Skip to content

חשד: כבאים ישראלים צפו בשריפה והתערבו רק כשהאש חדרה לאדמות יצהר

שריפת ענק פרצה הבוקר בשדות הכפרים הפלסטינים מאדמה ובורין שבגדה המערבית. צה"ל מנע מכבאית פלסטינית לפעול במקום וכבאית ישראלית שהגיעה מיצהר, עמדה וצוותה צפה במתרחש עד שאש איימה על אדמות המצויות השליטת המתנחלים
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

שריפה שכילתה עשרות דונמים התרחשה היום (רביעי) בין השעות  11:00 בבוקר ועד 17:00. שש שעות של שריפה שיכולה הייתה להמנע לו צה"ל וצוותי כיבוי אש ישראלים היו פועלים כדין.
על פי דיווח שהגיע לידי מגפון דיווחו היום פלסטינים כי בסמוך לשעה 11:00 בשדות הכפר בורין הסמוכות להתנחלות יצהר שבשומרון,
תוצפתו על ידי הפלסטינים מספר מתנחלים באזור.
זה המקום לציין כי לא פעם אירעו שרפות באדמות הפלסטינים ולמרות שבחלק מהמקרים צולמו אלמונים יהודים מציתים את השדות ובורחים לכיוון ההתנחלות הסמוכה, למרות שהמשטרה "פתחה" בחקירה, לא נעצר איש.

כבאית ישראלית עומדת ואיננה נותנת יד לכיבוי השריפה. (צילום מסך מסרטון הווידאו של יש דין)
כבאית ישראלית עומדת ואיננה נותנת יד לכיבוי השריפה. (צילום מסך מסרטון הווידאו של יש דין)
צילום: אור אליהו
צילום: אור אליהו

 

צילום: יש דין
צילום: יש דין

על פי הדיווח, כשתושבי הישוב מאדמה, הסמוך לבורין, הבחינו במתנחלים, הם רצו לעברם ואלו (המתנחלים), ברחו לכיוון התנחלות יצהר. במקום  חלה התקהלות בה נוצרה סכנת חיכוך בין מתנחךים לפלסטינים תושבי המקום. כוח צה"ל  שהגיע למקום, הגיב מייד כשגבו למתנחלים בירי גז מדמיע לעבר הפלסטינים. אלו נסוגו כשחלקם שאף גז וקיבל טיפול במקום.
תוך כך פרצה האש אותה הציתו ככל הנראה האלמונים, והתפשטה באדמות מדמין. כבאית פלסטינית הצליחה לכבות את האש באדמות מאדמה, אך רוח מערבית גרמה לאש להתפשט לאדמות בורין הסמוכה.

הכבאית וכלים כבדים נכנסו לפעולה כשהאש איימה על אדמות יצהר (צילום: צוות כיבוי יצהר)
הכבאית וכלים כבדים נכנסו לפעולה כשהאש איימה על אדמות יצהר (צילום: צוות כיבוי יצהר)

על פי הדיווח, במשך זמן רב, קצין מנהלת התאום והקישור הישראלי (מת"ק), פשוט לא אפשר לכבאית הפלסטינית להתקרב למוקד האש באדמות בורין. אלא רק לאחר כשעה וחצי, כאשר תושבי בורין עלו בעצמם לכבות את האש שבחלקותיהם, הצליחה הכבאית הפלסטינית להתחמק ולהגיע למוקדי השריפה.
במקביל, תושבי בורין מדווחים כי הותקפו באבנים על ידי קבוצה של מתנחלים שהגיעו מכיוון יצהר. ואלו לפי הדיווח, גרמו תוך כך נזק רב נגרם לעשרות עצי זית  במקום.


בסרטון נראית הכבאית עומדת וצוותה צופה במתרחש

חמור  מכך, במהלך כל האירוע הגיעה כבאית תקנית המצויה בשטח התנחלות יצהר, צוותה ירד ממנה וצפה במתרחש. כל עוד לא אחזה האש והתפשטה לאדמות מטעים מהמצויות בידי יצהר, לא נחלצו הכבאים לעזרת הפלסטינים. כך גם הכוח הצבאי שהגיע התערב רק כשנוצר 'חיבור', כלומר סכנת חיכוך בין מתנחלים לפלסטינים וכאמור, גם אז, כהרגלו, חצץ בין הצדדים כשגבו למתנחלים והוא יורה רימוני גז לעבר הפלסטינים.

בסרטון שהגיע לידי מגפון ניתן לראות את הכבאית ישראלית  עומדת בסמוך להתנחלות יצהר אך לא מסייעת לכבות את האש. כבאיה עומדים ופשוט צופים בשריפה מבלי לנקוף אצבע לכיבוי האש.

כבאי יצהר מציגים זווית של סיפור אחר.
לטענתם בצהרי היום עלו ערבים מהכפר מדאמה הממוקם מצפון ליישוב יצהר, והדליקו אש במספר מוקדים.
צוות הכיבוי היישובי, מתנדבים אזרחים וחיילי צה"ל מהבסיס הסמוך, השתלטו בקלות יחסית על האש, מאחר ובימים האחרונים נפרצו שבילי אש שנועדו לאפשר שליטה כנגד התפשטות השריפות. לעניין ההתקלות אומרים כבאי יצהר: "באחת מנקודות האש, החל אירוע חיכוך בין ערבים למתיישבים. בכפר מדאמה החלה התפרעות ערבית לאחר שכח צה"ל נכנס לכפר בניסיון לאתר את המציתים".
אחד מבכירי מכבי האש בישראל ענה לשאלת מגפון ואמר כי לוחם אש חייב להגיב מייד להילחם ולנוע שריפה ונזקיה בכל מצב וללא נטילת צד פוליטי כזה או אחר. "במידה וכך אירע היום", אמר הבכיר "זה חמור מאוד".

לשאלות שהועברו לצה"ל מדוע לא נעצרו מציתים? או מידיי אבנים? ומדוע נמנעה או הופרעה עבודת כבאית האש הפלסטינית על ידי כוח צה"ל?, נמסר מדובר צה"ל כי "אמש התפתחה שריפה כתוצאה מהצתה באזור הכפר מדאמה.לוחמי צה"ל שהיו בנקודה סייעו בכיבוי השריפה, זאת תוך שהם מתמודדים עם פיזור חיכוך בין מתיישבים לפלסטינים.  בניגוד לנטען, החיילים התערבו במתרחש במטרה לשמור על בטחון התושבים ועל רכושם, יהודים ופלסטינים כאחד".

לשאלה מדוע נמנע צוות הכבאים מלהושיט יד לכיבוי השריפות והתערב רק כשהבחין שהאש חדרה לאדמות המצויות תחת ידי יצהר, נמסר ממכבי הראש מחוז ש"י, כי הנושא בבירור.
מאוחר יותר נמסר כי: "בכבאות והצלה ישראל פועלים עפ"י נהלים ופקודות ועושים רבות להצלת נפש ורכוש במהלך כל השנה וסביב השעון, בשבועות האחרונים הוזעקו לוחמי האש בסיוע מתנדבים למספר דליקות בסמוך לאיתמר ויצהר ואף בלמו את התפשטותן שהיו בסמוך לקו הבתים, אנו נמשיך לתת מענה בחירום עפ"י דרישה או פניה בטלפון 102". כיצד תושב פלסטיני מתקשר למוקד 102?, מדוע כבאית על צוותה שמורכב ממתנחלי יצהר, לא עשתה דבר. על כך לא הגיעה תשובה.

 

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן