Skip to content

מפעל הפיס ביטל פרס לזוכי פסטיבל דוקואביב

לאחר זכיית הסרט אודות עורכת הדין ופעילת זכויות אדם לאה צמל בפסטיבל דוקאביב, מפעל הפיס העניק ליוצריו את הפרס הכספי. ארגוני הימין זעמו: "הסרט על אישה שמגנה על מחבלים" - מפעל הפיס התקפל הבוקר והודיע על ביטול הפרס
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

ארגוני הימין הקיצוני לחצו – הנהלת מפעל הפיס נכנעה וביטלה את פרס מפעל הפיס ליוצרי הסרט המנצח "לאה צמל, עורכת דין" בפסטיבל דוקאביב, על כך הוחלט הבוקר (חמישי) לאחר ישיבת הדירקטוריון בו חברים בין השאר ראשי מועצות בשטחים הכבושים. קודם לדיון התחייבו כמה מחברי הדירקטוריון ובהם שי חג'ג', ראש מועצת מרחבים, ובני כשריאל, ראש עיריית מעלה אדומים, כי יתנגדו למימון הפרס.

רק שלשום הודיעה הנהלת מפעל הפיס שלא תיתן ידה ללחץ הקיצונים ומסרה בתגובה ללחץ הימין כי "מפעל הפיס הוא הגוף המשמעותי ביותר בכל הקשור לתמיכה ועידוד התרבות, האמנות והיצירה בישראל. בין היתר מממן מפעל הפיס את פרס אופיר, פרס ספיר, פרס לנדאו וכן את הפרס בפסטיבל דוקאביב. המשותף לכל אלה הוא שבכולם ללא יוצא מן הכלל, ועדות מקצועית ובלתי תלויות הן שקובעת את הדירוג של היצירות ובוחרת את המנצחים", והבוקר לאחר ישיבת הדירקטוריון, ביצעה ההנהלה פליק פלאק לאחור והודיעה כי הפרס בוטל.

לאה צמל (צילום מסך מסרטון הטריילר ביוטיוב)
לאה צמל (צילום מסך מסרטון הטריילר ביוטיוב)

לשאלת מגפון האם ההנהלה בחליטה לבצע פליק פלאק לאחור ולבטל את הפרס בלחץ ארגוני הימין, נמסר בתגובה: "נכון, ולכן הוחלט על ידי הדירקטוריון שלהבא לא ינתן מימון לפרסים לסרטים שנבחרו בפסטיבל שהוא לא שלנו, על ידי וועדה שהיא לא שלנו". דמוקרטיה מהם והלאה.

עוד נמסר הבוקר, כי "דירקטוריון מפעל הפיס קיבל החלטה להמשיך ולחזק את תקציב האמנות והתרבות לטובת הרשויות המקומיות. בנוסף, הוחלט להפסיק את מימון הפרס לסרט הזוכה בפסטיבל "דוק אביב" ולבחון את נושא הזכייה הנוכחית באמצעות ייעוץ משפטי".

רק שלשום, יום שלישי, נחלצו איגודים מקצועיים בתחום הקולנוע ומנהלי מוסדות תרבות להגנת מועצת הפיס לאמנות ותרבות, שנמצאה תחת מתקפה מצד גורמי ימין. זאת, במכתב ששלחו נציגי היוצרים ומוסדות התרבות לראשי מפעל הפיס הם הביעו תמיכה במועצה מתוך "הוקרה למחויבותה ליצירה חופשית, פלורליסטית ונטולת אג'נדה פוליטית אחידה". הסרט שודר ביום ראשון בערוץ הוט 8.

לאחר זכיית "לאה צמל, עורכת דין" בפסטיבל דוקאביב, פנה פורום "בוחרים בחיים", פורום ימני – של משפחות שכולות המלווה על ידי תנועת הימין הקיצוני  "אם תרצו" — לשרת התרבות והספורט מירי רגב בדרישה לבטל את הפרס שהוענק לסרט. רגב מצדה קפצה על המציאה ותקפה את הסרט בלי שצפתה בו וקראה לראשי מפעל הפיס להתנער מן הפרס. ימים ספורים לאחר מכן, התברר כי הנהלת פסטיבל קולנוע דרום בחרה לצנזר את הסרט ולא לכלול אותו בפסטיבל, למרות המלצת הלקטורים שלה. נוסף על כך, התייצבו ביום ראשון נציגים של פורום "בוחרים בחיים" בכניסה לבית מפעל הפיס בתל אביב, הפגינו נגד מתן הפרס לסרט, ושפכו צבע אדום דמוי דם בכניסה לבניין.

פעילי ימין, ובהם "הצל" ושי גליק, קראו ביומיים האחרונים ברשתות החברתיות לציבור לבטל את מנויי הפיס שברשותו במחאה על מתן הפרס לסרט. בעקבות היענות לפנייתם, טענו השניים — לצד תנועת "אם תרצו" — כי מאות מנויים בוטלו. במפעל הפיס, לעומת זאת, הבהירו כי המידע אינו נכון, אבל סירבו לענות לשאלת "הארץ" לגבי מספר המנויים שבוטלו בפועל השבוע.

"הן מועצת הפיס והן פסטיבל דוקאביב שמים את כוח השיפוט בידי לקטורים ולקטוריות, ועדות אמנותיות וחבר שופטים בלתי תלוי, כפי שנכון לעשות", כתבו היום נציגי היוצרים ומוסדות התרבות לראשי מפעל הפיס. "חברה בריאה ודמוקרטית היא כזו שיש בה מתן ביטוי לקולות מגוונים, לעתים סותרים; חברה שבה צדק חלוקתי וחופש ביטוי הם שני צדדים של אותו מטבע ולא, חלילה, אינטרסים מתחרים. הפרס של מפעל הפיס מוענק ליצירה תיעודית מצטיינת ולא לעבודה משפטית או פוליטית המתועדת בה. סרטים תיעודיים אינם האנשים המתועדים בהם, וסרטים טובים אף מייצרים מרחב בינם לבין המתועדים, מרחב המאפשר ביקורת ודיון". למרות כל זאת והתפתלות הנהלת מפעל הפייס, , הבוקר בוטל מימון הפרס.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן