתכנס בהרכב חדש, לאחר שההרכב הקודם דחה פעמיים את בקשת נתניהו לקבל מימון מבן דודו נתן מיליקובסקי ומאיל ההון ספנסר פרטרידג'. הסנגורים ציינו במכתבם כי הם מבקשים לקבוע פגישה עם חברי הוועדה בהקדם, שכן לדבריהם להחלטתם יש השפעה על השימוע שאמור להיערך לנתניהו.

בטחוני

דיווחים בעולם הערבי: מחר ייכנסו לתוקפן ההבנות בין ישראל והפלגים הפלסטינים ברצועת עזה, שהושגו בתיווך מצרים והאו"ם; הפלסטינים יחדלו משימוש בבלוני תבערה, ובשלב הבא ידונו על חילופי שבויים
העיתון הערבי "א-שארק אל-אווסאט" היוצא לאור בלונדון מדווח הבוקר כי מחר ייכנסו לתוקפן שורה של הקלות כלכליות ברצועת עזה. כשבין השאר, הוסכם בין ישראל והפלסטינים בתיווך מצרים על הכנסת הכסף הקטארי וכן הסרת המקבלות על הכנסת סחורות וייצוא מהרצועה. כמו כן הושגו הסכמות על הרחבה מחדש של שטחי הדיג ל-15 מייל במקטעים מסוימים ברצועת החוף בעזה, ועל הכנסת הדלקים במימון ממשלת קטאר לתפעול תחנת הכוח ברצועה. * בתמורה להקלות, הפלסטינים ברצועת עזה הסכימו להפסקת התקיפות נגד ישראל, לרסן את ההפגנות בגבול הרצועה ולחדול משימוש בבלוני תבערה. על פי הדיווח, מדובר בשלב ביניים בלבד. אם ההבנות אכן ימומשו בשטח, הצדדים ידונו בעסקה להחלפת שבויים ואסירים, וכן בפרויקטים לשיקום תשתיות שיכללו מעבר ביטחון לגדה ונמל ימי.
– קטאר צפויה להעביר מחר 30 מיליון דולר לסיוע לפלסטינים בעזה. הכסף יינתן לקרן הקטארית בעזה, וזו תעביר אותו כסיוע למשפחות שמוגדרות נזקקות ולתוכניות לעידוד תעסוקה. טרם התברר אם הכסף ישמש לתשלום משכורות לפקידים האזרחיים של חמאס, שאינם שייכים לזרוע הצבאית של הארגון או למנגנוני הביטחון. בנוסף, בשלב זה לא ברור אם הכסף יועבר במזומן או באמצעות חשבונות הבנק והדואר. סכום הכסף המדובר הוא חלק מ-180 מיליון הדולר שקטאר הודיעה השבוע כי תעביר לסיוע הומניטרי דחוף לפלסטינים.
הג'יהאד האיסלאמי מאיים בהסלמה צבאית נוספת אם לא תירשם התקדמות בהבנות ההסדרה עם ישראל; חמאס: ישראל התחייבה לבצע את ההבנות
5 ימים לאחר תום סבב ההסלמה האחרון: בכיר הג'יהאד האיסלמי בעזה, חאלד אל-בטש, איים אתמול בריאיון לעיתון "אל-איסתיקלאל" הפלסטיני, כי אם ישראל תמשיך להתמהמה ולא תמהר ליישם את חלקה בהבנות שלדבריו הושגו עם הפלגים הפלסטיניים בעזה, בתיווך מצרי, הג'יהאד האסלאמי יפעיל את אמצעיו כדי לגרום לישראל ליישם את דרישותיהם. לדבריו, "אם האויב לא יעמוד ביישום ההבנות המצריות והמצור על עזה לא ישבר, ההתנגדות יכולה לאלץ אותו ליישמן", "עוצמת הכוח של האש שלנו הוכיחה שאנחנו יכולים לכפות את דרישותינו בכוח. זה האיץ את האויב לדרוש הפסקת אש ולחזור להבנות".
– בתוך כך, דובר חמאס, עבד א-לטיף אל-קאנוע, מסר כי המתווכים לרגיעה מול ישראל הבהירו לחברי הארגון כי ישראל מוכנה ונוטלת על עצמה לבצע את ההבנות. חבר הלשכה המדינית של חמאס, חליל אל-חיה, אמר במהלך טקס אזכרה לאחד מהרוגי ההסלמה האחרונה: "נגמרו הזמנים שבהם ישראל קבעה עובדות בשטח – היום הפלגים שנערך הפלסטיניים מסוגלים לממש את זכויותיהם של הפלסטינים. לא נסכים שתושבי עזה יגוועו ברעב בגלל המצור. ישראל לא תהנה משקט כל עוד היא מתקיימת על אדמתה של פלסטין ומטילה מצור על רצועת עזה".
לראשונה מסיום ההסלמה: פלסטיני נהרג ועשרות נוספים נפצעות בצעדות השיבה בגבול עזה
ארבעה ימים בלבד אחרי שהושגה הפסקת אש, התחדשו החיכוכים בין תושבי רצועת עזה לבין ישראל: ביום השישי הראשון של חודש הרמדאן השתתפו כ-6000 פלסטינים במספר מוקדים לאורך גבול רצועת עזה עם ישראל. חמאס פרס את אנשיו כדי ליצור חיץ בין המפגינים לגבול כפי שסיכם עם בכירי המודיעין המצרי, אך כמה מאות מפגינים התקרבו לגדר, יידו אבנים והשליכו מטענים לעבר הכוחות במקום, שהשיבו בירי ובאמצעים לפיזור הפגנות. * משרד הבריאות הפלסטיני מסר כי צעיר בן 24 נהרג, ו-30 פלסטינים נפצעו בעימותים, מתוכם ארבעה ילדים וחובש.
לבנון: "שלוש ספינות חיל הים הישראלי חדרו למים הטריטוריאליים שלנו" * צבא לבנון דיווח כי שלוש ספינות חיל הים הישראלי חדרו היום למים הטריטוריאליים של לבנון באזור ראש הנקרה. בלבנון הודיעו כי הוגשה בנושא תלונה לאו"ם.

מדיני

ארה"ב: תוכנית השלום של טראמפ תפורסם רק לאחר חג השבועות והקמת הממשלה – ותהווה רק בסיס למשא ומתן
לאחר שבחודש האחרון אמרו האמריקנים כי תוכנית השלום לא תתפרסם לפני סיום חודש הרמדאן בעוד כשלושה שבועות, בריאיון ל"פוקס ניוז" אמר השליח האמריקני למזרח התיכון ג'ייסון גרינבלט כי התוכנית לא תפורסם לפני הקמת הממשלה החדשה בישראל, וכן לפני תום חג השבועות. * לדברי גרינבלאט התוכנית עוסקת בכל סוגיות הליבה, והיא מכסה מלבד את הנושאים הכלכליים גם את הנושאים הפוליטיים. "ברגע שהצדדים יקראו את התוכנית ויתנו עליה את הדעת, עדיין תהיה דרך ארוכה לפני שהם יחתמו על הסכם, והם יצטרכו לנהל משא ומתן". * גרינבלט גם ביקש להזים דיווחים בנוגע למעורבותה של ירדן בעסקה והצהיר. "ישנן שמועות שחזון השלום שלנו כולל קונפדרציה בין ירדן, ישראל והרשות הפלסטינית, או שיש בו כוונות להפוך את ירדן למולדתם של הפלסטינים. הם אינן נכונות. חדלו מהפצת שמועות".

חוץ

"נושאת מטוסים, ספינת מלחמה, מפציצים, טילי פטריוט, ויחידת מארינס" | בשל חשש ממתקפה איראנית: ארה"ב מתגברת כוחות במזרח התיכון, הצבא האמריקני קיבל הוראות להתכונן לעימות נרחב; האיראנים מזהירים: "הצי יושמד בטיל אחד"
על רקע המתיחות בין ארצות הברית לאיראן בעקבות הסנקציות האמריקאיות האחרונות: שר ההגנה האמריקאי, אישר לפרוס סוללות טילי פטריוט נוספות במזרח התיכון, נוסף על כך, אישר הפנטגון את אף את הצטרפותם של יחידת מארינס ושל אוניית המלחמה "ארלינגטון" לנושאת המטוסים שעושה את דרכה בימים האחרונים לעבר המפרץ הפרסי. וכן מפציצים מסוג B-52 שהגיעו למזרח התיכון לבסיס בקטאר. * בנוסף, הצבא האמריקני קיבל הוראות להתכונן להקפצת כוחות נוספים לאזור למקרה של עימות צבאי נרחב. לפי שני גורמים רשמיים בארה"ב, אם התוכנית תמומש, מדובר בעשרות אלפי חיילים נוספים שיוצבו במזרח התיכון, אך השניים הבהירו שהתוכניות הצבאיות עדיין בשלבים ראשוניים מאוד.
– לפני מספר חודשים התקבלה החלטה בפנטגון להזיז את מרבית סוללות הפטריוט האמריקניות שהוצבו במזרח התיכון לטובת מה שכונה אז כ"אתגרים צבאיים חשובים יותר", אך החלטה זו, שונתה כעת בשל מידע מודיעיני שהתקבל לאחרונה ועל פיו האיראנים מתכננים לתקוף כוחות אמריקניים באזור המזרח התיכון.
– איש הדת האיראני האייתוללה יוסף טבטאחי נג'אד התייחס ביום שישי לכוחות האמריקאים שנשלחו למפרץ הפרסי ואמר כי "הצי שלהם שעולה מיליארד דולר יושמד בטיל אחד. אם הם ינסו כל צעד הם יספגו עשרות טילים מפני שאז הבכירים (במשטר) לא ינקטו עוד בזהירות ובמקום זאת הדברים יהיו בידיים של מנהיגנו האהוב אייתוללה עלי חמינאי"
על רקע ההסלמה: הבית הלבן העביר לאיראן – דרך שוייץ – מספר טלפון ישיר לבית הלבן
במקביל לתזוזת כוחות הצבא האמריקני לכיוון המזרח התיכון: הבית הלבן העביר לממשלת שוויץ המייצגת את האינטרסים שלה באיראן, מספר טלפון ישיר דרכו יוכלו המנהיגים האיראנים ליצור קשר עם הנשיא האמריקני טראמפ. בכך, מנסה טראמפ לעשות לאיראן את מה שעשו לקוריאה הצפונית. בתחילה טראמפ תקף את קים בחריפות וקרא להשמדת מדינתו מעל בימת האו"ם, ולאחר מכן נכנס איתו למשא ומתן והרעיף עליו מחמאות. * גורם דיפלומטי המעורה בפרטים אמר ל-CNN כי השווייצרים ככל הנראה לא יעבירו את מספר הטלפון לאיראנים מיוזמתם – אלא אם כן יבקשו זאת במפורש.
– בכיר במשמרות המהפכה של איראן דחה ביום שישי את הצעת טראמפ לשיחות. "לא יתקיימו שיחות עם האמריקאים, והם לא יעזו לנקוט בפעולה צבאית נגדנו" לדבריו, "האומה שלנו לא סומכת על אמריקה".
– ארצות הברית ואיראן ניתקו את יחסיהן מאז המהפכה האסאלמית ב-1979, ושוויץ מייצגת את האינטרסים האמריקניים במדינה, כולל מתן שירותים לאזרחים אמריקנים המבקשים אשרת כניסה למדינה. המדינה הנייטרלית משמש גם ערוץ דיפלומטי בין המדינות, על אף שישנן דרכים נוספות שבהן וושינגטון וטהראן מתקשרות.
– כזכור, בימים האחרונים, במקביל לדיווחים על התחממות הגזרה הצבאית בין האמריקנים לאיראניים עקב התרעות מודיעיניות על פגיעה ביעדים אמריקניים מצד איראן, הביע הנשיא טראמפ נכונות להיפגש עם ההנהגה האיראנית על מנת לדון בהסכם חדש, כזה שיטיב יותר עם ארה"ב לדבריו, לעומת ההסכם הקודם שנחתם ב-2015 על ידי ברק אובאמה.
נשיא איראן: "הסנקציות האמריקאיות – חסרות תקדים בהיסטוריה של המשטר האסלאמי"
נשיא איראן חסן רוחאני קרא לאחדות בקרב הפלגים השונים במשטר האיראני אל מול הסנקציות האמריקאיות, שלדבריו עשויות להיות קשות יותר ממלחמת איראן-עיראק בשנות השמונים. "במהלך המלחמה לא היו לנו בעיות עם הבנקים, מכירות נפט או ייבוא וייצוא", אמר רוחאני לפעילים מפלגים שונים. "הלחץ של האויב הוא חסר תקדים בהיסטוריה של המהפכה האסלאמית. אך אני לא מתייאש ומאמין שנוכל להתגבר על הקשיים אם נתאחד".
דיווח: טראמפ מאוכזב מכישלון ההפיכה בוונצואלה
ה'וושינגטון פוסט' דיווח כי נשיא ארצות הברית טראמפ מאוכזב ממדיניות ממשלו ביחס לוונצואלה, בעקבות כישלון ניסיון ההפיכה שהוביל מנהיג האופוזיציה חואן גוואידו. למרות האכזבה, גורמים בכירים בבית הלבן, אמרו כי טראמפ הורה לבולטון שמוביל את מדיניות ארה"ב בנושא, להמשיך להתמקד בוונצואלה. * בכירים בפנטגון סבורים כי מעורבות קרקעית בוונצואלה תסתבך לכדי שקיעה בבוץ, והם הזהירו כי שימוש בכלי נשק נייחים, כמו טילי טומהוק, מהווים איום גדול על האזרחים. עם זאת, הבית הלבן ביקש שוב ושב תכנית צבאית שאיננה כוללת פלישה קרקעית. * הגורמים אמרו כי בין האפשרויות שנשקלות בזמן שמדורו עוד בשלטון כוללות שליחת נכסים צבאיים נוספים לאזור, הגדלת הסיוע למדינות השכנות שקורסות תחת נטל הפליטים ואף שליחת ספינות של הצי לחופי ונצואלה כמפגן כוח.
ונצואלה: הנשיא כינה את מפקד המודיעין לשעבר שערק לאופוזיציה – 'בוגד'
נשיא ונצואלה ניקולס מדורו כינה את מפקד המודיעין לשעבר שערק לאופוזיציה, מנואל כריסטופר, "בוגד" ואמר שהוא סייע בתכנון ניסיון ההפיכה בשבוע שעבר. מדורו הוסיף כי יש לו אמון מלא בשר ההגנה ולדימיר פדרינו ובנשיא בית המשפט העליון מייקל מורנו. זאת בעקבות טענת ארצות הברית כי השניים מתכננים יחד עם האופוזיציה להפיל את שלטון מדורו. (רויטרס)
דיווח: פקיסטן הציעה להודו להחיל הפסקת אש בחבל קשמיר, והתחייבה להוציא את הכוחות המיוחדים המוצבים בשטח
פקיסטן הציעה להודו באמצעות ערוצים פנים-צבאיים להחיל הפסקת אש בחבל קשמיר שחוצץ בין המדינות. והתחייבה להוציא את כל כוחותיה הצבאיים מהאזור, ובהם יחידת השירות המיוחד "SSG". כך דווח ברשת "RT" הרוסית.
דאעש הכריז על הקמת שלוחה בהודו וטען שהרג חיילים בעימות בקשמיר
ארגון המדינה האיסלאמית (דאעש) הכריז בסוף השבוע לראשונה על הקמת שלוחה בהודו. ההודעה על הקמת "מחוז הינד" פורסמה בסוכנות הידיעות של הארגון, "אעמאק", אחרי חילופי אש בין צבא הודו לחמושים בחבל קשמיר. אחד החמושים, שהיה מוכר כבעל קשרים לארגון נהרג ובדאעש טענו כי אנשיהם הרגו כמה מהחיילים, בעיר אמשיפורה. (רויטרס)
חמשה חודשים אחרי הסכם הפסקת האש: המורדים בתימן הודיעו על נסיגה מעיר הנמל חודיידה
חמישה חודשים לאחר שחתמו על הסכם עם הממשלה בחסות האו"ם: המורדים החותים בתימן הודיעו כי החלו להסיג את כוחותיהם מעיר הנמל האסטרטגית חודיידה במערב המדינה. לפי ההסכם, החותים צפויים להשלים את נסיגתם מחודיידה וכן מכמה נמלים נוספים לחופי הים האדום עד 14 יום שלישי הקרוב.
– בדיווח בכלי תקשורת שמפעילים החותים בתימן, נטען כי משקיפים מטעם האו"ם מפקחים על נסיגת הכוחות. אולם, שר המודיעין בממשלת תימן, הטיל ספק במהימנות המהלך, לדבריו מדובר "בניסיון להטעות את הקהילה הבינלאומית לקראת כינוס מועצת הביטחון של האו"ם" וכי "קבוצה של חמושים יצאו מהנמל ובמקום נכנסו חבריהם שלבשו מדים של משמר החופים המקומי".
– הנוסח שאליו הגיעו הצדדים בתיווך האו"ם בדצמבר האחרון נותר מעורפל באשר לשאלת האחריות על הנמלים לאחר נסיגת המורדים. בהסכם צוין כי "כוח מקומי" יקבל את השליטה בחודיידה, וכן בנמלים ראס עיסא וסאליף, מבלי לפרט במי מדובר. בנוסף, נכלל בהסכם סעיף של חילופי שבויים בין הממשלה למורדים, אך הדבר טרם התרחש. כמו"כ קראו בממשלת תימן לאו"ם להבטיח את עקירתם של מוקשים שהטמינו החותים באזורים שבשליטתם. (הארץ)
טראמפ: השיגורים האחרונים של צפון קוריאה לא היוו הפרת אמון
הנשיא ארה"ב טראמפ התייחס בראיון לאתר פוליטיקו לניסויים שביצעה צפון קוריאה בטילים לטווח קצר ואמר כי "אינם מהווים הפרת אמונים", לדבריו "מדובר בטילים לטווח קצר ואני לא חושב שזה מפר את האמון. ייתכן שבשלב מסוים אני אחשוב ההפך, אך כרגע לא".
– כזכור, ביום חמישי שיגרה פיונגיאנג כמה טילים קצרי-טווח, בפעם השנייה בתוך פחות משבוע. בפנטגון אמרו כי הטילים ששוגרו הגיעו למרחק של עד 300 ק"מ ונחתו בים. ולפי ההערכות, מדובר בטילים חדשים שככל הנראה מתבססים על דגם רוסי.
קובה חוזרת לתלושי המזון: תחמיר את ההקצבה של מוצרי מזון והיגיינה בסיסיים לאזרחיה
בשל הגברת הסנקציות של האמריקנים על המדינה הקומוניסטית: ממשלת קובה הודיעה בסוף השבוע כי מאגרי המזון ומוצרי ההיגיינה במדינה אוזלים, וכי החלה להגביל את האזרחים ברכישתם. ההקצבה תחל על מוצרים בסיסיים כגון ביצים, קמח, עוף, סבון ואורז.
– קובה נאלצת לייבא בין 70-60 אחוזים מהמזון שנמכר במדינה, אך לאחר שבעלת בריתה ונצואלה, שמתמודדת גם היא עם משבר כלכלי חמור, סירבה לסייע לה והפסיקה למכור לה נפט במחיר מסובסד – הוואנה מתקשה למצוא את הכסף לייבוא ממדינה אחרת.
– בחודשים האחרונים קובה החלה לייבא סוכר בכמויות גדולות בצרפת, לאחר קציר רע נוסף של קני סוכר – ממרכיביה המרכזיים של כלכלת המדינה. עיקר המפלה בתחום הייתה בעקבות נפילתה של ברית המועצות שהייתה לקוחה מרכזית, אך גם היעדר ההשקעה בזרעים, בדשנים ובחומרי הדברה.
הונג קונג: קטטה אלימה בין פרלמנטרים בזמן דיון על חוק ההסגרה
קטטה פרצה אתמול באסיפה המחוקקת של הונג קונג כאשר מחוקקים התעמתו בזמן דיונים על החוק להסגרת פושעים הפוגע באוטונומיה של הונג קונג אל מול השלטון בבייג'ינג. הפוליטיקאים שלקחו חלק במהומה טיפסו על שולחנות, קיללו ותקפו פיזית זה את זה כשמחוקקים ואנשים נוספים שהיו במקום מנסים להפריד בין הצדדים. * בין המתקוטטים היו מחוקק בן 73 וחבר המפלגה הנאו-דמוקרטית בהונג קונג שנפצע באירוע. * אחד המעורבים בקטטה הובהל בתום האירוע לטיפול בבית החולים כשהוא קשור לאלונקה ומונשם מבלון חמצן.
– האירוע התלקח בעקבות דיון בין מחוקקים פרו-דמוקרטיים לבין אלה התומכים בשלטון הסיני בבייג'ינג בנוגע לחוק הצפוי להגביר את ריכוזיות השלטון הסיני ואת השפעתו על האוטונומיה של הונג קונג. החוק המדובר נועד לאפשר את הסגרתם של עבריינים שהואשמו, לרבות תושבים זרים, מהונג קונג למדינות שאיתן אין הסכם הסגרה – ובהן גם סין.
ארה"ב: ג'יימס קומי: דו"ח מולר מכיל מספיק ראיות שבשלן ניתן היה להעמיד את טראמפ לדין בשל שיבוש הליכי משפט * ראש ה-FBI לשעבר ג'יימס קומי אמר כי בראיות לרשת CNN כי דו"ח החוקר המיוחד רוברט מולר מכיל מספיק ראיות כך שאפשר היה להעמיד את הנשיא דונלד טראמפ לדין בגין שיבוש מהלכי משפט. לדבריו ישנן לפחות שתי דוגמאות בדו"ח של החוקר המיוחד שמוכיחות כי לטראמפ היתה כוונה לשבש מהלכים ולהטות עדים, הראשונה היתה כאשר טראמפ הורה ליועץ לשעבר בבית הלבן, לפטר את מולר בעצמו. והשנייה כאשר טראמפ ניסה להגביל את היקף החקירה של החוקר המיוחד כך שתעסוק רק בבחירות העתידיות ולא בבחירות ב-2016, וכך לא תיחקר מעורבותו של טראמפ בבחירות ההן.
– טראמפ: ביידן יהיה מועמד המפלגה הדמוקרטית בבחירות * נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ אמר בראיון למגזין "פוליטיקו" כי סגן נשיא ארה"ב לשעבר ג'ו ביידן, ייבחר להיות מתמודד הדמוקרטים בבחירות לנשיאות ארה"ב בשנה הבאה. לדבריו, "זה נראה כמו המרוץ שלי ב-2016".
לוב: האו"ם קורא לצדדים הלוחמים להסכים להפסקת אש * לאחר חודש של קרבות בעיר הבירה, טריפולי: מועצת הביטחון של האו"ם קראה לצדדים הלוחמים בלוב להתחייב מחדש לקיום שיחות ולהסכים להפסקת אש. * הקרבות במדינה החלו כאשר לפני כחודש הגנרל חליפה חפתר, פלש לעיר על מנת לכבוש אותה.
ניגריה: המדינה האסלאמית טוענת כי הרגה 11 חיילים בהתקפה בצפון המדינה * ארגון המדינה האסלאמית * דיווח בסוכנות הידיעות של הארגון, AMAQ, כי הרג 11 חיילים ניגרים בהתקפה על העיר גאז'יגאנה בצפון המדינה, בנוסף, הוא פירסם תמונות של צריפים שרופים שלטענתו קשורים לחיילים. (רויטרס)

כלכלה

יותר מ-40 מדינות בארה"ב תובעת את חברת 'טבע' הישראלית בטענה כי העלתה מחירים בכ-1,000%
יותר מ-40 מדינות בארצות הברית הגישו תביעה נגד 12 מנהלי מכירה ושיווק של חברות שונות הפועלות ברחבי ארה"ב, ביניהם חברת טבעה הישראלית, בטענה כי העלו את מחיריהן של כמה תרופות – בחלק מהמקרים ביותר מ-1,000%. המדינות התובעות טוענות כי חברות התרופות הגנריות קשרו קשר על מנת לתאם מחירים לשם העלאתם – על מנת להימנע מתחרות. * התביעה מציבה את חברת "טבע" במרכז הקונספירציה, וטוענת כי היא קשורה באופן מהותי לעליית המחירים. במהלך תקופה של 19 חודשים, בין 2013-2015, טבע העלתה, על פי התביעה, באופן משמעותי את המחירים של כ-112 תרופות גנריות שונות, וכן שיתפה פעולה עם מתחריה בהעלאת המחירים של לפחות 86 תרופות. שיעור העלאת המחירים משתנה בין התרופות, אך לפי התביעה חלק מגיע למעל 1,000%. * בחברת טבע דוחים את הטענות: "טבע ממשיכה לבחון את הנושא באופן פנימי ולא התנהלה בכל אופן אשר עלול להוביל לאחריות אזרחית או פלילית"
טראמפ: "אם הסינים לא יגיעו כעת להסכם סחר, בקדנציה השניה שלי המו"מ יהיה קשור הרבה יותר" * נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ ציין כי החלטתה של סין לסגת מהסכמות אליהן הגיעה עם ארצו בשיחות הסחר נבעה מהרגשתה כי היא "נוצחה" וכי עדיף לה לחכות לבחירות 2020 ולקוות שמועמד דמוקרטי ינצח. "סין יודעת שאנצח בבחירות 2020. כדאי להם לפעול עכשיו או שההסכם יהפוך להיות קשה בהרבה אם יהיה צורך לנהל עליו מו"מ בכהונתי השנייה".

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן