Skip to content

עיקר החדשות (ערב שבת) יום שישי 24 במאי 2019

כותרות המהדורה הפגנת ענק מתוכננת להיערך מחר בתל אביב. בכלול לבן מצפים למאות אלפי משתתפים . שם ההפגנה: "חומת מגן", כנגד ניסיונות נתניהו לבנות לעצמו עיר מקלט בתוך הכנסת (פוליטי)     "בתים נשרפו, יישובים פונו, כבישים נסגרו" | יום שני ברציפות: גל שריפות ברחבי הארץ; מצרים שלחה מסוקי כיבוי, הרשות הפלסטינית שלחה כבאיות, ישראל מבקשת […]
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

כותרות המהדורה

הפגנת ענק מתוכננת להיערך מחר בתל אביב. בכלול לבן מצפים למאות אלפי משתתפים . שם ההפגנה: "חומת מגן", כנגד ניסיונות נתניהו לבנות לעצמו עיר מקלט בתוך הכנסת (פוליטי)

    "בתים נשרפו, יישובים פונו, כבישים נסגרו" | יום שני ברציפות: גל שריפות ברחבי הארץ; מצרים שלחה מסוקי כיבוי, הרשות הפלסטינית שלחה כבאיות, ישראל מבקשת עזרה ממדינות ידידותיות (חדשות)

    משבר חריף בשיחות על הקמת הממשלה: פיצוץ במגעים עם ישראל ביתנו; כחלון וליברמן מבהירים שלא יתמכו בממשלת מיעוט; נתניהו בשיחות סגורות: "שוקל להכריז על בחירות חוזרות" (פוליטי)

    צילומי לוויין חושפים: איראן בונה מעבר גבול בסוריה שיאפשר להבריח נשק (חוץ)

    דרמה בבריטניה: ראש הממשלה הודיעה על התפטרותה בעוד שבועיים (חוץ)

תחזית מזג אוויר (השירות המטאורולוגי)

    היום (שישי): שרב כבד שורר בכל חלקי הארץ עם עומסי חום כבדים עד קיצוניים. משעות אחר הצהריים יחדור לאזורנו בהדרגה אוויר קריר יותר ולח.

    שבת: מעונן חלקית. תחול ירידה ניכרת בטמפרטורות ותורגש הקלה משמעותית בעומסי החום, והן תהיינה קרובות לממוצע לתקופה, אך עדיין יהיה חם מהרגיל עד שרבי בהרים ובפנים הארץ.

    ראשון: מעונן חלקית עד בהיר, תחול ירידה קלה נוספת בטמפרטורות בעיקר במזרח הארץ והן תהיינה ממוצעות לתקופה

חדשות

מסתמן כי, אירועי השריפות המשמעותיים לא פרצו כתוצאה ממדורות ל"ג בעומר!

חוקרי אגף הדליקות במערך הכבאות נמצאים במוקדי השריפות כבר מאתמול בלילה כדי לחקור את נסיבות פרוץ השריפות.

מסתמן כי, מוקדי השריפות הגדולים לא פרצו בשל מדורות ל"ג בעומר. זאת, בהתאם לצו שהוציא נציב הכבאות, האוסר על הדלקת אש בשטחים פתוחים.

ממסקנות החקירה הראשוניות מסתמן כי, השריפות אשר פרצו בכרמיה והראל נגרמו כתוצאה מכשל חשמלי בכבל של חברת החשמל. השריפה שפרצה במבוא מודיעים נמצא עדיין בחקירה.

"בתים נשרפו, יישובים פונו, כבישים נסגרו" | יום שני ברציפות: גל שריפות ברחבי הארץ; מצרים שלחה מסוקי כיבוי, הרשות הפלסטינית שלחה כבאיות, ישראל מבקשת עזרה ממדינות ידידותיות

יותר מ-20 בתים נפגעו מהאש, ואלפי תושבים איש פונו מבתיהם, בשריפות שהחלו להשתולל אתמול (חמישי) במאות מוקדים ברחבי הארץ, במהלך השריפות התפוצצו בלוני גז, ונגרם נזק רב לרכוש. בעקבות השריפות נחסמו כבישים רבים ביניהם כביש 443 וכביש 44. למשך זמן אף חסמה המשטרה את הנסיעה בכביש 443 לכביש 446 ונוסעים שעשו את דרכם למודיעין עילית נאלצו לצעוד תחת השמש הקופחת, או להמתין לרכבים ממודיעין עילית שיגיעו לאוספם. * הבוקר (שישי) נאבקים כוחות הכיבוי בלהבות בארבעה מוקדים עיקריים, ובחלק מהמוקדים בוצעו פינוי תושבים. במהלך השריפות אתמול והיום נפגעו עשרות אזרחים משאיפת עשן. ועד לשעת כתיבת השורות (שישי אחה"צ) טרם הושגה שליטה על השריפה ביער בן שמן, בשל כך חסמה המשטרה לתנועה את כביש 443 מגמזו לצומת שילת.

– גל החום הוביל אף לשיבוש בתנועת הרכבות, זאת בשל התרחבות מסילות, וכתוצאה מכך נאלצה רכבת ישראל להטיל מגבלות מהירות על הרכבות שהיא מפעילה. * אמש אמרו בקק"ל כי עד כה נשרפו כ-30% מיער בן שמן ועוד אלפי דונמים ביערות אשתאול וצרעה. * בעקבות השריפות הוכרז על גיוס כללי לכלל כבאי האש במחוז מרכז

– בתום הערכת מצב הבוקר, נקבע כי יותר לתושבי שילת, גימזו וכפר דניאל לשוב לבתיהם לאחר שפונו אתמול. בשלב זה מדובר בשלושת היישובים הללו בלבד, ורק לאחר תיאום מול המועצה. הכניסה ליער בן שמן ואזור תל חדיד אסורה לכניסת מטיילים, ובמשטרה מוסרים כי יש להימנע מלהגיע גם לאזור יער קולה. כביש 443 יישאר סגור לתנועת אזרחים בקטע שבין מחלף בן שמן למודיעין.

– ברחבי הארץ נמדדו אתמול טמפרטורות גבוהות, בבקעת הירדן ובערבה נמדדו טמפרטורות של 45-43 מעלות. במעלה אדומים נמדדה טמפרטורה של 40.4 מעלות, ובחוות הבשור 44.7 מעלות, בבית דגן נמדדו 43.5 מעלות, ובדורות 45 מעלות.

– מחקירה ראשונית מתברר כי הגורמים למוקדי השרפה המשמעותיים ככל הנראה שונים – וחלקם קשורים לתקלות חשמליות של חברת החשמל. ממסקנות החקירה הראשוניות מסתמן כי השרפות שפרצו בכרמיה שבדרום ובקיבוץ הראל נגרמו כתוצאה מכשל חשמלי בכבל של חברת החשמל. השרפה הגדולה שפרצה במבוא מודיעים ופגעה ברוב בתי היישוב נמצא עדיין בחקירה.

– מצרים שיגרה צמד מטוסי כיבוי לסיוע לישראל. וגם הרשות הפלסטינית העניקה סיוע לישראל ושלחה צמד כבאיות אתמול והיום. גם המדינות יוון, קפריסין, איטליה וקרואטיה נענו לבקשת משרד החוץ ושלחו מטוסי כיבוי. בסך הכל צפויים להגיע לישראל חמש משלחות בין לאומיות בהן מספר מטוסי ומסוקי כיבוי ו-57 אנשי צוות.

פוליטי

הפגנת ענק ראשונה מסוגה כנגד כוונת ראש הממשלה בנימין נתניהו להפוך את הכנסת לעיר נקלטו מפני אימת הדין, מתוכננת למחר, מוצאי שבת בתל אביב.

בכחול לבן מקווים שתגרוף מאות אלפי משתתפים שיבהירו לנתניהו שהוא חוצה את כל הקווים האדומים ושובר את הכלים. "חומת מגן לדמוקרטיה", זוהי סיסמת ההפגנה, אליה מצטרפות מפלגות נוספות כמו העבודה ומרצ, המכון הישראלי לדמוקרטיה וארגונים חברתיים-ציבוריים נוספים. בכחול לבן משקיעים מאמץ כדי להציג בהפגנה גם נואם בולט מהמגזר הערבי, מתוך הפקת הלקחים מהבחירות האחרונות. "בלי המגזר הערבי לא נוכל לנצח כאן בחירות", אמר לאל-מוניטור לאחרונה בכיר בכחול לבן, "הגיע הזמן להפנים את זה. יש בישראל מאות אלפי ערבים נאמנים למדינה ולערכיה שרוצים להשפיע, והם לא מחוברים למעורבות המוגזמת של הפוליטיקאים הערבים בעניין הפלסטיני. צריך להתמקד בהם ולהשקיע בהם".

המחאה שמתפשטת נגד יוזמות החקיקה החדשות של נתניהו מתעוררת במגזרים רבים: ארבעה חברי כנסת בליכוד – גדעון סער, מיכל שיר ושניים נוספים שזהותם לא פורסמה, כבר הודיעו שלא יתמכו בחוק החסינות. הם הצטרפו לבכירי ליכוד בולטים לשעבר כמו לימור לבנת ובני בגין, שחיוו דעה דומה. נתניהו עצמו משתדל שלא להשאיר טביעות אצבע על היוזמות עצמן ופועל באמצעות פרוקסיז: את החסינות מובילים חברי הכנסת מיקי זוהר מהליכוד ובצלאל סמוטריץ' מאיחוד מפלגות הימין, כשהם נשבעים שאין לנתניהו המסכן שום קשר לזה. יש גם מי שמאמין להם.

בעקבות המחאה הפוליטית, התעוררו גם בכירי עורכי הדין בישראל שקיימו בתחילת השבוע כנס נדיר, ראשון מסוגו: עשרות עורכי הדין, חלקם מהבכירים בישראל, התכנסו באחד המשרדים הגדולים בתל אביב והבהירו שיילחמו במאמץ של נתניהו לרסק את בית המשפט העליון ואת מערכת המשפט בכל הכוח. סיסמת המאבק היא "תצטרכו לעבור אותנו", בדרככם לרסק את עקרונות שלטון החוק. בין עורכי הדין המוחים נמצא גם, למשל, עו"ד פנחס רובין שנמנה (בינתיים) על צוות ההגנה של ראש הממשלה נתניהו. בנוסף לעורכי הדין, ביום רביעי [22 במאי] נודע כי יותר ממאה מרצים למשפטים מפקולטות שונות הקימו "קואליציה למען שלטון החוק" ובהם פרופ' יואב דותן מהאוניברסיטה העברית ופרופ' ידידיה שטרן מאוניברסיטת בר אילן.

משבר חריף בשיחות על הקמת הממשלה: פיצוץ במגעים עם ישראל ביתנו; כחלון וליברמן מבהירים שלא יתמכו בממשלת מיעוט; נתניהו בשיחות סגורות: "שוקל להכריז על בחירות חוזרות"

המועד האחרון שבו נתניהו יכול להרכיב ממשלה הוא ביום רביעי בחצות, ולבנתיים המו"מ הקואליציוני בין הליכוד לישראל ביתנו התפוצץ, ובמערכת הפוליטית גוברת הערכה שראש הממשלה בנימין נתניהו יבקש להעביר חוק לפיזור הכנסת. גורמים המעורבים במגעים אומרים כי ליברמן הגיע ככל הנראה לכלל החלטה כי הוא לא נכנס לממשלה. לפי הדיווח בידיעות אחרונות נתניהו אמר בשיחות סגורות כי הוא "שוקל להכריז על בחירות חוזרות בגלל ליברמן". * לפי חוק יסוד הממשלה, אחרי פקיעת תקופת הרכבת הממשלה, חוזר העניין לדיון בפני נשיא המדינה, אשר מקיים התייעצות חוזרת עם ראשי הסיעות והוא רשאי להטיל את מלאכת הרכבת על הממשלה על ח"כ אחר.

– במקביל, נתניהו בחן אפשרות להקמת קואליציה של 60 ח"כים. אך בישראל ביתנו הבהירו כי יצביעו נגד ממשלה שלא יהיו חלק ממנה. המשמעות היא כי אם ראש הממשלה ינסה להקים ממשלה עם 60 חברי כנסת, יהיו 60 ח"כים מהאופוזיציה שיתנגדו לה ולא יהיה רוב להשבעתה. עם זאת, בליכוד התכוונו לנסות לגייס קול אחד מהאופוזיציה שיהיה מוכן להיעדר בשעת ההצבעה ולהבטיח את הרוב הקואליציוני. אך שר האוצר כחלון הבהיר אמש (חמישי) בישיבת ראשי הסיעות הממליצות כי הוא מתנגד להקמת ממשלת מיעוט של 60 חברי כנסת. לדברי גורמים בכולנו, כחלון הבהיר כי הוא דבק בעמדתו לפיה לא יהיה מוכן לחתום על הסכם קואליציוני כל עוד נתניהו לא מקים ממשלה עם שאר השותפים והוא אינו מתכוון להצטרף לממשלת מיעוט.

– יצויין, כי למרות שבאופן רשמי המועד אחרון להקמת ממשלה הוא ביום רביעי הקרוב, מספיק שנתניהו יודיע לנשיא כי עלה בידו להרכיב ממשלה. אין לו, בשלב הזה, חובה להציג הסכמים קואליציוניים בפני הנשיא. זו הודעה לקונית שלא צריכה להיות מגובה בשום מסמך או נתון נוסף. שבוע בדיוק לאחר מכן, צריך יו"ר הכנסת לכנס את מליאת הכנסת כדי להשביע את הממשלה החדשה. רק 24 שעות לפני הישיבה הזו צריך הליכוד להניח על שולחן הכנסת את ההסכמים הקואליציוניים, כדי לאפשר לחברי הכנסת ולציבור לעיין בהם.

ליברמן: הציעו לי מתוך הליכוד ללכת לממשלה ללא נתניהו; בליכוד מכחישים

יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן טוען הבוקר כי קיבל פניות מתוך הליכוד ללכת לממשלה אחרת – שככל הנראה לא תכלול את בנימין נתניהו – אך סירב. * מפלגת הליכוד הכחישה את הדברים ומסרה בתגובה: "הפנייה היחידה של הליכוד לליברמן הייתה ונותרה להצטרף לממשלת ימין בראשות נתניהו. לא תהיה שום אלטרנטיבה אחרת".
הודעת ראשי 'יהדות התורה', סגן שר הבריאות ח"כ יעקב ליצמן, ויו"ר ועדת הכספים ח"כ משה גפני:

"כל בר דעת מבין שאביגדור ליברמן אינו רוצה להשתתף בממשלת נתניהו, מסיבות שלו, ולכן הוא פרש מהממשלה לפני מספר חודשים ועתה הוא משתמש בחוק הגיוס כתירוץ, כשבמציאות הוא זה היחיד שלא מאפשר הקמת ממשלת ימין.

לצערנו ליברמן אינו דובר אמת בנושא חוק הגיוס. בכנסת הקודמת אושר החוק בקריאה ראשונה והודענו מראש כי נבקש לעשות בו מספר שינויים לקראת הקריאה השניה והשלישית וכך היה בועדה שהכינה את החוק. זה היה הסיכום ולא שינינו כל עמדה בנושא.

מאז ומעולם לא ביקשנו שתהיה כאן מדינת הלכה. לא הייתה דרישה כזאת מצד המפלגות הדתיות והחרדיות, אך אם לדבריו זה נכון, כיצד הוא רוצה להקים ממשלת ימין ללא החרדים עם מרץ וכחול לבן? אין כל היגיון בזה, אלא כנראה יש כאן רצון להפיל את נתניהו ולהקים ממשלת שמאל".

חוץ

צילומי לוויין חושפים: איראן בונה מעבר גבול בסוריה שיאפשר להבריח נשק

תמונות לוויין חדשות שצולמו על ידי ImageSat International מראות כי איראן בונה מתחם בגבול סוריה-עיראק, באזור שנמצא בשליטת מיליציות שיעיות, שיסייע לה להקים גשר יבשתי לים התיכון. * מדובר במתחם חדש שנבנה בחודשיים האחרונים בגבול סוריה-עיראק, במרחק של כ-2 ק"מ מהגבול הרשמי בין המדינות באלבו כמאל, מעבר גבול שאינו פעיל כיום.

– על פי ISI, התשתיות החדשות נראות כהכנה למעבר גבול אלטרנטיבי חדש, בשליטת המיליציות השיעיות – ולמעשה בשליטת כוח קודס האיראני, דבר שיהווה ציר תנועה משמעותי להכנסה ולהוצאת פעילים וכן להעברת כלי רכב, אמצעי לחימה ומערכות נשק מתקדמות עבור הכוחות האיראנים ובני בריתם כמו חיזבאללה. * על פי ההערכה, המתחם החדש הוא חלק מההתבססות האיראנית באזור ובמסגרת הניסיון לבניית "גשר היבשתי" בין טהרן לים התיכון. גורמים אזורים ומערביים אמרו ל"פוקס ניוז" כי הנתיב החדש יסייע לאיראנים להתמודד מול הסנקציות האמריקניות ויעניק להם "יתרון חסר תקדים" בהברחות לסוריה ולבנון.

דרמה בבריטניה: ראש הממשלה הודיעה על התפטרותה בעוד שבועיים

אחרי כמעט שלוש שנים בתפקיד: ראש ממשלת בריטניה, תרזה מיי, הצהירה היום (שישי) על התפטרותה והודיעה כי תאריך עזיבתה את התפקיד יהיה ביום שישי בעוד שבועיים. לאחר ההתפטרות הודיעה למלכה כי לא תעזוב בטרם יימצא לה מחליף. * בנאום ההתפטרות שלה אמרה מיי כי העובדה שלא הצליחה לספק את ה"ברקזיט" היה ויהיה עבורה מקור של אכזבה עמוקה. כעת יהיה על מי שיבוא אחריי לקדם חקיקה שתכבד את החלטת העם הבריטי לפרוש מהאיחוד האירופי.

– לפי רוב ההערכות המועמד המוביל נכון לעכשיו הוא שר החוץ הבריטי לשעבר – ואחד מתומכי ה"ברקזיט" הקולניים ביותר – בוריס ג'ונסון. הפוליטיקאי הבריטי פרש כבר לפני יותר מחצי שנה מממשלתה של מיי בגלל הדרך שבה הובילה את המשא ומתן עם האיחוד האירופי על הפרישה, וחיכה בחוסר סבלנות מחוץ לקווים לרגע שבו מיי תתפטר. בדצמבר ניסו ג'ונסון ועמיתיו להדיח אותה בהצבעת אי-אמון, שכשלה.

– מנהיג הלייבור בבריטניה, ג'רמי קורבין, אמר כי ראש הממשלה תרזה מיי פעלה נכון כשהתפטרה, ואמר כי מי שיחליף אותה צריך להכריז על בחירות.

בניגוד לתחזיות: מפלגתו של מודי ניצחה באופן סוחף בבחירות בהודו

מפלגתו ההינדית-לאומנית של ראש ממשלת הודו נרנדרה מודי הכריזה אתמול (חמישי) על ניצחונה בבחירות, בעודה מובילה בפער גדול בספירת הקולות. לפי נתונים חלקיים, מפלגת השלטון ההינדית-לאומנית מובילה ב-299 מתוך 542 התמודדויות בבית התחתון של הפרלמנט. יריבתה המרכזית, מפלגת הקונגרס, מובילה ב-50 עם זאת, המידע אינו מפרט כמה מתוך 600 מיליון הקולות שהוטלו בחודש וחצי האחרונים נספרו. * הניצחון של קואליציית השלטון בראשות מודי מוחץ עוד יותר משחזו הסקרים. רבים מהם קבעו כי המפלגה תנצח בבחירות, אך לא תשיג את רוב המושבים בבית התחתון. * זו הפעם הראשונה מאז 1984 שבה מפלגה מצליחה להשיג רוב פעמיים ברציפות בבחירות בהודו.

מדורו: ארה"ב מנסה לפגוע בתכנית המזון של ונצואלה

נשיא ונצואלה ניקולס מדורו האשים הלילה את ארצות הברית בניסיון לפגוע בתכנית המזון של הממשלה שנועדה להתמודדות עם המשבר הכלכלי במדינה. זאת לאחר שגורמים המעורים בנושא אמרו כי וושינגטון מתכננת להטיל סנקציות ולהודיע על אישומים פליליים נגד בכירים בוונצואלה החשודים בהלבנת הון באמצעות תכנית המזון. * התכנית, שמיועדת להאכלת שש מיליון משפחות, פועלת באמצעות מכירת קופסאות מזון במחירים מסובסדים, שכוללים מוצרים כמו אורז, פסטה, שמן ואבקת חלב, שמיובא בחלקו ממדינות כמו טורקיה, מקסיקו, קולומביה וברזיל. (רויטרס)

ארה"ב: "קיבלנו עדויות לכך שאסד תקף בנשק כימי בצפון-מערב סוריה"

לאחר הכחשה מצד ארגוני זכויות אדם בסוריה: מחלקת המדינה האמריקנית הודיעה כי קיבלה כמה עדויות המעידות על תקיפות כימיות שביצע המשטר הסורי בצפון-מערב המדינה, ובהם מלוחמי אופוזיציה שהראו סימפטומים המאפיינים חשיפה לחומרי לחימה כימיים. עם זאת, ציינה דוברת המחלקה כי "אין מסקנות סופיות לגבי התקיפה". (רויטרס)

דיווח: טראמפ שוקל לעקוף את הקונגרס ולמכור נשק לסעודיה

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ שוקל להכריז על מצב חירום שיאפשר לו להעביר נשק לערב הסעודית ללא אישור הקונגרס – כך טענו הלילה שני גורמים רשמיים ומחוקקים המתנגדים למהלך. זאת, על רקע ההתנגדות הגוברת בקונגרס למכירת נשק לידי ערב הסעודית על רקע החשש מפגיעה בחפים מפשע במלחמה נגד החות'ים בתימן ורצח העיתונאי ג'מאל חאשוקג'י. (AP)

נשיא איראן: "גם אם איראן תופצץ – לא ניכנע"

נשיא איראן חסן רוחאני אמר אתמול (חמישי) במהלך כנס עם מתנדבי בסיג' צעירים בבירה טהרן לציון מלחמת איראן-עיראק כי מדינתו לא תיכנע ללחץ ולא תוותר על מטרותיה גם אם תופצץ. – "היום אנו נמצאים בתקופה של התנגדות. אני אומר בפתיחות לעם האיראני שאנו מסוגלים להביס את ארצות הברית, את המשטר הציוני ואת האנטי מהפכנים באיראן ובעולם הערבי. כפי שידענו לעמוד מול הפצצות ולחימה אז, גם היום, לא ניכנע למתקפות והפצצות. על אף שנה שעברה על עמנו במצוקה וסנקציות, רוחו של העם לא ירדה".

    ארה"ב: טראמפ התיר לתובע הכללי לחשוף מידע מחקירת המעורבות הרוסית בבחירות * נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ, הורה לאפשר לתובע הכללי וויליאם בר לחשוף כל מידע שהוא רואה לנכון, במסגרת האירועים שהובילו לפתיחת חקירת המעורבות הרוסית בבחירות. בנוסף הורה הנשיא לראשי קהילת המודיעין האמריקנית לשתף עם בר פעולה.

    פקיסטן: פקיסטאן הודיעה כי ביצעה ניסוי מוצלח בטיל בליסטי מסוג שאהין 2, המסוגל לשאת עמו ראשי קרב גרעיניים לטווח של עד 1,500 קילומטרים.

 

 

 

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן