Skip to content

עיקר החדשות (מהדורת הערב) יום חמישי ה-27 ביוני 2019

כותרות המהדורה טרור הבלונים נמשך: 25 שריפות פרצו לאורך היום ביישובי עוטף עזה ובלון תבערה נחת בבית ביישוב במועצה האזורית אשכול (ביטחוני) אירוע  גאווה ראשון בטבריה. רום קובי ראש העירייה אפשר לראשונה בהיסטוריה של טבריה לפעיילי גאוה וקהל גאה לקיים אירוע גאווה בטיילת בעיר (חדשות)     דיווח: סוכל ניסיון הפיכה בוונצואלה כולל התנקשות בחייו של […]
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

כותרות המהדורה

טרור הבלונים נמשך: 25 שריפות פרצו לאורך היום ביישובי עוטף עזה ובלון תבערה נחת בבית ביישוב במועצה האזורית אשכול (ביטחוני)

אירוע  גאווה ראשון בטבריה. רום קובי ראש העירייה אפשר לראשונה בהיסטוריה של טבריה לפעיילי גאוה וקהל גאה לקיים אירוע גאווה בטיילת בעיר (חדשות)

    דיווח: סוכל ניסיון הפיכה בוונצואלה כולל התנקשות בחייו של הנשיא מדורו; בוונצואלה מאשימים כי כוחות ישראלים לקחו חלק במזימה (חוץ)

    גל החום באירופה מתחזק: בצרפת סוגרים בתי ספר ומגבילים התנועה בכבישים (חוץ)

    תקלה חדשה התגלתה בדגם המטוס שהתרסק באתיופיה – התקלה גורמת לאף המטוס לשקוע (חוץ)

    איראן מאיימת: "אם ארה"ב תפר שוב את ריבונותנו – נגיב בעוצמה" (חוץ)

    צרפת הזהירה את ארצות הברית – "אל תגררי את נאט"ו לפעילות צבאית באיראן" (חוץ)

    חיזבאללה: תרחיש של תקיפה אמריקאית נגד איראן אינו סביר, בגלל "יכולות ההגנה החזקות של איראן" (חוץ)

    דליפת אמוניה ממפעל בעכו: תחנות רכבת נסגרו; תושבים התבקשו להסתגר בבתים (חדשות)

    הערכה בישראל: רוסיה אחראית לשיבושים במערכת הניווט בנתב"ג; ברוסיה מכחישים; בעקבות השיבושים: באל על שינו את הנהלים (חדשות)

    תקלה בטיחותית חמורה: ארבעה חיילים נפצעו משיגור רקטה במהלך תרגיל (חדשות)

    מבנה נייד שהכיל את תוכניות מערך האנרגיה והחשמל של בסיס השייטת נגנב; במשטרה ובצבא מסרבים לפתוח בחקירה (חדשות)

        פרסום ראשון: סערה בעולם ההלכה – לחצים על הרבנות הראשית להתיר כלה שעמדה תחת החופה ללא גט וללא בירור האם היו קידושין (חדשות)

תחזית מזג אוויר

אחרי החום הכבד: הקלה משמעותית בסוף השבוע

אחרי מספר ימים של עומסי חום קיצוניים ולחות גבוהה במיוחד, בסוף השבוע צפויה הקלה. מחר, יום שישי, יהיה מעונן חלקית עד בהיר עם ירידה קלה בטמפרטורות והקלה מסוימת בעומסי החום. * ביום שבת צפוי להיות מעונן חלקית ובבוקר ייתכן טפטוף בצפון הארץ ולאורך החוף. תורגש הקלה נוספת בעומסי החום שיהיו רגילים לעונה. * ביום ראשון יהיה מעונן חלקית עד בהיר, עם עלייה קלה בטמפרטורות והן תהיינה ממוצעות לעונה. ביום שני יהיה מעונן חלקית עד בהיר, עם טמפרטורות רגילות לעונה. (ynet)

חדשות

למרות התנגדות החרדים, טבריה עשתה היום היסטוריה. ראש העיריה, רון קובי אפשר לקיים אירוע חגיגי של אנשי הגאווה בצפון. האירע התקיים במעטה של שמירה משטרתית ועבר ללא בעיות מיוחדות טיילת שבעיר. טבריה מתנרמלת.

דליפת אמוניה ממפעל בעכו: תחנות רכבת נסגרו; תושבים התבקשו להסתגר בבתים. האירוע הסץיים וההגבלות בוטלו.
הודעת המשטרה: "סיום אירוע חומ"ס בעכו 18:00בהמשך לאירוע חומ"ס בעכו, הסתיימה כעת הערכת מצב מיוחדת נוספת בראשות מפקד מרחב אשר במשטרה – תנ"צ בני אבליה, בשת"פ כב"ה, פיקוד העורף , נציגי רשות מקומית וכיו'.

במסגרת הערכת מצב, הוצגו הממצאים  המורים על איתור מקור הדליפה ופעילות לדילול החומר ואטימת הצנרת,  באופן שיסיר כל חשש כלפי שלום הציבור.  לפיכך, הוסרו כל החסימות וההגבלות לתנועה בסביבת הזירה" .

בעקבות דליפה של החומר המסוכן ממפעל גלידות שטראוס בעכו, פונו אזרחים מהקניון הסמוך ונסגרו תחנות הרכבת בעכו ובנהריה. אזרחים החלו לדווח למשטרה על צריבות עיניים סמוך למפעל ממנו דווחה הדליפה, ובעקבות כך המשטרה סגרה את את כל הכבישים סביב המפעל. כעבור כשעה נמסר מכוחות הכיבוי כי האירוע בשלבי סיום, הותרה חזרת האזרחים לקניון ותחנות הרכבת נפתחו מחדש. עם זאת, לאחר זמן קצר נמסר כי הדליפה התחדשה, והתחנות נסגרו שוב. בעקבות התחדשות האירוע, התבקשו התושבים שמתגוררים בקו הבתים הצמוד למסילת הרכבת ממזרח להסתגר בבתיהם ובבתי העסק והמפעלים. * 13 צוותי כיבוי פועלים במקום. שלושה אזרחים שהיו במקום דיווחו על צריבות בעיניים, ומצבם מוגדר קל. נבדק חשד כי החומר המסוכן דלף למערכת הביוב.

– מחקירה ראשונית עולה כי אירעה ריאקציה בין אמוניה לשמן, שגרמה לאדי החומר להתנדף אל מחוץ לתחום המפעל וגרמה את תחושת הצריבה לאנשים ששהו בו ובסביבתו. מדובר בתגובה שכיחה במהלך עבודות ניקיון שיוצאות משליטה.

הערכה בישראל: רוסיה אחראית לשיבושים במערכת הניווט בנתב"ג; ברוסיה מכחישים; בעקבות השיבושים: באל על שינו את הנהלים

גורמים בכירים המעורבים בפרשה מעריכים כי רוסיה אחראית לשיבושי התדרים שנרשמו בנתב"ג בשבועות האחרונים, כך נחשף הבוקר בגל"צ. לפי ההערכות, התקלה במערכות הניווט נובעת מלוחמה אלקטרונית של הצבא הרוסי, אשר נועדה להגן על מטוסיו הפועלים בשמי סוריה * רוסיה מצידה הכחישה את הדיווח כי היא אחראית לשיבושי קליטת ה-GPS בנתב". ומסרה כי "מדובר בפייק ניוז, איננו יכולים להתייחס לכך ברצינות".

– כזכור, אמש הזהיר איגוד הטייסים הבינלאומי מפני איבוד קליטת GPS בקרבת נתב"ג לאחר שבשבועות האחרונים דיווחו טייסים על קשיים בקליטה רציפה הפוגעת בבטיחות הטיסה ובמערכות הטייס האוטומטי. * לפי דברי טייסים, השיבושים עלולים לסכן את הנוסעים. הטייסים מקבלים התרעת שווא, שהמטוס הולך להתנגש במשהו, ומי שלא ישים לב שמדובר בהתרעת שווא – עלול להגיע למצב של אובדן שליטה על כלי הטיס.

– בעקבות השיבושים במערכות הניווט, באל על שינו את הנהלים, לדברי גורם בחברה "אצלנו הוחלט לבטל את נתוני ה-GPS בקטעי הטיסה הקריטיים על מנת שהמטוס יקבל נתונים ממערכות אחרות, עזרים ניווט קרקעיים", לדבריו, "ה-GPS מזין את ההתרעה מהתנגשות בקרקע – קיבלנו כמה וכמה התראות שווא. הסיכון הוא שמתישהו נקבל התרעה אמתית ולא נתייחס אליה כי אנחנו "רגילים" שיש התרעות שווא".

– אפליקציות המעקב אחר תנועות מטוסים באוויר, המתבססות על נתוני GPS, מסמנות כאמור מזה כשלושה שבועות בצורה לא-שגרתית נחיתות והמראות בנמל התעופה בן גוריון. כך לדוגמה, מטוסים זוהו בהמראה לאירופה מעל רצועת עזה ומטוסים שנחתו בנתב"ג חלפו מעל אשקלון, זאת למרות שבפועל מסלולי הגישות בישראל התנהלו כרגיל. גם נתיבי הנחיתות בנמל התעופה בן גוריון סומנו באפליקציות כשבורות, ומסלולי נחיתה נראו מקוטעים בזוויות ישירות, דבר המצביע על כשלים בנתוני ה-GPS באזור (מגפון ניוז)

תקלה בטיחותית חמורה: ארבעה חיילים נפצעו משיגור רקטה במהלך תרגיל

שני חיילים ושני קצינים נפצעו שלשום (שלישי) באורח קל מרקטה שהופעלה מסיבה לא ברורה, וגרמה לפיצוץ בסמוך לצוות ההפעלה, במהלך תרגיל פלוגתי. בחסדי שמים לא נהרגו חיילים. כך נחשף בחדשות 'וואלה' * בנושא נפתח תחקיר, ולפי גורמים בצבא התקרית הוגדרה "כתקלה בטיחותית חמורה".

– במהלך התרגיל הפלוגתי נערכו לשיגור הרקטה המכונה צפע חי"ר. מדובר ברקטה המלאה בחומר נפץ הודף המחוברת לשרשרת ועליה מטעני חבלה רבים בעלי עוצמה. היא משוגרת באמצעות משגר לעבר המטרה וגוררת אחריה את השרשרת כדי להפעיל שדה מוקשים או מטרת אחרות. * הרקטה משמשת בעיקר לפעילות בשטח בנוי אך היו לה שימושים חורגים בעבר כמו השמדת מכונית מחבלי חיזבאללה במהלך מלחמת לבנון השנייה. הרקטה נגררת אחרי נגמ"ש או טנק שגוררים אותה לשטחי הלחימה.

מבנה נייד שהכיל את תוכניות מערך האנרגיה והחשמל של בסיס השייטת נגנב; במשטרה ובצבא מסרבים לפתוח בחקירה

מבנה נייד של חברת קבלן נגנב מבסיס סגור של שייטת 13 לפני כחצי שנה אך שום גורם אינו מוכן לחקור את המקרה. כך פורסם היום (חמישי) ב'כאן חדשות'. מדובר במבנה שכלל בין השאר גם משרד ובעיקר תוכניות של מערך האנרגיה והחשמל של הבסיס. * המשטרה טוענת שהחקירה באחריות מצ״ח ואילו המשטרה הצבאית מצדה, מטילה את האחריות לחקירה על משטרת ישראל.

– ע"פ הדיווח, בעל המבנה, ביצע ב-2018 עבודות חשמל בבסיס באישור משרד הבטחון. לאחר סיום העבודות הושאר המבנה לשם תחזוקה בבסיס. לאחר שהסתיים הפרוייקט ביקשה החברה לשלוח מנוף להוציא את המבנה ואז התברר שהמשרד נעלם. * בעל החברה ביקש מרס"ר הבסיס לבדוק את המצלמות במתחם או את רישומי הש.ג. הוא גם פנה למשטרה וביקש להגיש תלונה במשטרת חוף כרמל, אך שם העבירו את התיק למצ"ח. במצ"ח אמרו שתחקרו בטלפון את רס"ר הבסיס, ושאין מה לעשות ובהמשך העבירו את התיק למשטרת טירה. שם אמרו לו כי מדובר בתלונה אזרחית ושאת החקירה צריכה לבצע מצ"ח.

דיווח: אוטובוס ילדים בעיסאוויה נפגע מירי מג"ב

תושבי שכונת עיסאוויה שבמזרח ירושלים טוענים כי שוטרי מג"ב ירו אמש (רביעי) כדורי גומי לעבר אוטובוס ועליו ילדים. ילדה אחת אף נפצעה לאחר שרסיסי חלון זכוכית התנפצו לעברה. כך דווח בחדשות12. * לפי הדיווח, האוטובוס עמד בפקק בשל מחסום משטרתי שהוצב במקום, ולדברי התושבים השוטרים הגיבו בירי לזריקת אבנים שהתרחשה באזור – ירי שכתוצאה ממנו נפגע האוטובוס. ב* משטרה מכחישים שנעשה שימוש בכדורי גומי, וטוענים כי "הייתה באזור פעילות משטרתית, שבמהלכה החלו לשגר לעבר השוטרים זיקוקים וליידות אבנים. ייתכן שהחלון נפגע מאחת האבנים שנזרקו".

פרסום ראשון: סערה בעולם ההלכה – לחצים על הרבנות הראשית להתיר כלה שעמדה תחת החופה ללא גט וללא בירור האם היו קידושין

סערה בעולם ההלכה, בימים אלו דנים ברבנות הראשית בדבר כלה קטינה שחתונתה בוטלה לאחר הגעת המשטרה באמצע מעמד ההחופה,
– האירוע התרחש ימים ספורים לפני חנוכה, על גג בנין בעיר ירושלים, שם נערך בסתר טקס חופה של חתן בן 15, עם כלה בת 13 בניגוד לדעתו של אביה. כשבעיצומה של החופה, פרצה המשטרה למקום, הנוכחים בעזרת הגברים נמלטו, והמשטרה עצרה מספר נשים שנכחו במקום ובכללם את הכלה. כשכעת השאלה העומדת על הפרק האם הנערה צריכה גט כריתות על מנת להיות מותרת לעולם, או שהיא מותרת לעולם ללא גט.

– יצוין, כי קידושי קטינה בת פחות מגיל 18 אסורה על פי החוק, מה שמסבכם בעבירה פלילית ולכן הקבוצה הנ"ל עושה כל מעשיה בסתר, וגם לאחר הנישואין אינם עושים פעולות חיצוניות שיהיה אפשר לזהות אותם כזוג נשוי כלפי חוץ.

ביטחוני

25 שריפות בעוטף עזה; בלון תבערה נחת בבית

טרור הבלונים נמשך: 25 שריפות פרצו לאורך היום ביישובי עוטף עזה ובלון תבערה נחת בבית ביישוב במועצה האזורית אשכול. לא היו נפגעים. אתמול פרצו 19 שריפות מבלוני תבערה – והתושבים מיואשים: "המצב בלתי נסבל, זו מלחמה יומיומית" (Ynet)
טרור הבלונים חזר בגדול: עשרות שריפות תועדו בשבוע האחרון ביישובי עוטף עזה – אך צה"ל נמנע מלהגיב והמדיניות הנוכחית היא להכיל את המציאות. בתוך כך, היום (ה') פרצו 25 שריפות לאורך היום ביישובי העוטף – ובלון תבערה נחת בבית ביישוב במועצה האזורית אשכול. לא דווח על נפגעים.

פוליטי

הפריימריז במרצ: נפתחו הקלפיות לבחירת יו"ר המפלגה

כאלף חברי ועידת מרצ, הגוף הבוחר של המפלגה, בוחרים היום (חמישי) את היו"ר שינהיג את המפלגה בבחירות הבאות. * הבחירות, מתקיימות בגני התערוכה באמצעות קלפיות אלקטרוניות * הקלפיות נפתחו ב־12:00 בצהריים ויינעלו ב־22:00. ההערכה היא כי התוצאות יפורסמו חצי שעה אחרי סגירת הקלפיות. * הוועידה תבחר את הרשימה לכנסת ביום חמישי בעוד שבועיים

– המועמדים הם היו"ר הנוכחי תמר זנדברג וחבר הכנסת לשעבר ניצן הורביץ. * במחנה התומכים של זנדברג יש את עיסאווי פריג ומוסי רז, עו"ד גבי לסקי (מקום 9 בפעם הקודמת) ויניב שגיא, נציג הקיבוצים ברשימת מרצ שממוקם במקום ה-12 כעת ברשימה. מהצד השני, במחנה הורוביץ נמצאים חברי הכנסת אילן גילאון ומיכל רוזין יחד עם עלי סלאלחה ומהרטה ברוך, המשובצים כיום במקומות 5 ו-6 ברשימה.

מדיני

גרינבלאט על החלק המדיני של תוכנית השלום: "אנו מקווים ששני הצדדים יסכימו לפתרון שתי המדינות, אך אי אפשר לצמצם הפתרון לשלוש מילים"

שליח ארה"ב למזרח התיכון, התייחס היום (חמישי) בריאיון לרשת CNN לתוכנית השלום של הנשיא טראמפ וטען כי "אנחנו מקווים ששני הצדדים יסכימו לפתרון שתי המדינות – אבל אין בכוונתנו לצמצם קונפליקט בסדר גודל כזה לשלוש מילים בלבד". לדבריו, "אין בכוונתנו להשתמש בסיסמאות שמשמעותן שונה עבור אנשים שונים. התוכנית עצמה, על עשרות העמודים שכוללת, הולכת לפרוס את האופן שבו אנו מאמינים שניתן לפתור את הקונפליקט – במידה ששני הצדדים יהיו מחוייבים אליה ויסכימו לפשרות. הנשיא טראמפ הגדיר זאת באופן מיטבי כשאמר שנתמוך בכל פתרון ששני הצדדים יסכימו לו".

– על אף שהחלק המדיני ב"עסקת המאה" טרם נחשף, גורמים שמעורים בפרטיו רמזו כי הוא לא כולל הקמת מדינה פלסטינית עצמאית.

– בתוך כך, במשרד החוץ במוסקבה דחו את היוזמה הכלכלית שהציג קושנר בפסגת בחריין, שכוללת גיוס השקעות בסך 50 מיליארד דולר לטובת הכלכלה הפלסטינית וכלכלות האזור. וטענה כי אינה מועילה. * החזון הכלכלי שהציג קושנר כוללת גם הקמת מסדרון יבשתי בין רצועת עזה לגדה המערבית, אך בישראל כבר אמרו שאין לכך היתכנות.

חוץ

דיווח: סוכל ניסיון הפיכה בוונצואלה כולל התנקשות בחייו של הנשיא מדורו; בוונצואלה מאשימים כי כוחות ישראלים לקחו חלק במזימה

שר ההסברה בוונצואלה הודיע אמש כי הממשלה ניסיון הפיכה והתנקשות של קצינים בצבא בחייו של הנשיא ניקולאס מדורו שהייתה אמורה להתרחש בין יום ראשון לשני של השבוע הנוכחי. לדבריו, סוכני מודיעין של הממשלה הסתננו לפגישות מתכנני ההפיכה, שנועדה להדיח את הנשיא הסוציאליסטי. חלק ממתכנני ההפיכה נלכדו בעוד שאחרים הצליחו להימלט לשגרירויות זרות שתומכות באופוזיציה. * שר ההסברה במדינה, טען כי יותר מעשרים בני אדם שלהם סייעו "סוכני טרור" ישראלים, אמריקנים וקולומביאנים תכננו לחסום את הכבישים המהירים של הבירה קראקס ולהשתלט על יחידות הצבא והמודיעין.

* דובר מטעם הממשלה חשף שיחת טלפון של אנשי צבא הדנים בקניית נשק כדי להוציא אל הפועל את ההתנקשות. הדובר אף הציג את מפת חברי הקנונייה אשר תכננה לערוך הפיכה במדינה.

– בממשלת ונצואלה פרסמו תיעוד של פגישות תכנון, לכאורה, של ניסיון ההתנקשות, שבהן מציין אחד הגורמים המעורבים כי הוא פגש את ראש האופוזיציה במדינה והטוען לנשיאות, חואן גוואידו, שניסה להוביל בחודש שעבר ניסיון הפיכה ללא הצלחה.

– שעות לאחר פרסום סיכול ההתנקשות הזהיר ניקולס מדורו הזהיר את גורמי האופוזיציה כי יהיה "חסר רחמים" כלפיהם אם ינסו להפיל אותו בהפיכה.

– כזכור, ארצות הברית וקנדה הכירו בחודש ינואר בנשיאותו של מנהיג האופוזיציה, חואן גוואידו, וקבעו כי שלטונו של מדורו אינו חוקי. בתגובה, הורה השליט המכהן על ניתוק היחסים עם וושינגטון.

גל החום באירופה מתחזק: בצרפת סוגרים בתי ספר ומגבילים התנועה בכבישים

גל חום נדיר פוקד בימים האחרונים את אירופה, ומגיע היום (חמישי) לעיצומו, כאשר בחלק מהיבשת הטמפרטורות עלולות להגיע ל-45 מעלות. אתמול, נרשמו בגרמניה, פולין וצ'כיה שיאי חום לחודש יוני, ולפי התחזית, נראה שהשרב הכבד עוד עלול להתגבר.

– האוויר החם החריג מגיע ממדבר הסהרה שבצפון אפריקה, אפילו עד לשוויץ הקרה. עם זאת, בתי הספר בה יישארו פתוחים משום שהרשויות אמרו כי לא ניתן לצפות מהורים עובדים לדאוג להם במהלך היום. * בחלקים בצפון-מזרח ספרד הטמפרטורות יגיעו ל-45 מעלות ביום שישי, כשבגרמניה ובאיטליה הן חצו את רף ה-40 מעלות.

– הרשויות בצרפת העלו את הכוונות לרמה כתומה, השנייה בגובהה, ב־65 מחוזות ברחבי המדינה והודיעו על סגירת בתי הספר במחוזות אסון, עמק המארן וסן־אה־מארן שליד פריז בשל מחסור במיזוג אוויר, וכל המבחנים ברחבי המדינה נדחו לשבוע הבא. * בניסיון לצמצם את זיהום האוויר, הרשויות בפריז ובליון הורו על מגבלות חמורות על תנועות כלי רכב בערים, כשרק לכלי רכב פחות מזהמים יתאפשר לעלות לכביש, הרשויות בפריז אף הציעו לנהגים חניות חינם כדי לעודד אותם להשתמש בתחבורה ציבורית. בבנייני ציבור הוקמו "חדרי צינון", וחסרי בית קיבלו בקבוקי מים.

– איגוד החקלאים בצרפת חושש מפגיעה משמעותית בתבואה, ואף מגורל הדבורים. "בכוורות אין מה לאכול, כוורנים נאלצים להאכיל את הדבורים בסירופ כיוון שהן לא מצליחות ללקט דבר בעצמן. העונה הזו קטסטרופלית עבורן".

תקלה חדשה התגלתה בדגם המטוס שהתרסק באתיופיה – התקלה גורמת לאף המטוס לשקוע

רשות התעופה בארצות הברית הודיעה הלילה (חמישי) כי זיהתה תקלה חדשה במטוסי הבואינג 737-MAX, דגם המטוס שהתרסק באתיופיה לפני כשלושה חודשים וחצי, וכי הבעיה שהתגלתה עלולה להוות סכנה פוטנציאלית. התקלה מתבטאת בכך שאף המטוס עלול לשקוע באופן אוטומטי.

– שני גורמים המעורים בפרטים מסרו כי טייסים שניסו בשבוע שעבר בסימולטורים את תוכנת המטוס המעודכנת זיהו את התקלה שגורמת לאף המטוס לשקוע. יש לציין כי בשתי התרסקויות המטוסים באינדונזיה ובאתיופיה תוכנת המטוס גרמה לאף המטוס לשקוע מטה בשל שידור לא תקין של אחד החיישנים במטוס. השניים אמרו כי התיקון יכול להתבצע גם באמצעות שינויים בתוכנה וגם באמצעות החלפת פריט חומרה במערכת בקרת הטיסה של המטוס. אחד הגורמים ציין כי החלפת פריט החומרה יכול לגרום לדחיית חזרתו של המטוס לשירות בחודש עד שלושה חודשים נוספים.

– בעקבות התקלה, הודיעה חברת התעופה "יונייטד איירליינס" על ביטולן של כל הטיסות של מטוסי הדגם הבעייתי שברשותה לפחות עד ל-3 בספטמבר, כאשר נכון לעכשיו מדובר על 1,290 טיסות שבוטלו. הסכנה זוהתה במהלך טיסת סימולטור.

איראן מאיימת: "אם ארה"ב תפר שוב את ריבונותנו – נגיב בעוצמה"

כשבוע לאחר הפלת המל"ט האמריקני מעל אזור מצרי הורמוז: יו"ר הפרלמנט באיראן עלי לריג'אני הזהיר את ארה"ב מפני "הפרה נוספת" של המרחב האווירי וגבולותיה של ארצו -"אם וושינגטון תחזור על הטעות – נגיב בעוצמה". כך דיווחה סוכנות הדיעות האיראנית "טסנים". (רויטרס)

צרפת הזהירה את ארצות הברית – "אל תגררי את נאט"ו לפעילות צבאית באיראן"

נציגי צרפת, גרמניה ומדינות אירופאיות נוספות הזהירו את ממלא מקום שר ההגנה האמריקאי מפני הסתבכות במפרץ הפרסי, כאשר על פי דיפלומטים שהיו במקום, צרפת קראה לארה"ב שלא לערב את ברית נאט"ו בעימות אפשרי באיראן, והטילה עליה ועל טהרן את האחריות לפתרון המשבר. עוד הוסיפו המדינות האירופאיות כי יש לקיים את הסכם הגרעין ואין לסכן אותו. שר ההגנה האמריקאי אמר כי ארצות הברית לא מעוניינת במלחמה עם איראן. (רויטרס)

חיזבאללה: תרחיש של תקיפה אמריקאית נגד איראן אינו סביר, בגלל "יכולות ההגנה החזקות של איראן".

סגן מנהיג חיזבאללה, השיח נעים קאסם, אמר בראיון לעיתון הלבנוני אל-ג'ומוריה, כי חיזבאללה סבור שארצות הברית לא תפתח במלחמה נגד איראן, בין היתר בשל יכולותיה ההגנתיות של טהראן לדבריו, טראמפ "לא ירוויח אם יתחיל מלחמה, אבל אם הוא יתחיל מלחמה היא לא תיגמר באיראן – האזור כולו יעלה באש". * אתמול אמר טראמפ כי כל עימות בין שתי המדינות יהיה מהיר, ולא יכלול שליחת כוחות קרקעיים. זאת בזמן שהביע את רצונו להימנע מעימות כזה, תוך שהוא תוקף את הנהגתה של איראן.

    נשיא צרפת לאיראן: "יציאה מהסכם הגרעין תהיה טעות" * נשיא צרפת עמנואל מקרון הזהיר את מקבילו האיראני חסן רוחאני מפני הפרה של הסכם הגרעין. לדברי מקרון, הוא שוחח עם רוחאני ואמר לו כי יציאה מההסכם שנחתם ב-2015, או נקיטה בצעדים המפרים אותו, יהיו שגויים. (רויטרס)

צפון קוריאה: הזמן להחייאת המו"מ עם ארה"ב הולך ואוזל; על ארה"ב להציג אסטרטגיה חדשה

דיפלומט צפון קוריאני הממונה על היחסים עם וושינגטון. הזהיר היום (חמישי) כי הזמן למו"מ עם ארה"ב הולך ואוזל וכי על ארצות הברית לפעול על מנת להציג אסטרטגיה חדשה כדי להחיות את המשא ומתן על הפירוק מנשק גרעיני * משרד החוץ של קוריאה הצפונית קרא לקוריאה הדרומית להפסיק בתיווך בין פיונגאינג לבין וושינגטון בנושא הגרעין. בהצהרה מטעם המשרד חזרה צפון קוריאה על דרישתה מארצות הברית לגבש הצעות שיהיו מקובלות על שני הצדדים כדי להציל את המשא ומתן התקוע ביניהן עד סוף חודש דצמבר.

בשני שלבים: עימות תקשורתי ראשון בפריימריז הדמוקרטי לנשיאות

עשרה מהמועמדים בפריימריז הדמוקרטיים לקראת הבחירות לנשיאות ארה"ב שייערכו בשנה הבאה התייצבו היום (חמישי) לפנות בוקר לעימות התקשורתי הראשון ביניהם – עימות שצפוי היה לשמש כלי סינון בעיני התורמים ולסמן עבור חלק מהמועמדים, אלה שלא יצליחו לבלוט, את תחילתו של סוף המסע. * המועמדים המובילים בפריימיריז הדמוקרטי ביידן וסנדרס ישתתפו בעימות השני, שייערך הלילה ושבו ייקחו חלק עשרה מהמועמדים הנותרים.

– במרכז העימות במיאמי, שנמשך שעתיים, עמדו סוגיית ביטוח הבריאות ומשבר המהגרים בגבול עם מקסיקו. המועמדים הפחות ידועים מבין העשרה שהתייצבו לעימות הלילה ניסו למשוך תשומת לב, ומעת לעת צעקו המשתתפים זה לעבר זה * לצד הוויכוחים, המועמדים גם הביעו הסכמה זה עם זה לעתים קרובות, במיוחד בכל הקשור לנשיא דונלד טראמפ. הם מתחו ביקורת על המדיניות הכלכלית שלו, וטענו שהיא מועילה לעשירים על חשבון האמריקנים הפשוטים.

– הסקרים בארה"ב מלמדים שסגן הנשיא לשעבר ג'ו ביידן מוביל לעת עתה בפער ניכר בפריימריז הדמוקרטיים, ואחריו, במרחק די רב, נמצא הסנאטור ברני סנדרס, שהתמודד מול הילרי קלינטון בפריימריז הקודמים.

    דיווח: סעודיה יירטה רחפן ששוגר לכיוונה על ידי חות'ים * קואליציית מדינות המפרץ למלחמה במורדים החות'ים בתימן הודיעה כי היא יירטה כלי טיס בלתי-מאויש ששיגרו המורדים לעבר סעודיה. (רויטרס)

    בריטניה: מטוס "אייר אינדיה" ביצע נחיתת חירום עקב איום על פצצה * חברת התעופה ההודית "אייר אינדיה" הודיעה כי אחד ממטוסיה שהמריא ממומבאיי לשדה התעופה "ניוארק" שבארצות הברית, נחת בבטחה בנמל התעופה סטנסטד שבלונדון בעקבות איום על פצצה. (רויטרס)

    מצרים: לפחות 7 הרוגים מפגז שפגע בשוגג בבית בצפון סיני * לפחות 7 בני אדם נהרגו מפגז שפגע בשוגג בבית בצפון חצי האי סיני, בכפר ליד העיר אל-עריש. בנוסף, נפצע שוטר ו-2 חמושים נהרגו בתקיפות של 5 מחסומים משטרתיים באזור. (AP)

 

 

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן