Skip to content

עיקר החדשות (מהדורת הערב) יום רביעי ה-05 ביוני 2019

  כותרות המהדורה המסע האחרון של הגברת הראשונה: מסע ההלוויה של רעיית נשיא המדינה נחמה ריבלין ז"ל, שהלכה לעולמה ערב יום הולדתה ה-74, יצא הערב (רביעי) לדרך מתיאטרון ירושלים לבית העלמין הר הרצל בירושלים, שם תובא למנוחות בחלקת גדולי האומה, לא רחוק מביתם של בני הזוג בשכונת יפה נוף. צפו בשידור הישיר מהר הרצל.     […]
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

 

כותרות המהדורה

המסע האחרון של הגברת הראשונה: מסע ההלוויה של רעיית נשיא המדינה נחמה ריבלין ז"ל, שהלכה לעולמה ערב יום הולדתה ה-74, יצא הערב (רביעי) לדרך מתיאטרון ירושלים לבית העלמין הר הרצל בירושלים, שם תובא למנוחות בחלקת גדולי האומה, לא רחוק מביתם של בני הזוג בשכונת יפה נוף. צפו בשידור הישיר מהר הרצל.

    תקרית אווירית בים התיכון: מטוס קרב רוסי יירט מטוס אמריקאי למשימות מיוחדות – "שלוש פעמים במשך שלוש שעות" (חוץ)

    אהוד ברק החליט שלא להקים מפלגה חדשה, אך אינו שולל אפשרות להצטרף לגוש פוליטי או לרוץ לראשות מפלגת העבודה (פוליטי)

    נתניהו מתכנן: קרא שגריר במצרים, ארדן שגריר באו"ם (פוליטי)

    פיגוע דקירה ברמת השרון; אזרח נפצע באורח בינוני; מצוד אחר המפגע; הרקע לפיגוע נבדק (בטחוני)

    במהלך סבב ההסלמה האחרון: חמאס ניסה להשבית את מערך כיפת ברזל (בטחוני)

    בפעם השלישית: הרשות הפלסטינית דחתה העברת כספים מישראל; במקביל, הרש"פ לא משלמת את חשבון החשמל (מדיני)

    ראש הממשלה הפלסטיני ל'ניו יורק טיימס': "אנחנו נמצאים במצב של קריסה. אם נקרוס אש"ף יתפוס פיקוד ונחזור לתקופה שלפני התחלת הסכמי אוסלו" (מדיני)

המסע האחרון של הגברת הראשונה: מסע ההלוויה של רעיית נשיא המדינה נחמה ריבלין ז"ל, שהלכה לעולמה ערב יום הולדתה ה-74, יצא הערב (רביעי) לדרך מתיאטרון ירושלים לבית העלמין הר הרצל בירושלים, שם תובא למנוחות בחלקת גדולי האומה, לא רחוק מביתם של בני הזוג בשכונת יפה נוף. צפו בשידור הישיר מהר הרצל.החזן הצבאי הראשי אברמסון ליווה את נשיא המדינה, בנותיו ענת וריבי, והנכד שי שנשא את הארון, באמירת "אשת חיל". הרב בני לאו אמר פרק תהילים, והנשיא המדינה נשא את תפילת הקדיש.

צמרת המדינה הגיעה לחלוק כבוד אחרון לרעיית הנשיא. ראש הממשלה בנימין נתניהו הגיע יחד עם רעייתו שרה, ויו"ר הכנסת יולי אדלשטיין הגיע עם ראשי הסיעות וחברי הכנסת. גם הרמטכ"ל אביב כוכבי, נשיאי בית המשפט העליון לשעבר, שגריר ארצות הברית דייוויד פרידמן וראשי הכנסיות, וחבריהם הקרובים של בני הזוג ריבלין, בהם גם איש העסקים דודי אפל, נמצאים בקהל.

מוקדם יותר חלף הנשיא ראובן ריבלין על פני ארונה של רעייתו בתיאטרון ירושלים, יחד עם הנכד ואחותה ורדה בן חיים, שפרצו בבכי, והודה לכל מי שהגיע לחלוק כבוד אחרון לנחמה. בשיחות עם המנחים, שאמרו לו כי "עבדה בשקט ובצניעות עם אנשים שזקוקים לה", אמר ריבלין: "אני יודע, הייתי איתה 55 שנים. אי אפשר היה לטעות בה. באמת תודה רבה לכולכם על תשומת הלב. לי זה לא מגיע, מגיע לה".

תחזית מזג אוויר (השירות המטאורולוגי)

    הלילה: מעונן חלקית. ייתכן טפטוף עד גשם מקומי קל בעיקר במזרח הארץ.

    חמישי: מעונן חלקית בעננות בגובה רב ובינוני. תחול ירידה קלה בטמפרטורות, אך עדיין יהיה מעט חם מהרגיל לעונה. ייתכן טפטוף עד גשם מקומי קל בעיקר במזרח הארץ. משעות הצהרים ינשבו רוחות צפוניות ערות.

    שישי: נאה. תחול ירידה קלה נוספת בטמפרטורות והן תהיינה רגילות בעונה.

    שבת: בהיר עד מעונן חלקית עם ירידה קלה נוספת בטמפרטורות.

    ראשון: ללא שינוי ניכר במזג האוויר.

פוליטי

אהוד ברק החליט שלא להקים מפלגה חדשה, אך אינו שולל אפשרות להצטרף לגוש פוליטי או לרוץ לראשות מפלגת העבודה

ראש הממשלה לשעבר אהוד ברק החליט סופית שלא להקים מפלגה חדשה, אך אמר למקורביו כי הוא אינו שולל אפשרות להצטרף לגוש פוליטי שבו תהיה שותפה העבודה עם גורמים כמו לבני, בר-שלום, אורלי לוי ואחרים, כך דווח הבוקר (רביעי) בכאן חדשות. * ע"פ הדיווח, ברק רומז עם זאת, שאם יחליט האלוף במילואים יאיר גולן, להצטרף לבסוף להתמודד על ראשות מפלגת העבודה ואף ינצח, תהיה חזרתו שלו מיותרת. לדבריו, גולן הוא אדם מצויין וראוי לתפקיד.

ועידת העבודה החליטה: הפריימריז על ראשות המפלגה בעוד חודש

בתום ישיבה בת שלוש שעות, החליטה הנהלת מפלגת העבודה כי הפריימריז על ראשות מפלגת העבודה יתקיימו ביום שלישי השני ביולי. בהצעה תמכו כלל חברי הכנסת לבד מעמיר פרץ שמקדם הצעה חלופית לפיה 3,300 חברי הוועידה יבחרו את היו"ר ולא יתקיימו פריימריז בקרב המתפקדים. עדיין לא ברור אם ח"כ גבאי יתמודד מחדש על התפקיד * במקביל, הנהלת המפלגה החליטה שלא להחליט על הפריימריז לרשימה אלא להביא להצבעה בוועידה בשבוע הבא שתי חלופות חדשות לקיום בחירות לרשימה לכנסת בקרב חברי המפלגה, או שימור הרשימה הנוכחית לכנסת כפי שהייתה בבחירות לכנסת ה-21.

נתניהו מתכנן: קרא שגריר במצרים, ארדן שגריר באו"ם

ראש הממשלה נתניהו שוקל למנות את איוב קרא לשגריר ישראל במצרים. זאת לאחר ששר התקשורת לא שובץ למקום ריאלי ברשימת הליכוד. ראש הממשלה שוקל גם למנות את גלעד ארדן לשגריר ישראל באו"ם – לאחר סיום כהונתו של דני דנון בתפקיד. כך דווח ב'חדשות 13', ע"פ הדיווח, ביום ראשון קיים ארדן פגישה חשאית עם היועץ המשפטי לממשלה, במטרה לבדוק איתו אם ניתן לאשר מינוי פוליטי בעת ממשלת מעבר. מנדלבליט השיב לו כי הדבר אפשרי, וממשלת המעבר תוכל לאשר את המינוי באופן חריג – בשל כך שכהונתו של דנון מסתיימת, והעובדה ישראל צפויה להיות בממשלת מעבר לאורך תקופה ארוכה מהמקובל. * במידה ושני המהלכים ייצאו לפועל, יוכל רה"מ נתניהו לקיים בעוד כשבועיים סבב תיקים ענק – משרד התקשורת (איוב קרא), משרד החינוך (נפתלי בנט), משרד התחבורה (ישראל כ"ץ), המשרד לביטחון פנים (גלעד ארדן) ומשרד המשפטים, בו המינוי צפוי להיות מוקדם מהאחרים.

עתירה לבג"ץ בדרישה לחייב את נתניהו למנות באופן מיידי שר משפטים

הפיטורים של שרת המשפטים נכנסה אתמול לתוקף ולמרות עמדת המערכת המשפטית כי ראש הממשלה לא יוכל לכהן כשר המשפטים, נתניהו עדיין מחזיק בשני התיקים. זאת, לאחר שהשר יריב לוין סירב לכהן כשר משפטים זמני. לבנתיים, רה"מ ואנשיו מפעילים לחצים על השר יריב לוין כדי שייטול עליו את תפקיד מ"מ שר המשפטים – למרות שסירב. נתניהו צפוי להודיע בהמשך היום על זהות שר המשפטים שיכהן בתקופת ממשלת המעבר. בין השמות שנמצאים בשלב הזה על הפרק – השרים זאב אלקין, אופיר אקוניס וח"כ אמיר אוחנה * התנועה לטוהר המידות עתרה הבוקר (רביעי) לבג"ץ בדרישה שהממשלה תפעל למנות באופן מיידי שר משפטים, כך שתיק המשפטים לא יוחזק בידי ראש הממשלה, בנימין נתניהו. זאת, כדי להימנע ממצב של ניגוד עניינים שבו נתניהו, המואשם בעבירות שחיתות חמורות בכפוף לשימוע, יהיה ממונה על אנשי הפרקליטות ועל היועץ המשפטי לממשלה עצמו. עוד התבקש בג"ץ להורות ליועץ המשפטי לממשלה, להנחות את נתניהו לצאת לחופשה כפויה מתפקיד שר המשפטים, עד למינוי שר אחר לתפקיד, ולהימנע מלהפעיל כל סמכות הקשורה בתפקיד זה.

בטחוני

פיגוע דקירה ברמת השרון; אזרח נפצע באורח בינוני; מצוד אחר המפגע

על רקע סיום צום הרמדאן: גבר בן 46 נדקר הבוקר (רביעי) בעת שצעד ברחוב ברמת השרון, ופונה לבית החולים כשמצבו מוגדר בינוני. התוקף הוא ככל הנראה בן מיעוטים ועדיין לא ברור האם הוא יצא מבניין או משביל סמוך. על פי ההערכות, התוקף תכנן את האירוע, ארב לקורבן והתחקה אחריו מספר צעדים, עד שדקר אותו. * הפצוע סיפר לחוקרי המשטרה: "עשיתי הליכה. מישהו עקב אחרי. לא הבנתי מה רוצה. פתאום הוא התנפל עלי ודקר אותי וברח". * קרוב משפחתו של הנדקר סיפר כי הוא הוא היה בדרכו לביתו בחזור מההליכה היומית שלו "כשלפתע הגיח מאחוריו אותו בין מיעוטים צעק שלוש פעמים אללה אכבר ודקר אותו שלוש דקירות בגב. כך הוא סיפר לאשתו מיד עם קרות האירוע ובטרם פונה לבית החולים". * המשטרה והשב"כ מנהלים בשעה זו מצוד נרחב בכביש 4 ובאזור רמת השרון אחר המפגע.

במהלך סבב ההסלמה האחרון: חמאס ניסה להשבית את מערך כיפת ברזל

מפקד בזרוע הצבאית של חמאס, מסר אתמול (שלישי) לאתר "אל קסאם" של ארגון הטרור, כי במהלך סבב ההסלמה האחרון ניסה חמאס לפגוע בסוללות כיפת ברזל ובמטרות אסטרטגיות אחרות, כדי להשבית את מערך ההגנה האווירית של ישראל. * לדבריו, בארגון מצאו דרך להתגבר על מערכת כיפת ברזל "קצב האש בסבב האחרון שלנו היה הגדול ביותר בהיסטוריה, ירי של 700 רקטות בתוך 30 שעות". "לעבר אשקלון נורו 85 רקטות, לאשדוד 80, באר שבע 60 רקטות ועל כולם ראשי נפץ גדולים". "הפעלנו טקטיקה של ירי מאסיבי לעבר מטרה אחת כדי להתגבר על כיפת ברזל",

מחקר חדש: מרבית פיגועי הדריסה – קרובים למקום מגורי המחבל

מחקר חדש שבדק את המאפיינים בפיגועים שנעשו באמצעות כלי רכב, מצא כי מרביתם התרחשו בסמוך לבית הדורס. 50 אחוז מפיגועי הדריסה היו במרחק של פחות מ-10 ק"מ מביתם של המחבלים ו-70 אחוז מהם היו במרחק של עד 15 ק"מ. במילים אחרות, המפגעים מעדיפים צירים שאותם הם מכירים, מטרות ידועות, רוצים לדעת מהיכן יוכלו להימלט מבעוד מועד, ועוד. (מעריב)

תצלומי לוויין: בתקיפה בסוריה לא הושמדו מבנים כי אם רכיבי נשק בודדים

צילומי לוויין של חברת ISI שפורסמו אתמול (שלישי) חושפים את תוצאות התקיפה שיוחסה לישראל בבסיס T4 שהתרחשה בלילה שבין ראשון לשני. בתמונת לוויין נראה כי יעד התקיפה לא היה מבנה בבסיס חיל האוויר שמשמש את הכוחות האיראניים בסוריה, אלא הותקף רכיב אחד או רכיבים בודדים בלבד, להם ככל הנראה חשיבות מיוחדת, ולכן סביר שמהווים חלק ממערכת נשק מתקדמת. כמו כן, המקום שהותקף נמצא על רחבה המארחת לאחרונה מטוסים הנוחתים מאיראן. לפי הערכת המודיעין של ISI, סביר כי מדובר ברכיב הקשור למערך המטוסים הבלתי מאויישים שמפעילה איראן בשטח סוריה.

מדיני

בפעם השלישית: הרשות הפלסטינית דחתה העברת כספים מישראל; במקביל, הרש"פ לא משלמת את חשבון החשמל

המשבר בעקבות קיזוז כספי המחבלים נמשך: בפעם השלישית בחודשים האחרונים, הרשות הפלסטינית סירבה לקבל את כספי המסים שישראל אוספת עבורה, וזאת בשל קיזוז המשכורות שהרשות מעבירה למחבלים ומשפחותיהם, כך דווח אמש (שלישי) בחדשות כאן. מאז חקיקת חוק הקיזוז, מסרבים הפלסטינים לקבל את יתרת כספי המסים שלהם – המוערכים ב־660 מיליון שקלים. * בראיון לניו יורק טיימס שמתפרסם הבוקר (רביעי) הסביר ראש הממשלה הפלסטיני כי ההתנגדות הפלסטיני לקיזוז כספי המחבלים הוא מחשש שהסכמה שלהם לכך שהפלסטינים שנמצאים בבתי הכלא הישראליים הם טרוריסטים עלול לחשוף את הפלסטינים לתביעות בבתי המשפט בישראל ובארצות הברית

– אחד הצעדים בו נוקטת הרשות הפלסטינית כדי למנוע מקריסה כלכלית הוא הפסקת התשלום לחברת החשמל. בשלושת החודשים האחרונים תפח בשל כך החוב של הרשות הפלסטינית לחברת החשמל בעוד 300 מיליון שקלים, והוא עומד כעת על כשני מיליארד שקלים. הרשות הורתה לרשויות המוניציפליות בשטחה שלא לשלם את חשבונות החשמל לישראל ולשמור את הכסף אצלן, וזאת כפיצוי על הסיוע התקציבי שהיו אמורות לקבל מהשלטון המרכזי ברמאללה – והוקפא בחודשים האחרונים.

ראש הממשלה הפלסטיני ל'ניו יורק טיימס': "אנחנו נמצאים במצב של קריסה. אם נקרוס אש"ף יתפוס פיקוד ונחזור לתקופה שלפני התחלת הסכמי אוסלו"

ראש הממשלה הפלסטיני החדש מוחמד אשתייה אמר בראיון שפורסם היום (רביעי) ב"ניו יורק טיימס" כי הרשות הפלסטינית נמצאת "במצב של קריסה" בעקבות קיזוז כספי המחבלים, "אם נקרוס – ארגון אש"ף יתפוס פיקוד ונחזור לתקופה שלפני התחלת הסכמי אוסלו. אפילו ההכרה הפלסטינית בישראל עלולה להיות מוטלת בספק".

– ראש הממשלה הפלסטיני הסביר כי "כאשר לא נוכל לשלם עוד את המשכורות והחשבונות, נתחיל לשלוח הביתה את אנשי הביטחון שלנו". מדובר באיום בעל משמעות עבור ישראל, שכן ישנה פעילות משותפת רבה עם מנגנוני הביטחון הפלסטיני, בין היתר במטרה לפרק את תאי המחבלים, למנוע פיגועי טרור, לרדוף אחר מבצעי פיגועים ולאפשר קיום פעולות צבאיות באזורים הנמצאים בשליטת הרשות. עם זאת, בישראל מתייחסים לאיומים מהסוג הזה בספקנות רבה בדרך כך, שכן השיתוף הפעולה הביטחוני נועד בעיקר כדי למנוע מחמאס להשתלט על השטחים האלה. אנשי הפת"ח הנמצאים בתפקידים בכירים בצמרת הרשות הפלסטינית, חוששים יותר מיריביהם בחמאס, מאשר מישראל. (מעריב)

עסקת המאה של טראמפ: מדינות ערב תומכות; רוסיה וסין מתנגדות; באירופה מתעלמים

בסוף החודש מתוכננת להתקיים הסדנה הכלכלית בבחריין, במסגרת עסקת השלום של טראמפ, כאשר בעוד מדינות ערב הצהירו כי ישתתפו בו, רוסיה וסין הודיעו כי לא ישתתפו בו. וע"פ הדיווח אמש בכאן חדשות, הבית הלבן הזמין מספר מדינות אירופאיות להשתתף בסדנה, אך הן לא השיבו בשלב זה להזמנה. על פי הדיווח, למרות שמספר מדינות אירופאיות הוזמנו לפסגה, האיחוד האירופי עצמו לא הוזמן, וזאת בשל הסלידה של הבית הלבן למוסדות על לאומיים. * על פי הדיווח, המדינות האירופאיות – שזהותן לא פורסמה, מסתייגות מהתוכנית האמריקאית הן בשל חוסר אמון אירופי בתוכנית, שנתפסת כמוטה לצד הישראלי, וככזאת שלא תעמוד בתנאי הסף הפלסטינים, והן בשל המתח שבין נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ, שחתום על התוכנית, לאיחוד האירופי.

– בראיון לניו יורק טיימס שהתפרסם הבוקר נשאל ראש הממשלה הפלסטיני מדוע הפלסטינים אינם מגיעים לוועידה כדי להוכיח שאינן מוותרים כרוניים, השיב כי הבכירים ברשות לא הוזמנו לאירוע, ובכל מקרה "השתתפות בכל שלב שהוא בתוכנית השלום של טראמפ היא נפילה למלכודת שלהם". לדבריו, ארצות הברית נוקטת בצעד מסוכן מאוד – אחרי שהסכמנו עם הישראלים שירושלים היא נושא הניתן לדיון, הם הורידו אותו מהשולחן. "אותו הדבר קרה גם לגבי הפליטים והיישובים היהודים בשטחי יהודה ושומרון", אמר, "האמריקאים לא הביעו התנגדות להתנחלויות, ואמרו כי הם כאן כדי להישאר". הוא סיכם: "אנחנו לא דוחים כרוניים, אבל האמריקאים נוקטים בטקטיקה של סחיטה שלא תניב פירות – מי שחושב בוושיגנטון שיש להביס את הפלסטינים כדי שייכנעו, אז הם יקבלו את זה".

חוץ

תקרית אווירית בים התיכון: מטוס קרב רוסי יירט מטוס אמריקאי למשימות מיוחדות – "שלוש פעמים במשך שלוש שעות"

מטוס קרב רוסי מדגם סוחוי SU-35 יירט הלילה (רביעי) שלשה פעמים מטוס משימות מיוחדות מדגם P-8A "פוסידון" של חיל הים האמריקאי שטס במרחב אווירי בינלאומי מעל הים התיכון. לפי הודעת הצי השישי של חיל האוויר האמריקאי, שלוש ההסטות התרחשו בטווח זמן של 175 דקות. ההסטה הראשונה והשלישית לא היו מסוכנות, אך במהלך ההסטה השנייה חלף המטוס הרוסי במהירות גבוהה ישירות מול המטוס האמריקני, ו"העמיד את הטייסים והצוות האווירי בסכנה משמעותית".

– התקרית מתרחשת ימים ספורים לפני תחילתו של תרגיל צבאי גדול בשם BALTOPS, שיקיים הצי האמריקני בהשתתפות מדינות אירופיות בים הבלטי, סמוך לשטחה של רוסיה.

– לא מדובר בפעם הראשונה בעת האחרונה שחיכוך כזה מתרחש בין שני הצבאות. בחודש שעבר מטוסי F-22 אמריקניים שהיו בסיור שגרתי מעל חופי אלסקה יירטו כוח אווירי רוסי שחדר לשטח ההגנה האווירית של ארצות הברית. הכוח הרוסי כלל שני מפציצים בלתי חמושים, ושני מטוסי סוחוי Su-35, שהתלוו למפציצים לראשונה. המטוסים נותרו בשטח בינלאומי, אך התקרבו לגבולה המערבי של המדינה, כ-80 קילומטרים סמוך לעיר צ'ריוט.

איראן למועצת הביטחון: "ישראל מציגה מידע מסולף בנוגע לתוכנית הטילים שלנו"

סגן השגריר האיראני באו"ם טוען כי ב-18 מכתבים ששלחה ישראל למועצה על הפרות בתוכנית הגרעין – היה מידע מסולף. לדבריו, "ישראל מביאה מידע כוזב ומזויף לידיעת המועצה ומבקשת להמירו למסמך רשמי מטעמה, על מנת להשפיע לרעה על מנגנון הדיווח של המועצה", הוא הוסיף כי "בכך ישראל לא מכבדת את האו"ם ושמה ללעג את פעילות מועצת הביטחון". (ישראל היום)

טראמפ: מוכן לנהל משא ומתן עם רוחאני, אבל האופציה הצבאית על השולחן

נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, התראיין הבוקר (רביעי) לתוכנית 'בוקר טוב בריטניה' ברשת ITV הבריטית, ואמר כי "אני מעדיף לנהל משא ומתן עם איראן מאשר לנקוט בפעולות צבאיות", והוסיף: "כמובן שאהיה מוכן לדבר עם רוחאני – אך תמיד יש אפשרות לעימות צבאי מול הרפובליקה האסלאמית. איראן הייתה עוינת מאוד כשנכנסתי לתפקיד, זו הייתה אומת הטרור הגדולה בעולם ואולי היא עדיין כזאת"

– אמש אמר המנהיג העליון של אירן, עלי חמינאי, כי "הסיבה לכך שהאמריקנים מתעקשים לנהל איתנו משא ומתן על פרויקט הטילים שלנו היא מפני שהגענו למצב של הרתעה וחיזקנו את הפרויקט הטילים שלנו", אך "ההצעות של טראמפ למשא ומתן לא יצליחו להונות את מנהיגי איראן". לדבריו, "הדרך היחידה לעצור את האויב היא להתייצב נגד דרישותיו המופרזות והבריונות שהוא מפגין".

– נשיא סין שי ג'ינפינג אמר הלילה (רביעי) לסוכנות הידיעות הרוסית TASS כי המתח בין ארצות הברית לאיראן מדאיג ויש לעצור אותו. לדבריו, המתח במזרח התיכון גובר בעקבות הלחצים האדירים והסנקציות החד צדדיות שארצות הברית מפעילה על טהראן.

מתקפה קטלנית בסיני: לפחות 10 שוטרים הרוגים בפיגוע משולב בנקודת ביקורת באל עריש

לפחות עשרה אנשי ביטחון מצרים נהרגו היום (רביעי) במתקפת חמושים על עמדות שונות בחצי האי סיני, שם מנהלים הצבא והמשטרה מערכה נרחבת נגד דאעש וארגוני טרור זה יותר משנה. כוחות גדולים של הצבא המצרי הוזרמו לאזור. * בתקשורת הרשמית דווח כי חמישה מהמחבלים נהרגו ומתנהל מרדף אחרי חמושים נוספים * רשת "אל ערבייה" דיווחה כי התקיפה בוצעה כנגד אחד המחסומים של כוחות הצבא באזור אל-עריש, בעת קיום תפילת חג עיד אל פיטר, וכי במקום התפתחו חילופי אש בין אנשי ביטחון מצריים לפעילי הטרור, שחלק מהם נהרגו.

ממשלת לבנון מתכננת להרוס בתי קבע שנבנו על ידי פליטים סורים; לפחות 15 אלף ילדים עלולים להפוך לחסרי בית

ממשלת לבנון מתכננת ליישם את כוונתה להרוס "מבנים קבועים למחצה" שבנו הפליטים במזרח המדינה. וארגוני סיוע בינלאומיים מזהירים כי לפחות 15 אלף ילדים סורים עלולים להפוך לחסרי בית. * ההחלטה הלבנונית אותה קיבלו הפליטים רק לפני ימים ספורים קובעת כי כל מבנה שלא עשוי מעץ ומכיסויי פלסטיק ייהרס, וכי על הפליטים לבצע את השינויים הנדרשים בבתיהם עד יום ראשון הקרוב, אחרת ניתן יהיה להרוס אותם.

– ארגוני הסיוע מציינים כי בעיירה ערסאל לבדה, באזור בעלבכ סמוך לגבול הסורי, יש 5,682 מבני בטון שעשויים להיהרס כחלק מתוכנית הממשלה, ובהם מתגוררים 25 אלף בני אדם. נציג ארגון הסיוע Terre des hommes Foundation אמר כי "רבים מהפליטים הללו עניים מאוד, ובקושי מצליחים לשרוד ולשים אוכל על שולחנם", "אם בתיהם ייהרסו, לא תהיה להם אפשרות לבנותם מחדש או לשכור דירה במקום אחר. לילד שבקושי אוכל, ולרוב גם לא הולך לבית הספר, איבוד הבית הוא טראומה קשה ביותר". (רויטרס)

צ'כיה: הפגת ענק בפראג נגד ראש הממשלה הצ'כי בשל המלצות המשטרה להעמידו לדין על קבלת מיליונים במרמה

עשרות אלפי בני אדם הפגינו אמש (יום ג') בפראג בדרישה מראש ממשלת צ'כיה המיליארדר, אנדריי באביש, להתפטר מתפקידו בעקבות פרשת ניגוד אינטרסים הקשורה לאימפריה הכלכלית שלו לשעבר ולחקירה בנוגע לשימוש שעשה בכספים שקיבלה צ'כיה מהאיחוד האירופי. המארגנים העריכו כי 120 אלף איש השתתפו בעצרת בכיכר ואצלב בפראג, אומדן שאם הוא נכון יהיה אחד הגדולים ביותר מאז "מהפכת הקטיפה" שהובילה לנפילת המשטר הקומוניסטי ב-1989. * ראש הממשלה, מצדו, מכחיש כי עבר על החוק וטוען כי מדובר ברדיפה פוליטית. למרות הטענות שעלו נגדו, מפלגת ANO שבראשה הוא עומד ניצחה בקלות בבחירות ב-2017. היא קיבלה 1.5 מיליון קולות, כמעט פי שלושה יותר מהמפלגה השנייה בגודלה, תוך שהיא מקדמת אג'נדה עסקית ונקייה משחיתות. היא גם ניצחה בבחירות לפרלמנט האירופי בחודש שעבר

– במקביל, ראש מפלגת הירוקים בפרלמנט האירופי קרא לאיחוד לחקור את הטענות שצ'כיה סיפקה תמיכה כספית לא חוקית לחברות הקשורות לראש ממשלת צ'כיה. במכתב, שהגיע לידי רויטרס, נכתב כי קיים חשש שאגרופרט קיבלה יותר מעשרה מיליון אירו מהממשלה בפראג, תמיכה שעלולה "לעוות את התחרותיות בשוק האירופי המשותף".

קוריאה: בעקבות כישלון השיחות עם ארה"ב, צומצמו סמכויותיהם של בכירים במשטרה שהובילו את המו"מ

בחמשת הימים האחרונים פורסמו דיווחים סותרים על הזעזוע בממשל הצפון קוריאני, מאז הפסגה בין המנהיגים קים ג'ונג און לדונלד טראמפ. בעוד בעיתון הדרום קוריאני "צ'וסון אילבו" נכתב ביום שישי שהנציג הצפון קוריאני שהוביל את המו"מ עם האמריקנים קים היוק צ'ול הוצא להורג בשדה תעופה בפיונגיאנג בחודש מרץ, יחד עם עוד ארבעה גורמים במשרד החוץ. רשת ה-CNN דיווחה אתמול כי הוא עדיין בחיים עצור ועלול לספוג "עונש כבד".

– בעיתון הדרום קוריאני גם דווח כי קים יונג צ'ול, בכיר במפלגת השלטון בצפון קוריאה. הודח מתפקידו ו"נשלח למחנה עבודה וחינוך מחדש" אחרי הפסגה בווייטנאם, אלא שאתמול פרסמה התקשורת הממלכתית בצפון קוריאה תמונות שבהן נראה קים יונג צ'ול יושב בסמוך לשליט קים ג'ונג און, במהלך מופע בצבא הצפון קוריאני. לפי CNN כמעט כל סמכויותיו של קים יונג צ'ול נלקחו ממנו מאז הפסגה בהאנוי, אך הוא לא נשלח למחנה עבודה.

– דמות בכירה אחרת שנראתה בציבור אחרי תקופה ארוכה היא קים יונג ג'ונג, אחותו של שליט צפון קוריאה שנחשבת לדמות מפתח בממשל. נראתה יושבת לצדו של הרודן קים ולצד רעייתו, במהלך אירוע תעמולה גדול במדינה. היא לא נראתה בציבור במשך יותר מ-50 ימים, והיו שהעריכו שגם היא שילמה את המחיר על המבוי הסתום במגעים עם ארה"ב.

    אינדוזיה: פיגוע התאבדות כושל בתחנת משטרה אינדונזיה במרכז ג'אווה * צעיר אינדונזי המזוהה עם דאעש פוצץ עצמו ליד תחנת משטרה במחוז סוקוהארג'ו אשר במרכז ג'אווה, המפגע נפצע בצורה קשה, אך לא גרם לנפגעים. הצעיר, שככל הנראה הושפע מארגון המדינה האסלאמית, נשא על עצמו מטען חבלה שהוגדר "גדול אך מורכב ברמה נמוכה".

    גרמניה: סופת טורנדו עוצמתית בעיר בוכולט שבמערב גרמניה גרמה נזק רב לרכוש, והותירה מספר רכבים הפוכים. לטענת מומחים, זו הפעם הראשונה בה פוגעת רוח בעוצמה של 250 קמ"ש בחלק הזה של העיר

    סודאן: המועצה הצבאית חוקרת את אירועי האלימות בחרטום * המועצה הצבאית הזמנית בסודאן הודיעה היום (רביעי) כי היא פתחה בחקירת אירועי האלימות בבירה חרטום מהשבוע האחרון, במסגרתם נהרגו 35 מפגינים ומאות נפצעו כשכוחות הביטחון נכנסו למחנה מחאה במרכז הבירה ופתחו באש. * אתמול אמר מנהיג המועצה הצבאית, עבד אל-פתאח אל-בורהאן, כי הוא יבטל את כל ההסכמים הקודמים שנחתמו עם האופוזיציה במדינה, והודיע כי תוך תשעה חודשים יתקיימו בחירות במדינה. (רויטרס)

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן