Skip to content

מלכת הלבבות

מה בין "כרמן" לליידי גאגא, אדל, Kanya West וה- Pet Shop Boys "כרמן" בהקרנת וידיאו במסגרת הסדרה "רואים משם שומעים מכאן" בהנחיית מרב ברק ביום שלישי הקרוב, 21.5.2019  ב-18:30 בתיאטרון ירושלים, וביום חמישי, 23.5.2019  ב-20:30 בהיכל סביון עבור הבמאי הדני קספר הולטן ב"כרמן" – האופרה בעלת המוזיקה הסוערת של ביזה — הקלפים של מגדת העתידות החוזה […]
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

מה בין "כרמן" לליידי גאגא, אדל, Kanya West וה- Pet Shop Boys

"כרמן" בהקרנת וידיאו במסגרת הסדרה "רואים משם שומעים מכאן" בהנחיית מרב ברק

ביום שלישי הקרוב, 21.5.2019  ב-18:30 בתיאטרון ירושלים, וביום חמישי, 23.5.2019  ב-20:30

בהיכל סביון

עבור הבמאי הדני קספר הולטן ב"כרמן" – האופרה בעלת המוזיקה הסוערת של ביזה — הקלפים של מגדת העתידות החוזה את עתידה של הצוענייה שעתידה להירצח על-ידי דון ז'וזה — משדרים לא רק מורא מקִצהּ שנחרץ: עבורו, כל קלף מסמל אזור על הבמה הייחודית של הפסטיבל בברגנץ הבנויה על שפת אגם. וכך,- הקלפים בביצוע זה מסמנים  אזורים לסולנים, זמרי מקהלה, רקדנים, פעלולנים ומבריחים. המצלמה מתעכבת בהפקה זו על צילומי הפנים מלאי ההבעה של הגיבורים. עיצוב הבמה המרהיב של כוכבת המעצבים הנודעת אס דבלין Es Devlin תורם להעצמת הדרמה בברגנץ. מי שהביאה כוכבי פופ נודעים נוסח אדל וליידי גאגא לגדולתם ואף עיצבה את טקס הפתיחה למשחקים האולימפיים ב-ריו — ביימה הפעם גרסת אופרה הכוללת זיקוקים, טיפוס צוקים ופנטומימה של שוורים. בהפקה זו בולטות שתי זרועות ענקיות, לא מטופחות במכוון של נשים המשתייכות למעמד ה"פועלים": הציפורניים מצוירות ברשלנות, וקעקועים מעטרים את אמות הידיים. ברור שהם שייכים לאישה שעברה הרבה. בשיא האופרה, כרמן מעשנת ללא הפוגה – להזכירנו שהיא עובדת במפעל טבק. הידיים של "פועלות" במפעל הטבק משליכות 62 קלפים באוויר – והקהל שותף למחזה בזכות מסכי ההקרנה.

 "כרמן" מתוך "רואים משם שומעים מכאן", תמונה של Ralph-Larmann
"כרמן" מתוך "רואים משם שומעים מכאן", תמונה של Ralph-Larmann

קולה של כרמן, זמרת המצו הצרפתייה גאל ארקז (Gaëlle Arquez), ומחול הפיתוי הפראי שלה משדרים בעיקר ארוטיות מחוספסת. בהפקה זו יותר משחשוב הרובד המאגי – חשוב עיצוב הבמה המרהיבה ומלאת הדמיון. בן בריתה של כרמן – דון ז'וזה המאוהב בה עד כלות, בגילומו של הזמר דניאל ג'והנסון, ולוחם השוורים אסקמיו, בגילומו של הבריטון סקוט הנדריקס — מתואמים בקולותיהם, וכמו נולדו כדי להבליט את הלהיטים הסוחפים של האופרה.

 כרמן מתוך 'רואים משם שומעים מכאן', תמונה של -Ralph-Larman
כרמן מתוך 'רואים משם שומעים מכאן', תמונה של -Ralph-Larman

מה שנפלא בביצוע זה הוא העובדה שהקהל היושב בתיאטרון חש שהוא חלק מההפקה של הפסטיבל בברגנץ – כדי כך מצליחה הקרנת הווידיאו של האופרה להפנט את הצופים ולהנגיש את האופרה. ולא רק בשל איכות הצליל המעולה והתמונה (K4), אלא בעיקר בשל הפשטות הכובשת של הביצוע: המקצבים של המנצח Paolo Carignani אינם מסחררים,- וכך יש לקהל המכורים לאופרה הזדמנות להצטרף לפיזום הלהיטים המוכרים והאהובים של האופרה, – אם לא בקול רם, הרי שבלב.

 "כרמן" מתוך 'רואים משם שומעים מכאן', תמונה של Ralph-Larmann
"כרמן "מתוך 'רואים משם שומעים מכאן', תמונה של Ralph-Larmann

ולסיכום — לא הייתי מחמיצה הפקה ייחודית זו – לא ללכת,- לרוץ!

ולמועדי ההקרנה:

כרמן- תיאטרון ירושלים 21.5.2019, 18:30;  היכל סביון 23.5.2019, 20:30

 

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן