Skip to content

עיקר החדשות (מהדורת הבוקר) יום רביעי 22 במאי 2019

כותרות המהדורה     בצבא מעריכים: הסיכויים להסדרה נמוכים; גם אם תושג התקדמות – האירועים האלימים על הגדר יימשכו (בטחוני)     ארה"ב: ייתכן שמשטר אסד חידש את השימוש בנשק כימי ביום ראשון האחרון; רוסיה: המורדים אחראים לנשק הכימי (חוץ)     טראמפ: לקוריאה הצפונית חמשה אתרים גרעיניים, אך הם מסכימים לוותר רק על אחד או שתים; לא […]
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

כותרות המהדורה

    בצבא מעריכים: הסיכויים להסדרה נמוכים; גם אם תושג התקדמות – האירועים האלימים על הגדר יימשכו (בטחוני)

    ארה"ב: ייתכן שמשטר אסד חידש את השימוש בנשק כימי ביום ראשון האחרון; רוסיה: המורדים אחראים לנשק הכימי (חוץ)

    טראמפ: לקוריאה הצפונית חמשה אתרים גרעיניים, אך הם מסכימים לוותר רק על אחד או שתים; לא אכחיש שהורתי לבצע מתקפות סייבר נגד יישויות רוסיות (חוץ)

    דיווח: איראן הורתה לחיזבאללה לתקוף אמריקנים (חוץ)

    דיווח: בכיר עומאני העביר מסר לאיראן ולפיו וושינגטון רצינית לגבי האפשרות של שימוש בכוח (חוץ)

    אחרי שנים: ישראל אישרה הכנסת עשרה משוריינים לרשות הפלסטינית (מדיני)

    עסקת המאה | למרות התנגדות הרש"פ: סעודיה ואיחוד האמירויות הודיעו שישתתפו בוועידה הכלכלית שמובילה ארה"ב בבחריין (מדיני)

    התקדמות במגעים בין ישראל ללבנון לקביעת הגבול הימי ביניהן; לראשונה בישראל משדרים מסר חיובי (מדיני)

תחזית מזג אוויר (השירות המטאורולוגי)

    היום: תחול עלייה נוספת בטמפרטורות וייעשה שרבי ברוב אזורי הארץ. הלילה: בהיר עד מעונן חלקית בעננות בגובה רב. יהיה יבש.

    חמישי: שרב כבד ישרור בכל הארץ עם עומסי חום כבדים עד קיצוניים.

    שישי: שרב כבד יוסיף לשרור בכל חלקי הארץ עם עומסי חום כבדים עד קיצוניים. ייתכן אובך, בעיקר בדרום הארץ. משעות אחר הצהריים יחדור לאזורנו בהדרגה אוויר קריר יותר ולח.

    שבת: מעונן חלקית. תחול ירידה ניכרת בטמפרטורות ותורגש הקלה משמעותית בעומסי החום, אך עדיין יהיה חם מהרגיל עד שרבי בהרים ובפנים הארץ.

חדשות

חשד: רצח את אחיו בגלל דירה

גופת גבר בן 67 ועליה סימני דקירה רבים נתגלתה בדירת מגורים בירושלים. אחיו נעצר בחשד שדקר אותו למוות על רקע סכסוך על דירתה של האם. מי שהזעיקה את המשטרה הייתה אחותם של השניים שנכחה בזמן האירוע. הדיון בבקשה להארכת מעצרו של החשוד ברצח אחיו צפוי להתקיים הבוקר. עו"ד עאטף פרחאת מייצג את החשוד מטעם הסניגוריה הציבורית

בפעילות יזומה של משטרת ישראל נתפס נשק מסוג "קרלו" בכפר טובא

במהלך פעילות יזומה הלילה בשטחים פתוחים בכפר טובא תפסו בלשי משטרת ישראל נשק מסוג "קרלו". הנשק הועבר להמשך טיפול ובדיקות מעבדה, החקירה נמשכת.

בטחוני

הלילה זיהו לוחמי צה"ל חשודים שהתכוונו להשליך בקבוקי תבערה לעבר ציר 60, סמוך לכפר אל חאדר שבמרחב החטיבה המרחבית "עציון". הלוחמים פעלו בהתאם להוראות הפתיחה באש ופגעו באחד החשודים שעמד להשליך בקבוק תבערה לעבר הכביש. החשוד נעצר ופונה לקבלת טיפול רפואי בבית חולים.

בנוסף, במהלך הלילה עצרו לוחמי צה"ל וכוחות שב״כ, מג"ב ומשטרת ישראל באיו"ש תשעה מבוקשים החשודים במעורבות בפעילות טרור, טרור עממי ובהפרות סדר אלימות לעבר אזרחים וכוהב"ט. החשודים הועברו לחקירת כוה"ב

בצבא מעריכים: הסיכויים להסדרה נמוכים; גם אם תושג התקדמות – האירועים האלימים על הגדר יימשכו

בעוד שהדרג המדיני נחוש למצות את תהליך ההסדרה עם חמאס בתיווך מצרים, בצבא סבורים כי הסיכויים להסלמה גדולים יותר. * במערכת הביטחון מעריכים כי גם אם תושג התקדמות בניסיונות התיווך של המצרים ושליח האו"ם למזרח התיכון ניקולאי מלאדנוב בין ישראל וחמאס בניסיון להגיע להסדרה, זה לא יוביל באופן מידי להפסקת ההפגנות והאירועים האלימים על גדר הגבול עם רצועת עזה. * לפי ההערכות בצבא, חמאס היה מעוניין לעצור את ההפגנות בגבול. עם זאת, הוא חושש מהביקורת נגדו, וכן מהג'יאהד האסלאמי שנושף בעורפו, ומנסה להפר את השקט היחסי באמצעות פיגועים.

– בשבוע האחרון התרחשו כמה אירועים שעליהם בחרה ישראל להבליג, בין היתר שיגור בלוני הטרור שהופרחו מרצועת עזה והציתו שטחים חקלאיים ובלון טרור שנחת בבסיס צבאי באזור הדרום ונוטרל על ידי חבלן משטרתי.

פוליטי

חסינות? התוכנית האמיתית שתסדר לנתניהו "שכפ"ץ חוקי" מושלם

בכירים בקואליציה אומרים שההמולה סביב חוק החסינות הייתה בעצם תרגיל. רה"מ החליט להפעיל את מלוא עוצמתו לקדם את חקיקת פסקת ההתגברות, כחלק מההסכמים הקואליציוניים. המטרה: הוא יקבל חסינות לפי החוק הקיים, ואם יוגשו נגדו עתירות לבג"ץ – הן יבוטלו (Ynet)

ח"כ איציק שמולי (העבודה) התייחס באולפן ynet לכוונת הממשלה בראשות בנימין נתניהו להעביר תיקון לחוק החסינות לחברי הכנסת, ולפיו נבחרי ציבור יוכלו להיחקר רק לאחר אישור ועדת הכנסת והמליאה. שמולי אמר כי "צריך לכבד את הכרעת הרוב אבל היא לא כרטיס פתוח להחרבת שלטון החוק במדינת ישראל", והוסיף: "הניסיון של נתניהו להסתתר מאחורי חוק החסינות הוא ניסיון להקים עיר מקלט למושחתים בתוך הפרלמנט, ואת זה אסור לאפשר".

ליצמן: אם הרבנים לא יהיו מרוצים – לא מפחדים מבחירות

סגן השר הגיב למתקפה של רב בכיר בדגל התורה סביב חוק הגיוס שהתפרסמה בוואלה! NEWS, כי ההנהגה הרוחנית באגודת ישראל לא מבינה מה כתוב שם. "הם יודעים הכול, שלא ימכרו לכם סיפורים, אמר. על נתניהו: "אם הוא לא יתחייב, גם אנחנו לא מתחייבים". (וואלה)

מדיני

אחרי שנים: ישראל אישרה הכנסת עשרה משוריינים לרשות הפלסטינית

באישור ישראל: בימים האחרונים קיבלו מנגנוני הביטחון הפלסטינים עשרה כלי רכב משוריינים מתוצרת ארה"ב. כלי הרכב ניתנו לרשות במסגרת תכנית לחיזוק כוחות הביטחון הפלסטינים, שמסגרתה יימסרו לידם כלי רכב נוספים שישמשו את הכוחות בפעילות ביטחונית * על פי דיווחים בכלי תקשורת פלסטיניים, עשרת הרכבים שהוכנסו כבר לפני יומיים לרשות ויועדו לאזור חברון במסגרת "פריסת מנגנוני הביטחון של הרשות", אולם בעקבות קרב אלים בין חמולות שכלל חילופי ירי באזור שכם – הוחלט על העברה של כמה מהם לשכם.

– כלי הרכב ניתנו במתנה מהאיחוד האירופי, ולפי דיווחים הם הועברו לגדה המערבית דרך ירדן. * גורמי ביטחוניים אמרו אתמול כי "העניין אושר לבקשת האמריקנים על ידי שר הביטחון הקודם וראש הממשלה כבר לפני למעלה מתשעה חודשים וסופק לפלסטינים על ידי האמריקנים כבר לפי ארבעה חודשים".

– בשנים האחרונות דרשו ברשות הפלסטינית פעמים רבות מישראל לאשר הכנסת משוריינים קלים לצורך פעילות המנגנונים ובקשתם נדחתה פעם אחר פעם.

עסקת המאה | למרות התנגדות הרש"פ: סעודיה ואיחוד האמירויות הודיעו שישתתפו בוועידה הכלכלית שמובילה ארה"ב בבחריין

סעודיה ואיחוד האמירויות הודיעו הלילה (רביעי) כי הן ישתתפו בוועידה הבינלאומית בנושא עתיד המזרח התיכון שתתקיים בחודש הבא בבחריין, שבה יוצג הפרק הכלכלי של תוכנית השלום של ממשל טראמפ. * איחוד האמירויות היתה המדינה הערבית הראשונה שמאשרת את השתתפותה בוועידה, מלבד בחריין המארחת, וזמן קצר אחריה הצטרפה אליה סעודיה. * משרד החוץ של איחוד האמירויות מסר כי הסדנה "נועדה לרומם את העם הפלסטיני מאומללות, ולאפשר לו עתיד יציב ומשגשג".

– שר החוץ של בחריין שתארח בחודש הבא את הפסגה הכלכלית התייחס להחלטת ההנהגה הפלסטינית שלא להגיע לוועידה הכלכלית שתיערך בחודש הבא במדינתו. "עמדתנו הייתה ונשארה – נתמוך בכלכלה הפלסטינית ובזכויות הפלסטינים למדינה עצמאית שבירתה מזרח ירושלים", אמר. "הוועידה במנאמה היא רק יישום התמיכה שלנו בפלסטינים, ואין לנו שום מטרה נסתרת. אנחנו מכבדים את ההנהגה הפלסטינית ואת עמדתה הנחושה בדבר השגת זכויותיו של העם הפלסטיני".

התקדמות במגעים בין ישראל ללבנון לקביעת הגבול הימי ביניהן; לראשונה בישראל משדרים מסר חיובי

התקדמות במגעים בין ישראל לבנון לגבי קביעת הגבול הימי בין המדינות. בעקבות מסע הדילוגים של המתווך האמריקאי בין שתי המדינות. על פי דיווח בא-שארק אל אווסט, המתווך האמריקאי חזר אתמול (שלישי) לביירות עם "תחושה חיובית" לאחר שבירושלים הסכימו להצעה האמריקאית לקביעת הגבול, אבל דורשים הבהרות * גורמים המעורים בנושא צוטטו בדיווח כאומרים שהבכיר האמריקאי "מנסה לקבל תשובות מלבנון", והוסיפו כי זאת הפעם הראשונה שבישראל משדרים מסר חיובי, בניגוד לפעמים קודמות. * אחת מנקודות המחלוקת היא המעורבות של כוח יוניפי"ל במגעים. בלבנון דוחים כל אפשרות למו"מ ישיר עם ישראל ורוצים ועדה משולשת עם האו"ם וארה"ב כמתווכת. אולם על פי הדיווח, ישראל מתנגדת למעורבות של הכוח הרב לאומי משום שאין לו את המנדט הבינלאומי לטפל במגעים לקביעת הגבול כל עוד אין החלטה של מועצת הביטחון בנושא.

– בין ישראל ללבנון יש סכסוך לגבי שטח של 860 קילומטר רבוע, אשר משתרע לאורך אזורים שבהם ביצעה לבנון קידוח לפני כשנתיים. לבנון טוענת שגושים 8 ו-9 נמצאים באזור הכלכלי הבלעדי שלה, ואילון חלק מגוש 9 נמצא במים שישראל טוענת שנמצאים בשטחה. לא מדובר רק בסכסוך של שטח, כי אם גם על הרבה מאוד כסף. מרבצי גז ונפט שהתגלו לאחרונה מול חופי לבנון וישראל צפויים להניב עד 600 מיליארד דולר על פני העשורים הבאים.

– בדצמבר 2017 חתמה ממשלת לבנון עם שלוש חברות בינלאומיות על מנת שיבצעו בדיקות לגבי שני הגושים. לבנון צפויה להתחיל לקדוח באזור שליד השטח במחלוקת בשנה הבאה. בביירות, שנמצאת במשבר כלכלי, מבקשים לפתור את הסכסוך עם ישראל מהר ככל האפשר על מנת לאפשר לחברות לקדוח גם בשטח המדובר. (ג'רוזלם פוסט)

חוץ

ארה"ב: ייתכן שמשטר אסד חידש את השימוש בנשק כימי ביום ראשון האחרון; רוסיה: המורדים אחראים לנשק הכימי

ארצות הברית זיהתה סימנים המרמזים על כך שמשטר אסד בסוריה חידש את השימוש בנשק כימי. כך מסרה מחלקת המדינה האמריקנית. לפי החשד, המשטר עשה שימוש, בין היתר, בגז כלור במתקפה בצפון-מערב סוריה ביום ראשון. – "אנחנו עדיין אוספים מידע על התקרית הזו, אך אנחנו חוזרים על אזהרתנו לפיה אם משטר אסד משתמש בנשק כימי, ארה"ב ובעלות בריתה יגיבו מהר ובהתאם"

– בכיר בצבא רוסיה אמר שהמורדים באידליב תקפו את צבא רוסיה, ותכננו לביים מתקפה כימית כדי להטיל את האשמה על משטר אסד. לדברי הבכיר, מורדים שנשבו בקרבות סיפרו לחיילים הסורי על התוכנית. משרד החוץ האמריקני דחה את הטענה הרוסית. * לטענתם רוסיה לשם המתקפה, המורדים פעלו בשלושה מישורים שונים באופן מאורגן ושיטתי. לשם המצבע הוקמו שלושה אגפים בשורות המורדים: תכנון אסטרטגי של המבצע, פיתוח הנשק הכימי והפצת שמועות בתקשורת.

– ביום שני בלילה פרסמו כ־400 חברי קונגרס דמוקרטים ורפובליקנים ובראשם בכירי שתי המפלגות בוועדת החוץ של בית הנבחרים, פנייה לנשיא דונלד טראמפ בקריאה להתערב בסכסוך המתמשך בסוריה בשל האיום שלו על האינטרסים האמריקאיים ועל ביטחונה של מדינת ישראל. הם קראו לאפשר לישראל גישה למשאבים שהיא זקוקה להם מול האיום בגבול הצפוני. כמו כן קראו לממשל טראמפ להגביר את הלחץ על איראן ועל רוסיה בכל הנוגע למשבר בסוריה, כולל הטלת סנקציות על הרוסים. לבסוף הם דרשו ליישם באופן תקיף ומלא את הסנקציות נגד חיזבאללה והמממנים של הארגון וקראו ליוניפי"ל ליישם את החלטה 1701.

טראמפ: לקוריאה הצפונית חמשה אתרים גרעיניים, אך הם מסכימים לוותר רק על אחד או שתים; לא אכחיש שהורתי לבצע מתקפות סייבר נגד יישויות רוסיות

במהלך ראיון שהעניק נשיא ארה"ב טראמפ ביום ראשון האחרון לרשת פוקס ניוז הוא נשאל מדוע לא חתם על הסכם לפירוק גרעיני עם קים ז'ונג און אמר: "קים הסכים לוותר על אתר אחד או שניים, אבל יש לו חמישה אתרים – מה בנוגע אליהם?". ברשת CNN טענו אתמול כי עד כה לא היה ידוע לציבור כי ברשות קוריאה הצפונית חמישה אתרים לייצור והעשרה גרעינית. מומחים שעוקבים אחר פעילותה הגרעינית של פיונגיאנג טוענים כי מעולם לא נחשפו לנתון זה. לטענתם, חשיפת מידע רגיש עלולה לפגוע בהליכי המשא ומתן, וכן באיסוף המודיעין האמריקני. * לשאלת המראיין אם הורה על מתקפת סייבר נגד יישויות רוסיות בסמוך לבחירות האמצע בחודש אוקטובר. "אני לא אודה בזה, אבל אתה יכול להאמין שכל זה קרה תחת הממשל שלי"

דיווח: איראן הורתה לחיזבאללה לתקוף אמריקנים

ערוץ "אל-חדת'", הפועל באיחוד האמירויות, דיווח אתמול (שלישי) כי ארצות הברית יירטה שיחות שבהן איראן דרשה מארגון הטרור חיזבאללה לפגוע באזרחים אמריקנים.

דיווח: בכיר עומאני העביר מסר לאיראן ולפיו וושינגטון רצינית לגבי האפשרות של שימוש בכוח

ערוץ "אל-חדת'", הפועל באיחוד האמירויות, דיווח אתמול (שלישי) כי שר החוץ העומאני, יוסף בן עלווי, העביר שלשום מסר אמריקני חריף לאיראן במהלך ביקורו במדינה. ואמר למארחיו כי וושינגטון רצינית לגבי האפשרות של שימוש בכוח. המסר של ארצות הברית כלל איום בתגובה מוחצת על כל פעולה תוקפנית של איראן נגד ארצות הברית ובעלות בריתה. * ע"פ הדיווח הוצע לטהראן לשאת ולתת עם ארצות הברית בהתבסס על 12 הנקודות שהציג שר החוץ האמריקני מייק פומפאו, שנוגעות להתנהלות של טהראן מחוץ לגבולותיה ולתכנית הטילים הבליסטיים שלה.

– במקביל, ראש ממשלת עיראק עדל עבד אל-מהדי הודיע היום (שלישי) כי עיראק תשלח משלחות לוושינגטון ולטהראן כדי "להפחית את המתח" ביניהן. זאת, ברקע החשש שיפרוץ עימות בין המדינות.

– שר ההגנה של ארצות הברית פטריק שנהאן העריך אתמול כי הפעולות האמריקניות במפרץ הרתיעו את איראן וגרמו "להשהיית פעולות שתוכננו".

– נשיא איראן חסן רוחאני כינה את אנשי הממשל האמריקני כ"פוליטיקאים טירונים עם רעיונות נאיביים". וטען כי נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ נסוג מאיומיו נגד טהראן אחרי שעוזריו הצבאיים ייעצו לו לא לפתוח בעימות עם הרפובליקה האסלאמית.

איראן מזהירה: "כוח צבאי אמריקני גדול במפרץ הוא מתכון לתאונות"

שר החוץ של איראן, מוחמד ג'וואד זריף, איים אתמול על ריכוז הכוחות האמריקניים במפרץ הפרסי ואמר כי "כל הכוחות הצבאיים הללו באזור קטן, זה מתכון לתאונות. ארצות הברית משחקת משחק מסוכן מאוד". את הדברים אמר זריף בראיון לרשת החדשות האמריקנית CNN. * לדבריו, ארצו לא תנהל מו"מ עד שארה"ב "תכבד את איראן" – ותחזור להסכם הגרעין

המאבק על בירת לוב: כוחות הנאמנים לגנרל ח'ליפה חפתר סגרו את זרם המים לבירה טריפולי הנצורה למשך יממה

2.5 מיליון בני אדם בבירת לוב, טריפולי, ובסביבתה נותקו שלשום מאספקת מים בגלל מתקפה על מתקן שאיבת מי תהום במדבר סהרה, לאחר שחמושים שהשתלטו על המתקן אילצו את עובדיו להפסיק את שאיבת מי התהום. – ורק אתמול (שלישי) חוברו מחדש. * המתקפה על הבירה נערכה במסגרת מאמצי מיליציית הגנרל חליפה חפתר להשתלט על טריפולי הנשלטת על ידי הכוחות התומכים בממשלת לוב הנתמכת על ידי האו"ם. * כוחותיו של הגנרל צרים על הבירה טריפולי מאז תחילת חודש אפריל אך נכשלו שוב ושוב בניסיונותיהם לפרוץ לעיר. הממשלה הכללית של לוב, ששולטת בבירה ובחלקים קטנים ממערב המדינה ונתמכת על ידי טורקיה הצליחה לדרבן את האוכלוסייה בבירה להתנגד לכוחותיו של חפתר.

– משלחת האו"ם בלוב הזהירה כי ניתוק אספקת מי התהום ממפעל "הנהר המלאכותי הגדול" עלול להיחשב לפשע מלחמה. המפעל, שהקמתו החלה לפני 30 שנה תחת קדאפי, מספק מים לטריפולי ולערי חוף נוספות בסביבתה. קדאפי כינה אותו בעבר "פלא העולם השמיני".

משבר הברקזיט: שינוי חד במדיניות רה"מ: במידה ונוסחת הברקזיט תאושר, משאל עם חדש על מימיוש הברקזיט

ראשת ממשלת בריטניה, תרזה מיי, הציגה אתמול (שלישי) את הסכם הברקזיט הרביעי והאחרון שתנסה להעביר בפרלמנט, והבטיחה כי אם המחוקקים יקבלו את ההסכם בתחילת החודש הבא, הם יוכלו להצביע אם לקיים משאל עם שני בנושא. לדבריה, משאל העם יתקיים לפני שההסכם עם האיחוד ייכנס לתוקפו. הודעה זו של מיי מהווה שינוי משמעותי במדיניותה, שכן התנגדה בעבר נחרצות לאפשרות של עריכת משאל עם שני על היציאה מהאיחוד האירופי.

– הצעתה של מיי לקיים משאל עם נוסף נועדה להשיג את תמיכת נציגי מפלגת הלייבור, לה היא זקוקה כדי להתגבר על ההתנגדות להסכם ממפלגתה שלה – המפלגה השמרנית עם זאת, יו"ר הלייבור, ג'רמי קורבין, הודיע לאחר נאומה של מיי כי מפלגתו לא תוכל לתמוך בהצעה.

דיווח: מטוסים אמריקניים הרחיקו מטוסי קרב רוסיים באזור אלסקה

גורמים צבאיים בארצות הברית מסרו כי מטוסי חיל האוויר האמריקני הרחיקו שישה מטוסי קרב רוסיים מעל החוף המערבי של אלסקה. כך דווח בסוכנות הידיעות AP, שהוסיפה כי המטוסים לא נכנסו למרחב האווירי של ארה"ב או קנדה. עוד דווח כי שר ההגנה הרוסי מסר כי המטוסים ביצעו טיסות שגרתיות מעל מים ניטרליים.

קוריאה הצפונית: "ג'ו ביידן טיפש עם IQ נמוך"

סוכנות הידיעות הרשמית של קוריאה הצפונית כינתה היום (רביעי) את סגן נשיא ארצות הברית לשעבר ג'ו ביידן המתמודד בימים אלו על המועמדות הדמוקרטית לנשיאות ארה"ב בשורת כינויים מעליבים לאחר שהאחרון כינה את מנהיג המדינה, קים ג'ונג און, רודן. בדיווח על הדברים נכתב כי ביידן הוא "טיפש עם IQ נמוך" וכי הוא "אימבציל החסר איכות בסיסית של בני אדם", קל וחומר של פוליטיקאי". טרם נמסרה תגובה לדברים מטעם ביידן ואנשיו, הנערכים להתמודדות על נשיאות ארצות הברית בבחירות 2020.

    שר ההגנה הטורקי: "שיפור במגעים עם ארצות הברית לרכישת מטוסי ה-F35" * שר ההגנה הטורקי אמר כי נרשמה התקדמות בשיחות עם ארצות הברית לגבי הבעיות בהעברת מטוסי ה-F35, מערכת הפטריוט החדישה והמצב הרגיש בסוריה. על פי הדיווח, על אף השיפור במצב השיחות, טורקיה מצפה לסנקציות חדשות מטעם המערב. (רויטרס)

    אינדונזיה: שישה בני אדם נהרגו ו-200 נפצעו בהפגנות אלימות בבירה * שישה בני אדם נהרגו ו-200 נפצעו בהפגנות אלימות שפרצו בבירת אינדונזיה, ג'קרטה. מושל העיר, אנייס באסוודן אמר כי ועדת הבחירות אישרה כי הנשיא ג'וקו ווידודו ניצח בבחירות במדינה שנערכו בחודש שעבר. (רויטרס)

    ארה"ב: יו"ר ועדת המשפט בקונגרס זימן למתן עדות בכירים בבית הלבן * יו"ר ועדת המשפט בבית הנבחרים בארה"ב, ג'רולד נאדלר, זימן את המנהלת לשעבר של דוברות הבית הלבן, הופ היקס, למתן עדות בפני הוועדה. בנוסף זימן את אנני דונלדסון, ראש המטה לשעבר של היועץ המשפטי לבית הלבן.

    רוסיה: כאלף נוסעים נלכדו ברכבת התחתית בבירה למשך שעות עקב הפסקת חשמל * כאלף נוסעים נלכדו אתמול (שלישי) למשך כמה שעות ברכבת התחתית במוסקבה עקב הפסקת חשמל. הנוסעים, שהיו על שלוש רכבות שונות, פונו בשלום ללא נפגעים. מדובר בתקלה גדולה באופן חריג במערכת התחבורה המרכזית של עיר הבירה, שמובילה עד תשעה מיליון נוסעים מדי יום. (AP)

צרכנות

משרד הפנים: הארנונה תתייקר בשנה הבאה ב-2.58%

משרד הפנים הודיע כי בשנת 2020 תתייקר הארנונה בשיעור גבוה של 2.58% – שיעור ההתייקרות הגבוה ביותר בשש השנים האחרונות. * בעשור האחרון התייקרה הארנונה ב-12.2% * נוסחת עדכון הארנונה מורכבת ממחצית השינוי במדד המחירים לצרכן וממחצית השינוי בשכר הממוצע במגזר הציבורי, כאשר מרבית התייקרות הארנונה נובעת מעליית השכר במגזר הציבורי. (ישראל היום)

חשש להתייקרות הלחם: המאפיות דורשות להעלות את המחירים ב-5%

מאפיות ברמן ואנג'ל הגישו אתמול (שלישי) עתירה לבג"ץ בדרישה להעלות את מחירי הלחם שבפיקוח עקב ההתייקרות במחירי החשמל. בעתירתן טענו המאפיות כי מחירי החשמל, שנכללים בנוסחת חישוב מחירי הלחם לפי חוק הפיקוח, כוללים רכיב של מזוט, שכלל לא מיובא לישראל זה שבע שנים ואינו נמצא בשימוש במשק. מדובר בעתירה שנייה בתוך כשנה שהמאפיות מגישות לבג"ץ בנושא, ואם עתירתן תתקבל היא תצטרף להתייקרויות נוספות שנרשמו במשק, במחירי החלב והטבק, באמצעות עתירות לבית המשפט.

כלכלה

דיווח ספרדי: יוזמה למיזוג ענקיות התרופות טבע ומיילן

אתר כלכלי ספרדי, "intereconomia", דיווח בלילה כי וורן באפט, המיליארדר שמחזיק בכ-4% ממניות טבע באמצעות חברת ההשקעות ברקשייר התוואיי, מקדם יחד עם בנק ההשקעות קרדיט סוויס מיזוג בין שתי חברות התרופות הגנריות. * לפי הדיווח, באפט מכין הצעה למיזוג טבע ומיילן שייצור "ענקית גנריקה" חדשה. בדיווח נכתב אמנם שמדובר במהלך מורכב ביותר, והוא שכר את קרדיט סוויס לייעץ לו. עוד נכתב כי בשל הגבלים עסקיים, מיזוג כזה ידרוש מכירה של חלקים מעסקי מיילן לפני השלמתו. לפיכך, נטען שם, באפט כבר נמצא במגעים עם קרן ההשקעות Carlyle, שבעבר שמה נקשר לאפשרות לרכוש חלקים ממיילן או את החברה כולה. (גלובס)

 

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן