Skip to content

פרקליטות המדינה לעליון: בטל את שחרור המואשם בטרור והריגת פלסטינית

פרקליטות מחוז מרכז זעמה על החלטת בית המשפט המחוזי לשחרר את הצעיר שיידה אבן שהרגה כנטען את עאישה ראבי, אם לשמונה ילדים תושבת בידיא, שנסעה עם בעלה ובתה הקטנה לביתם. המכונית נרגמה באבנים ואבן אחת חדרה, פגעה בראשה והרגה אותה. על האבן נמצאה דגימת DNA של הקטין המואשם בטרור והריגה
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

פרקליטות המדינה ערערה היום (רביעי)בבית המשפט העליון על החלטת ביהמ"ש המחוזי להעביר את הקטין בן ה- 16, הנאשם בהריגת עאישה ראבי ז"ל, תושב אחת ההתנחלויות בשטחים, למעצר בית בפיקוח אלקטרוני. הפרקליטות ביקשה אתמול מבית המשפט להורות על ביטול החלטת המחוזי ולהורות על מעצרו עד תום ההליכים נגדו.
לטענת עורכי הדין שאול כהן ודפנה שמול מהמחלקה הפלילית  בפרקליטות מחוז מרכז, הרי  שבערר, שגה ביהמ"ש המחוזי מאחר ולא נתן משקל מספיק למסוכנותו הגבוהה מאוד של הנאשם ולהגנה על שלום הציבור ובטחונו, זאת בין היתר לאור העובדה כי מעשי הנאשם, הינם על פי קביעות ביהמ"ש המחוזי מעשי טרור ביטחוניים, אשר בוצעו על רקע אידיאולוגי, והינם ברף החומרה הגבוה, אשר גרמו למותה של אישה חפה מפשע לעיני בעלה ובתה. לפיכך, מבקשת הפרקליטות מבית המשפט העליון לבטל את ההחלטה ולהורות על מעצרו של הנאשם עד תום ההליכים המשפטיים נגדו.

כזכור, הקטין, תלמיד ישיבה בהתנחלות רחלים שבגדה המערבית, מואשם בביצוע עבירות של הריגה בנסיבות מעשה טרור, יידוי של אבן לעבר כלי תחבורה בנסיבות מחמירות בנסיבות מעשה טרור וחבלה במזיד ברכב בנסיבות מעשה טרור.

עאישה ראבי ז"ל האבן הפוגעת (צילום חברת החדשות ותקשרת פלסטינית)
עאישה ראבי ז"ל האבן הפוגעת (צילום חברת החדשות ותקשרת פלסטינית)

על פי עובדות כתב האישום, ביום 12.10.18, הגיע הנאשם, בליווי 2-3  חברים אחרים שזהותם אינה ידועה, סמוך לכביש 60 והתמקם במעלה הגבעה, כשבידו סלע במשקל של כ-2 ק"ג.
עם התקרבות רכבם של בני הזוג ראבי ובתם הקטינה בת ה-9, יידה הנאשם את הסלע בעוצמה לעבר שמשת הרכב הקדמית במטרה לפגוע ביושבי הרכב. הסלע חדר את השמשה ופגע בעוצמה רבה ישירות בראשה של עאישה. מותה של עאישה נקבע במרפאה הסמוכה מספר קילומטרים למקום, אליה הביא אותה בעלה, לאחר שהצוות הרפואי ניסה ללא הועיל לבצע בה החייאה.
הקטין נעצר בתום חקירה מודיעינית , נחקר  ולאחר מכך, הואשם.
 יחד עם כתב האישום הגישה הפרקליטות לבית המשפט בקשה להורות על מעצרו של הנאשם עד תום ההליכים המשפטיים נגדו.   בהחלטת בית המשפט מיום 7.5.19 נקבע, כי קיימות ראיות לכאורה כבדות משקל ובעלות עוצמה להוכחת אשמתו של הקטין בהריגת עאישה, וכי מסוכנות הנאשם היא "גבוהה מאוד". עוד ציין בית המשפט, כי "במהלך הדיון הבהירו ב"כ המשיב כי אין הם חלוקים בעת הזו על עצם התרחשות האירוע המתואר בכתב האישום, או על הנסיבות המצערות שהובילו למותה של המנוחה, וכי המחלוקת מתמקדת בשאלת קיומה של תשתית ראייתית הקושרת את המשיב, הוא ולא אחר, לביצוע המעשים".

למרות זאת  קיבל שופט  בית המשפט המחוזי  חגי טרסי את המלצת שירות המבחן להעבירו למעצר בית בשל היותו בן יחיד להוריו, גילו הצעיר והעובדה שזו לו הפעם היחידה שהואשם בחייו והחליט להורות על שחרורו למעצר בית בפיקוח אלקטרוני בבית סבו.

מהודעת הערר שהוגשה כאמור  לפני זמן קצר לבית המשפט העליון עולה, כי הפרקליטות טוענת שביהמ"ש המחוזי לא נתן מספיק משקל למסוכנותו הגבוהה של הצעיר, כפי שעולה מנסיבות ביצוע העבירה, קביעותיו של בית המשפט ותסקיר שירות המבחן עצמו, אשר הציג מספר היבטים "מדאיגים" בלשון המעטה בעניינו של הנאשם.   כמו כן, טוענת הפרקליטות כי בית המשפט לא ניתן משקל לאינטרס ההגנה על שלום הציבור ובטחונו.

בהודעת הערר צוין בין היתר, כי מעשי הטרור של הנאשם, אשר בוצעו ממניע אידיאולוגי ועל רקע גזעני ועוינות כלפי ערבים, תוצאתם הקטלנית הטראגית,  והתנהלותו הלעומתית בחקירתו אשר במהלכה שמר באופן גורף על זכות השתיקה וסירב לתקשר בכל צורה עם חוקריו, מצביעים על רמת מסוכנות גבוהה במיוחד, כפי שקבע אף ביהמ"ש המחוזי בעצמו, המחייבת מעצר של ממש.

יובהר, כי באשר לחוות דעתו של הפתולוג  ד"ר קוגל, שטען כי לא ניתן לקבוע מעל לכל ספק שעאישה נהרגה מפגיעת האבן הזו, אין ולא היה כל קשר בין סוגיה זו.
יתרה מכך, הפרקליטות הסבירה לשופטי העליון כי טענה של אותו פתולוג,  לא נטענה כלל  ולא הועלתה על ידי ב"כ פרקליטי הנאשם בפני ביהמ"ש בטענותיהם לעניין הראיות לכאורה, אף שעמדת ד"ר קוגל נמצאת ברשותם זה מכבר, לבין החלטת העברת הנאשם לפיקוח אלקטרוני.
בפרקליטות מדגישים כי כי ההחלטה התקבלה על אף ראיות "כבדות משקול" ובעלות "עוצמה" להוכחת כתב האישום, כקביעת ביהמ"ש עצמו.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן