Skip to content

טיגיסט יוסף רון זוכת פרס שיף 2019 – בקרוב תערוכת יחיד במוזיאון תל אביב

הפרס השנתי ע"ש חיים שיף בתחום האמנות הפיגורטיבית-ריאליסטית, הוענק השנה לאמנית טיגיסט יוסף רון ילידת גונדר שבאתיופיה, על רישומי הפחם עזי המבט שלה המחוללים לדעת השופטים "החייאה רעננה ומקורית של מדיום הרישום, בעידן בו שולטות מדיה אחרות בעלות ווליום גבוה כמעט בלתי ניתן לתחרות". הקדרות השחורה כפחם, הניבטת מתוך רישומיה, מציבה מראה מהופכת לצבעוניות הטקסטיל […]
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

טיגיסט יוסף רון (42) עלתה לישראל ב-1984 מגונדר שבאתיופיה. היא בוגרת המגמה לתקשורת חזותית בבצלאל, למדה רישום וציור אצל הפסל והצייר צביקה לחמן ובין השנים 2018-2019,  למדה אצל הצייר דויד ניפו. טיגיסט יוסף רון חיה ויוצרת ברעננה ועוסקת ביצירותיה בנשיות, אמהות והורות דרך דיוקנאות של אנשים ממשפחתה וקהילתה. הציגה בתערוכות בארץ ותערוכה זוגית בשיתוף משרד התרבות עם האמנית נירית טקלה, באדיס אבבה, אתיופיה. פרס שיף יוענק ליוסף רון בטקס שייערך במוזיאון ת״א לאמנות ב־23 ביוני 2019. פרס שיף כולל מענק כספי בסך 10,000 דולר ותערוכת יחיד מלווה בקטלוג במוזיאון תל אביב לאמנות.

Hirut- charcoal on paper 2018

על נשים ואימהות בשחור לבן 

שתי תערוכות העוסקות בהתייחסות אמניות אתיופיות לקהילה שלהן, הוצגו בשנתיים החולפות. בתערוכה "קו הצבע" – תערוכה קבוצתית שהוצגה במרץ 2019 במכללת ספיר, כחלק ממגמה של אמניות ממוצא אתיופי שהחליטו ליצור מרחב משלהן בישראל, הציגה טיגיסט יוסף רון דימויים העוסקים בבית, בנשיות, באמהות ובזיכרונות הילדות. בטקסט בתערוכה היא מסבירה: "אני עובדת בעיקר עם פחם טבעי על נייר. אני אוהבת את הפשטות והרכות שהפחם יכול לייצר. העבודה בשחור לבן עוזרת לי להתמקד בסיפור, ברגש ובתחושת האור. נקודת המוצא היא לרוב אדם קרוב, אבל בהמשך התהליך הזהות הספציפית מטושטשת מעט לטובת התנועה והקצב שנוצרים מנפילה מסוימת של האור על הדמות. חשוב לי שהדמויות או הסיטואציות יהיו מזוהות מספיק כדי להעביר את הסיפור והרגש ברובד המאד ראשוני שלו". באותה תערוכה הציגה יוסף רון גם סדרת דיוקנאות של גברים ממוצא אתיופי שנהרגו במהלך העימותים עם המשטרה. על הסדרה היא מסבירה בטקסט מהתערוכה: "הסדרה נוצרה מתוך תחושת התסכול הגדול מכך שהמקרים הקשים והכאב של המשפחות לא מזעזע ומניע לפעולה אימהות ואנשים שהם לא מהקהילה. צורם וכואב לי שאחרי כל אירוע קשה שכזה הכאב והזעקה של האימהות המבקשות לקבל תשובות ודורשות שיעשה צדק, נשאר ונשמע רק בתוך הקהילה !".

אם וילד, פחם על נייר, 2017
הבן של ממיה- טיגיסט יוסף רון

בתערוכה ״במקומה״, תערוכה זוגית עם טסמה סיבהו בגלריה אידריס יפו העתיקה, שהוצגה ב-2018, עסקו האמניות בקשר בין זהות לאומית ואימהות בצורה אישית וקולקטיבית. תפקידן המרכזי של הנשים במעבר בין אתיופיה לישראל, נחרט בזיכרון הפרטי והמשותף של יהודי אתיופיה והן היוו למקור השראה יצירתית לעבודותיהן שהוצגו בתערוכה.

הבן-של-פרנוס-טיגיסט-יוסף-רון
יאלמוורק , 2015 קרדיט-ברק רובין
error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן