Skip to content

עיקר החדשות – יום שישי 17 במאי 2019

כותרות המהדורה     המתיחות במפרץ הפרסי: משחתות אמריקניות חצו את מצר הורמוז (חוץ)     דיווח: איראן העבירה שיירות טילים לעיראק וסוריה (חוץ)     משמרות המהפכה האיראנים הקימו בסיס אימונים בלבנון (חוץ)     איראן הנחתה מילציות עיראקיות להיערך למלחמה; האבטחה סביב בסיסים אמריקנים תוגברה; ארה"ב הורתה על פינוי עובדי ממשל לא חיוניים מעיראק (חוץ)     דיווח: […]
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

כותרות המהדורה

    המתיחות במפרץ הפרסי: משחתות אמריקניות חצו את מצר הורמוז (חוץ)

    דיווח: איראן העבירה שיירות טילים לעיראק וסוריה (חוץ)

    משמרות המהפכה האיראנים הקימו בסיס אימונים בלבנון (חוץ)

    איראן הנחתה מילציות עיראקיות להיערך למלחמה; האבטחה סביב בסיסים אמריקנים תוגברה; ארה"ב הורתה על פינוי עובדי ממשל לא חיוניים מעיראק (חוץ)

    דיווח: ארה"ב ביקשה מישראל שלא להתערב במתיחות בינה לאיראן (חוץ)

    צעדות השיבה: בישראל נערכים לאלימות חריגה בהפגנות בעזה – חוששים מפיגועי משיכה; פלסטינים מאיימים כי לא יגיעו להפגנות עם פעילות כוחות הריסון יימשכו (בטחוני)

    ארה"ב: מטוס קרב התרסק לתוך בניין בבסיס חיל האוויר בקליפורניה; אין נפגעים (חוץ)

    איראן: פיתחנו מערכת הגנה מפני הווירוס הישראלי "סטקסנט" שתקף את מתקני הגרעין (חוץ)

    לראשונה מזה שנתיים: מטבע היורו צונח ויורד מתחת ל־4 שקלים (חוץ)

תחזית מזג אוויר (השירות המטאורולוגי)

    היום: בהיר עד מעונן חלקית. יוסיף להיות חם מהרגיל עד שרבי. בדרום הארץ הרוחות יתחזקו ויתכן אובך. משעות הצהריים יחדור לאזורינו אוויר קריר יותר ולח הטמפרטורות ירדו והלחות תעלה. הלילה: מעונן חלקית

    שבת: נאה. תחול ירידה ניכרת בטמפרטורות ועליה בלחות. הטמפרטורות יחזרו להיות רגילות לעונה.

    ראשון: נאה, הטמפרטורות יהיו ללא שינוי ניכר.

    שני: נאה עם עליה קלה בטמפרטורות.

חדשות
חולון – חשד לרצח.

המשטרה עצרה חשוד במעשה.

היום (ו') סמוך לשעה 12:45 התקבל דיווח במוקד 100 של משטרת ישראל אודות חשד לרצח אישה בת 81,  ברחוב יוסף ברץ בחולון.

מייד עם קבלת הדיווח כוחות משטרה הגיעו למקום ולאחר פעולות חקירה ראשוניות בזירה עצרו גבר (42, חולון) בחשד למעורבות במעשה על רקע פלילי. החשוד מוכר למשטרה וכן למערכת בריאות הנפש.

החקירה נמצאת בראשיתה וחוקרי המשטרה ממשיכים באיסוף הראיות בזירה.  מחר (מוצ"ש) תבקש המשטרה להאריך את מעצרו של החשוד בבית משפט השלום בת"א.
תפילת יום השישי השני של הרמדאן בהר הבית – סיכום.

משטרת ישראל נערכה עם מאות שוטרים ולוחמי מג"ב במשימות אבטחה, סדר ציבורי, הכוונה והזרמת התנועה במטרה לאפשר את הגעת עשרות אלפי המתפללים המוסלמים להר הבית ולאפשר את חופש הפולחן .כל זאת לצד משימות השגרה של מחוז ירושלים במתן שירות לתושבי העיר ומבקריה ושמירה על בטחונם.

ההערכות המבצעית במעברי עוטף ירושלים, איפשרה כניסה של מתפללים מוסלמים משטחי איו"ש להר הבית, בהתאם למדיניות שר הבטחון, והזרמת התחבורה הציבורית מהמעברים לעיר העתיקה וחזרה.

בתוך כך, מפקד מחוז ירושלים, ניצב דורון ידיד עמד מקרוב על היערכות השוטרים וכוחות הביטחון במעבר קלנדיה שבצפון העיר, עת שאלפים עברו ועשו דרכם לכיוון העיר העתיקה על גבי מערך היסעים מתוכנן ומוקפד שערכה המשטרה.

נפטר הישראלי בן ה-32 שחולץ אמש במצב אנוש  לאחר שנפצע בטראק בצ'ילה על ידי צוות חילוץ של חברת הביטוח הראל

הישראלי בן ה-32, שחולץ אמש במצב אנוש, לאחר שנפצע ושיגר קריאות מצוקה באמצעות מכשיר טלפון לווייני של חברת Rescue One, על ידי צוותי חילוץ של חברת הביטוח הראל, נפטר לפני כשעה קלה בבית חולים מקומי.

יוחאי ליליאור, מפקד צוות החילוץ של חברת הביטוח הראל, מסר כי המטייל הישראלי נתקע, לאחר שנפצע,  בשטח ההררי גבוה ומושלג בצ'ילה בטראק בשמורה Conguillío National Park והחל לטפס לעבר הר הגעש יאימה (Llaima) בתוואי שטח של גובה 3200 מטר ובטמפרטורה נמוכה מאפס מעלות.

בשל סופות השלגים באיזור, נתקע הישראלי, לאחר שנפצע במהלך הטראק והוא שיגר אותות מצוקה באמצעות מכשיר הטלפון הלווייני שהיה ברשותו.  מיד לאחר קבלת אותות המצוקה ניסה צוות החילוץ של הראל, ליצור קשר עם המטייל, אך ללא הצלחה. מאחר ולא היה מענה מצידו, ובשל תנאי השטח ותנאי מזג האוויר, הוחלט בחברת הראל, לשגר באופן מיידי צוות חילוץ מיוחד המגובה במסוק.

צוות החילוץ הרגלי שנשלח, עשה את דרכו בתנאי מזג אוויר קשים, סופות שלגים ודרכים חסומות.  לאחר הליכה ארוכה נתקל הצוות בקיר שלג, במרחק אווירי של קילומטר וחצי מהנקודה שבה נשלחו קריאות המצוקה ולא יכול היה להמשיך ולהגיע למטייל.  למרות זאת, המשיך הצוות ונע באיזור הררי קשה, מושלג ובתנאי מזג אוויר קשים ביותר, שהקשו עוד יותר על התנועה.  במקביל, יצא מסוק מיוחד, במטרה לנסות ולאתר את הבחור הישראלי, וזאת בשל החשש שהתעורר כי אם הבחור לא יימצא הוא עלול להקבר תחת ערימות השלג הכב שירד באיזור.  לאחר שעות של הליכה בתנאים קשים הוא נמצא במצב קשה ביותר ופונה על ידי צוות החילוץ.   

הודעה נמסרה למשפחת המטייל, משרד החוץ וקונסול ישראל בצ'ילה מעורבים במקרה וסייעו בכל פעילויות צוותי החילוץ.

פוליטי

מבוי סתום בהרכבת הקואליציה; בליכוד נערכים להקמת קואליציה זמנית צרה של 60 ח"כים

פחות משבועיים נותרו עד למועד האחרון שבו יוכל בנימין נתניהו להרכיב ממשלה, ונכון לעכשיו לא ניכרת התקדמות של ממש במגעים הקואליציוניים. גורמים בכירים בליכוד טוענים כי ראש הממשלה בנימין נתניהו בוחן ברצינות את האפשרות להקים קואליציה זמנית של 60 ח"כים, ללא אביגדור ליברמן, זאת לנוכח הקשיים הרבים בניהול המשא ומתן הקואליציוני בין הליכוד לישראל ביתנו. * מהלך כזה יכול להצליח רק אם ליברמן יימנע או יעדר בהצבעה בכנסת על אישור הממשלה. אם ליברמן יחליט להתנגד בהצבעה לא יושג רוב להצגת הממשלה

– בכיר בליכוד נשמע אתמול על סף ייאוש ואמר: "לא בטוח שנגמור את זה, יש אופציה שאנחנו לא מרכיבים ממשלה. המשא ומתן לא מתקדם, עדיין אין מישהו שקרוב לחתימה. גם ש"ס לא חותמים בלי יהדות התורה. ועם יהדות התורה לא מצליחים להתקדם"

– על רקע הקשיים במשא ומתן הקואליציוני, ח"כ יאיר לפיד מכחול לבן הציע ליו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן – אל תיכנס לממשלת נתניהו, אנחנו ניתן לך יותר. לדבריו "אם ליברמן יכנס לממשלה הוא יצטרך להתפשר על הפנסיות ושוב הציבור הרוסי לא יקבל כלום. אם יחכה כמה חודשים הוא מקבל מאתנו 55 אצבעות בטוחות כדי להעלות את הפנסיות לגודל שהבטיח. יחד איתו יש לנו 61 קולות".

בטחוני

צעדות השיבה: בישראל נערכים לאלימות חריגה בהפגנות בעזה – חוששים מפיגועי משיכה; פלסטינים מאיימים כי לא יגיעו להפגנות עם פעילות כוחות הריסון יימשכו

על רקע צום הרמדאן, ובעקבות הירי לעבר מפגין פלסטיני ביום הנכבה שלשום, בישראל נערכים לכך שהפרות הסדר הקבועות של יום שישי יעלו לרמת אלימות גבוהה יותר. בין היתר חוששים בישראל מפיגועי משיכה, קרי ירי על כוח שמבצע משימת סיור כדי להוביל אליו כוחות נוספים ואז לבצע ירי. * ההערכות כוללת אפשרות שירי נוסף של ישראל לעבר אלו שמנסים להתקרב לגדר או לחדור לישראל, ובעיקר פגיעה קטלנית של חיילי צה"ל בפלשתינים עשויה להצית שוב ירי רקטות אל יישובי ישראל.

– ביום רביעי השתתפו כ-12,000 פלסטינים באירועי "יום הנכבה" בחמישה מוקדים לאורך גבול רצועת עזה וציינו את ההתנגדות הפלסטינית לתוצאות מלחמת העצמאות. בשטח נראו פעילי חמאס, שנועדו לשמור על הסדר, אך בחלק מהמקרים הגיעו פלסטינים אל גדר המערכת וחיבלו בה וחלקם אף ניסו לחזור את הגדר. משרד הבריאות ברצועה מסר כי 60 פלסטינים נפצעו בדרגות שונות מירי ישראלי.

– ע"פ הדיווח ב'החדשות12' תושבים ברצועה מתחו ביקורת על התנהלות חמאס במוקדים השונים והתלוננו על כך שכוחות הריסון תקפו מפגינים ללא סיבה. כמה מהתושבים, לא ברור אם מדובר בעשרות או במאות, אף הודיעו כי לא יופיעו יותר בצעדות השיבה בעקבות הדברים.

    סוכלה הברחת ענק של רחפנים וציוד לנשק, צלילה ותקשורת לרצועת עזה * 172 חבילות דואר שהכילו ציוד צבאי נתפסו במעבר ארז לאחר שהיו מיועדות לעבור לרצועת עזה. בין החבילות שאותרו, נמצאו מיקרוסקופים דיגיטליים, כוונות לנשק, פנסים ונרתיקים לנשק, רחפנים, רכיבים אלקטרוניים, טלפון שטח, מצלמות נסתרות, ציוד תקשורת, פנסי צלילה, נעליים צבאיות ועוד.

מדיני

בכיר אמריקאי הגיע לארץ כדי לסייע בפתרון לסכסוך הימי בין ישראל ללבנון

סגן שר החוץ האמריקאי, דיוויד סטרפילד, המתווך בסכסוך בין ישראל ללבנון, בנושא הגבול הימי בין המדינות (העוסק בשטח של 860 קילומטר רבוע, אשר משתרע לאורך אזורים שבהם ביצעה לבנון קידוח לפני כשנתיים), הגיע לתל אביב על מנת לסייע במציאת פתרון לנושא, זאת לאחר שנפגש שלשום עם נשיא לבנון, מישל עאון, ודן עמו ביחסים בין שתי המדינות ובהתפתחויות המקומיות והאזוריות האחרונות. השניים שוחחו גם על יצירת "מנגנון עבודה" להגדרת הגבולות הימיים בין ישראל ולבנון. * על פי מקורות דיפלומטיים שצוטטו בסוכנות הידיעות הלאומית של לבנון (NNA), ביירות קיבלה "סימנים חיוביים לרצון האמריקאי למלא את תפקיד המתווך בינה לבין ישראל". (ג'רוזלם פוסט)

חוץ

ארה"ב: מטוס קרב התרסק לתוך בניין בבסיס חיל האוויר בקליפורניה; אין נפגעים

מטוס קרב מסוג F-16 התרסק הלילה (בין חמישי לשישי) אל תוך בניין בבסיס חיל האוויר האמריקני מארץ' שבדרום קליפורניה, תוך כדי שהוא עולה באש. הטייס הצליח לחלץ עצמו מן המטוס בטרם ההתרסקות, וסובל מפגיעות קלות בלבד. כמו כן, לא היו נפגעים אחרים באירוע, שהתרחש במהלך אימונים שגרתיים בבסיס. * ה"לוס אנג'לס טיימס" ציטט בכיר במכבי האש, שעדכן כי ההתרסקות הציתה אש קטנה, ותצלומים ברשתות הטלוויזיה המקומיות הראו חור פעור בגג של במחסן שנמצא בקצה מסלול הנחיתה של הבסיס. * כתוצאה מההתרסקות, נסגר קטע מהכביש המהיר הסמוך לבסיס, ונהגים התבקשו להימנע מהגעה לאזור. דובר הבסיס הודיע כי "הטייס אכן יצא בזמן מהמטוס, ומצבו בסדר, ואין כל פציעות נוספות". לדבריו, בזמן ההתרסקות לא היה אף אדם בתוך המחסן.

המתיחות במפרץ הפרסי: משחתות אמריקניות חצו את מצר הורמוז

ה"וול סטריט ג'ורנל" מדווח בשם מקורות אמריקנים, כי שתי משחתות אמריקניות חצו אמש (חמישי) את מצר הורמוז ונכנסו למפרץ הפרסי. * חציית שתי המשחתות "מקפול" ו"גונזלס" את המפרץ, עברה ללא אף תקרית חריגה. * הגעתן של המשחתות מגיעה גם ימים ספורים לאחר מתקפת החבלה נגד מכליות נפט במפרץ פוג'יירה שבאיחוד האמירויות, בכניסה למצר הורמוז – פעולה שמאחוריה לפי החשד במערב עומדים איראן ושליחיה. * בימים האחרונים, איימו בכירים שונים באיראן על הספינות האמריקניות, והכריזו כי "תמו ימי האמריקנים במפרץ הפרסי".

דיווח: איראן העבירה שיירות טילים לעיראק וסוריה

מקור ביטחוני בעיראק מסר לערוץ "אל-ערביה" כי איראן העבירה למספר מליציות עיראקיות משלוחי טילים אשר ישמשו לפגיעה בכוחות הקואליציה הבין-לאומית, בשגרירות ארה"ב בבגדד ובחברות נפט מערביות הפועלות בדרום עיראק. הטילים נכנסו לעיראק דרך שלושה מעברי גבול על גבול עיראק-איראן במסווה של משלוחי מזון והגיעו למחסנים של המליציות העיראקיות בעיר ג'רף א-צחר הדרומית לבגדד. * הגרדיאן דיווח כי חלק מהטילים הועברו לסוריה דרך מחוז אל-אנבאר הגובל עם סוריה, השיירה הצליחה לחמוק מארצות הברית ומישראל, שתקפה בשנים האחרונות משלוחי נשק שהגיעו מהאוויר לסוריה.

– בריאיון לערוץ התקשורת העירקאי "א-שרקיה ניוז", אמר סגן נשיא עיראק לשעבר, עיהאד עלאווי, ביקור הפתע של שר החוץ האמריקני מייק פומפאו בבגדאד בשבוע שעבר, הגיע בעקבות "מידע מודיעיני שהעבירה ישראל לארצות הברית אודות טילים בליסטיים איראניים שהוצבו באזור בצרה". * בכירים עיראקים ששוחחו עם סוכנות הידיעות רויטרס , סיפרו כי פומפאו הזהיר את העיראקים כי אם המליציות יפעלו נגד ארצות הברית, אז זו תגיב ללא תיאום עם עיראק.

משמרות המהפכה האיראנים הקימו בסיס אימונים בלבנון

מחלקת המדינה האמריקאית פרסמה אתמול (חמישי) תיעוד מבסיס בלבנון שלטענת האמריקאים משמש כבסיס אימונים של משמרות המהפכה האיראניות. על פי טענות מחלקת המדינה, הבסיס הוקם סמוך לבסיס חיל האוויר הלבנוני ריאק, שליד הגבול עם סוריה. בווידאו מוצגים נגמ"שים שבשימוש הבסיס. * לפי יועץ ביטחוני שעסק בפיענוח הסרטון, המטרה של בסיסים אלה הוא לשפר את יכולותיהן של מיליציות מקומיות שתומכות במטרות האיראניות, כמו החיזבאללה. (ג'רוזלם פוסט)

איראן הנחתה מילציות עיראקיות להיערך למלחמה; האבטחה סביב בסיסים אמריקנים תוגברה; ארה"ב הורתה על פינוי עובדי ממשל לא חיוניים מעיראק

מפקד כוח "קודס" האיראני, קאסם סולימאני, זימן לפני כשלושה שבועות את ראשי המיליציות העיראקיות ואמר להם "להיערך למלחמה באמצעות שליח", כך דווח אמש (חמישי) ב"גרדיאן" הבריטי. * משרד החוץ האמריקני העלה ביום רביעי האחרון את אזהרת המסע שלו לעיראק, והמליץ לאמריקנים שלא לנסוע למדינה. במשרד החוץ הבהירו כי יוכלו לספק הגנה מוגבלת על אמריקנים, והורו על פינוי עובדי ממשל לא חיוניים מעיראק. * השגרירות בבגדד מסרה כי שירותי אשרת הכניסה לארה"ב בקונסוליה באירביל יושעו.

– בתוך כך, בכיר במשרד החוץ העיראקי אומר לעיתון "אל-ערבי אל-ג'דיד" כי הכוחות האמריקניים המוצבים בעיראק העלו את רמת הכוננות שלהם והידקו את האבטחה סביב שישה בסיסים אמריקניים בעיראק. הבכיר הוסיף כי בין היתר הוגברו הטיסות של מטוסי ביון, הוגברו הסיורים סביב הבסיסים ושרק אנשי הצבא העיראקי מורשים להתקרב אליהם. כמו כן, אמר כי גם הצבא העיראקי הידק את האבטחה סביב הבסיסים וסביב מתקנים אחרים בהם נמצאים פקידים אמריקנים.

דיווח: ארה"ב ביקשה מישראל שלא להתערב במתיחות בינה לאיראן

מקור דיפלומטי אמריקני אמר לעיתון "אל ג'רידה" שרואה אור בכווית, כי ארה"ב פנתה אל בכירים ישראלים בבקשה שלא להגיב על המתיחות הנוכחית בין וושינגטון לטהראן ולהשאיר את ניהול המשבר במפרץ הפרסי בידיה של וושינגטון. * בחדשות 13 דווח, כי בתחילת השבוע כינס ראש הממשלה נתניהו דיון מיוחד בהשתתפות ראשי מערכת הביטחון בנושא המתיחות במפרץ בין ארה"ב לאיראן, אחת ממטרות הדיון הייתה להיערך לאפשרות של הסלמה נוספת. נתניהו הנחה במהלך הדיון להמשיך במעקב מודיעיני אחרי האירועים בעיראק ובמפרץ בכלל, אולם לנקוט בפעולות כדי לבדל את ישראל מהאירועים ולוודא שישראל לא נגררת להסלמה הזו.

– בתוך כך, מקורות דיפלומטיים אמרו אתמול לעיתון "אל-ערבי אל-ג'דיד" הרואה אור בלונדון כי מדינות המפרץ יבקשו את תמיכתה הצבאית של מצרים במקרה של עימות מול איראן. עוד אמרו המקורות כי א-סיסי צפוי להגיב בימים הקרובים על "האיומים מצד איראן" במפרץ הפרסי, ולחזור על נכונותה של קהיר להגן על בעלות בריתה באזור.

ממשלת כווית דנה בהכנות "לכל מצב של מלחמה באזור"

יו"ר מועצת האומה בכווית (הפרלמנט המקומי), מרזוק עלי אל-ע'אנם, אמר כי שרים בממשלת כווית שטחו בישיבה שנערכה אתמול (חמישי) את ההכנות של מדינת המפרץ ל"כל מצב של מלחמה באזור". לדבריו, שרי הממשלה הדגישו כי המדינה ערוכה לכל אירוע חריג באזור.   יש לציין כי בימים האחרונים אמיר כווית, השייח' סבאח אל-אחמד אל-ג'אבר, הנחה את זרועות הביטחון במדינה להיות ערוכים ברקע ההתפתחויות באזור. (כאן)

מפקד משמרות המהפכה: "איראן נמצאת על סף עימות כולל עם האויב"

מפקד משמרות המהפכה חוסיין סלאמי אמר ביום רביעי כי ארצו נמצאת בשיאו של עימות כולל עם ארצות הברית. – המצב בו אנו נמצאים הוא חסר תקדים והאויב נכנס לעימות עמנו בכל הכוח. איראן תתמודד איתו בנשק הכבד ביותר שיש לה". * שר ההגנה האיראני, אמיר חתאמי, אמר היום כי טהרן תביס את "הברית האמריקאית-ציונית", מוקדם יותר הודיעה איראן באופן רשמי כי היא הפסיקה לפעול על פי חלק ממחויבויותיה בהסכם הגרעין, בעקבות הוראה של מועצת הביטחון שלה.

טראמפ: "לא מעוניין במלחמה עם איראן"

טראמפ נפגש אתמול בבית הלבן עם נשיא שוויץ (שמדינתו משמשת כבאת כוחה של ארה"ב באירן), ואמר בשיחה עם כתבים כי הוא "מקווה" שלא תפרוץ מלחמה בין ארצו לאיראן. במקביל, בעיתון "ניו יורק טיימס" דווח כי הנשיא טראמפ אמר גם לממלא מקום מזכיר ההגנה שלו, בשיחה סגורה, כי הוא אינו מעוניין במלחמה עם הרפובליקה האסלאמית.

איראן: פיתחנו מערכת הגנה מפני הווירוס הישראלי "סטקסנט" שתקף את מתקני הגרעין

שר התקשורת האיראני דיווח אתמול (חמישי) כי איראן פיתחה תוכנה להגנת מרחב הסייבר שלה, במטרה לאבטח את מערכותיה מפני וירוס "סטוקסנט", זאת, לאחר שלפני חצי שנה האשימה איראן את ישראל במתקפת סייבר על מתקני תקשורת איראניים. * וירוס "סטוקסנט", שלהערכת מקורות זרים פותח על ידי ארה"ב וישראל, התגלה ב-2010 לאחר שנעשה בו שימוש לתקיפת מתקן להעשרת אורניום, במטרה לפגוע בתוכנית הגרעין האיראנית * "סטקסנט" הוא תולעת מחשב שנועדה לפגוע במערכות בקרה תעשייתיות ודרכן במתקנים תעשייתים המבוקרים על-ידי מערכות אלה. במקרה של המתקן בנתנז היא תקפה בקרים של צנטריפוגות ושינתה את ההוראות בהם, כך שלצנטריפוגות ייגרם נזק פיזי, בין השאר על-ידי שינוי מהירות הסיבוב שלהן. הפעלת הווירוס תוכננה להיעשות באופן הדרגתי ואיטי, כדי לגרום נזק מתמשך, שלב אחרי שלב, ולא נזק פתאומי שיעורר חשד. מעריכים כי התולעת הופעלה נגד איראן מאז 2007. דבר קיומה פורסם בעולם רק שלוש שנים אחר כך.

לקראת הבחירות לנשיאות ארה"ב בשנה הבאה: ראש עיריית ניו יורק מצטרף לפריימריז הדמוקרטיים

ראש עיריית ניו יורק, ביל דה בלאזיו, הכריז אתמול (חמישי) באופן רשמי על ריצתו לתפקיד נשיא ארה"ב במסגרת הפריימריז הדמוקרטים, בכך עולים ל-23 מספר האנשים שהודיעו עד כה כי ישתתפו במירוץ לנשיאות. סקר של אוניברסיטת קוויניפיק מהחודש שעבר העלה כי שלושה רבעים מתושבי ניו יורק לא חושבים שהוא צריך להצטרף למרוץ הדמוקרטי. * בלאזיו יתמודד בפריימריז הדמוקרטים, בין היתר, מול סגן נשיא ארצות הברית לשעבר, ג'ו ביידן, שהכריז גם הוא בחודש שעבר כי יתמודד לנשיאות מטעם המפלגה.

סקר: ביידן פותח פער בפריימריז הדמוקרטיים

סקר שפרסמו בסוכנות הידיעות רויטרס ומכון הסקרים Ipsos, ביום רביעי מעלה כי סגן נשיא ארצות הברית לשעבר ג'ו ביידן הגדיל מאז כניסתו למרוץ בחודש שעבר ב-5% את היתרון שלו על פני שלל המועמדים האחרים בפריימריז הדמוקרטיים לקראת הבחירות הנשיאות של 2020. כשלמקום השני מגיע סנדרס עם 13%, ואף אחד מהמועמדים האחרים לא קיבל יותר משישה אחוזי תמיכה. * בקרב מי שרשומים כדמוקרטים, גם מי שמתכוונים להצביע למועמד אחר ציינו את ביידן כחלופה המועדפת עליהם במקרה שהמועמד שבו הם תומכים יפרוש מהמרוץ.

אחרי 17 שנים במנוסה: מנהיג הבאסקים שהכריז בשנה שעברה על התפרקות מחתרת ETA נתפס בהרי האלפים

מנהיג הזרוע הפוליטית של המחתרת הבאסקית ETA, ג'וסו טרנרה, נעצר אתמול (חמישי) באזור הרי האלפים בצרפת, אחרי שהיה במנוסה מזה 17 שנים. מעצרו היה חלק ממבצע משותף של צרפת ושל ספרד במחוז סבואה עילית הגובל בשוויץ ובאיטליה. * טרנרה, הכריז על התפרקותה של המחתרת הבאסקית בשנה שעברה, ובקלטת האודיו שפרסם במאי בשנה שעברה, הכריז כי כל מבניה של המחתרת יתפרקו לחלוטין, וחבריה "ימשיכו את המאבק למען מדינה מאוחדת, עצמאית סוציאליסטית, דובר באסקית ולא פטריארכלית". * * גורם משפטי בצרפת אמר כי הוא נעצר על בסיס צו מעצר של בית משפט בפריז, שהרשיע אותו ביוני 2017 בחברות בארגון טרור וגזר עליו שמונה שנות מאסר. * טרנרה, הורשע במעורבות במתקפה נגד מטה המשטרה בעיר סרגוסה ב-1987, שבה נהרגו 11 בני אדם, בהם שישה ילדים. הוא ברח מספרד אחרי שבית המשפט העליון הוציא לו צו מעצר בינלאומי בעקבות המתקפה, בזמן ששימש חבר בפרלמנט המחוזי של חבל הבאסקים.

    דובאי: ארבעה הרוגים בהתרסקות מטוס קטן סמוך לשדה התעופה * ארבעה בני אדם נהרגו בהתרסקות מטוס נוסעים קטן סמוך לשדה התעופה בבירת איחוד האמירויות, דובאי, ביניהם שלושה אזרחים בריטיים ואזרח דרום אפריקה אחד. (רויטרס)

    ונצואלה: נציגי הממשל והאופוזיציה ידונו בנורבגיה במשבר במדינה * נציגי הממשל ונציגי האופוזיציה של ונצואלה המריאו לנורבגיה כדי לדון במשבר במדינה. (רויטרס)

    מצרים: צבא מצרים: חיסלנו 47 פעילי טרור בסיני * צבא מצרים הודיע כי 47 פעילי טרור חוסלו בצפון ובמרכז חצי-האי סיני במסגרת כמה מבצעים צבאיים באזור לאחרונה. בנוסף לכך, נמסר כי נהרסו מאות מטעני נפץ ששימשו את הפעילים, וכן שתי מנהרות. בהודעת הצבא לא צוין מתי התקיימו המבצעים. (רויטרס)

    סוריה: עשרה פלסטינים נהרגו מפגיעת טיל במחנה פליטים ליד חלב * לפחות 10 אזרחים נהרגו ו-30 נפצעו בסוריה בירי רקטות על מחנה הפליטים הפלסטיני נייראב ליד העיר חלב, כך הודיע האו"ם. בין ההרוגים ארבעה ילדים, הצעיר בהם בן 6. כמה מהפצועים במצב אנוש. (רויטרס)

כלכלה

לראשונה מזה שנתיים: מטבע היורו צונח ויורד מתחת ל־4 שקלים

מטבע היורו צונח ויורד מתחת ל־4 שקלים – לראשונה מאז יולי 2017. בסך הכל איבד היורו, ששערו היציג נקבע על 3.99 שקלים, קרוב ל־6.5% מערכו מול השקל מתחילת השנה. * צניחת היורו מוסברת בכמה סיבות, ובראשן חוסר היציבות הפוליטי בעקבות הברקזיט בבריטניה והבחירות הגורליות לפרלמנט האירופי שצפויות להיערך בשבוע הבא (26-23 בחודש). (ישראל היום)

ארה"ב ביטלה הסכם סחר עם טורקיה; המכסים על ייבוא פלדה מטורקיה ירדו ל-25 אחוז

ארה"ב הודיעה על ביטול הסכם סחר עם טורקיה, במסגרתו יכלה המדינה לייצא אליה מספר מסוים של סחורות ללא תשלום מסים. אך במקביל חתכה בחצי את המכסים על ייבוא פלדה מהמדינה ל-25%. הבית הלבן הודיע כי ראוי לשים קץ לזכאותה של טורקיה להיכלל בתכנית המעניקה עדיפות על בסיס רמת פיתוח כלכלי, יותר מחודשיים אחרי שנציב הסחר האמריקני אמר על טורקיה כי היא "איננה מפותחת מספיק מבחינה כלכלית".

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן