Skip to content

עיקר החדשות – מהדורת הבוקר -יום שלישי ה-21 במאי 2019

כותרות המהדורה     דיווח: פלסטינים ניסו לירות טיל קרקע-אוויר לעבר מסוק ישראלי בסבב הלחימה האחרון בעזה (בטחוני)     ההבנות בין ישראל לחמאס: הפסקת אש בת חצי שנה ברצועת עזה, בהמשך מגעים על הנעדרים (מדיני)     עסקת המאה של טראמפ | הרשות הפלסטינית: "כל פלסטיני שישתתף בסדנה הכלכלית בבחריין ייחשב משתף פעולה עם ארה"ב וישראל" (מדיני) […]
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

כותרות המהדורה

    דיווח: פלסטינים ניסו לירות טיל קרקע-אוויר לעבר מסוק ישראלי בסבב הלחימה האחרון בעזה (בטחוני)

    ההבנות בין ישראל לחמאס: הפסקת אש בת חצי שנה ברצועת עזה, בהמשך מגעים על הנעדרים (מדיני)

    עסקת המאה של טראמפ | הרשות הפלסטינית: "כל פלסטיני שישתתף בסדנה הכלכלית בבחריין ייחשב משתף פעולה עם ארה"ב וישראל" (מדיני)

    ברקע המתיחות במפרץ: שר החוץ של עומאן הגיע במפתיע לאיראן (חוץ)

    מנהיגי מיליציות שיעיות פרו-איראניות מגנים את ירי הקטיושה לעבר שגרירות ארצות הברית בבגדאד (חוץ)

    החות'ים הכריזו על מבצע צבאי נגד איחוד האמירויות, תימן וסעודיה; טילים שוגרו לעבר מחוז מכה (חוץ)

    מאות מחוקקים אמריקנים לטראמפ: יש להשאיר נוכחות צבאית בסוריה (חוץ)

    על רקע התחזית לגל חום קיצוני צפוי בל"ג בעומר: הגבלות על מדורות ל"ג בעומר – "עד מטר וחצי גובה, בקוטר של עד 3 מטר" (חדשות)

תחזית מזג אוויר (השירות המטאורולוגי)

    היום: בהיר עד מעונן חלקית. תחול עלייה ניכרת בטמפרטורות. בפנים הארץ ובהרים יהיה חם מהרגיל עד שרבי. הלילה: בהיר עד מעונן חלקית .

    רביעי: תחול עלייה נוספת בטמפרטורות ויעשה חם מהרגיל עד שרבי ברוב האזורים.

    חמישי: שרב כבד ישרור ברוב אזורי הארץ. בכל האזורים ישררו עומסי חום כבדים עד קיצוניים.

    שישי: שרב כבד יוסיף לשרור בכל חלקי הארץ. בכל האזורים יוסיפו לשרור עומסי חום כבדים עד קיצוניים. משעות אחר הצהריים יחדור בהדרגה לאזורנו אוויר קריר יותר ולח.

חדשות

על רקע התחזית לגל חום קיצוני צפוי בל"ג בעומר: הגבלות על מדורות ל"ג בעומר – "עד מטר וחצי גובה, בקוטר של עד 3 מטר"

השירות המטאורולוגי פרסם אזהרה לקראת גל חום קיצוני שיגיע בערב ל"ג בעומר ויישאר עד סוף השבוע. בעקבות כך בפרסמו במכבי האש צו המורה על איסור הדלקת אש במקומות המועדים לסיכון. כמו כן, הגבלת ממדי המדורה נקבעה לגובה של מטר וחצי וקוטר של עד 3 מטר, והמרחק המותר בין מדורה למדורה יהיה לכל הפחות שמונה מטר. בנוסף, ניתנו מגבלות להגדלת המרחקים בין המדורות לגורמי סיכון, בין היתר נקבע כי המרחק בין מדורה ליער יהיה יותר מחצי קילומטר, המרחק בין מדורה למתקני גז ודלק או מבנה יעלה על 60 מטר והמרחק בין מדורה לקווי חשמל וטלפון יעלה על 20 מטר

– במשרד הבריאות פרסמו ג"כ הנחיות וע"פ צריך שיהיה מבוגר אחראי שילווה את תהליך הקמת המדורה, משלב איסוף הקרשים ועד סיום המדורה, וכן לאסוף קרשים ללא מסמרים ודברים בולטים שעלולים להיחתך ולהיפצע מהם. ובזמן ההדלקה: נועלים נעליים גבוהות ולובשים מכנסיים ארוכים וחולצה מתאימה להגנה על הגוף מפני גיצים וגחלים וכן מעקיצות זוחלים ושרצים הנמשכים אל חום המדורה, וכן יש להצטייד בתיק עזרה ראשונה, ולהחזיק בקרבת המדורה שני דליי מים מלאים למקרה של התפשטות שריפה

בעקבות אסון המנוף ביבנה: אתרי הבנייה בארץ יושבתו ביום חמישי לחצי יום

בעקבות ריבוי התאונות בענף הבנייה והתאונה הקטלנית ביבנה שהתרחשה אתמול וגבתה את חייהם של ארבעה אנשים, ההסתדרות והקבלנים הודיעו אתמול (שני) על שורת צעדים לקידום הבטיחות בענף ועל הדממת אתרי הבנייה בארץ למשך חצי בחמישי הקרוב. ההחלטה התקלה בדיון חירום בהשתתפות נציגי הסתדרות הקבלנים, התאחדות בוני הארץ וראש מטה הבטיחות בענף הבנייה. * בהדממה שתוכננה לחמישי יערכו מפגשי הסברה, למידה וחידוד הנהלים וכללי הבטיחות בעבודה. בנוסף, בעוד כשבועיים ייערך כנס חירום והסברה המיועד למעסיקים ולעובדים בענף והוחלט כי כל האירועים והכנסים שתוכננו לשנה הקרובה ימוקדו בנושא הבטיחות בעבודה.

הימין הקיצוני תוקף – עוצמה יהודית בתגובה להסכם של ישראל להפסקת אש עם חמאס למשך חצי שנה:"המדובר בהסכם כניעה משפיל, המאפשר לטרוריסטים בעזה להתארגן ולהתעצם. החמאס למעשה מכתיב את סדר היום של מדינת ישראל ומוריד את ממשלת ישראל שוב על הברכיים. ההצהרות של נתניהו לפיהן הוא "ימין חזק" הפכו מזמן לחסרות משמעות. המסר שמקבלים היום ארגוני הטרור הוא שמשתלם לתקוף את מדינת ישראל. הפתרון לעזה הוא אחד: חיסול החמאס, לשוב לשלוט בעזה לעודד את תושביה להגר לארצות אחרות ומנגד לחדש את ההתיישבות היהודית במקום".
גם לאה ושמחה גולדין, הוריו של קצין צה״ל סגן הדר גולדין המוחזק בידי חמאס בעזה, תקפו אמש את ראש הממשלה ושר הביטחון נתניהו על רקע הפרסומים על הסכם שגובש בין ישראל לחמאס.

לאה ושמחה גולדין מציינים כי ״נתניהו הבטיח לנו שלא תהייה הסדרה בלי החיילים ואף התחייב בנושא באופן פומבי. ההסכם עם חמאס זאת הונאה של המשפחות שממתינות כבר כמעט 5 שנים להשבתם של הבנים משדה הקרב ושל הציבור שמאמין בערכי צה״ל. ההסכם הכושל שגובש הוא מתנה וניצחון תודעתי לחמאס שבעזרת בלונים הכניע את נתניהו וממשלתו״.

נהג בן 21 נתפס נוהג בפסילה (בהיעדר) של בימ"ש, השוטר בשטח הודיע לו על הפסילה אך זה בחר לנהוג שוב כעבור חצי שעה
במהלך פעילות אכיפה של שוטרי אגף התנועה, נעצר נהג משאית בעקבות עבירה של אי חגירת חגורת בטיחות על כביש 60 ביציאה מבאר שבע. בעת הבדיקה התברר לשוטר כי הנהג פסול לנהיגה ע"י בימ"ש השלום בחיפה (בהיעדר), בעקבות עבירת מהירות שביצע לפני מספר חודשים.

כפי שמתבקש עפ"י חוק, הודיע לו השוטר כי הינו פסול לנהיגה (כפי שמתועד בסרטון) ואינו יכול להמשיך בנהיגה, וכן הוסבר לו במפורש המשמעות שמה יעלה שוב על ההגה וינהג את המשאית. בסיום שוחרר הנהג לדרכו לא לפני שרישיון הנהיגה שלו נלקח ע"י השוטר, והמשאית נשארה חונה בצד הדרך.

חשדו של השוטר עלה וכעבור כחצי שעה מזמן ההודעה על פסילה, הבחין כי הנהג עלה שוב לרכב והחל נסיעה על כביש 60. בשלב זה הנהג תושב כעביה שבצפון בן 21 נעצר בצד הדרך שוב, והמשאית הושבתה למשך 30 ימים בגין נהיגה בזמן פסילה ונגררה מהמקום. לצעיר נרשמה הזמנה לשיפוט מהיר בבימ"ש ובימים הקרובים יגיע לבימ"ש לדון בעינינו.

פוליטי

בתום דיון סוער: אושר בקריאה ראשונה – לא תהיה מגבלה על מספר שרי הממשלה

ברוב של 65 תומכים מול 54 מתנגדים: לאחר דיון סוער וממושך, אושר בקריאה ראשונה ביטול המגבלה על מספר השרים וסגני השרים. ובשבוע הבא היא צפויה מובאת לאישור בקריאה שניה ושלישית * כמה שעות לאחר אישור החוק בקריאה ראשונה, אישרה הכנסת ברוב של 48 מול 39 הקמת וועדה מיוחדת בראשות ח"כ מיקי זוהר שתוכל לדון בהצעה ולהכין אותה לקריאה שנייה ושלישית – מאחר שעדיין מדובר בממשלת מעבר ורוב ועדות הכנסת אינן פעילות כעת. * מוקדם יותר דנה הוועדה המסדרת בכנסת בהצעת החוק של הליכוד, ואישרה את ההליך המזורז – פטור מחובת הנחה. 14 ח"כים תמכו ו-11 התנגדו. אתמול אישרה ממשלת המעבר את החוק בישיבתה.

דיווח: סגן הרמטכ"ל לשעבר יאיר גולן שוקל להתמודד על ראשות מפלגת העבודה

סגן הרמטכ"ל לשעבר יאיר גולן שוקל להצטרף למפלגת העבודה ולהתמודד בפריימריז הקרובים על תפקיד היו"ר. לדברי גורמים במפלגה, הוא קיים לאחרונה פגישות והתייעצויות עם בכירים בעבודה שבהן נידונה האפשרות של הצטרפות והתמודדות על ראשות המפלגה. * חוק הצינון אמנם קובע שלוש שנות צינון על קצינים בדרגת אלוף ומעלה, וגולן השתחרר מהצבא לפני חודשים ספורים בלבד, אולם ישנו סייג לחוק שקובע כי אם יש בחירות אחרי יום השחרור – תקופת הצינון פגה. (וואלה)

נתניהו ביקש לדחות את השימוע בשנה – היועמ"ש סירב

עורך דינו של רה"מ פנה ליועמ"ש בבקשה לקבוע את המועד להליך המשפטי לעוד שנה בטענה שמדובר בתיקים גדולים שמצריכים זמן רב ללמידה, ומאחר ונתניהו צריך להתמודד עם מספר תיקים במקביל, בניגוד לשאר החשודים שקיבלו את אותו ארכה להכנת השימוע שצריכים להתמודד עם תיק אחד בלבד. היועמ"ש סירב לבקשה, וככל הנראה יסכים לדחות את המועד להליך המשפטי בכמה שבועות בלבד

– השימוע הוא הליך מיוחד במשפט הפלילי שנועד לאפשר לנאשם להציג באמצעות סנגוריו את ראיותיו בפני הפרקליטות (או התביעה המשטרתית), בניסיון לשכנע אותם לבטל את כתב האישום נגדו עוד לפני שהגיע לבית המשפט. הליך השימוע הפלילי מתקיים בפני רשויות התביעה טרם הגשת כתב האישום. היועמ"ש והפרקליטות חייבים להודיע לנאשם על זכותו להליך השימוע. * במקרה של ראש הממשלה נתניהו צפוי הליך השימוע להתקיים בפני היועמ"ש, ובכירי פרקליטות המדינה

    חצי שנה אחרי תום החקירה: הפרקליטות מסרבת לחשוף מסמכים על המגעים להסכמי עדי המדינה בתיק 4000 * הפרקליטות מסרבת להעביר לפרקליטי ארבעת החשודים בתיק 4000 (בזק-וואלה) מסמכים על המגעים להסכמים עם עדי המדינה, ניר חפץ ושלמה פילבר. המדינה מסתירה את הלחצים עליהם ומסרבת להשיב מדוע ניתנה חסינות גם למנכ"ל וואלה. * לדברי עו"ד ז'ק חן, סנגורו של בעל השליטה בוואלה שאול אלוביץ', גם מנכ"ל וואלה, אילן ישועה, הוא עד מדינה – אף שהמדינה אינה מגדירה אותו כך, וההסדר שבינו לבין המדינה לא נחשף. "לא סביר שאדם יפליל את עצמו בחקירה בלי שקדמה לכך הבנה מפורשת או משתמעת לא סביר שאדם יפליל את עצמו בחקירה בלי שקדמה לכך הבנה מפורשת או משתמעת * בדיון שהתקיים אתמול בבית המשפט בנושא טענה הפרקליטות כי אין הצדקה להעביר חומר זה לסנגורים לצורך הכנה לשימוע. (הארץ)

    ח"כים מהאופוזיציה הקריאו את כתב החשדות נגד נתניהו * חברי הכנסת מטעם מפלגת "כחול לבן" שמובילה בימים האחרונים קו תקיף כנגד חוק החסינות, אותו נטען כי נתניהו מקדם במו"מ הקואליציוני החליטו אתמול (שני), לנצל את הנאומים בני הדקה שניתנו לכל אחד מהם על מנת להקריא את כתב החשדות העומד נגד ראש הממשלה נתניהו.

בטחוני

דיווח: פלסטינים ניסו לירות טיל קרקע-אוויר לעבר מסוק ישראלי בסבב הלחימה האחרון בעזה

העיתון הפלסטיני אל-קודס דיווח אתמול (שני) בשם מקורות בארגוני הטרור בעזה כי בזמן סבב הלחימה האחרון ברצועת עזה, היה ניסיון לירות טיל קרקע-אוויר לעבר מסוק אפאצ'י של ישראל, שהיה ממוקם סמוך לנחל עוז, מזרחית לעיר עזה. לדברי המקורות שדיברו עם העיתון, המבצע היה קרוב לצאת לפועל, אלמלא הגעתו של מל"ט ישראלי לאזור, זמן קצר מאוד לפני הירי, שירה לעבר חוליית המחבלים שניסתה לשגר את הטיל ופגע בהם. * לטענת המקורות שצוטטו ב"אל קודס", ההחלטה לבצע את הפעולה התקבלה לאחר שישראל הפציצה מספר מבני מגורים אזרחיים.

– בחיל האוויר אמרו אתמול (שני) כי הם מודעים לסיכון החדש, וכי הם פועלים בשנה האחרונה תחת הנחת העבודה שהאיום הזה קיים.

מדיני

ההבנות בין ישראל לחמאס: הפסקת אש בת חצי שנה ברצועת עזה, בהמשך מגעים על הנעדרים

בתיווך מצרי ובסיוע ממשי של נציג האו"ם: הושגו הבנות בין ישראל לחמאס, על הפסקת האש בגבול למשך חצי שנה. יצויין כי לא מדובר בהסכם כתוב אלא בהבנות הדדיות. כך נחשף אמש ב'החדשות 12'. לפי הפרסום, במסגרת ההבנות הסכימו הפלסטינים להפסקת האירועים האלימים סמוך לגדר, שמירת המרחב הביטחוני של כ-300 מטר מהגדר, הפסקת העימותים הליליים והפסקת המשטים באזור החוף. בתמורה ישראל מצידה מוכנה להרחבת מרחב הדייג ל-15 מייל, קידום העסקה יזומה של האו"ם, העברת תרופות וסיוע אזרחי ופתיחת משא ומתן על חשמל, מעברים, בריאות וכספים.

– ההבנות אמורות להתקיים במשך חצי שנה. אם יצליחו הצדדים לשמור על הכללים – שהפלסטינים דורשים קצב מהיר ליישומם – יחל הדיון על הפרק היותר בעייתי בהבנות, השלב הבא – החיילים הישראלים שנפלו בעזה ומוחזקים שם ושני האזרחים הנוספים שמוחזקים ברצועה.

– דובר חמאס מסר בהצהרה לתקשורת כי "אין הסכם עם ישראל. יש הבנות שישראל התחייבה למלא וכל עוד הכיבוש עומד בהתחייבויותיו – ההתנגדות תשמור על שקט״.

– גורם בכיר בחמאס אמר ל"ישראל היום" בהקשר זה כי ״הגענו להבנות בסיסיות ומול המצרים ושקט יענה בשקט. כעת מנסים לייצב את השטח משבוע לשבוע. לא ברור כיצד יגיב הציבור הפלשתיני לתוכנית טראמפ, כך שמוקדם לדבר על הסכם לחצי שנה".

עסקת המאה של טראמפ | הרשות הפלסטינית: "כל פלסטיני שישתתף בסדנה הכלכלית בבחריין ייחשב משתף פעולה עם ארה"ב וישראל"

פחות מיממה לאחר הכרזת ארה"ב על הנעת "תוכנית המאה" של הנשיא טראמפ, הודיעו ברשות הפלסטינית באופן רשמי כי לא ישתתפו בסדנה הכלכלית עליה הכריז הבית הלבן ושצפויה להתקיים בחודש הבא בבחריין. בהודעה רשמית של הממשלה הפלסטינית נאמר כי "לא תהיה נציגות פלסטינית בסדנת מנמה", וכי "כל פלסטיני שישתתף ייחשב משתף פעולה עם ארה"ב וישראל".

– גם בארגון הטרור חמאס מתנגדים לוועידה האמריקנית בבחריין. דובר חמאס, חאזם קאסם, אמר כי "קיומה של הוועידה במדינה ערבית, מאשר את תפיסתו של הימין בישראל לפיה ניתן לבצע נורמליזציה עם מדינה ערבית, ומעודד את ארצות הברית להמשיך ולהציע הצעות הסותרות את זכויות העם הפלסטיני".

– בתוך כך, איש העסקים הפלסטיני, בשאר אל־מסרי, אומר כי הוזמן לוועידה בבחריין אך לא ישתתף בה ואף נציג מהחברות שבבעלותו לא יעשה זאת. לדבריו הוא לא ישתף פעולה עם דבר שחורג מהקונצנזוס הלאומי הפלסטיני. "רעיון השלום הכלכלי הוא רעיון ישן ואנו מסרבים לו כפי שסירבנו בעבר".

– מטרת הסדנה הכלכלית היא לגייס אנשי עסקים, יזמים ואנשי חברה אזרחית להשקעות כספיות גדולות במזרח התיכון, עם דגש על הגדה המערבית ועזה, אך תוך שיתוף פעולה והזרמת השקעות גם לירדן, מצרים ולבנון, בהשתתפות מדינות המפרץ. אתמול (שני) פרסם ה"ניו יורק טיימס" שסכום גיוס ההשקעות המצופה בשלב זה במסגרת הסדנה הכלכלית עומד על כ-68 מיליארד דולר. * לדברי פרשנים, אבו מאזן ובכירים פלסטינים נוספים צפויים להחרים את הפסגה הכלכלית, כיוון שהם יודעים שהיא רק החלק הראשון של תוכנית השלום של הנשיא טראמפ – שכוללת דרישות מדיניות שהם מתנגדים להן

חוץ

    צרפת: אלמוני טיפס על מגדל אייפל והשבית אותו לשעות * אחד האתרים המפורסמים בעולם הושבת בגלל גבר שעלה לקומה השנייה והתחיל לטפס על המגדל בחלקו החיצוני. הוא התקרב לראש המגדל ונתפס רק אחרי שש שעות. * החברה שאחראית על האתר המפורסם מסרה שהגבר עלה לקומה השנייה והחל לטפס על המגדל. באייפל יש שלוש קומות. לשתי הקומות הראשונות אפשר להגיע במדרגות או במעלית. לשלישית אפשר לעלות רק במעלית. גובהו של האייפל הוא 324 מטרים – גובה של בניין בן 81 קומות.

ברקע המתיחות במפרץ: שר החוץ של עומאן הגיע במפתיע לאיראן

שר החוץ של עומאן, הגיע אתמול (שני) במפתיע לביקור באיראן. מיד לאחר הגעתו הוא נפגש עם שר החוץ האיראני, והוא צפוי להיוועד גם עם הנשיא חסן רוחאני ובכירים נוספים. * על פי סוכנות הידיעות האיראנית בשפה הערבית "אל-עאלם", השניים דנו בקשרים בין שתי המדינות ובהתפתחויות במצב האזורי והבין-לאומי. * בעבר, תיווכה עומאן בין וושינגטון לטהראן, בין היתר בנוגע להסכם הגרעין.

מנהיגי מיליציות שיעיות פרו-איראניות מגנים את ירי הקטיושה לעבר שגרירות ארצות הברית בבגדאד

עסאיב אהל אל-חק, מנהיגה של אחת המיליציות השיעיות הפרו-איראניות בעיראק גינה אתמול (שני) את ירי הקטיושה לעבר שגרירות ארצות הברית בבגדאד בליל אתמול, ואמר כי הוא מתנגד לפעילות "המעניקה תירוצים למלחמה". לדבריו פעולות אלו רק "יפגעו במצב הפוליטי, הכלכלי והביטחוני של עיראק".

– דברים דומים השמיעו מפקד ארגון הגג של המיליציות השיעיות, גם הוא מקורב לאיראן, וכן המטיף השיעי הלאומני מוקדתא א-סדר, המתנגד הן להשפעה האיראנית והן להשפעה האמריקני על המדינה, שהזהיר כי "המלחמה הזו תשים קץ לעיראק", לדבריו, "אנחנו זקוקים לשלום ולשיקום" ומי שיגרור את עיראק למלחמה "יהיה האויב של העם העיראקי".

– לשכתו של האדי אל-אמירי, מנהיג חשד א-שעבי – הגוף שמאגד תחתיו מיליציות שיעיות – קראה אתמול לאזרחי עיראק לעבוד יחד "כדי להרחיק את המלחמה מעיראק ומהאזור". בהודעתו הזהיר הבכיר השיעי כי אם תפרוץ מלחמה, "היא תשרוף את כולם".

איראן הכפילה פי ארבעה את קצב העשרת האורניום ברמה נמוכה

מנהל מפעל ייצור הדלק הגרעיני בעיר נתנז, בדרום המדינה, אמר אתמול כי הרפובליקה האסלאמית הכפילה פי ארבעה את קצב העשרת האורניום ברמה נמוכה, לאחר שהפעולה קיבלה את אישור המועצה הביטחונית העליונה. לדבריו מדובר בהכפלת כמות החומר המועשר ברמה של 3.67%, אך לא באחוז ההעשרה עצמו או הגדלת כמות הצנטריפוגות או סוגן, ובשל כך, לא מדובר בהפרה של הסכם הגרעין. גורם רשמי במתקן הגרעיני בנתנז אמר כי ההגבלה על ייצור של 300 קילוגרם אורניום מועשר ברמה נמוכה אינה בתוקף * כדי שאורניום יוכל לשמש לייצור נשק גרעיני הוא צריך להיות מועשר ברמה של כ-90%. יחד עם זאת, מדעני גרעין טוענים כי כאשר מדינה מגיעה לרמת העשרה של 20%, זה אומר שהיא כבר בחצי הדרך לרמה של 90%. איראן כבר הגיעה בעבר לרמות של 20%.

החות'ים הכריזו על מבצע צבאי נגד איחוד האמירויות, תימן וסעודיה; טילים שוגרו לעבר מחוז מכה

שגרירות סעודיה בוושינגטון הודיעה אמש (שני) כי מערכת ההגנה האווירית של המדינה יירטה שני טילים ששיגרו המורדים החות'ים לעבר מחוז מכה, בו נמצאת גם העיר מכה הנחשבת לקדושה ביותר עבור המוסלמים ברחבי העולם. דובר מטעם כוחות הקואליציה הסעודית אמר כי כוחות ההגנה האווירית זיהו "מטרות שעפו בשמי אזורים מוגבלים במחוזות ג'דה וטאיף והם התמודדו עמם בהתאם למצב". שני המחוזות הללו הם חלק מאזור מכה. * ערב הסעודית אמרה כי היא יירטה שני טילים ששיגרו החות'ים מתימן לעבר מחוז מכה. עם זאת, המורדים הפרו-איראנים הכחישו מוקדם יותר היום כי הם ניסו לפגוע באתר הקדוש ביותר למוסלמים. * יום קודם לכן הכריזו המורדים החות'ים על מבצע כולל כנגד מטרות צבאיות באיחוד האמירויות, תימן וערב הסעודית. על פי סוכנות הידיעות הרשמית בתימן, "סאבא", המתקפה תכלול 300 מטרות – ביניהן בסיסים ומתקנים צבאיים. (רויטרס)

מאות מחוקקים אמריקנים לטראמפ: יש להשאיר נוכחות צבאית בסוריה

מאות חברי קונגרס אמריקנים חתמו על מכתב המיועד לנשיא דונלד טראמפ, בו טענו כי על ארה"ב להמשיך להיות מעורבת במלחמת האזרחים בסוריה. במכתב, שנחתם על-ידי כ-400 מחברי בית הנבחרים והסנאט מתוך 535 המחוקקים בסך הכול, הם טענו כי "בזמן שחלק מבעלות בריתנו הקרובות ביותר באזור נמצאות תחת איום, הנהגה ותמיכה מארה"ב הכרחיות יותר מאי פעם", והביעו "דאגה עמוקה מהקבוצות הקיצוניות בסוריה". * טראמפ הודיע בדצמבר על החלטתו להסיג מהמדינה את כל כוחות הצבא האמריקני שהיו מוצבים בה, אך מאז הורה להשאיר את חלקם. (רויטרס)

    אינדונזיה: הנשיא המכהן וידודו ניצח בבחירות לנשיאות * ועדת הבחירות באינדונזיה הודיעה הלילה (שלישי) כי הנשיא המכהן ג'וקו וידודו זכה ב-55% מהקולות בבחירות שנערכו בחודש שעבר. התוצאות הרשמיות מבטיחות לווידודו את כהונתו השנייה. (AP)

    ארה"ב: פרקליט הבית הלבן לשעבר הודיע שלא יעיד בפני ועדת המשפט של בית הנבחרים * היועץ המשפטי לשעבר של ממשל טראמפ, דון מקגהאן, הודיע הלילה כי לא יעיד בפני הקונגרס בעניין דוח חקירת ההתערבות הרוסית בבחירות 2016. זאת לאחר שהבית הלבן מסר שימנע ניסיון לכפות עליו להעיד. * חבר בית הנבחרים האמריקני דיוויד סיסילין אמר כי על הקונגרס להורות על בדיקה לקראת פתיחת הליך הדחה של הנשיא דונלד טראמפ, אם מקגאן, לא יגיע למסור עדות בפני הקונגרס. לדבריו, "עם נשיא ובית לבן שמנסים בכל דרך למנוע את גישתנו למידע, ייתכן שניאלץ לפתוח בהליך חקירה רשמי כדי לאסוף את הראיות הדרושות".

    – 20 שנות מאסר לסוכן CIA שריגל עבור סין תמורת 25 אלף דולר * סוכן CIA לשעבר ששימש בכמה תפקידי מודיעין רגישים נשלח ל-20 שנות מאסר אחרי שחשף סודות צבאיים בפני סוכן סיני. הסוכן, תושב וירג'יניה, דובר מנדרינית שוטפת, היה בעל סיווג ביטחוני גבוה, הייתה לו גישה למסמכים רגישים והוא הורשע במכירת סודות לסין תמורת 25 אלף דולר. בין הראיות שהוצגו נגדו במהלך המשפט היו סרטון אבטחה שבו הוא נראה סורק מסמכים מסווגים לתוך כרטיס זיכרון במשרד דואר. הוא גם נפגש עם הסוכן הסיני בעת נסיעה לשנגחאי באפריל 2017.

    טג'יקיסטן: דאעש אחראי למהומות בכלא בהן נהרגו 32 בני אדם * ממשלת טג'יקיסטן האשימה את ארגון המדינה האסלאמית באחריות למהומות בכלא בהן נהרגו שלושה סוהרים ו-29 אסירים. משרד המשפטים הטג'יקי מסר כי מחבלים חמושים בסכינים הרגו שלושה סוהרים וחמישה אסירים. הם אז הציתו את בית החולים של הכלא, לקחו אסירים כבני ערובה וניסו להימלט החוצה. כוחות הביטחון הרגו 24 מחבלים בניסיון להשיב את הסדר בכלא. (רויטרס)

    סוריה: רוסיה: "הדפנו מתקפה של אל-נוסרה על בסיסנו העיקרי בסוריה" * משרד ההגנה הרוסי טוען כי כוחותיו הדפו מתקפת מל"טים וטילים של מחבלי אל-נוסרה על בסיסם העיקרי בסוריה. לפי הודעת המשרד, הצבא הרוסי יירט שישה טילים ששוגרו על בסיס האוויר חמיימים שבחבל לטקייה בסוריה. (רויטרס)

 

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן